الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    ناحوم النبي الألقوشي


    ناحوم النبي الألقوشي



    اللغة الإنجليزية: Nahum - اللغة العبرية: נַחוּם.

    اسم عبري معناه "معزّ" وهو اسم:



    أحد الأنبياء الاثني عشر الصغار. من القوش، وترتبط ألقوش إداريًا بمحافظة نينوي التي مركزها مدينة الموصل. وفي آلقوش يوجد مقام النبي ناحوم، يؤمُّه أبناء الطائفة اليهودية حاليًا من كافة أنحاء العراق لزيارته والتبرك به. وقد ناحوم النبي تنبأ ليهوذا (نا 1: 15)، وليس للقبائل العشر في الاسر. وتحدث عن دمار مدينة نوامون (أي طيبة) في طيبة (نا 3: 8-10) التي احتلها الاشوريين عام 663 ق.م. كما انه تنبأ عن سقوط نينوى (نا 3: 7). وقد حدث ذلك سنة 612 ق.م. ويعتقد انه كان ممن سبوا الى بابل.



    وقد كتب السفر المُسمى باسمه: سفر ناحوم. وهو أحد الأنبياء الصغار (ناحوم النبي الصغير)، ولم تكن هذه التسمية بسبب صِغَرْ شأن هؤلاء الأنبياء، وإنما لِقِصَر نبواتهم المكتوبة.



    سفر ناحوم



    ← اللغة الإنجليزية: Nahum - اللغة العبرية: נַחוּם.



    اسم عبري معناه "معزّ" وهو اسم:



    هو السفر الرابع والثلاثون من العهد القديم، وكتبه النبي ناحوم الألقوشي. ويتألف من أصحاحات ثلاثة. وهو وحي على نينوى.



    ويمكن أن يقسم السفر إلى ما يأتي:



    أولًا: صرامة الله وجودته (قارن معه رومة 11: 22) ص 1.



    1. العنوان (1: 1).

    2. غضب الله (1: 2-6).

    3. جود الله نحو شعبه ويظهر في هلاك مضايقهم (1: 7-15).



    ثانيًا: حصار نينوى وخرابها (2: 1-3: 7).



    1. وصف الذين يهاجمون نينوى والذين يدافعون عنها (2: 1-7).

    2. تشبّه نينوى بمأوى الأسود (2: 8-13) الذي يباد من الوجود.

    3. تشبّه نينوى ببغي (3: 1-7) تجرّد من ثيابها.



    ثالثًا: خطايا نينوى هي السبب في خرابها (3: 8-19).



    1. نينوى تخرب كما أخربت نوآمون (3: 8-11).

    2. تتساقط قلاع نينوى كما يتساقط التين (3: 11-15).

    3. يهرب جنود نينوى كما يهرب الجراد (3: 16-18).

    4. خراب نينوى لا بدّ واقع بسبب شرها (3: 19).



    أما خواصّ هذا السفر الأدبية فهي كما يأتي:



    1. إن أسلوب الكاتب أسلوب شعري بليغ.

    2. يبدأ السطور الأخيرة في سفره ببعض الحروف الأبجدية العبرية مرتبة كما جاءت في الأبجدية.

    3. قوة وصف الحوار الذي يقع على نينوى وبلاغة ذلك الوصف (2: 1-7 و3: 1-3).

    4. يستخدم الكاتب الكثير من التشبيهات فتشبه نينوى مثلًا ببركة (2: 8) وبمأوى الأسود (2:11) ويشبه جنودها بالجراد (3: 17).



    تاريخ كتابة السفر:



    من المرّجح أن هذا السفر كتب بعد أن أخذ الأشوريون نوآمون (طيبة في عهد اليونان والأقصر الحالية، وكانت عاصمة مصر قديمًا) في عام 663 قبل الميلاد (3: 8) قبلما أخرب الماديون والكلدانين مدينة نينوى عام 612 ق.م.



    رسالة السفر:



    يبرز السفر في رسالته هذه الحقائق:



    1. 1. غضب الله وسخطه على الخطيئة.

    2. 2. جود الرب في حمايته لشعبه وحفظه إياه.

    3. 3. إن الخطيئة تقود حتمًا إلى الدينونة والفضاء.

    4. 4. الله هو الذي يحكم التاريخ ويسيره حسب إرادته.



    Nahum Nabi Alolqoshi



    Bahasa Inggeris: Nahum - Ibrani: נַחוּם.

    Nama Ibrani yang bermaksud "kambing" yang merupakan nama:



    Salah satu daripada nabi-nabi, dua belas muda. Dari Alqosh dan pentadbiran dikaitkan Alqush Ninawa Governorate, yang kedudukan di bandar Mosul. Dalam Alqosh Terdapat Nabi Nahum, sering dikunjungi oleh anak-anak masyarakat Yahudi pada masa ini dari seluruh Iraq untuk melawat beliau dan memberkati dia. Nabi Nahum bernubuat kepada Yehuda (Na 1:15), dan bukan untuk sepuluh suku dalam kurungan. Beliau bercakap tentang kemusnahan bandar Nwamun (kebaikan) di Thebes (Na 3: 8-10) diduduki oleh orang Asyur pada 663 SM. Beliau juga meramalkan kejatuhan Niniwe (Na 3: 7). Ini telah berlaku pada tahun 612 SM. Adalah dipercayai bahawa beliau adalah antara mereka yang dibawa ke Babel.



    Buku-buku pelancongan yang dipanggil namanya: perjalanan Nahum. Ia adalah nabi kecil (nabi Nahum kecil), ini bukan kerana label kecil seperti nabi-nabi ini, tetapi kepada Npoathm pendek bermula.



    perjalanan Nahum





    ← Bahasa Inggeris: Nahum - Ibrani: נַחוּם.







    Nama Ibrani yang bermaksud "kambing" yang merupakan nama:



    Perjalanan adalah tiga puluh perempat daripada Perjanjian Lama yang ditulis oleh Nabi Nahum Alolqoshi. Ia terdiri daripada tiga bab. Ia diilhamkan oleh Niniwe.



    Ia boleh dibahagikan kepada perjalanan kepada yang berikut:



    Pertama: Allah dan kualiti yang ketat (bandingkan dengan orang-orang Rom 11:22), ms 1.



    Tajuk 1 (1: 1).

    2. murka Allah (1: 2-6).

    3 tentang kewujudan Tuhan dan kaumnya muncul dalam pembunuhan Mzaigahm (1: 7-15) itu.



    Kedua: pengepungan Niniwe dan kemusnahan (2: 1-3: 7).



    1 Penerangan Niniwe yang menyerang dan mereka yang membela (2: 1-7).

    Perlindungan 2.-seperti Niniwe Black (2: 8-13), yang dibunuh dari kewujudan.

    3.-seperti Niniwe Bbga (3: 1-7), dilucutkan pakaiannya.



    Ketiga: dosa-dosa Niniwe adalah punca kemusnahan (3: 8-19).



    1. Niniwe kerosakan memecahkan Noamon (3: 8-11).

    2. istana Niniwe jatuh sebagai mengelupas buah ara (3: 11-15).

    3 tentera melarikan diri Niniwe melarikan diri sebagai belalang (3: 16-18).

    4. runtuhan Niniwe menjadi kenyataan kerana kejahatan (3:19).



    Sifat-sifat perjalanan sastera ini adalah seperti berikut:



    1 Kaedah kaedah kapilari penulis fasih.

    2 bermula di garisan terakhir dengan beberapa abjad Ibrani kemas kerana ia datang dalam abjad.

    3. daya diterangkan dialog itu, yang terletak di Niniwe dan kefasihan perihalan itu (2: 1-7, 3: 1-3).

    4. pengarang menggunakan banyak analogi Vchbh Niniwe, sebagai contoh, berkat (2: 8) dan perlindungan Black (2:11) dan kelihatan seperti tentera belalang (3:17).



    Tarikh Perjalanan Penulisan:



    Ini mungkin perjalanan buku selepas mengambil orang Asyur Noamon (baik dalam era Greece dan lebih pendek semasa, dan merupakan ibu dari Mesir kuno) pada 663 SM (3: 8) sebelum dia akan memusnahkan materialis dan bandar Alcaldanin Nineveh pada 612 SM.



    Travel Mesej:



    Travel mengetengahkan fakta-fakta dalam surat:



    1 1 kemurkaan dan kemarahan Tuhan atas dosa.

    2 2 di hadapan TUHAN untuk melindungi rakyat dan menyelamatkan dia.

    3 3 dosa ini tidak dapat tidak membawa kepada penghakiman dan ruang.

    4 4 adalah Tuhan yang mengawal sejarah dan dipandu oleh kehendaknya.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA