الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    MUSTALAH HADITH

    Perbezaan Antara Hadith dan Hadith Qudsi

    Dalam kitab-kitab hadith didapati hadith Qudsi. Ulama' hadith mengatakan

    bahawa hadith Qudsi itu: ialah perkataan Nabi saw yang disebut dengan

    mengatakan Allah bertitah , disandarkan perkataan itu kepada Allah dan

    diriwayatkan daripadanya.

    Kesimpulannya Hadith Qudsi: ialah titah Allah yang disampaikan kepada

    Nabi saw di dalam mimpi atau dengan jalan ilham, lalu Nabi saw

    menerangkan apa yang disampaikan itu kepada umatnya dengan ibarat atau

    susunan perkataannya sendiri serta menyandarkan kepada Allah; sedang

    hadith-hadith yang lain tidak demikian itu. Hadith Qudsi itu dinamakan

    juga Hadith Ilahi atau Hadith Rabbani.

    Dan pernah pula dibezakan Hadith Qudsi dengan yang lainnya; iaitu segala

    hadith yang bersangkut dengan kebersihan atau kesucian zat Allah dan

    sifat-sifat kebesaran dan kemuliaanNya. [Kitab al-Dar al-Nadid min

    Majmu'ah al-Hafid]

    Contoh Hadith Qudsi itu, Rasulullah saw bersabda:

    "Firman Allah Ta'ala: Tiap-tiap amal anak Adam untuknya kecuali puasa,

    maka sesungguhnya puasa itu untukKu, dan Aku akan memberi balasan

    dengannya. Dan puasa itu perisai, maka apabila seorang kamu berpuasa

    janganlah ia memaki-maki, mencarut-carut dan janganlah dia

    menghiruk-pikukkan; maka jika dia dimaki oleh seorang atau hendak

    dibunuhnya, hendaklah ia katakan: aku ini berpuasa." (Hadith riwayat

    Bukhari & Muslim)

    Rasulullah saw bersabda:

    "Firman Allah Ta'ala: Aku menurut persangkaan hambaKu dan Aku bersamanya

    di mana saja ia sebut (ingat) akan daku." (Hadith riwayat Bukhari &

    Muslim)


    Istilah Di Dalam Hadith

    Di antara istilah-istilah yang digunakan itu ialah:

    1. Sanad: iaitu jalan yang menyampaikan kepada hadith.

    2. Isnad: iaitu menyebutkan hadith itu kepada orang yang mengatakannya.

    Sanad dan isnad hampir sama ertinya; keduanya adalah penting untuk

    menentukan nilaian hadith. 'Abdullah bin Mubarak berkata:

    "Isnad adalah dari urusan agama, dan kalaulah tidak kerana isnad,

    nescaya berkatalah orang yang mau apa yang ia mau berkata."

    3. Musannid: iaitu orang yang meriwayatkan hadith dengan isnadnya.

    4 Musnad: iaitu kitab yang dikumpulkan hadith di dalamnya,

    yang diriwayatkan dari seorang sahabat atau lebih.

    5. Matan: iaitu hadith nabi (s.a.w) yang di akhir sanad.

    6. Riwayat: iaitu memindahkan hadith dari seorang kepada seorang yang

    lain, dan orang yang memindahkan disebut rawi.

    7. Istikhraj dan Ikhraj: iaitu mengambil sesuatu hadith dari sesuatu

    kitab, dan mencari sanad yang lain dari sanad penyusun kitab itu, atau

    menerangkan bahawa hadith itu dipindahkan oleh penyusun dari kitab yang

    lain; umpamanya dikatakan: Akhrajah Al-Bukhari, ertinya: mengeluarkan

    hadith itu oleh Imam Bukhari; maksudnya ada disebut di dalam Bukhari dan

    ia memindahkannya ke dalam kitabnya.

    8. Muhaddis: iaitu orang yang banyak menghafaz hadith serta mengetahui

    sifat-sifat orang yang meriwayatkan tentang 'adil dan kecacatannya.

    9. Hafiz: iaitu orang yang menghafaz sebanyak 100,000 hadith dengan

    isnadnya.

    10. Hujjah: iaitu orang yang menghafaz sebanyak 300,000 hadith dengan

    isnadnya.

