Penjelasan Status Zikir Taubat الهي لست للفردوس أهلا
Berikut bait-bait yang mahsyur yang dinisbahkan sebagai zikir taubat/munajat dan nama lain, wallahua'lam.
إِلَهِي لَسْتُ لِلْفِرْدَوْسِ أَهْلَا
وَلَا أَقوَى عَلَى النَّارِ الْجَحِيمِ
فَهَبْ لِي تَوْبَةً وَاغْفِرْ ذُنُوبِي
فَإِنَّكَ غَافِرُ الذَّنبِ الْعَظِيمِ
Wahai Tuhan ku tak layak ke Syurga-Mu
Namun Aku tidak sanggup ke neraka-Mu
Terimalah taubatku dan ampuni segala dosaku
Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar
Bait-bait di atas sebenarnya bukanlah zikir yang thabit daripada
zikir Rasulullah s.a.w. Tidak ditemukan di dalam mana-mana kitab hadith
sama ada khutub sittah (kitab hadith yang enam) seperti Sahih
al-Bukhari, Sahih Muslim, Sunan Ibn Majah, Sunan Abu Daud, Sunan
al-Tirmizi,dan Sunan an-Nasai'e mahupun kitab hadith yang lainnya
seperti Al-Muwaththa' Al- Imam Malik, Musnad Imam Ahmad, Sunan
ad-Darimi, Sahih Ibnu Khuzaimah, Sahih Ibnu Hibban, Mu'jam Al-Kabir,
Mu'jam Al-Ausath, Mu'jam As-Saghir (at-Thabarani), Sunan ad-Daruquthni,
Mustadrak Al-Hakim mahupun Sunan al-Kubra al-Bahaqi. Jika anda menyemak
dan menemukan bait ini di dalam kitab di atas maka penulis sedia
menerimanya dan penulisan ini mansukh dengan sendirinya.
Sepanjang pengetahuan penulis, bait-bait ini dinisbahkan kepada beberapa tokoh tertentu antaranya ialah:
1. Daripada al-Imam As-Syafie dalam kitab Diiwaan al-Imam al-Syafie.
Tidak ditemukan bait-bait diatas di dalam al-Diiwaan sebagaimana yang
didakwakan.
2. Daripada Rabiatul Adawiyah. Dakwaan diatas tiada asalnya, tiada bukti
yang menunjukkannya dan tiada dinuqilkan dalam mana-mana kitab kibar
ulama'.
3. Daripada Syair Abu Nawas.
4. Daripada Ash-Sha'raaniyy dalam I'aanah At Taalibiin.
Maka yang thabit adalah datangnya dari
seorang tokoh sufi bernama Ash-Sha'raaniyy dalam I'aanah At Taalibiin
yang menyebut bahawa orang yang mengamalkan membacanya secara tetap pada
hari Jumaat maka dia akan mati dalam Islam tanpa syak. Lajnah Daa'imah
mengeluarkan fatwa membid'ahkan amalan membaca bait-bait ini selepas
Jumaat namun tidak mengingkari maknanya yang boleh diinterpretasi dengan
beberapa cara.
عن سيدي عبد الوهاب الشعراني - نفعنا الله به - أن من واظب على قراءة هذين البيتين في كل يوم جمعة، توفاه الله على الاسلام من غير شك، وهما: إلهي لست للفردوس أهلا * * ولا أقوى على نار الجحيم فهب لي توبة، واغفر ذنوبي * * فإنك غافر الذنب العظيم ونقل عن بعضهم أنها تقرأ خمس مرات بعد الجمعة..
Maka bait diatas bukanlah bait
zikir yang thabit dari Rasulullah s.a.w dan ia tidak boleh diamalkan
sama sekali sebagai zikrullah baik ketika sesudah solat, ketika
qiamullail dan sebagainya atas dasar ibadah. Sebagi umat Islam, kita
seharusnya memohon kepada Allah akan rahmatnya untuk ke syurga dan bukan
ke neraka. Menyatakan tidak layak untuk ke syurga adalah tidak tepat
kerana dengan rahmat dan limpah kurniaNya, sesiapa sahaja yang
dikehendakiNya boleh berada dalam syurga, insyaAllah. Lemahnya bait ini
jika dianggap zikir adalah kerana bait ini dengan jelas menyalahi
hadith Rasulullah s.a.w:
فإذا سألتم الله فسلوه الفردوس
الراوي:أبو هريرة المحدث:البخاري - المصدر:صحيح البخاري- الصفحة أو الرقم:7423
"Jika anda meminta dari Allah, mintaklah syurga Firdaus" (Riwayat al-Bukhari no 7423)
Cara Beramal Dengan Bait Ini
Menyatakan bait ini adalah zikir
merupaka bid'ah dan satu kesalahan yang besar kesannya. Apatah lagi
beramal dengan nya yang mana ia tiada sandaran yang thabit dari
zikir-zikir Rasulullah s.a.w. Adapun begitu tidak menjadi kesalahan jika
ia dinisbahkan sebagai syair, nasyid, dan sebagainya dan bukan sebagai suatu bentuk zikrullah. Berikut adalah terjemahan daripada keseluruhan bait syair tersebut:
Wahai Tuhan ku tak layak ke Syurga-Mu
Namun Aku tidak sanggup ke neraka-Mu
Terimalah taubatku dan ampuni segala dosaku
Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar
Dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai,
Terimalah taubatku Wahai Tuhan yang Maha Tinggi
Dan usiaku berkurang setiap hari,
Dan dosaku pula bertambah setiap masa
Tuhanku, hamba-Mu yang sering melakukan
maksiat telah datang kepada-Mu
Senantiasa Berbuat dosa, dan sesungguhnya
telah berdoa kepada-Mu
Jika Kau ampunikan, maka itu hak-Mu
Dan jika Kau tinggalkan, maka siapa lagi
yang hendak kami harapkan seperti-Mu
Menerusi bait-bait ini maka
tidaklah menjadi suatu kesalahan disisi syara' jika ia diungkapkan
sebagai syair arab atau nasyid atas beberapa alasan berikut:
1. Tidak
ada satu ayat pun yang menunjukkan bahawa si hamba itu berkata bahawa
dia tidak mahu ke syurga, ia hanya menyatakan yang dengan keadaan
dirinya sekarang bahawa tidak layak syurga itu untuknya. Bukan tidak
mahu ke syurga. Tidak mahu ke syurga dan tidak layak ke syurga adalah
dua ayat yang berlainan maksudnya.
2. Syair ini berbentuk rintihan,
luahan hati. Ia selari dengan maksud 'kita tidak masuk syurga sebab
amal kita, sebaliknya dengan rahmat Allah'. Ia hanya satu rintihan
seorang hamba, yang mengakui bahawa amalnya tak banyak, amalnya tak
mampu bawa dia ke syurga, melainkan kalau Allah yang izinkan kerana
amalan bukan penentu mutlak seseorang itu ke syurga melainkan dengan
rahmatNya.
Kesimpulan
Bait-Bait tersebut bukanlah
zikir dan tidak boleh menisbahkannya sebagai zikir apatah lagi
beri'tiqah dan mengamalkannya sebagai zikir. Banyak zikir-zikir yang
terkandung dalam hadith-hadith sahih yang tidak kita amalkan sepenuhnya
lagi, jadi tiada sebab untuk mewujudkan zikir lain yang tiada
sandarannya dari Rasulullah s.a.w. Adapun begitu ia boleh diamalkan
dalam bentuk syair arab atau nasyid sebagai rintihan kita, hamba yang
mengharapkan rahmat Allah s.w.t ke syurga. Penjelasan dan kefahaman yang
benar amat penting untuk mengelakkan ummah salah faham antara perkara
yang mengikuti sunnah dan perkara yang menjauhi sunnah Rasulullah s.a.w.
Sebarkanlah jika anda merasai ianya benar.