الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    IJTIHAD



    Sahabat pernah berijtihad ketika Rasulullah SAW masih hidup. Malah,
    sesetengah mereka diberi kuasa oleh Rasulullah untuk berijtihad. Antara contoh ijtihad para sahabat adalah seperti:

    1. Hadis Rasulullah sebelum Mu'az bin Jabal berangkat ke Yaman.

    "Bagaimanakah nanti kamu akan menghukum apabila dibentangkan kepada kamu masalah? Mu'az menjawab: Saya akan menghukum berdasarkan Kitabullah. Baginda bertanya pula: Kiranya engkau tidak dapati di dalam Kitabullah? Mu'az menjawab: Saya akan menghukum berdasarkan As Sunnah Rasulullah SAW. Baginda bertanya lagi: Kiranya tiada dalam As Sunnah Rasulullah SAW juga di dalam Kitabullah? Mu'az menjawab: Saya akan berijtihad dan saya tidak akan mengabaikan perkara itu. Setelah mendengar jawapan Mu'az itu, Baginda menepuk dadanya sambil bersabda: Segala puji bagi Allah yang telah memberi taufik kepada utusan Rasulullah SAW ke arah yang direstui Rasulullah."

    2. 'Amru bin Al 'Ash berijitihad ketika melaksanakan hukuman terhadap dua kumpulan yang berselisihan. Namun begitu, pihak yang menerima hukuman tidak berpuas hati dan berjumpa dengan Rasulullah SAW. Baginda bersabda,

    "Apabila seseorang hakim atau qadi menjatuhkan hukuman dan ia berijtihad serta benar, ia mendapat 10 ganjaran. Kiranya ia juga berijtihad dan tersalah, ia tetap memperolehi satu atau dua ganjaran"

    3. Kisah dua orang sahabat sedang dalam musafir yang telah keputusan air untuk berwudhuk. Kedua-dua sahabat ini telah mengambil keputusan untuk bertayammum. Setelah selesai bersolat, mereka menemui air. Salah seorangnya telah berijitihad mengulangi solatnya semula manakala seorang lagi tidak mengulangi solatnya. Kemudian mereka berjumpa dengan Rasulullah SAW untuk mendapatkan hukum. Rasulullah telah membenarkan ijtihad kedua-dua sahabat itu tadi.

    4. Sa'ad bin Mu'az telah melaksanakan hukuman terhadap Yahudi Bani Quraizah yang mencabuli ikatan setia bersama Rasulullah SAW. Beliau telah berijtihad dengan menjatuhkan hukuman semua kaum lelaki yang cukup umur dijatuhkan hukuman bunuh. Dalam situasi ini, Sa'ad telah menggunakan Ijtihad Al Qiyas terhadap orang yang melakukan pencerobohan sebagaimana firman Allah SWT:

    "Sesungguhnya balasan orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi ialah dengan dibalas bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dan tidak merampas), atau dipalang (kalau mereka membunuh dan merampas)." (Surah Al Maidah: 33)

    Keadaan itu kerana mereka memihak kepada kafir Quraisy untuk menghancurkan kaum muslimin dalam Perang Khandaq yang sekali gus melanggar perjanjian setia dengan Rasulullah SAW. Hukuman Sa'ad itu telah dibenarkan oleh Rasulullah SAW.

    Ijtihad yang dilakukan oleh para sahabat ini adalah disebabkan keadaan tertentu dan bukannya secara semberono. Antaranya ialah:

    1. Ia berlaku dalam kes tertentu atau keadaan yang khusus sahaja.

    2. Hanya sahabat tertentu sahaja yang dibenarkan berijtihad.

    3. Berlaku dalam situasi para sahabat tidak dapat berkomunikasi dengan Nabi secara terus, seperti jarak yang terlalu jauh dan masa yang terhad.

    4. Ijtihad para sahabatdi zaman Nabi ialah sebagai penerapan sahaja. Bukan untuk pembentukan hukum.

    5. Ijtihad tersebut adalah tentang sesuatu keadaan tertentu sahaja dan bukan menjadi ketetapan kepada seluruh kaum muslimin. Ini bermakna ijtihad tersebut tidak muktamad selagi belum ada pengakuan daripada Nabi SAW. Seandainya pula apa yang diijtihadkan itu tidak disahkan oleh Nabi, di kala itu ia tidak menjadi hukum syarak.


    Perbahasan Perundangan Islam dan Mazhab Fiqh tulisan Ust Abdul Latif Muda
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA