الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    Suatu cerita sedih buat selamanya

    Pada tahun 10 Hijrah, Nabi Muhammad SAW bersama-sama seratus kaum Muslimin telah ke Mekkah bagi menunaikan ibadah haji. haji yang dilakukan oleh Rasulullah SAW itu merupakan haji yang terakhir & disebut juga sebagai haji Wada' yang bermaksud haji perpisahan.

    Ketika berada di padang Arafah itulah, Allah telah menurunkan wahyu-Nya yang terakhir kepada Rasulullah SAW. Rasulullah SAW juga telah menyampaikan khutbah Wada' yang merupakan pesanannya yang terakhir buat kaum Muslimin. antara amanat Rasulullah SAW dalam khutbah terakhir baginda.

    Setelah kembali dari mengerjakan haji, Rasulullah SAW jatuh sakit. baginda menderita demam & sakit kepala yang teruk sehingga tidak dapat menjadi imam ketika berjamaah di masjid bersama-sama para sahabatnya.

    Keadaan Rasulullah SAW yang uzur itu menyebabkan para sahabatnya sedih & bimbang. Abu Bakar yang merupakan sahabat & bapa mertua Rasulullah SAW terlalu bimbangkan kesihatan baginda sehingga mengalirkan air mata kerana terlalu menyayanginya. Rasulullah SAW lalu melantik Abu Bakar untuk menggantikan dirinya sebagai imam solat.

    Pada suatu hari, sakit yang dialami Rasulullah SAW semakin teruk sehingga baginda tidak dapat bangun. isteri Rasulullah SAW iaitu Aisyah lalu meletakkan suami yang disayanginya itu di pangkuannya. turut kelihatan di situ ialah anak baginda yang bernama Fatimah yang setia menjaga ayahnya.

    Rasulullah SAW lalu memanggil Fatimah & membisikkan sesuatu menyebabkan anaknya itu menangis. namun setelah sekali lagi dibisik, Fatimah sebaliknya tersenyum gembira pula. Aisyah yang kehairanan lalu bertanya kepada Fatimah : "ya Fatimah, apakah yang dibisikkan oleh Rasulullah SAW kepadamu?"

    Fatimah lalu menjawab : "ayah berkata bahawa umurnya sudah tidak lama lagi untuk meninggalkan kita, itulah yang membuatku sedih & menangis. bisikan kali kedua pula ayah berkata bahawa akulah manusia pertama yang akan dijumpai dahulu di syurga. itulah yang membuat aku tersenyum & gembira."

    Tidak lama selepas itu Rasulullah SAW pun menghembuskan nafasnya yang terakhir iaitu pada hari Isnin, 12 Rabiul Awwal tahun 11 Hijrah. Aisyah lalu menyampaikan berita sedih itu kepada para sahabat yang ramai berkumpul di rumah mereka.

    Berita kewafatan Rasulullah SAW telah mengejutkan para sahabat. ramai yang tidak mempercayai berita tersebut. antara mereka yang tidak dapat menerima berita tersebut ialah sahabat baik RAsulullah SAW iaitu Umar sendiri. Umar yang tidak dapat menerima kenyataan kewafatan Rasulullah SAW berteriak sambil menghunuskan pedangnya : "siapa yang menyatakan Muhammad sudah meninggal dunia, aku akan pancung lehernya." ada juga mereka yang imannya kurang menjadi lemah semangat & kembali menjadi kufur.

    Akhirnya para sahabat termasuk Umar terpaksa menerima hakikat bahawa Rasulullah SAW telah wafat. Abu Bakar lalu berucap bagi mententramkan keadaan para sahabat : "sesiapa yang memuja Muhammad, ketahuilah bahawa sesungguhnya Muhammad sudah tiada lagi & barang siapa yang menyembah Allah, ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah sentiasa hidup & kekal."

    Seterusnya, Umar berucap sebagaimana di dalam Q.S. Ali Imran ayat 144 yang bermaksud : "dan Muhammad itu tiada lain hanyalah seorang Rasul yang sudah didahului oleh beberapa orang Rasul (yang telah mati atau terbunuh). jika demikian, kalai ia mati atau terbunuh, (patutkah) kamu berbalik (berpaling tadah menjadi kafir) dan (ingatlah) sesiapa yang berbalik (berpaling tadah menjadi kafir) maka ia tidak akan mendatangkan kemudaratan kepada Allah sedikit pun, dan (sebaliknya) Allah akan memberikan balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur (akan nikmat Islam yang tidak ada bandingannya itu)."

    Setelah kewafatan Rasulullah SAW, Abu Bakar telah dilantik bagi menggantikan tempat baginda kerana dialah yang paling rapat & paling berpengalaman diantara mereka. pelantikan Abu Bakar diterima ramai & dia menjadi khalifah Islam yang pertama
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA