RUKUN IMAN
Firman Allah yang mafhumnya:
"Rasul telah beriman kepada barang yang diturun
kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang orang yang beriman semuanya
beriman kepada Allah, malaikat malaikat Nya, kitab-kitab Nya dan Rasul rasul
Nya (mereka berkata): Kami tidak membezakan di antara seorang pun (dengan yang
lain) dari Rasul rasulNya dan mereka mengatakan kami dengar dan kami taat (mereka
berdoa) Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tetap kami kembali."
(Al-Baqarah : 285)
Dan firman Nya yang mafhum:
"Wahai orang orang yang beriman! Tetaplah beriman kepada
Allah dan RasulNya dan kepada Kitab yang Allah turunkan sebelumnya.
Barangsiapa yang kafir kepada Allah, malaikatNya, Kitab Nya, Rasul rasulNya
dan Hari Kemudian maka sesungguhnya orang itu telah sesat sejauh-jauhnya."
(An-Nisa' : 136)
Dan Firman Nya, yang mafhumnya:
"Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat
itu suatu kebaikan, akan tetapi yang berbakti itu ialah mereka yang beriman
kepada Allah, Hari Kemudian, malaikat mataikat, Kitab dan Nabi nabi."
(al-Baqarah :177)
Dalam hadith Jibril yang masyhur, iaitu ketika ia datang
kepada Nabi s.a.w. dalam rupa seorang Arab Badwi bertanya Rasulullah mengenai al
Islam, al-Iman dan al Ihsan, baginda bersabda mengenai al Iman:
"(Al Iman) ialah engkau beriman kepada Allah, para
malaikat, kitab kitabNya, Rasul rasulNya dan Hari Kemudian dan engkau beriman
dengan Qadr, baiknya dan jahatnya." (Bukhari, Muslim)
Enam perkara itulah yang dikatakan Rukun al Iman. Dan ialah
yang menjadi asas. Dengannyalah diutuskan para rasul salawatullahi 'alaihim dan
diturunkan kitab kitab.
Keimanan seseorang tidak akan sempurna melainkan setelah ia
beriman dengan semua yang disebut itu mengikut cara yang ditunjuk oleh kitab
Allah dan sunnah RasulNya s.a.w. Barangsiapa mengingkari sesuatu daripadanya
sudah tentu dia terkeluar daripada lingkungan al Islam dan termasuklah ke dalam
golongan al kafirin.
BERIMAN KEPADA ALLAH
Beriman kepada Allah Azza wa Jalla ertinya beri'tiqad dengan
tegas bahawa Allah ialah "Rabb" yang memilik dan mencipta segala galanya. Dialah
Tuhan yang berhak diibadatkan dengan ikhlas seperti melakukan salat, qiam, doa,
mengharap rahmat Nya, takut kepada azab Nya, menyerahkan diri kepada Nya. Dan
Dialah Tuhan yang bersifat dengan segala sifat sempurna dan suci bersih dari
segala kekurangan.
Beriman kepada Allah mengandungi tiga bahagian tauhid iaitu:
1. Tauhid Rububiyyah
2. Tauhid Uluhiyyah
3. Tauhid Asma' dan Sifat
Mengenai beriman kepada ketiga tiga bahagian tauhid itu ialah
i'tiqad keesaan Allah Ta'ala pada Rububiyyah, Uluhiyyah dan Sifat sifat Nya yang
sempurna dan Nama nama Nya yang mulia. Seorang hamba tidak menjadi mu'min
sehingga ia beri'tiqad bahawa Allah adalah Tuhannya, Pembela dan Pemimpin bagi
segala sesuatu, bukan yang lain. Dialah Tuhan yang berhak disembah, bukan yang
lain. Dialah Tuhan Yang Maha Sempurna pada Sifat Nya dan pada Nama nama Nya.
Tidak ada yang sempurna selain daripada Nya..
Ketiga tiga bahagian tauhid itu termasuk di dalam pengertian:
Beriman Kepada Allah.
BAHAGIAN PERTAMA: TAUHID RUBUBIYY'AH
Pengertian secara ringkas ialah beri'tiqad dengan jazam atau
tegas bahawa Allah adalah "Rabb atau Tuan punya" bagi segala sesuatu, tidak ada
"Rabb" selain Nya. Dan inilah keterangan selanjutnya:
Perkataan "Rabb" dalam bahasa ertinya "Tuan milik dan
pengurus". Rububiyyah Allah ke atas makhluk Nya bererti "Keesaan Allah pada
penciptaan, pemilikan dan pentadbiran hidup makhluk".
Tauhid Rububiyyah merupakan pengakuan bahawa Allah Ta'ala
sahajalah yang mencipta, memilik, menghidup, memati, memberi manfaat, memberi
mudarat, memperkenankan doa ketika kesusahan hamba, berkuasa penuh terhadap
mereka, mengurnia sesuatu dan menahankan daripada mereka, kepunyaan Nyalah
segala urusan makhluk dan titah perintah.
Firman Allah yang mafhumnya:
Ingatlah, kepunyaan Nyalah segala makhiuk dan segaia
titah perintah, Maha Berkat Allah Tuhan sekalian alam. (Al‑A'raf :
54)
Termasuk dalam bahagian tauhid ini juga beriman kepada Kudrat
Allah. Iaitu meyakini bahawa tiap tiap suatu yang berlaku tidak terkeluar
daripada qudrat dan iradah Allah.
Dengan perkataan lain, tauhid bahagian ini memberi erti:
Iqrar bahawa Allah adalah fa'il atau Pencipta mutlak bagi alam ini; dalam
mengadakan, mentadbir, mengubah, mengurus, menambah, mengurang, menghidup,
memati dan lain lain tanpa menyengutuinya oleh yang lain dalam penciptaan Nya.
Mengenai tauhid bahagian ini, al Qur'an al Karim telah
menerangkan sejelas-jelasnya. Boleh dikatakan tiap tiap surah al Qur'an
menyebutnya atau sekurang kurangnya mengisyaratkan tauhid bahagian ini.
Tauhid ini ialah asas bagi tauhid bahagian lain kerana
Pencipta, Pemilik dan Pentadbir sahajalah yang berhak ditujukan ibadah, khusyu'
dan khudhu', dan Dialah yang berhak menerima pujian, syukur, ingat, doa, harapan,
takut dan lain lain. Ibadat kesemuanya tidak sah melainkan kepada zat yang
mempunyai hak mencipta dan hak memerintah kesemuanya.
Di sudut lain pula, pencipta yang memilik dan mentadbir
sahajalah yang berhak dengan sifat sifat yang mulia dan sempurna, kerana sifat
sifat ini tidak layak melainkan bagi Allah yang menjadi "Rabbul Alamin", dan
kerana mustahil tabiatnya Rububiyyah dan milik bagi Tuhan yang tidak hidup,
tidak mendengar, tidak melihat, tidak berkuasa, tidak bercakap, tidak membuat
apa apa yang ia kehendaki dan tidak bijaksana, baik pada perkataan mahupun
perbuatan.
Lantaran itu kita dapati al Qur'an al Karim menyebut tauhid,
bahagian ini di makam pujian, makam ibadat, tunduk dan menyerah diri dan makam
penerangan sifat sifat Allah Yang Mulia dan Nama namaNya yang elok.
Di makam pujian, kita selalu menyebut di setiap rakaat solat.
"Maka bagi Allah segala pujian, Pencipta langit dan bumi,
Pencipta sekalian alam." (Al-Jathiyah: 36)
Di makam penyerahan diri dan tunduk kepada Nya, firman Allah
yang mafhum:
"Katakanlah, sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk
(yang sebenar) dan kita disuruh agar menyerah diri kepada Tuhan yang memilikki
semua alam." (A1‑An'am: 71)
Di makam tawajjuh kepada Allah dan mengikhlaskan niat kepada
Nya firman Allah:
"Katakanlah, sesungguhnya solatku, ibadah sembelihanku,
hidupku dan matiku adalah bagi Allah yang menjadi Rabbul alamin" (Al-An'am:
162)
Di makam wala' kepada Allah bukan kepada yang lain, firman
Allah yang mafhum:
"Katakanlah, adakah selain dari Allah aku jadikan wali/kekasih,
(sedang) Allah Pencipta tujuh petala langit dan bumi, dan Dialah yang memberi
makan bukan diberi makan. Katakanlah, aku ini diperintah supaya menjadi orang
pertama yang menyerah diri, dan janganlah engkau jadi salah seorang dari orang
orang musyrikin" (Al-An'am: 14)
Di makam doa firman Allah yang mafhumnya:
"Ingatlah, kepunyaan Nyalah sekalian makhluk dan segala
titah perintah. Maha Berkat Allah Rabbul alamin. Serukanlah Rab kamu dengan
terang dan suci, kerana sesungguhnya ia tidak suka kepada orang yang melampaui
batas" (Al - A'raf :54-55)
Di makam ibadah pula, firman Allah yang mafhumnya:
"Kenapakah aku tidak beribadah kepada Tuhan yang
menciptakan aku dan kepada Nyalah kamu dikembalikan." (Ya-Sin : 22)
Dan firman Nya yang mafhum:
"Hai manusia sekalian! Beribadatlah kamu kepada Tuhan
kamu yang telah menjadikan kamu dan yang sebelum kamu supaya kamu bertaqwa.
Tuhan yang telah menjadikan bagi kamu bumi sebagai hamparan dan langit sebagai
binaan dan menurunkan air hujan dari langit, maka dengan air itu ia
mengeluarkan buah buahan sebagai rezeki bagi kamu. Kerana itu janganlah kamu
jadikan bagi Allah "nid /sekutu", pada hal kamu mengetahui" (Al-Baqarah:
21‑22)
Oleh itu, Pencipta tujuh petala langit dan bumi sahajalah
yang berhak dianggap sebagai Tuhan dan Wali atau Kekasih untuk menyerah diri.
Di sudut lain pula, kita dapati al Qur'an al Karim
mencantumkan Rububiyyah Allah dari segi memilik dengan Nama nama Nya yang elok
dan sifat sifat Nya yang sempurna. Perhatikanlah firman Allah dalam ayat al
Kursi:
"Allah, tidak ada sebarang Tuhan melainkan Dia, yang
hidup kekal terus menerus, mengurus (makhluk), tidak mengantuk dan tidak tidur,
kepunyaan Nya apa yang di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi
syafa'at di sisi Allah tanpa IzinNya. Allah mengetahui apa apa yang berada di
hadapan dan di belakang mereka, manakala mereka pula tidak mengetahui apa apa
dari ilmu Allah melainkan perkara yang dikehendaki oleh Nya. Kursi Allah
meliputi langit dan bumi dan Allah tidak terasa berat menjaga kedua dan Allah
Maha Tinggi dan Maha Besar" (A1‑Baqarah : 255)
Tuhan yang mencipta langit dan bumi sahajalah yang hidup
tidak mati, adanya dengan sendiri, amat mengetahui, menjaga, Maha Tinggi dan
Maha Besar.
Dan perhatikanlah firman Allah yang mafhum:
"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan
Kami mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya dan Kami lebih dekat
kepadanya daripada urat lehernya" (Qaf : 16)
Dan firman Allah yang mafhum:
"Apakah Allah yang menciptakan itu tidak mengetahui apa
(yang kamu lahirkan dan yang kamu rahsiakan) dan Dia Maha Lemah lembut lagi
Maha Mengetahui" (Al -Mulk : 14)
Tidak ada sebarang bantahan sama sekali tentang Tuhan yang
menjadikan sekalian makhluk itu adalah Tuhan yang mengawal mereka, yang sangat
halus lagi bijaksana dengan apa yang mereka kerjakan.
Adapun mereka yang mengaku bahawa Allah itu Tuhan yang
menciptakan segala gala tetapi tidak mentauhidkan pada uluhiyyah Nya, yakni
masih mempersyirikkan Nya dalam beribadah dan tidak mentauhidkan Nya pada Asma'/Nama
dan sifat sifat Nya, masih menta'tilkan (membekukan) sifat-sifatNya atau
menyerupakan sifat sifat Allah dengan sifat sifat makhluk atau pun
menta'wilkannya dengan ta'wilan yang salah, maka tauhid ini tidak memberi
manfaat kepadanya dan tidak dapat mengeluarkan mereka dari kufur kepada iman.
Allah menerangkan orang orang musyrikin yang mengaku Allah Tuhan yang mencipta
segala sesuatu tetapi mereka masih menjadi musyrik, kerana mereka belum
mentauhidkan Allah pada uluhiyyah Nya hingga mereka beribadat kepada yang lain.
Dan mereka belum mentauhidkan Allah pada Nama nama dan sifat sifatNya hingga
mereka mengingkari dan tidak beriman kepada Nya.
Dalam hal itu Allah berfirman yang mafhum:
"Dan kebanyakan mereka itu tidak beriman kepada Allah,
malah masih menjadi musyrikin" (Yusuf : 106)
Berkata Mujahid mengenai ayat di atas: "Iman mereka kepada
Allah hanya dalam perkataan sahaja iaitu mereka berkata, Allah menciptakan kita,
berikan kita rezeki dan mematikan kita di samping kepercayaan demikian mereka
mensyirikkan Allah dengan yang lain dalam beribadah."
Sebahagian dari ulama' dulu mengatakan: "Jika kita tanyakan
mereka, siapakah yang menjadikan langit dan bumi ini? Lantas mereka menjawab,
Allah tetapi dalam hal itu mereka beribadah kepada yang lain bersama-sama
Allah."
Allah menceritakan tentang musyrikin bahawa mereka mengaku
Allah sebagai Khaliq/Pencipta, Raziq/Pemberi rezeki dan Malik/Pemilik seperti
firman Nya yang mafhum:
Dan jika engkau tanyakan mereka: Siapakah yang
menciptakan mereka? Mereka menjawab: Allah. (Az-Zukhruf : 87)
Dan firman Nya yang mafhum:
Katakanlah, siapakah yang memberikan kamu rezeki dari
langit dan bumi, atau siapakah yang memiliki pendengaran dan penglihatan,
siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati, mengeluarkan yang mati
dari yang hidup dan siapakah mentadbir segaIa urusan? Nanti mereka akan
menjawab Allah. Oleh itu katakanlah, Maka tidakkah kamu bertaqwa? (Yunus
: 31)
Jelaslah bahawa tiap tiap mereka yang ikrar Rububiyyah Allah
bukanlah semuanya mengesakan Nya pada Uluhiyyah atau pun pada Asma'/Nama nama
dan pada sifat, kerana kebanyakan mereka tidak mengingkari Pencipta dan
Rububiyyah Nya di atas sekalian makhluk, tetapi kebanyakan mereka kufur kerana
beribadat kepada lain dari Allah.
BAHAGIAN KEDUA: TAUHID ULUHIYYAH
Pengertian secara ringkas ialah beri'tiqad dengan jazam
bahawa Allah adalah Tuhan yang sebenar, tiada Tuhan selainNya dan Dialah Tuhan
yang mesti diesakan dalam beribadah. Inilah keterangan selanjutnya:
Perkataan "Ilah" bererti "Ma'luh" dan "Ma'luh" dalam bahasa
Arab bererti "Ma'bud/Yang Disembah". Dan "Ma'bud" pula berasal dari perkataan "Ibadah".
Ibadah di segi bahasa memberi erti: Tunduk patuh dan
merendahkan diri. Setengah ulama' memberi erti ibadah dengan cinta yang sempurna
dan taat yang tidak berbelah bagi.
Tauhid Uluhiyyah ini berasaskan ikhlas kepada Allah pada
lahir dan batin, dalam ertikata segala kegiatan ibadah tidak dikerjakan untuk
lain daripada Allah. Kerana itu orang yang beriman kepada Allah, ia beribadah
hanya kepada Allah, bukan kepada yang lain. Ia mengikhlaskan cinta, takut,
harapan, doa, ' tawakkal, taat, patuh, tunduk, segala j enis dan bentuk ibadah
hanya kepada Allah sahaja.
Tauhid Uluhiyyah ini pada hakikatnya mengandungi tauhid
Rububiyyah dan tauhid al Asma' wa al Sifat. Sebaliknya Tauhid Rububiyyah tidak
mengandungi Tauhid Uluhiyyah. Kerana kadang kadang seseorang itu mengaku
Rububiyyah Allah tetapi tidak beribadah kepadaNya.
Begitu juga Tauhid al Asma' wa al Sifat tidaklah mengandungi
Rububiyyah dan Uluhiyyah, akan tetapi siapa yang mentauhidkan Allah di segi
Uluhiyyah dengan mengaku bahawa Allah sahajalah yang berhak diibadah, manakala
yang lain tidak berhak diibadah sedikit pun, bererti ia pada hakikatnya mengaku
bahawa Allah itu adalah Rabbul Alamin. Dialah yang mempunyai Nama nama yang elok
dan sifat sifat yang sempurna, kerana mengikhlaskan ibadah tidaklah untuk selain
dari "al Rabb" itu atau tidak layak bagi zat yang bersifat dengan kekurangan,
sebab layakkah disembah zat yang tidak kuasa mencipta dan mentadbir urusan
makhluk? Dan layakkah diibadahkan zat yang bersifat dengan sifat sifat
kekurangan?
Dengan itu, ternyatalah bahawa syahadah itu mengandungi
ketiga tiga bahagian tauhid, kerana syahadah ini adalah tauhid Uluhiyyah. Dan
Tauhid Uluhiyyah ini mengandungi Tauhid bahagian Rububiyyah dan Tauhid bahagian
al Asma' wa al Sifat.
Justru itu, Tauhid Uluhiyyah ini adalah awal awal agama dan
penghabisannya, batinnya dan zahirnya. Berdasarkan tauhid bahagian inilah
dijadikan sekalian alam, firman Allah yang mafhum:
Dan Aku tidak menjadikan jin dan manusia melainkan.
supaya mereka beribadah kepada Ku sahaja. (Ad-Dhariyat : 56)
Syeikh al Islam Ibn Taimiyah rahimahullah berkata, "Tauhid
inilah yang membezakan di antara Muwahhidin (golongan yang mengesakan Allah)
dengan Musyrikin (golongan yang mempersyirikkan Allah). Dan di atas asas inilah
diberi balasan atau pahala di dunia dan di akhirat. Sesiapa yang tidak berpegang
dengan tauhid ini sudah tertentu termasuk ke dalam golongan Musyrikin."
Berdasarkan tauhid bahagian ini jugalah diutuskan para Rasul
dan diturunkan Kitab kitab. Oleh itu Rasul rasul dahulu tidaklah diutus kepada
kaumnya melainkan menjadikan tauhid bahagian ini asas dakwah dan intinya.
Firman Allah yang mafhumnya:
Dan sesungguhnya Kami bangkitkan di kalangan tiap tiap
umat seorang Rasul (membawa seruan): "Beribadahlah kamu kepada Allah dan
jauhkanlah dari taghut." (An-Nahl : 36)
Dan firman Nya yang mafhum:
"Dan Kami tidak mengutuskan mana mana Rasul sebelum
engkau (wahai Muhammad) melainkan Kami turunkan wahyu mengatakan kepadanya: 'Tidak
ada Tuhan yang sebenar melainkan Aku', maka beribadahlah kepadaKu." (Al-Anbiyaa'
: 25)
Dalam al Qur'an Allah menceritakan tentang rasul rasul Nya
seperti Nuh, Hud, Soleh dan Syu'aib, mereka menyeru kaum mereka dengan seruan:
maksudnya, Beribadahlah kamu kepada Allah, (kerana) tidak ada Tuhan selain Nya.
Juga Allah menceritakan tentang Nabi Ibrahim a.s., ia berkata
kepada kaurnnya:
"Sesungguhnya aku telah hadapkan mukaku kepada Tuhan
yang menciptakan tujuh petala langit dan bumi dengan lurus dan tidaklah aku
ini dari golongan orang orang musyrikin." (Al-An'am : 79)
Apabila tauhid merupakan hakikat Din al Islam, maka dua
kalimah syahadah pula merupakan rukun pertama bagi "ad Din". Sabda Rasulullah
s.a.w.:
"Dibina al Islam di atas lima (rukun iaitu): Bersaksi
bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Muhammad itu
Rasulullah, mendirikan salat, mengeluarkan zakat, melakukan siam di bulan
Ramadan dan mengerjakan haji di Baituliahil Haram." (Muttafaqun 'alaih)
Tauhid Uluhiyyah ini menuntut kita supaya bertawajjuh/menghadap
kepada Allah dalam setiap jenis dan bentuk ibadah. Dan menuntut dari kita supaya
kita membersihkan hati dari terikat dengan pihak atau pengaruh lain.
Ibadah ini mengandungi pengertian yang luas, di antaranya:
1. Wajib mengikhlaskan cinta
kepada Allah
Seorang hamba janganlah mengadakan yang setanding (nid)
dengan Allah dalam mencintainya, dengan ertikata ia mencintakan "nid" itu sama
dengan ia cintakan Allah, atau ia mengutamakan cinta kepada "nid" itu lebih dari
Allah. Sesiapa berbuat demikian, ia termasuk ke dalam golongan musyrikin.
Firman Allah yang mafhumnya:
Dan di antara manusia, ada yang menjadikan selain dari
Allah akan "nid/yang setanding" dengan Allah, mereka cintakan "nid" itu
seperti cinta mereka kepada Allah, manakala orang orang mukmin pula lebih
cinta kepada Allah. (Al-Baqarah : 165)
Di antara syirik akbar (besar) yang Allah tidak ampun dosanya
melainkan dengan bertaubat ialah menjadikan bagi Allah akan "nid" yang setanding
dengan Allah. la cintakan "nid" sebagaimana ia cintakan Allah. Manusia
diciptakan di atas dasar cinta kepada diri sendiri, bapa, anak pinak, watan dan
harta benda, maka mengikhlaskan ibadah kepada Allah tidaklah bererti
menghapuskan tabiat semulajadi itu, malah dituntut dari mukmin supaya cintakan
segala sesuatu di dunia ini selepas cintakan Allah. Cintakan Allah hendaklah
mengatasi segala kecintaan, hingga ia sanggup mengorbankan segala kesayangannya
demi pada sabilillah bila berhimpun kedua dua cinta ini.
Allah mengugut mereka yang mengutamakan cinta perkara perkara
keduniaan lebih dari cintakan Allah Azza wa Jalla dan Rasul Nya dengan siksa
seperti firman Nya yang mafhum:
Katakanlah, jika bapa bapa kamu, anak anak kamu,
saudara-mara kamu, isteri isteri kamu, keluarga kamu, harta benda yang kamu
usahakan, perniagaan yang kamu takut kerugiannya dan tempat kediaman yang kamu
sukai itu kamu lebih kasih daripada Allah, Rasul Nya dan berjihad pada jalan
Nya? Maka tunggulah kamu hingga Allah mendatangkan perintah Nya (dengan
menurunkan bala bencana) dan Allah tidak akan memberi petunjukNya kepada kaum
yang fasiq. (At-Taubah : 24)
2. Wajib mengesakan Allah dalam
berdoa, bertawakkal dan mengharapkan perkara yang hanya Allah berkuasa
Firman Allah yang mafhum:
Dan janganlah kamu menyeru (meminta) selain dari Allah
apa-apa yang tidak memberi manfaat dan memberi mudarat kepada kamu. Jika kamu
berbuat demikian kamu akan termasuk ke dalam golongan orang orang zalim. (Yunus
: 106)
Firman Allah yang mafhum:
"Dan kepada Allah hendaklah kamu bertawakkal jika kamu
orang orang yang mu'min." (Al-Maidah : 23)
Dan firman Nya yang mafhum:
''Sesungguhnya orang orang yang beriman, berhijrah dan
berjihad pada jalan Allah, mereka itulah orang orang yang mengharap rahmat
Allah. (Al-Baqarah : 218)
3. Wajib mengesakan Allah dalam
takut
Siapa beri'tiqad bahawa setengah setengah makhluk boleh
memberi mudarat dengan iradahnya sendiri, lalu ia takut kepadanya maka ia telah
mensyirikkan Allah dengan yang lain, kerana firman Allah yang mafhum:
"Maka kepadaKu hendaklah kamu takut." (Al-Baqarah
: 40)
Dan firmanNya yang mafhumnya:
Dan jika Allah menimpakan sesuatu kemudaratan kepadamu
maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Ia. Dan jika Allah
mengkehendakki kebaikan bagi kamu maka tak ada yang dapat menolak kurnia Nya.
Dia memberi kebaikan itu kepada siapa yang dikehendaki dari hambaNya dan
Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Yunus : 107)
4. Wajib mengesakan Allah dalam
melakukan segala jenis ibadah badaniyyah
Seperti salat, ruku', sujud, qiam, sembelih dan tawaf. Dan
dalam segala ibadah qauliyyah (perkataan) seperti nazar, istighfar dan lain
lain.
Segala ibadah badaniyyah dan qauliyyah ini wajib dikerjakan
semata mata kerana Allah. Siapa mengerjakannya kerana lain daripada Allah sudah
tentu ia mensyirikkan Allah dengan yang lain. Dalam hal mensyirikkan Allah
dengan yang lain, firman Allah yang mafhumnya:
Sesungguhnya Allah tidak mengampun dosa syirik dan Dia
mengampun akan segala dosa yang lain daripada syirik bagi siapa sahaja yang
dikehendaki Nya. Barangsiapa menyengutui Allah maka sesungguhnya dia telah
mengadakan dosa yang besar sekali. (An - Nisa' : 48)