PENDAPAT
ULAMA’ SULUK
Ulama’ suluk
(tasawwuf) berbeza pendapat dalam permasalahan ini. Eloklah kita sama-sama
fahami pandangan mereka itu, sekaligus dapat membaca di takat manakah
pencapaian rohaniah kita tika ini.
1) Pendapat
golongan pertama
Istighfar
itu memberi manfaat secara mutlak sekalipun langsung tidak ada keazaman dan
taubat.
2) Pendapat
golongan kedua
Istighfar
itu langsung tiada faedahnya sekalipun disertakan dengan taubat.
3) Pendapat
golongan ketiga
Mereka
mengambil sikap akan memperincikan persoalan ini. Kata mereka: Istighfar yang
diungkapkan oleh lisan akan memberi faedah dan manfaat kepada orang yang
beristighfar jika…
- disertakan dengan rintihan yang
hangat.
- disertakan permintaan yang
tulus.
- disertakan sikap merendah diri.
- disertakan perasaan yang sangat
mengharapkan keampunan pada masa hadapan.
- memohon kepada Allah selayak
seorang fakir kepada Tuannya yang Kaya.
- berasakan diri sebagai makhluk
yang lemah kepada Penciptanya yang Maha Gagah.
- berasakan diri amat kerdil di
hadapan Tuhannya yang Maha Besar.
Insya Allah,
andai perasaan-perasaan tersebut tercetus dan berlaku dalam istighfar
seseorang, maka tidak wajarlah istighfarnya itu disia-siakan.
ISTIGHFAR YANG
AFDAL
Banyak
sekali ayat al-Quran dan al-hadis menyatakan hujah-hujah yang tuntas dalam
menjelaskan permasalahan ini.
Hujjatul
Islam, Imam al-Ghazali sendiri berpendapat: “Istighfar dengan lidah juga
dikira sebagai kebaikan sekalipun lidah tersebut menuturkannya tanpa sedar. Ia
adalah lebih baik daripada percakapan lidah tentang keaiban orang ataupun
terlebih cakap.”
Apabila
cakap sudah terlebih, maka terlebihlah jadinya. Yelah, berapa banyak masa kita
yang terbuang begitu saja dengan kata-kata yang sia-sia apalagi kata-kata yang
berbaur umpatan terhadap seseorang? Hairannya, kita tak pernah rasa risau
tentang itu, walaupun tahu mati itu datangnya tiba-tiba. Sayyidina Umar r.a.
berkata, “Sesiapa banyak cakapnya, maka banyaklah salahnya. Sesiapa yang
banyak salahnya, maka sedikitlah sifat malunya. Sesiapa yang sedikit sifat
malunya, maka sedikitlah sifat waraknya dan sesiapa yang sedikit sifat
waraknya, maka telah matilah hatinya.”
Maka,
kelebihan istighfar ini nyata nampak jika dibandingkan dengan duduk diam
semata-mata. Namun, jika dibandingkan pula dengan istighfar yang disertai
dengan gerak hati, maka kuranglah nilainya kerana istighfar dengan gerak
hatilah yang lebih afdhal.
As Syeikh
Abu Usman Al-Maghribi rahimahullah nyata sependapat dengan Imam al-Ghazali
tatkala beliau menjawab satu pertanyaan yang diajukan kepadanya. “Lidahku
bergerak dengan zikrullah dan membaca ayat-ayat suci al-Quran sedangkan hatiku
lalai, maka bagaimana?”
“Bersyukurlah
kamu kepada Allah kerana telah menyalurkan anggota-anggota kamu kepada
kebaikan, membiasakannya dengan berzikir dan tidak menyalurkannya kepada
kejahatan serta membiasakannya dengan percakapan yang berlebihan.”
JANJI ALLAH
SWT
Firman Allah: “Sesungguhnya
Kami tidak akan mensia-siakan pahala orang-orng yang mengerjakan amalan(nya)
dengan baik.” (Al-Kahfi: 30)
Firman Allah
lagi: “Sesiapa yang melakukan seberat biji sawi kebaikan, nescaya dia akan
melihatnya (pada hari akhirat).” (Az-Zalzalah: 7)
Berikutnya
di dalam surah An-Nisa ayat 40, Allah Ta’ala berfirman: “Sesungguhnya Allah
tidak menganiayai seseorang walaupun sebesar zarah. Dan jika ada kebaikan
sebesar zarah, nescaya Allah akan melipatgandakannya dan memberikan dari
sisinya pahala yang besar.”
Maka,
istighfar yang telah kita bincangkan ini ialah suatu amalan dan bukankah amalan
itu dikira kebaikan?
Manakala
hadis yang diriwayat oleh Ibn Abid Dunya dan Al-Baihaqi di dalam kitab
Syua’abul Iman dari Ibni Abbas r.a. secara maksudnya: “Orang yang memohon
keampunan dari dosa (sedangkan dia tetap melakukannya), dia adalah umpama
seorang yang mempermainkan Tuhannya.” Hadis ini berkedudukan daif. Sanad
hadis ini sebenarnya tidak sampai kepada Rasulullah s.a.w. secara marfu’
sebaliknya hanya sampai kepada Ibnu Abbas r.a. secara mauquf (hadis yang
disandarkan pada Sahabat). Jadi, ia bukanlah sebenarnya hadis Nabawi seperti
yang disangkakan oleh umum.
Demikian
juga kata-kata waliyullah, Rabii’atul Adawiyyah: “Istighfar kita memerlukan
kepada istighfar yang banyak.” Pun begitu, janganlah kita menyangkakan yang
beliau langsung tidak bersetuju dengan gerakan lidah kerana berzikrullah.
Kata-kata beliau itu sebenarnya ditujukan kepada orang-orang yang lalai hatinya
di kala beristighfar. Jadi mereka memerlukan istighfar terhadap kelalaian hati
mereka, bukannya terhadap gerakan lidah mereka. Walhal, orang yang berdiam diri
tanpa menuturkan sebarang istighfar juga sangat memerlukan kepada dua kali
istighfar, bukannya sekali.
Justeru,
permulaan istighfar seseorang hamba sekalipun dengan semata-mata gerakan lidah,
janganlah dipandang kecil dan sia-sia. Imam Jaafar bin Sadiq pernah berkata: “Allah
menyembunyikan tiga perkara dalam tiga perkara -
- Allah menyembunyikan
keredhaan-Nya di dalam ketaatan kepada-Nya, maka janganlah kamu
menghinanya, maka boleh jadi keredhaan-Nya terdapat di dalamnya.
- Allah menyembunyikan
kemurkaan-Nya di dalam penderhakaan terhadap-Nya. Maka, janganlah kamu memandang
ringan terhadapnya. Boleh jadi kemurkaan terdapat padanya.
- Allah menyembunyikan
wali-wali-Nya di kalangan hamba-hamba-Nya. Maka janganlah kamu menghina
seorang pun dari kalangan hamba-hamba Allah. Boleh jadi wali Allah
terdapat di kalangan mereka.”