الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
أهلا وسهلا بكم
إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.
عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"
اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور
اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله
اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب
يارب يارب يارب
KEMASKINI
_
برونتوڠڽ منجادي سأورڠ وانيتا
Tuhan sebenarnya sangat kasih dan memuliakan kaum wanita. Segala suruhan
dan larangan yang Tuhan kenakan ke atas kaum wanita tidak lain dan
tidak bukan ialah untuk memastikan keselamatan dirinya dan masyarakat
dan sekali-kali bukan untuk menyusahkan mereka. Tetapi, atas hujah dan
alasan apa dakwaan ini dibuat? Mari kita lihat satu persatu
pengiktirafan yang diberikan olehTuhan kepada wanita, sama ada setara
langsung atau pun tidak.
1 ) Gelaran Bagi `Isteri’ Di Dalam Al-Quran
Perkataan yang Allah SWT gunakan di dalam Al Quran untuk menunjukkan
suami atau isteri adalah perkataan yang sama, sedangkan dalam bahasa-
bahasa lain, perkataan untuk suami dan perkataan untuk isteri
menggunakan dua perkataan yang berbeza. Misalnya, dalam bahasa Inggeris, perkataan untuk suami ialah `husband‘ manakala perkataan untuk isteri ialah `wife‘. Sementara dalam bahasa Perancis pula, perkataan untuk suami ialah `mari‘ manakala perkataan `femme‘ untuk isteri.
Tetapi di dalam Al Quran, suami dan isteri tidak disebut dua perkataan yang berbeza `zaujuh‘ dan `zaujati‘. Hanya satu perkataan yang digunakan untuk kedua-duanya iaitu `zaujuh‘ yang bermakna `pasangan‘.
Islam melihat suami dan isteri adalah pasangan, penutup dan juga
pelindung buat yang lain. Mereka dilihat sebagai sepasang, bukan
berasingan. Sudah tentulah ini bermakna yang kaum lelaki di dalam Islam
tidak dianggap lebih mulia daripada kaum wanitanya. Apabila kita
mengatakan sepasang kaca mata, sepasang stokin atau sepasang baju,
tentulah kita menganggap mereka setara dan tidak dapat dipisahkan di
antara satu sama lain. Dan sudah tentulah kita tidak menganggap yang
stokin kanan lebih hebat daripada stokin kiri atau kaca mata kanan lebih
baik daripada kaca mata kiri. Begitulah tamsilannya sepasang suami isteri di dalam Islam seperti yang tercatat di dalam Al Quran.
Namun, gelaran zaujuh ini hanya diberikan kepada isteri yang sama beriman. Bagi isteri yang tidak beriman, mereka tidak disebut zaujuh. Contohnya, isteri Nabi Lut dan isteri Nabi Nuh. Di dalam Al Quran, mereka disebut ‘imraah‘, kerana isteri sebegini tidak dianggap pelengkap, pelindung atau penutup kepada suaminya.
2 ) Pembelaan Rasulullah SAW Terhadap Wanita
Rasulullah SAW ada banyak menyatakan Hadis-Hadis yang menunjukkan betapa wanita itu dimuliakan di dalam Islam. Antaranya:
a. “Syurga di bawah telapak kaki ibu.” Apakah wanita tidak rasa mulia dengan Hadis ini? Mengapa Rasulullah SAW memilih perkataan “di bawah telapak kaki” dan bukan “di dalam tangan” atau “di sisi” seorang ibu? Sudah tentu ini sangat menggambarkan mulianya seorang wanita di dalam Islam.
Seorang yang faham tentu akan sangat memandang mulia, menghormati,
membela serta berlumba-lumba untuk berkhidmat dan meng’hamba’kan diri
kepada ibunya (dengan syarat segala yang dibuat itu tidak melanggar syariat). Tidakkah beruntung menjadi seorang ibu di dalam Islam? Dia tidak akan terbiar dan dipinggirkan, malah akan sentiasa dibela, dihormati dan dimuliakan oleh anak-anaknya.
b. “Orang
yang paling baik dari antara kamu itu ialah yang paling baik kepada isi
rumahnya, dan aku ini orang yang paling baik dari antara kamu kepada
isi rumahku.”
c. “Tidak
akan memuliakan perempuan-perempuan melainkan orang yang mulia, dan
tidak menghina akan perempuan-perempuan melainkan orang yang hina.” (Hadis riwayat Ibnu `Asakir)
d. “Bergaullah
kamu dengan isteri-isteri kamu dengan cara yang sopan. Kemudian bila
kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) kerana mungkin kamu tidak
menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang
banyak.”
e. “Janganlah
seorang mukmin lelaki membenci kepada seorang (isterinya yang)
mukminah, kerana walaupun ada satu perangainya yang lelaki itu tidak
suka, tetapi (tentu) ada lain perangainya yang is suka.” (Hadis riwayat Ahmad dan Muslim)
Demikianlah hak-hak istimewa seorang wanita yang diberi oleh Islam.
Dalam satu masyarakat yang bertaqwa, kaum wanita tidak perlu bimbang
yang mereka akan diperleceh, dipermain atau diperkotak-katikkan oleh
kaum lelaki, sebaliknya mereka boleh yakin bahawa pihak lelaki akan
sentiasa melindungi, menasihati, menegur dan membimbing mereka dengan
ikhlas.
3 ) Bahagian Tubuh Wanita Dianugerahkan Nama Yang Mulia
Dalam tubuh wanita, ada satu bahagian yang diberi nama yang begitu mulia iaitu rahim. Perkataan ini diambil dari nama Tuhan, yang bermaksud `Maha Penyayang‘.
Sudah tentulah Tuhan tidak akan memberikan nama yang semulia ini kepada
sesuatu yang hina di sisi- Nya. Sudah tentu Tuhan akan memilih sesuatu
yang mulia juga untuk dianugerahkan nama yang begitu mulia. Tuhan tidak
berikan nama yang semulia ini kepada bahagian tubuh lelaki tetapi Dia
memberikannya kepada bahagian tubuh wanita. Rahim inilah
yang merupakan penghubung kepada makhluk. Di dalam rahimlah, wanita
menjaga ciptaanTuhan dan memberi makan kepada apa yang Tuhan ciptakan.
Kaum wanita sepatutnya merasa sangat malu kepada Tuhan kerana memberi penghargaan yang begitu tinggi kepada mereka. Siapa boleh nafikan kepentingan rahim untuk kewujudan manusia? Anugerah rahim kepada wanita sebenarnya sudah cukup untuk membuktikan akan mulianya wanita di sisi Tuhan.
4 ) Diberi Pahala Yang Berterusan
Wanita disebut `kurang dari sudut agama‘, tetapi ini bukan bermaksud yang wanita itu kurang dari sudut iman dan taqwanya.
Mereka cuma kurang bersolat ketika datang haid dan nifas. Namun, oleh
kerana di waktu-waktu lain mereka sentiasa bersolat, maka sepanjang
waktu haid dan nifas itu, Tuhan tetap memberikan juga pahala solat
sekiranya mereka dapat bersabar dengan keadaannya yang tidak selesa itu.
Bayangkan seorang wanita yang baru melahirkan anak. Sudahlah digugurkan dosa-dosanya seperti seorang bayi yang baru lahir, diberikan pula pahala solat percuma sepanjang dia dalam keadaan nifas. Dan kalau dia sabar menyusu, memelihara dan melayan kerenah anaknya pula, makin banyaknya pahala yang Tuhan sediakan untuknya.
وق
سمهاري