    11. Hakim: iaitu orang yang meliputi 'ilmunya dengan urusannya hadith.



    Bahagian Hadith


    Hadith Hasan Shahih

    Dalam kitab-kitab hadith seperti kitab Sunan Tirmizi dan dalam kitab ini

    (Hadith Empat Puluh) ada didapati di akhir hadith perkataan "Hasan

    Sahih" ertinya hadith ini hasan lagi sahih. Dengan demikian bermakna

    hadith itu mempunyai dua martabat: pertama hasan dan kedua sahih.

    Menurut keterangan ulama' hadith, bahawa hadith tersebut dikatakan hasan

    menurut perhitungan atau penilaian pada satu sanadnya. Dan dikatakan

    pula sahih padanya menurut perhitungan atau penilaian pada sanadnya yang

    lain. Ini jika pada hadith itu ada sanadnya (jalannya).

    Jika pada hadith itu satu sanadnya, maka erti hasan padanya menurut

    pandangan segolongan ulama' hadith dan sahih menurut pandangan ulama'

    yang lain, yang tidak sama tinjauan terhadap sifat dan peribadi orang

    yang menjadi rawinya atau yang memindahkannya.

    Hadith shahih

    1. Hadith Sahih Li Zaatihi:

    Perkataan Sahih adalah lawan kpd perkataan sakit.

    Dari sudut istilah:

    Iaitu Hadis yg bersambung sanadnya melalui pembawakan org yg kuat hafalan

    dan adil serta meriwayatkan drpd org yg kuat hafalan dan adil sehinggalah

    ke akhirnya tanpa terdapat syuzuz iaitu keganjilan dan tanpa ada illat

    iaitu kecacatan.

    2. Sahih Li Ghairihi atau dinamakan juga Hasan Li Zaatihi apabila ianya

    diriwayatkan melalui satu atau beberapa cara yg lain maka ianya dibantu

    oleh suatu kekuatan pada dua bentuk:

    Pertama: Riwayatnya adalah melalui perawi-perawi yg masyhur dgn kebenaran

    dan penjagaan rahsia sekalipun berkurangan kekuatan hafalan mereka ataupun

    tidak mencapai taraf ahli Hafaz yg mahir dari kalangan perawi-perawi Hadis

    Sahih.

    Kedua: Riwayatnya adalah melalui cara yg lain di mana dgn cara ini

    diperolehi satu kekuatan yg dapat menggantikan apa yg hilang pada

    kesempurnaan kekuatan hafalan dan dapat menaikkan taraf dari taraf Hasan

    kpd taraf Sahih, cuma ianya bukan Li Zaatihi, bahkan ianya dianggap Li

    Ghairihi.

    Hadith Sahih:

    Hukumnya:

    1- Hadis tersebut adalah sahih dan wajib membuat hukum dengannya apabila

    terdapat di dlm kedua-dua kitab sahih Bukhari dan Muslim, sebagaimana

    pendapat yg dipilih oleh Ibnu Solah serta menetapkan kesahihannya.

    2- Wajib beramal dgn setiap Hadis sekalipun tidak dikeluarkan oleh Bukhari

    dan Muslim, sebagaimana pendapat Ibnu Hajar di dlm huraian kitab An-Nakhbah.

    3- Hendaklah diterima kesahihannya sekalipun tiada yg beramal dengannya,

    sebagaimana pendapat Al-Qasimi di dlm kitab kaedah-kaedah meriwayatkan

    Hadis, iaitu Qawaid At-Tahdis.

    4- Tidak terhalang utk beramal selepas menerima Hadis yg sahih jika

    diketahui tidak terdapat hukum yg membatalkan atau tiada perselisihan

    jumhur ulama atau tiada pertembungan, bahkan hendaklah beramal dengannya

    sehinggalah terdapat suatu ayat Al-Qur'an Atau Hadis yg melarang, maka hendaklah

    diperhatikan padanya terlebih dahulu.

    5- Tidak akan mencacatkan kesahihan sesebuah Hadis walaupun hanya terdapat

    seorang sahaja dari kalangan sahabat yg meriwayatkannya. Ini adalah diambil

    drpd kata-kata Ibnu Al-Qayyim di dlm kitab (Ighathah Al-Lahfan).

    6- Tidak semua Hadis yg sahih diceritakan kpd org awam. Dalilnya ialah:

    Hadis yg diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim drpd Muaz dan antaranya (Tidak

    ada seseorang yg mengucapkan kalimah syahadah bahawa tiada tuhan yg layak

    disembah melainkan Allah dan bahawa Nabi Muhammad s.a.w adalah pesuruh Allah akan

    memasuki neraka kerana Allah mengharamkan Neraka kepadanya). Sehubungan dgn itu

    Muaz berkata: Wahai Rasulullah! Apakah aku boleh menyampaikannya kpd org

    ramai agar mereka dapat bergembira? Rasulullah s.a.w bersabda: (Kalau

    begitu mereka akan hanya berserah tanpa berusaha). Tetapi Muaz

    menyampaikannya juga selepas kewafatan baginda.

    Kedudukan Hadis Sahih mengikut karangan yg masyhur iaitu tujuh kedudukan:

    1- Hadis yg telah disepakati kesahihannya oleh Syaikhan iaitu Imam Bukhari

    dan Imam Muslim (Muttafaqun 'alaihi).

    2- Hadis yg hanya diriwayatkan oleh Imam Bukhari.

    3- Hadis yg hanya diriwayatkan oleh Imam Muslim.

    4- Hadis yg menepati syarat Imam Bukhari dan Imam Muslim walaupun mereka

    berdua tidak meriwayatkan di dlm Sahih masing-masing. Imam Nawawi berkata:

    (Pendapat mereka bermaksud: Untuk memastikan Hadis Sahih kita mestilah

    berpandukan kpd syarat imam Bukhari dan Muslim secara mengenal pasti bahawa

    perawi-perawi Hadis tersebut terdapat di dlm kedua-dua kitab mereka (kitab

    sahih Imam Bukhari dan Imam Muslim) kerana mereka berdua tidak meletakkan

    syarat di dlm kitab masing-masing begitu juga di dalam kitab-kitab yg lain).

    5- Hadis yg menepati syarat Imam Bukhari tetapi beliau tidak

    meriwayatkannya di dlm kitab sahih.

    6- Hadis yg menepati syarat Imam Muslim tetapi beliau tidak meriwayatkannya

    di dlm kitab sahih.

    7- Hadis yg dianggap sahih oleh ulama-ulama selain drpd keduanya tetapi

    tidak menepati syarat salah seorang drpd mereka.

    Hadith Hasan

    1. Hasan Li Zaatihi

    Sifat Musyabbahat drpd kalimah husnu yg bermaksud cantik dan elok.

    Dari sudut istilah:

    Hadis yg bersambung sanadnya melalui pembawakan seseorang yg adil, yg

    berkurangan kekuatan pada hafalannya tanpa terdapat Keganjilan dan tidak

    ada Kecacatan. Maka perawi pada setiap kedua-dua jenis Hadis tersebut

    (Sahih dan Hasan) adil tetapi kekuatan hafalan pada taraf Hasan berkurangan

    berbanding dgn taraf Sahih dan tidak sempurna sepertinya. Ianya dinamakan

    dgn nama tersebut kerana memandangkan keelokan pada dalamannya, bukan

    kerana sesuatu pada luarannya dan apabila digunakan lafaz Hasan, maka ianya

    bersifat Hasan Li Zaatihi.

    2. Hasan Li Ghairihi

    Apabila sesebuah Hadis pada zatnya adalah dhaif, tetapi kedhaifannya boleh

    diterima utk dinaikkan taraf melalui cara yg lain kpd taraf Hasan, Hasannya

    bukan Li Zaatihi tetapi ianya adalah Li Ghairihi iaitu dhaif yg boleh

    diterima kesahihannya, maka ianya menjadi Hasan Li Ghairihi.

    a- Dhaif kerana disebabkan oleh keadaan perawinya tidak dikenali atau tidak

    masyhur, tidak pelupa tetapi terdapat banyak kesalahan.

    b- Dhaif kerana disebabkan oleh keadaan perawinya yg lemah hafalannya atau

    tersalah dan bercampur perkara tersebut di antara kebenaran dan amanah.

    c- Dhaif disebabkan sanadnya tidak bersambung, samada ianya Mungqati' atau

    Mursal.

    d- Dhaif disebabkan adanya Mudlis yg meriwayatkan dgn bersambung-sambung

    sedangkan tiada padanya seseorang yg mengambil berat terhadap pembohongan.

    Keempat-empat jenis ini boleh diterima kesahihannya dan boleh dianggkat

    kepada taraf Hasan melalui dua syarat:

    1- Tidak terdapat syuzuz iaitu keganjilan pada Hadis.

    2- Riwayatnya adalah dengan satu cara yg lain atau lebih drpd satu cara.

    Contohnya: Hadis yg diriwayatkan oleh Tirmizi, dikira Hasan melalui riwayat

    Syukbah drpd Aasim bin Ubaidullah drpd Abdullah bin Aamir bin Rabii'ah drpd

    ayahnya bahawa seorang wanita drpd Bani Fazarah berkahwin dgn maskahwinnya

    sepasang kasut. Maka Rasulullah [s.a.w] bersabda: (Apakah engkau redha terhadap diri

    dan harta kamu dgn sepasang kasut?) Wanita tersebut menjawab: Ya. Maka

    baginda membenarkannya. Tirmizi berkata: Di dlm bab yg terdapat riwayat

    drpd Amru, Abu Hurairah, Aisyah dan Abu Hadrad. Maka Asim dikira perawi

    daif kerana buruk hafalannya tetapi Tarmizi meletaknya pada taraf Hasan

    kerana ianya dibawa dlm satu bentuk sahaja, tidak ada dalam bentuk lain.

    Pengertian yg dibuat oleh Tirmizi terhadap Hadis Hasan

    Abu Isa At-Tirmizi dianggap sebagai org pertama yg diketahui telah

    membahagikan Hadis kpd Sahih, Hasan dan Dhaif sebagaimana yg disebut oleh

    Ibnu Taimiyah di dlm kitab Majmuk Al-Fatawa tetapi pengertiannya terhadap

    Hadis Hasan, ialah Hadis Hasan Li Ghairihi. Beliau telah membuat pengertian

    di dlm bab kecacatan-kecacatan yg terdapat di dlm kitab Jami'nya, di mana

    katanya: (Setiap Hadis yg diriwayatkan kemudian tidak terdapat pada

    isnadnya perawi yg dituduh berbohong dan Hadis tersebut juga tidak ganjil

    serta diriwayatkan dgn bentuk lain yg seumpamanya, maka pada pendapat kami

    ianya adalah Hadis Hasan).

    Perkataan berlawanan dgn kuat. Dhaif terdapat dlm bentuk fizikal (hissi)

    dan maknawi. Dhaif yg dikehendaki di sini ialah dari segi maknawi.

    Dari sudut istilah:

    Pengertian yg dibuat oleh Ibnu Solah ialah: Setiap Hadis yg tidak terkumpul

    padanya sifat2 Hadis Sahih dan Hadis Hasan.

    Dhaif dapat dibahagikan apabila hilang syarat2 penerimaan kpd beberapa

    jenis dan secara ringkasnya adalah seperti berikut:

    a - Hilang syarat sanad yg bersambung. Ianya dapat dibahagikan kpd lima

    bahagian iaitu:

    1-Muallak 2-Mungqati' 3-Muaddhal 4-Mursal 5-Mudlis

    b - Hilang syarat adil. Ianya dapat dibahagikan kpd beberapa bahagian iaitu:

    1-Maudu' 2-Matruk 3-Mungkar 4-Matruh 5-Mudha'af 6-Mubham

    c - Hilang syarat kuat hafalan. Ianya terbahagi kpd:

    1- Mudraj 2-Maqlub 3- Muddtarib 4-Musahhif dan Muharrif

    d - Hilang syarat terpelihara drpd syuzuz (keganjilan). Ianya dapat

    dibahagikan kpd satu bahagian sahaja iaitu syaz.

    e - Hilang syarat terpelihara drpd Illat (kecacatan). Ianya hanyalah satu

    bahagian sahaja iaitu Muallil.

    Hukum meriwayat dan beramal dengannya:

    Hadis2 Dhaif yg tidak tetap dan tidak ditegaskan pembohongannya.

    Ibnu Taimiyah menyebut di dlm kitab Majmuk Al-Fatawa: (Apabila diketahui

    ianya adalah batal dan Hadis yg diada-adakan, tidak harus cenderung

    kepadanya, kerana sesuatu pembohongan adalah sama sekali tidak berfaedah,

    tetapi apabila terdapat ketetapan bahawa ianya adalah Sahih, maka tetaplah

    hukumnya dan apabila berlaku keraguan pada keduanya maka ia boleh

    diriwayatkan kerana kemungkinan ianya benar dan tiada kemudaratan pada

    pembohongannya.

    Imam Ahmad berkata: Apabila seseorang berkata: Jika terdapat suatu targhib

    (Dorongan mendekati kebaikan) dan tarhib (Dorongan menjauhi keburukan),

    maka kami mempermudahkan pada sanad-sanadnya. Maksudnya: Kami meriwayatkan

    Hadis, di dlm Hadis tersebut disertakan dgn sanad-sanad sekalipun perawinya

    tidak mempunyai kepercayaan yg boleh dibuat hujah.

    Begitu juga ada yg berpendapat: Ianya boleh diamalkan dari sudut

    kelebihan-kelebihan amalan. Dimana (beramal dengannya ialah beramal dgn

    amalan yg soleh seperti membaca Al-Qur'an dan berzikir).

    Begitu juga pendapat beliau: (Apabila Hadis-hadis bab kelebihan mempunyai

    kadar dan had tertentu seperti sembahyang dlm waktu tertentu dgn bacaan

    tertentu atau dgn cara tertentu, maka ianya tidak harus kerana galakan

    terhadap gambaran yg tertentu ini, tidak tetap dgn dalil syarak).

    Kemudian beliau mengakhiri kata-katanya dgn berkata: Maka keputusannya dlm

    bab ini, dibolehkan meriwayat dan beramal dengannya dlm keadaan targhib dan

    tarhib, bukan dlm bab galakan. Kemudian pegangan terhadap perkara wajib,

    iaitu kadar pahala dan balasan bergantung pada dalil syarak).

    Kesimpulan drpd kata-kata Ibnu Taimiyah yg lepas, iaitu syarat-syarat yg

    wajib diikuti ketika meriwayatkan Hadis Dhaif yg tidak tetap pembohongannya

    serta tidak ditegaskan kebenarannya.

    Syarat-syarat tersebut ialah:

    1- Hendaklah terkandung dlm asas amalan seperti membaca Al-Qur'an dan doa.

    2- Bukan dari ketetapan syarak atau merupakan sifat bagi Allah iaitu drpd

    perkara-perkara yg berhubung dgn aqidah dan hukum, juga bukan galakan dan

    seumpamanya.

    3- Ianya bukan perkara batil yg dibuat-buat. Jika diketahui kebatilan dan

    ianya perkara yg dibuat-buat, maka tidak harus diambil kira dan berhujah

    dengannya dlm semua perkara.

    Hadith Maudhuk

    Pengertiannya pada bahasa:

    Kalimah maudhuk iaitu menjatuhkannya dan dinamakan sedemikian kerana

    tergugur kedudukannya.

    Dari sudut istilah:

    Berita yg dibuat-buat terhadap Rasulullah [s.a.w] sebagai pembohongan terhadap

    baginda.

    Kedudukannya:

    Ianya adalah seburuk-buruk jenis Dhaif, bahkan sesetengah ulama

    menjadikannya satu bahagian yg berasingan, tidak tergolong drpd Hadis2

    Dhaif dan tidak digunakan padanya dgn lafaz Hadis melainkan dari sudut org

    yg memaudhukkannya.

    Hukum meriwayatkannya:

    Telah sepakat pengharaman meriwayatkan berita yg dibuat-buat Dan

    disandarkan kpd Rasulullah [s.a.w], melainkan jika diiringi dgn keterangan tentang

    Maudhuknya, ini ialah kerana Rasulullah [s.a.w] pernah bersabda: (Sesiapa yg membuat

    pembohongan terhadapku dgn sengaja maka disediakan tempatnya di dlm Neraka).

    Sabda Baginda lagi: (Sesiapa yg memperkatakan sesuatu tentang aku dgn

    percakapan yg diketahui ianya adalah bohong maka dia adalah salah seorang

    pembohong).

    Tanda2 Hadis Maudhuk:

    Para ulama telah menggariskan kaedah2 utk mengenali Hadis2 Maudhuk. Di

    antara kaedah2 tersebut ialah:

    1- Pengakuan drpd pembuat sendiri, seperti pengakuan Ibnu Abu Mariam yg

    mengaku membuat pembohongan terhadap Hadis2 Kelebihan Surah.

    2- Terdapat bukti pada kedudukkan hubungan perawi, seperti meriwayatkan

    drpd syeikh yg terbukti beliau tidak menemuinya, hidup sezaman dgn nya,

    meninggal dunia sebelum kelahiran perawi atau beliau tidak memasuki tempat

    yg beliau mendakwa pernah mendengarnya spt Makmun bin Ahmad Al-Harawi yg

    mendakwa pernah mendengar drpd Hisyam bin Umar, maka Ibnu Hiban bertanya

    padanya: Bilakah kamu memasuki Syam? Beliau menjawab: Pada tahun 250

    Hijrah. Ibnu Hiban berkata: Sesungguhnya Hisyam yg diriwayatkan oleh Makmun

    telah meninggal dunia pada tahun 245 Hijrah.

    3- Terdapat bukti pada matan yg menunjukkan pembohongannya, seperti

    terdapat pada riwayat tersebut kesalahan pada tata bahasa atau terdapat

    kelemahan pada lafaz dan tergugur makna.

    4- Bersalahan dgn akal, fizikal dan penyaksian: Spt riwayat drpd Ar-Rahman

    bin Zaid bin Aslam bahawa kapal Nabi Nuh a.s tawaf di Baitullah tujuh

    keliling dan sembahyang di belakang makam dua rakaat.

    5- Bersalahan dgn keterangan Al-Qur'an dan sunnah yg sahih, yg tidak boleh

    ditakwil seperti: Aku adalah penutup para Nabi, tiada Nabi selepasku

    melainkan jika dikehendaki oleh Allah; maka ianya bersalahan dengan firman Allah

    s.w.t yg bermaksud: (Tetapi Muhamad adalah pesuruh Allah dan penutup para Nabi)

    dan seperti apa yg bersalahan terhadap kebenaran sunnah yg mutawatir

    (Akulah penyudah, tiada Nabi selepasku).

    6- Bersalahan dgn data sejarah yg diketahui pada masa Nabi s.a.w seperti

    riwayat dikenakan Jizyah ke atas org Yahudi selepas perang Khaibar dan

    tidak dikenakan kerja tanpa upah terhadap mereka dgn disaksikan oleh Saad

    bin Muaz dan ditulis oleh Muawiah bin Abu Sufian. Sedangkan ketetapan

    sejarah mengatakan bahawa Jizyah belum lagi diperkenalkan dan belum

    disyariatkan pada tahun peperangan Khaibar kerana ayat tentang Jizyah

    diturunkan selepas tahun peperangan Tabuk. Sesungguhnya Saad bin Muaz

    meninggal dunia sebelum peristiwa tersebut iaitu dlm peperangan Khandak.

    Manakala Muawiah pula memeluk Islam pada tahun pembukaan Mekah.

    7- Khabar tentang perkara yg penting berulang dakwaan pembawakannya seperti

    yg berlaku dgn disaksikan oleh semua sahabat tetapi tidak meriwayatkanya

    melainkan seorang sahaja dan yg lainnya menyembunyikannya, seperti

    diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah memegang tangan Ali bin Abu Talib ketika

    dihadiri oleh seluruh sahabat sewaktu kepulangan mereka dari mengerjakan

    Haji Widak, kemudian baginda bersabda selepas org ramai mengenalinya:

    (Kanak2 ini adalah, saudaraku dan akan menjadi khalifah selepasku, maka

    hendaklah kamu mendengar dan mentaatinya). Adakah seseorang Muslim boleh

    menerima berita yg menunjukkan semua sahabat telah sepakat utk

    menyembunyikannya ketika mereka memilih Abu Bakar sebagai Khalifah dan dgn

    dipersetujui oleh Abu Bakar dan mereka menyetujuinya sbg khalifah mereka?

    8- Mengandungi balasan yg berat teradap dosa kecil atau pahala yg banyak terhadap amalan yg sedikit. Perkara ini masyhur terhadap balasan siksa dan

    balasan baik seperti kata mereka: (Sesiapa yang mengucapkan kalimah "Tiada

    illah melain Allah" maka Allah akan menciptakan utk nya seekor burung yg mempunyai

    tujuh puluh ribu lidah manakala setiap lidah mempunyai tujuh puluh ribu

    bahasa yg sentiasa meminta keampunan untuknya.



    Barakallah...
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA