الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
أهلا وسهلا بكم
إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.
عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"
اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور
اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله
اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب
يارب يارب يارب
KEMASKINI
_
USULUDDIN
USULUDDIN
Perlu belajar Ilmu Usuluddin terlebih
dahulu sebelum memperdalamkan ilmu Tariqat dan Ilmu Haqiqat kerana di khuatiri
kita akan tersasul atau tersalah dalam I'tiqad kita. Kalau I'tiqad sudah sesat
segala ibadat kita akan hancur sehancur-hancurnya. Bahaya inilah yang paling
dibimbangi oleh Ulama sufi dahulu kala dan zaman sekarang dan banyak kita
saksikan segala macam fitnah yang berlaku di kalangan orang yang kononnya ahli
tariqat atau ahli makrifat atau ahli haqiqat atau ahli wushul atau ahli irfan
dan segala macam nama yang muluk-muluk lagi mencetuskan kerosakan pada ilmu
Tariqat itu sendiri.
Dalil Pertama:
Adapun dalil kepentingan mempelajari Ilmu
Tauhid atau Ilmu Usuluddin khusus bagi mereka yang ingin memperdalamkan ilmu
Tariqat dan ilmu haqiqat ialah :
Kata Syeikh Daud Al Fathani :
"Maka apa ‘kufur' yang terlebih besar dari
kufur ini? Dan apa fikah(pemahaman atau aliran pemikiran) daripada fikah ini
yang membawa kepada zindiq dan mulhid.Maka sebab yang demikian kerana jahil ia
akan hukum Ilmu Usuluddin dan jahil akan I'tiqad Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
Tiada kenal apa yang wajib bagi Allah dan
apa yang mustahil dan apa yang harus bagi Allah , maka segala ibadatnya (akan
menjadi) debu yang berterbangan, kerana ibadat dan taat itu terhenti di atas
sah I'tiqad iaitu sah iman dan Islam. Maka tiada sah sekelian ibadat dan taat
maka dimana beroleh ia dapat ‘taraqqi' daripada satu maqam kepada satu maqam ? Maka jika tiada ada
taraqinya betapa dapat fana' dan betapa dapat zauknya dan wajdan? Maka betapa
ia dapat haqiqat maka jadi sekelian yang dikatakan ini DAKWA jua dan segala
yang menyalahi yang keluar pada tangannya itu,j ika ada, dinamakan ‘istidraj' jua
maka tiada dinamakan karamah. Seperti kata Syeikh Muhammad Fadhlullah di dalam
Tuhfatul Mursalah.
Dan setengah daripada pekerjaan yang
mustahil pada aqal dan pada syara' ialah sampai seseorang kepada maqam yang di
namakan ‘Wahdatul Wujud' orang yang tiada menjalani dengan syariat dan
tariqat maka ia dapat haqiqat yang demikian itu adalah DUSTA dakwanya dan orang
yang dakwa SYAITAN. Dan segala perkataannya itu tiada dapat zauk(Yang haq) dan
hanya khabaran jua. Dan dimana ada boleh ia dapat zauq pada orang sesat di
dalam ‘bahrun
zindiq' dan ikhwan syaithan'. Maka inilah yang ada banyak pada akhir zaman dinamakan
DAJJAL seperti yang di sabdakan di dalam hadis nabi s.a.w. : "Tiada
berdiri hari qiamat hingga keluar tiga puluh Dajjal dahulu".Na'uzubillahi
min dzalik"
Daripada Kata Syeikh Daud Al fathani ini
dapatlah di simpulkan begini:
a.
Memahami Ilmu Haqiqat terutama Ilmu yang
melibatkan pengalaman keruhanian iaini musyahadah, zauk, wajdan, mukasyafah dan
membicarakan Ilmu usul tahqiq atau Usul Haq kesemuanya mestilah terlebih dahulu
memahami dan memperteguhkan pemahaman Ilmu Usuluddin supaya I'tiqad kita
selamat dan tidak tergelincir dari mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Kalau belum
mantap dan mahir dalam Ilmu Usuluddin tinggalkan dulu darihal membicarakan Ilmu
Haqiqat apatah lagi memperdalaminya kerana dibimbangi salah fahaman yang di
terimanya. Bila salah fahaman maka salah pula tindakannya. Bila salah
tindakannya maka Bid'ah jadinya. Bila Bid'ah jadinya neraka datang menggaru.
b.
Kegelinciran dalam I'tiqad adalah sesuatu
yang amat besar! Jika I'tiqad tidak sah atau diragui kebenarannya maka segala
ibadat zahir mahupun batin akan hancur seperti debu yang berterbangan tiada
nilai langsung! Cakapnya tinggal dakwaan saja atau pengakuan saja tetapi
sebenarnya dia sebenarnya dusta samada dusta pada orang lain mahupun dirinya
sendiri. Tak perlu lagi nak berbicara soal-soal yang hebat-hebat misalnya
musyahadah, muqabalah, mukafahah, makrifat ,l aduni, Ahdiah, Lata'yin atau
macam-macam istilah sufi yang muluk-muluk itu kerana ianya tak lebih pada
khabar(cerita) saja.
Inilah mertabat ghurur(tipudaya) yang tidak
disedari dari kalangan keruhanian yang menyangka diri mereka adalah sufi
seperti yang diceritakan oleh Imam Al Ghazali dalam bab Al Kasyfu wat Tabyin fi
Ghururil Khalqi Ajma'in dalam Ihya' Ulumiddin bahawa dalam kelompok ketiga dari
kalangan orang yang ingin bersufi itu bahawa:
"Mengaku mempunyai ilmu
mukasyafah(ilmu yang tersingkap segala hijab) dan mampu musyahadah dengan Allah
Ta'ala melampaui maqam-maqam sufi, wushul(telah sampai ke darjat makrifat) dan
menetapi haqiqat penyaksian,wushul sampai dekat. Padahal mereka ini tidak
pernah wushul kepada Allah Ta'ala kecuali hanya kata-kata lisan dan nama
saja." Dan kata Imam Al Ghazali lagi:"Mereka ini mengaku dirinya
telah sampai kepada Allah Ta'ala dan tergolong orang-orang muqarrabin(orang
yang hampir dengan Allah Ta'ala).Padahal di sisi Allah Ta'ala tak lebih dari
pengkhianatyang mungkar dan munafik".
Marilah kita memohon keampunan dan Rahmat
dari Allah Ta'ala supaya kita tidak tergolong dalam golongan yang di murkai
Allah. Berlindung kita dengan Allah Ta'ala daripada segala kejahatan yang
dijadikanNya.
c.
Tiada boleh sampai kepada mertabat haqiqat
sebelum menjalani syariat dan tariqat mengikut yang di sepakati dalam sunnah
perjalanan kaum sufi. Dan haram berguru kepada seseorang yang belum sempurna
keempat-empat perkara iaini Syariat,Tariqat ,Haqiqat dan Makrifat mengikut
segala adab dan kawaid kaum sufi.
d.
Untuk memahami I'tiqad yang benar itu
semestinyalah mempelajari Ilmu Usuluddin bagi Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah
yang dibangsakan kepada Imam Abu Hassan Asy'ari dan Abu Mansur Maturidi
sepertimana yang ditulis oleh Mufti Kerajaan Negara Brunei Pehin Dato Seri
Maharaja Dato Seri Utama Haji Ismail Bin Omar Abdul Aziz dalam buku Aqidah
Ahlus Sunnah Waljamaah m/s 36 jilid 1 bahawa:
"Berkata Imam Tajuddin As Subki yang
kembali ke rahmatullah pada tahun 771 hijrah dalam Syarah Aqidah Ibni Al Hajib
: ‘Yang
dimaksudkan dengan nama Ahlus Sunnah wal Jamaah pada masa sekarang(pada
masanya) ialah pengikut-pengikut Al Imam Al Asy'ari yang mati tahun 324 hijrah
dan pengikut-pengikut Al Imam Abu Mansur Al Maturidi yang kembali ke
rahmatullah pada tahun 332 hijrah' ".
Dalil Kedua:
Perlu dilihat dari sudut kepentingan Ilmu
Usuluddin dan kedudukannya terlebih dahulu dan setelah jelas tentang
kedudukannya maka nyatalah betapa perlunya ilmu ini dalam perjalanan atau suluk
kita ke makrifatullah.
Adapun Ilmu Usuluddin ini adalah ilmu yang
paling asas sekali, tanpanya seseorang itu tak akan mengenal Tuhannya. Dan
bilamana Tak kenal bagaimana nak menyembahNya?
Lihat mabadi Ilmu Usuluddin. Bahawa
kedudukannya adalah usul bagi agama dan segala ilmu yang lain berpunca dari
ilmu ini! Dalam kitab Risalah Tauhid di sebut :
"Nisbahnya dengan ilmu yang lain ialah
ilmu yang dibangsakan kepada agama Islam yang paling utama(pokok) sekali. Dan
kelebihannya iaitu semulia-mulia dan setinggi-tinggi ilmu daripada ilmu-ilmu
yang lain. Dan juga kerana Ilmu Usuluddin(Ilmu Tauhid) ini jadi asal bagi
segala ilmu-ilmu yang lain yang wajib diketahui dan lagi kerana mulia
maudhu'nya(perbahasannya) iaitu Zat Tuhan dan Rasul. Dari itu jadilah ia
semulia-mulia ilmu."
Masakan kita kata Ilmu Usuluddin ni tak
penting atau pun bolehkah kita memperkecilkan dia semata-mata kita sudah
memperdalami Ilmu Haqiqat atau Ilmu Zauk? Sebenarnya tak faham ilmu haqiqat
masih boleh dimaafkan tapi awas kalau tak faham atau tak belajar ilmu Usuluddin
buruk padahnya!
Bahkan ada setengah kitab Usuluddin dalam
membicarakan tentang mabadi(pembukaan atau sari kata) Ilmu ini seperti yang
tercatit di dalam kitab Peta Aqidah Tauhid jilid pertama yang di susun oleh
Imanuddin Yahya bagi Pasentren Islam Al Ansar Tanjung Pura Langkat bahawa:
"Bahawa tiada ditimbang amalan
seseorang jika seseorang itu tiada mempelajari iaini jahil akan Ilmu
Tauhid(Ilmu Usuluddin) ini".
Faqir percaya semua bersetuju akan
kepentingannya TERUTAMA bagi mereka yang nak terjun ke alam tariqat, haqiqat
dan makrifat. Tiada alasan, soal tidak memadai dengan mempelajari Usuluddin
tanpa memperkayakan dengan ilmu tariqat dan haqiqat itu persoalan kedua tetapi
nak memperemehkan kepentingan Ilmu Usuluddin Faqir dalam apa keadaan sekalipun
tidak bersetuju.
Faqir juga mengharapkan kita insya'allah
lebih berhati-hati dalam persoalan membicarakan maratib ilmu(Tertib ilmu).
Jangan sampai kita memperemehkan atau memperbandingkan
(mengikut fikiran nafsu samar kita) ilmu-Ilmu Islam sampai kadang kala
terlancut perkataan ‘Ilmu hak tu tak sampai kemana' atau ‘sekadar ilmu kulit sahaja'
dijauhkan Allah daripada kita bersikap demikian. Itu tanda kita jahil adab.
Sebenarnya semua ilmu tak kira asalkan ilmu
itu dibenarkan syara sementelah ilmu yang dituntut syara maka wajib kita
mencintainya nisbah melihat keindahan ciptaanNya.
Dalil Ketiga
Dalam Buku Ilmu Tasauf karangan Ulama
Diraja Ustaz Muhamad Samman Khati yang di susun oleh Saudara Mokhtar Petah
menjelaskan kepada kita bahawa wajib bagi orang yang ingin terjun ke dalam
dunia keruhanian (Tariqat). Mesti mempelajari dan mahir dalam bidang Usuluddin
supaya tidak sesat dalam perjalanannya kerana syaitan sentiasa berusaha merosak
kan I'tiqad si salik supaya hancur segala amalannya.
Dalil Keempat
Dalam Kitab Sirrus Salikin bagi karangan
Syeikh Abdus Samad Al Falimbani Jilid Ketiga ada menyatakan bahawa syarat untuk
seseorang itu berbai'ah tariqat terlebih dahulu mursyidnya mengajar akan taubat
dan ilmu fardhu ‘ain iaitu Ilmu Usuluddin, Ilmu Fiqah dan Ilmu Tasawuf maka barulah
ia ditalkinkan dia akan tariqat.Apatah lagi bukan terus belajar haqiqat !!
Faqir menyambung kata Syeikh Daud Al
Fathani bahawa:
"Betapa ia dapat Ilmu haqiqat padahal
Ilmu Usul belum ia tahu dengan baik dan ilmu syariat yang zahir tiada dapat ia
faham pada pekerjaan ibadat yang fardhu dan sunat dan sah dan batalnya istimewa
pula ia mengetahui ilmu Tariqat. Maka takut diri tiada ada orang yang berkepercayaan
pada agamanya pada Usuluddin , ilmu yang zahir lagi mudah maka apa pula kita
percayakan dia pada ilmu haqiqat yang tiada sempurna kepadanyamelainkan dengan ‘suluk' pada
guru yang mursyid lagi yang washil ilallahi Ta'ala dengan zauk dan wajdan yang
di dapatnya dengan syuhud dan a'yan dan tiada lagi berkehendak kepada dalil dan
burhan".
Kesan dan akibat jika Ilmu Usuluddin
diabaikan atau tiada mahir dalam persediaan untuk menjalani Ilmu Tariqat dan
ilmu Haqiqat.
a.
Dikhuatiri akan menyebabkan fahaman pegangan
I'tiqad terkeluar dari mazhab yang diredhai iaitu mazhab Ahlus Sunnah Wal
Jamaah secara tidak disedari dan mengakibatkan terkeluar daripada kaedah sunnah
kaum sufiah sepertimana dikatakan oleh Qutubul Ariffin Al Kabir Syeikh Abdul
Aziz al Dabbagh r.a. dengan katanya :
"Tidak akan terbuka (dari selindung
hijab) kepada seorang hamba melainkan jika ia berada dalam pegangan Ahli Sunnah
Wal Jamaah. Tidak ada seorang wali Allah dari aqidah selainnya."
Maka akan terjadilah penyelewengan yang
menyeret orang lain kekancah zindiq akibat kecuaian ini. Justru itu lahirlah
bermacam-macam fahaman yang pelik-pelik sesat lagi menyesatkan misalnya yang
dinyatakan oleh Syeikh Abdul Qadir Jilani dalam Kitab Sirrul Asrar dan Tuhfatur
Raghibin bagi Syeikh Muhammad Arsyad yang menyatakan puak sesat dalam kaum yang
ingin bersufi. Perkara-perkara salah I'tiqad ini adakalanya berhubung dengan
ketuhanan adakalanya berhubung dengan kenabian adakalanya berhubung dengan
sam'iyat iaini perkara-perkara ghaib yang di sampaikan oleh Rasulullah s.a.w.
contohnya
Berkaitan Ketuhanan:
i.Mengi'tiqad Tuhan dan hamba bersatu.
ii.Mengi'tiqad Allah Zat dan hamba
sifatNya.
iii.Mengi'tiqad diri adalah dari Nur Tuhan.
iv.Mengi'tiqad dirinya Allah.
v.Mengi'tiqad Allah bertempat dan berpihak.
iv.dll yang seumpama dengannya yang
bercanggah dengan fahaman Ahlus Sunnah Wal Jamaah.
Berkaitan kenabian:
i.Mengi'tiqadkan ada nabi selepas nabi
Muhammad.
ii.Mengaku diri sudah jadi nabi atau
dirinya diresapi ruh Nabi Muhammad.
iii.Menafikan kenabian Muhammad zahir yang
maklum dan menetapkan sebenar nabi adalah Muhammad awal saja iaini nur saja
iv.Nabi melakukan dosa.
v.mertabat wali mahsum macam nabi.
vi.dll yang seumpama dengannya.
Berkaitan perkara² Sam'iyat:
i.Akhirat sebenar tiada tapi akhirat
sebenar di dunia ini.
ii.Kiamat sebenar adalah kiamat diri dan
kiamat alam sebenarnya tiada.
iii.Mengaku Imam Mahdi atau jadi
tentera-tenteranya dan cofirm jadi ahli syurga.
iv.Neraka sebenarnya tiada Cuma ada pada
istilah saja begitu jugalah syaitan ,syurga, loh, arasy dan sebagainya
kesemuanya ujud dalam istilah saja tiada hakikatnya.
v.dan lain-lain I'tiqad yang seumpama
dengannya.
Kesemua di atas tadi adalah contoh-contoh
I'tiqad yang sesat lagi menyesatkan yang tiada boleh di pegang dalam menjalani
jalan tariqat.
Tertipu di alam malakut iaini alam
keruhanian
Bilamana tiada punya ilmu yang cukup
terutama Ilmu Usuluddin(tak terkecuali Ilmu Feqah dan Ilmu Tasawuf
sekurang-kurangnya kadar fardhu ‘ain) maka syaitan dan jin(makhluk halus) akan mudah memperdayakan
dan dah banyak terjadi. Apabila seseorang berada di alam ini segala macam
tipudaya berkumpul di sini. Apa yang faqir di beritahu bahawa pokok persoalan
tipudaya di alam ini ialah untuk merosakkan niat dan I'tiqad bagi orang yang
menempuh di alam ini. Sebab itu di samping ilmu yang mencukupi bimbingan Syeikh
Mursyid yang kamil mukamil amat penting di sini. Di alam malakut ini seseorang
akan di buka sesuatu yang ajaib, indah(di sisi alam rendah) tapi penuh
prasangka dan apabila prasangka sudah terkena maka title diri pun menjelmalah.
Mulalah dah mengaku sultanul Auliya, Wali
Quthub, Wali abdal, Ghaus tak kurang juga versi nusantara panglima hitam,
Panglima Berantai, Hang Tuah, Tuk janggut, Daeng Prani, Daeng Selili dan
macam-macam lagi yang kadangkala menakutkan menggayatkan orang yang
mendengarnya mungkin juga tak lama lagi timbul pulak Osama Ben Laden di alam
malakut. Dijauhkan kita oleh Allah Ta'ala akan terkena sangkaan dan di
lindungnya di atas jalan syariatNya.
Ada juga yang percaya pada tanasukh iaini
ruh wali menyelap ke dalam tubuhnya ini juga suatu bahaya yang merosakkan iman
dan Tauhid kita kepada Allah Ta'ala. Manakala kalau fasal mimpi saja bagi yang
menempuh alam ini bertambun banyak asyik-asyik mimpi , kadangkala dah kerana terlalu
ta'asub dengan mimpi semua kerja buat dan usahanya pasti tunggu mimpi kerana di
sangka mimpi tu ilham.
Alam ini juga selalu terjadinya kasyaf
kauni iaini tersingkap baginya rahsia sesuatu benda(taraf keduniaan) atau apa
saja pandangan yang di nisbah kepada bathin termasuk dalam hal perubatan,
menilik(scan), nampak atau berfirasat akan hati atau sifat orang lain yang
kesemuanya ini masih bukan tujuan tariqat yang sebenar dan bilamana seseorang
terhenti pada hal-hal ini maka syaitan telah berjaya memesongkan tujuan dan
niatnya dan akhirnya segala macam keupayaan zikir-zikir atau wirid-wirid atau
muraqabahnya dapat di gunakan secara halus atas maslahat diri(keduniaan) cuma
versinya saja bertukar atau datang di bisik akan hati kecil bahawa aku sudah
kasyaf, aku sudah boleh scan hati orang, aku sudah boleh bantu orang lain jadi
mungkin Allah dah lantik aku menjadi waliNya sebab semua permintaan aku sudah
dimakbul Allah. Maka ujub pun datang menyelinap dalam hati kecil kita tanpa
disedari habis segala amalan kita hancur sehancurnya. Mohon kepada Allah Ta'ala
akan taufiq dan hidayahNya. Mengapa kita suka pada title atau suka membuat
pengakuan? Lihat bagaimana sikap baginda Rasulullah s.a.w. bila dalam satu
riwayat bahawa Allah Ta'ala bertanya kepada semua Ulul Azmi:
Wahai Nuh siapa kamu? Aku najiyallah(yang
di lepaskan oleh Allah), Wahai musa siapa kamu? Aku kalamullah. Wahai Isa siapa
kamu? Aku ruhullah(Yang dimasukkan ruh oleh Allah ke dalam perut Siti Mariam
tanpa bapa) Wahai Ibrahim siapa kamu? Aku Khalilullah (Teman bagi Allah) dan
bila di tanya kepada baginda Rasulullah s.a.w. Wahai Muhammad siapa kamu ? maka
jawab baginda s.a.w. Ana yatim( aku anak yatim tiada ibu dan ayah).
Baginda seorang nabi yang paling tinggi
mertabatnya dan tiada yang paling atas mertabatnya di sisi Allah Ta'ala
melainkan hanya baginda seorang tapi terlalu merendah diri jauh dari inginkan
sebarang gelaran tapi kita baru boleh berzikir sikit baru boleh sholat sunnat
terbuka di alam malakut saja dah terkejut dan terus mabuk dengan pengakuan demi
pengakuan. Itu tandanya syaitan dah tipu kita supaya kita leka dengan sanjungan
orang ,suka dengar pujian orang itulah suma'ah namanya iaini penyakit hati yang
menyerang kita tanpa kita ketahui akibat cuai belajar ilmu tasawuf dan
usuluddin.
MAHSYAR
::: BERWAJAH KERA Suka menabur fitnah
sesama manusia ::: BERWAJAH KHINZIR Suka memberi dan menerima rasuah ::: BUTA
KEDUA BELAH MATA Hakim yang zalim ketika menjatuhkan hukuman ::: PEKAK DAN BISU
Suka menunjuk-nunjuk amal ibadat dan kebajikan yang dilakukan kepada orang lain
::: TUBUH YANG MENGALIR NANAH DAN DARAH YANG AMAT BUSUK SERTA MENIKAM LIDAHNYA
BERULANG KALI Golongan yang berilmu dan mengajar orang lain tetapi prbuatannya
sendiri tidak sama dengan apa yang dikatakannya ::: BADAN LUKA SEPERTI DIHIRIS
Menjadi saksi tetapi berbohong terhadap kebenaran ::: BERJALAN TERHOYONG-HAYANG
SEPERTI CACAT Orang yang kedekut membelanjakan sedikit hartanya untuk kebajikan
::: BERJALAN SEPERTI MABUK Orang yang suka bercerita hal-hal dunia di dalam masjid
::: RUPA BADANNYA SEPERTI KHINZIR Suka makan riba ::: TIDAK BERTANGAN DAN TIDAK
BERKAKI Suka menyakiti atau menyusahkan jiran sekeliling ::: WAJAH DAN BADANNYA
SEAKAN KHINZIR Suka mempermudahkan solat dan lalai dalam solatnya hingga sering
terlupa rukun ::: PERUTNYA DIPENUHI ULAR DAN KALA JENGKING YANG SERING
MENYENGAT-NYENGAT Tidak mahu mengeluarkan zakat terhadap dirinya,
pendapatannya, terhadap perniagaan dan lain-lain zakat ::: BADANNYA SANGAT
BUSUK SEPERTI BAU BANGKAI Melakukan maksiat secara sembunyi-sembunyi ::: TIDAK
BERLIDAH DAN DARAH YANG BUSUK MENGALIR DARI MULUT Malas dan jarang mengucap dua
kalimah syahadah ::: BERJALAN KAKI KE ATAS DAN KEPALA KE BAWAH, DARAH DAN NANAH
SENTIASA MENGALIR DARI KEMALUANNYA Suka melakukan riba ::: MUKA HITAM DAN PERUT
DIPENUHI API Suka makan harta anak yatim ::: PERUT DIPENUHI SOPAK DAN KUDIS
Orang yang menderhaka kepada kedua orang tuanya ::: GIGINYA SEPERTI TANDUK
LEMBU, LIDAH TERJELIR HINGGA KE PERUT, NAJIS DAN AIR KENCINGNYA SENTIASA
MENGALIR KELUAR DARI KEMALUAN Orang yang suka minum arak atau segala jenis
benda yang mengkhayalkan.
NABIKU
Daripada Anas bin Malik r.a., Nabi SAW
bersabda : "bagi setiap Nabi tedapat doa (yang telah dikabulkan di dunia)
untuk umatnya. tetapi aku telah menyimpan doaku sebagai syafa'at untuk umatku
pada hari kiamat." (H.R. Bukhari & Muslim)
- Maksud hadith ini ialah setiap Nabi telah
mendoakan agar umatnya dibinasakan, melainkan Nabi Muhammad SAW tidak mendoakan
sedemikian. ini kerana baginda akan memberikan syafa'at sebagai balasan
kesabaran umatnya menanggung kesusahan di dunia. (Fath Al-Bari)
- Hadith ini menerangkan kesempurnaan
syafa'at Nabi SAW dan belas kasihan baginda terhadap umatnya. baginda ambil
perhatian terhadap kemaslahatan umatnya yang terpenting. maka baginda
menangguhkan doa balasan azab terhadap umatnya sehingga waktu terpenting &
amat diperlukan syafa'at ketika itu." (H.R. Muslim)
HIBAH
Hebah (pemberian) iaitu memberi seorang
akan suatu dengan tiada ganti pada ketika hidup.
Sekiranya memberi dengan ada ganti
dinamakan jual beli, seperti berkata seorang “ aku beri kepada engkau barang ini
dengan pemberian engkau kepada aku seekor ayam”, dan sah jual beli dengan lafas
hebah.
Sekiranya memberi digantungkan dengan mati seperti
berkata seorang “aku beri barang ini kepada engkau setelah aku mati” maka
dinamakan wasiat.
Memberi sesuatu dengan mengharapkan pahala
akhirat dinamakan sedekah sementara memberi sesuatu yang dihantar kepada orang
yang diberi kerana memuliakannya dinamakan hadiah.
Syarat hebah hendaklah ada ijab (penawaran)
dan kabul (terima tawaran).
Contoh lafas ijab aku beri benda ini kepada
engkau, aku mempermilik benda ini kepada engkau, aku muliakan engkau sambil
menghulurkan barang kepada orang yang diberi dan sebagainya.
Contoh lafas kabul aku terima, aku terima
hebah, dan sebagainya.
Sunat bagi bapa, datuk dan ke atas
mensamakan pemberian kepada anak dan ke bawah sama ada anak atau cucu itu
lelaki atau perempuan.
Harus bapa atau datuk dan ke atas mengambil
balik pemberian yang telah diberi kepada anak dan ke bawah.
Tidak harus selain asal (bapa teratas)
mengambil balik pemberian, contoh selain bapa teratas seperti saudara, bapa
saudara dan lainnya.
LANGIT
"Dialah Allah, yang menjadikan segala
yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak menuju langit, lalu
dijadikan-Nya tujuh langit. Dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu."
"Kemudian Dia menuju langit, dan
langit itu masih merupakan asap. Maka Dia menjadikannya tujuh langit dalam dua
masa dan Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya."
1.Langit Dunia.
Pintu langit dunia bahannya dari emas.
Malaikat penjaga langit ini menghentikan amal yang berkaitan ghibah.
2. Langit Al Maun.
Bahannya ada yang berpendapat dari besi,
ada yang berpendapat dari marmar putih. Penjaganya adalah malaikat Rubail
3. Langit Haribut.
Bahannya dari tembaga. Malaikat penjaga
langit ini memilih dan menghentikan amal yang berkaitan sifat sombong/takabur.
Wirid malaikatnya iaitu:
(subhaanal hayyilladzii laa yamuut).
4. Langit Zahir.
Bahannya ada yang berpendapat dari tembaga,
ada yang berpendapat dari perak. Di langit dihentikan amal yang mengandungi
sifat ujub (membanggakan diri). Wirid malaikat penjaga langit ini adalah:
(subhaanal malikil qudduus).
5. Langit Misharoh.
Bahannya ada yang berpendapat dari emas,
ada yang berpendapat dari perak. Malaikat penjaga langit ini memilih dan
menghentikan amal yang mengandung sifat hasad/iri dengki.
6. Langit Kholishoh.
Bahannya dari emas/intan. Malaikat
penjaganya adalah Thouthoil yang memilih dan menghentikan amal dari orang yang
tidak mempunyai belas kasihan terhadap orang lain.
7. Langit Al Laabia.
Bahannya dari yakut merah. Malaikat
penjaganya memilih dan menghentikan amal yang kemasukan sifat riya'. Wirid
malaikatnya adalah: (subhaana khooliqinnuur).
Sabda Nabi Muhammad SAW yang diriwayatkan
imam Muslim dari Anas bin Malik.
1. Langit pertama
Rasullulah SAW bertemu dengan manusia
sekaligus wali Allah SWT pertama di muka bumi, Nabi Adam AS. Saat bertemu nabi
Adam, Rasullulah sempat bertegur sapa sebelum akhirnya meninggalkan dan
melanjutkan perjalanannya. Nabi Adam membekalkan rasullulah dengan doa, supaya
rasullulah SAW selalu diberi kebaikan pada setiap urusan yang dihadapinya.
Sambil mengucapkan salam, rasullulah meninggalkan langit pertama untuk menuju
langit kedua.
2. langit kedua,
Nabi Muhammad SAW bertemu dengan Nabi Isa
dan Nabi Yahya. Seperti juga di langit pertama, rasullulah disapa dengan ramah
oleh kedua nabi pendahulunya. Sewaktu akan meninggalkan langit kedua, Nabi Isa
dan Yahya juga mendoakan kebaikan kepada rasullulah. Kemudian rasullulah
bersama Malaikat Jibril terbang lagi menuju langit ketiga.
3. langit ketiga,
Rasullulah bertemu dengan Nabi Yusuf,
manusia tertampan yang pernah diciptakan Allah SWT di bumi. Dalam pertemuannya,
Nabi Yusuf memberikan sebagian dari ketampanan wajahnya kepada Nabi Muhammad.
Dan juga di akhir pertemuannya, Nabi Yusuf memberikan doa kebaikan kepada nabi
terakhir itu.
Setelah berpisah dengan Nabi Yusuf di
langit ketiga, Nabi Muhammad melanjutkan perjalanan.
4. langit keempat.
Di sini rasullulah bertemu Nabi Idris.
Iaitu manusia pertama yang mengenal tulisan, dan nabi yang berdakwah kepada
bani Qabil dan Memphis di Mesir untuk beriman kepada Allah SWT. Seperti
pertemuan dengan nabi-nabi sebelumnya, Nabi Idris memberikan doa kepada Nabi
Muhammad supaya diberi kebaikan pada setiap urusan yang dilakukannya.
5. langit kelima,
Nabi Muhammad SAW bertemu dengan Nabi Harun
A.S iaitu nabi yang mendampingi saudaranya, Nabi Musa berdakwah mengajak Raja
Firaun yang menyebut dirinya tuhan dan kaum Bani Israil untuk beriman kepada
Allah SWT.
Harun terkenal sebagai nabi yang memiliki
kepandaian berbicara dan meyakinkan orang. Di langit kelima, Nabi Harun
mendoakan Nabi Muhammad senantiasa selalu mendapat kebaikan pada setiap
perbuatannya.
6. langit keenam,
Nabi Muhammad dan Malaikat Jibril bertemu
dengan Nabi Musa. Iaitu nabi yang memiliki jasa besar dalam membebaskan Bani
Israil dari perhambaan dan menuntunnya menuju kebenaran Illahi. Nabi Musa juga
terkenal dengan sifatnya yang penyabar dan penyayang selama menghadapi
kebebalan Bani Israil.
Nabi Musa menyambut Nabi Muhammad seperti
kedua sahabat lama yang tidak pernah bertemu. Penuh kehangatan dan keakraban.
Sebelum Nabi Muhammad pamit meninggalkan langit keenam, Nabi Musa melepasnya
dengan doa kebaikan.
7. langit ketujuh.
Di langit ini, Nabi Muhammad bertemu dengan
sahabat Allah SWT, bapanya para nabi, Ibrahim AS. Sewaktu bertemu, Nabi Ibrahim
sedang menyandarkan punggungnya ke Baitul Ma’muur, iaitu suatu tempat yang
disediakan Allah SWT kepada para malaikatnya. Setiap harinya, tidak kurang dari
70 ribu malaikat masuk ke dalam.
Kemudian Nabi Ibrahim mengajak Muhammad
untuk pergi ke Sidratul Muntaha sebelum bertemu dengan Allah SWT untuk menerima
perintah wajib solat. Sidratul Muntaha merupakan sebuah pohon yang menandakan
akhir dari batas langit ke tujuh. Masih dalam hadits yang sama, rasullulah SAW
menceritakan bentuk Sidratul Muntaha, iaitu berdaun lebar seperti telinga gajah
dan buahnya yang menyerupai tempayan besar.
Namun ciri Sidratul Muntaha berubah ketika
Allah SWT datang. Bahkan Nabi Muhammad sendiri tidak bisa berkata-kata
menggambarkan keindahan pohon Sidratul Muntaha. Pada kepecayaan agama lain,
Sidratul Muntaha juga dinasabkan sebagai pohon kehidupan.
Di Sidratul Muntaha inilah Nabi Muhammad
berdialog dengan Allah SWT, untuk menerima perintah wajib solat lima puluh
waktu dalam sehari dan akhirnya menjadi lima. Pun begitu masih ada yang malas
melakukannya.
pendapat lain yang muktabar mengatakan
begini,
اسم السماء الدنيا الاولى – رقيع- وهي من دخان،،
Nama langit pertama – Ragi’ – daripada
asap,,
اسم السماء الثانية – قيدوم – وهي على لون النحاس،،
Nama langit kedua – Qaiddum – warna tembaga,
واسم السماء الثالثة -الماروم – وهي على لون النور،،
Dan nama langit ketiga – Al-Marom – warna
cahaya,
واسم السماء الرابعة -أرفلون – وهي على لون الفضة،،
Dan nama langit IV – Ervlon – Warna perak,
واسم السماء الخامسة -هيفوف- وهي على لون الذهب،،
Dan nama langit – Kelima Haifuf – yang warna
emas,
واسم السماء السادسه – عروس – وهي ياقوتة خضراء،،
Nama langit keenam – Pengantin – Warna Delima Hijau.
واسم السماء السابعة – عجماء – وهي درة بيضاء،،
Dan nama langit ketujuh – Ajama’ – Mutiara
Putih,
KASIH NABI
Ketika ditiupkan suatu bunyi yang amat
menggerunkan dan menakutkan tetapi hebatnya bunyi itu..maka berdentumlah langit
dan bumi..turunlah titik hujan yang membawa rohmah..semakin kuat dan membasahi
alam..air yang berbeza..alam yang berbeza..segalanya berbeza..lalu menantilah
dua makhluk Allah yang menjadi sahabat karib ketika hayat..
Bangkitlah seorang insan dari tidur
jasadnya yang panjang..berjubah indah..membersihkan kotoran dilengan dan
janggut..dinanto nantikan sejak diceritakan Allah sebelum dijadikan Adam
a.s..sehingga setiap bayi lelaki yang lahir dari rahim ibunya..para makhluk
yang sudi bersujud dan menurut perintah Allah itu bertanya inikah insan
itu.tetapi semua tidak..dan apabila julangan api majusi terpadam sendiri..maka
itulah kelahirannya..
Menunggunya di sisi makamnya..lalu bangkit
sebagai manusia pertama dibangkitkan..sambil membersihkan jubah dan
janggutnya..
"Wahai sahabat rapatku
Jibril..khabarkan kepadaku suatu khabar yang menggembirakan
aku".."wahai kekasih Allah,sesungguhnya Allah telah menyediakan suatu
tempat yang indah buatmu di sana"..."bukan itu khabar yang ingin aku
dengarkan wahai sahabatku..khabarkanlah kepadaku berita yang akan
menggembirakanku"…"wahai kekasih Allah..itulah janji Allah kepadamu..dan itu
adalah benar"…"wahai sahabatku ..bukan itu khabar yang menggembirakan
aku..perkhabarkan kepadaku satu perkhabaran yang memberikan kegembiraan
kepadaku"…"wahai kekasih Allah..bukankah perkhabaran balasan syurga
sebagai tempat tinggal mu dan ahli keluargamu itu adalah satu khabar yang
menggembirakanmu?"…"Wahai sahabatku yang setia mendampingiku..perkhabaran itu
telah dijanjikan Allah padaku..tetapi perkhabaran yang ingin aku ketahui..di
mana ummatku?…bagaimanakah keadaan mereka?"…"Ya Habibullah..janganlah
engkau bersedih hati dan janganlah engkau berduka cita..sekarang ini ummatmu
sedang menuju kepada Kholiq dan berada di belakang"…"Wahai
sahabatku yang setia,bawalah aku kepada mereka"
Lalu datanglah satu makhluk ciptaan Allah
yang hanya dia saja pernah menunggang dan menaikinya suatu masa dulu yang
dikatakan oleh manusia kufur sebagai pembohongan semata..lalu ditungganglah
dinaikilah makhluk itu ditemani 2 sahabatnya yang ketika nazaknya kesakitan
berhadapan sakarotulmaut duduk bersamanya..dan ketika itu dulu soalan itulah
juga yang ditanyanya kepada sahabatnya itu..
Sewaktu menunggang makhluk itu..bibirnya
tetap bertanya di mana ummatnya..ketika menunggu ummatnya disuatu tempat
berhampiran telaga,dia memanjangkan lehernya meninjau..mencari..semakin hampir
padanya dengan berbagai bagai keadaan dan wajah..namun dia tidak memarahi apa
lagi mencemuh "wahai ummatku..andai di waktu ini Allah masih menerima
doaku..nescaya akan aku minta kepadaNya agar diampunkan dosa dosamu
kepadaNya..tetapi doaku kepada Allah cuma tinggal satu saja dan ianya untuk
kita semua dan percayalah bahawa aku telahpun memaafkan mu saudaraku
ummatku"..mengalir airmatanya..kesihankan ummatnya yang bersalah tetapi
tetap memaafkan ummatnya…"minumlah air ini,yang aku ambil untukmu"… basah lengan
jubahnya kerana mengambilkan air minum untuk ummatnya sambil mengalirkan
airmatanya..sedangkan ummat ummat yang lain masih tercari cari penolong
mereka..
Betapa sayangnya dia pada kita..walau salah
dan berdosa tetap dilayannya disayanginya..tapi kita? Lupa selupa lupanya pada
dia..cuma kenal tetapi bukan BFF..kita sanggup katakan kawan kita yang selalu
mau berjalan bersama kita..mendengar keluhan masalah kita..mendengar aduan
kita..kita katakan itu BFF kita..padahal selepas bersama kita..kita
dilupakan..tapi insan yang terlalu sayangkan kita..kita langsung tidak jadikan
BFF..padahal sampai di sana sekalipun..susah bagaimana sekalipun..dia tetap
menyokong..membantu kita..susah kerana kita..memaafkan dosa kita padanya kerana
lupakan dia..
yang wawak tanya pada ahli keluarga
kita..kita malu bila berjalan diluar dengan kain baju terkoyak..malu banyak
jerawat..tapi langsung tidak tahu malu memakai pakaian tetapi
telanjang..malahan tidak tahu malu bila berjumpa insan itu nanti dengan keadaan
dan wajah yang amat menjijikan..
ﺍﻟﻠﻬﻢ صلي وسلم دائما أبدا
علي حبيبك ﻣﺤﻤﺪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