Istilah “Wahabi” telah
begitu sering kita dengar. Definisi yang muncul dari penyebutan istilah
ini bahawa wahabi adalah suatu kelompok yang dinisbatkan kepada Syaikh
Muhammad B. Abdul Wahab. Kelompok ini dianggap merisaukan bagi
sebahagian pihak dari umat Islam. Wahabi dianggap pememecah belah umat,
talibarut kerajaan Arab Saudi, agen Amerika, kelompok penghancur budaya
Arab, dan lain-lain yang pelbagai lagi anggapan serta tuduhan. Namun,
ada pula sebahagian yang lain, mendukung pula dakwah Syaikh Muhammad B.
Abdul Wahab ini. Begitu banyak tersebar karya bertulis yang menjelaskan
bagaimanakah fahaman beliau dalam aqidah dan fiqh. Mereka berusaha
membela Syaikh dari pelbagai tuduhan golongan pertama. Jadi, apa yang
hendak kita ketahui adalah dari mana sebenarnya asal-usul istilah
“Wahabi” ini? Mengapa terdapat pro dan kontra terhadap dakwah Syaikh
Muhammad B. Abdul Wahab? Wahabi persoalan disebalik gerakan atau
Ideologi ?
SEJARAH WAHHABI
Dalam kitab Fatwa al-Lajnah ad-Da’imah juz 2, hal 174 diterangkan:
Wahabiah adalah sebuah lafaz yang
dilontarkan oleh musuh-musuh Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab disebabkan
dakwah beliau di dalam memurnikan tauhid, membasmi syirik dan membendung
seluruh tatacara ibadah yang tidak dicontohkan dari Nabi Muhammad
s.a.w. Tujuan mereka dalam menggunakan lafaz ini ialah untuk menjauhkan
manusia dari dakwah beliau dan menghalangi mereka agar tidak mahu
mendengarkan perkataan beliau”.
Wahhabi sebenarnya adalah diambil
daripada nama Muhammad bin Abdul Wahab. Tetapi dinisbahkan kepada nama
ayahnya iaitu Abdul Wahab sebagai “wahabi”. Padahal ayahnya tidak ada
sangkut paut dengan dakwah yang di bawa oleh anaknya iaitu syeikh
Muhammad bin AbdulWahab
Beliau berdakwah membasmi segala bid’ah
dan syirik yang meluas ketika itu di tanah arab. Syeikh Ali Tantawi
menyebut banyak jenis bid’ah berkembang sebelum kelahiran Syaikh
Muhammad bin Abdul Wahab sehinggalah kelahiran beliau:
“Orang awam percaya mereka boleh mendapat
kebaikan dan menjauhkan musibah dengan meminta kepada kubur-kubur Nabi
dan orang-orang alim, termasuklah pokok-pokok, busut-busut serta
patung-patung. Mereka menyeru kepada benda-benda ini dan mereka
berkorban atas nama orang-orang tersebut. Memuji yang mati menjadi
popular. Daerah yang paling banyak amalan jahiliah baru ini”.
Syaikh Muhammad bin Abdul Wahab atau nama
sebenar beliau ialah Muhammad bin Abdul Wahab bin Ali bin Muhammad bin
Ahmad bin Rasyid At-Tamimi al-Najdi. Beliau lahir pada tahun 1115H,
dibandar al-U’yainah sebelah sebelah utara bandar Riyadh, Saudi pada
waktu pemerintahan Bani Uthman (Uthmaniah) semasa sultan Ahmad ketiga
yang memerintah antara tahun 1115H hingga 1144H. Wafatnya Syaikh
Muhammad pada bulan dzulkaedah 1206H dalam usia 86 tahun rahimahullah.
GERAKAN ATAU IDEOLOGI ?
Seperti yang telah dijelaskan sebelumnya
bahawa Syekh Muhammad bin Abdul Wahab (1115 – 1206 H / 1703 – 1791 M)
tidak pernah mendeklarasikan namanya menjadi sebuah nama gerakan wahabi
atau wahabiah. Istilah wahhabi atau wahabiah dinisbatkan pada nama
beliau sebagai sebuah ejekan kepada muwahid yang mengesakan Allahu
ta’ala dan tidak mau mencampuri tauhidnya dengan kesyirikan.
Beberapa umat muslim yang mengikuti
pemikiran Syekh Muhammad bin Abdul Wahab pun menolak disebut Wahabi,
karena pada dasarnya ajaran Ibnu Wahhab juga adalah ajaran Nabi Muhammad
SAW, bukan ajaran tersendiri.
Hal ini hampir sama kejadiannya dengan
istilah Quthbi yang dinisbatkan kepada Sayyid Quthb. Para umat muslim
yang menyetujui pemikiran Islam Asy Syahid akan dipanggil Quthbi hanya
karena Sayyid Quthb sangat teliti menjaga kadar tauhidnya untuk tidak
bercampur kepada kesyirikan dengan menjadikan hukum buatan manusia
sebagai petunjuk. Seakan-akan pemikiran Sayyid Quthb adalah “agama”
tersendiri yang jauh menyimpang dari Al Qur’an.
Syaikh Muhammad bin Abdul Wahab ialah
Ulama yang concern menyeru umat muslim kepada tauhid dan berdo’a memohon
hanya kepada Allah semata. Syekh Muhammad bin Abdul Wahab menjadikan
hal ini sebagai prinsip sebab memang Allah-lah Yang Mahakuasa dan Yang
Maha Menciptakan yang patut kita sembah, sedangkan selain Allah hanyalah
adalah tuhan-tuhan palsu yang tidak akan bisa membawa manusia ke jalan
keselamatan.
Adapun mahabbah (cinta kepada orang-orang
shalih), bagi Syaikh Muhammad bin Abdul Wahab adalah dengan mengikuti
amal shalihnya, tidak dengan menjadikannya sebagai perantara antara
manusia dengan Allah, dan juga tidak menjadikannya sebagai tempat
bermohon selain daripada Allah.
Ketegasan beliau pada tauhid tidak lain
dilakukan karena Syaikh Muhammad bin Abdul Wahab banyak mendapati
kemusyrikan, kebathilan, serta bid’ah menyesatkan yang dilakukan Umat
Islam di sekelilingnya pada zaman itu.
Di Madinah, misalnya, beliau mendengar
permohonan tolong (istighaatsah) kepada Rasulullah SAW, serta berdo’a
(memohon) kepada selain Allah, hal yang sungguh bertentangan dengan
Al-Qur’an dan sabda Rasulullah SAW . Al-Qur’an menegaskan:
“Artinya : Dan janganlah kamu menyembah
apa-apa yang tidak memberi manfa’at dan tidak (pula) memberi madharat
kepadamu selain Allah, sebab jika kamu berbuat (yang demikian) itu,
sesungguhnya kamu kalau begitu termasuk orang-orang yang zhalim.” [Yunus
: 106]
Di Hejaz pun ia melihat hal serupa,
Syaikh Muhammad bin Abdul Wahab dengan mata kepala sendiri menyaksikan
banyaknya pengkultusan kuburan para sahabat dan keluarga Nabi Muhammad
SAW.
Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab juga
adalah seorang ulama yang sangat lantang menyeru kepada penguasa. Ia
seorang ulama yang karismatik dan disegani sehingga mampu menda’wahi
para penguasa untuk kemudian bekerja sama menghancurkan berbagai
kemusyrikan yang ada di masyarakat, seperti dengan penguasa Uyainah yang
bernama Utsman bin Muammar atau dengan Pangeran Muhammad bin Su’ud
sebagai pengusa Dir’iyah yang kemudian diteruskan oleh putranya yang
bernama Pangeran Abdul Aziz bin Muhammad bin Su’ud hingga Syeikh
meninggal dunia.
Beliau telah menghabiskan waktunya selama
48 tahun lebih di Dar’iyah. Keseluruhan hidupnya diisi dengan kegiatan
menulis, mengajar, berdakwah dan berjihad sebagai bagian untuk
menegakkan agama Allah di muka bumi ini. Syaikh Muhammad bin Abdul
berdakwah sampai usia kepala sembilan, beliau akhirnya wafat pada
tanggal 29 Syawal 1206 H, bersamaan dengan tahun 1793 M, dalam usia 92
tahun.
BENARKAH WAHHABI ADALAH MUSYABBIHAH
Golongan musyabbihah dari zaman dahulu
lagi, sebelum kedatangan Ibn Taimiah hinggalah dewasa ini sentiasa
bertungkus- lumus untuk menyatakan bahawa Allah Ta’ala ada bertempat
dengan menggunakan istilah-istilah yang berbeza. Di kalangan mereka
berhujahkan dengan ayat al Quran الرحمن على العرش استوى
dengan menafsirkan ayat tersebut mengikut hawa nafsu mereka atau
mengikut ulama-ulama musyabbihah wahabiah, dan banyak lagi hujah-hujah
mereka yang batil untuk mensabitkan ‘tempat’ bagi Allah.
Mereka(golongan musyabihah) juga mengatakan Allah ada tempat tapi
tempatNya bukanlah seperti tempat-tempat makhluk, atau pun tempatNya Dia
sahaja yang tahu. …Subhanallah …manusia jenis apakah yang mengatakan
sedemikian sehingga ada niat yang jahat untuk mengatakan Allah mempunyai
tempat. Dari hujah manakah mereka ambil sehingga boleh menghukumkan
orang yang berpegang aqidah ‘Allah ada tanpa bertempat’ ini dari
Muktazilah dan Jahmiah?.
Kenyataan yang mengatakan ‘aqidah Allah ada tanpa bertempat’ adalah
aqidah Muktazilah’ bererti telah menghukum salah seorang sahabat Nabi
iaitu Saidina Ali sebagai muktazilah, kerana beliau telah menafikan
‘tempat’ bagi Allah. Saidina Ali telah berkata:
“كان الله ولا مكان“ Maknanya: Allah ada tanpa tempat
FATWA SESAT WAHHABI
- Abdul Aziz bin baz menyuruh umat islam agar berbaik dengan yahudi dan mengharuskan as-sulhu (damai) bersatu dengan yahudi.
- Wahhabi sering mendakwa bahawa manusia
yang menyambut ma’al hijrah kerana kejahilan mereka ianya adalah bid’ah
maka dia sesat tetapi tidak masuk neraka, manakala ulama yang tahu
lantas menyambutnya maka wahhabi menghukum ulama itu sebagai kafir
murtad masuk neraka. Inilah jalan wahhabi yang gemar mengkafirkan ulama
islam.
- Wajib merobohkan qubah hijau pada masjid
nabawi yang berada dibawahnya kubur nabi. 2- wajib keluarkan dan buang
kubur nabi muhammad keluar dari masjid nabawi.
- Wahhabi dengan lidah pengakuan abdul aziz bin baz mendakwa allah ada bayang-bayang dan sifat allah berbayang-bayang.
FATWA AL-AZHAR
Fatwa Al Azhar mengenai Wahhabi dan
sifatnya yang bersifat mujassimah dan dianggap kafir. Fatwa rasmi
Al-Azhar terbaru berkaitan Wahhabi dan fahaman Ibnu Taimiyah difatwakan
sebagai bukan Ahli Sunnah Wal Jamaah dan mereka bukan Salaf
sebenar. Ibnu Taimiyah dan Wahhabi adalah dianggap
sebagai Mujassimah yang menyamakan Allah dengan makhluk dan menjisimkan
Allah dengan membawa akidah sesat iaitu Allah duduk atas arash.
Akidah Islam sebenar adalah Allah ada
tanpa tempat tidak memerlukan arah dan makhluk-makhluknya. Fatwa
Universiti Al-Azhar juga menyatakan dengan jelas bahawa Wahhabi bukan
Islam bahkan memerangi dan memusuhi Islam
(Fatwa rasmi Al-Azhar Mesir melalui Syeikhul Akbar terbaru Jamiah Al-Azhar)
KONSPIRASI WAHHABI
KEZALIMAN DILAKUKAN OLEH WAHHABI DI KOTA THOIF
- Wahhabi menyerang kota thoif setelah
menawan pemerintahan asy-syarif gholib hakim mekah pada zul qaedah tahun
1217h bersamaan 1802m kemudian wahhabi membunuh penduduk thoif termasuk
wanita dan kanak-kanak dan wahhabi turut menyembelih bayi yang masih
dipangkuan ibunya.
- Wahhabi membunuh umat islam di dalam
masjid-masjid & rumah-rumah dan wahhabi bertindak mengejar sesiapa
yang lari dari serangan mereka lalu membunuh kebanyakan mereka yang lari
itu, wahhabi juga mengumpul sebahagian mereka tadi dalam satu kawasan
malangnya kemudian dipukul leher mereka (bunuh) dan sebahagian mereka
dibawa oleh wahhabi ke satu lembah bernama wadi aluj lantas wahhabi
meninggalkan mereka di wadi yang kosong itu yang jauh dari perkampungan
dalam keadaan mereka dibogelkan tanpa pakaian antara lelaki dan
perempuan.
- Semasa kebangkitan wahhabi di kota thoif
mereka turut bertindak ganas terhadap ulama islam di kota thoif dan
ulama islam yang berada berhampiran dengannya termasuk ulama islam di
mekah dan madinah mati dibunuh oleh wahhabi berdasarkan fakta sejarah
tepat. Pada masa itu wahhabi telah membunuh dan menyembelih ulama islam
terlalu ramai antara ulama islam yang dibunuh oleh wahhabi adalah:
- Mufti mekah
al-mukarramah waktu yang sama merupakan seorang mufti mekah dalam mazhab
asy-syafi’iyyah bernama syeikh abdullah az-zawawi telah mati dibunuh
oleh wahhabi dengan kejam dihadapan rumahnya dengan cara menyembelih
mufti tersebut.
- Seorang qodhi (tuan kadi) bernama abdullah abu al-khoir juga mati dibunuh oleh wahhabi ketika itu.
- Syeikh ja’far
asy-syaiby dan beberapa ulama islam bersamanya dibunuh oleh wahhabi
dengan cara penyembelihan kejam oleh ketua dan bala tentera wahhabi
ketika itu.
Kesemua peristiwa kejam tadi berlaku pada tahun 1217h bersamaan 1802m.
Setelah Wahhabi
menyerang kota Thoif dan membunuh umat Islam dan ulamanya disana.
Wahhabi menyerang tanah yang mulia Mekah Al-Mukarramah pula tahun 1803M :
1218H seperti yang dinyatakan oleh pengkaji sejarah Abdullah bin
Asy-Syarif Husain dalam kitabnya berjudul Sidqul Akhbar Fi Khawarij
Al-Qorni Thaniy ‘Asyar. Manakala pengkaji sejarah Wahhabi bernama Uthman
Ibnu Basyir Al-Hambaly An-Najdy menyatakan kejadian tersebut berlaku
pada tahun 1220H dalam kitabnya Tarikh Najad. Dalam kedua-dua kita
sejarah tadi menceritakan kezaliman Wahhabi di tanah suci Mekah
antaranya:
KEZALIMAN DILAKUKAN OLEH WAHHABI DI KOTA MEKAH
- Pada bulan Muharram 1220H bersamaan 1805M Wahhabi di Mekah membunuh umat Islam yang menunaikan ibadah haji.
- Ibu-ibu penduduk kota Mekah dipaksa
menjual harta hak milik masing-masing untuk menebus kembali anak-anak
mereka yang masih kecil ditangkap oleh Wahhabi.
- Penduduk Mekah kelaparan kerana keadaan
begitu zalim dilakukan oleh Wahhabi sehingga kanak-kanak mati kelaparan
berkelimpangan mayat-mayat mereka.
- Pengkaji sejarah & merupakan
golongan Wahhabi juga (Uthman An-Najdy) menyatakan bahawa Wahhabi
menjual daging-daging keldai dan bangkai kepada penduduk Islam Mekah
dengan harga yang tinggi dalam keadaan mereka kelaparan. Sungguh dihina
umat Islam Mekah ketika itu.
(Membongkar Fakta Sejarah Hitam Wahhabi Bertindak Membunuh Umat Islam)
Imam Ibnu Asakir, Imam al-Khatib dan Imam
al-Hafiz al-Mizzi meriwayatkan sebuah hadis yang berbunyi: “Apabila
akhir umat ini melaknat (generasi) awalnya, maka hendaklah orang-orang
yang mempunyai ilmu pada ketika itu menzahirkan ilmunya, sesungguhnya
orang yang menyembunyikan ilmu pada waktu tersebut seumpama seseorang
yang menyembunyikan apa yang telah diwahyukan kepada baginda Muhammad
SAW.
Sumber:
- Kitab Kasyfu Al-Irtiyab
- Kitab Sofahaat Min Tarikh Al-Jazirah Al-Arabiyah Al-Hadithah pada m/s 178
- Kitab Al-Awroq Al-Baghdadiyyah Fi Al-Hawadith An-Najdiyyah
- Kitab Inwan Al-Majdy Fi Tarikh Najad Juzuk 1 Mukasurat 135