الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
أهلا وسهلا بكم
إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.
عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"
اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور
اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله
اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب
يارب يارب يارب
KEMASKINI
_
Nusaibah binti Ka’ab
NUSAIBAH
Nusaibah binti Ka’ab bin Amru bin Auf bin Mabdzul
al-Anshaiyah. Ia adalah seorang wanita dari Bani Mazin an-Najar.
dipanggil dengan gelaran Ummu Imarah adalah
salah seorang golongan sahabat wanita yang terkenal pada zaman pemerintahan
Islam, yang telah mati syahid di medan jihad, ilmu, ibadah, warak dan keimanan.
hidup dan membesar dalam lingkungan
keluarga yang dikenali dengan tahap kemuliaan. Keluarganya berasal dari
golongan keluarga yang sangat mulia, yang sentiasa berkhidmat untuk Islam dan Muslimin
sesuai dengan kemampuan mereka. Di antara keluarga ini ada seorang pejuang
wanita Ansar, iaitu Ummu Imarah r.a.
Saudara kandungnya yang bernama Abdullah
bin Ka'ab Al-Maziniy termasuk di antara sahabatyang ikut serta dalam perang
Badar. Saudara lain yang bernama Abdurrahman dianggap salah seorang sahabat
yang termasuk dalam golongan Al-Bukkain (yang sentiasa menangis).
Suaminya yang bernama Zaid bin Ashim
termasuk dalam golongan awal yang memeluk Islam dan kedua-dua orang puteranya
yang bernama Habib dan Abdullah adalah sahabat Rasulullah s.a.w. Mereka
merupakan pasukan berkuda keluaran Madrasah Al-Nubuwahi. Mereka telah menghiasi
sejarah dengan segala amalan mereka yang mulia.
Ketika suaminya meninggal dunia, dia
menikah lagi dengan Ghaziyyahbin Amrin bin Athiyyah An-Najjari. Daripada suami
yang kedua ini dia memiliki dua orang anak yang bernama Tamim dan Khaulah.
Keluarga yang penuh dengan kebahagiaan ini termasuk dalam golongan orang-orang
yang dimuliakan oleh Allah s.w.t. dengan Islam. Mereka sentiasa berpegang teguh
dengan ajaran Islam dan berkorban demi agama Islam.
ikut pegi berperang dalam Perang Uhud
besama suaminya (Ghaziyah bin Amru) dan bersama kedua anaknya dari suami yang
prtama (Zaid bin Ashim bin Amru), kedua anaknya bernama Abdullah dan Hubaib. Di
siang harri beliau membeikan minuman kepada yang terluka, namun tatkala kaum
muslimin porang-poranda beliau segera mendekati Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa
sallam dengan membawa pedang (untuk menjaga keselamatan Rasulullah) dan
menyerang musuh dengan anak panah. Beliau beperang dengan dahsyat. Beliau
menggunakan ikat pinggang pada peutnya hingga teluka sebanyak tiga belas
tempat. Yang paling parah adalah luka pada pundaknya yang tekena senjara dai
musuh Allah yang bernama Ibnu Qami’ah yang akhirnya luka tersebut diubati selama satu tahun penuh
hingga sembuh.
Perang Uhud, Nusaibah keluar memberi minum
kepada pasukan Muslimin yang kehausan dan merawat mereka yang mendapat luka.
Apabila tentera Islam menjadi terdesak dan lari dari medan perang, cuma ada
seratus orang sahaja yang tetap bertahan dan Nusaibah adalah salah seorang yang
menghunuskan pedang serta memakai perisai bagi melindungi Rasulullah dari
dikejar musuh.
Kesungguhan Nusaibah melindungu Rasulullah
begitu hebat, inggakan Rasulullah berkata, “Aku tidak menoleh ke kiri dan ke
kanan kecuali melihat Ummu Imarah (Nusaibah) berperang dihadapanku.”
Ketika itu, anaknya Abdullah luka parah
ditikam musuh. Dia mengikat luka anaknya lalu berkata, “Bangun wahai anakku.” Anaknya itu
terus bangun dan melawan tentera musuh.
Rasulullah yang melihat peristiwa itu
merasa terharu. “Wahai Ummu Imarah, siapakah yang mampu berbuat seperti mana yang
engkau lakukan?” kata Rasulullah kepadanya.
Ketika tentera musuh yang menikam anaknya
itu menghampiri, Rasulullah berkata kepadanya, “Ini dia orang yang telah melukakan
anakmu.” Nusaibah menghampiri orang itu dan menikam betisnya dengan pedang.
“Ya, Ummu Imarah! Engkau berjaya membalasnya,” kata Rasulullah sambil tersenyum
melihat kesungguhan Nusaibah.
Kemudian, Nusaibah dengan bantuan beberapa
tentera Muslimin berjaya membunuh orang itu. Melihatkan keadaan ini, Rasulullah
berkata, “Segala puji bagi Allah yang telah menenangkanmu dan menggembirakan
hatimu daripada musuhmu serta memperlihatkan balas dendammu dihadapanmu.”
Ketika Perang Uhud ini, Nusaibah mengalami
luka yang banyak, terutamanya di bahagian bahu. Rasulullah memeriksa lukanya
lalu meminta Abdullah, anaknya untuk mengikat luka tersebut sambil berkata, “Semoga Allah
sentiasa memberkati dan merahmati kamu semua.”
Nusaibah mendengar kata-kata Rasulullah
itu. “Ya
Rasulullah! Mohonlah kepada Allah agar kami boleh menemanimu di syurga nanti,” kata
Nusaibah.
Maka Rasulullah pun berdoa, “Ya Allah!
Jadikalnlah mereka semua ini penemanku di syurga kelak.”
“Aku tidak akan mengeluh setiap musibah yang menimpa diriku di dunia
ini,” kata
Nusaibah sebagai membalas.
Ummu Imarah ikut serta dalam perang Bani
Khuraizhah. Ketika perang Al-Hudaibiyah, Ummu Imarah telah mengasah pisau
kerana bimbang kaum musyrikin mengingkari perjanjian. Dia turut serta
dibai'atkan oleh Rasulullah s.a.w. dalam Bai'at Ar-Ridhwan. Dia termasuk
golongan sahabat yang mendapat keredaan Allah s.w.t.
Sesudah itu, Ummu Imarah turut dalam perang
Khaibar, Umrah Al-Qadha (pengganti) dan perang Hunain. Dalam perang Hunain dia
memiliki manqif (kedudukan) yang tidak kurang pentingnya daripada perang Uhud.
Dia termasuk salah seorang daripada seratus orang sahabat yang sabr dan tabah,
ketika yang lain mula was-was dengan kekuatan muslimin dan dia juga berjaya
membunuh salah seorang daripada pasukan berkuda orang musyrikin.
Perang terakhir yamg diikuti oleh Ummu
Imarah adalah perang Yamamah untuk memerangi orang-orang murtad yang diketuai
oleh Musailamah Al-Kazzab pada zaman Khalifah Abu Bakar Al-Siddiq. Beliau
berperang dengan gigih, meskipun salah satu tangannya terputus, kerana
keinginannya yang kuat untuk menghancurkan musuh-musuh Allah s.w.t. sebagai
ungkapan terima kasih dengan berakhirnya fitnah tersebut.
Ketika mujahidah agung ini kembali ke
bandar Madinah, salah satu anggota badan (tangan) telah mendahuluinya
memberikan khabar gembira tentang syurga dan dia tetap mendapat kedudukan yang
mulia selama zaman khalifah Ar-Rasyidah. Khalifah Abu Bakar sentiasa
menziarahinya dan bertanya tentang keadaannya. Sementara itu, Umar memberinya
pakaian yang bagus disebabkan kedudukan Ummu Imarah yang mulia dan termasuk di
antara yang paling awal memeluk Islam.
Alngkah baiknya Abu Nu'aim ketika dia
menerangkan tentang Ummu Imarah dengan ucapannya : :Ummu Imarah adalah salah
seorang yang turut berbai'at di Aqabah, seorang mujahidah dan merupakan seorang
yang memiliki kemuliaan, ijtihad, puasa, ibadah dan pendirian yang kukuh."
Suatu ketika dia datang menghadap
Rasulullah s.a.w. sambil berkata : "Ya Rasulullah! Aku tidak pernah
melihat kaum wanita disebut dalam Al-Quran sebagaimana halnya kaum
lelaki." Lalu turunlah firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
"Sesungguhnya lelaki muslim dan
perempuan-perempuan muslimah, lelaki yang mukmin dan perempuan-perempuan yang
mukminah...."
Ummu Imarah telah meriwayatkan sebuah hadis
daripada Rasulullah s.a.w. dan diriwayatkan daripada cucunya Abad bin Tamim,
Al-Harith bin Abdillah bin Ka'ab dan Ikrimah hamba sahaya Abdullah bin Abbas.
Di antara hadis yang diriwayatkan oleh Ummu Imarah bahawa Rasulullah s.a.w.
pernah berkunjung ke rumahnya. Ummu Imarah menyediakan makanan untuk Rasulullah
s.a.w. Ketika Rasulullah s.a.w. mempelawanya untuk makan bersama, dia menjawab
: "Ya Rasulullah! Aku berpuasa." Rasulullah s.a.w. pun bersabda yang
bermaksud :
"Sesungguhnya orang yang berpuasa itu
ketika orang makan di sekelilingnya, maka malaikat akan solat ke atasnya hingga
mereka selesai makan."
Kunjungan Rasulullah s.a.w. ke rumah Ummu
Imarah menunjukkan dia termasuk golongan orang yang mulia dan juga bukti
karamahnya, ibadahnya, zuhudnya kerana dia sentiasa puasa sunat.
PENGUMPULAN ALQURAN
"Mushaf" ialah perkataan bahasa
Arab yang secara harfiah, bermaksud "kulit", iaitu kulit buku, tetapi
digunakan dalam konteks ini untuk merujuk kepada senaskah kitab al-Quran.
Sejarah pengumlpulan mushaf Al-Qur’an telah melalui tiga zaman, iaitu;
1.Pembukuan Mushaf AI Qur'an pada Masa
Rasulullah s.a.w
2. Pembukuan Al-Qur’an masa Khulafaur Rasyidin zaman
Abu Bakar
3.Pembukuan kedua di zaman.Khalifah Uthman
Ibnu Affan
Al Qur’an diwahyukan kepada Rasulullah
s.a.w. dalam pelbagai cara :
a. Jibril memasukkan secara terus ayat-ayat
tersebut ke dalam hati baginda dalam keadaan baginda tidak melihat apa-apa.
Satu rasa terbit di dalam hati Rasulullah s.a.w. bahawa baginda dapat merasakan
wahyu itu telah berada dalam hatinya.
b. Malaikat Jibril a.s. menyerupakan
dirinya seperti seorang lelaki dan muncul di hadapan Rasulullah s.a.w. dan
mengucapkan ayat kepada Baginda sehingga Baginda benar-benar dapat menghafaz
ayat yang diturunkan itu.
c. Wahyu datang kepadanya berserta bunyi
loceng. Ini adalah cara yang paling berat dihadapi oleh Baginda sehingga
keadaan baginda sangat panas walaupun ketika itu cuaca sangat sejuk.
d. Jibril memperlihatkan dirinya yang
sebenar sepertimana yang dialami oleh Baginda sewaktu turunnya ayat surah
al-Muzammil.
Al Qur’an diturunkan kepada kaum Quraisy
yang rata-rata masyarakatnya tidak tahu membaca. Kelebihan umat sebegini ialah,
apabila mereka tidak mempunyai keupayaan untuk membaca, mereka mempuanyi
keupayaan yang hebat pula di dalam menghafal. Hati mereka terang dan mereka
tidak bergantung kepada bahan bacaan untuk merujuk sesuatu. Mereka ini sejak
dari sebelum zaman Islam terkenal dengan kebolehan menghafal syair-syair indah
yang panjang dan cerita-cerita yang disampaikan dari masa ke semasa. Mereka
telah sedia dibentuk sebagai masyakat yang kuat daya hafalan. Jadi ianya tidak
menjadi masalah apabila al Qur’an mula diwahyukan, mereka dengan segera dapat menangkap serta
menghafal apa yang diwahyukan dengan mudah dan tanpa sebarang masalah.
Mereka juga tidak terdedah kepada
pembohongan demi pembohongan atas nama agama yang sedang dilakukan secara
meluas oleh kalangan ahli kitab pada ketika itu. Malah Muhammad s.a.w.
merupakan seorang pemuda berpemikiran hebat tetapi baginda sendiri tidak tahu
membaca. Ia dinyatakan Allah di dalam surah al Ankabut ayat 48 seperti berikut
:
وَمَا كُنۡتَ تَـتۡلُوۡا مِنۡ قَبۡلِهٖ مِنۡ كِتٰبٍ
وَّلَا تَخُطُّهٗ بِيَمِيۡنِكَ اِذًا لَّارۡتَابَ الۡمُبۡطِلُوۡنَ
Dan engkau (wahai Muhammad) tidak pernah
tahu membaca sesebuah kitab pun sebelum turunnya Al-Quran ini, dan tidak pula
tahu menulisnya dengan tangan kananmu (kalaulah engkau dahulu pandai membaca
dan menulis) tentulah ada alasan bagi orang-orang kafir yang menentang(mu) -
akan merasa ragu-ragu (tentang kebenaranmu).
Sistem susunan ayat al Qur’an dibuat
melalui ketetapan yang telah ditetapkan Allah yang disampaikan melalui Jibril.
Ianya tidak disusun secara Kronologi. al Qur'an juga tidak disusun mengikut
giliran turunnya ayat. Ia disusun menurut turutan yang telah ditetapkan Allah
sepertimana Ia sebelum ini ditempatkan di Lauh Mahfuz. Perhatikan sejarah
turunnya wahyu. Wahyu pertama yang disampaikan kepada Rasulullah s.a.w. ialah
ayat 1 hingga 5 surah al Alaq. Tetapi surah al Alaq tidak dilengkapkan sesudah
ayat kelima. Ayat satu hingga 5 ini, dinyatakan oleh sebahagian besar ulama
tafsir sebagai pengesahan pelantikan Muhammad s.a.w. sebagai seorang Nabi.
Wahyu kedua yang diturunkan Allah kepada Muhammad s.a.w., berlaku setelah
Muhammad s.a.w. tidak mendapat sebarang berita dan wahyu dari Allah dalam satu
jeda masa tanpa wahyu sebelum surah Ad Muddatsir diwahyukan.
Penentuan susunan kedudukan surah-surah di
dalam al Qur’an pula, terdapat tiga pendapat utama mengenainya :
a. Pertama, Ia merupakan ketetapan yang
telah ditentukan oleh Rasulullah s.a.w.
b. Kedua, ia merupakan ijtihad para sahabat
pada masa penyusunan al Qur’an dilakukan.
c. Ketiga, ia bersandarkan kepada ketetapan
Rasulullah s.a.w. dan sebahagiannya lagi bersandarkan kepada ijtihad para
sahabat.
Jumhur Ulama, termasuk Al-Imam Malik,
Al-Qadhi Abu Bakar bin Thayyib Al-Baqillani, lebih cenderung kepada pendapat
kedua, iaitu berdasarkan ijtihad para sahabat.
Bacaan dan ketepatan piawaian bacaan
terjaga melalui satu sistem semakan yang dijalankan pada seiap tahun kerasulan
Muhammad s.a.w.. Piawai bacaan serta hafalan al Qur’an Rasulullah s.a.w. disemak oleh
malaikat Jibril a.s. pada sekali pada setiap Ramadhan. Pada tahun akhir sebelum
Rasulullah s.a.w. wafat, Jibril a.s. menyemak bacaan Rasulullah s.a.w. sebanyak
2 kali.
Rasulullah s.a.w. pula akan sentiasa
menyemak bacaan para sahabat dari masa ke semasa.
Walaupun Rasulullah s.a.w. tidak tahu
membaca dan menulis, setiap kali turunnya wahyu, baginda akan memerintahkan
beberapa orang sahabat untuk tolong menuliskannya di atas lembar kulit, kayu,
batu, tulang dan sebagainya. Ini kerana kertas serta teknologi menghasilkannya
belum meluas di tanah Arab.
Rasulullah s.a.w. mempunyai beberapa orang
jurutulis yang terkenal. Antaranya dari kalangan Muhajirin iaitu Khulafa ar
Rasyidin, Muawiyyah bin Abu Suffyan dan beberapa sahabat lain. Manakala
dikalangan Ansar, Ubay bin Ka’ab, Mu’adz bin Jabal, Zaid bin Tsabit dan Abu Yazid dan sahabat-sahabat
yang lain.
Al Qur’an diwahyukan secara beransur-ansur
dalam tempoh 23 tahun (ada pendapat mengatakan 26 tahun). Hikmah penurunan
secara beransur-ansur seperti berikut:
a. Memudahkan para sahabat melakukan
hafalan.
b. Sentiasa berkait serta bertujuan
menyelesaikan setiap masalah dan isu yang dihadapi oleh umat Islam pada ketika
itu.
c. Memudahkan pelaksaan peringkat demi
peringkat syariat yang disampaikan supaya ianya tidak terlalu mengejutkan.
d. Memberi ruang kepada umat Islam mempraktikkan
apa yang disampaikan dan membolehkan mereka mendengar ayat-ayat al Qur’an lantas
patuh mengerjakannya dengan tertib.
e. Sebagai tanda Allah s.w.t. sayangkan
Rasulullah s.a.w. dan tidak meninggalkan baginda sepanjang tempoh tugasan
sebagai nabi dan rasul. Dengan pelbagai ujian yang dihadapi dengan berat,
kedatangan wahyu sentiasa memberi satu indikasi bahawa pada setiap saat dan
masa, Allah bersama Rasulullah s.a.w. memimpin serta memberi pedoman kepada
setiap perkara yang berlaku disekeliling mereka.
f. Ia juga memperkukuhkan hati dan kekuatan
umat Islam dalam menangani ancaman golongan musyrik, ahli kitab dan semua jenis
musuh yang berada disekeliling mereka.
Pada masa hayat Rasulullah s.a.w., sudah
terdapat beberapa mushaf al Qur’an yang bertulis. Beberapa orang sahabah menyimpannya dan
mushaf-mushaf itu dikenali dengan nama mereka-mereka yang mengumpul dan
menyimpannya. Antaranya Mushaf Ibnu Mas’ud, Mushaf Ali, Mushaf A’isyah dan
beberapa Mushaf lainnya.
Pengumpulan al Qur’an Di Zaman Abu Bakar r.a
Selepas kewafatan Rasulullah s.a.w.,
berlaku pemberontakan. Abu Bakar as Siddiq r.a., yang diangkat ke jawatan
Khalifah, mengambil langkah memerangi golongan yang tidak mahu melunaskan zakat
yang kemudiannya murtad.
Berikutan pergelutan dan perang memerangi
gerakan pemberontakan terutamanya yang diketuai oleh nabi palsu, Musailamah al
Kazzab, di dalam perang Yamamah, ramai Qurra (orang yang menguasai pembacaan al
Qur’an) dan
huffaz (yang menghafal) al Qur’an gugur sebagai syahid. Perkara ini membimbangkan Umar al Khattab
r.a.
Lantas Umar al Khattab r.a. bertemu Saidina
Abu Bakar r.a. untuk mengemukakan cadangan supaya al Qur’an
dikumpulkan serta dibukukan ke dalam bentuk kitab.
Saidina Abu Bakar as Siddiq r.a. pada
awalnya tidak bersetuju. Beliau tidak mahu melakukan perkara yang tidak pernah
dilakukan Rasulullah s.a.w.. Ini kerana beliau faham betapa Rasulullah s.a.w.
membenci bidaah.
Antara lain sebab kenapa Saidina Abu Bakar
as Siddiq r.a. sangsi pada awalnya untuk bersetuju dengan cadangan Umar r.a.
ialah berkenaan sebab-sebab tambahan berikut:
a. Ia bakal mewujudkan masyarakat Islam
yang kurang mengambil berat untuk menghafal al Qur’an ke dalam hati sepertimana
generasi sahabat.
b. Ia bakal membuatkan manusia secara
ramainya malas bertanya dan belajar ilmu secara berdepan dengan guru
masing-masing.
c. Beliau takut tindakannya itu akan
disalahfahami oleh majoriti umat Islam dikalangan para sahabat dan akan
mengakibatkan berlakunya perpecahan.perpecahan mungkin berlaku sekiranya
terapat kumpulan yang tetap berkeras dengan pendapat bahawa usaha pembukuan al
Qur’an itu
dianggap sebagai bidaah.
Setelah beberapa kali berbincang dan
berdialog dengan Umar al Khattab r.a., maka Allah s.w.t. memberi keyakinan
kepada.Saidina Abu Bakar r.a. untuk bersetuju dengan cadangan Umar r.a. Sebaik
bersetuju, beliau memanggil Zaid bin Tsabit r.a. yang terkenal dengan sikap
amanah, teliti, kecerdasan akal yang tinggi, sentiasa bersama Rasulullah s.a.w.
sehingga ke akhir turunnya wahyu, berakhlak yang sangat baik dan pintar.
Zaid bin Tsabit r.a. juga pada awalnya
menolak, tetapi sesudah diyakinkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a., maka beliau
pun berkata : “Demi Allah, sekiranya aku diberikan tugas untuk memindahkan gunung
di antara gunung-gunung, maka itu tidak sebeart tugas yang engkau berikan
amanahkan kepadaku.”
Zaid bin Tsabit r.a., mula membuat
penelitian dan menetapkan dua sumber berikut sebagai sumber utama sebagai
panduan untuk pengumpulan al Qur’an:
a. Ayat-ayat yang telah dihafal sahabat.
b. Ayat-ayat yang telah ditulis dihadapan
Rasulullah s.a.w.
Umar r.a. kemudian pergi ke hadapan orang
ramai sebagaimana kisah yang tercatat di dalam Sunan Abu Daud seperti berikut:
Umar r.a. datang lalu berkata : “Barangsiapa
yang mendapatkan ayat dari Rasulullah s.a.w., maka hendaklah ia membawa
kepadanya (Zaid bin Tsabit r.a.). Mereka menuliskan ayat-ayat itu pada
lembaran, ketulan batu dan pelepah-pelepah kurma. Dan dia (Zaid) tidak mahu
menerima ayat dari seorang pun sebelum terlebih dahulu disaksikan dua orang
saksi.”
Abu Dawud juga meriwayatkan, bahawa Abu
Bakar r.a. berkata kepada Umar r.a. dan Zaid r.a.:
“Duduklah kalian pada pintu masjid. Sekiranya ada orang datang
membawa ayat-ayat( al Qur’an) yang telah diperkuatkan dengan pernyataan dua orang saksi, maka
hendaklahkalian menulisnya.”
Apa yang dimaksudkan dengan sua saksi? Imam
Ibnu Hajar menyatakan, bahwa maksud dua saksi itu ialah ayat yang dibawakan
dalam bentuk hafalan dan tulisan. Manakala Imam Sakhawi pula menjelaskan ia
merujuk kepada dua orang saksi yang menyaksikan dihadapan mata mereka sendiri
ayat tersebut ditulis dihadapan Rasulullah s.a.w.
Ali bin Abi Talib r.a. pernah diriwayatkan
berkata : “Orang yang paling besar pahalanya dalam hal mushaf ialah Abu Bakar
r.a.. Beliaulah yang mempelopori pengumpulan al Qur’an.
Mushaf yang berjaya dikumpulkan oleh
Saidina Abu Bakar r.a. bukanlah satu-satunya mushaf yang ada pada ketika itu,
tetapi mushaf yang diusahakannya merupakan mushaf yang disusun dengan cara
paling sistematik dan melalui teknik pengumpulan yang ketat serta disusun dan
disemak oleh mereka-mereka yang layak. Mushaf lain yang ada pada ketika itu
hanyalah mushaf-mushaf untuk kegunaan sendiri. Mushaf yang dikumpulkan khalifah
Abu Bakar r.a. ini merupakan piawai dan standard al Qur’an yang menjadi rujukan.
Di zaman Khalifah Uthman
enyebaran Islam bertambah dan para qurra
pun tersebar di berbagai-bagai wilayah, dan penduduk di setiap wilayah itu
mempelajari qira'at (bacaan) dari qari yang dikirimkan kepada mereka. Cara-cara
pembacaan (qiraat) al-Quran yang mereka bawakan berbeza-beza dengan perbezaan
'huruf ' dengan al-Quran diturunkan. Apabila mereka berkumpul disuatu pertemuan
atau disuatu medan peperangan, sebahagian mereka merasa hairan dengan adanya
perbezaan qiraat ini. Terkadang sebahagian mereka merasa puas, kerana
mengetahui bahawa perbezaan-perbezaan itu semuanya disandarkan kepada
Rasulullah. Tetapi keadaan demikian bukan bererti tidak akan mempunyai keraguan
kepada generasi baru yang tidak melihat Rasulullah sehingga terjadi perbicaraan
bacaan mana yang elok dan mana yang tidak elok. Dan pada gilirannya akan
menimbulkan dan saling bertentangan apabila terus tersebar. Bahkan akan
menimbulkan permusuhan dan perbuatan dosa. Fitnah yang demikian ini harus
segera diselesaikan.
Ketika terjadi perang Armenia dan
Azarbaijan dengan penduduk Iraq, di antara orang yang ikut menyerbu kedua
tempat itu ialah Huzaifah bin al-Yaman. Beliau banyak melihat perbezaan dalam
cara-cara membaca al-Quran. Sebahagian bacaan itu bercampur dengan kesilapan,
tetapi masing-masing mempertahankan dan berpegang pada bacaannya, serta
menentang setiap orang yang menyalahi bacaannya dan bahkan mereka saling
mengkafirkan di antara satu sama lain. Melihat kenyataan demikian Huzaifah
segara menghadap Usman dan melaporkan kepadanya apa yang telah dilihatnya.
Usman juga memberitahu kepada Huzaifah bahawa sebahagian perbezaan itu pun akan
terjadi pada orang-orang yang mengajarkan Qiraat pada anak-anak. Anak-anak itu
akan lahir, sedangkan diantara mereka terdapat perbezaan dalam qiraat. Para
sahabat amat perihatin akan kenyataan ini kerana takut kalau-kalau perbezaan
itu akan menimbulkan penyimpangan dan perubahan. Mereka bersepakat untuk
menyalin lembaran-lembaran yang pertama yang ada pada Abu Bakar dan menyatukan
umat islam pada lembaran-lembaran itu dengan bacaan tetap pada satu huruf.
Usman kemudian mengirimkan utusan kepada
Hafsah (untuk meminjamkan mushaf Abu Bakar yang ada padanya) dan Hafsah pun
mengirimkan lembaran-lembaran itu kepadanya. Kemudian Usman memanggil Zaid bin
Thabit al-Ansari, Abdullah bin Zubair, Said bin 'As, dan Abdurrahman bin Haris
bin Hisyam. Ketiga orang terakhir ini adalah orang Quraisy, lalu memerintahkan
mereka agar menyalin dan memperbanyak mushaf, serta memerintahkan pula agar apa
yang diperselisihkan Zaid dengan ketiga orang quraisy itu ditulis dalam bahasa
Quraisy, kerana al-Quran turun dengan lohgat mereka.
Mereka melakukan perintah itu. Setelah
mereka selesai menyalinnya menjadi beberapa mushaf, Usman mengembalikan
lembaran-lembaran asli itu kepada Hafsah. Kemudian Usman mengirimkan kesetiap
wilayah mushaf baru tersebut dan memerintahkan agar semua al-Quran atau mushaf
selainnya dibakar. Beberapa naskhah yang kemudiannya dihantar ke Makkah, Syria,
Basrah, Kufah dan satu lagi disimpan oleh Usman sendiri. Zaid berkata,
"Ketika kami menyalin mushaf, saya teringat akan satu ayat dari surah
al-Ahzab yang pernah aku dengar dibacakan oleh Rasulullah; maka kami
mencarinya, dan aku dapatkan pada Khuzaimah bin Sabit al-Ansari, ayat itu
ialah:
"Di antara orang-orang mu'min itu ada
orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah."
(al-Ahzab: 23)
lalu kami tempatkan ayat ini pada surah
tersebut dalam mushaf."
Dikatakan oleh Ibn Jarir: 'Ya'kub bin
Ibrahim berkata kepadaku: Ibn 'Ulyah menceritakan kepadaku: Ayyub mengatakan
kepadaku: bahawa Abu Qalabah berkata: Pada masa kekhalifahan Usman telah
terjadi seorang guru qiraat mengajarkan qiraat kepada seseorang, dan guru
qiraat lain mengajarkan qiraat pada orang lain. Dua kelompok anak-anak yang belajar
qiraat itu suatu ketika bertemu dan mereka berselisih, dan hal demikian ini
menjalar juga kepada guru-guru tersebut.' Kata Ayyub: aku tidak mengetahui
kecuali ia berkata: 'sehingga mereka saling mengkafirkan satu sama lain kerana
perbezaan qiraat itu,' dan hal itu akhirnya sampai pada khalifah Usman. Maka ia
berpidato: 'Kalian yang ada di hadapanku telah berselisih faham dan salah dalam
membaca al-Quran. Penduduk yang jauh dari kami tentu lebih besar lagi
perselisihan dan kesalahannya. Bersatulah wahai sahabat-sahabat Muhammad,
tulislah untuk semua orang satu imam (mushaf al-Qur'an pedoman) saja!'
Abu Qalabah berkata: Anas bin Malik
bercerita kepadaku, katanya : 'Aku adalah salah seorang di antara mereka yang
disuruh menuliskan,' kata Abu Qalabah: Terkadang mereka berselisih tentang satu
ayat, maka mereka menanyakan kepada seseorang yang telah menerimanya dari
Rasulullah. Akan tetapi orang tadi mungkin tengah berada di luar kota, sehingga
mereka hanya menuliskan apa yang sebelum dan yang sesudah serta membiarkan
tempat letaknya, sampai orang itu datang atau dipanggil. Ketika penulisan
mushaf telah selesai, Khalifah Usman menulis surat kepada semua penduduk daerah
yang disisinya: 'Aku telah melakukan yang demikian dan demikian. Aku telah
menghapuskan apa yang ada padaku, maka hapuskanlah apa yang ada padamu.'
Ibn Asytah meriwayatkan melalui Ayyub dari
Abu Qalabah, keterangan yang sama. Dan Ibn Hajar menyebutkan dalam al-Fath
bahawa Ibn Abu Daud telah meriwayatkannya pula melalui Abu Qalabah dalam
al-Masahif.
Suwaid bin Gaflah berkata: 'Ali mengatakan:
'Katakanlah segala yang baik tentang Usman. Demi Allah apa yang telah
dilakukannya mengenai mushaf-mushaf al-Quran sudah atas persetujuan kami. Usman
berkata : 'Bagaimana pendapatmu tentang qiraat ini? Saya mendapat berita bahawa
sebahagian mereka mengatakan bahawa qiraatnya lebih baik dari qiraat orang
lain. Ini telah mendekati kekafiran. Kami berkata: 'Bagaimana pendapatmu? Ia
menjawab: 'Aku berpendapat agar manusia bersatu pada satu mushaf, sehingga tidak
terjadi lagi perpecahan dan perselisihan, kami berkata: Baik sekali pendapatmu
itu.
Keterangan ini menunjukkan bahawa apa yang
dilakukan Usman itu telah disepakati oleh para sahabat. Mushaf-mushaf itu
ditulis dengan satu huruf (dialek) dari tujuh huruf al-Quran seperti yang
diturunkan agar orang bersatu dalam satu qiraat. Dan Usman telah mengembalikan
lembaran-lembaran yang asli kepada Hafsah, lalu dikirimkannya pula pada setiap
wilayah iaitu masing-masing satu mushaf. Dan ditahannya satu mushaf untuk di Madinah,
iaitu mushafnya sendiri yang dikenal dengan nama "Mushaf Imam".
Penamaan mushaf itu sesuai dengan apa yang
terdapat dalam riwayat-riwayat dimana ia mengatakan: " Bersatulah wahai
umat-umat Muhammad, dan tulislah untuk semua orang satu imam (mushaf al-Quran
pedoman)." Kemudian ia memerintahkan untuk membakar mushaf yang selainnya.
Umat pun menerima perintah dengan patuh, sedang qiraat dengan enam huruf
lainnya ditingalkan. Keputusan ini tidak salah, sebab qiraat dengan tujuh huruf
itu tidak wajib. Seandainya Rasulullah mewajibkan qiraat dengan tujuh huruf itu
semua, tentu setiap huruf harus disampaikan secara mutawatir sehingga menjadi
hujah. Tetapi mereka tidak melakukannya. Ini menunjukkan bahawa qiraat dengan
tujuh huruf itu termasuk dalam kategori keringanan. Dan bahawa yang wajib ialah
menyampaikan sebahagian dari ketujuh huruf tersebut secara mutawatir dan inilah
yang terjadi.
Ibn Jarir mengatakan berkenaan dengan apa
yang telah dilakukan oleh Usman: 'Ia menyatukan umat islam dengan satu mushaf
dan satu huruf, sedangkan mushaf yang lain dibubar. Ia memerintahkan dengan
tegas agar setiap orang yang mempunyai mushaf "berlainan" dengan
mushaf yang disepakati itu membakar mushaf tersebut, umat pun menyokongnya
dengan taat dan mereka melihat bahawa dengan begitu Usman telah bertindak
sesuai dengan petunjuk dan sangat bijaksana. Maka umat meninggalkan qiraat
dengan enam huruf selainnya sesuai dengan permintaan pemimpinnya yang adil itu
sebagai bukti ketaatan umat kepadanya dan kerana pertimbangan demi kebaikan
mereka dan generasi sesudahnya. Dengan demikian segala qiraat yang lain sudah
dimusnahkan dan bekas-bekasnya juga sudah tidak ada. Sekarang sudah tidak ada
jalan bagi orang yang ingin membaca dengan ketujuh huruf itu dan kaum muslimin
juga telah menolak qiraat dengan huruf-huruf yang lain tanpa mengingkari
kebenarannya atau sebahagian daripadanya, tetapi hal itu bagi kebaikan kaum
muslimin itu sendiri. Dan sekarang tidak ada lagi qiraat bagi kaum muslimin
selain qiraat dengan satu huruf yang telah dipilih olah imam mereka yang
bijaksana dan tulus hati itu. Tidak ada lagi qiraat dengan enam huruf
selainnya.
Apabila sebahagian orang lemah pengetahuan
berkata: Bagaimana mereka boleh meninggalkan qiraat yang telah dibacakan oleh
Rasulullah dan diperintahkan pula membaca dengan cara itu? maka jawabnya ialah:
'Sesungguhnya perintah Rasulullah kepada mereka untuk membacanya itu bukanlah
perintah yang menunjukkan wajib dan fardu, tetapi menunjukkan kebolehan dan
keringanan (rukshah). Sebab andai kata qiraat dengan tujuh huruf itu diwajibkan
kepada mereka, tentulah pengetahuan tentang setiap huruf dari ketujuh huruf itu
wajib pula bagi orang yang mempunyai hujah untuk menyampaikannya, bertanya
harus pasti dan keraguan harus dihilangkan dari para qari. Dan kerana mereka
tidak menyampaikan hal tersebut, maka ini merupakan bukti bahawa dalam masalah
qiraat mereka boleh memilih, sesudah adanya orang yang menyampaikan al-Quran
dalam kalangan umat dan penyampaiannya menjadi hujah bagi sebahagian ketujuh
huruf itu.
Jika memang demikian halnya maka mereka
tidak dipandang telah meninggalkan tugas menyampaikan semua qiraat yang tujuh
tersebut, yang menjadi kewajipan bagi mereka untuk menyampaikannya. Kewajipan
mereka ialah apa yang sudah mereka kerjakan itu. Kerana apa yang telah mereka
lakukan tersebut ternyata sangat berguna bagi Islam dan kaum muslimin. Oleh
itu, menjalankan apa yang menjadi kewajipan mereka sendiri lebih utama daripada
melakukan sesuatu yang lebih kepada bencana terhadap Islam dan pemeluknya daripada
menyelamatkannya.
KENAPA SAYIDINA UTHMAN MENGUMPULKAN
AL-QURAN.
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dari Anas
bin Malik r.a, dia berkata:
“Sesungguhnya Khudzaifah bin Yaman datang kepada Usman. Ketika itu
beliau sedang mempersiapkan penduduk Syam dan Irak berperang menggempurkan
Armenia dan Azerbijan. Khudzaifah tercengan melihat pertengkaran mereka dalam
soal qiraah. Dia berkata kepada Usman, “ wahai Amirul Mukminin, tolonglah
umat ini sebelum mereka pertengkaran mereka dalam soal qiraah. Dia berkata
kepada Usman “ wahai Amirul Mukminin, tolonglah umat ini sebelum mereka bertengkar
soal kitab sebagaimana pertengkaran orang yahudi dan nasrani. Kemudian Usman
kirim surah kepada Hafsah, “ hendaklah kamu serahkan mushaf kepadaku untuk aku salin menjadi
beberapa mushaf dan aku akan kembalikan lagi kepadamu.” Maka Hafsah segera mengirimkan
mushaf kepada Usman. Lalu beliau memerintahkan Zaid bin Tsabit, Abdul Rahman
bin Zubair, Sa’id bin ‘Ash dan Abdul Rahman bin Harits ibnu Hisyam, maka mereka menyalinnya
menjadi beberapa mushaf. Kemudian Usman berkata kepada tiga kelompok suku
Quraisy itu, “jika kamu berbeza pendapat dengan Zaid bin Tsabit dalam hal
al-Quran, hendaklah kamu menulisnya dengan lisan Quraisy. Mereka melakukannya
dan setelah menyalin mushaf itu menjadi beberapa salinan, Usman segera
mengembalikan mushaf itu kepada Khofshoh dan sekaligus mengirimkan salinan
mushaf ke seluruh penjuru disamping memerintahkan agar selain mushaf itu baik
berupa lampiran atau mushaf, dibakar sahaja.”
( hadis riwayat Bukhari )
Al Qur’an, Kalamullah yang disalin dari
lauh mahfuz, dibawakan Jibril a.s. kepada Rasulullah s.a.w., dikumpulkan dalam
satu mushaf oleh Saidina Abu Bakar as Siddiq r.a. dan ia kemudian disalin dalam
beberapa salinan yang lebih banyak pada zaman Utsman bin Affan r.a
KEDUDUKAN WANITA
Maha rahmat Allah yang tidak menjadikan
Adam sendirian tanpa berteman.Maka dijadikan Hawa dari rusuk kirinya.Firman
Allah (ومن ءاياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها وجعل بينكم مودة ورحمة
ان فى ذلك لايت لقوم يتفكرون) yang bermaksud:Dan di antara tanda-tanda
kekuasanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri
supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya.dan dijadikan-Nya di
antaramu rasa kasih sayang.Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar
terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.(surah Ar-Rum,ayat 21).
Wanita merupakan salah satu makhluk Allah
yang mulia serta mempunyai kedudukan yang sangat agung dalam Islam.Mereka tidak
pernah diabaikan kecuali di zaman jahiliah iaitu zaman kebodohan orang-orang
terdahulu dimana mereka menganggap wanita seperti barang yang boleh
diperlakukan sesuka hati.Pada waktu itu juga wanita tidak diberikan hak-hak
mereka dan tidak ada rasa hormat terhadap mereka bahkan bangsa arab tidak suka
jika dikhabarkan tentang kelahiran anak perempuan dan tanpa segan-silu membunuh
mereka yang masih lagi bayi itu.Akan tetapi,sejak kedatangan Islam,keadaan ini
telah berubah dimana Allah telah mengangkat martabat wanita dengan memberikan
hak-hak yang telah ditetapkan untuk mereka selagimana mereka menjaga
kehormatannya,tetap berada di dalam batas hukum-hukum Allah serta selari dengan
sifat kewanitaannya kerana wanita tetap wanita.Betapa Islam memuliakan dan
mengutamakan kedudukan wanita kerana Rasulullah Sallahu Alaihi Wasalam pernah
ditanya tentang siapakah yang harus dibuat baik di antara kedua ibubapa,Baginda
mengulang tiga kali “ibu”.Jadi kesimpulannya tanggungjwab dan kewajipan wanita menurut Islam
adalah sebagai bukti kewujudannya diiktiraf dan dihargai.Wanita mempunyai
tanggungjawab yang besar bukan sahaja tanggungjwab sebagai hamba terhadap
Allah,juga sebagai pemimpin/pengurus rumahtangga bahkan pembentuk generasi masa
hadapan.
Menjadi wanita sahaja belum lagi lengkap
tetapi hendaklah menjadi wanita muslimah yang solihah.Ini kerana banyak wanita
muslimah yang tidak solihah.Allah subhanahu wataala sangat memuji wanita
muslimah,mu’minah yang sabar dan khusyuk.Firman Allah subhanahu wataala yang
bermaksud:”Maka wanita yang saleh,ialah ta’at kepada Allah lagi memelihara
diri ketika suaminya tidak ada,oleh kerana Allah telah memelihara (mereka).”(surah
An-Nisa,ayat 34)
Wanita muslimah yang solihah adalah idaman
setiap orang.Adapun beberapa ciri-ciri wanita solihah yang harus kita ketahui
dan sebagai penilaian dan panduan kita bersama:
1) beriman dengan Allah dan Rasulnya serta
Islam pedomannya.
2) menjaga solat lima waktu serta wudhunya
dan mendirikannya pada waktunya.
3) menjaga hijabnya dengan rasa senang
hati,Firman Allah Subhanahu Wataala yang bermaksud,”Hai Nabi katakanlah kepada
isteri-isterimu,anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min:”Hendaklah
mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka”.Yang demikian itu supaya mereka
lebih mudah untuk dikenal.karena itu mereka tidak diganggu.Dan Allah adalah
Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(surah Al-Ahzab,ayat 59)
4) mentaati suaminya,tidak bercakap
kasar,menjaga kesejahteraannya dan sebagainya. 5)mendidik anak-anaknya dengan
ajaran Islam dan mentaati Allah Subhanahu Wataala. 6)tidak berkhalwat dengan
lelaki yang bukan mahramnya.
7)selalu menjaga hatinya daripada
syubhat,syahwat dan sebagainya.Selain daripada ciri-ciri di atas,banyak lagi
yang kita boleh dapatkan dengan merujuk Al-Quran dan As-sunnah serta
kitab-kitab agama yang shumul dan begitu luas
KASIH ALLAH
BETAPA SAYANGNYA ALLAH KEPADA KITA..
1. Allah s.w.t. maha pemurah. Contohnya
Allah s.w.t. sentiasa memberikan kita bermacam-macam nikmat samada kesihatan,
rezeki halal, kehidupan selamat dan sebagainya tanpa Allah menuntut kepada kita
untuk membayar balik dalam bentuk wang ringgit setelah Allah berikan segala
macam nikmat yang telah diberikan kepada kita sewaktu kita dari kecil sehingga
ke dewasa ini.
2. Allah s.w.t. maha pengasih. Contohnya,
walaupun kita mempunyai banyak dosa kepada Allah s.w.t. tetapi Dia tetap
berikan kepada kita bermacam-macam nikmat.
3. Allah s.w.t. maha agung. Contohnya,
Allah s.w.t. memiliki kerajaan langit dan bumi. Tiada suatupun makhluk yang
tidak terlepas daripada kekuasaan Allah s.w.t.
4. Allah s.w.t. maha suci. Contohnya, Allah
s.w.t. yang satu. Tiada makhluk yang berkuasa melainkan Allah s.w.t. Semua
makhluk berhajat kepada Allah s.w.t. Tetapi, Allah s.w.t. tidak berhajat kepada
makhluk ciptaanya.
5. Allah s.w.t. maha salam sejahtera.
Contohnya, Allah s.w.t. pemilik syurga. Allah s.w.t. berhak memilih sesiapa
sahaja yang boleh memasuki syurga dan Allah s.w.t. juga berhak memilih sesiapa
saha yang tidak boleh memasuki syurga.
6. Allah s.w.t. maha melimpahkan keamanan.
Contohnya, Allah s.w.t. memberi keamanan kita. Bukannya disebabkan oleh rakyat
kita tiada permusuhan antara satu sama lain atau kita mempunyai raja yang baik.
Keamanan yang kita alami adalah kerana anugerah dari Allah s.w.t.
7. Allah s.w.t. maha pengawal dan mengawas.
Contohnya, kita sentiasa diperhatikan oleh Allah s.w.t. setiap masa dan
keadaan. Tiada satu tempat pun kita boleh lari daripada di awasi oleh Allah
s.w.t.
8. Allah s.w.t. maha kuasa. Contohnya,
Allah s.w.t. boleh tukarkan siang kepada malam. Jika Allah mengkehendaki bahawa
setiap masa adalah siang sehingga ke hari kiamat maka tiada satu makhluk pun
boleh menukarkan siang kepada malam.
9.Allah s.w.t. maha kuat. Contohnya, semua
mahkluk akan binasa pada hari kiamat nanti. Hanya Allah s.w.t. sahajalah yang
kekal. Sekuat manapun makhluk tersebut pasti akan binasa pada suatu masa nanti.
Hanya Allah s.w.t. yang maha kuat.
10. Allah s.w.t. maha memiliki kebesaran.
Contohnya, makhluk mempunyai kebesaran yang terhad dan pasti akan hilang suatu
masa nanti. Hanya Allah yang memiliki kebesaran yang kekal sampai bila-bila.
Allah mempunyai kebesaran dengan menguasai pentadbiran langit dan bumi.
11. Allah s.w.t. maha pencipta. Contohnya,
jika Allah menciptakan sesuatu makhluk maka makhluk tersebut jadi tanpa
menggunakan perantaraan makhluk yang lain. Tapi, jika makhluk menciptakan
sesuatu benda perlukan perantaraan makhluk yang lain untuk mewujudkannya.
12. Allah s.w.t. maha menjadikan.
Contohnya, jika Allah mahu menjadikan sesuatu makhluk maka makhluk tersebut
terus wujud dengan sekelip mata melalui kudratNya. Makhluk apabila menciptakan
sesuatu memerlukan masa penyelidikan dan kajian yang lama.
13. Allah s.w.t. maha pembentuk. Contohnya,
Allah s.w.t. menciptakan manusia dengan sebaik-baik bentuk. Ada dua mata untuk
melihat dimana kedudukkan mata pada kepala adalah kedudukan paling strategik
untuk melihat. Begitu juga dua kaki untuk berjalan dimana kaki tersebut
terdapat jari kaki dan tumit untuk memudahkan pergerakan berjalan.
14. Allah s.w.t. maha pengampun. Contohnya,
Allah s.w.t. akan mengampuni dosa-dosa hamba-hambanya kecuali syirik kepadanya.
—
ANAK PEREMPUAN
Selangkah anak perempuan keluar dari rumah
tanpa menutup aurat, maka selangkah juga ayahnya itu hampir ke neraka.
Selangkah seorang isteri keluar rumah tanpa menutup aurat, maka selangkah juga
suaminya itu hampir ke neraka.
Wahai kaum wanita yang kami cintai, jika
benar anda sayangkan kami, ada beberapa aurat perlu dijaga kalian :
1. Bulu kening
– Menurut Bukhari, Rasullulah melaknati perempuan yang mencukur atau
menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening – Petikan dari
(Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari)
2. Kaki memakai gelang kaki berloceng
– Dan janganlah mereka (perempuan) menghentakkan kaki (atau
mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – Petikan dari
(Surah An-Nur Ayat 31.) Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/
melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya
dengan loceng sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah.
3. Wangi-wangian
– Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati
suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap
melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang
berserombong kapal kata orang sekarang hidung belang – Petikan dari (Hadis Riwayat
Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban)
4. Dada
– Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi
bahagian hadapan dada-dada mereka – Petikan dari (Surah An-Nur Ayat 31.)
5. Gigi
– Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta
supaya dikikirkan giginya – Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang
menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah – Petikan dari
Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.
6. Muka dan leher
– Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu
menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan :
Sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang
Jahilliyah.
7. Muka dan Tangan
– Asma binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai
pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis
yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali
pergelangan tangan dan wajah saja – Petikan dari (Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.)
8. Tangan
– Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik
daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya – Petikan dari
(Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.)
9. Mata
– Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan
sebahagian dari pemandangannya – Petikan dari( Surah An Nur Ayat 31.)
Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai
pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan
yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya
haram – Petikan dari
(Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.)
10. Mulut (suara)
– Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara
sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi
ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik – Petikan dari (Surah Al Ahzab Ayat
32.)
Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku
yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka
dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan
tenggelamkan mereka itu dalam bumi – Petikan dari (Hadis Riwayat Ibn Majah.)
11. Kemaluan
– Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka
menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka – Petikan dari
(Surah An Nur Ayat 31).Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di
bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke
dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya – (Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.)
Tiada seorang perempuanpun yang membuka
pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir
antaranya dengan Allah – Petikan dari (Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.)
12. Pakaian
– Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang
menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat
nanti – Petikan dari
(Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.)
Petikan dari (Surah Al Ahzab Ayat 59.
)Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu
dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju
labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali . Lantaran
itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.
Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah
perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat
dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga
dan tidak akan mencium baunya – Petikan dari (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.) Keterangan :
Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka
bahagian-bahagian tertentu.
13. Rambut
– Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan
digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di
dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan
mahramnya – Petikan dari (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)