Rasulullah s.a.w. yang terdiri daripada fitnah dalam kubur, soalan daripada dua
orang malaikat yang akan bertanya tentang Tuhan, agama dan rasul sebagaimana
sabit dalam beberapa hadith sahib menjelaskan bahawa manusia akan disoal dalam
kubur:
"Siapakah Tuhan kamu?
Apakah agama kamu?
Siapakah nabi kamu?"
Seorang yang beriman akan menjawab:
"Tuhan kami ialah Allah.
Agama kami ialah at Islam.
Nabi kami ialah Muhammad s. a. w"
Ada pun orang yang ragu ragu, maka dia menjawab:
"Saya tidak tahu.
Saya mendengar orang berkata sesuatu, saya pun turut perkataannya"
Lalu dia dipukul dan diseksa.
Di antara hadith hadith yang menjelaskan demikian ialah:
-
Daripada Asma' bahawa Rasululiah s.a.w. bersabda: "Tidak
ada suatu perkara yang belum diperiihat kepadaku melainkan dapat juga aku
meiihatnya di tempatku ini, sampai kepada syurga dan neraka pun (diperlihatkan
kepadaku), kemudian diwahyukan kepadaku bahawa sesungguhnya kamu akan diuji di
dalam kuburmu yang semacam atau hampir dengan fitnah al Masih ad Dajjal.
Kepada setiap orang akan ditanyakan: Apakah yang kamu tahu tentang lelaki ini
(yakni Nabi Muhammad)? Ada pun orang yang beriman atau orang yang mempercayai
dia akan menjawab: Dia adalah Muhammad utusan Allah, dia datang kepada kita
semua dengan membawa keterangan keterangan yang nyata dan petunjuk yang lurus,
kita semua menyahuti seruannya dan mengikutinya. Kata kata ini diucapkan
olehnya tiga kali. Maka dikatakan kepadanya: Tidurlah sebagai orang yang saleh,
kami telah riiengetahui bahawa kamu memang percaya kepadaNya. Sebaliknya orang
munafiq atau orang yang masih ragu raga akan menjawab: Aku tidak mengerti, aku
mendengar orang orang sama mengatakan sesuatu, jadi aku mengatakan seperti
kata kata orang orang itu."
-
Daripada Anas bin Malik r.a. berkata ia, sabda
Rasulullah s.a.w.: "Apabila diletak seorang hamba di dalam kuburnya dan
berpaling balik oleh sahabat sahabatnya, sesungguhnya dia mendengar daripada
selipar mereka, sambung baginda lagi Datang kepada hamba itu dua orang
malaikat, kemudian kedua dua mendudukkannya lalu menanya: Apakah engkau telah
katakan terhadap lelaki ini (yakni Nabi Muhammad)? Ada pun orang mukmin akan
menjawab: Saya menyaksi bahawa, dia adalah hamba Allah dan rasulNya, lalu
dikatakan kepadanya: Lihatlah tempat kediaman engkau di dalam neraka
sesungguhnya Allah telah menukarkannya menjadi tempat kediaman di dalam syurga.
Sambung baginda lagi: Maka dia dapat melihat kedua dua tempat kediamannya.
Berkata Qatadah: "Maka dibuka luas baginya di dalam kubur itu seluas tujuh
puluh hasta dan tempat kediamannya dipenuhi dengan kehyauan hingga kepada Hari
Kebangkitan". Ada pun orang munafiq dan kafir maka ditanya: Apakah telah kamu
katakan terhadap lelaki ini? Dia menjawab: Saya tidak tahu, saya berkata
menurut orang ramai berkata. Lalu dijawab: Engkau tidak memahami dan tidak
ikut orang yang mengetahui lalu dipukulnya dengan pemukul dari besi dengan
pukulan yang dia menjerit (kesakitan) didengari oleh semua kecuali manusia dan
jin sahaja."
-
Daripada al Bara' bin 'Azib r. a. daripada Nabi s. a. w.
baginda bersabda: Firman Allah: diturunkan mengenai seksa dalam kubur. Ditanya
simati: Siapakah Tuhan kamu? Maka dia menjawab: Tuhan kami Allah, Nabi kami
ialah Muhammad s. a. w. Maka itulah dia makna firman Allah maksudnya:
Allah menetapkan orang orang yang beriman dengan perkataan yang tetap dalam
hidup di dunia ini dan di akhirat.
Dan ada beberapa hadith sahih yang lain mengisbatkan adanya
fitnah/ujian di dalam kubur dan soalan dua orang malaikat.
Selain dari fitnah di dalam kubur, maka wajib kita beriman
dengan adanya azab dan ni'mat di dalarn kubur. Al Qur'an dan hadith hadith sahih
terang terang menunjukkan adanya demikian seperti firman Allah yang mafhumnya:
"Dan Fir'aun berserta kaum dikepung oleh azab yang amat
sangat. Kepada mereka dinampakkan neraka pagi dan petang: Dan pada hari
terjadinya Kiamat (dikatakan kepada maiaikat): Masukkanlah Fir'aun dan kaumnya
ke dalam azab yang sangat keras."
Dalam ayat ini Allah janjikan Fir'aun dan kaumnya dengan dua
jenis azab iaitu:
-
Azab yang 'disyaratkan : Kepada mereka dinampakkan neraka pagi dan petang.
-
Azab yang diisyaratkan : Dan pada hari tejadinya Mamat (dikatakan kepada malaikat):
Masukkanlah Fir'aun dan kaumnya ke dalam azab yang sangat keras.
Menurut kaedah 'atf dalam bahasa Arab memberi erti
bahawa yang kedua berlainan dari yang pertama. Maka azab yang disebut dalam ayat
yang pertama lain dari azab yang disebut dalam ayat yang kedua. Apabila azab
yang kedua menimpa selepas berlakunya Kiamat maka azab yang pertama sudah tentu
berlaku dalam masa berada di dalam kubur iaitu masa dari selepas matt hingga
berlakunya Kiamat.
Dalam ayat yang lain Allah isyaratkan kepada azab kubur
iaitu firman Allah yang mafhumnya:
"(Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat) di waktu
orang orang zalim (berada) di dalam tekanan tekanan sakaratul maut, sedang
para malaikat sedang memukul dengan tangannya (sambil berkata): Keluarkanlah
nyawamu, di hari ini kamu dibalas dengan seksa yang sangat menghina." (Al
An'am: 93)
Berkata Ibn 'Abbas mengenai ayat ini:
"Azab itu ialah ketika mati iaitu dipukulkan muka mereka
dan punggung mereka."
Berkata Ibn Hajar: "Ayat ini disokong oleh pengertian ayat
dalam surah al Qital iaitu firman Allah yang mafhumnya:
"Maka bagaimanakah (keadaan mereka) apabila malaikat (al
Maut) mencabut nyawa mereka secara memukul muka mereka dan punggung mereka.
Dan tegas Ibn Hajar lagi: "Azab demikian meski pun berlaku sebelum dari
dikebumikan simati, namun termasuk ke dalam jumlah azab yang ternyata
berlakunya sebelum Kiarnat. Dan dinisbahkan azab kepada kubur adalah kerana
kebanyakan azab itu berlaku di dalamnya"
Adapun hadith hadith sahih yang mengisbatkan adanya azab
kubur sangat banyak hingga sampai peringkat mutawatir. Berkata Imam al Nawawi
dalam Syarah Sahih Muslim maksudnya:
"Ketahuilah bahawa pendapat ahl al Sunnah mengisbatkan
azab kubur dan dalil dalilnya dari al gur'an dan al Sunnah memang banyak
seperti firman Allah:maksudnya "Kepada mereka (Fir'aun serta kaumnya) dinampakkan neraka pagi dan
petang". Dan banyak hadith hadith sahih dari Nabi s. a. w. yang diriwayat oleh
kurnpulan sahabat pada beberapa ternpat dan munasabah. Dan tidak mustahil pada
akal bahawa Allah menghidupkan satu juzu' dari tubuh badan manusia yang telah
mati dan Allah menyiksakannya. Manakala hal ini tidak mustahil pada akal dan
datang pula dalil dalil syar'i maka wajiblah kita menerimanya dan
mempercayainya"
Imam Muslim di dalam kitab sahihnya membawa beberapa hadith
yang mengisbatkan:
-
Adanya azab di dalam kubur,
-
Nabi Muhammad s.a.w. mendengar suara orang yang diazab di
dalam kuburnya,
-
Orang yang mati mendengar daripada selipar orang yang
mengkebumikannya,
-
Pertanyaan Nabi kepada ahlul qalib (orang orang musyrikin
Mekah yang dibunuh di dalam Peperangan Badar kemudian dicampak ke dalam telaga
buruk: Apakah kamu mendapati benar janji Tuhan kepada kamu?)
-
Penegasan Nabi s.a.w. bahawa orang yang hidup tidaklah
sedengar orang yang mati, Kubur menjadi luas bagi simati yang termasuk ke
dalam golongan yang beruntung,
-
Dinampakkan kepada simati tempat kediamannya di dalam
syurga atau di dalam neraka.
Dan lain lain lagi. .
Di antara hadith hadith,yang mengisbatkan demikian ialah:
-
Daripada Zaid bin Sabit r. a. berkata ia, suatu masa
Nabi s. a. w. berada di dalam pagar (kampung) Bani al Najjar. Baginda berada
di atas himar dan kami bersama sama baginda, ketika itu himar baginda menjadi
liar hingga hampir hampir menjatuhkan baginda, tiba tiba di situ ada empat,
atau lima, atau enam kuburan.
Tanya baginda: Siapa yang kenal kubur ini?
Seorang lelaki menjawab: Saya kenal.
Tanya baginda: Bilakah mereka coati?
Dia menjawab: Mereka mati dalam keadaan musyrik.
Baginda berkata: Sesungguhnya umat (ku) ini akan diuji dalam kuburnya. Aku
bimbang kamu tidak mahu masuk kubur, kalau tidak, aku akan minta Allah
memperdengarkan kepadd kamu akan seksa kubur seperti yang aku mendengar;nya.
Kemudian baginda berpaling kepada karni,
Lalu berkata: Berlindunglah dengan Allah dari seksa neraka.
Mereka berkata: Kami berlindung dengan Allah dari azab neraka.
Balas baginda: Berlindunglah dengan Allah dari azab kubur.
Mereka berkata: Kami berlindung dengan Allah dart azab kubur.
Balas baginda: Berlindunglah dengan Allah dari segala fitnah, yang zahir dan
yang batin.
Mereka berkata: Kami berlindung dengan Allah dari segala fitnah, yang zahir
dan yang batin.
Berkata baginda: Berlindunglah dengan Allah dari fitnah al Dajjal.
Mereka berkata: Kami berlindung dengan Allah dari fitnah at Dajjal..
-
Daripada Ibn 'Abbas, berkata ia: Sewaktu Nabi lalu di
atas dua kuburan baru, baginda berkata: Bahawa dua (orang dalam) kubur ini
sedang diseksa oleh kerana kesalahan biasa dianggap orang ringan, salah satu
daripadanya tukang fitnah dan satu lagi tidak beristinja' dari kencingnya.
-
Daripada Abdullah bin Umar r.a.ma bahawa Rasulullah
s.a.w. bersabda: Sesungguhnya seorang dari kamu apabila mati akan dinampakkan
kepadanya tempat kediamannya waktu pagi dan petang. Jika dia termasuk ke dalam
ahli syurga maka (tempat kediamannya dalam kalangan ahli) syurga. Tetapi jika
dia termasuk ke dalam ahli neraka maka (tempat kediamannya dalam kalangan ahli)
neraka juga. Dan dikatakan kepadanya: Inilah tempat kediaman engkau hingga
Allah bangkitkan engkau pada Hari Kiamat.
Ada pun mengenai kaifiat seksa dan nikmatnya di dalam kubur
dan cara ruh kembali semula kepada simati maka tidak boleh kita membicarakan
lebih dari yang dinukilkan dari Rasulullah s.a.w.
Hadith hadith yang diriwayat dari Rasulullah s.a.w.
adalah mutawatir pada sabitnya azab kubur dan nikmatnya bagi mereka yang berhak
demikian dan sabitnya soalan dua orang malaikat. Maka wajiblah kita i'tiqad
demikian. dan beriman dengannya. Kita tidak boleh berbicara mengenai kaifiatnya,
kerana akal kita tidak kuasa mengetahui kaifiatnya. Berdasarkan hal ini tidak
ada yang serupa dengannya di dunia ini dan syara' pula tidak mendatangkan
sesuatu yang mustahil pada akal tetapi kadang kadang mendatangkan sesuatu yang
mengkagumkan akal. Kembalinya semula ruh kepada jasad bukanlah menurut/serupa
dengan kebiasaan yang berlaku di dunia ini, bahlkan pengembalian ruh kepada
jasad adalah suatu pengembalian yang tidak diketahui di dunia ini.
Ketahuilah bahawa,azab kubur itu adalah azab di dalam alam
barzakh, maka setiap yang mati yang berhak azab kubur dia akan merasai sama ada
dia dikebumi atau tidak dikebumikan. Sama ada dia dimakan oleh binatang buas
atau terbakar hingga menjadi abu dipuput angin, sama ada dia dihukum semula atau
pun tenggelam di dalam laut. Azab itu akan menimpai ruhnya dan jasadnya
sebagaimana azab itu menimpai orang mati yang dikuburkan.
Adapun hadith hadith yang menerangkan bahawa malaikat
menjadikan dia duduk dan tulang rusuknya bertindih, maka wajib kita faham dari
penjelasan Rasulullah s.a.w. secara tidak melebih dan mengurang, tidak mentakwil
kalimah kalimah yang tidak boleh ditakwil, tidak mengurangkan maksud baginda
yang bertujuan menerang dan menjelas.
Berkata Ibn al Qaiyim: "Menurut pendapat imam imam dan ulama
Mama dahulu mengatakan: Bahawa orang yang telah mati berada di dalam nikmat atau
azab. Itu berlaku pada ruhnya dan jasadnya. Manakala ruh pula masih kekal
merasai nikmat atau pun azab selepas dari bercerai dari jasadnya. Dan kadang
kala ruh itu berhubung dengan jasad lalu dia merasai nikmat atau azab bersama.
Kemudian apabila sampai Hari Kiamat Kubra dikembalikan ruh kepada jasad, lalu
bangkitlah mereka dari kubur menghadapi Tuhannya. Dan masalah kembali semula
jasad manusia itu adalah sepakat kata (ittifaq) oleh umat Islam, Yahudi dan
Nasrani.