Sabit dalam hadis sahih di sisi Tirmizi daripada Abi Hurairah katanya; Rasulullah saw bersabda:
الحمد لله رب العالمين أم القرآن وأم الكتاب و السبع المثاني والقرآن العظيمMaksudnya: “ (الحمد لله رب العالمين) adalah Ummu al-Qur’an (Induk al-Qur’an), Ummu al-Kitab (induk al-Kitab) dan al-Sab` al-Ma`ani dan al-Qur’an al-`Azim (al-Qur’an yang hebat). Surah al-Fatihah juga dipanggil al-Hamd. Begitu juga dipanggil al-Solah berdasarkan hadis qudsi yang diriwayatkan daripada Tuhannya:قسمت الصلاة بيني وبين عبدي نصفين فإذا قال العبد الحمد لله رب العالمين قال الله حمدني عبدي Maksudnya: “Daku bahagikan al-Solah itu antaraKu dan hambaKu dua bahagian”. Justeru, (kata baginda) apabila hamba itu membaca () Allah berfirman: HambaKu telah memujiku (bersyukur kepadaKu). Jadi, al-Fatihah dinamakan solat kerana ia menjadi syarat dalam solat. Al-Fatihah juga dipanggil al-Syifa (penawar) berdasarkan hadis riwayat al-Darimi daripada Abi Sa`id yang diangkat kepada baginda (hadis marfu`): فاتحة الكتاب شفاء من كل سمMaksudnya: “Fatihah al-Kitab adalah penawar bagi segala racun.” Ia dinamakan juga al-Ruqyah (jampi) berdasarkan hadis riwayat Abi Sa`id dalam kitab hadis sahih ketika mana beliau menjampikan seorang lelaki yang dipatuk ular dengan menggunakan al-fatihah. Lantaran itu baginda bersabda kepada beliau: وما يدريك أنها رقيةMaksudnya: “Apa yang memberikan kamu ilmu ianya adalah jampi” Al-Sya`bi meriwayatkan daripada Ibn `Abbas bahawa beliau menamakannyan Asas al-Qur’an (tonngak al-Qur’an). Beliau berkata: Dan tonggak al-Fatihah ialah basmalah. Sufyan bin `Uyainah menamakannya al-Waqiyah (penjaga/benteng). Yahya bin Abi Kathir pula menamakannya al-Kafiyah (yang memadai) kerana ia telah memadai tanpa diperlukan yang lain.
Yang lain pula tidak boleh berpada tanpanya sebagaimana disebut dalam beberapa hadis mursal:أم القرآن عوض من غيرها وليس من غيرها عوض منهاMaksudnya: “Ummu al-Qur’an pengganti bagi yang lainnya,bukannya yang lain pengganti baginya. HADIS LAIN:Imam Bukhari berkata bab Fadha’il al-Qur’an; Bercerita kepada kami Muhammad bin al-Muthanna, bercerita kepada kami Wahab bercerita kepada kami Hisyam menerusi Muhammad bin Sa`id menerusi Abi Sa`id katanya: كُنَّا فِيْ مَسِيْرٍ لَنَا فَنَزَلْنَا فَجَاءَتْ جَارِيَةٌ فَقَالَتْ إِنَّ سَيِّدَ الْحَيِّ سَلِيْمٌ وَإِنَّ نَفَرَنَا غُيَّبٌ فَهَلْ مِنْكُمْ رَاقٍ؟ فَقَامَ مَعَهَا رَجُلٌ مَا كُنَّا نَأْبَهُهُ بِرُقْيَةٍ فَرَقَاهُ فَبَرَأَ فَأُمِرَ لَهُ بِثَلاَثِيْنَ شَاةٍ وَسَقَانَا لَبَنًا Kami dalam satu perjalanan. Lalu kami singgah. Seterusnya datang seorang Jariyah lalu berkata: Sesungguhnya penghulu perkampungan ini terkena patukan ular sedangkan orang-orang kami tiada bersama. Adakah terdapat di kalangan kamu penjampi. Lantas bangkit bersama jariyah tersebut seorang lelaki, kami tidak pernah mengenalinya boleh berjampi. Kemudian beliau menjampi penghulu kampung tersebut lalu sembuh. Beliau lalu diberikan tiga puluh ekor kambing dan memberi minum kepada kami susu. فَلَمَّا رَجَعَ قُلْنَا لَهُ أَكُنْتَ تُحْسِنُ رُقْيَةً أَوْ كُنْتَ تَرْقِيْ؟ قَالَ لاَ مَا رَقَيْتُ إِلاَّ بِأُمِّ الْكِتَابِ قُلْنَا لاَ تُحَدِّثُوْا شَيْئًا حَتَّى نَأْتِيْ وَنَسْأَلُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه وسلم فَلَمَّا قَدِمْنَا الْمَدِيْنَةَ ذَكَرْنَاهُ لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ
Tatkala dia pulang, kami bertanya kepadanya: Adakah kamu pandai berjampi atau adakah kamu sebelumnya selalu menjampi? Kata beliau: Tidak. Saya hanya menjampinya dengan Ummu al-Kitab. Kami berkata: jangan bercerita apa-apa lagi hingga kita bertemu Rasulullah saw. Sebaik tiba di Madinahkami menyebut perkara itu kepada baginda. Baginda bertanya:
وَمَا كَانَ يُدْرِيْهُ أَنَّهَا رُقْيَةٌ اِقْسِمُوْا وَاضْرِبُوْا لِيْ بِسَهْمٍ
Apakah yang menjadikan dirinya mengetahui bahawa surah itu adalah jampi?Bahagikan dan berilah kepadaku satu bahagian.
Berkata Abu Mu`ammar, bercerita kepada kami `Abd al-Warith, bercerita kepada kami Hisyam, bercerita kepada kami Muhammad bin Sirin, bercerita kepada kami Ma`bad bin Sirin menerusi Abi Sa`id al-Khudri dengan hadis ini. Demikianlah juga diriwayatkan oleh Muslim dan Abu Dawud menerusi riwayat HIsyam iaitu Ibn Hassan menerusi Ibn Sirin dengan hadis ini. Dalam beberapa riwayat Muslim bagi hadis ini menjelaskan bahawa Abu Sa`id adalah orang yang berjampi lelaki yang dipatuk itu. Orang yang dipatuk dipanggil salim (yang baik) kerana bersikap objektif.
HADIS LAIN: Muslim dalam Sahihnya dan Nasa’i dalam SunanNya meriwayatkan daripada hadis Abi al-Ahwash Salam bin Sulaim daripada `Ammar bin Zuraiq daripada `Abdillah bin `Isa bin `Abd al-Rahman bin Abi Laila daripada Sa`id bin Jubair daripada Ibn `Abbas katanya: بَيْنَا رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم وَعِنْدَهُ جِبْرَائِيْلُ إِذْ سَمِعَ نَقِيْضًا فَوْقَهُ فَرَفَعَ جِبْرِيْلُ بَصَرَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَقَالَ هَذَا بَابٌ قَدْ فُتِحَ مِنَ السَّمَاءِ مَا فُتِحَ قَطُّ “Tatkala baginda bersama dengan Malaikat Jibril, tiba-tiba terdengar satu runtuhan di atasnya. Lantas Jibril mendongak ke langit lalu berkata: Pintu ini telah di buka dari langit. Ia tidak pernah dibuka sebelumnya.”
قَالَ فَنَزَلَ مِنْهُ مَلَكٌ فَأَتَى النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ أَبْشِرْ بِنُوْرَيْنِ قَدْ أُوْتِيْتَهُمَا لَمْ يُؤْتَهُمَا نَبِيٌّ قَبْلَكَ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ وَخَوَاتِيْمُ سُوْرَةِ الْبَقَرَةِ لَمْ تَقْرَأْ حَرْفًا مِنْهَا إْلاَّ أوْتِيْتَهُ
Kata Ibn `Abbas:
“Lalu turun seorang malaikat lantas mendatangi Nabi saw lalu berkata: “Bergembiralah kamu dengan dua cahaya yang telah dikurniakan kepada kamu. Ia tidak pernah diberikan kepada nabi sebelum kamu iaitu Fatihah al-Kitab dan penutup surah al-Baqarah. Kamu tidak membaca satu huruf pun melainkan kamu pasti dikurniakannya.”
Ini adalah lafaz Nasa’i. Muslim juga meriwayatkan hadis seumpamanya.
HADIS LAIN: Muslim berkata: bercerita kepada kami Ishaq bin Ibrahim al-Hanzdali iaitu Ibn Rahawaih: bercerita kepada kami Sufyan bin `Uyainah: daripada al-`Ala’ iaitu Ibn `Abd al-Rahman bin Ya`kub al-Kharqi daripada Abi Hurairah radiyallahu `anhu daripada Nabi saw, sabda baginda:
مَنْ صَلَّى صَلاَةً لَمْ يَقْرَأْ فِيْهَا بِأُمِّ الْقُرْآنِ فَهْيَ خَدَاجٌ ثَلاَثًا غَيْرُ تَمَامٍ
Sesiapa yang mengerjakan solat tidak dibacanya Ummu al-Qur’an maka ia cacat. -baginda menyebutnya tiga kali –
Abu Hurairah seterusnya ditanya: Kami berada di belakang imam. Abu Hurairah menjawab: Bacalah ia dalam diri kamu kerana saya mendengar Rasulullah saw bersabda:
Allah Taala berfirman: قَسَّمْتُ الصَّلاَةَ بَيْنِيْ وَبَيْنَ عَبْدِيْ نِصْفَيْنِ وَلِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ فَإِذَا قَالَ الحمد لله رب العالمين قال الله حَمِدَنِيْ عَبْدِيْ، وَإِذَا قَالَ الرحمن الرحيم قال الله أَثْنَىْ عَلَيَّ عَبْدِيْ ، فَإِذَا قَالَ مَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ قَالَ اللهُ مَجَّدَنِيْ عَبْدِيْ، وَقَالَ مَرَّةً فَوَّضَ إِلَيَّ عَبْدِيْ فَإِذَا قَالَ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ قَالَ هَذَا بَيْنِيْ وَبَيْنَ عَبْدِيْ وَ لِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ، فَإِذَا قَالَ اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمُ صراط الذين أنعمت عليهم غير مغضوب عليهم ولا الضالين قالَ اللهُ هَذَا لِعَبْدِيْ وَلِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ
Aku bahagikan al-Solat (surah al-Fatihah) antaraKu dan hambaKu dua bahagian. HambaKu pasti dapat apa yang dia minta. Apabila hamba berkata: (الحمد لله رب العالمين) Allah menjawab: HambaKu memuji syukur kepadaKu. Apabila hamba membaca (الرحمن الرحيم) Allah menjawab: HambaKu memujaku. Apabila hamba membaca (مَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ) Allah menjawab: HambaKu mengagung-agungkan Daku. Sekali Allah berkata: HambaKu menyerah kepadaKu. Apabila hamba membaca (إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ ) Allah menjawab: Ini antaraKu dan hambaKU. Hambaku pasti dapat apa yang dia minta. Apabila dia membaca (اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمُ صراط الذين أنعمت عليهم غير مغضوب عليهم ولا الضالين) Allah menjawab: Ini milik hambaKu. HambaKu pasti dapat apa yang dia minta.
Demikianlah diriwayatkan oleh Nasa’I daripada Ishaq bin Rahawaih. Kedua-duanya juga meriwayatkan daripada Qutaibah daripada Malik daripada al-`Ala’ daripada Abi al-Sa’ib maula Hisyam bin Zuhrah daripada Abi Hurairah. Dalam kontek ini ada riwayat:
فنصفها لي ونصفها لعبدي ولعبدي ما سأل
Maka separuhnya untukKu dan separuhnya untuk hambaKu. HambaKu pasti dapat apa yang diminta.
Demikianlah diriwayatkan oleh Ibn Ishaq daripada al-`Ala’. Muslim pula meriwayatkannya daripada hadis Ibn Juraij daripada al-`Ala’ daripada Abi al-Sa’ib. Demikianlah. Beliau meriwayatkan juga daripada hadis Ibn Abi Awa’is menerusi al-`Ala’ menerusi bapanya dan Abi al-Sa’ib, kedua-duanya menerusi Abi Hurairah. Tirmizi berkata: Ini adalah Hadis Hasan. Saya bertanya kepada Abu Zur`ah tentangnya lalu beliau menjawab: kedua-dua hadis adalah Sahih iaitu sesiapa yang meriwayatkannya menerusi al-`Ala’ menerusi bapanya dan meriwayatkan menerusi al-`Ala’ menerusi Abi al-Sa’ib. Hadis ini juga diriwayatkan oleh `Abdullah bin Imam Ahmad daripada hadis al-`Ala’ menerusi bapanya menerusi Abi Hurairah menerusi Ubay bin Ka`ab secara panjang lebar.
Ibn Jarir berkata: Bercerita kepada kami Solih bin Mismar al-Mirwazi; bercerita kepada kami Zaid bin al-Habab; bercerita kepada kami `Anbasah bin Sa`id menerusi Mitdraf bin Tdarif meneruis Sa`id bin Ishaq menerusi Ka`ab bin `Ajrah menerusi Jabir bin `Abdillah katanya: Rasulullah saw bersabda: Allah Taala berfirman:
قسمت الصلاة بيني وبين عبدي نصفين وله ما سال فإذا قال العبد {الحمد لله رب العالمين} قال: حمدني عبدي. وإذا قال {الرحمن الرحيم} قال: أثني علي عبدي، ثم قال هذا لي وله ما بقيAku bahagikan al-Solah (al-fatihah) antaraKu dan hambaKu dua bahagian. Dia mendapat apa yang diminta. Apabila hamba berkata: {الحمد لله رب العالمين}Dia berfirman: HambaKu memuji Daku. Apabila hamba berkata: {الرحمن الرحيم} Allah berfirman: Hamba memuja Daku. Kemudian Allah berfirman: Ini milikKu dan yang baki adalah miliknya.