Dan menurut ceritanya setelah munculnya Dajjal hampir semua penduduk dunia menjadi kafir, yakni beriman kepada Dajjal. Menurut ceritanya orang yang tetap dalam iman hanya tinggal 12,000 lelaki dan 7,000 kaum wanita.
ASAL-USULNYA
“Dajjal Adalah Dari Suku Ashkenazi”
Di atas adalah pernyataan teori saya tentang asal usul Dajjal. Hipotesis
ini dilakukan secara ringkas sahaja melalui maklumat-maklumat dari
buku, jurnal dan internet. Di bawah ini saya ingin menjelaskan mengapa
saya beranggapan Dajjal berasal dari suku Ashkenazi.
Apa itu Ashkenazi?
Ashkenazi ialah nama suku (tribe) dari salah satu cabang dari bangsa
Yahudi. Manakala Yahudi itu pula ialah berasal dari suku bangsa sebelah
Siti Sarah iaitu isteri Nabi Ibrahim a.s. Semua anak keturunan dari
perut Siti Sarah adalah digelar Bani Israel.
Bani Israel ialah gelaran kepada Nabi Yaakob a.s. yang mana semua
keturunannya bermula dari Nabi Daud, Nabi Sulaiman sehinggalah Nabi Musa
dan Nabi Isa adalah berketurunan Yahudi yang digelar Bani Israel.
Populasi Suku Ashkenazi?
Populasi terbanyak adalah di Amerika Syarikat dimana dianggarkan seramai
5-6 juta orang menetap di sana. Diikuti pula oleh negara Israel,
dianggarkan seramai 3-4 juta orang menetap di Israel.
Adakah Dajjal berketurunan Yahudi?
Pandangan peribadi saya ialah YA.
Tiada hadith khusus menyebut Dajjal dari keturunan Yahudi. Saya berpegang kepada atas 2 fakta sahih di bawah:
1 (Pertama) – Berdasarkan riwayat Ahmad dan Muslim dari Anas.
“Dajjal akan diikuti oleh 70,000 orang Yahudi Isfahan yang memakai toga.”
Orang-orang Yahudi mempunyai sifat semulajadi iaitu hanya mempercayai
orang sebangsa dengan mereka. Ini disebabkan semenjak zaman Nabi Ibrahim
lagi umat Yahudi berpegang bahawa mereka adalah bangsa yang dipilih
oleh Allah.
Yahudi Isfahan mengikut arahan Dajjal kerana mereka tahu pemimpin mereka adalah berbangsa Yahudi seperti mereka.
2 (Kedua) – Berdasarkan realiti dunia hari ini yang dikuasai golongan Yahudi.
Saya telah menerangkan dalam artikel-artikel sebelum ini betapa Yahudi
sejak 300 tahun dahulu telah pun menguasai dunia dari pelbagai aspek
seperti:
Politik Antarabangsa
Ekonomi Dunia
Hiburan dan Perfileman
Di atas dua fakta di atas saya amat berkeyainan Dajjal berketurunan
Yahudi. Cuma dalam artikel ini saya ingin mengkhusus akan suku-suku
Yahudi itu.
3 (Ketiga) – Berdasarkan pendapat Janet Moser
Janet Moser seorang pengkaji konspirasi Yahudi berpendapat bahawa Dajjal (AntiChrist) adalah dari bangsa Yahudi.
Dalam artikelnya yang bertajuk “THE EARLY JEWISH & CHRISTIAN VIEW OF
THE IDENTITY OF THE ANTICHRIST”, Moser mengambil fakta dari kitab Injil
dalam bab 11 (Daniel) ayat ke-37, yang berbunyi:
“Neither shall he regard the God of his fathers . . .nor regard any god: for he shall magnify himself above all.”
P/S: Sama ada ayat-ayat dari Injil benar atay tidak bukanlah tugas kita,
ia adalah tugas cendekiawan-cendekiawan Islam untuk memperbetulkannya,
misalnya Syeikh Ahmed Deedat, Syeikh Dr. Zakir Nair dan Muhammad Isa
Dawud. Namun apa yang hendak ditegaskan di sini ialah umat Kristian
sendiri mempercayai bahawa Dajjal itu adalah berketurunan Yahudi.
Permasalahan Suku Bangsa Asal Dajjal
Cuma yang boleh kita perhalusi ialah dari suku manakah Dajjal itu
berasal kerana Yahudi mempunyai pelbagai cabang suku antaranya ialah:
Mizrahi
Khazar
Sephardi
Askhenazi
Samaritan
Tetapi dalam suku-suku di atas saya berkeyakinan (InsyaAllah) Dajjal itu adalah dari suku Ashkenazi di atas beberapa fakta.
Fakta 1: Tokoh-Tokoh Suku Ashkenazi
Ada beberapa sebab tertentu mengapa saya cenderong untuk mengatakan
Dajjal berasal dari suku Ashkenazi. Fakta-fakta tersebut ialah…
Kebanyakan tokoh-tokoh perang dunia berasal dari suku Ashkenazi.
Tokoh-tokoh sains Eropah adalah dari bangsa Yahudi
Tokoh-tokoh ekonomi dunia sekarang adalah berasal dari Yahudi suku Ashkenazi
Kesemua tokoh berpengaruh dunia adalah berbangsa Yahudi Ashkenazi
Albert Eistein,merupakan Yahudi suku Ashkenazi, beliau adalah saintis
terulung yang diagung-agungkan oleh barat sehingga wataknya dimasukkan
dalam program Microsoft Office bahagian ‘Office Assistant”. Padanlah
begitu, Bill Gates juga berbangsa Yahudi.
Karl Marx, juga berbangsa Yahudi suku Ashkenazi. Beliau menulis beberapa
buku dan juga pengasas fahaman Nazi yang selepas itu didokong oleh
Adolf Hitler (juga seorang Yahudi, sebelah ibunya).
Henry Kensigger, bekas setiausaha kerajaan Amerika Syarikat juga dari
suku Ashkenazi. Sekarang ini menjadi salah seorang pemimpin kumpulan
sulit bernama The Bilderberg Group.
Keluarga Rothschild. Merupakan keluarga yang terkaya di dunia dan 50%
kekayaan dunia sekarang adalah miliknya. Keluarga Rothschild adalah
penyebab bagi segala peperangan dunia dari 1800-an ahingga sekarang.
Keluarga Rockefeller, juga penguasa ekonomi dunia, dikatakan 40%
kekayaan dunia sekarang adalah miliknya termasuk semua mesin-mesin
carigali minyak dismua negara Arab. Rockefeller adalah pengasas kepada
Trilateral Commission malah mempunyai universiti sendiri. Sesetengah
pengkaji konspirasi meramalkan dia adalah orang yang boleh berhubung
terus dengan AntiChrist (Dajjal)
Di atas hanya beberapa tokoh sahaja dari suku Yahudi Ashkenazi. Yahudi
dari suku lain juga mungkin menguasai pelbagai dimensi sosial dunia.
Cuma Dajjal berkemungkinan lebih cenderung untuk menaikkan saudara mara
sukunya pada peringkat teratas.
“Yakni Dajjal mahukan tokoh-tokoh dari sukunya iaitu Ashkenazi menjadi
pemimpin bagi semua tokoh-tokoh dari suku Yahudi yang lainnya”
# Fakta 2 : Misteri Angka 13
Terdapat fakta lain yang lebih menyakinakn saya tentang suku Ashkenazi
ini. Fakta itu ialah tentang malapetaka penyakit yang ditimpakan Allah
ke atas suku ini.
Angka tiga belas (13) amat menarik untuk dikaji dan dijadikan hujah
kukuh. Allah telah menimpakan 13 jenis penyakit “wajib” atas suku ini.
Maksud perkataan wajib itu ialah setiap 25 hingga 40 orang dari suku
Ashkenazi akan terkena salah satu penyakit genetik ini. Sumber adalah
berdasarkan statistik dari Jewish Genetics Centre. Sesungguhnya penyakit
genetik Ashekanazi ini mempunyai 13 jenis:
1. Bloom’s Syndrome
2. Canavan Disease
3. Cystic Fibrosis
4. Factor XI Deficiency
5. Familial Dysautonomia (Riley-Day syndrome)
6. Fanconi Anemia
7. Gaucher Disease
8. Mucolipidosis IV
9. Niemann-Pick Disease
10. Non-Classical Adrenal Hyperplasia
11. Nonsyndromic Hearing Loss
12. Tay-Sachs Disease
13. Torsion Dystonia
(Sumber : www.jewishgeneticscentre.org)
Penyakit ini sebanyak 90% melanda masyarakat Yahudi Ashkenazi di Israel.
Kadang kala ia dihidapi juga oleh orang-orang Yahudi di Amerika dan
Eropah. Namun ia tetap menyerang golongan Yahudi suku Ashkenazi walau di
mana mereka berada.
Dan saya percaya ibu bapa Dajjal mengidap salah satu penyakit di atas
dan saya juga percaya Dajjal salah satu penyakit di atas. Fritz
Springmeier (pengkaji konspirasi Yahudi) menyatakan Dajjal berasal dari
salah satu 13 keturunan pilihan.13 keturunan itu ialah:
1. Keluarga Astor
2. Keluarga Bundy
3. Keluarga Collins
4. Keluarga DuPont
5. Keluarga Freeman
6. Keluarga Kennedy
7. Keluarga Lee
8. Keluarga Onassis
9. Keluarga Reynolds
10. Keluarga Rockefeller
11. Keluarga Rothschild
12. Keluarga Russell
13. Keluarga Van Duyn
# Fakta 4 : Ujian Kecerdasan IQ
Walaupun suku Ashkenazi dimudharatkan dengan 13 jenis penyakit mutasi,
namun Allah berkehendak ke atas mereka untuk menjadi suku bangsa paling
bijak dari suku-suku lain.
Muhamad Isa Dawud pula sering menggunakan perkataan-perkataan ini untuk membahaskan tentang Dajjal, iaitu
“anak genius itu….” atau “….yang genius itu”
Pada mulanya saya hanya beranggapan Muhammad Isa Dawud sengaja
menggunakan perkataan “genius” untuk membezakan Dajjal dan manusia
biasa. Tetapi gelaran yang diberikan Muhammad Isa Dawud memang benar.
Menurut Danial A. Segal, seorang pakar antropologi, kajian ke atas tahap
IQ bangsa Yahudi Ashkenazi mendapati mereka mengatasi suku-suku bangsa
lain di dunia. Mereka mencatat 7 – 12 mata dan ke atas bagi setiap
kajian.
Berikut adalah Ujian IQ ke atas sampel Yahudi Ashkenazi berdasarkan dari 6 sumber.
Source
Sample sizes. Number of Ashkenazi Jews tested.
Average IQ Ashkenazi Jews in USA and/or UK
Backman 1972
1236
107.8 verbal IQ
Backman in present study
150
107.5 crystallized IQ
Lynn
Estimated
103.5 Ashkenazi Jews in Israel
Storfer
Suggested IQ
112
Bachman 1970
Lesser than 100
112.8
Herrnstein/Murray 1994
59
112.6
Atau lihat buku-buku berikut:
Daniel A. Segal ‘The European’: Allegories of Racial Purity, Anthropology Today, Vol. 7, No. 5 (1991), muka surat. 7-9
Barnett, Susan M. and Williams, Wendy (2004). “National Intelligence and
the Emperor’s New Clothes”. Contemporary Psychology: APA Review of
Books 49 (4): muka surat 389-396.
Saya juga sarankan anda baca kajian oleh Gregory Cochran, Jason Hardy
dan Henry Harpending dalam jurnal mereka yang bertajuk ‘Natural History
of Ashkenazi Intelligance’.
Klik link ini untuk download (format .pdf)
Kaitan Ashkenazi dan Dajjal : persoalan-persoalan yang timbul
Sekiranya Dajjal bukan perancang bagi segala kemusnahan dunia mengapa
semua kekayaan dunia dan pemerintahan dimiliki oleh golongan elit Yahudi
Ashkenazi?
Mengapa suku Ashkenazi amat berpengaruh dan sedang meluaskan pengaruhnya dari tahun 1800 hingga sekarang?
Mengapa Dajjal memilih suku ini dari suku-suku lain untuk memimpin
kumpulan-kumpulan sulit Yahudi seperti Bilderberg, Skull and Bones,
Illuminati, Trilateral Commission, Freemason dan Council on Foreign
Relationship?
Mengapa hanya keturunan keluarga Rothschild dan Rockefeller sahaja yang
dipilih untuk menguasai ekonomi dunia sejak 300 tahun dahulu?
Mengapa konspirator-konspirator Yahudi dari suku lain (misalnya Mizrahi
dan Sephardi) tidak membantah penguasaan Rothschild dan Rockefeller?
Adakah mereka semua telah ketahui bahawa Rothschild dan Rockefeleer adalah keluarga terpilih oleh Raja mereka?
Ataupun adakah suku-suku Yahudi lain telah pun mengetahui bahawa Dajjal berasal dari suku ini?
Oleh kerana persoalan-persoalan inilah yang membuatkan penulis amat
yakin suku Ashkenazi adalah suku asal Dajjal. Dan Dajjal sudah tentu
mempunyai sebab-sebab tertentu untuk memilih sukunya sendiri.
Kesimpulan
Umum mengetahui bahawa dunia hari ini dikuasai oleh bangsa Yahudi dari
segala aspek bermula dari politik hinggalah ke dunia hiburan serta
pendidikan.
Tetapi masyarakat dunia (khususnya umat Islam), tidak mengetahui bahawa
kebanyakan Yahudi yang menguasai dunia hari ini adalah dari suku
Ashkenazi.
SURAH AL-KAHFI DAN KAITAN DAJJAL
Surah Al-Kahfi mempunyai banyak
kaitan dengan alam ghaib. Keyakinan kepada alam ghaib inilah yang cuba
dipesongkan oleh dajjal dengan kepercayaan kepada dunia ilusi fantasi.
Dalam kisah
dajjal, banyak perkara yang tidak logik dan rasional. Banyak penjelasan yang
tidak masuk akal. Contohnya sepert pulau dajjal, Al-Jassasah, umur dajjal yang
panjang, tetap muda, tetap bertenaga, membawa dua buah sungai, memperlihatkan
syurga dan neraka dan pelbagai lagi. Kepada yang tidak dapat berfikir secara
jernih, ramai yang beralih kepada hujah tamsilan, perlambangan dan takwilan
sebagai hujah rasional. Tanpa sedar, kisah dajjal telah menyimpang dari dasar
yang disebut oleh Nabi Muhammad saw.
Betapa sukar
untuk menjelaskan kesahihan kisah dajjal sebagai satu hakikat atau kenyataan
yang benar-benar berlaku kerana landasan hujah golongan yang tidak percaya ini
berteras kepada logik akal dan rasional pemikiran sahaja. Jadi, untuk
memperbetulkan persepsi ini, mari kita lihat Surah Al-Kahfi. Baca, fahami dan
kaji isinya, jawapan ada di situ.
Ramai cenderung mengukur sesuatu perkara dengan jalan akal sebagai asas
pembuktian, tetapi apabila kita menolak kemungkinan lain dan menafikannya,
sikap obses yang menolak kebenaran ini menjadi agak keterlaluan. Kisah Nabi
Musa a.s di dalam Surah Al-Kahfi bermula dari sifat obsesi ni. Ketika Nabi Musa
a.s berkata : "Akulah yang paling berilmu di kalangan kamu", maka
Allah swt menegur baginda kerana jelas beliau menolak kemungkinan ilmu lain
yang wujud dan membuktikan obses seperti itu adalah tidak disukai Allah swt.
Ketika sains
sedang bergelut untuk mencari penyelesaian, ibrah kisah Nabi Musa dan Nabi
Khidir telah menjawab persoalan ini. Jika diukur dari sudut keilmuan, sudah
tentulah Nabi Musa yang mendahului mana-mana manusia di zamannya kerana baginda
boleh berbicara secara langsung dengan Allah swt.
Tetapi dalam
kisah ini, keadaannya bukan begitu. Nyata ilmu yang dimiliki Nabi Khidir a.s
lebih mendahului kefahaman Nabi Musa. Ukuran logik dan rasional tidak
dapat menepati setiap perilaku Nabi Khidir. Namun ia adalah dalam batas dan syariat
kehendak Allah swt. Di sini, Allah swt menampilkan bahawa kemampuan akal dan
pancaindera itu ada had dan limitasi tertentu. Justeru, kepada anda yang hanya
berbahas menggunakan logik dan rasional, anda perlu mengambil posisi dan makna
daripada surah ini.
Di dalam
Surah Al-Kahfi juga terkait kisah Iskandar Zulkarnain. Sudah tentu ada sesuatu
di sebalik kisah ini. Kisah ini menjadi iktibar yang sangat baik. Seperti yang
kita sedia maklum, Allah menurunkan ayat-ayat ini kerana adanya pertanyaan
daripada ahli kitab iaitu pendita-pendita yahudi yang mahukan kesahihan
kerasulan Nabi Muhammad saw.
Kisah
Iskandar Zulkarnain dan 7 pemuda Ashabul Kahfi adalah kisah silam yang tidak
dapat ditemui di dalam naskah dan lembaran bertulis. Ia hanya ada di dalam
pengetahuan pendita dan rahib yahudi. Bahkan kisah Iskandar Zulkarnain dan
pemuda Ashabul Kahfi ini sukar untuk di terima. Ia dianggap sebagai mitos oleh
sesetengah kaum yahudi sendiri.
Begitu juga
kisah Iskandar Zulkarnain dengan Yakjuj dan Makjuj. Kisah ini menghubungkan
kisah silam tentang Iskandar Zulkarnain dengan kisah akan datang turunnya
Nabi Isa a.s di akhir zaman. Justeru adalah tidak mustahil, dajjal yang lahir
pada zaman Nabi Sulaiman akan muncul semula pada akhir zaman.
Jika
kefahaman yang serupa diguna pakai, maka kisah dajjal bukanlah khayalan. Boleh
juga ambil iktibar kisah pemuda Ashabul Kahfi yang ditidurkan Allah selama 309
tahun dan sedarkan pada zaman yang lain. Ambil dalil ini sebagai sandaran untuk
menjawab bahawa kisah dajjal adalah benar. Bukankah fitnah dajjal berkisar pada
sebuah keyakinan? Maka surah Al-Kahfi meneguhkan keyakinan itu.
Dengan izin
Allah swt , butir-butir dan buah ilmu ini terungkap secara spontan di dalam
perbincangan ringkas antara penulis buku dengan Doktor Muhammad Al-Mahdi.
Baginya, ia adalah ilmu yang Allah swt fahamkan untuk melihat Surah Al-Kahfi
dan perihal dajjal dengan lebih dekat untuk dikongsikan bersama dengan kita
semua. Untuk memahami lebih jelas, mari kita perhatikan maksud dari surah ini :
أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ
الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَباً
"Ataukah
kamu mengira bahawa para penghun Al-Kahfi dan Ar-Roqim (gua) itu, mereka
termasuk tanda-tanda kekuasaan kami yang menghairankan.
إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى
الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ
أَمْرِنَا رَشَداً
(Ingatlah
tatkala pemuda-pemuda itu mencari tempat berlindung di dalam gua lalu mereka
berdoa "Wahai Rabb, berikanlah rahmat kepada kami dari sisiMu dan
sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus di dalam urusan kami (ini)".
فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِي
الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَداً
ثُمَّ بَعَثْنَاهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ
الْحِزْبَيْنِ أَحْصَى لِمَا لَبِثُوا أَمَداً
Maka kami
tutup telinga mereka beberapa tahun di dalam gua itu, kemudian kami bangunkan
mereka agar kami mengetahui yang manakah di antara kedua golongan itu yang
lebih tepat di dalam menghitung berapa lamanya mereka tinggal (di dalam gua
itu).
نَحْنُ
نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ
وَزِدْنَاهُمْ هُدًى
وَرَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ إِذْ
قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَن نَّدْعُوَ مِن
دُونِهِ إِلَهاً لَقَدْ قُلْنَا إِذاً شَطَطاً
Kami
ceritakan kisah mereka kepadamu (Muhammad) dengan sebenarnya. Sesungguhnya
mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Rabb mereka dan kami
tambahkan kepada mereka petunjuk dan kami telah meneguhkan hati mereka di waktu
mereka berdiri lalu mereka berkata : "Rabb kami adalah Rabb langit dan
bumi, kami sekali-kali tidak menyembah ilah (sesembahan) selain Dia.
Sesungguhnya
kami kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran.
Kaum kami ini telah menjadikan selain Dia sebagai ilah-ilah.
هَؤُلَاء قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِن
دُونِهِ آلِهَةً لَّوْلَا يَأْتُونَ عَلَيْهِم بِسُلْطَانٍ بَيِّنٍ فَمَنْ
أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِباً
Mengapa
mereka tidak mengemukakan alasan yang terang (tentang kepercayaan mereka)?
Siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang mengada-adakan pembohongan
terhadap Allah?
وَإِذِ
اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنشُرْ
لَكُمْ رَبُّكُم مِّن رَّحمته ويُهَيِّئْ لَكُم مِّنْ أَمْرِكُم مِّرْفَقاً
Dan apabila
kalian meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah selain Allah, maka
carilah tempat berlindung di dalam gua itu nescaya Rabbmu akan melimpahkan
sebahagian rahmatnya kepada kalian dan menyediakan sesuatu yang berguna untuk
kalian di dalam urusan kalian". (Surah Al-Kahfi, ayat 9-16).
KISAH RAJA
DIQYANUS MENGAKU JADI TUHAN
Di dalam
satu tulisan yang membahasakan mengenai Surah Al-Kahfi menyebut bahawa para
pemuda tersebut adalah anak-anak para bangsawan Romawi. Mereka keluar
meninggalkan kaum mereka pada hari kebesaran bagi menyembah patung dan taghut.
Mereka menyembelih binatang untuk dipersembahkan kepada ilah-ilah taghut
mereka.
Dengan
perintah raja yang bernama Diqyanus. Apabila seluruh manusia keluar
berbondong-bondong di dalam perarakan yang besar dengan diiringi paluan muzik
dan gendang, pemuda-pemuda tadi dalam diam-diam memisahkan diri dan keluar
dengan hati yang berat. Mereka mengetahui bahawa apa yang dilakukan oleh kaum
mereka adalah batil dan kerja sia-sia.
Pemuda yang
pertama kali memisahkan diri di antara mereka pada waktu itu duduk bersendirian
di bawah naungan sebuah pokok, lalu datang yang lain duduk di sampingnya.
Kemudian begitulah aksi pemuda seterusnya sehingga mereka berkumpul seramai
tujuh orang.
Di dalam
riwayat kitab kisah anbiya' dan Asbabun Nuzul, disebut nama bagi sekelompok
orang beriman yang hidup beberapa ratus tahun sebelum diutusnya Nabi Isa a.s.
Bahawa kisah itu terjadi di negeri Romawi, di sebuah kota bernama Aphesus
(Aphese) atau disebut juga dengan nama Tharsus.
Setelah
Islam datang, kota itu berubah nama menjadi Tharsus (Tarse), sekarang terletak
di dalam wilayah Turki. Penduduk negeri itu dahulunya mempunyai raja yang baik.
Setelah rajanya meninggal dunia, berita kematiannya didengari oleh seorang raja
Persia yang bernama Diqyanus. Dia seorang raja yang kafir, amat amat bongkak
serta zalim.
Dia datang
menyerbu negeri itu dengan kekuatan pasukannya dan akhirnya berjaya menguasai
kota Aphesus lalu kota itu dijadikan ibukota kerajaan dengan binaan istana yang
agam.
Istana itu diperbuat daripada batu
marmar. Tiang-tiangnya yang berjumlah seribu terbuat dari emas dan lampu-lampu
yang berjumlah seribu buah juga, semuanya terbuat daripada emas. Lampu-lampu
itu bergantungan pada rantai-rantai yang terbuat daripada perak. Setiap malam,
apinya dinyalakan dengan sejenis minyak yang harum baunya.
Di sebelah timur dan barat serambi,
dibuat lubang-lubang cahaya sebanyak seratus buah sehingga sejak terbit
matahari sampai terbenam selalu dapat menerangi serambi itu.
Raja
Diqyanus kekal berkuasa selama 30 tahun. Selama itu juga dia tidak pernah
diserang sebarang penyakit hatta pening kepala, sakit perut mahupun demam. Oleh
kerana dia merasakan dirinya sedemikian sihat dan kuat, kesombongannya mula
membuak. Dia merasakan kebesaran-diri seperti apa yang dirasa oleh Namrud,
sehingga berani mengaku sebagai tuhan.
Dia
menafikan kewujudan tuhan yang maha esa yang mencipta seluruh langit dan bumi.
Raja Diqyanus pun memanggil seluruh rakyat dan pembesar negara. Diatur satu
perhimpunan raksasa dan diiringi paluan gendang, tarian dan hiburan seumpama
pesta yang besar. Seluruh rakyat diseru keluar menuju ke tempat perayaan di
dalam satu perarakan raksasa yang hebat.
Sementara menunggu Raja Diqyanus
tiba, ketujuh-tujuh pemuda itu keluar secara berasingan dari kota. Mereka
menyongsang arus perarakan yang masuk ke kota untuk menyelamatkan diri. Di
dalam perhimpunan ini, Raja Diqyanus memakai gelaran tuhan dengan rasminya.
Dia memaksa seluruh penduduk kota
menyembahnya di samping sembahan berhala-berhala yang lain dan mempersembahkan
binatang korban untuk berhala-berhala tersebut.
Barangsiapa
yang setia dan patuh kepada raja akan diberi pakaian dan pelbagai hadiah,
tetapi barangsiapa yang tidak taat atau tidak bersedia mengikuti kemahuannya akan
segera dibunuh. Keputusan yang pemuda-pemuda itu ambil adalah amat kritikal
pada saat yang genting pula.
Pergerakan
mereka yang menongkah arus disedari oleh tentera. Ketika mereka bertenu, mereka
telah menyatakan hasrat untuk sanggup menghadapi segala kemungkinan demi
menolak ketuhanan Raja Diqyanus kerana pada mereka, tidak ada tuhan selain
tuhan yang menciptakan langit dan bumi iaitu Allah swt. Mereka bergegas lari
menuju ke bukit. Di sanalah terdapat sebuah gua yang dinamakan gua
Ar-Roqim.
KISAH
DIQYANUS AKAN BERULANG
Kisah ini
adalah insiden yang akan berulang kembali. Allah mencatatkan kisah Ashabul
Kahfi dengan peristiwa perarakan raksasa seperti yang akan di atur kembali oleh
dajjal. Maklumat ini, didapatkan melalui satu kitab lama tulisan Almarhum
Syeikh Uthman Jalaluddin bertajuk 'Alamat Kiamat', terjemahan dan huraian dari
kitab arab beliau berjudul Ad-Durrah an-Nafi'ah fi Asyrath as-Sa'ah.
Syeikh
Jalaluddin menyatakan perhimpunana itu sebagai berikut : pengikut dajjal akan
menyongsong kedatangannya dengan memukul-mukul gendang di dalam satu perarakan
besar-besaran. Inilah gambaran sebuah perhimpunan agung yang disusun atur
dengan penuh teliti oleh dajjal dan sekutunya.
Tindakan
dajjal mengumpulkan seluruh manusia di dalam satu perhimpunan raksasa dan
mengisytiharkan diri sebagai tuhan, menyamai insiden majlis perhimpunan Raja
Diqyanus yang zalim dan bongkak dan perhimpunan seperti inilah yang
dinantikan-nantikan. Dengan muzik keras yang menghentam langsung ke bawah minda
separa sedar anak remaja, jelas ada makna di sebalik seruan ini. Mengajak
syaitan, manusia dan semua manusia menyertai gerakan dajjal ini - bayangan
kepimpinan gelap yang akan berlaku. Ia adalah pesan di sebalik memori. Semua
pengikut dajjal mesti bersedia.
Ibarat
dipukau, mereka akan memanggil seluruh kaum kerabat, sanak saudara, dan rakan
taulan mereka untuk hadir menyaksikan satu keajaiban yang memang
dinanti-nantikan iaitu kehadiran tokoh penyelamat akhir zaman.
Inilah
percubaan kemuncak dajjal untuk menipu manusia. Kemuncak fitnah ini menyamai
kisah Namrud dan Firauan yang mengisytiharkan diri mereka sebagai tuhan di
hadapan lautan manusia di dalam perhimpunan raksasa.
Seperti
Namrud yang telah memanggil seluruh penduduk kota untuk menyaksikan pengisytiharannya
sebagai tuhan tetapi tidak disertai oleh nabi Ibrahim a.s. Nabi Ibrahim
menentangnya melalui protesnya dengan memecahkan semua patung berhala Namrud.
Manakala di
dalam insiden Ashabul Kahfi, mereka telah meminggirkan diri dan mengambil
keputusan untuk tidak menyertai perhimpunan tersebut, melarikan diri ke bukit
lalu bersembunyi di dalam gua Ar-Roqim demi menyelamatkan tauhid mereka.
Ia sangat bertepatan dengan apa yang disabdakan oleh Nabi Muhammad saw melalui
hadis riwayat Imam Muslim dari Ummu Syariq, dia berkata :
Saya
mendengar rasullulah bersabda : "sungguh manusia akan berlari dari
dajjal ke gunung-gunung".
حَدَّثَنَا
ابْنُ بُرَيْدَةَ حَدَّثَنِي عَامِرُ بْنُ شَرَاحِيلَ الشَّعْبِيُّ شَعْبُ
هَمْدَانَ أَنَّهُ سَأَلَ فَاطِمَةَ بِنْتَ قَيْسٍ أُخْتَ الضَّحَّاكِ بْنِ قَيْسٍ
وَكَانَتْ مِنْ الْمُهَاجِرَاتِ الْأُوَلِ فَقَالَ حَدِّثِينِي حَدِيثًا
سَمِعْتِيهِ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا
تُسْنِدِيهِ إِلَى أَحَدٍ غَيْرِهِ فَقَالَتْ لَئِنْ شِئْتَ لَأَفْعَلَنَّ فَقَالَ
لَهَا أَجَلْ حَدِّثِينِي فَقَالَتْ نَكَحْتُ ابْنَ الْمُغِيرَةِ وَهُوَ مِنْ خِيَارِ
شَبَابِ قُرَيْشٍ يَوْمَئِذٍ فَأُصِيبَ فِي أَوَّلِ الْجِهَادِ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا تَأَيَّمْتُ خَطَبَنِي عَبْدُ
الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ فِي نَفَرٍ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَخَطَبَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ عَلَى مَوْلَاهُ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ وَكُنْتُ قَدْ حُدِّثْتُ أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ أَحَبَّنِي
فَلْيُحِبَّ أُسَامَةَ فَلَمَّا كَلَّمَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قُلْتُ أَمْرِي بِيَدِكَ فَأَنْكِحْنِي مَنْ شِئْتَ فَقَالَ
انْتَقِلِي إِلَى أُمِّ شَرِيكٍ وَأُمُّ شَرِيكٍ امْرَأَةٌ غَنِيَّةٌ مِنْ
الْأَنْصَارِ عَظِيمَةُ النَّفَقَةِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَنْزِلُ عَلَيْهَا
الضِّيفَانُ فَقُلْتُ سَأَفْعَلُ فَقَالَ لَا تَفْعَلِي إِنَّ أُمَّ شَرِيكٍ
امْرَأَةٌ كَثِيرَةُ الضِّيفَانِ فَإِنِّي أَكْرَهُ أَنْ يَسْقُطَ عَنْكِ
خِمَارُكِ أَوْ يَنْكَشِفَ الثَّوْبُ عَنْ سَاقَيْكِ فَيَرَى الْقَوْمُ مِنْكِ
بَعْضَ مَا تَكْرَهِينَ وَلَكِنْ انْتَقِلِي إِلَى ابْنِ عَمِّكِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ
عَمْرِو ابْنِ أُمِّ مَكْتُومٍ وَهُوَ رَجُلٌ مِنْ بَنِي فِهْرٍ فِهْرِ قُرَيْشٍ
وَهُوَ مِنْ الْبَطْنِ الَّذِي هِيَ مِنْهُ فَانْتَقَلْتُ إِلَيْهِ فَلَمَّا
انْقَضَتْ عِدَّتِي سَمِعْتُ نِدَاءَ الْمُنَادِي مُنَادِي رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُنَادِي الصَّلَاةَ جَامِعَةً فَخَرَجْتُ إِلَى
الْمَسْجِدِ فَصَلَّيْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَكُنْتُ فِي صَفِّ النِّسَاءِ الَّتِي تَلِي ظُهُورَ الْقَوْمِ فَلَمَّا قَضَى
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَاتَهُ جَلَسَ عَلَى
الْمِنْبَرِ وَهُوَ يَضْحَكُ فَقَالَ لِيَلْزَمْ كُلُّ إِنْسَانٍ مُصَلَّاهُ ثُمَّ
قَالَ أَتَدْرُونَ لِمَ جَمَعْتُكُمْ قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ
إِنِّي وَاللَّهِ مَا جَمَعْتُكُمْ لِرَغْبَةٍ وَلَا لِرَهْبَةٍ وَلَكِنْ
جَمَعْتُكُمْ لِأَنَّ تَمِيمًا الدَّارِيَّ كَانَ رَجُلًا نَصْرَانِيًّا فَجَاءَ
فَبَايَعَ وَأَسْلَمَ وَحَدَّثَنِي حَدِيثًا وَافَقَ الَّذِي كُنْتُ أُحَدِّثُكُمْ
عَنْ مَسِيحِ الدَّجَّالِ حَدَّثَنِي أَنَّهُ رَكِبَ فِي سَفِينَةٍ بَحْرِيَّةٍ
مَعَ ثَلَاثِينَ َرجُلًا مِنْ لَخْمٍ وَجُذَامَ فَلَعِبَ بِهِمْ الْمَوْجُ شَهْرًا
فِي الْبَحْرِ ثُمَّ أَرْفَئُوا إِلَى جَزِيرَةٍ فِي الْبَحْرِ حَتَّى مَغْرِبِ
الشَّمْسِ فَجَلَسُوا فِي أَقْرُبْ السَّفِينَةِ فَدَخَلُوا الْجَزِيرَةَ
فَلَقِيَتْهُمْ دَابَّةٌ أَهْلَبُ كَثِيرُ الشَّعَرِ لَا يَدْرُونَ مَا قُبُلُهُ
مِنْ دُبُرِهِ مِنْ كَثْرَةِ الشَّعَرِ فَقَالُوا وَيْلَكِ مَا
أَنْتِ فَقَالَتْ أَنَا الْجَسَّاسَةُ قَالُوا وَمَا الْجَسَّاسَةُ قَالَتْ
أَيُّهَا الْقَوْمُ انْطَلِقُوا إِلَى هَذَا الرَّجُلِ فِي الدَّيْرِ فَإِنَّهُ
إِلَى خَبَرِكُمْ بِالْأَشْوَاقِ قَالَ لَمَّا سَمَّتْ لَنَا رَجُلًا فَرِقْنَا
مِنْهَا أَنْ تَكُونَ شَيْطَانَةً قَالَ فَانْطَلَقْنَا سِرَاعًا حَتَّى دَخَلْنَا
الدَّيْرَ فَإِذَا فِيهِ أَعْظَمُ إِنْسَانٍ رَأَيْنَاهُ قَطُّ خَلْقًا وَأَشَدُّهُ
وِثَاقًا مَجْمُوعَةٌ يَدَاهُ إِلَى عُنُقِهِ مَا بَيْنَ رُكْبَتَيْهِ إِلَى كَعْبَيْهِ
بِالْحَدِيدِ قُلْنَا وَيْلَكَ مَا أَنْتَ قَالَ قَدْ قَدَرْتُمْ عَلَى خَبَرِي
فَأَخْبِرُونِي مَا أَنْتُمْ قَالُوا نَحْنُ أُنَاسٌ مِنْ الْعَرَبِ رَكِبْنَا فِي
سَفِينَةٍ بَحْرِيَّةٍ فَصَادَفْنَا الْبَحْرَ حِينَ اغْتَلَمَ فَلَعِبَ بِنَا
الْمَوْجُ شَهْرًا ثُمَّ أَرْفَأْنَا إِلَى جَزِيرَتِكَ هَذِهِ فَجَلَسْنَا فِي
أَقْرُبِهَا فَدَخَلْنَا الْجَزِيرَةَ فَلَقِيَتْنَا دَابَّةٌ أَهْلَبُ كَثِيرُ الشَّعَرِ
لَا يُدْرَى مَا قُبُلُهُ مِنْ دُبُرِهِ مِنْ كَثْرَةِ الشَّعَرِ فَقُلْنَا
وَيْلَكِ مَا أَنْتِ فَقَالَتْ أَنَا الْجَسَّاسَةُ قُلْنَا وَمَا الْجَسَّاسَةُ
قَالَتْ اعْمِدُوا إِلَى هَذَا الرَّجُلِ فِي الدَّيْرِ فَإِنَّهُ إِلَى
خَبَرِكُمْ بِالْأَشْوَاقِ فَأَقْبَلْنَا إِلَيْكَ سِرَاعًا وَفَزِعْنَا مِنْهَا
وَلَمْ نَأْمَنْ أَنْ تَكُونَ شَيْطَانَةً فَقَالَ أَخْبِرُونِي عَنْ
نَخْلِ بَيْسَانَ قُلْنَا عَنْ أَيِّ شَأْنِهَا تَسْتَخْبِرُ قَالَ أَسْأَلُكُمْ
عَنْ نَخْلِهَا هَلْ يُثْمِرُ قُلْنَا لَهُ نَعَمْ قَالَ أَمَا إِنَّهُ يُوشِكُ
أَنْ لَا تُثْمِرَ قَالَ أَخْبِرُونِي عَنْ بُحَيْرَةِ الطَّبَرِيَّةِ قُلْنَا
عَنْ أَيِّ شَأْنِهَا تَسْتَخْبِرُ قَالَ هَلْ فِيهَا مَاءٌ قَالُوا هِيَ
كَثِيرَةُ الْمَاءِ قَالَ أَمَا إِنَّ مَاءَهَا يُوشِكُ أَنْ يَذْهَبَ قَالَ أَخْبِرُونِي
عَنْ عَيْنِ زُغَرَ قَالُوا عَنْ أَيِّ شَأْنِهَا تَسْتَخْبِرُ قَالَ هَلْ فِي الْعَيْنِ
مَاءٌ وَهَلْ يَزْرَعُ أَهْلُهَا بِمَاءِ الْعَيْنِ قُلْنَا لَهُ نَعَمْ هِيَ
كَثِيرَةُ الْمَاءِ وَأَهْلُهَا يَزْرَعُونَ مِنْ مَائِهَا قَالَ أَخْبِرُونِي
عَنْ نَبِيِّ الْأُمِّيِّينَ مَا فَعَلَ قَالُوا قَدْ خَرَجَ مِنْ مَكَّةَ
وَنَزَلَ يَثْرِبَ قَالَ أَقَاتَلَهُ الْعَرَبُ قُلْنَا نَعَمْ قَالَ كَيْفَ
صَنَعَ بِهِمْ فَأَخْبَرْنَاهُ أَنَّهُ قَدْ ظَهَرَ عَلَى مَنْ يَلِيهِ مِنْ
الْعَرَبِ وَأَطَاعُوهُ قَالَ لَهُمْ قَدْ كَانَ ذَلِكَ قُلْنَا نَعَمْ قَالَ
أَمَا إِنَّ ذَاكَ خَيْرٌ لَهُمْ أَنْ يُطِيعُوهُ وَإِنِّي مُخْبِرُكُمْ عَنِّي
إِنِّي أَنَا الْمَسِيحُ وَإِنِّي أُوشِكُ أَنْ يُؤْذَنَ لِي فِي الْخُرُوجِ
فَأَخْرُجَ فَأَسِيرَ فِي الْأَرْضِ فَلَا أَدَعَ قَرْيَةً إِلَّا هَبَطْتُهَا فِي
أَرْبَعِينَ لَيْلَةً غَيْرَ مَكَّةَ وَطَيْبَةَ فَهُمَا مُحَرَّمَتَانِ عَلَيَّ كِلْتَاهُمَا
كُلَّمَا أَرَدْتُ أَنْ أَدْخُلَ وَاحِدَةً أَوْ وَاحِدًا مِنْهُمَا
اسْتَقْبَلَنِي مَلَكٌ بِيَدِهِ السَّيْفُ صَلْتًا يَصُدُّنِي عَنْهَا وَإِنَّ
عَلَى كُلِّ نَقْبٍ مِنْهَا مَلَائِكَةً يَحْرُسُونَهَا قَالَتْ قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَطَعَنَ بِمِخْصَرَتِهِ فِي
الْمِنْبَرِ هَذِهِ طَيْبَةُ هَذِهِ طَيْبَةُ هَذِهِ طَيْبَةُ يَعْنِي
الْمَدِينَةَ أَلَا هَلْ كُنْتُ حَدَّثْتُكُمْ ذَلِكَ فَقَالَ النَّاسُ نَعَمْ
فَإِنَّهُ أَعْجَبَنِي حَدِيثُ تَمِيمٍ أَنَّهُ وَافَقَ الَّذِي كُنْتُ
أُحَدِّثُكُمْ عَنْهُ وَعَنْ الْمَدِينَةِ وَمَكَّةَ أَلَا إِنَّهُ فِي بَحْرِ
الشَّأْمِ أَوْ بَحْرِ الْيَمَنِ لَا بَلْ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ مَا هُوَ مِنْ
قِبَلِ الْمَشْرِقِ مَا هُوَ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ مَا هُوَ وَأَوْمَأَ
بِيَدِهِ إِلَى الْمَشْرِقِ قَالَتْ فَحَفِظْتُ هَذَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Telah
disampaikan kepada kami lbn Buraidah dan Amir bin Syurahbil asy-Sya’bi,
kabilah Hamdan bahawa dia pernah bertanya kepada Fathimah binti Qais,
saudara perempuan adh-Dhahhak bin Qais dan termasuk kelompok perempuan
pada hijrah pertama.
Amir berkata, ”Sampaikanlah kepadaku suatu hadis yang engkau dengar dari
Rasulullah saw yang tidak engkau sandarkan kepada siapapun selain
beliau. ”Fathimah berkata, "Jika engkau mahu nescaya aku lakukan. Amir
berkata, "Tentu, sampaikanlah kepadaku.”
Fathimah
berkata, ”Aku menikahi lbn al-Mughirah. Dia termasuk pemuda plihan kaum
Quraisy ketika itu. LaIu dia terkena musibah pada permulaan jihad
bersama Rasulullah saw. Ketika aku telah menjadi janda, aku dilamar oleh
Abdur Rahman bin ‘Auf untuk salah seorang sahabat Rasulullah saw.
Sementara itu, Rasulullah melamarku untuk maulanya, Usamah bin Zaid. Aku
pernah diberitahu bahawa Rasulullah saw bersabda, "Barangsiapa
mencintaiku, maka hendaklah dia mencintai Usamah. Maka ketika Rasulullah
saw bercakap kepadaku, aku berkata, "Urusanku ada di tangan Anda.
Nikahkanlah aku kepada siapa saja yang Anda suka. Lalu Rasulullah saw
bersabda. ‘Pindahlah kamu ke Ummu Syarik.
‘Ummu
Syarik adalah perempuan kaya dan kalangan Ansar yang telah banyak
memberikan sumbangan di jalan Allah dan disinggahi banyak tamu. Aku
berkata, Aku akan melakukannya. Maka beliau bersabda. "Jangan engkau
lakukan. Sesungguhnya Ummu Syarik adalah seorang wanita yang banyak
tamunya. Aku tidak suka kain tudungmu jatuh atau baju tersingkap dan
kedua betismu sehingga kaum itu akan melihat auratmu. Tetapi, pindahlah
ke putra pamanmu, ‘Abdullah bin Amr bin Ummi Maktum, seorang Ielaki dani
Bani Fihr’, Fathimah pun pindah kepadanya.
Ketika
masa iddahku berakhir, aku mendengar seruan seorang sahabat Rasulullah
saw. "Marilah solah berjamaah” Maka aku pergi ke masjid dan solat
bersama Rasulullah saw. pada barisan wanita yang berada tepat di
belakang kaum itu. Setelah selesai solat, Rasulullah saw, duduk di
mimbar. Sambil tersenyum beliau bersabda. "Hendaklah setiap orang
tinggal di tempat salatnya. ’Selanjutnya beliau bersabda,’ Apakah kamu
semua mengetahui sebab aku mengumpulkan kamu? Mereka menjawab, "Hanya
Allah dan RasulNya yang lebih mengetahui. ’Beliau bersabda,
’Sesungguhnya aku, demi Allah tidak mengumpulkan kamu semua bukan kerana
ada pengharapan ataupun ketakutan. Melainkan aku mengumpulkan kamu
adalah kerana Tamim ad-Dari, yang dahulunya seorang Nasrani, datang
untuk berbai’at masuk Islam.
Dia
menceritakan kepadaku seperti apa yang telah aku sampaikan kepada kamu
tentang Dajjal. Dia menceritakan kepadaku seperti apa yang telah aku
sampaikan kepada kamu semua tentang Dajjal.
Dia menceritakan kepadaku bahawa dia mengemudi sebuah perahu bersama 30
orang dari Lakhm dan Judzam. Mereka dipermainkan ombak selama sebulan di
laut. Lalu mereka berlabuh menuju suatu pulau di laut itu sampai
terbenam matahari. Mereka duduk duduk di pantai dekat perahu. LaIu
mereka naik ke pulau itu.
Maka
mereka didatangi seekor binatang yang banyak bulunya yang mereka tidak
dapat membezakan mana bahagian depan dan mana bahagian belakangnya.
Mereka berkata,
“Celaka kau, apakah kamu ini ?
Binatang itu menjawab.
‘Aku adalah mata-mata.’
Mereka bertanya,
‘Mata-mata apa?”
Dia menjawab,
‘Wahai kaum, pergilah kepada orang yang berada di dalam gua, kenana dia
merindukan berita dan kamu’
Tamim ad-Dari berkata, Ketika binatang itu menyebutkan kepada kami
seseorang, kami meninggalkannya kerana mungkin dia adalah syaitan
perempuan.
Selanjutnya
dia berkala, lalu kami berangkat segera hingga memasuki gua. Tiba-tiba
di dalamnya ada seorang manusia yang paling besar badannya dan diikat
dengan rantai yang kuat. Kedua tangan dan lehernya disatukan dan diikat
dengan besi di antara hingga kedua mata kakinya.
Kami
katakan, "Celaka kamu, makhluk apakah kamu ini? Dia menjawab, ”kamu
telah mengetahui perihalku, kini beritahukan kepadaku, siapakah kamu ini
?
Mereka menjawab,”Kami adalah manusia dari Arab. Kami menaiki perahu
lalu dihentam gelombang laut besar dan ombak mempermainkan kami selama
sebulan. Kemudian kami berlabuh di pulaumu ini. Kami didatangi seekor
binatang yang berbulu lebat sehingga tidak diketahui mana bahagian muka
dan mana bahagian belakangnya. Kami bertanya, ”Celaka kamu, binatang apa
kamu ini?” ”Saya adalah mata-mata.” “Mata-mata apa?”
‘Pergilah
kepada orang yang berada di gua ini kerana dia sangat merindukan berita
dari kamu.”
Maka kami pun segera mendapatkan kamu. Kami takut pada binatang itu dan
kami tidak tenang jangan-jangan ia adalah syaitan betina.
KEBUN KURMA DI BAISAN
Orang
itu berkata,”Beritahukan kepadaku tentang kurma Baisan!”
(Baisan ialah negeri yang terkenal sejak dahulu kala. Negeri ini berada
dekat Syam Lama dan merupakan salah satu kota di Palestin.)
Tentang apanya yang engkau nak tanyakan?”
“Aku bertanya kepada kamu apakah kurma berbuah?”
“Sesungguhnya pohon kurma itu hampir tidak akan berbuah.’
Lalu dia berkata lagi.
TASIK TOBARI
“Beritahukan
kepadaku tentang Tasek Thabaniyyah!”
(Tasik Thabariyyah adalah tasik besar. Panjangnya adalah sepuluh batu
dan lebarnya enam batu. Tasek itu dalam dan dapat dilayari kapa/. Tetapi
airnya semakin berkurangan. lkannya ditangkap daan airnya manis tawar.
Jarak antara Tasik Thabariyyah dengan Bait al-Muqaddis lebih kurang 100
batu.)
“Tentang apanya yang engkau nak tanyakan ?
“Apakah tasik itu masih berair ?
‘Ya Tasik ilu masih banyak airnya.””Sesungguhnya air tasik itu hampir
habis,”
AIR MATA ZUHGAR
Dia
berkata,
“Beritahukan kepadaku tentang mata air Zughar!”
(Mata air Zughar adalah nama seorang perempuan yang dinisbatkan pada
mata air ini.)
“Mengenai apanya yang nak engkau tanyakan?” “Apakah mata air itu masih
memancarkan air? Dan apakah penduduknya masih bercucuk tanam dan mata
air itu?”
“Ya mata air itu masih memancarkan banyak air dan penduduknya bercucuk
tanam dari air tersebut.”
PERUTUSAN RASULULLAH
“Terangkan
kepadaku tentang nabi yang diutus kepada orang-orang buta huruf, apa
yang dilakukannya?” “Dia telah keluar dari Mekah menuju Yatsrib,”
“Apakah orang-orang Arab memenanginya?”
Ya”
“Bagaimana caranya dia memperlakukan mereka7’ “Dia telah menundukkan
orang-orang Arab terdekatnya, sehingga mereka mengikutinya.”
“Apakah demikian?” “Ya”
‘Lebih baik bagi mereka untuk mengikutnya.
Aku akan memberitahukan kepada kamu mengenai diriku. Aku ini adalah
aI-Masih.
Aku
hampir akan diizinkan keluar, maka aku akan keluar. Lalu aku akan
berjalan di muka bumi. Aku tidak melalui sesuatu kampung melainkan aku
tinggal selama 40 malam kecuali kola Mekah dan Thaibah (Madinah). Kedua
kota itu diharamkan atasku. Setiap aku akan memasuki salah satu kota
itu, aku dihadang oleh malaikat yang memegang pedang untuk memenggalku.
Di setiap celah kedua kota itu dijaga oleh para malaikat.”
Fathimah
berkata, “Sambil memukulkan tongkatnya pada mimbar, Rasulullah saw
bersabda.”lni adalah Thaibah, yakni kota Madinah. lngatlah, apakah hal
itu telah aku sampaikan kepada kamu?”
o r a n g r a m a i menjawab :"Benar.”
Nabi Muhammad saw bersabda,”Sungguh cerita Tamim itu sesuai dengan apa
yang telah aku sampaikan kepada kamu, juga mengenai kota Mekah dan
Madinah. Ketahuilah sesungguhnya Dajjal itu berada di Laut Syam atau di
Laut Yaman, bukan dari arah timur, bukan dari arah timur, bukan dari
arah timur.”
Baginda
mengisyaratkan dengan tangannya ke arah timur.”Selanjutnya Fathimah
berkata, ”Maka aku menghafalkan hadis ini dari Rasulullah.” Hadis
riwayat Muslim.
Kemudian Tamim ad-Dari pergi bersama kawan-kawannya dan tidak kembali
lagi ke pulau itu. Kalaupun mereka berflkir untuk kembali ke pulau itu,
mereka tidak akan dapat sampai ke pulau itu, walaupun mereka mempunyai
pengalaman belayar. Sebab setelah peristiwa ini pulau tersebut menjadi
jauh untuk sampai ke situ. Ombak-ombaknya digerakkan dengan kekuasaan
Allah swt. Seakan-akan ombak itu sendiri adalah perahu yang bergerak di
lautan. Allah menetapkan bahawa tidak ada seorang pun yang datang ke
pulau itu setelah Dajjal ada di dalamnya.