Apr 14, 2015

PERINGKAT DA’WAH ISLAMIYYAH

FIQH AL-SIRAH 

Tulisan Muhammad Sa’id Ramadhan al-Buti

Seruan Islam semasa hidup RasuluLlah telah menempuhi empat peringkat yang berlainan iaitu:
Peringkat pertama:
Seruan secara sulit memakan masa selama tiga tahun.
Peringkat kedua:
Seruan secara terang—terangan tanpa kekerasan, berjalan hingga berlakunya Hijrah.
Peringkat ketiga:
Da’wah secara terang-terangan menggunakan senjata untuk mempertahankan diri berjalan hingga pembukaan Makkah mukarramah.
Peringkat keempat:
Da’wah secara terang-terangan dan mengangkat senjata terhadap mereka yang cuba menghalang perjalanan da’wah. Dalam peringkat inilah dipraktikkan syari’at-syari’at Islam dan perintah berjihad pun diturunkan.

SERUAN SECARA SULIT


Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam pun telah memulakan tugas yang telah dipertanggungjawabkan ke atas baginda iaitu berda’wah secara sulit, menyeru manusia ‘Arab supaya menyembah Tuhan yang Maha
Esa dan menyingkirkan penyembahan berhala. Ianya dijalankan secara sulit agar kafir Quraisy tidak terperanjat dengan seruannya ini kerana mereka semua terlalu fanatik dengan penyembahan berhala. Sebagai langkah yang pertama diajaknya mereka yang karib dengan baginda sahaja atau mereka yang kenal dan rapat dengan baginda.
Di antara mereka yang muh-mula menyabut seruan baginda ialah Sayyidatina Khadijah RadiyaLlahu ‘anha, ‘Au bin Abi Talib, Zaid bin Harithah (orang suruhan dan anak angkatnya), Abu Bakar bin Quhafah, “Uthman bin ‘Allan, Al Zubair bin ‘Awwam, ‘Abdul Rahman bin ‘Auf, Sa’ad bin Abi Waqqas dan mereka yang lain RadiyaLlahu ‘anhum.
Semua mereka ini telah bertemü dengan RasuluLlah secara sulit. Bila mereka hendak melakukan ‘ibadat mereka akan pergi ke lorong-lorong Makkah yang jauh dan pandangan orang orang Quraisy maka di sanalah mereka akan mengerjakan ‘iba dat.
Ketika pemeluk agama Islam meningkat tiga puluh orang lelaki dan perempuan maka RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wa sallam pun telah memilih satu tempat yang agak terpencil sedikit iaitu di rumah A1-Arqam bin Abi A1-Arqam dan di rumah itulah RasuluLlah menyampaikan segala ta’limat tunjuk ajar dan nasihat. Seruan ini telah berjaya memberi hasil yang memuaskan di mana hampir empat puluh orang telah menyahut seruan Islam. Kebanyakan mereka ini adalah terdiri dan golongan fakir miskin dan hamba sahaya yang tidak ada tempat dalam masyarakat Quraisy.[ Untuk keterangan lanjut, rujuk Tahzib Sirah Ibnu Hisyam vol. 1 halaman 75]

PENGAJARAN DAN RENUNGAN

1. Rahsia berda’wah secara sulit di peringkat permulaan.
RasuluLlah telah menjalankan tugasnya iaitu berda’wah secara rahsia bukanlah kerana takut sesuatu yang akan menimpa ke atas dirinya kerana baginda sedar ketika mana diturunkan ayat:
 “Hai orang yang berkemul (berselimut), bangunlah, lalu berilah peringatan!”. (Surah AlMuddaththir 74:1 — 2)
Bahawa Tuhan tidak akan membiarkannya keseorangan tanpa pertolongan dan perlindungan dariNya. Sesungguhnya kalaulah Tuhan menurunkan ayat menyuruh baginda mara dengan apa yang telah disuruh sejak mula-mula lagi nescaya RasuluLlah tidak akan berlengah sesaat untuk menjalankan da’wah secara terang—terangan tetapi oleh kerana Tuhan telah mengilhamkan kepadanya ilham bagi RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam adalah sejenis daripada wahyu supaya berda’wah di peringkat pertama ini dengan secara sulit dan tidak akan mengajak sesiapapun kepada seruarmya kecuali setelah mempastikan bahawa orang itu benar-benar cenderung dan minat kepadanya. Segala-galanya ini merupakan pengajaran dan pengi’tibaran kepada penda’wah yang terkemudian dan sebagai pertunjuk kepada mereka supaya berjaga-jaga dan berwaspada ketika menjalankan tugas ini serta mengkajinya dengan penuh teliti untuk sampai kepada matlamat dan tujuan da’wah, juga sebagai pengajaran supaya tidak akan menyerah bulatbulat kepada Allah dan bertawakkal kepadaNya kerana cara ini sedikit sebanyak akan melemahkan dan meracuni asas iman kepada Allah Subhanahu Wata’ala, lebih—lebih lagi cara ini bertentangan sekali dengan tabi’at seruan Islam.
Dan sini nyatalah kepada kita di mana dalam menjalankan tugas da’wah mengikut polisi dan tektik yang diharuskan ini adalah satu polisi Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam yang sifatnya sebagai ketua dan imam, bukanlah sifatnya sebagai seorang Nabi yang bertugas menyampaikan suruhan dan larangan Allah Subhanahu Wata’ala semata—mata.
Oleh yang demikian adalah wajar sekali kepada para penda’wah di setiap zaman menjalankan polisi dan tektik yang sesuai secara rahsia atau berterus—terang menggunakan kekuatan atau berlemahlembut mengikut keadaan dan suasana. Inilah polisi dan kesesuaian (fleksibiliti) yang telah digariskan oleh syari’at iaitu empat garis dan corak dan perjalanan RasuluLlah. Tidak boleh berda’wah bersembunyi-bunyian dalam keadaan yang memerlukan terus-terang, tidak boleh bentolak ansur dengan seteru yang dipandang boleh menggunakan kekerasan dan tidak boleh berdiam diri untuk menentang orang kafir bila keadaan dan suasana membenarkan.
Kerana itu juga para jumhur fuqaha’ dengan ijma’ memutuskan; bahawa apabila muslimin berada dalam keadaan lemah kerana bilangan anggotanya masih sedikit, dan berkeyakinan bahawa mereka akan dibunuh tanpa dapat bertindak balas sesuatu terhadap musuh, maka dalam keadaan begitu hendaklah diutamakan muslihah menjaga di kerana tipu muslihah dalam penjuangan merupakan muslihah menjaga kepentingan agama, sama ada yang diijtihad itu tepat atau tidak tepat.
A1-Izz Bin ‘Abd alSalam telah menetapkan bahawa mencebur diri ke dalam jihad seperti ini adalah haram, katanya:
“Kalau sudah pasti kehancuran, pasti tidak dapat bertindak balas, pasti kehilangan nyawa muslimin, dan dengan itu pihak kuffar akan merasa senang hati, sebaliknya pihak muslimin akan berdukacita, maka sudah tentu di situ kerosakan semata—mata, ia tidak mengandungi sebarang muslihah atau polosi langsung.”
Saya (penulis) berkata: “Mengutamakan muslihah diri dalam keadaan begitu, hanya pada zahir saja, tetapi pada hakikat dan matlamat jangka panjang ia sebenarnya merupakan muslihah atau polisi agama, di mana muslihah agama diperlukan dalam keadaan seperti itu, supaya nyawa muslimin kekal selamat untuk menghadapi masa depan dengan jihad dalam medan perjuangan yang terbuka di masa akan datang, jika tidak maka kemusnahan mereka dikira sebagai memudharatkan agama Islam itu sendiri, dan ia dikira sebagai membuka jalan di hadapan pihak kafir untuk membolehkan mereka merempuh halanganhalangan yang ada di hadapan mereka.
Ringkasnya: Adalah wajib berdamai atau merahsiakan da’wah, sekiranya da’wah cara terbuka atau berperang, boleh membawa kemudharatan atau kerugian. Tetapi tidak harus pula merahsiakan da’wah jika keadaan membenarkan dan memberi faedah. Tidak harus juga berdamai dengan orang orang zalim dan orang-orang yang menunggu peluang untuk melakukan kezaliman, kalau sudah berkemampuan dan sudah lengkap kemudahan kekuatan dan pertahanan, di saat itu tidak harus mengundur diri dan berjihad (perang) terhadap kafirin bila sudah cukup segala persiapannya.
2. Barisan pertama yang memeluk agama Islam.
Mengikut apa yang telah disarankan oleh Sirah RasuluLLah bahawa dalam peringkat pertama ini hanya mereka yang lemah dan fakir miskin sahaja yang telah memeluk agama Islam. Dan apakah rahsia maka terjadinya sebegini? Apakah hikmat dan rahsianya sehingga mereka-mereka ini merupakan asas utama dalam penubuhan negara Islam?
Sebagai jawapan maka kita menegaskan, ini adalah hasil daripada proses tabi’at dan ‘alam, di mana para Anbiya’ di masa yang lampau telah menempuh dugaan dan cubaan seperti yang telah dirasai oleh Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam sendiri. Puak Nabi Nuh telah mengejek-mengejeknya kerana pengikutnya terdiri dan golongan yang lemah seperti yang telah dibentangkan oleh A1-Qur’an:
Maksudnya:
“Maka berkatalah pemimpin-pemimpin yang kafir dan kaumnya: “Kami tidak melihat kamu, melainkan (sebagai) seorang manusia (biasa) seperti kami, dan kami tidak melihat orang-orang yang mengikuti kamu, melainkan orang-orang yang hina—dina di antara kami yang lekas percaya saja, dan kami tidak melihat kamu memiliki sesuatu kelebihan apapun atas kami, bahkan kami yakin bahawa kamu adalah orang-orang yang dusta”.
(Surah Hud 11:27)
Begitu juga Fir’aun yang telah memandang sepi terhadap pengikut-pengikut Nabi Musa ‘alaihissalam yang lemah sehinggalah Tuhan menegaskan dengan firman yang berbunyi:
Yang bermaksud:
“Dan kami pusakakan kepada kaum yang telah tertindas itu negeri-negeri bahagian timur bumi dan bahagian baratnya yang telah Kami beri berkat padanya”.
(Surah A1-A’raf (7): Ayat 137)
Begitu juga keturunan Thamud yang telah memperolok-olok pengikut Nabi Saleh ‘alaihissalam yang hina pada pandangan mereka:

 “Sekumpulan d kaum (Thamud) yang sombong telah berkata kepada mereka yang lemah yang telah beriman; “Tahukah kamu bahawa Saleh diutus (menjadi Rasul) oleh Tuhannya? Mereka menjawab: Sesungguhnya kami beriman kepada wahyu yang Saleh diutus untuk menyampaikannya “. Orang-orang yang menyombongkan diri berkata: “Sesungguhnya kami adalah orang yang tidak percaya kepada apa yang kami iman itu.”
(Surah A1-A’raf 7:75 — 76)
Sebagai hikmat Ilahi yang terkandung di dalam hakikat agama ini di mana penganut-penganut terdiri daripada orang-orang yang lemah ialah suatu pengelakan daripada kekuasaan manusia kepada kekuasaan Allah Subhanahu Wata’ala dan merupakan satu paluan yang hebat terhadap mereka yang mempertuhankan manusia. Rahsia ini memang sesuai dan tepat untuk mereka yang lemah yang diperhambakan dan yang telah dianiayai, seterusnya cabaran dan tamparan yang paling hebat terhadap mereka yang mempertuhankan selain daripada Allah ‘Azza Wajalla.
Ikutilah satu dialog di antara Rustam ketua turus tentera Parsi dan Rub’i bin ‘Amir seorang askar biasa Islam:
Rustam: Apakah yang mendesak kamu berperang dengan Kami?
Rub’i: Kami datang kemari untuk membebaskan manusia dan penyembahan sesama sendiri kepada penyem bahan Allah yang Esa.
Kemudian beliau memandang kepada beberapa barisan di kiri dan kanan Rustam yang tunduk menyembah kepadanya sambil menambah cakapnya:
“Setahu kami kamu semua bijak belaka tetapi di hari ini aku tidak pernah lihat suatu puak pun yang paling bodoh dan kamu. Sesungguhnya kami orang Islam belum pernah lagi memperhambakan sesama sendiri, yang aku sangka kamu ini bertolong-tolongan antara satu sama
lain tetapi sebaliknya terdapat penindasan dan perhambaan sesama sendiri.” Puak yang lemah tadi berpaling ke arah Rub’i sambil berkata:
“Memang benar apa yang engkau ucapkan itu.” Tetapi puak atasan pula bila mendengar ucapan Rub’i tadi suatu paluan yang hebat yang telah di humbankan ke atas kepala mereka lantaran ucapan itu menjunam tepat kepada tindakan mereka. Ucapannya tadi mengandungi satu kuasa sakti yang akan menarik hamba suruhan kita ke arahnya”.
Penegasan ini sama sekali tidak merupakan suatu pendedahan mengenai golongan lemah yang telah memeluk agama Islam dengan tujuan mencari perlindungan. Ini adalah suatu penafsiran yang salab kerana mutu keimanan pembesar Quraisy dan golongan yang lemah adalah sama sebab kesemua mereka ini beriman dengan Muhammad dan segala apa yang dibawanya dengan sepenuh hati. Sebab apa pembesar dan orang atasan Quraisy tidak mahu ikut dan berikan kepimpinan dengan Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam? Ini adalah disebabkan mereka menganggap diri mereka sebagai ketua dan penganjur Quraisy dan tidak mahu tunduk menjadi pengikut-pengikut Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam. Sebagai bukti yang nyata sekali keangkuhan bapa saudara baginda sendiri Abu Talib untuk beriman dengan risalah Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam sedangkan fakir miskin yang lemah tidak ada suatu apa pun yang menghalang mereka daripada beriman, malahan mereka terasa suatu kemegahan pula kerana dapat membebaskan diri daripada kekuasaan manusia. Perasaan yang seumpama ini merupakan pati keimanan dengan Allah Subhanahu Wata’ala yang sering menambah dan memberi suatu tenaga keimanan yang barn di samping memberi kelazatan dan kesegaran
Dan sini nyata sekali betapa kotornya canang yang dipalukan oleh penyerang-penyerang pemikiran di masa ini yang mempropagandakan yang da’wah Nabi Muhammad SallaL lahu ‘alaihi Wasallam itu adalah hasil ilham tempatan dan suasana bangsa ‘Arab semata—mata serta gerakan revolusi mental bangsa sahaja.
Kalaulah sepertimana yang dida’yahkan oleh musuh musuh Islam itu tadi maka mengapa pula da’wahnya mendapat sambutan yang hangat bukan sahaja daripada bangsa ‘Arab malah Suhaib Al-Rumi adalah bangsa Rom, Salman Al-Farisi keturunan Farsi dan Bilal Ibn-Rabah dan Habsyah.
Kita akan bertemu di masa muka dengan suatu kajian mengenai suasana dan bi’ah bangsa yang telah memaksa Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaibi Wasallam hijrah keluar dan tempat tumpah darahnya dan menganjurkan pengikut-pengikutnya berpuak-puak melarikan diri. Antaranya keluar berhijrah ke Habsyah kerana bangsa ‘Arab di kala itu bencikan da’wah dan seruan Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam yang oleh musuh Islam dicemuh sebagai hasil ilham tempatan itu.

SERUAN SECARA TERANG – TERANGAN


Ibnu Hisham menceritakan; Seruan Islam telah mendapat sambutan yang tidak putus-putus dan orang ramai lelaki mahu pun perempuan sehingga menjadi buah mulut dan perbualan umum di kota Makkah. Kemudian Allah Subhanahu Wata’ala pun meminta NabiNya supaya menjalankan tugas secara terangterangan dengan membentangkan perkara ini kepada orang ramai serta menyeru mereka beriman denganNyá. RasuluLlah telah menjalankan tugas da’wahnya secara sulit lebih kurang tiga tahun sehingga turunnya ayat Qur’an yang ber bunyi:
“Maka sampaikanlah olehmu secara terang—terangan segala apa yang diperintahkan (kepadamu) dan berpalinglah dan orang-orang yang musyrik.” (Surah Al-Hijr 15:94) Dan firman Allah lagi yang berbunyi:


Yang bermaksud:
“Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat. Dan rendahkanlah dirimu
terhadap orang orang yang mengikutmu iaitu orang-orang yang beriman.” Dan firman Allah yang berbunyi:
 “Dan katakanlah; Sesungguhnya Aku adalah pemberi peringatan yang menjelaskan.” (Surah Al-Hijr 15:94)
Di ketika itulah RasuluLlah SallaLlahu‘alaihi Wasallam melaksanakan perintah-perintah Tuhannya sebagai mematuhi seruan Allah yang berbunyi:

RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam telah mengumpul Bani Fihr dan Bani ‘Adi di atas bukit Safa. Kesemua mereka turut hadir dalam perjumpaan itu. Bagi mereka yang uzur tidak dapat hadir terpaksa menghantar wakil peribadi. Di situlah Nabi telah bangun lantas berkata: Apakah kamu sekelian akan percaya atau tidak sekiranya aku ceritakan bahawa di sebalik bukit ini ada sekumpulan musuh yang akan menyerang kamu. Jawab mereka: Sudah pasti kami akan percaya kerana kami belum pernah mendengar lagi percakapan dusta darimu. Kemudian RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam menambah: Sesungguhnya aku ini pembawa berita yang menakutkan iaitu di hadapanku ini suatu azab sengsara yang paling hebat. Abu Lahab pun bangun lalu menjawab: “Binasalah engkau hai Muhammad, apakah untuk ini sahaja yang engkau kumpulkan kami?” Selepas itu maka turunlah ayat Al—Qur’an: Yang bermaksud:

 “Binasalah kedua tangan Abu Lahab dan sesungguhnya dia akan binasa. “ (Surah Al—Lahab 111:1)
[Dipersetujui ramai bahawa ayat ini berhubung dengan peristiwa Abi Lahab tadi.]

Sebagai menyahut kepada firman Tuhan yang berbunyi:


Maka Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam pun mengumpul kaum kerabatnya yang hampir sambil berkata; “wahai Bani Ka’b bin Luai bebaskanlah dirimu daripada api neraka, wahai Bani Murrah bin Ka’b jauhkanlah dirimu daripada api neraka, wahai Bani Hisyam selamatkanlah dirimu dan api neraka, wahai Bani Abdul Manaf jauhilah dirimu dan api neraka, wahai Barn Abdul Mutalib hindar kanlah api neraka dan dirimu, wahai Fatimah bebaskanlah dirimu dan neraka. Sesungguhnya aku tidak upaya hanyalah setakat menghubung tali silaturrahim yang abadi di antara kamu sekelian.” Pihak Quraisy telah menunjuk reaksi mereka terhadap seruan Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam dengan berpaling tadah dan mencemuh seruannya itu dengan alasan mereka tidak sanggup meninggalkan agama yang diwarisi dan datuk nenek mereka yang telah sebati dan menjadi darah daging. Untuk demikian Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam telah menegaskan yang mereka terpaksa dibebaskan dan direvolusikan mental dan cara pemikiran mereka daripada belenggu taqlid dan turut membabi-buta ini dan cuba menggunakan akal fikiran dan lojik serta menerangkan kepada mereka di mana berhala yang diperbuat daripada batu kemudian disembah itu langsung tidak memberi faedah atau membahayakan mereka.
Penyembahan mereka terhadap berhala-hala tadi semata-mata bergantung kepada perasaan sentimen dan ta’sub yang melulu kepada datuk nenek mereka yang terdahulu. Firman Allah yang bermaksud:
 “Dan apabila dikatakan kepada mereka; Marilah (mengikut kepada apa yang diturunkan Allah dan kepada Rasul. Mereka menjawab: Cukuplah untuk kami apa yang kami dapati bapa-bapa kami mengerjakannya. Apakah mereka akan mengikuti juga nenek moyang mereka walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui apa-apa dan tidak pula mendapat petunjuk.”
Bila Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam mengecam berhala dan penyembahannya, memperhinakan cara mereka berfikir dan cara pemikiran datuk moyang mereka lantas kecaman Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam tadi di tentang habis-habisan. Kecualilah mereka yang telah memeluk agama Islam dan terkecuali juga bapa saudaranya Abu Talib yang telah mempertahankan Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam dan serangan-serangan orang-orang Quraisy.[ Tahzib Sirah Ibm Hisyam Vol. I halaman 68.]

PENGAJARAN DAN RENUNGAN

Dalam perenggan ini dapai kita bahagikan tiga kenyataan petanda seperti berikut:
1.                  Seruan Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam terhadap puak Quraisy terang-terangan telah memeranjatkan bangsa Quraisy dan umat ‘Arab umumnya. Ini dapat dilihat dengan nyata sekali iaitu penentangan Abu Lahab semasa baginda menyeru mereka di Bukit Safa dan penyertaan puak Quraisy seluruhnya dalam usaha menentang baginda.
Segala-galanya ini adalah jawapan yang tajam kepada mereka-mereka yang mengatakan yang agama Islam ini adalah karya ilham tempatan ataupun saranan faham kebangsaan yang dianjurkan oleh Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam demi untuk mencapai cita-cita bangsa ‘Arab.
Tidak perlu lagi mengkaji dan berpenat lelah mencari jawapan dan alasan yang tegas sebagai jawapan kepada segala tipu-helah yang mengetawakan yang sering disuarakan oleh seteru-seteru Islam dan oleh mereka yang cuba melariskan tipu-helah kotor terhadap Islam tetapi untuk tujuan busuk dan muslihat mereka maka terpaksalah mereka lakukan walaupun segala-galanya ini langsung tidak menjejaskan hakikat dan kebenaran yang begitu nyata sekali.
2.                  Seharusnya tidak perlu lagi diturunkan suatu ayat yang khusus untuk menyeru dengan terang-terangan akan keluarga RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam malah untuk berda’wah kepada mereka memadai dirangkumkan sekali maksudnya ke dalam sahaja tanpa dikhususkan dengan suatu ayat dan serua yang lain. Maka apakah rahsia yang terkandung di dalam pengkhususan ini?
Sebagai jawapannya maka ini telah memberi suatu gambaran yang terang mengenai peringkat tanggungjawab yang dibebankan ke atas tiap Muslim dan para penda’wah secara khusus.
Peringkat pertama ialah tanggungjawab seseorang terhadap dirinya yang demikian maka masa penurunan wahyu yang pertama merupakan suatu masa yang dilalui oleh RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam yang memberi ketenangan dan keyakinan bahawa ianya Rasul yang benar telah diutuskan oleh Allah dan segala apa yang diwahyukan kepadanya adalah dari Allah Subhanahu Wata’ala. Segala-galanya ini memberi keyakinan yank penuh ke arah mempercayakan apa yang telah diturunkan itu serta menanamkan kepercayaan ke dalam diri sendiri terhadap apa yang diturunkan oleh Allah adalah peringkat pertama dari senarai tanggungjawab.
Peringkat kedua ialah tanggungjawab setiap Muslim terhadap kaum keluarganya kerana tiap Muslim adalah bertanggungjawab menyampaikan seruan da’wah kepada kaum keluarganya. Untuk yang demikianlah maka Tuhan telah meminta RasulNya supaya menyampaikan seruan da’wah ini kepada kaum keluarganya secara khusus. Ini bukanlah suatu tanggungjawab yang khusus kepada RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam malah kepada setiap Muslim.
Peringkat ketiga ialah tanggungjawab ‘alim ‘ulama’ terhadap kawasan daerahnya dan tanggungjawab pemerintah terhadap negara dan rakyat jelatanya. Kedua-dua mereka ini mengambil tempat selepas RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam kerana kedua—duanya adalah warisan yang sebenar dalam Islam seperti mana yang telah ditegaskan oleh RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam:


“AIim ‘ulama’ adalah warisan para Anbiya”.
Pemerintah atau kepala negara adalah Khalifah. Adapun khalifah yang dimaksudkan di sini ialah
Khalifah RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam yang bererti “pengganti bagi RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam”.
Mempelajari ilmu pengetahuan dan hukum-hakam Islam adalah suatu yang wajib dilengkapkan oleh tiap pemimpin, penganjur dan pemerintah masyarakat Islam sebab tidak ada perbezaan antara kewajipan RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam dan kewajipan yang dipertanggung jawabkan kepada mereka ini. Perbedaannya sekadar RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam menerima wahyu dan langit sedangkan mereka ini pula menjalankan mengikut apa yang telah diturunkan itu dan dan sunnah RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam sendiri.
Ringkasnya RasuluLlah bertanggunggjawab terhadap dirinya sebagai seorang mukallaf, bertanggungjawab terhadap keluarganya sebagai kepala keluarga dan bertanggungjawab ‘terhadap manusia umum sebagai seorang Rasul yang diutuskan Allah Subhanahu Wata’ala.
3. RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam telah memperolok-olokkan kaumnya yang telah membelenggukan segala tenaga fikiran kepada adat tradisi datuk nenek moyang mereka iaitu menyembah berhala dan melakukan perkara munkar yang lain tanpa memikirkan apakah berhala itu boleh memberi sesuatu kebaikan atau membahayakan kalau tidak disembahnya. Seterusnya RasuluLlah SallaLlahu ‘alaibi Wasallam rnenyeru mereka agar membebaskan diri dan pemikiran perhambaan dan cengkaman tradisi yang lapuk yang sedikit pun tidak berbau dengan logis dan mantiq. Dari sini dapatlah kita simpulkan iaitu agama ini dan segala ahkamnya adalah sejajar suluhan fikiran dan mantiq. Oleh yang demikian maka di antara syarat-syarat yang terpenting untuk menentukan sah iman dengan Allah Subhanahu Wata’ala ialah keyakinan dan fikiran bebas tanpa bertaut dengan sebarang adat resam atau ‘tradisi’ yang lain. Penyusun ilmu tauhid menyatakan dalam puisi tauhidnya yang berbunyi:


“Tiap orang yang beriman secara taqlid imannya tidak dapat tidak dikuasai oleh was—was dan syak wasangka”.
Dari sini terang sekali kepada kita bahawa agama Islam menentang habis-habisan taqlid dan meniru buta tuli ataupun dipengaruhi oleh adat lapuk seperti yang ditegaskan tadi kerana prinsip dan ajaran agama Islam semuanya berdasarkan akal fikiran yang sihat dan logik. Sebaliknya Islam melarang mengikuti tradisi lapuk yang langsung tidak berbau unsur-unsur fikiran yang bebas dan logik. Perkataan ‘Tradisi’ (1) mengikut apa yang diertikan oleh ahli sosiologi ialah sekumpulan adat resam yang diwariskan dan datuk nenek yang terdahulu ataupun hasil pergeseran di dalam sesuatu bi’ah suasana dan segala apa yang dilakukan oleh manusia mengikut tatasusila penghidupan dalam masyarakat, seperti upacara—upacara keramaian dan perkabungan ataupun penyedutan secara spontan di kala pergeseran antara satu sama lain. Segala—galanya ini dikenal dengan ‘adat tradisi’ mengikut istilah bahasa dan ilmu kemasyarakatan.
[‘Tradisi’ — Kalimat tradisi yang digunakan dalam terjemahan ini bukanjah merujuk kepada pengertian yang asal sebagaimana yang biasa digunakan iaitu yang bermaksud satu warisan agama yang bersifat samawi. Sebaliknya penggunaan kalimat ‘tradisi’ dalam teijemahan ini adalah mengikut makna yang biasa digunakan dalam bahasa moden yang membawa maksud warisan lapuk, karut dan kepercayaan yang melulu.]
Sekiranya kita faham segala—galanya ini, justeru itu dapatlah kita pastikan yang Islam itu tidak mungkin diertikan sebagai suatu ‘tradisi’ samada yang bersangkut—paut dengan ‘aqidah kepercayaan mahupun peraturan-peraturan dan hukum-hakam kerana ‘aqidah berasaskan akal fikiran dan logik sedangkan hukum-hukum pula berasaskan muslihat dan kepentingan dumawi dan ukhrawi. Untuk mencapai dua kepentingan ini akal fikiran dan perhitungan diri sendiri merupakan perantaraan yang penting walaupun pada setengah-setengahnya otak biasa manusia tidak boleh mengetahui sebab-sebab dan hikmatnya.
Di sini nyata sekali kepada kita betapa salahnya mereka yang menganggapkan ‘ibadat, hukumhakam syari’at dan susila itu adalah ‘tradisi Islam’, ini adalah satu pengertian yang salah. Menyebarkan anggapan seumpama ini Semata—mata untuk memburukkan agama Islam kerana akan dicap dan dituduh bahawa tatasusila, akhlak yang luhur yang memberikan kesenangan kepada manusia ini bukannya daripada Tuhan Rabbil ‘alamin tetapi hasil ciptaan manusia yang diwariskan daripada manusia yang silam. Hasil daripada anjuran yang salah ini menyebabkan sebilangan besar manusia terasa tidak senang dengan tradisi yang lama ini untuk dipraktikkan di dalam sesuatu masya rakat yang lebih maju dan progressif.
Sebenamya usaha menyebarkan slogan-slogan yang seumpama ini adalah sebahagian daripada siri penentangan terhadap Islam.
Tujuan utama daripada penyebaran slogan yang salah ini ‘tradisi Islam’ ialah supaya di suatu masa yang akan datang manusia seluruhnya akan terlupa bahawa peraturan dan perundangan Islam itu sebenarnya dan Tuhan sebaliknya apa yang akan terbayang di otak kepala mereka ialah segala—galanya adalah tradisi manusia. Dengan demikian mudahlah bagi seteru—seteru Islam memasukkan segala jarum dan kuman-kuman yang merbahaya demi merobohkan keagungan Islam.
Tidak syak lagi apabila umat Islam terjaga dan sedar dan tidurnya yang nyenyak mereka akan melihat sebahagian besar daripada prinsip-prinsip dan hukum-hakam Islam seperti soal nikah cerai, soal hijab dan kesusilaan Islam telahpun dirombak dan ditukar dengan definasi dan pengertian ‘tradisi’ maka dan sinilah akan timbul segolongan manusia (Islam) menganjur dan menyeru agar membebaskan diri dan apa yang dikatakan ‘tradisi’, terutamanya di zaman ini di mana terdapat suara—suara melaung-laung ke arah pembebasan fikiran dan revolusi mental.
Sebenarnya di dalam Islam tidak ada apa yang dimaksudkan dengan ‘tradisi’ ini.
Sesungguhnya agama Islam ini diturunkan demi untuk membebaskan otak manusia dan cengkaman ‘tradisi’ seperti mana yang dapat kita lihat dalam da’wah RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam di peringkat pertama.
Segala apa yang telah dibawa oleh Islam dan peraturan dan perundangan yang kesemuanya merupakan prinsip prinsip dan usul-usul. Adapun prinsip dan usul adalah berasaskan fikiran yang logik untuk mencapaikan suatu tujuan yang tertentu. Sekiranya prinsip dan rukun-rukun yang diciptakan oleh manusia selalunya mengalami kesalahan kerana ketumpulan otak pencipta dan penggubalnya maka prinsip dan usul Islam langsung tidak berbau dengan kesalahan dan kekurangan sebab prinsip ini adalah daripada Allah pencipta alam sejagat termasuk otak manusia yang serba lemah dan tumpul.
Apa yang dikatakan ‘tradisi’ pula hanyalah sekadar arus kecenderungan manusia yang terbawabawa oleh segolongan manusia kerana ingin meniru dan mengikuti manusia lain.
Adapun prinsip dan usul itu ialah landasan di mana keadaan dan perubahan zaman mesti mengikutinya dan bukan sebaliknya.
Apa yang dikatakan ‘tradisi’ itu diibaratkan sebagai tumbuhan-tumbuhan liar yang tumbuh di tengah-tengah pemikiran masyarakat yang merupakan rumput-rumput yang merbahaya yang mesti dicabut dan dikikis sebersihnya dan kepala pemikiran manusia. 

PENYIKSAAN