الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    Muhasabah


    "Berbicaralah sesuatu tentang kebenaran yang ada di dalam kitab mu..yang di sabdakan oleh Rasulmu..yang dirungkaikan oleh ulama mu..dan pada ketika itu..percayalah..apabila kamu memperkatakannya yang tebukti ia adalah benar..maka akan sedikit orang yang mendengarnya..lebih sedikit yang menerimanya..tapi itu biasa..kerana kita hidup lebih suka yang manis berbanding pahit..kerana manis itulah keindahan..dan pahit itulah kebenaran yang sukar diterima..apa pun..kamu yang akan keluar dari tempat ini adalah DA'I KECIL..maka bersabarlah..berusahalah..yang lain serahkan kepada Tuhanmu.."

    Pesanan Allah kepada Nabi Musa a.s yang sebenarnya dinasabkan kepada kita semua..

    ABUL-LAITS Assamarqandi meriwayatkan kepada sanadnya daripada Jabir bin Abdillah berkata, Rasulullah bersabda bermaksud: “Allah telah memberikan kepada Nabi Musa bin Imran pesanan dalam 10 perkara:

    1. Wahai Musa jangan menyekutukan Aku dengan suatu apa pun bahawa Aku telah memutuskan bahawa api neraka akan menyambar muka orang Musyrikin.
    2. Taatlah kepada-Ku dan kedua orang tuamu nescaya Aku peliharamu daripada sebarang bahaya dan akan Aku lanjutkan umurmu dan Aku hidupkan kamu dengan penghidupan yang baik.
    3. Jangan sekali-kali membunuh jiwa yang Aku haramkan kecuali dengan hak nescaya akan menjadi sempit bagimu dunia yang luas dan langit dengan semua penjurunya dan akan kembali engkau dengan murka-Ku ke dalam api neraka.
    4. Jangan sekali-kali sumpah dengan nama-Ku dalam dusta atau durhaka sebab Aku tidak akan membersihkan orang yang tidak menyucikan Aku dan tidak mengagung-agungkan nama-Ku.
    5. Jangan hasad dengki dan iri hati terhadap apa yang Aku berikan kepada orang lain, sebab penghasut itu musuh nikmat-Ku, menolak kehendak-Ku, membenci kepada pembahagian yang Aku berikan kepada hamba-hamba-Ku dan sesiapa yang tidak meninggalkan perbuatan itu, maka bukan daripada-Ku.
    6. Jangan menjadi saksi terhadap apa yang tidak engkau ketahui dengan benar-benar dan engkau ingati dengan akalmu dan perasaanmu sebab Aku menuntut saksi-saksi itu dengan teliti atas persaksian mereka.
    7. Jangan mencuri dan jangan berzina dengan isteri jiran tetangga sebab nescaya Aku tutup wajah-Ku daripadamu dan Aku tutup pintu-pintu langit daripadanya.
    8. Jangan menyembelih korban untuk selain daripada-Ku sebab Aku tidak menerima korban kecuali yang disebut nama-Ku dan ikhlas untuk-Ku.
    9. Cintailah terhadap sesama manusia sebagaimana yang engkau suka terhadap dirimu sendiri.
    10. Jadikan Sabtu itu hari untuk beribadat kepada-Ku dan hiburkan anak keluargamu. Kemudian Rasulullah bersabda lagi: “Sesungguhnya Allah menjadikan hari Sabtu itu hari raya untuk Nabi Musa dan Allah memilih hari Jumaat sebagai hari raya untukku.”

    Sabda Rasullulah s.a.w :
    "Lihatlah kepada orang yang berada di bawah kamu dan janganlah kamu melihat kepada orang yang berada di atas kamu. maka ia lebih nyata bahawa kamu tidak akan menghina nikmat Allah atas kamu."
    ( Riwayat al-Bukhari & Muslim )

    Kata Sayidina Umar Al-Ash:

    "Perkataan itu seperti ubat, kalau sedikit bercakap memberi manfaat, tetapi terlalu banyak bercakap nescaya membunuh"

    Pesanan sayidina Ali k.w

    "Hanya lidah yang mahu berdusta dan berbohong. Namun pandangan mata, hayunan kedua belah tangan, langkah kedua belah kaki dan pergerakan tubuh atau seluruh anggota badan akan menafikan apa yang diucapkan oleh lidah."

    Al Fudhail bin Iyaadh pernah berkata dan memberi nasihat..

    "Kamu menutup pintumu dan menurunkan tabirmu dan berasa malu kepada manusia tetapi tidak malu kepada Al-Quran yang ada di dadamu dan tidak malu kepada Allah yang Maha Besar yang tidak ada sesuatu yang dapat bersembunyi dari Nya."




    kata Saidina Ali bin Abu Talib ...

    ~Ilmu adalah warisan para nabi, manakala harta ialah warisan Qarun dan Firaun.
    ~Ilmu boleh menjaga kamu, sedangkan harta itu kamu yang menjaganya.
    ~Orang yang memiliki ilmu mempunyai ramai teman, sedangkan pemilik harta mempunyai ramai musuh.
    ~Ilmu itu akan bertambah jika diamalkan, sedangkan harta akan berkurangan jika dibelanjakan.
    ~Pemilik ilmu akan dihormati, sedangkan pemilik harta dikenali sebagai si kedekut.
    ~Di hari kiamat pemilik ilmu akan memberi syafaat, manakala pemilik harta akan dihisab.
    ~Biarpun masa berlalu, ilmu tidak akan lapuk tetapi harta itu semakin lama semakin usang.
    ~Ilmu dapat menerangi hati, tetapi harta boleh mengeraskan hati.
    ~Orang berilmu mengakui dirinya hamba Allah SWT, sedangkan orang berharta mengakui dirinya pemilik.

    berpesan-pesan

    “(Yang disebut) Kebajikan ialah jiwa merasa tenteram dan hati menjadi tenang padanya,” 
    (Riwayat Ahmad).

    ”Kebajikan adalah akhlak yang baik, dan dosa adalah apa yang terlintas dalam dadamu dan kamu merasa tidak senang jika diketahui orang lain,” 
    (Riwayat Bukhari, Muslim, dan Tirmizi).

    "Bertakwalah kepada Allah di manapun kamu berada, dan ikutilah atau tutupilah keburukan dengan kebaikan, ia akan menghapusnya, dan perlakukan orang-orang dengan akhlak yang bagus,”
    (Riwayat Ahmad, Tirmizi, Hakim, dan Baihaqi).

    “Jauhi keserakahan/tamak, kerana ia merupakan kefakiran yang hadir (kelihatan),” 
    (Riwayat Thabrani).


    Ibnul Qayyim Al-Jauziyah mengatakan bahawa ada sepuluh hal yang tidak bermanfaat;

    Pertama: memiliki ilmu namun tidak diamalkan.

    Kedua: beramal namun tidak ikhlas dan tidak mengikuti tuntutan nabi s.a.w.

    Ketiga: memiliki harta namun enggan untuk menginfakkan. Harta tersebut tidak digunakan untuk perkara yang bermanfaat di dunia dan juga tidak diutamakan untuk kepentingan akhirat.

    Keempat: hati yang kosong dari cinta dan rindu pada Allah.

    Kelima: badan yang lalai dari taat dan mengabdi pada Allah.

    Keenam: cinta yang di dalamnya tidak ada redha dari yang dicintai dan cinta yang tidak mahu patuh pada perintah-Nya.

    Ketujuh: waktu yang tidak diisi dengan kebaikan dan pendekatan diri pada Allah.

    Kelapan: fikiran yang selalu berputar pada perkara yang tidak bermanfaat.

    Kesembilan: pekerjaan yang tidak membuatmu semakin mengabdi pada Allah dan juga tidak memperbaiki urusan duniamu.

    Kesepuluh: rasa takut dan rasa harap pada makhluk yang dia sendiri berada pada genggaman Allah. 
    Makhluk tersebut tidak dapat melepaskan bahaya dan mendatangkan manfaat pada dirinya, juga tidak dapat menghidupkan dan mematikan serta tidak dapat menghidupkan yang sudah mati.

    (Al-Fawaid :Ibnul Qayyim Al Jauziyah)

    Berpesan-pesan

    Imam al-Muhasibi ialah Abu Abdillah, al-Harith bin Asad al-Muhasibi al-Basri.  Dikenali sebagai al-muhasibi kerana banyak bermuhasabah tentang dirinya. Beliau meriwayatkan hadith daripada Yazid bin Harun dan ulama seangkatan dengannya. Pernah belajar dengan Imam as-Shafie. Beliau seorang ahli ibadat yang tekun, sufi yang zuhud, faqeh dan ulama usul serta ilmu kalam. Pendakwah yang mampu mengalirkan airmata para pendengarnya. Merupakan seorang Ulama hadith yang fasih berbicara. Imam Ahmad bin Hanbal pernah menghadiri majlis ilmunya sehingga menangis dan pengsan kerana kesan ucapannya yang menusuk qalbu.

    Katanya:

    1. Setiap sesuatu ada perkara paling bernilai padanya. Perkara paling bernilai bagi manusia ialah akalnya. Perkara paling bernilai pada akal ialah taufiq yang diberi kepada akal itu.

    2. Sebaik-baik umat ini ialah orang yang tidak meninggalkan dunia ini kerana mencari akhirat, dan tidak juga meninggalkan akhiratnya untuk mencari keuntungan dunia.

    3. Akhlak yang baik ialah menahan diri daripada melakukan penganiayaan, kurang marahnya, ceria wajahnya, dan elok tutur katanya.

    4. Sesiapa yang tidak bersyukur dengan nikmat ALLAH, sesungguhnya dia mengundang kehilangannya.

    5. Semua orang yang berzuhud mengikut kadar ilmunya. Ilmunya menurut nilai akalnya. Akalnya pula menurut nilai kekuatan imannya.

    6. Orang yang zalim akan menyesal walaupun dipuji oleh manusia. Orang yang dizalimi akan selamat walaupun dicela oleh manusia. Orang yang sentiasa merasa cukup adalah orang yang sebenarnya kaya walaupun dia berada dalam kebuluran. Orang yang tamak adalah miskin walaupun dia berada dalam kekenyangan.

    7. Sesiapa yang membetulkan hatinya dengan muraqabah dan keikhlasan, ALLAH akan mengindahkan zahirnya dengan mujahadah dan mengikut sunnah.

    8. Seorang hamba yang soleh akan ALLAH jadikan kesolehannya pada orang lain. Seorang hamba yang rosak, ALLAH akan jadikan kerosakannya menjangkiti orang lain.

    9. Sifat perhambaan yang sebenar ialah engkau tidak melihat kekuasaan pada dirimu, dan engkau mengetahui bahawa engkau tidak berupaya memberi mudarat atau manfaat untuk dirimu.

    10. Ikhlas yang sebenar ialah mengeluarkan (membuang) seluruh makhluk dalam urusan ketuhananmu, dan dirimu sendiri adalah makhluk yang pertama yang dikeluarkan.

    11. Sesiapa yang bersungguh-sungguh memelihara batinnya, ALLAH akan mewariskan kepadanya perlakuan yang baik pada zahirnya, dan sesiapa yang mengindahkan urusannya dengan ALLAH pada perkara yang zahir bersama dengan kesungguhannya menjaga batinnya, maka ALLAH akan mewariskan kepadanya hidayah.

    Muhasabah

    WASIAT IMAM SUFIAN ATH- THAURI
    "Apabila adanya sahabat engkau datang menziarahi engkau maka jangan kamu bertanya kepadanya : Adakah engaku sudah makan? atau : Bolehkah aku menyediakan untuk engkau makanan?. Tetapi hendaklah engkau menghidangkan makanan sama ada dia akan makan atau jika tidak maka angkatlah makanan itu."
    Firman Allah dalam surah At-Taubah ayat 82

    فَلْيَضْحَكُواْ قَلِيلاً وَلْيَبْكُواْ كَثِيراً جَزَاء بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ

    “Oleh itu bolehlah mereka ketawa sedikit (di dunia ini) dan mereka akan menangis banyak (di akhirat 
    kelak), sebagai balasan bagi apa yang mereka usahakan.”
    Rasulullah s.a.w bersabda:
    “Dan janganlah kamu banyak ketawa kerana banyak ketawa itu mematikan hati.”
    (Riwayat Ahmad dan at-Tirmizi)
    Saidina Umar al-Khattab pernah berkata:"
    seseorang yang banyak ketawa nescaya akan kurang rasa takutnya kepada Allah. Apabila rasa takutnya berkurangan, maka akan kuranglah taatnya kepada Allah."
    Syarah Al-hikam bahagian ke 45 
    MAKRIFAT HATI TERHADAP ALLAH S.W.T.
    TERBUKA MATA HATI MEMPERLIHATKAN KEPADA KAMU AKAN HAMPIRNYA ALLAH S.W.T. PENYAKSIAN MATA HATI MEMPERLIHATKAN KEPADA KAMU AKAN KETIADAAN KAMU DI SAMPING WUJUD ALLAH S.W.T.
    PENYAKSIAN HAKIKI MATA HATI MEMPERLIHATKAN KEPADA KAMU HANYA ALLAH YANG WUJUD, TIDAK TERLIHAT LAGI KETIADAAN KAMU DAN WUJUD KAMU.
    Apabila hati sudah menjadi bersih maka hati akan menyinarkan cahayanya. Cahaya hati ini dinamakan Nur Kalbu. Ia akan menerangi akal lalu akal dapat memikirkan dan merenungi tentang hal-hal ketuhanan yang menguasai alam dan juga dirinya sendiri.
    Renungan akal terhadap dirinya sendiri membuatnya menyedari akan perjalanan hal-hal ketuhanan yang menguasai dirinya. Kesedaran ini membuatnya merasakan dengan mendalam betapa hampirnya Allah s.w.t dengannya. Lahirlah di dalam hati nuraninya perasaan bahawa Allah s.w.t sentiasa mengawasinya. Allah s.w.t melihat segala gerak-gerinya, mendengar pertuturannya dan mengetahui bisikan hatinya. Jadilah dia seorang Mukmin yang cermat dan berwaspada.

    BICARA YANG INDAH

    Bagaimana kadar bicara mu
    Rasulullah ﷺ bersabda:

    وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ

    Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat, maka berbicaralah yang baik atau sebaiknya dia diam.
    [Riwayat Bukhari dan Muslim]

    Pesan baginda ﷺ lagi:

    لَا تُكْثِرُوا الكَلَامَ بِغَيْرِ ذِكْرِ اللَّهِ

    Jangan engkau memperbanyak bicara yang jauh dari peringatan kepada Allah

    فَإِنَّ كَثْرَةَ الكَلَامِ بِغَيْرِ ذِكْرِ اللَّهِ قَسْوَةٌ لِلْقَلْبِ

    Kerana banyaknya berbicara selain (yang membawa kepada) mengingati Allah, membawa kepada kekerasan pada hati.
    وَإِنَّ أَبْعَدَ النَّاسِ مِنَ اللَّهِ القَلْبُ القَاسِي

    Dan sesungguhnya manusia yang paling jauh dari Allah adalah yang keras hatinya. [RiwayatTirmizi]

    Muhammad bin 'Ajlan menyebutkan:

    إِنَّمَا الْكَلَامُ أَرْبَعَةٌ:

    Sesungguhnya bicara (yang baik) itu ada 4:
    أَنْ تَذْكُرَ اللَّهَ، وَتَقْرَأَ الْقُرْآنَ، وَتُسْأَلَ عَنْ عِلْمٍ فَتُخْبِرَ بِهِ، أَوْ تَكَلَّمَ فِيمَا يَعْنِيكَ مِنْ أَمْرِ دُنْيَاكَ.

    (1) Engkau berzikir kepada Allah,
    (2) Engkau membaca Al-Quran,
    (3) Engkau ditanya tentang ilmu dan engkau menjawab dengannya, dan
    (4) Engkau berbicara pada apa yang memberi manfaat kepadamu pada urusan duniamu.

    [Jaami' Al-'Ulum wal Hikam]

    Tazkiyah

    Pada suatu hari seorang wanita bernama Zainab yang bergelar Khatibatin-nisa’ telah menemui Rasulullah SAW lalu berkata:
    "Aku telah diutus oleh kaum wanita kepada engkau. Jihad yang diwajibkan oleh Allah ke atas kaum lelaki itu, jika mereka luka parah, mereka mendapat pahala. Dan jika mereka gugur pula, mereka hidup disisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki. Manakala kami kaum wanita, sering membantu mereka. Maka apakah pula balasan kami untuk semua itu?"
    Bersabda Rasulullah SAW: "Sampaikanlah kepada sesiapa yang engkau temui daripada kaum wanita, bahawasanya taat kepada suami serta mengakui haknya adalah menyamai pahala orang yang berjihad pada jalan Allah, tetapi sangat sedikit daripada golongan kamu yang dapat melakukannya."
    (HR Al-Bazzar dan At-Thabrani)

    Imam Ghazali dalam kitabnya Ihya' Ulumuddin telah berkata:

    Ketahuilah, bahawasanya lidah itu besar pengaruhnya, tiada seorang pun yang akan terselamat dari bahayanya, melainkan dengan berdiam diri. Imam Syafi'i pula berkata : Dalam hal ini sewajarnya orang itu memikirkan terlebih dahulu apakah perkara yang nak dibicarakan itu. Sekiranya perkara itu baik dan berguna, tidak menarik kepada keburukan atau melibatkan hal-hal yang haram atau makruh, maka tidaklah dilarang untuk dilahirkannya.

    Uqbah bin Amir pernah bertanya kepada Rasulullah saw: Apakah keselamatan itu? Jawab Baginda: Peliharalah lidahmu"

    Rasulullah saw bersabda, "Tangisan dihantar ke neraka sehingga penduduknya menangis semuanya di dalamnya sehingga air mata mereka habis. Kemudian air mata itu diganti dengan darah yabg keluar dari mata mereka sehingga air itu terbentang di hadapan mereka seperti sungai yang jika dibawa kapal ke situ maka kapal itu boleh berlayar di dalamnya."
    (Hadis Riwayat Ibnu Majah daripada Anas bin Malik)

    Dari Abu Hurairah R.A. , Dari Nabi SAW, sabdanya :
    "Sesungguhnya Imam (Pemimpin, Pembesar, atau Penguasa) itu bagaikan Perisai,di mana orang berperang memakai perisai dan menjaga diri dengannya. Jika Imam memerintahkan supaya Taqwa kepada Allah 'Azza wa Jalla dan berlaku adil, dia mendapat pahala kerananya dan jika dia memerintahkan selain itu, maka dia mendapat seksa".
    (H.R. Muslim)

    Dari Abdullah Nu'man bin Basyir RA,
    dia berkata : 'Saya mendengar Rasulullah SAW. bersabda :

    "SESUNGGUHNYA YANG HALAL ITU JELAS DAN YANG HARAM ITU JELAS.
    DI ANTARA KEDUANYA TERDAPAT PERKARA-PERKARA YANG SYUBHAT  YANG TIDAK DIKETAHUI OLEH ORANG BANYAK.
    MAKA SIAPA YANG TAKUT TERHADAP SYUBHAT BERERTI DIA TELAH MENYELAMATKAN AGAMA DAN KEHORMATANNYA.
    DAN SIAPA YANG TERJERUMUS DALAM PERKARA SYUBHAT, MAKA AKAN TERJERUMUS DALAM PERKARA YANG DIHARAMKAN.
    SEBAGAIMANA PENGGEMBALA YANG MENGGEMBALAKAN HAIWAN GEMBALAANNYA DI SEKITAR (LADANG) YANG DILARANG UNTUK MEMASUKI NYA, MAKA LAMBAT LAUN DIA AKAN MEMASUKINYA.
    KETAHUILAH BAHAWA SETIAP RAJA MEMILIKI LARANGAN DAN LARANGAN ALLAH ADALAH APA YANG DIA HARAMKAN.
    KETAHUILAH BAHAWA DALAM DIRI INI TERDAPAT SEGUMPAL DAGING, JIKA DIA BAIK MAKA BAIKLAH SELURUH TUBUH INI DAN JIKA DIA BURUK, MAKA BURUKLAH SELURUH TUBUH, KETAHUILAH BAHAWA DIA ADALAH HATI".

    (HR. BUKHARI DAN MUSLIM)

    Tanda Munafiq

    Tanda Munafiq
    50 tanda-tanda orang munafik menurut al-quran dan sunnah, di antaranya ialah :
    Malas beribadah kepada allah.
    Lupakan kepada Allah.
    Lalaikan solat fardhu.
    Mempercepatkan mengerjakan solat.
    Gemar meninggalkan solat berjamaah.
    Meninggalkan solat jumaat.
    Melakukan dosa dan kemungkaran secara tersembunyi.
    Menyuruh yang mungkar dan melarang yang makruf.
    Menyembunyikan Ilmu pengetahuan.
    Mengamalkan riak.
    Hasad dengki.
    Dusta.
    Mungkir janji.
    Bakhil.
    Fitnah.
    Mencaci maki.
    Mengumpat.
    Mengungkit kembali pemberian kepada seseorang dan menyakiti hatinya.
    Mengengkari Takdir allah.
    Mempersendakan kesucian Agama.
    Enggan berjihad dijalan allah.
    Menghina sahabat Rasullah.
    Menyembunyikan persaksian pada jalan yang benar.
    Menangguhkan pembayaran Hutang.
    Menipu dalam jual beli.
    Ghasab(Mengambil Tanah Orang lain tanpa Hak).
    Duduk dan bercampur dengan orang2 yang memperolokan ayat Allah.
    Memakan harta anak yatim.
    Membuka rahsia orang lain.
    Merasa aman dari murka Allah apabila berbuat dosa.
    Memanggil orang dengan gelaran yang tidak disukai.
    Menghalang orang dari mengamalkan ajaran Islam.
    Suka pada kesesatan dan menyesatkan orang.
    Bermuka dua (talam dua muka).
    Menyanjung dan memuji orang tanpa diketahui keadaan sebenarnya.
    Sombong antara sesama manusia.
    Suka berbantah dan bertengkar sesama muslim.
    Melampaui batas yang digariskan oleh Allah.
    Berputus asa dalam menghadapi cabaran hidup.
    Membazir dalam Memanfaatkan Nikmat Allah.
    Keluh kesah apabila ditimpa musibah.
    Menghianati sesuatu amanah.
    Memutuskan hubungan silaturahim.
    Memecah belahkan perpaduan kaum muslimin.
    Menghalalkan perkara yang haram.
    Membuat kerosakan dimuka bumi.
    Menuduh orang beriman bodoh.
    Mengubah dan menyalah gunakan ayat2 Allah.
    Bersumpah dengan selain nama Allah.
    Merasa gembira apabila musibah menimpa orang beriman.

    RENUNGAN

    Imam Ibnul 'Arabi berkata: "Keadilan antara seorang hamba dan Robbnya adalah mendahulukan hak Allah atas bahagian dirinya, mendahulukan keredhaan-Nya atas hawa nafsunya, menjauhi larangan-larangan Nya, dan melaksanakan perintah-perintah Nya. Adapun keadilan antara seorang hamba dengan dirinya adalah mencegah dirinya dari perkara-perkara  yang mencelakakannya, sebagaimana firman Allah ' عزّوجلّ:

    وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى

    'Dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya' (A-Nazi'at [: 40)
    Syeikh Al-'Allamah Abdul Muhsin bin Hamd Al-'Abbad  berkata: "Sungguh telah datang syari'at Islam menjelaskan hak setiap pemilik hal di dalam kehidupan dan selepas kematian, dan
    memerintahkan agar hak-hak tersebut ditunaikan dengan sempurna. Sungguh syari'at Islam telah datang menjelaskan hak-hak suami dan isteri atas pasangannya, hak-hak orang tua atas anak-anaknya, hak-hak anak-anak atas orang tua mereka, hak-hak kerabat atas kerabatnya, hak-hak tetangga atas tetangganya, hak-hak teman atas temannya, hak-hak sahabat atas sahabatnya, hak-hak orang-orang fakir atas orang-orang kaya, hak-hak kaum muslimin atas kaum muslimin secara umum, dan di antara ayat-ayat yang mulia yang meliputi atas perintah terhadap kaum muslimin agar menunaikan hak-hak kepada para pemiliknya adalah ayat Huququl Asyroh (sepuluh hak):

    وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئاً وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُوراً

    Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada dua orang ibubapa, kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh, dan teman sejawat, ibnu sabil, dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri. (An-Nisa' : 36)."
    (al-'Adlu fi Syari'atil Islam wa Laisa fi Demokratiah al-Maz'umah)
    Maka di dalam ayat di atas Allah telah mewajibkan ditunaikannya hak-hak semuanya, seperti: Hak Allah عزّوجلّ, dengan cara beribadah hanya kepada-Nya, tidak ada sekutu bagi-Nya; hak Rasul-Nya صلي الله عليه وسلم, dengan cara mentaati, mengikuti, dan mencintai beliau صلي الله عليه وسلم; hak kedua orang tua, dengan cara berbakti dan berbuat baik kepada mereka; hak kerabat, dengan cara menyambung dan menjaga silaturrahmi serta berbuat baik kepada mereka; hak anak-anak yatim, dengan cara berbuat baik kepada mereka, mendidik mereka di atas kebaikan, dan menjaga harta benda mereka; hak orang-orang miskin, dengan cara memberikan zakat harta kepada mereka untuk membantunya; hak tetangga, dengan cara berbuat baik dan tidak menyakitinya; hak teman dan kawan dalam perjalanan; hak ibnu sabil, iaitu orang-orang yang sedang melakukan perjalanan jauh dan tidak dapat meneruskan perjalanan kerana tidak memiliki bekal cukup untuk sampai ke tempat tujuan; hak budak, dengan cara berinfaq kepada mereka dan tidak membebani dia dengan pekerjaan-pekerjaan yang memberatkan.


    The Prophets Advice to Muaadth ibn Jabal

    An explanation of the hadeeth of Mu’aadh Ibn Jabal by Imaam Muhammad Ibn Saalih al-’Uthaymeen, showing what benefits can be taken from it.

    For example that you establish the greatest obligation that Allaah has imposed upon you after the
    testimony of faith – the prayer, and you establish it completely - fulfilling all of its conditions and pillars and obligations, fulfilling all of these perfectly.

    Mu’aadh bin Jabal reported from the Messenger of Allaah (sallallaahu ’alayhi wa sallam) that he said,

    "Fear Allaah wheresoever you may be, and follow up and evil deed with a good one, it will efface it (the evil deed). And deal with mankind with good manners." Reported by at-Tirmidhee and he said that it was a Hasan hadeeth.
    Reported by at-Tirmidhee and he said that it was a Hasan hadeeth.
    [al-Haakim reports it in al-Mustadrak and states that it meets the conditions of Bukhaaree and Muslim. Adh-Dhahabee agreed.]

    This hadeeth is one of the Forty Ahaadeeth of the author, may Allaah have mercy upon him, and in it is that the Prophet (sallallaahu ’alayhi wa sallam) gave three great and important pieces of advice:

    THE FIRST: He said, "have taqwaa of Allaah wheresoever you may be." Taqwaa means to stay away from the forbidden matters and to enact the obligatory matters – this is taqwaa! That you enact what Allaah has commanded you, sincerely for Allaah and in compliance to the Messenger of Allaah (sallallaahu ’alayhi wa sallam), and that you leave what Allaah has forbidden due to His prohibiting it and to steer clear of it.

    For example that you establish the greatest obligation that Allaah has imposed upon you after the testimony of faith – the prayer, and you establish it completely - fulfilling all of its conditions and pillars and obligations, fulfilling all of these perfectly. So whosoever leaves off any of these conditions, pillars or obligations then he has not feared Allaah (to the best of his ability), rather he has been deficient in this to the extent of what he left out.

    In Zakaah, the Taqwaa of Allaah lies in your calculating all of your property on which the zakaah is due, and your giving the zakaah as a means of purifying yourself without any miserliness or tightfistedness, or delay. And whosoever does not do this than he has not feared Allaah.

    In fasting, the Taqwaa of Allaah lies in your establishing the fast as you have been commanded, distancing yourself from idle speech, obscene words and mannerisms, boisterous behaviour, backbiting and spreading tales and other such things that would make the fast deficient and remove the spirit of fasting. The true meaning of fasting is to fast from that which Allaah, Azza wa Jall, has made forbidden.

    The same applies to all of the obligations that are used to establish obedience to Allaah, and compliance to His command, sincerely for Him and in following His Messenger. Likewise all the forbidden actions are to be left in compliance to His prohibition.

    THE SECOND: "and follow up and evil deed with a good one, it will efface it (the evil deed)." Meaning that when you perform an evil action then follow it up with a good action for the good action effaces the evil. And from the good actions to be performed after the evil is that you repent to Allaah for this evil action, for indeed repentance is from the most noble and excellent of the good actions as Allaah has said, "indeed Allaah Loves those who repent and those who purify themselves." (2:222) And He said, "and repent to Allaah all of you, O believers so that you may be successful." (24:31)

    Similarly righteous actions expiate the evil actions as the Prophet (sallallaahu ’alayhi wa sallam) said, "the five daily prayers and one Jumu’ah to the next Jumu’ah, and one Ramadaan to the next Ramadaan, is an expiation for what lies between them as long as one refrains from the major sins." [Muslim], and he said, "one Umrah to the next is an expiation for what is between them." [Bukhaaree].

    Therefore the good actions efface the evil.

    THE THIRD: "and deal with mankind with good manners." The first two pieces of advice were those related to relationship with the Creator, this third relates to relationship of the creation to the creation. This being to deal with mankind with the best manners such that you will be praised and not blamed. This by having a cheerful complexion, being truthful in speech, speaking to others nicely and other such good manners.

    There are a large number of texts concerning the excellence of having good manners to the extent that the Messenger (sallallaahu ’alayhi wa sallam) said, "the most complete believer with respect to faith is the one with the best manners." And he informed us that the most deserving of mankind to him (sallallaahu ’alayhi wa sallam) and the closest to him in ranking on the Day of Judgement would be those with the best manners.

    So noble manners, along with their being a way to beautify gatherings and the person who possesses them being beloved to the people, contain a huge reward which will bestowed upon the person on the Day of Judgement.


    So preserve these three pieces of advice from the Prophet (sallallaahu ’alayhi wa sallam) and Allaah is the Grantor of Success.

    منـزلة الصلاة في الإسلام

    بسم الله الرحمن الرحيم

    منـزلة الصلاة في الإسلام وعظم شأنها

    الخطبـة الأولـى

    إن الحمد لله، نحمده، ونستعينه، ونستغفره، ونعوذ بالله، من شرور أنفسنا، وسيئات أعمالنا، من يهده الله فلا مصل له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمداً عبده ورسوله، صلى الله عليه، وعلى آله، وأصحابه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين، أما بعد:

    فيا أيها المسلمون اتقوا الله تعالى حق التقوى واستمسكوا بالعروة الوثقى، واعلموا رحمكم الله أن الله تعالى افترض عليكم خمس صلوات في اليوم والليلة، فمن حافظ عليها ولم يضيع منها شيئاً استخفافاً بحقهن كان له عند الله عهداً أن يدخله الجنة([1]) والصلوات الخمس: هي أعظم أركان الإسلام بعد الشهادتين، وهي عماد الدين الذي لا يقوم الدين إلا به، فإذا سقط العمود سقط ما بني عليه، وأول ما يحاسب عليه العبد يوم القيامة الصلاة فإن صلحت صلح سائرُ عمله، وأفلح وأنجح، وإن فسدت فسد سائرُ عمله وخاب وخسر([2]) والصلاة آخر ما يفقد من دين العبد فإذا ذهب آخر الدين لم يبق منه شيء([3])، وهي آخر وصية أوصى بها النبي r أمته، فعن أم سلمة رضي الله عنها أنها قالت: كان من آخر وصية رسول r : ”الصلاةَ الصلاةَ وما ملكت أيمانكم“ حتى جعل نبي الله r يجلجلها في صدره وما يفيض بها لسانه"([4]) ومدح الله تعالى القائمين بها ومن أمر بها أهله، فقال تعالى: { وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولاً نَّبِيًّا، وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا } وذم الله تعالى المضيعين لها والمتكاسلين عنها فقال بعد أن ذكر جملة من الأنبياء { فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا } وقال تعالى: { إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلاَةِ قَامُواْ كُسَالَى يُرَآؤُونَ النَّاسَ وَلاَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَلِيلاً } وعظَّم الله تعالى شأنها ففرضها بدون واسطة ليلة الإسراء فوق سبع سماوات، فرضها خمسين صلاة في اليوم والليلة، وهذا يدل على محبة الله تعالى لها، ثم خفف عزَّ وجلَّ عن عباده ففرضها خمس صلوات في اليوم والليلة، فهي خمسون في الميزان وخمس في العمل لمن قام بها ابتغاء مرضات الله تعالى. وافتتح الله أعمال المفلحين بالصلاة واختتمها بها وهذا يؤكد أهميتها قال تعالى: {قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ، إِلاّ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ، فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ لأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ}؛ ولعظم منـزلتها أمر الله النبي r وأتباعه أن يأمروا بها أهليهم { وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاَةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لاَ نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى } وقال النبي r : ”مروا أولادكم بالصلاة وهم أبناء سبع سنين، واضربوهم عليها وهم أبناء عشر سنين وفرِّقوا بينهم في المضاجع“([5]).
    وأمر النبي r النائم والناسي بقضاء الصلاة، وهذا يؤكد أهميتها وأنها لا تسقط على أي حال من الأحوال فقال: ”من نسي صلاة أو نام عنها فكفارتها أن يصلها إذا ذكرها [لا كفارة لها إلا ذلك]“ [متفق عليه]([6])، ولعظم شأنها وعلوِّ مكانتها عند الله تعالى لم يعذر المريض بتركها وأمر بأن يصلي على حسب حاله، فيصلي قائماً، فإن لم يستطع صلى قاعداً، فإن لم يستطع صلى على جنبه، فإن لم يستطع صلى مستلقياً على ظهره، فإن لم يستطع صلى على حسب حاله على أي حال لا يكلف الله نفساً إلا وسعها { فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ } فإن عجز المريض عن جميع الأحوال السابقة صلى بقلبه، فيكبر، ويقرأ، وينوي الركوع، والسجود والقيام والقعود بقلبه؛ لأن الصلاة لا تسقط عنه مادام عقله ثابتاً بأي حال من الأحوال، سواء استطاع استقبال القبلة أو لم يستطع، استطاع الطهارة أم لم يستطع، لا يكلف الله نفساً إلا وسعها.
    ولعظم منـزلتها، فإن من تركها عمداً بدون عذر جاحداً لوجوبها يكون كافراً مرتداً بإجماع العلماء يقتله ولي أمر المسلمين بعد الاستتابة فإن لم يتب يقتل حدّاً، ومن تركها عمداً بدون عذر مع الإقرار بوجوبها فإنه يكون كافراً أيضاً عند المحققين من أهل العلم؛ لقول النبي r : ”بين الرجل وبين الشرك والكفر ترك الصلاة“ [رواه مسلم]([7]) وقال: ”العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة فمن تركها فقد كفر“ [رواه الترمذي والنسائي]([8]) وعن عبد الله بن شقيق t قال: ”كان أصحاب محمد r لا يرون شيئاً من الأعمال تركه كفر غير الصلاة“ [رواه الترمذي]([9]).
    قال الإمام ابن القيم رحمه الله: "وقد حكى إجماع الصحابة على كفر تارك الصلاة غير واحد من أهل العلم"([10]) وذكر شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله أن تارك الصلاة يكفرُ الكفرَ الأكبر لعشرة وجوه ذكرها([11]). وذكر تلميذه ابن القيم رحمه الله اثنين وعشرين دليلاً على كفر تارك الصلاة الكفر الأكبر، وقال: "وقد دلّ الكتاب والسنة وإجماع الصحابة على كفر تارك الصلاة"([12]).
    ولعظم شأنها سماها الله تعالى إيماناً، وخصها بالذكر تمييزاً لها من بين شرائع الإسلام فقال تعالى: {اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلاةَ}، {وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلاةِ} وقرنت في القرآن الكريم بكثير من العبادات، وأوجبها الله على كل حال ولم يعذر بها: مريضاً، ولا خائفاً، ولا مسافراً، ولا غير ذلك مادام العقل ثابتاً. واشترط لها أكمل الأحوال: من الطهارة، والزينة، واللباس، واستقبال القبلة، مما لم يشترط في غيرها، واستعمل فيها جميع الأعضاء: من القلب واللسان، والجوارح، والصلاة: تنهى عن الفحشاء والمنكر، وأفضل الأعمال بعد الشهادتين، وتغسل الخطايا غسلاً، وتكفر السيئات، وهي نور لصاحبها في الدنيا والآخرة، وترفع بها الدرجات، وتحط بها الخطايا، وهي من أعظم أسباب دخول الجنة برفقة النبي r ، وتعد الضيافة في الجنة لكل من غدا إليها أو راح، وتكفر ما قبلها من الذنوب، وتصلي الملائكة على صاحبها مادام في مصلاه أو ينتظر الصلاة، وانتظارها رباط في سبيل الله، وغير ذلك من الفضائل التي لا تحصر.
    أعوذ بالله من الشيطان الرجيم {حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلَّهِ قَانِتِينَ} بارك الله لي ولكم في القرآن العظيم ونفعني وإياكم بما فيه من الآيات والذكر الحكيم، أقول قولي هذا وأستغفر الله لي ولكم ولسائر المسلمين. فاستغفروه من كل ذنب إنه هو الغفور الرحيم.

     

    الخطبـة الثانيـة

    الحمد لله رب العالمين، والعاقبة للمتقين، ولا عدوان إلا على الظالمين، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمداً عبده ورسوله، صلى الله عليه وعلى آله وأصحابه أجمعين، أما بعد: فإن أحسن الحديث كلام الله، وخير الهدي هدي رسول الله r ، وشر الأمور محدثاتها وكل محدثة بدعة وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار.
    عباد الله إن من الواجبات العظيمة على جميع المسلمين أن يحافظوا على الصلوات الخمس، ويأمروا بها أولادهم، وذويهم، ويلزموهم بذلك، وأن يحافظوا على هذه الصلوات مع جماعة المسلمين، فقد أوجبها الله تعالى على الرجال جماعة ويركعوا مع الراكعين، ولم يعذر المجاهدين في سبيل الله تعالى بترك الصلاة جماعة، وقد هَمَّ النبي r بإحراق المتخلفين عن الصلاة جماعة بالنار، ولم يرخص للأعمى الذي يسمع النداء بالصلاة بل أمره بالإجابة، وبيّن أن ترك صلاة الجماعة من علامات المنافقين، وأن من سمع النداء ثم لم يجب فلا صلاة له إلا من عذر، فاتقوا الله عباد الله وأطيعوه بالمحافظة على هذا الركن العظيم والأصل الأصيل من أركان الإسلام.
    واللهَ أسألُ أن يجعلني وإياكم ممن يستمعون القول فيتبعون أحسنه، اللهم صلّ وسلم وبارك على نبينا محمد بن عبد الله عليه الصلاة والسلام، وارضَ اللهم عن أصحابه أبي بكر وعمر وعثمان وعلي وعن سائر أصحاب نبيك أجمعين، اللهم أعز الإسلام والمسلمين، وأذل الشرك والمشركين، وانصر عبادك المؤمنين، اللهم آمنا في أوطاننا وأصلح أئمتنا وولاة أمورنا، واغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات واغفر لأمواتنا وأموات المسلمين برحمتك يا أرحم الراحمين. { رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ }، عباد الله { إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ }، فاذكروا الله يذكركم واشكروه على نعمه يزدكم ولذكر الله أكبر والله يعلم ما تصنعون.


    ([1])  أبو داود، 1420، وصححه الألباني.
    ([2])  الترمذي 2616، وحسنه الألباني.
    ([3])  أحمد، 5/251، وصححه الألباني.
    ([4])  أحمد 6/290، وصححه الألباني.
    ([5])  أبو داود، برقم 495، وصححه الألباني.
    ([6])  متفق عليه: البخاري برقم 597، ومسلم 684 .
    ([7])  مسلم برقم 76 .
    ([8])  الترمذي برقم 2621، والنسائي، برقم 1079، وصححه الألباني.
    ([9])  الترمذي برقم 2622 .
    ([10])  كتاب الصلاة لابن القيم ص26 .
    ([11])  شرح العمدة لشيخ الإسلام، 2/81 .
    ([12])  كتاب الصلاة لابن القيم ص17 .
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA