الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    Siapakah seburuk-buruk makhluk?

    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن اتبع هداه ، أما بعد 




    مَنْ دَعَا إِلَى هُدًى، كَانَ لَهُ مِنَ اْلأَجْرِ مِثْلُ أُجُوْرِ مَنْ تَبِعَهُ، لاَ يَنْقُصُ ذلِكَ مِنْ أُجُوْرِهِمْ شَيْئًا. وَمَنْ دَعَا إِلَى ضَلاَلَةٍ، كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اْلإِثْمِ مِثْلُ آثَامِ مَنْ تَبِعَهُ، لاَ يَنْقُصُ ذلِكَ مِنْ آثَامِهِمْ شَيْئًا.

    'Barangsiapa yang mengajak kepada suatu petunjuk, maka dia memperoleh pahala seperti pahala orang yang mengikutinya, tanpa mengurangi sedikit pun dari pahala-pahala mereka. Dan barangsiapa yang mengajak kepada kesesatan maka dia memperoleh dosa semisal dosa orang yang mengikutinya tanpa mengurangi sedikit pun dari dosa-dosa mereka.'
    [Sahih Muslim]




    Firman Allah :

    إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ
    وَلَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْرًا لَأَسْمَعَهُمْ وَلَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ

    Sesungguhnya makhluk yang seburuk-buruknya pada sisi Allah ialah; orang-orang yang pekak dan tuli yang tidak mengerti apa-apapun. Kalau sekiranya Allah mengetahui kebaikan ada pada mereka, tentulah Allah
    menjadikan mereka dapat mendengar. Dan jikalau Allah menjadikan mereka dapat mendengar, nescaya mereka pasti berpaling juga, sedang mereka memalingkan diri (dari apa yang mereka dengar itu).”
    (Al-Anfal 22 dan 23)

    Iaitu manusia yang paling buruk di sisi Allah ialah yang tidak mahu mendengar, menuturkan dan memahami kebenaran.

    Sesungguhnya orang-orang musyrik, termasuk di dalamnya orang-orang munafik, bagaikan binatang yang paling buruk. Pendengaran mereka tuli dan tidak dapat mendengar, mulut mereka bisu dan tidak mampu bicara. Mereka memang tidak mahu mendengar, mengatakan dan memikirkan yang benar. Kalau saja Allah berkehendak mengetahui, dengan ilmu-Nya yang azali, bahawa ehwal mereka nantinya tidak akan mendatangkan kebaikan bagi diri mereka sendiri, bagi orang lain dan bagi kebenaran, nescaya Allah akan membuat mereka dapat mendengarkan petunjuk yang menghantarkan kebenaran pada akal mereka. Tapi sebenarnya meskipun mereka dapat mendengar dan memahami kebenaran itu, pasti mereka tetap akan berpaling dari usaha mendapatkan petunjuk, kerana mereka telah dikuasai hawa nafsu.

    (Sesungguhnya binatang, makhluk-makhluk yang seburuk-buruknya di sisi Allah ialah orang-orang yang tuli) tidak mahu mendengarkan perkara yang hak (dan bisu) tidak mengucapkan perkara yang hak (yang tidak mengerti apa pun) tentang perkara yang hak.  (Kalau sekiranya Allah mengetahui kebaikan pada mereka) bakat yang baik di dalam mendengarkan perkara yang hak (tentulah Allah menjadikan mereka dapat mendengar) dengan pendengaran yang disertai pemahaman. (Dan jika Allah menjadikan mereka dapat mendengar) sebagai perumpamaan, kerana Allah telah mengetahui bahawa tidak ada kebaikan dalam diri mereka (nescaya mereka pasti berpaling juga) dari perkara yang hak itu (sedangkan mereka memalingkan diri") dari menerima perkara hak yang mereka dengar itu kerana  keras hati dan ingkar.


    Firman Allah :

    سَاءَ مَثَلًا الْقَوْمُ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَأَنْفُسَهُمْ كَانُوا يَظْلِمُونَ
    مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِي وَمَنْ يُضْلِلْ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
    وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ

    Amat buruklah perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan kepada diri mereka sendirilah mereka berbuat zalim. Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk; dan barangsiapa yang disesatkan Allah[583], maka merekalah orang-orang yang merugi. Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.”
    (Al-A’raf 177 hingga 179)

    Sangat buruklah keadaan orang-orang yang menentang ayat-ayat Al-Quran. Dengan mengingkari kebenaran, mereka sebenarnya tidak lain telah menganiaya diri mereka sendiri. Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah untuk mengikuti kebenaran, maka dia benar-benar memperolehi kebahagiaan dunia dan akhirat. Dan barangsiapa yang dijauhkan dari petunjuk kerana selalu mengikuti hawa nafsunya, maka dia termasuk kelompok yang rugi. Dan sungguh Allah telah menciptakan banyak di antara jin dan manusia yang, di hari kiamat nanti, akan berada di api neraka. Ini disebabkan hati mereka tidak digunakan untuk menembus kebenaran, mata mereka tidak merenungi kekuasaan Tuhan, dan telinga mereka tidak mendengarkan ayat-ayat dan nasihat- nasihat untuk direnungi dan diambil pelajaran. Mereka diumpama seperti binatang yang tidak menggunakan akal yang diberikan Allah untuk bertadabbur. Bahkan mereka sebenarnya lebih sesat dari binatang. Sebab, binatang itu  akan selalu mencari kebaikan dan menghindari bahaya, sementara mereka itu malah menolak kebaikan dan kebenaran yang ada. Mereka itu memang orang-orang yang sangat bodoh.


    Firman Allah lagi :

    أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا
    atau apakah kamu mengira bahwa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya (dari binatang ternak itu).”
    (Al-Furqan : 44 )

    Mereka mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar dengan pendengaran yang diikuti dengan pengertian atau memahami apa yang telah katakan kepada mereka. Mereka itu hanyalah seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi jalannya daripada binatang ternakan itu, kerana binatang ternakan mahu menurut dan patuh kepada penggembalanya, sedangkan mereka tidak mahu mentaati Pemeliharanya, iaitu Allah, yang telah memberikan kenikmatan kepada mereka.

    Rasulullah s.a.w bersabda, “Di antara manusia yang terburuk adalah seorang penderhaka lagi kurang ajar, yang membaca Kitab Allah namun tidak tersedarkan oleh satu pun darinya.”
    (Riwayat Ahmad, dengan sanad hasan).



     والله تعالى أعلم

    ”الصلاةَ الصلاةَ وما ملكت أيمانكم

    إن الحمد لله، نحمده، ونستعينه، ونستغفره، ونعوذ بالله، من شرور أنفسنا، وسيئات أعمالنا، من يهده الله فلا مصل له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمداً عبده ورسوله، صلى الله عليه، وعلى آله، وأصحابه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين، أما بعد:
    فيا أيها المسلمون اتقوا الله تعالى حق التقوى واستمسكوا بالعروة الوثقى، واعلموا رحمكم الله أن الله تعالى افترض عليكم خمس صلوات في اليوم والليلة، فمن حافظ عليها ولم يضيع منها شيئاً استخفافاً بحقهن كان له عند الله عهداً أن يدخله الجنة([1]) والصلوات الخمس: هي أعظم أركان الإسلام بعد الشهادتين، وهي عماد الدين الذي لا يقوم الدين إلا به، فإذا سقط العمود سقط ما بني عليه، وأول ما يحاسب عليه العبد يوم القيامة الصلاة فإن صلحت صلح سائرُ عمله، وأفلح وأنجح، وإن فسدت فسد سائرُ عمله وخاب وخسر([2]) والصلاة آخر ما يفقد من دين العبد فإذا ذهب آخر الدين لم يبق منه شيء([3])، وهي آخر وصية أوصى بها النبي r أمته، فعن أم سلمة رضي الله عنها أنها قالت: كان من آخر وصية رسول r : ”الصلاةَ الصلاةَ وما ملكت أيمانكم“ حتى جعل نبي الله r يجلجلها في صدره وما يفيض بها لسانه"([4]) ومدح الله تعالى القائمين بها ومن أمر بها أهله، فقال تعالى: { وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولاً نَّبِيًّا، وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا } وذم الله تعالى المضيعين لها والمتكاسلين عنها فقال بعد أن ذكر جملة من الأنبياء { فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا } وقال تعالى: { إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلاَةِ قَامُواْ كُسَالَى يُرَآؤُونَ النَّاسَ وَلاَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَلِيلاً } وعظَّم الله تعالى شأنها ففرضها بدون واسطة ليلة الإسراء فوق سبع سماوات، فرضها خمسين صلاة في اليوم والليلة، وهذا يدل على محبة الله تعالى لها، ثم خفف عزَّ وجلَّ عن عباده ففرضها خمس صلوات في اليوم والليلة، فهي خمسون في الميزان وخمس في العمل لمن قام بها ابتغاء مرضات الله تعالى. وافتتح الله أعمال المفلحين بالصلاة واختتمها بها وهذا يؤكد أهميتها قال تعالى: {قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ، إِلاّ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ، فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ لأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ}؛ ولعظم منـزلتها أمر الله النبي r وأتباعه أن يأمروا بها أهليهم { وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاَةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لاَ نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى } وقال النبي r : ”مروا أولادكم بالصلاة وهم أبناء سبع سنين، واضربوهم عليها وهم أبناء عشر سنين وفرِّقوا بينهم في المضاجع“([5]).
    وأمر النبي r النائم والناسي بقضاء الصلاة، وهذا يؤكد أهميتها وأنها لا تسقط على أي حال من الأحوال فقال: ”من نسي صلاة أو نام عنها فكفارتها أن يصلها إذا ذكرها [لا كفارة لها إلا ذلك]“ [متفق عليه]([6])، ولعظم شأنها وعلوِّ مكانتها عند الله تعالى لم يعذر المريض بتركها وأمر بأن يصلي على حسب حاله، فيصلي قائماً، فإن لم يستطع صلى قاعداً، فإن لم يستطع صلى على جنبه، فإن لم يستطع صلى مستلقياً على ظهره، فإن لم يستطع صلى على حسب حاله على أي حال لا يكلف الله نفساً إلا وسعها { فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ } فإن عجز المريض عن جميع الأحوال السابقة صلى بقلبه، فيكبر، ويقرأ، وينوي الركوع، والسجود والقيام والقعود بقلبه؛ لأن الصلاة لا تسقط عنه مادام عقله ثابتاً بأي حال من الأحوال، سواء استطاع استقبال القبلة أو لم يستطع، استطاع الطهارة أم لم يستطع، لا يكلف الله نفساً إلا وسعها.
    ولعظم منـزلتها، فإن من تركها عمداً بدون عذر جاحداً لوجوبها يكون كافراً مرتداً بإجماع العلماء يقتله ولي أمر المسلمين بعد الاستتابة فإن لم يتب يقتل حدّاً، ومن تركها عمداً بدون عذر مع الإقرار بوجوبها فإنه يكون كافراً أيضاً عند المحققين من أهل العلم؛ لقول النبي r : ”بين الرجل وبين الشرك والكفر ترك الصلاة“ [رواه مسلم]([7]) وقال: ”العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة فمن تركها فقد كفر“ [رواه الترمذي والنسائي]([8]) وعن عبد الله بن شقيق t قال: ”كان أصحاب محمد r لا يرون شيئاً من الأعمال تركه كفر غير الصلاة“ [رواه الترمذي]([9]).
    قال الإمام ابن القيم رحمه الله: "وقد حكى إجماع الصحابة على كفر تارك الصلاة غير واحد من أهل العلم"([10]) وذكر شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله أن تارك الصلاة يكفرُ الكفرَ الأكبر لعشرة وجوه ذكرها([11]). وذكر تلميذه ابن القيم رحمه الله اثنين وعشرين دليلاً على كفر تارك الصلاة الكفر الأكبر، وقال: "وقد دلّ الكتاب والسنة وإجماع الصحابة على كفر تارك الصلاة"([12]).
    ولعظم شأنها سماها الله تعالى إيماناً، وخصها بالذكر تمييزاً لها من بين شرائع الإسلام فقال تعالى: {اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلاةَ}، {وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلاةِ} وقرنت في القرآن الكريم بكثير من العبادات، وأوجبها الله على كل حال ولم يعذر بها: مريضاً، ولا خائفاً، ولا مسافراً، ولا غير ذلك مادام العقل ثابتاً. واشترط لها أكمل الأحوال: من الطهارة، والزينة، واللباس، واستقبال القبلة، مما لم يشترط في غيرها، واستعمل فيها جميع الأعضاء: من القلب واللسان، والجوارح، والصلاة: تنهى عن الفحشاء والمنكر، وأفضل الأعمال بعد الشهادتين، وتغسل الخطايا غسلاً، وتكفر السيئات، وهي نور لصاحبها في الدنيا والآخرة، وترفع بها الدرجات، وتحط بها الخطايا، وهي من أعظم أسباب دخول الجنة برفقة النبي r ، وتعد الضيافة في الجنة لكل من غدا إليها أو راح، وتكفر ما قبلها من الذنوب، وتصلي الملائكة على صاحبها مادام في مصلاه أو ينتظر الصلاة، وانتظارها رباط في سبيل الله، وغير ذلك من الفضائل التي لا تحصر.
    أعوذ بالله من الشيطان الرجيم {حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلَّهِ قَانِتِينَ}
    إن من الواجبات العظيمة على جميع المسلمين أن يحافظوا على الصلوات الخمس، ويأمروا بها أولادهم، وذويهم، ويلزموهم بذلك، وأن يحافظوا على هذه الصلوات مع جماعة المسلمين، فقد أوجبها الله تعالى على الرجال جماعة ويركعوا مع الراكعين، ولم يعذر المجاهدين في سبيل الله تعالى بترك الصلاة جماعة، وقد هَمَّ النبي r بإحراق المتخلفين عن الصلاة جماعة بالنار، ولم يرخص للأعمى الذي يسمع النداء بالصلاة بل أمره بالإجابة، وبيّن أن ترك صلاة الجماعة من علامات المنافقين، وأن من سمع النداء ثم لم يجب فلا صلاة له إلا من عذر، فاتقوا الله عباد الله وأطيعوه بالمحافظة على هذا الركن العظيم والأصل الأصيل من أركان الإسلام.



    ([1])  أبو داود، 1420، وصححه الألباني.
    ([2])  الترمذي 2616، وحسنه الألباني.
    ([3])  أحمد، 5/251، وصححه الألباني.
    ([4])  أحمد 6/290، وصححه الألباني.
    ([5])  أبو داود، برقم 495، وصححه الألباني.
    ([6])  متفق عليه: البخاري برقم 597، ومسلم 684 .
    ([7])  مسلم برقم 76 .
    ([8])  الترمذي برقم 2621، والنسائي، برقم 1079، وصححه الألباني.
    ([9])  الترمذي برقم 2622 .
    ([10])  كتاب الصلاة لابن القيم ص26 .
    ([11])  شرح العمدة لشيخ الإسلام، 2/81 .
    ([12])  كتاب الصلاة لابن القيم ص17 .


    The Muslim Woman Her Status in the Ummah : Abdul-Azeez Ibn Baaz

    An enlightening piece of advice from the Muftee of the Ummah, regarding the great status and rank afforded to women in Islaam. The Shaykh also adds a personal touch to this reply by speaking of his own mother and what she did for him as a child. 

    The secret of her importance lies in the tremendous burden and responsibility that is placed upon her, and the difficulties she has to shoulder – responsibilities and difficilties some of which not even a man bears.

    The status of the Muslim woman in Islaam is a very noble and lofty one, and her effect is very great in the life

    "I am leaving behind you two matters, you will not go astray as long as you cling to them both, the Book of Allaah and my Sunnah." [2]

    The great importance of the Muslim woman’s role – whether as wife, sister, or daughter, and the rights that are due to her and the rights that are due from her – have been explained in the noble Qur`aan, and further detailed of this have been explained in the purified Sunnah.

    The secret of her importance lies in the tremendous burden and responsibility that is placed upon her, and the difficulties she has to shoulder – responsibilities and difficilties some of which not even a man bears. This is why from the most important obligations upon a person is to show gratitude to the mother, and kindness and good companionship with her. And in this matter, she is to be given precedence over and above the father. Allaah the Exalted says: 

    "And We have enjoined upon man to be good and dutiful to his parents. His mother bore him in weakness upon weakness and hardship upon hardship, and his weaning is in two years. Show gratitude and thanks to Me and to your parents. Unto Me is the final destination." [Soorah Luqmaan 31:14]

    Allaah the Exalted said:

    "And We have enjoined upon man to be dutiful and kind to his parents. His mother bears him with hardship, and she brings him forth with hardship. And the bearing and weaning of him is thirty months." [Sooratul Ahqaaf 41:15]

    A man came to the Messenger of Allaah (sallallaahu alayhi wa sallam) and said: "O Messenger of Allaah! Who from amongst mankind warrents the best companionship from me?" He replied:

    "Your mother."

    The man asked, "Then who?" So he replied: 

    "Your mother."

    The man then asked, "Then who?" So the Prophet replied again:

    "Your mother."

    Then the man asked, "Then who?" So he replied:

    "Your father." [3]

    So this necessitates that the mother is given three times the likes of kindness and good treatment than the father.

    As regards the wife, then her status and her effect in making the soul tranquil and serene has been clearly shown in the noble aayah (statement of Allaah), in His – the Exalted – saying:

    "And from His signs is this: That He created for you wives amongst yourselves, so that you may find serentiy and tranquility in them. And He placed between you affection and mercy. Indeed in this are signs for those who reflect." [Sooratur Room 30:21]

    Al-Haafidh Ibn Katheer (d.774H) – rahimahullaah – said whilst explaining the terms muwaddah and rahmah which occur in the above aayah:

    "Al-muwaddah means love and affection and ar-rahmah means compassion and pity – since a man takes a woman either due to his love for her, or because of compassion and pity for her; by giving to her a child from himself…" [4]

    And the unique stance that the Prophet’s (sallallaahu alayhi wa sallam) wife Khadeejah – radiyallaahu anhaa – took, had a huge effect in calming and reassuring the Messenger of Allaah (sallallaahu alayhi wa sallam), when the angel Jibreel (alayhis salaam) first came to the cave of Hiraa. So the Prophet (sallallaahu alayhi wa sallam) returned to Khadeejah (radiyallaahu anhaa) with the first Revelation and with his heart beating and trembling severely, and he said to her:

    "Cover me! Cover me!"

    So she covered him until his fear was over, after which he told Khadeejah (radiyallaahu anhaa) everything that happened and said:

    "I fear that something may happen to me."

    So she said to him:

    "Never! By Allaah! Allaah will never disgrace you. You keep good ties with the relations, you help the poor and the destitute, you serve your guests generously and assist those who have been afflicted with calamities." [5]

    And do not forget about Aa`ishah (radiyallaahu anhaa) and her great effect. Since even the great Companions used to take the knowledge of Hadeeth from her, and many of the Sahaabiyaat (female Companions) learned the various rulings pertaining to women’s issues from her.

    And I have no doubt that my mother – may Allaah shower His mercy upon her – had a tremendous effect upon me, in encouraging me to study; and she assisted me in it. May Allaah greatly increase her reward and reward her with the best of rewards for what she did for me.

    And there is no doubt also, that the house in which there is kindness, gentleness, love and care, along with the correct Islaamic tarbiyah (education and cultivation) will greatly effect the man. So he will become – if Allaah wills – successful in his affairs and in any matter – whether it be seeking knowledge, trading, earning a living, or other than this. So it is Allaah alone that I ask to grant success and to guide us all to that which He loves and is pleased with. And may the Prayers and Peace of Allaah be upon our Prophet Muhammad and upon his Family, his Companions and his followers.

    Footnotes:

    [1] He is the exemplary Scholar: Abu Abdullaah, Abdul Azeez Ibn Abdullaah Ibn Baaz. He was born in the city of Riyaadh (Saudi Arabia) on the 12th of Dhul-Hijjah in the year 1330H. He began seeking knowledge by first memorizing the Qur`aan before reaching the age of puberty. After this, He began to study noble sciences such as Aqeedah (beliefs), Fiqh (Islaamic Jurisprudence), Hadeeth (Prophetic Narrations), Usoolul-Fiqh (fundamentals of jurisprudence), Faraa`id (Laws of inheritance), Nahw (Grammar) and Sarf (morphology) – even though the Shaykh became permanently blind at the age of nineteen. He studied these sciences under some of the most prominent scholars of Riyaadh and Makkah of his time, including Shaykh Muhammad Ibn Abdul Lateef Ibn Abdur Rahmaan Ibn Hasan and also the former Grand Muftee and noble scholar, Shaykh Muhammad Ibn Ibraaheem – whom he studied under for ten years. He lived to be eighty-nine years old, he was mild, generous and forbearing in nature, yet firm, whilst wise while speaking the truth. He was a zaahid (one who abstains) with respect to this world and he was one of the foremost scholars of Ahlus-Sunnah wal-Jamaa’ah in his age. The noble Shaykh – by Allaah’s grace – devoted his whole life to Islaam and it’s people, authoring many books and booklets, teaching and serving the masses, along with being very active in the field of Da’wah. May Allaah forgive our noble father and Shaykh.

    This article was a response to a particular question concerning the position and status of Muslim women and has been taken from his Majmoo’ul Fataawaa wa Maqaalaatil Mutanawwi`ah (3/348-350).

    [2] Hasan: Related by Maalik in al-Muwattaa (2/899) and al-Haakim (1/93), from Ibn Abbaas (radiyallaahu anhu). It was authenticated by Shaykh al-Albaanee in as-Saheehah (no. 1871).

    [3] Related by al-Bukhaaree (no. 5971) and Muslim (7/2), from Abu Hurayrah (radiyallaahu anhu).

    [4] Tafseer Qur`aanil A’dtheem (3/439) of al-Haafidh Ibn Katheer.

    [5] Related by al-Bukhaaree (1/22) and Muslim (1/139), from the lengthy narration of Aa`ishah (radiyallaahu anhaa).
    of every Muslim. Indeed the Muslim woman is the initial teacher in building a righteous society, providing she follows the guidance from the Book of Allaah and the Sunnah of the Messenger (sallallaahu alayhi wa sallam). Since adherence to the Qur`aan and the Sunnah distances every Muslim – male or female – from being misguided in any matter. The misguidance that the various nations suffer from, and their being deviated does not come about except by being far away from the path of Allaah – the Most Perfect, the Most High – and from what His Prophets and Messngers - may Allaah’s Peace and Prayers be upon them all – came with. The Prophet (sallallaahu alayhi wa sallam) said:


    Wavering Between Them, [Belonging] Neither to the Believers or the Disbelievers : Imaam Ibn Al-Qayyim

    Tafseer of the verse in Sooratun-Nisaa concerning the hypocrites who waver betwen belief and disbelif. 

    Wavering between them, [belonging] neither to the believers nor to the disbelievers. And whoever Allaah
    leaves astray – never will you find for him a way. [Sooratun-Nisaa, 4:143]

    Imaam Ibn Al-Qayyim (may Allaah have mercy upon him) said:

    “You will find that one of them is a like a stray sheep that is wandering between two flocks, it sometimes goes with one flock and on other occasions it goes with the other; and it does not remain with either party. 

    They stand between two groups and they look to see which is the strongest and mightiest [of the two]. 

    Wavering between them, [belonging] neither to the believers nor to the disbelievers. And whoever Allaah leaves astray – never will you find for him a way. [Sooratun-Nisaa 4:143]

    They [i.e. the hypocrites] lay in wait to see what happens to the people of the Sunnah and the Quraan. If Allaah was to give them victory [i.e. the people of Sunnah] they say to them, ‘Is it not that we were with you?’ And on this they swear by Allaah with their most compelling oaths. 

    However, if the enemies of the people of the Book and Sunnah were to achieve any kind of victory then they say to them, ‘Do you not know that the bond of brotherhood between us is strong and through our lineage we are close?’ 

    So whoever desires to know them, then let him take their description from the speech of the Lord of the whole of the creation; and after this you will not require any other proof.

    Those who wait [and watch] you. Then if you gain a victory from Allaah, they say, "Were we not with you?" But if the disbelievers have a success, they say [to them], "Did we not gain the advantage over you, but we protected you from the believers?" Allaah will judge between [all of] you on the Day of Resurrection, and never will Allāh give the disbelievers over the believers a way [to overcome them]. [Sooratun-Nisaa, 4:141]”

    Taken from his book Madaarij As-Saalikeen (1/269), and printed by Daar Ihyaa At-Turaath.

    May Allaah protect us from imitating the hypocrites.

    Source: Taken from his book, Madaarij As-Saalikeen (1/269), and printed by Daar Ihyaa At-Turaath
    Exclusive transation for Sisters Upon Istiqaamah (re-published to troid.org with their permission)

    The Hardness of the Heart Ibnul-Qayyim al-Jawziyyah

    When the heart is nourished with dhikr, its thirst quenched with contemplation and cleansed from corruption, it shall witness remarkable and wondrous matters and be inspired with wisdom. 



    Al-Fawaa`id [pp. 111-112] of ibn Qayyim al-Jawziyyah, may Allaah have mercy upon him. 

    [The translation is taken from An Explanation of Riyaadh as-Saaliheen Vol. 1, Trans. Abu Sulaymaan and modified.] 

    The servant is not afflicted with a punishment greater in severity than the hardening of the heart and its being distant from Allaah. The Fire was created to melt the hardened heart, this heart which is the most distant of hearts from Allaah. If the heart becomes hardened the eye becomes dry [and finds no joy or tranquillity].

    There are four matters, when the limits are transgressed with regards to them, harden the heart: food, sleep, speech and sexual intercourse. A body afflicted by disease does not derive nourishment from food and water and similarly a diseased heart does not benefit from admonishment or exhortation.

    Whosoever desires to purify his heart then let him give preference to Allaah over his base desires.

    The heart that clings to its base desires is veiled from Allaah in accordance to the strength of its attachment to them. The hearts are the vessels of Allaah upon His earth, hence the most beloved of them to Him are those that are most tender, pure and resistant to deviation.

    [A reference to the hadeeth, "Truly, Allaah has vessels from amongst the people of the earth, and the vessels of your Lord are the hearts of his righteous slaves, and the most beloved of them to Him are the softest and most tender ones" and it is hasan. Refer to as-Saheehah (no. 1691)]

    The transgressors preoccupied their hearts with the pursuance of this world. If only they had preoccupied them with Allaah and seeking the Hereafter then they would have instead reflected upon the meaning of His Words and His Signs that are witnessed in creation. Their hearts would have returned to their owners (in whose chests they reside) bestowing upon them marvelous wisdom and pearls of benefit.

    When the heart is nourished with dhikr, its thirst quenched with contemplation and cleansed from corruption, it shall witness remarkable and wondrous matters and be inspired with wisdom.

    Not every individual who is endowed with knowledge and wisdom and dons its robe is from among its people. Rather the People of Knowledge and Wisdom are those who have infused life into their hearts by slaughtering their desires. As for the one who has destroyed his heart and given precedence to his desires then knowledge and wisdom are deprived from his tongue.

    The destruction of the heart occurs through possessing a sense of security and negligence. The heart is fortified through fear of Allaah and dhikr. If the heart renounces the pleasures of this world then it will be directed towards pursuing the bliss of the Hereafter and it will be amongst those who call to it. Should the heart become content with the pleasures of this world the bliss of the Hereafter ceases to be pursued.

    Yearning for Allaah and His meeting is like a gentle breeze blowing upon the heart, blowing away the blazing desire for this world. Whosoever causes his heart to settle with his Lord shall find himself in a calm and tranquil condition and whosoever sends it amongst the people shall be disturbed and excessively perturbed. This is because the love of Allaah can never enter the heart which contains love of this world until the camel passes through the eye of a needle. 

    Therefore the most beloved servant to Allaah is the one whom He places in His servitude, whom He selects for His Love, whom He causes to purify his worship for Him, who dedicates his life to Him, his tongue to His dhikr and his limbs to His service.

    The heart becomes sick as the body becomes sick and its cure lies in repentance and seeking protection from evil.

    It becomes rusty as a mirror becomes rusty and it is polished through dhikr.

    It becomes naked as the body becomes naked and its adornment comes about through taqwaa.

    It becomes hungry and thirsty as the body becomes hungry and thirsty and its hunger and thirst is satiated through knowledge, love, reliance, repentance and servitude to Allaah.
    Not every individual who is endowed with knowledge and wisdom and dons its robe is from among its
    people. Rather the People of Knowledge and Wisdom are those who have infused life into their hearts by slaughtering their desires.


    Valentine's Day


    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن اتبع هداه ، أما بعد



    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ

    Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.”


    Rasulullah s.a.w bersabda :
    كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ
    “Setiap (hamba) yang lahir dilahirkan di atas fitrah, kemudian kedua orang tuanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.” (Sahîh Bukhârî)

    Dalam sebuah hadis qudsi, Allah berfirman :

    خَلَقْتُ عِبَادِي حُنَفَاءَ كُلَّهُمْ وَإِنَّهُمْ أَتَتْهُمْ الشَّيَاطِينُ فَاجْتَالَتْهُمْ عَنْ دِينِهِمْ
    “Aku ciptakan hamba-hamba-Ku seluruhnya dalam keadaan hanif (lurus), kemudian syaitan mendatangi mereka dan memalingkan mereka dari agama mereka.” (Sahîh Muslim).

    Kata Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah :

    جماع الفرقان بين الحق والباطل، والهدى والضلال، والرشاد والغي، وطريق السعادة والنجاة وطريق الشقاوة والهلاك؛ أن يجعل ما بعث الله به رسله وأنزل به كتبه هو الحق الذي يجب إتباعه، وبه يحصل الفرقان والهدى والعلم والإيمان، فيصدق بأنه حق وصد ق، وما سواه من كلام سائر الناس يعرض عليه، فإن وافقه فهو حق، وإن خالفه فهو باطل، وإن لم يعلم هل هو وافقه أو خالفه؛ لكون ذلك الكلام مجملاً لا يعرف مراد صاحبه، أو قد عرف مراده، ولكن لم يعرف هل جاء الرسول بتصديقه أو تكذيبه، فإنه يمسك فلا يتكلم إلا بعلم، والعلم ما قام عليه دليل، والنافع منه ما جاء به الرسول (مجموع الفتاوى لابن تيميه 13/135-136)

    “Al-Furqon (pembeza) yang terhimpun (untuk membezakan) antara kebenaran dengan kebatilan, petunjuk dengan kesesatan, bimbingan lurus dengan penyelewengan, jalan kebahagiaan dan kejayaan dengan jalan kesengsaraan dan kebinasaan, adalah untuk menjadikan risalah yang Allah mengutus Nabi-Nya dengannya dan kitab-kitab yang Ia turunkan adalah sebagai kebenaran yang wajib diikuti. Dengannya akan diperoleh Al-Furqon, petunjuk, ilmu dan keimanan, sehingga dapat dibenarkan bahawa wahyu-Nya adalah haq dan benar (lurus) sedangkan selainnya baik itu perkataan semua manusia perlu ditimbang. Apabila selaras dengan wahyu Allah maka ia adalah kebenaran dan apabila menyelisihi maka ia adalah kebatilan”.


    Hari Valentine berasal dari mitos zaman Romawi yang ti­dak lain adalah bersumberkan  dari paganisme syirik dan penyembahan berhala. Selain itu, perayaan Valentine's Day adalah salah satu cara orang-orang Yahudi yang diseludupkan ke dalam tubuh umat Islam supaya diikuti. Jadi, perayaan Valentine's Day adalah salah satu acara yang diadakan oleh orang-orang kafir dan orang-orang yang berge­lumang dosa dalam rangka berbuat maksiat, syahwat, dan memenuhi hawa nafsu belaka.

    Allah berfirman:

    وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى

    Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepa­da kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakan­lah: "Sesungguhnya petunjuk Alloh Itulah petunjuk (yang benar).".... (Al-Baqarah : 120).

    Dari Abu Sa'id Al-Khudri رضي الله عنه dari Rasulullah صلي الله عليه وسلم bersabda:

    لَتَتْبَعُنَّ سَنَنَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ شِبْرًا شِبْرًا وَذِرَاعًا بِذِرَاعٍ حَتَّى لَوْ دَخَلُوا جُحْرَ ضَبٍّ تَبِعْتُمُوهُمْ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى؟ قَالَ فَمَنْ؟
    Sungguh kalian akan mengikuti sunnah perjalanan orang-orang sebelum kalian, sejengkal demi sejengkal, sehingga me­reka memasuki lubang dhab. Mereka berkata, "Wahai Rasulullah apakah mereka Yahudi dan Nasrani?" Beliau menjawab, "Siapa lagi kalau bukan mereka?" (Riwayat Bukhari  dan Muslim).





    Riwayat menceritakan: bahawa Valentine ditanya tentang Tuhan Roma Athard, dia adalah Tuhan yang mengurus perniagaan, kefasihan, makar dan pencurian, dan Jupiter yang merupakan Tuhan Roma terbesar, maka Valentine menjawab; Tuhan-Tuhan ini adalah rekayasa manusia, Tuhan yang sebenarnya adalah Isa Al-Masih.
    Amel berkata: “Maha Tinggi Allah dari semua yang dikatakan orang-orang yang bodoh itu.”
    Amel bertanya kepada teman-temanya: “Tahukah kalian apa yang dimaksud oleh simbol tersebut?”
    Amel juga mengatakan bahawa perayaan valentine yang sekelilingnya dihiasai gambar hati yang di tengahnya ada salib!!!

    Riwayat lain menyebutkan bahawa ketika agama Nasrani tersebar di Eropah, ada satu bentuk ritual keagamaan di salah satu kampung  yang menarik perhatian para pendita, yang mana para pemuda kampung berkumpul di pertengahan bulan Februari setiap tahun. Mereka mencatat seluruh nama gadis desa lalu memasukannya ke dalam sebuah kotak. Setiap pemuda diberi kesempatan untuk mencabut satu nama, dan nama gadis yang keluar itulah yang akan menjadi kekasihnya sepanjang tahun itu. Mereka pada ketika itu ia mengirim kepada gadis sebuah kad yang tertulis di atasnya: “Dengan menyebut nama Tuhan Ibu aku kirim kepadamu kad ini“. Hubungan cinta ini berlanjut hingga satu tahun itu baru kemudian dirubah. Akidah orang-orang Roma, dan   mereka menyedari bahawa ritual ini sangat sulit untuk dihapuskan, oleh  itu mereka menetapkan untuk  mengubah kalimah yang diucapkan oleh pemuda itu dari “Dengan menyebut nama Tuhan Ibu“ menjadi: “Dengan menyebut pendita Valentine,“ sebab ia adalah simbol Nasrani, dan dengan cara itu mereka dapat mengaitkan para pemuda ini dengan agama Nasrani.
    Dalam riwayat lain pula menceritakan bahawa disebutkan sebahagian kitab yang menyatakan bahawa pendita Valentine hidup di abad ke tiga Masihi pada masa pemerintahan Raja Rome Kalaudis II.
    Pada 14 Februari 270 M, raja Rome telah mejatuhkan hukuman mati ke atas pendita tersebut kerana menentang beberapa perintah raja. Di mana pendita itu  berdakwah kepada agama Nasrani, lalu ia memerintahkan agar pendita tersebut dipenjarakan dan hukum.
    Riwayat lain menambahkan bahawa raja memandang bahawasanya pemuda yang belum berkahwin lebih sabar dalam medan perang dari pada mereka yang berkeluarga. Para suami selalu berusaha menolak untuk pergi berperang. Oleh itu, raja mengeluarkan perintah yang melarang perkahwinan, akan tetapi pendita Valentine menentang perintah itu dan tetap menjalankan majlis perkahwinan di gerejanya secara sembunyi-sembunyi, hingga diketahui oleh raja akan perkara itu.
    Di dalam penjara pendita telah berkenalan dengan seorang gadis, puteri salah seorang penjaga penjara. Gadis itu mengidap satu penyakit, lalu bapanya meminta kepada pendita agar menyembuhkanya. Setelah diubati, gadis itu sembuh sebagaimana yang diceritakan dalam riwayat itu- dan pendita itu jatuh cinta kepadanya. Dan sebelum dihukum, pendita mengirimkan kepada gadis itu sebuah kad yang di atasnya tertulis: “Dari yang tulus Valentine.“ Sebelum kejadian itu gadis tersebut telah masuk agama Nasrani bersama 46 orang kerabatnya.

    Pada suatu pagi  Nura (nama seorang remaja puteri) tiba-tiba datang kepada teman-temanya dengan membawa bunga mawar merah di dadanya yang disambut mereka dengan senyuman yang diiringi pertanyaan: “Kenapa kamu membawa bunga ini?”


    Tasyabuh (menyerupai) orang kafir adalah fenomena yang telah merebak luas di kalangan masyarakat Islam. Salah satu bentuk tasyabuh yang cukup banyak terjadi adalah tasyabuh orang kafir dalam perayaan hari-hari besar mereka, yang salah satu di antaranya adalah apa yang dikenal dengan istilah hari valentin.
    ( Fatwa Syeikh Muhammad As-Shaleh Uthaimin)


    Allah سبحانه و تعالى   berfirman:
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
    “Wahai orang-orang beriman! Janganlah kamu menjadikan orang Yahudi dan Nasrani sebagai teman setia(mu), mereka satu sama lain saling melindungi. Barang siapa di antara kamu menjadikan mereka teman setia, maka sesungguhnya mereka termasuk golongan mereka. Sungguh Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang zalim. “ (Al-Maidah: 51).
    Dan Allah سبحانه و تعالى   berfirman:
    لَا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ
    “Engkau (Muhamad) tidak akan mendapatkan suatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, saling berkasih sayang dengan menentang Allah da Rasul-Nya.“ (Al-Mujadilah: 22).
    Allah سبحانه و تعالى   berfirman:
    وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ
    “Dan janganlah rasa belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk menjalankan agama (hukum) Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan hari kemudian.“ (An-Nur: 2).





    Abu Waqid   رضي الله عنه  berkata:
    خَرَجْناَ مَعَ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى حُنَيْنٍ وَنَحْنُ حُدَثَاءُ عَهْدٍ بِكُفْرٍ وَلِلْمُشْرِكِيْنَ سِدْرَةٌ يَعْكُفُوْنَ عِنْدَهَا وَيَنُوْطُوْنَ بِهَا أَسْلِحَتَهُمْ يُقَالُ لَهَا ذَاتَ أَنْوَاطٍ، فَمَرَرْناَ بِسِدْرَةٍ فَقُلْناَ: ياَ رَسُوْلَ اللهِ، اجْعَلْ لَناَ ذَاتَ أَنْوَاطٍ كَمَا لَهُمْ ذَاتُ أَنْوَاطٍ، فَقَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اللهُ أَكْبَرُ! إِنَّهَا السُّنَنُ، قُلْتُمْ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ كَمَا قَالَتْ بَنُو إِسْرَائِيْلَ لِمُوْسَى: (اجْعَلْ لَناَ إِلَهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُوْنَ) لَتَرْكَبُنَّ سُنَنَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ
    Kami pergi bersama Rasulullah  صلی الله عليه وسلم   ke Hunain dan kami adalah orang yang baru masuk Islam. orang-orang musyrik memiliki pohon Sidrah mereka i’tikaf padanya dan menggantungkan pedang-pedang mereka di atas pohon itu yang disebut pohon Dzaatu Anwat. Pada suatu hari kami melewati sebuah sidrah tersebut dan kami berkata: “Wahai Rasulullah buatkanlah buat kami pohon tempat menggantung pedang-pedang kami sebagaimana mereka memiliki Dzatu Anwat.” Lalu Rasulullah صلی الله عليه وسلم  bersabda: “Allahu Akbar sesungguh ini jalan orang-orang sebelum kalian dan demi Zat yang jiwaku berada di tangan-Nya sebagaimana ucapan Bani Israil kepada Nabi Musa: ‘Buatkanlah untuk kami satu sembahan sebagaimana mereka memiliki sembahan-sembahan!’ Musa menjawab: ‘Sesungguh kalian adalah kaum yang jahil.’ . Rasulullah صلی الله عليه وسلم bersabda: “Kalian benar-benar akan mengikuti langkah orang-orang sebelum kalian.
    (Riwayat Tirmizi, hadis hasan).

     “Memberi ucapan selamat terhadap syiar-syiar agama kafir adalah haram hukumnya (semua sepakat), seperti memberi selamat atas hari raya mereka atau puasa mereka dengan mengatakan: Idun mubarak alaika (semoga hari rayamu membawa berkah bagimu), atau berbahagialah dengan hari rayamu, dan yang sejenisnya. Ini semua meskipun orang yang mengucapkanya tidak dihukumkan kafir, namun itu adalah termasuk perbuatan yang diharamkan dan sama saja dengan memberi selamat atas sujud mereka kepada salib. Bahkan hal itu lebih terkutuk dan lebih besar dosanya dibanding memberi selamat terhadap perilaku minum khamr dan membunuh jiwa...Banyak orang yang tidak memiliki perhatian terhadap agama terjerumus ke dalam perilaku tersebut tanpa menyedari keburukanya, sebagaimana orang yang menyambut seorang hamba atas kemaksiatanya atau perbuatan bidahnya atau kekufuranya, maka orang semacam itu diancam mendapat murka dan kutukan-Nya “.
    (Ibnu Qayyim)


    Merayakan hari valentine tidak boleh, oleh kerana itu hukumnya haram dengan beberapa alasan:
    1.  Bahawa itu adalah hari raya bid’ah, tidak memiliki dasar dalam syari’ah Islam.
    2.  Hari raya seperti itu hanya akan menyibukkan hati dan perasaan dengan perkara-perkara yang tidak ada gunanya dan
    3.  Bertentangan dengan petunjuk salafussoleh -semoga Allah meredhai mereka-,
    Maka yang demikian tidak boleh terjadi pada hari itu satu bentuk syi’ar hari raya apapun baik dalam makanan, minuman, mahupun pakaian, atau saling tukar-menukar hadiah atau yang lainnya. Wajib atas setiap muslim untuk bangga dengan agamanya dan tidak boleh mengekori serta mengikuti setiap seruan. Aku memohon kepada Allah سبحانه و تعالى   agar melindungi kaum muslimin dari setiap fitnah, baik yang nampak mahupun yang tersembunyi, dan membimbing kita dengan bimbingan serta taufik-Nya.
    (Fatwa Syeikh Muhammad As-Shaleh Uthaimin)

    Rasulullah صلي الله عليه وسلم  bersabda:
    مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ
    "Barang siapa yang menyerupai suatu kaum maka dia ter­masuk dari kaum tersebut." (Riwayat Abu Dawud, Ah­mad, dan disahihkan oleh Syeikh Al-Albani dalam Irwa'ul-Gholil:)


    1.  Valentine's Day berakar dari upacara keagamaan ri­tual Romawi Kuno untuk menyembah dewa mereka yang dilakukan dengan penuh kesyirikan.
    2.  Upacara yang biasa dilaksanakan pada 15 Februari tersebut, pada tahun 496 oleh Paus Galasius I digan­ti menjadi 14 Februari.
    3.  Agar dunia menerima, hari itu disamarkan dengan nama "hari kasih sayang" yang kini telah tersebar di berbagai negeri, termasuk negeri-negeri Islam.

    Syeikh Muhammad al-Uthaimin menyebutkan :

    "Perayaan ini tidak boleh kerana alasan berikut:

    Pertama. Valentine's Day hari raya bid'ah yang tidak ada dasar hukumnya di dalam syari'at Islam.

    Kedua. Merayakan Valentine's Day dapat menyebabkan cinta yang terlarang.

    Ketiga. Menyebabkan hati sibuk dengan perkara-perka­ra rendah seperti ini yang sangat bertentangan de­ngan petunjuk para salafussoleh. Maka tidak halal melakukan ritual hari raya dalam ben­tuk makan-makan, minum-minum, berpakaian, saling tukar hadiah, ataupun lainnya. Hendaklah setiap mus­lim merasa bangga dengan agamanya, bukan malah menjadi orang yang tidak mempunyai pegangan dan ikut-ikutan."
    (Majmu' Fatawa wa Rosa'il : Syeikh Ibnu Uthaimin.  Fatawa Ulama' Baladil-Haram dan as-Sunan wal-Mubtada'at fil-A'yad )





    Allah berfirman:

    وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى

    Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepa­da kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakan­lah: "Sesungguhnya petunjuk Allah Itulah petunjuk (yang benar)."
     (Al-Baqarah: 120).


    Dari Abu Sa'id al-Khudri  رضي الله عنه  dari Nabi صلي الله عليه وسلم  bersabda:

    لَتَتْبَعُنَّ سَنَنَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ شِبْرًا شِبْرًا وَذِرَاعًا بِذِرَاعٍ حَتَّى لَوْ دَخَلُوا جُحْرَ ضَبٍّ تَبِعْتُمُوهُمْ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى؟ قَالَ فَمَنْ؟

    Sungguh kalian akan mengikuti sunnah perjalanan orang-orang sebelum kalian, sejengkal demi sejengkal, sehingga me­reka memasuki lubang dhab (haiwan biawak di Arab). Mereka berkata, "Wahai Rasulullah apakah mereka Yahudi dan Nasrani?" Beliau menjawab, "Siapa lagi kalau bukan mereka?"
     (Riwayat  Bukhari dan Muslim).


    Syeikh Sulaiman bin Abdullah ber­kata: "Hadis ini merupakan mukjizat Nabiصلي الله عليه وسلم kerana sesungguhnya umatnya ini telah mengikuti sun­nah perjalanan kaum Yahudi dan Nasrani dalam gaya hidup, berpakaian, syi'ar-syi'ar agama, dan adat-istia­dat. Dan hadis ini lafaznya berupa khabar yang bererti larangan mengikuti jalan-jalan selain agama Islam."
    (Taisir Aziz al-Hamid)

    بين جميع الدين؛ أصوله وفروعه، باطنه وظاهره، علمه إن رسول الله وعملَه، فإن هذا الأصل هو أصل أصول العلم والإيمان، وكل من كان أعظم اعتصاماً ذا الأصل كان أولى بالحق علماً وعملاً (مجموع الفتاوى  155/19)

    Sesungguhnya Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah menjelaskan segala perkara di dalam agama, samada yang asas mahupun yang furu’ (cabang), yang bâtin mahupun yang zâhir, atau pada keilmuan (aqidah) mahupun amalan. Kerana dasar ini merupakan dasar dari pokok-pokok ilmu dan keimanan, dan setiap orang yang paling berpegang teguh dengan pokok ini,maka ia adalah orang yang lebih utama di dalam kebenaran ini, baik ilmu (aqidah) mahupun amalan.” (Syeikhul Islam Ibnu Taimyah Majmu’ Fatâwâ)


    رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ
    رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَى رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ

    Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami mendengar (seruan) yang menyeru kepada iman, (iaitu): "Berimanlah kamu kepada Tuhanmu", maka kamipun beriman. Ya Tuhan kami, ampunilah bagi kami dosa-dosa kami dan hapuskanlah dari kami kesalahan-kesalahan kami, dan matikanlah kami beserta orang-orang yang banyak berbakti. Ya Tuhan kami, berilah kami apa yang telah Engkau janjikan kepada kami dengan perantaraan rasul-rasul Engkau. Dan janganlah Engkau hinakan kami di hari kiamat. Sesungguhnya Engkau tidak menyalahi janji."


    WAKSAM
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA