Hazrat Abu Hurairah r.a katanya, “Saya telah
mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, “Jika sebatang anak sungai mengalir di hadapan pintu rumah salah
seorang daripada kamu dan dia mandi di dalam sungai itu sebanyak lima kali
sehari, pada pendapat kamu masih adakah lagi kekotoran (pada badannya)?
Para sahabat menjawab, “Tidak akan
tertinggal sedikit pun kekotoran,”
Rasulullah s.a.w. bersabda, “Maka
demikianlah juga solat lima waktu, melalui solat Allah s.w.t. akan mengampunkan
dosa,” (Hadis
riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Diriwayatkan daripada Hazrat Jabir r.a
katanya Rasulullah s.a.w. bersabda, “Perumpamaan solat lima waktu ialah seperti seseorang yang mandi di
sebatang sungai yang dalam yang mengalir di hadapan rumahnya sebanyak lima kali
sehari,” (Hadis riwayat Imam Muslim)
Hazrat Abu Sa’id Al-Khudri r.a bahawa Rasulullah
s.a.w. bersabda, “Solat lima waktu ialah kafarah (penghapus dosa) di antara dua waktu
solat,” Yakni dengan
berkat solat, semua dosa-dosa kecil yang dilakukan di antara satu solat dengan
satu solat yang lain akan terampun. Kemudian Baginda s.a.w. bersabda yang
mafhumnya, umpama seseorang yang bekerja di dalam sebuah kilang miliknya. Oleh
itu terlekatlah debu dan kekotoran pada badannya.
Hazrat Abu Uthman r.a katanya, “Saya bersama
Hazrat Salman r.a di bawah sepohon pokok. Beliau memegang sebatang dahan kering
dari pokok tersebut, lalu menggoncang-goncangkan dahan tersebut sehingga
daun-daun pada dahan itu gugur. Kemudian beliau berkata kepada saya, “Wahai Abu
Uthman, mengapa kamu tidak bertanya sebab saya berbuat begini?”
Saya bertanya, “Beritahulah mengapa kamu berbuat
begitu?”
Beliau menjawab, “Beginilah yang dilakukan oleh
Rasululullah s.a.w. di hadapan saya semasa saya bersama-sama Rasululullah
s.a.w. di bawah sepohon pokok. Baginda s.a.w. telah mengambil sebatang dahan
kering dari sepohon pokok lalu melakukan sebegini sehingga semua daun gugur.
Kemudian Baginda s.a.w. bertanya kepada
saya, “Salman,
mengapa kamu tidak bertanya sebab saya buat begini?”
Sahutku, “Beritahulah mengapa tuan berbuat
begitu?”
Baginda s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya
apabila seorang Islam mengambil wuduk dengan sempurna, kemudian dia menunaikan
solat lima waktu maka gugurlah dosa-dosanya seperti gugurnya daun-daun ini,” Kemudian
Baginda s.a.w. membaca ayat yang berikut yang ertinya: ‘Dan dirikanlah solat pada dua
bahagian siang (pagi dan petang) dan pada ketika-ketika yang berhampiran
dengannya daripada waktu malam. Sesungguhnya amAl-amal kebaikan itu
(terutamanya solat) itu akan menghapuskan dosa. Perintah-perintah Allah s.w.t.
yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang yang ingin mendapat
peringatan’ (Surah Hud, Ayat 114) (Hadis riwayat Iman Ahmad, Nisai dan
Tabarani)
Hazrat Abu Zar r.a berkata, “Suatu ketika
Rasululullah s.a.w. keluar pada musim sejuk semasa daun-daun gugur, lantas
Baginda s.a.w. memegang dahan dari sebatang pokok maka daun-daun tersebut mulai
gugur dengan lebat dari dahan tersebut.
Baginda s.a.w. bersabda, “Wahai Abu
Zar,”
Saya menyahut, “Saya ya Rasululullah,”
Kemudian Baginda s.a.w. bersabda, “Apabila
seseorang Islam menunaikan solat untuk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t.,
dosanya gugur seperti gugurnya daun-daun ini dari pokok,” (Hadis
riwayat Imam Ahmad)
Hazrat ‘Abdullah bin Mas’ud berkata
bahawa beliau bertanya kepada Rasulullah s.a.w., “Amalan manakah yang paling disukai
oleh Allah s.w.t.?”
Baginda menjawab, “Solat,”
Saya bertanya lagi, “Selepas solat
apa pula?”
Jawab Baginda s.a.w. “Berbuat baik
kepada kedua-dua ibu bapa,”
Saya bertanya lagi, “Selepas itu
apa pula?”
Rasulullah s.a.w. bersabda, “Jihad,”
Mulla ‘Ali Qari rah. berkata bahawa hadis
ini menjadi dalil bagi pendapat ulama yang menegaskan bahawa solat adalah
amalan yang paling afdal selepas iman. Pendapat ulama tersebut dikuatkan lagi
dengan sebuah hadis sahih yang berbunyi “Sebaik-baik amalan yang
diperintahkan oleh Allah s.w.t. adalah solat,”
Tentang solat yang merupakan amalan paling
afdal antara semua ibadat yang lain, diterangkan dengan jelas dalam banyak
hadis sahih. Antara hadis tersebut ada yang terkandung dalam kitab ‘Jamiu’ Saghir’ seperti yang
diriwayatkan oleh lima orang sahabat iaitu Hazrat Thauban, Hazrat Ibnu ‘Amr r.anhuma,
Hazrat Salamah, Hazrat Thauban, Hazrat Abu Umamah dan Hazrat ‘Ubadah r.a.
Diriwayatkan daripada Hazrat Ibnu Mas’ud r.a dan
Hazrat Anas r.a bahawa amalan yang terbaik ialah mengerjakan solat tepat pada
waktu solat. Diriwayatkan juga daripada Hazrat Ibnu ‘Umar r.anhuma dan Hazrat Ummi
Fardah r.anha bahawa amalan yang paling baik ialah solat pada awal waktu.