Imam al-Ghazali mengatakan bahawa :
Hati, menurut pandangan ilmu tasawuf, adalah unsur halus yang bersifat metafizik yang berada dalam bentuk hati yang bersifat jasmani. Dia berkata: "Saya hairan dengan manusia yang sangat mengutamakan kebersihan dan keindahan tubuh sedangkan hatinya, tidak mereka bersihkan dari kotoran-kotoran batin dan maksiat.
Imam al-Ghazali juga mengatakan :
" Carilah hatimu ketika membaca al-Quran. Jika kau tidak temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat, jika kau tidak temui, carilah hatimu ketika duduk
takafur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru..."
Hati yang kering itu basahilah dengan zikrullah
Hati yang koyak itu jahitilah dengan benang bacaan Al-Quran
Hati yang keras itu lembutkanlah dengan madah dan tazkirah
Abdullah bin Mas'ud r.a.: Empat hal yg menyebabkan hati menjadi gelap iaitu;
Perut yg selalu kenyang,
bergaul dengan orang yg zalim,
melupakan dosa yg telah lalu serta angan angan yg melambung.
Sedangkan empat perkara yang menyebabkan hati menjadi bercahaya adalah; perut yg lapar agar selalu waspada, bergaul dengan orang-orang soleh,mengingat perbuatan dosa yang telah lalu,dan tidak berangan angan yg melambung''.
Firman Allah dalam surah asy-Syams ayat 7-10" :
7. Demi diri manusia dan yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya);
8. Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; -
9. Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),
10. Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).
Hati di ibaratkan sebagai tuan dan jasad adalah hambanya atau sebagai pemimpin yang mengatur rakyatnya. Maka hati adalah asas atau pusat yang mengatur dan menggerakkan semua aktiviti seseorang.