الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    Kemahiran Belajar

    Belajar Cara Sistem PQRST

          Sistem PQRST adalah suatu cara yang diperkenalkan oleh EL Thomas dan Ha Rabinson dalam buku   mereka yang bertajuk "Improving Reading In Every Class". Berikut adalah lima item yang menjadi   tunjang sistem ini.

    (a) Preview ( mengimbas Tajuk-tajuk Penting )Dalam item ini pelajar disarankan agar melihat tajuk utama dalam sesuatu bab dan   seterusnya melihat tajuk-tajuk kecil yang menjadi rangka dalam menggambarkan maklumat atau   isi penting dalam keseluruhan bab.

    (b) Question ( Menyoal )Daripada rangka ini, bina soalan yang boleh membantu anda mencari isi penting. Dengan   cara ini anda boleh mengingati sesuatu dengan lebih jelas.

    (c) Read ( Membaca )Membaca sesuatu tajuk akan menjadi lebih bermakna kerana setiap ayat menjawab soalan   anda sendiri dari rangka topik

    (d) Self-Recitation ( Menyebut Satu Persatu )Apabila anda sudah membaca, anda perlu mencatat atau melakar sesuatu gambarajah   berkaitan dengan apa yang difahami. Kemudian baca isi penting itu semula tanpa melihat nota   yang telah anda catatkan.

    (e) Test ( Ujian )Untuk memastikan anda sudah memahami dan mengingati fakta sebaiknya, anda perlu membuat penilaian kendiri. Dua cara boleh dilaksanakan iaitu melaksanakan ujian-ujian tahun   lepas tanpa melihat rujukan dan menggunakan teknik soal jawab dengan bantuan rakan.

    Bahan ini diterjemah dari:Improving Reading In Every ClassDitulis oleh: El Thomas dan Ha Rabinson

    Rahsia Kejayaan
    Doa dan Niat
    Aturkan Sasaran, Cita-cita dan Matlamat
    Rancangan atau Pelan Tindakan
    Taat, Yakin dan Cintai Ilmu
    Usaha yang Berkekalan

    Teknik Belajar Berkesan
    Kebanyakan pelajar, yang gagal di dalam pelajaran mereka bukan  kerana malas ataupun lemah. Mereka sebenarnya menghadapi  kesukaran ataupun tidak mengetahui cara-cara mengulangkaji  pelajaran mereka.

    Terdapat beberapa kaedah yang dapat membantu pelajar-pelajar sebagai panduan.
    Menyediakan jadual pembelajaran secara sistematik.
    Rutin belajar yang sama pada tiap-tiap hari bagi melatih otak menerima tabiat belajar.
    Pilihlah masa untuk mengulangkaji sewaktu semangat belajar di tahap maksimum.
    Elakkan perkara-perkara yang mengganggu proses pembelajaran. Ahli keluarga harus bertolak ansur dalam memberi ruang untuk anda belajar.
    Nota yang telah dibuat hendaklah diulangkaji pada hari yang sama.
    Anda akan mendapat lebih manfaat sekiranya anda mempunyai matlamat belajar.
    Elakkan belajar di tempat yang boleh menyebabkan rasa mengantuk.
    Belajarlah dengan tujuan menimba ilmu bukanlah sekadar untuk lulus peperiksaan.

    Pelajar-pelajar yang kandas adalah pelajar-pelajar yang :
    Tidak mempunyai jadual belajar yang tetap dan hanya bergantung kepada "mood" untuk belajar.

    Tidak suka mengulangkaji pelajaran dan selalu mengulangkaji pelajaran di saat-saat akhir peperiksaan.
    Mengganggap TV dan lagu dapat membantu memudahkan  mengulangkaji pelajaran.
    Belajar semata-mata untuk peperiksaan.    

    Bahan ini diterjemah dari :
    -Learning Skill Center
    The University of Texas a
    t Austin(Study Tips)
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA