الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    ZIHAR : SUATU HUKUM YANG JELAS

    Suatu Pengenalan

    Zihar pada segi istilah syarak, ertinya suami yang
    menziharkan juzuk tubuh badan isterinya dengan muhram
    suami dengan mana-mana anggota lahirnya. Namun
    demikian tidaklah sampai jatuh talak sehingga
    menyebabkan pasangan suami isteri itu mesti bercerai
    tetapi hukuman tetap dikenakan bersabit dengan
    kesalahan tersebut. Allah swt telah berfirman yang
    maksudnya:

    “Orang-orang yang menziharkan isterinya di antara
    kamu, (menganggap isteri sebagai ibunya) padahal
    tiadalah isteri mereka itu ibu mereka. Ibu-ibu mereka
    tidak lain hanyalah wanita yang melahirkan mereka. Dan
    sesungguhnya mereka sungguh-sungguh mengucapkan satu
    perkataan yang mungkar dan dusta. Dan sesungguhnya
    Allah Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun.”

    “Allah sekali-kali tidak menjadikan di dalam
    rongganya, dan Dia tidak menjadikan isteri-isterimu
    yang kamu zihar itu sebagai ibumu, dan Dia tidak
    menjadikan anak-anak angkatmu sebagai anak kandungmu
    sendiri…….”
    Zihar ialah seorang lelaki menyamakan isterinya dengan salah seorang mahramnya seperti ibu atau adik-beradik perempuannya daripada sudut haram mengahwininya.

    Zihar boleh terjadi apabila seorang suami menyamakan tubuh isterinya  seperti tubuh wanita yang haram dikahwininya (mahram) dengan niat untuk menziharkannya.

    Lafaz Zihar ada dua jenis, iaitu: 

    1.         Lafaz Sarih - lafaz yang menunjukkan kepada maksud zihar sahaja dan tidak boleh diandaikan kepada makna-makna yang lain.
    Contohnya: suami berkata kepada isterinya; “Engkau haram ke atasku seperti haramnya ibuku kepadaku".
    Kata-kata seperti ini bermakna suami tersebut telah menziharkan isterinya sama ada dengan niat Zihar ataupun tidak dengan syarat dia masih waras, dengan kemahuannya (tidak dipaksa serta memahami apa yang diperkatakannya.
     
    2.         Lafaz Kinayah – lafaz yang boleh diandaikan sebagai lafaz Zihar ataupun tidak.
    Contohnya, suami berkata; "Bagiku engkau seperti ibu dan adik-beradik perempuanku".
    Jika dia berkata dengan niat Zihar, maka haramlah isterinya untuk disetubuhi olehnya.
    Tetapi jika dia berkata begitu dengan niat penghormatan (memuliakan ibu dan adik-beradiknya), maka lafaz tersebut tidak menjadi Zihar dan dia tidak dikenakan apa-apa hukuman.
    Bagi situasi/lafaz yang dikira Zihar, wajib ke atas suami tersebut membayar kifarah Zihar untuk menghalalkan kambali perhubungannya dengan isterinya itu.
     
    Kifarah Zihar perlu ditunaikan mengikut kemampuan yang melakukannya. Hal ini dapat dilihat dalam firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala yang menjelaskan tentang isu tersebut. firman Allah :


    وَالَّذِينَ يُظَاهِرُونَ مِن نِّسَائِهِمْ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُوا فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مِّن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا ذَلِكُمْ تُوعَظُونَ بِهِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
    Dan orang-orang yang "ziharkan" isterinya, kemudian mereka berbalik dari apa yang mereka ucapkan (bahawa isterinya itu haram kepadanya), maka hendaklah (suami itu) memerdekakan seorang hamba sebelum mereka berdua (suami isteri) bercampur. Dengan hukum yang demikian, kamu diberi pengajaran (supaya jangan mendekati perkara yang mungkar itu). Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya akan apa yang kamu lakukan.
     
     
    فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ مِن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا فَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِيناً ذَلِكَ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ
    Kemudian, sesiapa yang tidak dapat (memerdekakan hamba), maka hendaklah ia berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum mereka (suami isteri) itu bercampur. Akhirnya sesiapa yang tidak sanggup berpuasa, maka hendaklah ia memberi makan enam puluh orang miskin. Ditetapkan hukum itu untuk membuktikan iman kamu kepada Allah dan RasulNya (dengan mematuhi perintahNya serta menjauhi adat Jahiliyah). Dan itulah batas-batas hukum Allah; dan bagi orang-orang yang kafir disediakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
     
    (Surah Al-Mujadalah 58: 3-4)

    Jatuhnya hukum zihar itu apabila telah memenuhi empat
    rukun:

    1. Suami yang sah.
    2. Isteri yang sah (belum tertalak atau isteri yang
    sudah tertalak tetapi masih dalam talak raj’I iaitu
    isteri yang masih di dalam iddah).
    3. Orang yang diziharkan dengan isterinya itu (muhram
    suami).
    4. Lafaz zihar samada secara terang-terangan atau
    sindiran, melalui tulisan atau bahasa isyarat kepada
    orang bisu dengan syarat isyarat itu boleh difahami,

    Siapakah muhram suami itu? Ada empat peringkat yang
    mana boleh berlaku muhram dengan suami yang melibatkan
    jatuhnya hukum zihar iaitu:

    Secara nasab atau keturunan

    1. Ibu kandung suami.
    2. Nenek (opah) kandung suami.
    3. Anak saudara perempuan suami termasuklah anak
    saudara kakak atau abang suami.
    4. Anak saudara perempuan dari pihak isteri. Ia juga
    tidak boleh disamakan dengan isterinya walaupun pada
    zahirnya suami tidak ada pertalian darah dengannya
    tetapi dalam hal ini anak saudara tersebut telah
    menjadi muhram sementara kepada suami, sebabnya suami
    tidak boleh mengahwininya yakni memadukannya dengan
    isterinya selagi hayat isterinya masih ada. Hubungan
    muhram ini akan terputus sebaik sahaja suami itu
    bercerai hidup atau bercerai mati dengan isteri
    tersebut, setelah itu barulah suami itu boleh
    berkahwin dengan anak saudara perempuan isteri.
    5. Cucu saudara perempuan suami.
    6. Adik beradik perempuan suami, ini termasuklah adik
    beradik kandung dan adik beradik tirinya samada
    sebelah ibu atau bapa sahaja.
    7. Ibu saudara suami.
    8. Anak kandung suami isteri.
    9. Anak suami (anak tiri isteri).
    10. Anak isteri (anak tiri suami).

    Muhram berambil-ambilan

    Muhram boleh berlaku melalui perkahwinan bapa dengan
    seorang perempuan. Perempuan yang dimaksudkan itu
    ialah ibu tiri. Mana-mana perempuan yang menjadi ibu
    tiri kita, dia adalah muhram dan haram dinikahi serta
    ditegah menyerupakan isteri dengannya.

    Tapi mesti dengan satu syarat, seorang suami itu
    mestilah telah mempunyai ibu tiri sebelum dia
    dilahirkan ke dunia lagi. Hanya ibu tiri yang ini saja
    yang tidak boleh disamakan dengan isterinya.

    Muhram secara ridha’ (susuan)

    Berlakunya hukum zihar apabila suami menyamakan
    anggota lahir isteri dengan nenek susuan (ibu susu
    kepada ayah atau ibu suami), kerana semasa ayah atau
    ibu suami menyusu kepada ibu susunya, ia belum lahir
    ke dunia.

    Tidak berlaku zihar jika suami menyamakan anggota
    isteri dengan ibu susuan suami kerana semasa suami
    menyusu dengan ibu susuannya, suami itu sudah lahir ke
    dunia. begitu juga tidak jatuh zihar sekiranya
    menyamakan isteri dengan adik beradik perempuan
    sesusuan, anak saudara sesusuan, ibu saudara sesusuan
    samada keluarga dari sebelah ibu susu ataupun ayah
    susu.

    Ibu mertua

    Muhram juga boleh berlaku melalui nikah. Di mana
    apabila seseorang lelaki itu menikahi seorang wanita,
    ibu isteri telah menjadi ibu mertua suami. Kedudukan
    ibu mertua kepada suami adalah seperti ibunya juga.

    Kalau seorang suami itu memiliki 2, 3 atau 4 orang
    isteri, maka dia telah mempunyai 2, 3 atau 4 orang ibu
    mertua. Katakanlah pada suatu hari, suami telah
    menceraikan isteri keduanya. Walaupun dia telah
    bercerai dengan isterinya tetapi hubungan suami dengan
    ibu mertua keduanya tetap kekal selagi hayat masih
    ada. Dia telah menjadi muhram kekal. Kedudukan ini
    samalah dengan cerai mati.

    Perlu diingat, 2, 3 atau 4 orang isteri itu jangan
    sekali-kali kita samakan dengan mana-mana ibu mertua
    kita yang lainnya kerana ia boleh menjatuhkan zihar
    kepada isteri.

    Di sini biarlah saya jelaskan mengenai lafaz zihar
    terlebih dahulu kerana berapa ramai manusia yang
    menanggung dosa zihar berkaitan dengan kecuaian ketika
    melafazkan kata-kata kepada isteri.

    Adapun lafaz yang membawa kepada zihar ke atas isteri,
    amat mudah berlaku. Selalunya di awal perkahwinan
    suami suka menatap wajah isteinya, maklumlah baru
    berkenalan. Ketika itu semuanya dipandang indah. Tanpa
    disedari terkeluarlah kata-kata, “Muka Ayang ni saling
    tak tumpah macam muka ibu abang”. Isteri yang jahil
    tersenyum bangga menerima pujian suami.

    Kadang-kadang tu, bila saja anak perempuannya lahir
    tak habis-habislah orang memuji kecantikannya. Hati
    ibu mana tidak gembira bila anak dipuji demikian.

    Untuk lebih menyakinkan lagi isteri pun sibuklah
    bertanya kepada suaminya, “Bang, bang, betulkah rupa
    saya ni macam rupa anak kita?’ “Ya”, Jawab suami
    ringkas. Sepatah perkataan, “Ya” sudah cukup
    menjatuhkan hukum zihar ke atas isteri kerana suami
    telah menyerupakan isteri dengan anak kandungnya.

    Begitu juga perumpamaan antara isteri dan ibu atau
    muhram suami, sedarkah kita bahawa dengan kata-kata
    pujian ini boleh menyebabkan dosa besar terhadap suami
    kerana telah menyamakan wajah isteri dengan wajah ibu
    atau muhramnya.

    Punca berlakunya itu kadangkala bermula dari kesalahan
    isteri sendiri. Mulut terlalu peramah tanya itu ini
    sehinggalah tidak disedari terlafaznya kata-kata zihar
    dari suami.

    Katakanlah, seorang anak perempuan yang baru lahir ada
    saja mewarisi baka ibu dan ayah atau datuk neneknya.
    Boleh jadi bibirnya serupa dengan bibir ibunya atau
    mukanya seiras dengan muka ibunya. Akibat dari itu
    kadang-kadang bila seorang suami melihat isterinya
    tercetuslah di hatinya kata-kata: hidung isteri aku
    ini macam hidung anaknya.”

    Belum jatuh zihar kalau baru terdetik di hati kerana
    syarat zihar itu dengan berlafaz. Jadi sebagai suami
    kenalah berhati-hati bila melihat tubuh isteri.
    Sekiranya ada yang serupa dengan ibunya atau ibu
    saudaranya atau dengan anak perempuannya mahupun
    lain-lain muhram suami, jangan sekali-kali dilafazkan
    dengan mulut.

    Kalau hati membenarkannya biarkan ia tersimpan di
    hati. Kalau dilafazkan maka akan berlakulah zihar ke
    atas isterinya dan lafaz yang seperti ini adalah lafaz
    yang nyata.

    Erti zihar itu ialah kata-kata yang menyerupakan
    seluruh anggota badan isterinya dengan anggota badan
    orang-orang yang muhram suami, seperti mulut, mata,
    kepala, hidung, telinga, bibir, muka, tangan, perut,
    pusat, kaki dan sebagainya.

    Anggota-anggota yang menjadi perhiasan seperti rambut,
    bulu ketiak dan sebagainya termasuk anggota batin
    seperti jantung, hati, akal, air mata, air liur, peluh
    dan sebagainya, kalau disebut, ia tidak termasuk dalam
    lafaz zihar.

    Demikianlah perkara-perkara yang menjadi syarat-syarat
    atau rukun dalam menjatuhkan hukum zihar ke atas
    seorang isteri. Oleh itu, suami hendaklah berhati
    sungguh-sungguh dalam hal ini kerana apabila isteri
    telah terzihar, perbuatan itu adalah satu kesalahan,
    satu dosa dan kemungkaran.

    Kalau tidak disedari, akan membawa kepada kerosakan
    dan kecelakaan rumahtangga. Dari dosa yang satu itu,
    ia akan membabitkan lain-lain dosa hinggakan apabila
    dosa-dosa itu berpanjangan, rumahtangga boleh porak
    peranda. Tidak ada keberkatan dan tidak ada rahmat
    daripada Allah swt. Akibatnya, kalau sampai mati tidak
    kita sedari, masuk nerakalah kita.

    Suami yang telah menziharkan isteri itu di samping
    melakukan dosa dan kemungkaran, suami adalah dilarang
    oleh Allah swt mencampuri gauli isterinya. Kalau
    sekiranya suami tidak menyedari tentang telah
    berlakunya zihar, suami pun menggauli atau mensetubuhi
    isterinya, suami telah melakukan satu perbuatan dosa
    kerana melanggar larangan Allah swt. Inilah yang
    dikatakan dosa yang bersambung-sambung.

    Kerana itu, apakah yang mesti dibuat oleh seseorang
    itu sekiranya dia telah menziharkan isterinya? Apakah
    caranya hendak rujuk kembali daripada perbuatan itu.
    Firman Allah swt yang bermaksud:

    “orang-orang yang telah menziharkan isteri mereka dan
    kemudian mereka hendak menarik kembali apa yang mereka
    ucapkan itu, maka (wajib atasnya) memerdekakan seorang
    budak sebelum kedua suami isteri itu bercampur.
    Demikianlah yang diajarkan kepada kamu dan Allah Maha
    mengetahui apa yang kamu kerjakan.”

    Dan di dalam firman yang berikutnya, Allah berkata
    lagi:

    “Barangsiapa yang tidak mendapat budak (hamba) untuk
    dimerdekakan, maka wajiblah atasnya (suami) berpuasa
    dua bulan berturut-turut sebelum keduanya bercampur.
    Maka siapa yang tidak kuasa, Wajiblah atasnya memberi
    makan 60 orang miskin. Demikianlah supaya kamu beriman
    kepada Allah dan Rasulnya. Dan itulah hukum-hukum
    Allah dan orang-orang kafir ada baginya
    siksaan-sikaaan yang amat pedih.”

    Melalui ayat di atas dapatlah difahami turutan denda
    yang dikenakan. Untuk membayar denda tersebut, suami
    itu tidak boleh memilih mana-mana yang dia suka.

    Katalah dirasakannya mudah untuk membeli beras
    mengikut kadar yang telah ditetapkan. Cara ini adalah
    salah, sebaliknya setiap yang bersalah mestilah
    mengikut susunan denda yang ditetapkan oleh Allah.

    Syarat yang pertama sekali, memerdekakan seorang budak
    atau hamba. Syarat ini sudah tentulah tidak boleh
    dilakukan pada hari ini kerana perbudakan atau
    perhambaan sudah tidak ada lagi. Dengan sendirinya
    syarat pertama ini menjadi mansuh. Maka seorang suami
    itu mestilah menjalani syarat yang kedua.

    Syarat yang kedua pula iaitu dia mestilah berpuasa
    selama dua bulan berturut-turut. Sebelum dia
    menghabiskan puasa dua bulan berturut-turut ini, dia
    belum boleh menggauli atau mensetubuhi isterinya.

    Tidak boleh puasa itu tertinggal walau satu hari pun
    dalam turutan 60 hari itu. Misalnya kalau di hari yang
    ke 57 iaitu suami diserang sakit, lalu tidak berpuasa,
    dia wajib mengulangi kembali puasanya dari awalnya.
    Puasanya yang sebelum itu dikira batal dan dia mesti
    mengulang kembali puasa itu bertolak dari mula.

    Kalau dia berpuasa juga hingga boleh memudaratkan
    kesihatan diri (termasuk juga memudaratkan diri dengan
    menanggung bersangatan nafsu syahwat) maka bolehlah
    dia beralih kepada syarat ketiga.

    Syarat yang ketiga pula iaitu membayar 60 cupak beras
    kepada 60 orang fakir miskin yang layak menerima zakat
    fitrah. Jika tidak mampu memberi sekaligus, bolehlah
    diansur-ansurkan. Misalnya, hari ini dia keluarkan
    lima cupak beras untuk lima orang fakir miskin. Hari
    akan datang dia beri lagi sepuluh cupak kepada sepuluh
    orang fakir miskin lain. Begitulah keadaannya sehingga
    selesai tuntutan tersebut. Setelah tamat segala
    pembayaran maka barulah boleh digauli isteri seperti
    biasa.

    Nanti ada pula orang yang akan berkata, kalau hukuman
    sudah terlalu berat hingga tidak dapat hendak
    dilaksanakan, maka lebih baiklah ceraikan saja isteri
    itu. Allah amat murka kalau suami menceraikan
    isterinya sebagai mengambil jalan singkat untuk
    menggantikan hukuman denda yang mesti dibayar itu.

    Allah sekali-kali tidak membenarkan demikian, kerana
    penceraian yang Allah galakkan atau yang Allah
    redhakan ialah perceraian yang wajib atau sunat,
    seperti dalam bab perceraian yang akan saya huraikan
    sedikit masa lagi dan akan dimuatkan ke dalam ruangan
    ini nanti. Sudahlah dosa pertama tidak ditebus
    ditambah pula dengan dosa menceraikan isteri.

    Tidak gugur hukum kifarah zihar walaupun suami
    menceraikan isterinya dengan talak satu (dengan
    harapan agar dapat rujuk kembali). Kalau dirujuk
    kembali setelah tamat iddahnya maka jadilah pergaulan
    keduanya sebagai zina. Berlipat gandalah dosa yang
    dilakukan selagi denda yang pertama belum dijelaskan.

    Hukum zihar tidak akan berlaku, sekiranya isteri yang
    menziharkan suami. Misalnya, isteri yang melafazkan,
    muka abang macam muka ibu atau lain-lain lafaz yang
    menyerupakan suami dengan lain-lain yang menjadi
    mahramnya.  

    وق سمهاري/كوتا كينبالو/2000

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA