الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    حبقوق النبيّ

    حَبقوق النبي



    اسم عبري معناه "يعانق"، "عناق" أو "احتضان"، أو ربما اسم نبات حدقة". نبي في يهوذا. وقد ربط بعض معلمي اليهود القدامى هذا الاسم مع القول "تحتضنين ابنًا" (1مل 4: 16) وزعموا أن هذا النبي كان ابن المرأة الشونمية. وتوجد كلمة مشابهة في الأشورية تطلق على أحد نباتات الحدائق. لا نعرف الكثير عن حبقوق، ولا يلقي السفر الذي يحمل اسمه سوى القليل من الضوء على حياته. ولا تذكر سائر أسفار العهد القديم شيئًا عنه. إلا أن قصصًا كثيرة قد حيكت حول اسمه، وقد ربطت إحداها بين النبي وبين المرأة الشونمية كما سبقت الإشارة. كما ربطت قصة أخرى بين ما جاء بإشعياء: "اذهب أقم الحارس ليخبر بما يرى" (إش 21: 6) وبين ما ذكره حبقوق: "على مرصدي أقف وعلى الحصن انتصب وأراقب لأرى ماذا يقول لي وماذا أجيب عن شكواي" (حب 2: 1) لتجعل من حبقوق الحارس الذي أقامه إشعياء لمراقبة سقوط بابل. وتقول قصة البعل والتنين الملحقة بنبوة دانيال في الترجمة السبعينية أن هذه القصة مأخوذة عن "نبوة حبقوق بن يشوع من سبط لاوي". ولابد أن هذه إشارة إلى سفر من أسفار الأبوكريفا المجهولة والمنسوبة إلى هذا النبي. ولا نعلم سبب تسمية أبيه بيشوع. أما الزعم بأنه كان من سبط لاوي، فلعل مرجعه وجود الإشارة إلى الآلات الموسيقية في نهاية الإصحاح الثالث. ويذكر كتاب "حياة الأنبياء" الذي ينسب -ربما خطأ- إلى أبيفانيوس أسقف سلاميس -في قبرص- في أواخر القرن الرابع، أن حبقوق ينتمي إلى سبط شمعون. وهناك رواية في قصة البعل والتنين الموجودة في تتمة نبوة دانيال -كما سبق القول (33-39)، تقول إنه بينما كان حبقوق في طريقه إلى الحقل ومعه إناء به طبيخ للحصادين، حمله ملاك بشعر رأسه إلى بابل ووضعه عند جب الأسود الذي كان به دانيال النبي، فأعطاه الطعام، ثم أعاده الملاك إلى مكانه. ويذكر كتاب "حياة الأنبياء" أن حبقوق مات قبل عودة المسبيين من بابل، بسنتين. ولكن ليس لهذه القصص جميعها قيمة تاريخية تذكر.

    وهو أحد الأنبياء الصغار (حبقوق النبي الصغير)، ولم تكن هذه التسمية بسبب صِغَرْ شأن هؤلاء الأنبياء، وإنما لِقِصَر نبواتهم المكتوبة.

    وتُعَيِّد له الكنيسة القبطية الأرثوذكسية يوم 24 بشنس.





    هو صاحب السفر الثامن من أسفار الأنبياء الإثني عشر الصغار. نكاد لا نعرف عنه شيئا محققا. اسمه مشتق من النبات المعروف ب"الحبق"، أو لعله يعني "أبا القيامة" إذا ما أخذنا برأي من يقلب الحاء ألفا والقاف الأخيرة ميما.



    اسم حبقوق ورد في بداية الإصحاح الأول على هذا النحو: "الحمل الثقيل الذي كان لحبقوق النبي في رؤيا". لاحظ عبارة "الحمل الثقيل" التي يشير بها الكاتب إلى النبوءة.



    خارج السفر، هناك ذكر لحبقوق عند دانيال النبي (النص اليوناني المعروف بالسبعيني 14 :33 -39 ). يقول سفر دانيال إنّ حبقوق النبيّ كان في أرض يهوذا يعدّ طبيخا. وإذ أزمع أن يخرج به إلى الحصّادين، في الحقل، جاء ملاك الرب قائلا : "احمل الغداء الذي معك إلى بابل، إلى دانيال في جبّ الأسود". فقال حبقوق : "إنّني لم أرَ بابل ولا أعرف الجبّ". فأخذه ملاك الرب بشعره ووضعه في بابل عند الجبّ باندفاع روحه. فنادى حبقوق قائلا : "يا دانيال، يا دانيال، خذ الغذاء الذي أرسله لك الله". فقال دانيال: "اللهمّ،لقد ذكرتني ولم تترك الذين يحبّونك". وردّ ملاك الرب حبقوق من ساعته إلى مكانه.



    في نبوءة حبقوق ما يشير إلى أنه نطق بها على مراحل. الدارسون يقولون أنها أمتدت من السنة 610 إلى ما بعد السنة 587 ق.م. زمن سقوط أورشليم في يد الكلدانيّين وسبي العديد من السكّان إلى بابل.



    يندّد السفر بعدوّ خارجيّ هو ملك الكلدانيين لما يبديه من عنف وقتل ودمار، وكذلك بعدوّ داخليّ لعله يوياقيم، ملك يهوذا (609 -598 ق.م.) لظلمه.



    يقع السفر في ثلاثة إصحاحات وست وخمسين آية، وهو في صيغة قصائد يطنّ الدارسون أنّها كانت تنشد في أحتفالات طقوسية.



    من حيث الموضوعات، تتضمّن النبوءة ثلاث عناوين عريضة، أوّلها حوار بين النبيّ والله يبدو فيه حبقوق معاتبا لربّه متألّما متحيّرا. يسأل، وقد اتخذ مأساة شعبه: "إلى متى يا ربّ أستغيث ولا تستجيب، أصرخ إليك من الظلم ولا تخلّص؟" (1 :1 ) "لم تنظر إلى الغادرين ولم تصمت عندما يبتلع الشرّير من هو أبرّ منه، وتعامل البشر كسمك البحر، كزحّافات لا قائد لها؟" (1 :13 -14). وإذ يطرح حبقوق مشكلته يقف على محرسه، ينتصب على مرصد قلبه ويراقب (2 :1 ). ويأتيه الجواب :"الله حرّك الكلدانيّين (1 :6 ) والشعب لا ضمان له غير أمانته. بكلمات النبيّ نفسه : "النفس غير المستقيمة غير أمينة. أمّا البار فبأمانته (أو بإيمانه) يحيا "(2 :4 ).



    هذا بشأن العنوان العريض الأول ، أمّا العنوان الثاني فجملة لعنات يسكبها النبيّ على الظالمين. هؤلاء كالموت لا يشبعون، لكن أفعالهم ترتدّ عليهم، وكما فعلوا يفعلون بهم (2 :7 -8) وعوض المجد يشبعون هوانا (2 :16) وأنّى بلغ شأن الممالك او الشعوب فإنّما يتعبون للنار ويجهدون للباطل (2 :13 ) لأنّ ربّ القوّات هكذا رسم.



    أما العنوان العريض الثالث للنبوّة فمزمور يعلن فيه حبقوق أنّ الله آتٍ وسيهشّم رأس بيت الشريّر (3 :13 ). لذا يتهلّل حبقوق ويفرح ويعلن كما في القديم :"الربّ الإله قوّتي وهو يجعل قدمّي كالأيائل ويمشّيني على مشارفي (3 :19).



    كنسيًّا، احتلّ حبقوق مكانًا مرموقًا بين الأنبياء من حيث إنباؤه بتدبير الله الخلاصيّ بالرب يسوع المسيح. فالفصل الثالث من سفره جعلته الكنيسة تسبحة من تسابيح صلاة السحر، الرابعة ترتيبًا، وعنونته هكذا: "صلاة حبقوق النبيّ: يا حبقوق، قلْ عن تنازل الكلمة :المجد لقدرتك يا رب " وهي تنشد له في قنداق هذا اليوم (2 كانون الأول):

    "أيّها النبيّ الملهم من الله. لقد أذعت في كلّ المسكونة أنّ الله يأتي من الظهيرة، أعني من العذراء مريم ومن نصف الليل حين سهرت أمامه. وقد أعلنت للعالم قيامة المسيح كما تلقنتها من ملاك نورانيّ. لذلك نشدو إليك بغبطة وسرور: إفرح يا كنز النبوءة البهيّ "



    من المفيد أن نعرف أنّه إلى حبقوق، كما إلى أشعيا (11 :9)، يُعزى القول أنّ الأرض ستمتلىء من معرفة مجد الرب كما تغمر المياه البحر (2 :14 )، وأنّ أصل التقليد عن الثور والبقرة في مزود بيت لحم يعود إليه (3 :2). كما يعود إلى اشعياء (1 :3 ).



    سفر حَبقوق





    كتب حبقوق النبي سفره، ويستنتج من مزموره في الإصحاح الثالث ومن الإرشادات لإمام المغنين في الآية 19 أنه كان من سبط لاوي وأنه أحد المغنين في الهيكل. وسفر حبقوق هو الثامن في النبوات الصغيرة ويتكون من:



    (1) شكوى أولى: صرخة إلى الله ضد العنف والعسف والإثم والظلم لا تُسمع (حبقوق 1: 2-4)، الشر منشر ومنتصر. جواب الرب: الله يقيم الكلدانيين (الآيات 5: 10) لكنهم كمذنبين سيعاقبون (الآية 11).



    (2) شكوى ثانية: ملكوت الله لن يتلاشى فعلًا، والكلدانيون سيفتقدون بالحكم والتأديب (الآية 12) لكن لا تزال هناك مشكلة أدبية باقية: الله يسمح للكلدانيين أن يتلفوا ويخربوا أولئك الذين هم أبر منهم. هل يستمر هذا? (الآيات 13-17) جواب الرب: الكلدانيون منتفخون وغير مستقيمين هذه الحقيقة كافية لعين الإيمان، أنها تحكم عليهم بالهلاك (قارن حبقوق 1: 1 واشعياء 10: 12-16) وتحكم على الجميع الذين هم مثلهم، أما البار فبإيمانه يحيا (حبقوق 2: 1-4). هذا الحق يفهم فهمًا صحيحًا، يحل المشكلة فضلًا عن ذلك، فإن الإيمان بيقينية أن الله سيعاقب الإثم يجعل النبي قادرًا على أن ينطق بخمس ويلات على الكلدانيين بسبب شرهم (الآيات 5-20).



    (3) صلاة تسبيح (الإصحاح الثالث) التي فيها بعد دعاء وطلبة أن الله في الغضب يذكر الرحمة (الآية 2)، يصف النبي ظهور الله في جلاله، وما يلحق ذلك من رعب لأعدائه (الآيات 3-15)، كما يعبر عن الثقة الهادئة التي لإيمانه بالله (الآيات 16-19).



    ومن الواضح أن السفر كتب في عصر الكلدانيين لأن:



    (1) الهيكل كان لا يزال قائمًا (2: 10) والخدمة الموسيقية تمارس فيه (3: 19).



    (2) الكلدانيون يصبحون قوة مخفية بين الشعوب أثناء ذلك الجبل (1: 5 و6)، وقد بدأوا فعلًا في قتل الأمم. (الآيات 6 و17).



    ولقد كان الكلدانيون معروفين منذ زمن طويل لدى العبرانيين. (انظر المزيد عن هذا الموضوع هنا في موقع الأنبا تكلا في صفحات قاموس وتفاسير الكتاب المقدس الأخرى). قد استرعوا كثيرًا ما الالتفات في ثوراتهم ضد الآشوريين في 626 ق.م. أو بانتصارهم على المصريين في كركميش 605 ق.م. ومن السفر، يبدو أن حبقوق تنبأ أثناء حكم يهوياقيم (607-597 ق.م.) لكن من الصعب تعيين العصر بدقة. ويعتقد غالبي بدقة. ويعتقد غالبية النقاد أن النبوة ترجع إلى زمن وقوع معركة كركميش. ويعتقد آخرون أن تاريخ النبوة كان قبل تلك المعركة بزمن وجيز.



    وقد وجد بين اللفائف أو الادراج التي اكتشفت في وادي قمران في عام 1947 نسخة لتفسير نبوات حبقوق يرجع تاريخ كتابتها إلى نفس الزمن الذي كتب فيه درج نبوات اشعياء الذي اكتشف أيضًا بين هذه اللفائف حوالي القرن الأول قبل الميلاد





    Nabi Habakuk



    Nama Ibrani yang bermaksud "memeluk", "pelukan" atau "menerima", atau mungkin nama murid kilang. "Nabi di Yehuda. Adakah dikaitkan dengan beberapa guru-guru veteran Yahudi dengan nama ini dengan berkata" anak Tandhanan "(1 Raja-raja 4:16) dan mendakwa bahawa Nabi beliau adalah anak kepada wanita gadis Sunem., dan tidak ada perkataan yang sama di Assyria memanggil tumbuhan taman. tidak tahu banyak tentang Habakuk, dan tidak membuang kitab ini yang memakai namanya, hanya lampu kecil di hidupnya. tidak ingat yang lain daripada sesuatu Perjanjian Lama mengenai beliau. bagaimanapun, bahawa banyak cerita telah menetas mengenai namanya, telah dikaitkan dengan satu antara Nabi dan antara wanita gadis Sunem seperti yang dinyatakan di atas juga dikaitkan cerita lain antara apa yang datang Yesaya:. "Pergi bersaing pengawal untuk memberitahu apa yang melihat" (Yesaya 21: 6) dan di antara apa yang dikatakan oleh Habakkuk: "yang Mrsidi saya berdiri di atas kubu meluruskan sehingga dan menonton untuk melihat apa yang dikatakannya kepada saya dan apa yang saya menjawab aduan saya "(Love 2: 1). untuk membuat Habakkuk penjaga yang dibangkitkan Yesaya untuk mengawal kejatuhan Babylon mengatakan kisah Baal dan Dragon dilampirkan kepada Nabi Daniel dalam Septuagint bahawa cerita ini diambil daripada" nubuatan Habakkuk anak Joshua, dari suku Lewi . "Ia mesti menjadi isyarat untuk melancong dari buku-buku dongeng yang tidak diketahui dan dikaitkan kepada Nabi. kita tidak tahu sebab bagi menamakan bapanya Bischoa. Adapun dakwaan bahawa dia adalah dari suku Lewi, disebabkan mungkin untuk memberi isyarat kehadiran alat-alat muzik pada akhir bab ketiga. Buku kecil "Hidup para Nabi" Mungkin Khto- yang disebabkan oleh Epiphanius, Biskop Salamis Di Cyprus pada abad keempat, yang Habakkuk kepunyaan suku Simeon. Terdapat satu novel dalam cerita Baal dan Naga dalam sekuel nubuatan Daniel-seperti yang dinyatakan sebelum (33-39), mengatakan bahawa semasa dia adalah Habakkuk dalam perjalanan ke lapangan, bersama-sama dengan semangkuk masak kepada penuai, membawa kepala rambut malaikat ke Babylon dan meletakkannya di tempat persembunyiannya singa, yang oleh Daniel Nabi, memberinya makanan, dan kemudian kembali ke tempat pemilik. Buku ini menyebut "kehidupan nabi-nabi" yang Habakkuk meninggal dunia sebelum kedatangan orang buangan dari Babel, dua tahun. Tetapi tidak semua cerita-cerita ini ingat nilai sejarah.

    Ia adalah nabi kecil (Nabi Habakkuk kecil), ini bukan kerana label kecil seperti nabi-nabi ini, tetapi kepada Npoathm pendek bermula.

    Dan kembalikan dia Gereja Ortodoks Koptik pada 24 Bashans.





    Perjalanannya adalah kelapan belas buku-buku para Nabi muda. Kita tidak tahu apa-apa tentang dia penyiasat. Namanya berasal dari tumbuhan yang dikenali sebagai "selasih", atau mungkin bermaksud "bapa Kebangkitan" Jika kita mengambil pendapat kacau ha alfa dan pendebunga Mima baru-baru ini.



    Nama Habakuk disebut pada awal bab yang pertama dengan cara ini: ". Beban berat yang Habakkuk nabi dalam penglihatan" Nota frasa "beban berat" yang merujuk kepada nubuatan oleh penulis.



    Perjalanan di luar, ada menyebut Nabi Habakkuk apabila Daniel (teks Yunani dikenali Basbaana 14:33 -39). Daniel mengatakan bahawa Nabi Habakuk adalah di tanah Yehuda Tbeja. Walaupun saya berniat untuk keluar untuk melakukan perkara yang penuai, dalam bidang itu, malaikat Tuhan datang, berkata: ". Saya membawa makan tengah hari dengan anda ke Babel, kepada Daniel di tempat persembunyiannya singa" Habakuk berkata: "Saya tidak pernah melihat lubang Babylon, saya tidak tahu." Malaikat berambut Tuhan mengambil dia dan meletakkan dia di Babel ketika pit semangat gerak hati. Habakuk menangis, berkata: ". Hey Daniel, O Daniel, mengambil makanan yang Allah menghantar anda" Daniel berkata: "Oh, saya tidak meninggalkan mengingatkan saya yang suka kamu." Firman malaikat Tuhan Habakkuk jam tangannya ke tempat.



    Dalam nubuatan Habakuk menunjukkan bahawa diucapkan oleh peringkat. Para ulama mengatakan bahawa ia terbentang dari tahun 610 sehingga tahun 587 SM. Zaman kejatuhan Yerusalem di tangan orang Kasdim, dan penawanan banyak penduduk ke Babel.



    Travel mengecam musuh luar adalah raja orang Kasdim untuk keganasan beliau, membunuh dan kemusnahan, dan juga musuh dalaman, mungkin Yoyakim, raja Yehuda (609-598 SM) bagi mereka yang tertindas.



    Travel terletak di tiga bab dan lima puluh enam ayat, iaitu dalam bentuk puisi berdengung ulama ia dinyanyikan dalam perayaan ritual.



    Dari segi topik, termasuk nubuatan tiga tajuk yang luas, dialog pertama antara Tuhan dan Nabi Habakkuk Matba ia seolah-olah menyakiti Tuhannya hairan. Meminta, telah mengambil tragedi dari kaumnya: "Berapa lama, ya Tuhan, saya mendapatkan bantuan dan tidak bertindak balas, saya menjerit anda tidak menghapuskan ketidakadilan" (1: 1) "Saya tidak melihat orang yang khianat tidak berdiam diri apabila menelan jahat dari Upper ia, dan merawat manusia sebagai ikan-ikan di laut, Kzhafeat tidak mempunyai pemimpin?" (1: 13-14). Mengambil masalahnya menimbulkan Habakkuk berdiri di atas Mahrsh, berdiri di atas jantung dan beliau menonton Observatory (2: 1). Jawapannya datang kepadanya: "Allah Gerakkan Kasdim (1: 6) dan rakyat tidak menjamin dia adalah kejujuran Perkataan Nabi sendiri." Psikologi adalah tangan lurus salah. Bar Fbomanth (atau keimanan) hidup "(2: 4).



    Ini tajuk utama pada hari pertama, tetapi tajuk kedua Fjmlh mengutuk Nabi menghujani ke atas penindas. Seperti kematian, tidak berpuas hati, tetapi tindakan mereka melantun ke atas mereka, dan mereka yang mereka lakukan dengan mereka (2: 7-8) dan kemuliaan Awad hendaklah berpuas hati ĺćÇäÇ (2:16) dan bahawa saya adalah seperti kerajaan-kerajaan atau orang yang saya hanya bosan dengan api dan meneran untuk membatalkan (2:13) kerana kuasa-kuasa majikan supaya lukisan.



    Tajuk nubuatan ketiga Habakkuk Vmsmor mengisytiharkan bahawa Tuhan akan datang dan rumah kepala Sahishm orang jahat (3:13). Jadi tak kenal belas kasihan Habakkuk dan bergembira dan mengisytiharkan, seperti dalam lama: "Tuhan Allah adalah kekuatan saya, yang membuat kaki saya Kaloaaúl dan Emcana pada Mcharfa (3:19).



    Mengucilkan, Habakkuk menduduki tempat yang terkemuka di kalangan nabi-nabi Allah, di mana Anbaah dalang keselamatan dalam Tuhan Yesus Kristus. Bab III perjalanan yang dibuat pujian gereja daripada pujian doa sihir, susunan keempat, dan Anonth itu: "Satu sembahyang Habakkuk Nabi: Wahai Habakkuk, memberitahu tentang perkataan pengecualian: Maha Suci keupayaan anda, ya Tuhan," yang dinyanyikan kepadanya dalam Guendaq hari ini (2 Disember):

    . "Wahai Nabi, yang diilhamkan oleh Allah Telah disiarkan di seluruh dunia bahawa Tuhan datang dari tengah hari, saya maksudkan oleh Perawan Maria setengah malam apabila saya tinggal di hadapannya Adakah mengumumkan kepada dunia kebangkitan Kristus sebagai pemilik Tlguentha Noorani Jadi Ncdo anda lebih mesra dan keseronokan.. Bersukacitalah, Nubuatan harta cantik "



    Ia adalah berguna untuk mengetahui bahawa untuk Habakkuk, untuk Yesaya (11: 9), adalah kerana mengatakan bahawa bumi Stmtlye pengetahuan dalam kemuliaan Tuhan sebagai air banjir Laut (2:14), dan asal-usul tradisi untuk lembu jantan dan lembu dalam pembekal Bethlehem belakang beliau (3 : 2). Seperti kembali kepada Yesaya (1: 3).



    Kitab Habakuk





    Nabi Habakuk menulis, dan membuat kesimpulan dari Msmorh sanitasi di ketiga dan arahan untuk Imam penyanyi dalam ayat 19 bahawa dia adalah dari suku Lewi, dan bahawa salah satu penyanyi di kuil. Kitab Habakuk adalah kelapan dalam nubuatan-nubuatan kecil dan terdiri daripada:



    (1) aduan pertama: seruan kepada Allah terhadap keganasan dan kezaliman, ketidakadilan dan dosa tidak mendengar (Habakuk 1: 2-4), rak dan pemenang jahat. Jawapan Tuhan: Tuhan tinggal Kasdim (ayat 5:10), tetapi mereka akan dihukum sebagai bersalah (ayat 11).



    (2) aduan kedua: Kerajaan Allah tidak akan benar-benar pudar, dan orang Kasdim akan terlepas tadbir urus dan disiplin (ayat 12), tetapi masih ada masalah kekal sastera: Tuhan membenarkan orang Kasdim yang Atlfoa sabotaj dan mereka yang April mereka. Bolehkah ini terus? (Ayat 13-17), jawapan Tuhan: Orang-orang Chaldea Mentfajon dan hakikat ini tidak lurus cukup untuk mata iman, mereka mengawal azab mereka (rujuk Habakuk 1: 1 dan Yesaya 10: 12-16) dan mengawal semua orang-orang yang seperti mereka, tetapi bar Fbemana hidup (Habakkuk 2 : 1-4). Hak ini untuk memahami pemahaman yang benar, dan juga untuk menyelesaikan masalah tersebut, kepercayaan bahawa Tuhan akan menghukum Biqinah dosa membuat Nabi dapat mengucapkan lima musuh nombor kepada Kasdim kerana kejahatan mereka (ayat 5-20).



    (3) doa pujian (Bab III) di mana pelajar selepas solat dan bahawa Tuhan dalam kemarahan rahmat sedikit (ayat 2), menerangkan kemunculan nabi Tuhan dalam keagungan, dan menyertakan kepada seram musuh-musuhnya (ayat 3-15), juga melahirkan keyakinan tenang bahawa iman dalam Tuhan (ayat 16-19).



    Adalah jelas bahawa buku-buku perjalanan dalam zaman orang Kasdim kerana:



    (1) struktur masih berdiri (2:10) dan perkhidmatan yang diamalkan muzik (3:19).



    (2) Kasdim menjadi kuasa yang tersembunyi di antara bangsa-bangsa dalam gunung itu (1: 5 dan 6), telah pun bermula di pembunuhan bangsa Bersatu. (Ayat-ayat 6 dan 17).



    Ia adalah orang Kasdim dikenali lama dahulu apabila orang Ibrani. (Lihat lebih banyak mengenai topik ini di sini di laman web ini Takla di dalam laman kamus dan tafsiran yang lain daripada Bible). Sering boleh menarik perhatian dalam revolusi terhadap orang Asyur pada 626 SM. Atau kemenangan mereka ke atas orang-orang Mesir di Karkemis 605 SM. Ia adalah perjalanan, ia seolah-olah bahawa Habakuk bernubuat pada masa pemerintahan Yoyakim (607-597 SM), tetapi ia adalah era sukar dinyatakan dengan tepat. Adalah dipercayai orang tolol tepat. Adalah dipercayai bahawa majoriti pengkritik nubuatan kerana masa berlakunya Pertempuran Karkemis. Lain percaya bahawa sejarah nubuatan merupakan masa sebelum itu pertempuran dan ringkas.



    Ia telah ditemui di kalangan skrol atau Kemasukan ditemui di Wadi Qumran pada tahun 1947, satu salinan tafsiran nubuatan-nubuatan tarikh Habakkuk bertulis kepada masa yang sama yang menulis nubuatan laci Yesaya, yang juga ditemui antara skrol ini di SM abad pertama

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA