الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    Kisah Ashabus Sabti (seringkasnya)

    "Dan sesungguhnya kamu telah mengetahui (bagaimana buruknya akibat) orang-orang di antara kamu yang melanggar (larangan) pada hari Sabtu, lalu Kami berfirman kepada mereka: "Jadilah kalian kera yang hina"." [Surah al-Baqarah : ayat 65]

    Allah S.w.t berfirman bahawa sesungguhnya kalian (hai orang-orang Yahudi) telah mengetahui azab yang menimpa penduduk kampung itu yang durhaka terhadap perintah Allah dan melanggar perjanjian dan ikrar-Nya yang telah Dia ambil dari
    kalian. Iaitu kalian mesti mengagungkan Hari Sabtu dan mentaati perintah-Nya. Dikatakan demikian kerana perkara tersebut disyariatkan kepada mereka. Akan tetapi pada akhirnya mereka membuat "hilah" (helah) agar mereka tetap dapat berburu ikan pada hari Sabtu, iaitu dengan cara meletakkan jaring-jaring dan perangkap-perangkap ikan sebelum hari Sabtu.

    Apabila hari Sabtu tiba dan ikan-ikan banyak diperolehi sebagaimana biasanya, ikan-ikan tersebut terjerat pada jaring-jaring dan perangkap-perangkap tersebut, tiada satu ikan pun yang selamat pada hari Sabtu itu. Apabila malam hari tiba, mereka mengambil ikan-ikan tersebut selepas hari Sabtu berlalu. Ketika mereka melakukan perkara tersebut, maka Allah mengutuk rupa mereka menjadi kera.

    Al-Aufi mengatakan dalam kitab tafsirnya, dari Ibnu Abbas r.a, sehubungan dengan firman-Nya;

    "....... lalu Kami berfirman kepada mereka, "Jadilah kalian kera yang hina."  [Surah al-Baqarah : ayat 65]

    Bahawa Allah S.w.t menjadikan sebahagian dari mereka (Bani Israel) kera dan babi. Dipercayai bahawa para pemuda dari kalangan mereka disumpah menjadi kera, sedangkan orang-orang yang sudah lanjut usianya disumpah menjadi babi.

    Ad-Dhahak meriwayatkan dari Ibnu Abbas, bahawa Allah mengutuk mereka menjadi kera kerana kedurhakaan mereka. Ibnu Abbas mengatakan, mereka hanya hidup di bumi ini selama tiga hari. Tiada suatu pun yang dikutuk dapat bertahan hidup lebih dari tiga hari. Selepas rupa mereka dikutuk dan diubah, mereka tidak mahu makan dan minum serta tidak dapat mengembang-biakkan keturunan. Kerana sesungguhnya Allah telah menciptakan kera dan babi serta makhluk lainnya dalam masa enam hari, seperti yang disebutkan di dalam kitab-Nya. Allah merubah rupa kaum tersebut menjadi kera. Demikianlah Allah dapat melakukan terhadap siapa yang dikehendaki-Nya, dan Dia dapat merubah rupa ke dalam bentuk seperti apa yang dikehendaki-Nya.

    [Imam Ibnu Katsir - Tafsir Ibnu Katsir, Tafsir Surah Al-Baqarah : ayat 65]


    Abdur Razzaq mengatakan, telah menceritakan kepada kami Ibnu Juraij, telah menceritakan kepadaku seorang lelaki, dari Ikrimah yang mengatakan, "Pada suatu hari aku pernah datang kepada Ibnu Abbas. Ketika itu Ibnu Abbas sedang menangis, dan tiba-tiba ternyata dia sedang memegang mushaf di pangkuannya. Maka aku merasa segan untuk mendekatinya. Aku masih tetap dalam keadaan demikian (menjauh darinya) hingga pada akhirnya memberanikan diri untuk maju dan duduk dekatnya, lalu aku bertanya, "Hai Ibnu Abbas, apakah yang membuatmu menangis? Semoga Allah menjadikan diriku sebagai tebusanmu." Ibnu Abbas r.a menjawab, "Kerana lembaran-lembaran ini." 

    Ikrimah r.a melanjutkan kisahnya, "Ternyata lembaran-lembaran yang dimaksudkan adalah surah Al-A'raaf. Lalu Ibnu Abbas bertanya, "Tahukah kamu kota Ailah?" Aku menjawab, "Ya." Ibnu Abbas berkata bahawa dahulu di kota itulah tinggal suatu kabilah Yahudi yang dijinakkan ikan-ikan kepada mereka pada hari Sabtunya,
    kemudian pada hari yang lainnya ikan-ikan itu menyelam ke dalam laut, sehingga mereka tidak dapat lagi menangkapnya kecuali setelah mereka menyelam dan bersusah payah.

    Pada hari Sabtunya ikan-ikan itu datang kepada mereka terapung-apung di permukaan air laut, kelihatan putih-putih lagi gemuk-gemuk, seakan-akan seperti perak seraya membolak-balikkan belakang dan perutnya di pinggir laut tempat mereka tinggal. 

    Mereka tetap menahan diri seperti demikian selama beberapa waktu. Kemudian syaitan membisikkan mereka seraya mengatakan sesungguhnya kalian hanya dilarang memakannya saja pada hari Sabtu. Kerana itu, tangkaplah oleh kalian ikan-ikan tersebut pada hari Sabtu dan memakan-nya pada hari-hari yang lain. Segolongan orang dari mereka mengatakan demikian, seperti yang dibisikkan oleh syaitan; sedangkan segolongan yang lainnya mengatakan, "Tidak, bahkan kalian tetap dilarang memakan dan menangkap serta memburunya pada hari Sabtu."

    Mereka dalam keadaan demikian (berdebat) selama beberapa hari hingga datanglah hari Jumaat berikutnya. Maka pada keesokan harinya ada segolongan orang dari mereka berangkat menuju ke tepi pantai bersama dengan anak-anak dan isteri-isteri mereka (untuk menangkap ikan), sedangkan segolongan yang lainnya (iaitu golongan yang kanan) mengasingkan diri dan menjauh dari mereka; dan segolongan yang lainnya lagi (iaitu golongan kiri) memisahkan diri, tetapi diam, tidak melarang.

    Golongan kanan mengatakan, "Celakalah kalian ini dari seksa Allah. Kami telah melarang kalian, janganlah kalian menjerumuskan diri kalian ke dalam seksaan Allah." Lalu golongan kiri mengatakan (kepada golongan kanan), seperti yang disebutkan oleh firman-Nya;

    "Mengapa kalian menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang keras?" [Surah Al-A'raaf : ayat 164]

    Golongan kanan menjawab, seperti yang dikisahkan oleh firman-Nya;

    "Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggung jawab) kepada Tuhan kalian dan supaya mereka bertaqwa." [Surah Al-A'raaf : ayat 164] 

    Yakni agar mereka menghentikan perburuan ikan di hari Sabtu. Jika mereka mahu menghentikannya, maka hal tersebut lebih kami sukai agar mereka tidak terkena azab Allah dan agar mereka tidak dibinasakan. Dan jika ternyata mereka tidak mahu menghentikan perbuatannya, maka alasan kami cukup kuat kepada Tuhan kalian (untuk melepaskan tanggung jawab). 

    Akan tetapi, mereka yang dilarang tetap melakukan pelanggaran itu. Maka golongan kanan berkata, "Hai musuh-musuh Allah, demi Allah, sesungguhnya kalian telah melanggar, sesungguhnya kami akan datang malam ini ke kota kalian. Dan demi Allah, kami tidak akan melihat kalian pada pagi harinya melainkan kalian telah ditimpa oleh gempa atau kutukan atau sebahagian dari azab yang ada di sisi Allah."

    Ketika pagi harinya tiba, golongan kanan mengetuk-ngetuk pintu perkampungan mereka, tetapi tidak dibuka; dan golongan kanan menyeru mereka, tetapi tidak ada jawapan. Akhimya golongan kanan mengambil tangga, dan seorang lelaki dari golongan kanan menaiki tangga itu dan berada di atas tembok kampung tersebut. Lalu dia melayangkan pandangannya ke seluruh perkampungan itu, kemudian berkata, "Hai hamba-hamba Allah, yang ada hanyalah kera-kera. Demi Allah, kera-kera itu meloncat-loncat seraya mengeluarkan suara jeritannya, semuanya mempunyai ekor." 

    Ibnu Abbas melanjutkan kisahnya, "Lalu mereka (golongan kanan) membuka pintu gerbangnya dan masuklah mereka ke dalam perkampungan itu. Kera-kera tersebut mengenal saudara mereka dari kalangan manusia, tetapi yang menjadi saudara mereka dari kalangan manusia tidak mengenal kera-kera itu. Lalu kera-kera itu masing-masing mendatangi keluarganya dari kalangan manusia seraya menciumi pakatannya dan menangis. Maka saudaranya yang manusia itu berkata, "Bukankah saya telah melarang kalian melakukan hal ini?" Maka si kera menjawab dengan anggukan kepala yang bererti mengiakan. 

    Kemudian Ibnu Abbas membacakan firman-Nya: 

    "Maka tatkala mereka melupakan apa yang diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang melarang dari perbuatan jahat dan Kami timpakan kepada orang-orang yang zalim seksaan yang keras. " [Surah Al-A'raaf : ayat 165]

    Selanjutnya dia mengatakan, "Maka saya melihat bahawa orang-orang yang melarang perbuatan jahat itu telah diselamatkan, sedangkan saya tidak melihat golongan lainnya (yang tidak terlibat) disebutkan. Dan memang kita pun sering melihat banyak hal yang tidak kita sukai, tetapi kita tidak dapat mengatakan apa-apa terhadapnya."

    [Imam Ibnu Katsir - Tafsir Ibnu Katsir, Tafsir Surah Al-A'raaf : ayat 165]


    Nabi Daud a.s juga melaknat mereka yang melanggar larangan hari Sabtu itu. Kisah inilah yang pada mulanya disebutkan oleh firman-Nya;

    "Telah dilaknati orang-orang kafir dari Bani Israel dengan lisan Daud dan Isa anak Maryam," [Surah al-Ma'idah : ayat 78]  hingga akhir ayat. Merekalah yang dikutuk menjadi kera-kera itu.

    [Imam Ibnu Katsir - Tafsir Ibnu Katsir, Tafsir Surah Al-Baqarah : ayat 65]


    Mengapa monyet atau kera? Mengatakan manusia (telah) bertukar menjadi monyet dan khinzir bermula dari cerita Al-Qur`an sendiri bilamana kaum Yahudi menderhaka atau melanggar perintah yang ditetapkan oleh Allah, iaitu melanggar larangan menangkap ikan pada hari Sabtu.(3) Adapun yang disebut oleh Al-Qur`an tentang satu golongan kafir yang ditukar menjadi kera dan khinzir atau mereka yang melakukan jenayah terhadap para nabi seperti Yahudi, ada beberapa pandangan mufassirin dalam hal ini. Ada yang berkata golongan tersebut benar-benar bertukar menjadi kera dan babi dan telah keluar daipada alam manusia. Ada pula yang mengatakan bahawa bahawa perubahan tersebut adalah dari segi majaz kerana kera dan babi mempunyai sifat yang buruk dan perangai yang bersifat keji. Maka apa yang dimaksud di sini ialah mereka (Yahudi) berubah dari segi sifat yang buruk sahaja, tidak dari segi fizikal dan ada yang berpendapat jika pun berubah dari segi fizikal, ia tidaklah kekal kerana selepas itu semuanya mati.(4) Bagaimana pun sekiranya kita teliti hadis di atas ia tidak menyimpang maksudnya, iaitu menjadi kera (monyet) dan babi (khinzir) apabila mereka menghiasi malam dengan hiburan, pesta, konsert bersama minum dan sebagainya. Menurut Dr.Manie` Abdul Halim Mahmud Dekan Fakulti Usuluddin Al-Azhar berpendapat bahawa ayat-ayat tersebut yang menyifatkan Yahudi sebagai kera dan khinzir adalah berita/ cerita yang disebutkan oleh Allah sebagai peringatan kepada orang-orang Yahudi sekarang terhadap apa yang berlaku terhadap datuk nenek moyang mereka dahulu yang telah memperlekehkan suruhan Allah. Jadi transformasi Yahudi kepada kera dan khinzir adalah hal yang lepas sebagai peringatan. Sementara itu, Syeikh Mohamad Ar-Rawi seorang Profesor Ilmu Hadis berpendapat bahawa Yahudi adalah benar-benar khinzir di bumi ini. Al-Qur`an jelas menerangkannya.(5) Jika begitu, hubungkaitnya pengaruh hiburan melampau, pesta-pestaan, konsert, rock, havy metal yang disimpulkan oleh para ulama sekarang berpunca dari Yahudi, tidaklah menyimpang.”Millah’ Yahudi sangat berpengaruh dalam membentuk budaya lalai kerana mereka berpendapat, merosakkan umat Islam hanya satu cara; yaitu meresapkan budaya lalai seboleh mungkin, kerana di zaman mereka dahulu, mereka juga berpesta apabila upacara menangkap ikan sehingga Allah melarangnya pada hari tertentu. Bukankah visi Muhamad S.A.W. seribu empat ratus tahun yang lampau ini sangat relevan apabila sabdanya seolah-olah menjadi kera dan khinzir. Maka apakah tidak menasabah sekiranya pada malam hari mereka mabuk rasa, mabuk air, mabuk syabu, dihilai ketawa muzik-muzik lalu keesokan harinya mereka memiliki sifat-sifat begitu? Akibat meningkatnya emosi yang cenderung berlebihan telah mempengaruhi peredaran darah sehingga mereka tidak dapat mengimbangkan emosi mereka sendiri, tidak mampu bersabar dan rilek. Maka mereka sememangnya seperti monyet atau kera. Secara saintifik, monyet adalah seekur binatang yang pergerakannya sangat cerdas, melampaui batas. Monyet seekur binatang yang mudah memicu rasa gelisah dan khuatir yang berlebihan. Karektar asal monyet ia senantiasa mencari kepastian tetapi oleh kerana malamnya mabuk dan pening dengan hiburan (dalam segala jenis) maka ia tidak merasa tenang walaupun ia memiliki 100 akal yang boleh didentikkan dengan tipu muslihat atau ambisius. Maka sifat monyet ini ia sangat suka berkonfrantasi, pintar mencipta dualisme dan mahir memutarbalik fakta. Gerak geri monyet ini, perilakunya menarik perhatian sehingga ia mudah mendapat simpati pula.(6) Kerana itu hadis yang mendakwa mereka yang menghabiskan malam dengan minuman dan hiburan yang tidak menjuruskan kepada halal atau mubah, risikonya adalah monyet. Untuk melihat kebenaran sabda Rasulullah ini, kita lihat lagi sifat-sifat monyet. Jika lelaki yang pada malamnya diisi dengan makan, minum dan berpesta-pestaan (hiburan) maka ia merupakan perayu yang hebat mengikut Horoskop China. Dia memang pandai menyenangkan perempuan (jika di pesta-pestaan atau di kelab) dan lelaki seperti ini sangat pandai dan sanggup menghabiskan wang ringgitnya dengan berlian, permata, busana. Lelaki monyet seperti ini tidak pula akan menyerah diri mereka dan kebebasan mereka. Mereka akan membela kemandirian dengan penuh cemburu. Jika monyert seperti ini digambarkan oleh Rasulullah, yang mengisi malam dengan aktiviti begini, mereka adalah hanya menjadi kekasih bukan isteri. Di malam yang diisikan itu mereka berusaha berpura-pura mengelak dari bernikah dan pada keesokannya mereka melompat seperti monyet kerana mereka telah melepasi garis penipuan. Sifat monyet ialah suka kepada suaranya sendiri. Ini samalah dengan mereka akan berkaraoke dan ketawa apabila mendengar suara mereka.Mereka yang bersifat monyet juga suka menghabiskan waktu dan berpesta dengan minuman keras. Sifat-sifat monyet juga berhati hangat dan akan menyerah tanpa motif. Lelaki monyet ingin dianggap baik. Luar biasa cerdasnya, disenangi, penanggung risiko yang menakjubkan. Hadis Rasulullah S.A.W. di atas hanya menyebut monyet secara umum. Dalam ilmu Horoskop China, ada lagi apa yang dinamakan Monyet Kayu. Apabila malamnya dihabis dengan pesta-pestaan, konsert, Hip Hop dan lain-lain bersama minum dan pil-pil khayal, maka keesokan harinya mereka akan menjadi lelaki yang bijak menyertai sosial, pandai berpura-pura dan sama sekali tidak sesuai dijadikan kawan. Perilaku mereka tidak bagus; itulah Monyet Kayu.

    Hiburan yang leka bersama minum di luar sempadan pada waktu malamnya bukan mustahil ia seperti dimeditasi sifat-sifat kemonyetan. Visi Rasulullah melalui hadis di atas memungkinkan terjelma lagi kelakuan Monyet Kayu. Di antara kelakuan-kelakuan Monyet Kayu ialah menonjol diri,licik, suka berkelompok dan tidak jujur, mempertahankan kebebasan pribadi dan inilah di antara sebab masalah sosial yang sering berlaku. Selainnya suka mencari rezeki secara melompat dari satu tempat ke satu tempat. (bayangkan kejadian-kejadian samun dan ragut) Apabila mereka marah dan berontak mereka akan merosakan tanaman, (bayangkan apabila berlaku rusuhan, rogol, perbuatan biadap dengan ibu bapa) dan suka mencari kutu sesama mereka ( bayangkan ketika mereka melepak di tangga-tangga pasar raya atau di tepi jalan.) Monyet Kayu ini juga akan cepat marah, bengis dan suka merosak keadaan keliling, ( bayangkan kejadian-kejadian apabila ada teguran dan  nasihat terhadap golongan  ini).

    SELANJUTNYA........


    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA