الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    Beautiful gems

    A messenger from one of the battles came to Ummar ibn alKhattab(when he was khalifa) and gave him the good news of the victory of the Muslims. So Ummar asked him, "When did the fighting begin?" The man said, "Before the forenoon(duhaa')." Ummar then asked , "When was the victory?" So they said, "Before maghreb(sunset)." So Ummar (May Allah be pleased with him) wept so much till his beard was wet. The people said, "O ameer almu'mineen! We give you the good news of victory and you weep?" He
    (radiyaAllahu anhu) said, "By Allah, truly falsehood cannot resist before the truth for this long period(of duhaa' till maghreb) except because of a sin you committed or because of a sin I committed." He added, "We are a ummah who are not given victory due to numbers and preparation but we are given victory due to the smallness of our sin and the great amount of sinning of the enemy, so if the sins (from both sides, the camp of Islam and the camp of kufr) are equal (same), they will be given victory over us with their numbers and preparation."
    Abu Bakr (may Allah be pleased with him); once met the Prophet (peace be upon him) and said, "0 Muhammad! Is it true what the Quraysh are saying about you forsaking our gods, calling us foolish and referring to our forefathers as infidels?"
    The Prophet replied, "Yes. I am the Messenger of Allah and His Prophet. Allah has sent me to propagate His message. With conviction I am calling you towards Allah. By Allah! This is certainly the truth. 0 Abu Bakr! I call you towards the One Allah, who has no partner. Do not worship anyone but Him and always be obedient to Him. The Prophet (peace be upon him) then recited a part of the Qur'an to Abu Bakr (may Allah be pleased with him). Abu Bakr (may Allah be pleased with him) neither accepted the message nor rejected it. He accepted Islam, forsook idols, renounced all partners in worship and attested to the truth of Islam. Abu Bakr (may Allah be pleased with him) returned from his meeting with the Prophet (peace be upon him) as a true Mu'min.
    - Al-Sirah al-Nabawiyya li-ibn Kathir 1/433; al Bidayah Wan Nihayah 3/27


    Wahb ibn Munabbih (may Allah have mercy on him) said:

    الايمان عريان و لباسه التقوي ، وزينته الحياء ، و ماله الفقه

    Faith is naked. Taqwa is its cloth, modesty is its beauty and fiqh (understanding Islamic jurisprudence) is its wealth.

    - as-siyar a'lam an-nubala.



    Ummar ibn Abdul Azeez :
    "Nothing benefits the heart except what comes from the heart."(ie emaan, sincerity,)
    Abdullah ibn al Mubarak would say: "Manners were almost going to be 1/3 of the deen." 
    Malik ibn Anas: "Whoever wishes to be saved from the pains of death and the horrors of the Day of Resurrection, then let his deeds be more in private(secret) than in public." (ie: let him be sincere in his actions , for Allah swt)
    Abu Sulayman AlDaaraani: "Whoever becomes busy with himself becomes becomes busy from others."(look at your faults and become busy in fixing yourself before pointing fingers at others)

    Sufyaan ibn ‘Uyaynah said:

    ان أبي صيرفيا بالكوفة ، فركبه دين فحملنا إلى مكة ، فصرت إلى المسجد ، فإذا عمرو بن دينار ، فحدثني بثمانية أحاديث ، فأمسكت له حماره حتى صلى ، وخرج ، فعرضت الأحاديث عليه ، فقال : بارك الله فيك .

    My father used to work as a money exchanger in al-Koofah and came under debt so he took us to Makkah whereupon I went to the Masjid when suddenly I saw ‘Amr bin Deenaar, and he narrated to me eight hadeeths.
    I held his donkey whilst he went inside the masjid and prayed, when he came back out I repeated the hadeeths to him.
    He then said: BaarakAllaah feek (to me).
    - As-siyar a'lam an-nubala.

    Uqbah bin Muslim said: 

    صحبت عبد الله ابن عمر – رضي الله عنه – أربعة و ثلاثين شهراً فكثيرا ما كان يُسأل فيقول : لا أدري ، ثم يلتفت إليَّ فيقول : تدري ما يريد هؤلاء ، يريدون أن يجعلوا ظهورنا جسراً لهم إلى جهنم .

    For 34 years I kept Ibn ’Umar's (may Allah be pleased with him) company and he used to often say ”I do not know” (when he was asked about anything) 
    Whereupon he would turn towards me and say: ”Do you know what these people want?” They want to make our backs bridges into the hell fire.
    - Jami' Bayan al-'Ilm wa Fadlihi 2/841


    ”Whenever Imam Ahmad bin Hanbal ordered butter and received it in paper, he would take the butter and give back the paper to the seller due to Taqwa.”
    - Ibn Rajab al-Hanbali in Jami' al-'Ulum wal Hikam.


    Sa'eed bin Abdul Aziz (may Allah have mercy on him) said:
    'Umair bin Haani was asked, 
    إن لسانك لا يفتر عن ذكر الله، فكم تسبح كل يوم وليلة؟
    We see your tongue never getting tired of the remembrance of Allah, how many times do you glorify Allah a day 
    Whereupon he replied:

    مائة ألف، إلا أن تخطئ الأصابع
    100,000 times if my fingers do not lie to me (if I am not mistaken)
    -  Abu Nu'aym al-Isfahani in Hilyah al-Awliya wa Tabaqat al-Asfiya.


    Imam Hasan al-Basri said:

    يخرج من النار رجل بعد ألف عام، ثم غلب عليه البكاء ثم قال: يا ليتني أكون ذلك الرجل

    ”After a thousand years a man will come out of the Hell Fire. I hope that man is me.”
    - Kitab al-zahr al-faʼiḥ fi dhikr man tanazzah ʻan al-dhunab wa-al-qabaʼiḥ .


    Imam Hasan Basri (may Allah have mercy on him) said:

    Rewards lies in two things:

    الخير في هذين : الاخذ بما امر الله ، و النهي عما نهی الله عنه

    1. Accepting and implementing whatever is commanded by Allah.
    2. Rejecting and stepping away from whatever is forbidden by Allah.

    - Kitab al Wara by Ibn Abi Dunya.




    Imam Abu'l-Faraj ibn al-Jawzi (may Allah have mercy on him) said:

    بأصبعي هاتين كتبت ألفي مجلدة، وتاب على يدي مئة ألف، وأسلم على يدي عشرون ألفا
    I have written 2000 volumes. 1000 people made Tawbah at my side. 20,000 people accepted Islam through me.
    -  Imam Dhahabi in Siyar A’lam al-Nubala 


    Ibn 'Abbas رضي الله عنه said to his son: 

    عليك بالاعتبار فإنه يذهب بالاغترار وعليك بتقصير الأمل وتقريب الأجل فإنه يذهب بالكسل ويحض على العمل

    "Take yourself to account, for it rids one of complacency (and self-conceit). Always have short hopes and remember your time (of death) is coming soon, for it rids one of laziness and drives him to (good) actions." 

    [Abu Nu'aym, 'Akhbar Asbahaan']


    Yahya bin Abi Kathir said:

    " خَصْلَتَانِ إِذَا رَأَيْتَهُمَا فِي الرَّجُلِ ، فَاعْلَمْ أَنَّ مَا وَرَاءَهُمَا خَيْرٌ مِنْهُمَا ، إِذَا كَانَ حَابِسًا لِلِسَانِهِ ، يُحَافِظُ عَلَى صَلاتِهِ "

    Two traits if you find them in a man, then know that what is behind them is much goodness:

    "If he was holding back his tongue and observant of his prayers!!"

    - Al-Samt wa Adab Al-Lisan li Ibn Abi Dunya


    Rajaa' ibn Haywah* said: 

    يقال: ما أحسن الإسلام ويزينه الإيمان، وما أحسن الإيمان ويزينه التقوى، وما أحسن التقوى ويزينه العلم، وما أحسن العلم ويزينه الحلم، وما أحسن الحلم ويزينه الرفق

    "It is said: How wonderful Islam is and Iman beautifies it. And how wonderful Iman is and Taqwa beautifies it. And how wonderful Taqwa is and knowledge beautifies it. And how wonderful knowledge is and forbearance beautifies it. And how wonderful forbearance is and gentleness beautifies it." [Tahdheeb al-Kamal]


    Al-Fudayl ibn Iyad (may Allah have mercy on him) said:

    " لا تُخَالِطْ إِلا حَسَنَ الْخُلُقِ ، فَإِنَّهُ لا يَأْتِي إِلا بِخَيْرٍ ، وَلا تُخَالِطْ سَيِّئَ الْخُلُقِ ، فَإِنَّهُ لا يَأْتِي إِلا بِشَرٍّ "

    Do not mix EXCEPT with those who have good character; for the one who has good character brings nothing but good, whilst the one who has bad character brings nothing but evil.

    - Imam Al-Bayhaqī in Shu'ab Al-Imaan.


    The prophet (peace be upon him) said:

    ادعوا الله وأنتم موقنون بالإجابة واعلموا أن الله لا يستجيب دعاء من قلب غافل لاه

    "Supplicate to Allāh while you are certain that He will answer you, and know that Allāh does not answer supplication from a heart that is heedless of Him."

    - Saheeh al-Jaami as-Sagheer wa Ziyaadatuh of Shaykh Albani.


    Tubba and his people had been idol worshippers. While they were heading to Makkah on their way to Yemen, between Usfan and Amaj (a town between Makkah and Madinah) a group of Hudhayl ibn Mudrikah said to him:

    "O king, may we guide you to a house of treasury ignored by kings before you, which contains pearls, aquamarine, corundum, gold, and silver?" Tubba said: Yes. The group said: "A house in Makkah which is
    worshipped by its people where they offer prayers."

    In this way the people of Hudhayl wanted to get rid of him, since they knew that any king who wanted to own the house or tyrannize its place, was doomed to death. The king asked the two knowledgeable Jewish Rabbis about what was told to him.

    Rabbis said: "They want to get rid of you and your soldiers. We know that no one can have the House of Allah on earth, if you followed them you would definitely perish as well as all who are with you." Tubba said: "What do you suggest me to do when I reach it?" Rabbis said: "Do what its people do, circumambulate around it and glorify it, be generous there, shave your head, and yield to it until you leave."

    Tubba said: "What prevents you both from that?" Rabbis said: "By Allah it is the House of our father Ibrahim and it is as we told you but its people interfered between us and the House by the idols they stationed around it and the blood they shed there. THEY ARE IMPURE PEOPLE ASSOCIATING OTHERS WITH ALLAH."

    - Al Seerah Al Nabawiyyah by Ibn Hisham.


    قال ابن إسحاق : وكان تبع وقومه أصحاب أوثان يعبدونها ، فتوجه إلى مكة ، وهي طريقه إلى اليمن ، حتى إذا كان بين عسفان ، وأمج ، أتاه نفر من [ ص: 24 ] هذيل بن مدركة بن إلياس بن مضر بن نزار بن معد ، فقالوا له : أيها الملك ، ألا ندلك على بيت مال داثر أغفلته الملوك قبلك ، فيه اللؤلؤ والزبرجد والياقوت والذهب والفضة قال : بلى ، قالوا : بيت بمكة يعبده أهله ، ويصلون عنده 

    وإنما أراد الهذليون هلاكه بذلك لما عرفوا من هلاك من أراده من الملوك وبغى عنده . فلما أجمع لما قالوا أرسل إلى الحبرين ، فسألهما عن ذلك ، فقالا له : ما أراد القوم إلا هلاكك وهلاك جندك ، ما نعلم بيتا لله اتخذه في الأرض لنفسه غيره ولئن فعلت ما دعوك إليه لتهلكن وليهلكن من معك جميعا - قال : فماذا تأمرانني أن أصنع إذا أنا قدمت عليه ، قالا : تصنع عنده ما يصنع أهله : تطوف به وتعظمه وتكرمه وتحلق رأسك عنده ، وتذل له ، حتى تخرج من عنده ، قال فما يمنعكما أنتما من ذلك قال : أما والله إنه لبيت أبينا إبراهيم . وإنه لكما أخبرناك ولكن أهله حالوا بيننا وبينه بالأوثان التي نصبوها حوله وبالدماء التي يهرقون عنده ، وهم نجس أهل شرك - أو كما قالا له - فعرف نصحهما وصدق حديثهما فقرب النفر من هذيل ، فقطع أيديهم وأرجلهم ، ثم مضى حتى قدم مكة . فطاف بالبيت ونحر عنده ، وحلق رأسه ، وأقام بمكة ستة أيام - فيما يذكرون - ينحر بها للناس ، ويطعم أهلها ويسقيهم العسل ، وأرى في المنام أن يكسو البيت ، فكساه الخصف ، ثم أرى أن يكسوه أحسن من ذلك ، فكساه المعافر ، ثم أرى أن يكسوه أحسن من ذلك ، فكساه الملاء والوصائل ، فكان تبع - فيما يزعمون [ ص: 25 ] أول من كسا البيت ، وأوصى به ولاته من جرهم ، وأمرهم بتطهيره وألا يقربوه دما ولا ميتة ولا مئلاة ، وهي المحايض ، وجعل له بابا ومفتاحا وقالت سبيعة بنت الأحب بن زبينة بن جذيمة بن عوف بن نصر بن معاوية بن بكر بن هوازن بن منصور بن عكرمة بن خصفة بن قيس بن عيلان ، وكانت عند عبد مناف بن كعب بن سعد بن تيم بن مرة بن كعب بن لؤي بن غالب بن فهر بن مالك بن النضر بن كنانة ، لابن لها منه يقال له خالد ، تعظم عليه حرمة مكة ، وتنهاه عن البغي فيها ، وتذكر تبعا وتذلله لها ، وما صنع بها : 


    أبني لا تظلم بمكة لا الصغير ولا الكبير واحفظ محارمها بن 
    ي ولا يغرنك الغرور أبني من يظلم بمكة 
    يلق أطراف الشرور [ ص: 26 ] أبني يضرب وجهه 
    ويلح بخديه السعير أبني قد جربتها 
    فوجدت ظالمها يبور الله أمنها وما 
    بنيت بعرصتها قصور والله أمن طيرها 
    والعصم تأمن في ثبير ولقد غزاها تبع 
    فكسا بنيتها الحبير وأذل ربي ملكه 
    فيها فأوفى بالنذور يمشي إليها حافيا 
    بفنائها ألفا بعير ويظل يطعم أهلها 
    لحم المهارى والجزور يسقيهم العسل المصفى 
    والرحيض من الشعير والفيل أهلك جيشه 
    يرمون فيها بالصخور والملك في أقصى البلا 
    د وفي الأعاجم والخزير فاسمع إذا حدثت وافهم 
    كيف عاقبة الأمور
    قال ابن هشام . يوقف على قوافيها لا تعرب 






    Syeikhul Islam Ibn Taymiyyah (may Allah have mercy on him) said:

    ولو وجد غيره مضطرا إلى ما معه من الماء الطيب أو النجس فعليه أن يسقيه إياه ويعدل إلى التيمم سواء كان عليه جنابة أو حدث صغير ومن اغتسل وتوضأ وهناك مضطر من أهل الملة أو الذمة أو دوابهم المعصومة فلم يسقه : كان آثما عاصيا والله أعلم

    "And if he finds someone who is in dire need of the water that is with him, then he should give it to him to drink and perform Tayamum instead,
    And whoever performs Ghusl or ablution and there is someone who is in dire need [of this water] from the people of the Millah (our Religion) or from the people of the Dhimmah (non-Muslims), or [even] their animals whose sanctity is preserved, yet does not quench their thirst then he is a disobedient sinner!"
    And Allah knows best.

    - Majmoo al Fatawa.



    The Prophet (peace be upon him) said:

    وَالْفَخْرُ وَالْخُيَلاَءُ فِي أَصْحَابِ الإِبِلِ وَالسَّكِينَةُ وَالْوَقَارُ فِي أَصْحَابِ الشَّاءِ

    Boasting and haughtiness are among the camel owners, tranquility is with the sheep herders.

    - Saheeh Muslim




    Ar-Rabee Ibn Khutham had a disease in his leg. He used to go out for Prayer leaning on two men. They advised him, "O father of Muhammad, Allah has permitted you to pray at home as you have a legal excuse."

    He said, "Ok, but I hear the call to Prayer. Whoever could answer even if he creeps or crawl, it is better to do so."

    - Al-Kaba'ir by Imam Dhahabi



    Abdul-Haqq al-Shibli said:

    اعلم انه كلما عظم قدر الرجل في الدنيا صغر هناك ، و كلما كثر جاهه في الدنيا قل هناك ، الا من كان في الدنيا شعاره التقوي و طريقه المثلي

    Know that a person who is more valued in this world would have less value in hereafter, and a person who is less valued in this world would have more value in hereafter except that person who was a symbol of piety in this world and his way (of life) was excellent.

    - Al Aqabah fi Dhikr al Mawt


    The Prophet (peace be upon him) said:

    أحب الناس إلى الله أنفعهم و أحب الأعمال إلى الله عز و جل سرور تدخله على مسلم أو تكشف عنه كربة أو تقضي عنه دينا أو تطرد عنه جوعا و لأن أمشي مع أخي المسلم في حاجة أحب إلي من أن أعتكف في المسجد شهرا و من كف غضبه ستر الله عورته و من كظم غيظا و لو شاء أن يمضيه أمضاه ملأ الله قلبه رضى يوم القيامة و من مشى مع أخيه المسلم في حاجته حتى يثبتها له أثبت الله تعالى قدمه يوم تزل الأقدام و إن سوء الخلق ليفسد العمل كما يفسد الخل العسل

    “The most beloved of people to Allah is he who brings most benefit to people, and the most beloved of deeds to Allah the Mighty, the Magnificent, is that you bring happiness to a fellow Muslim, or relieve him of distress, or pay off his debt or stave away hunger from him. It is more beloved to me that I walk with my brother Muslim in his time of need than I stay secluded in the mosque for a month.Whoever holds back his anger, Allah will cover his faults and whoever suppresses his fury while being able to execute it, Allah will fill his heart with satisfaction on the day of judgement. Whoever walks with his brother Muslim in need until he establishes that for him, Allah will establish his feet firmly on the day when all feet shall slip. Indeed, bad character ruins deeds just as vinegar ruins honey."

    - Saheeh al Jaami



    Sa'id ibn Abi Burda said:

    "I heard my father say that Ibn 'Umar saw a Yemeni man going around the Kaa'ba while carrying his mother on his back, saying, 'I am your humble camel. If her mount is frightened, I am not frightened.'

    Then he asked, 'Ibn 'Umar? Do you think that I have repaid her?'

    He replied,

    'No, not even for a single contraction (pain she had suffered to deliver you).'

    - Imam Bukhari in Al-Adab Al-Mufrad, Classed as Saheeh by al Albani.


    Bilal ibn Sa‘d (may Allah have mercy on him) said:

    أَخٌ لَكَ كُلَّمَا لَقِيَكَ ذَكَّرَكَ بِحَظِّكَ مِنَ اللَّهِ ، خَيْرٌ لَكَ مِنْ أَخٍ لَكَ كُلَّمَا لَقِيَكَ وَضَعَ فِي كَفِّكَ دِينَارًا

    A brother of yours who reminds you of Allah every time he meets you is better for you than a brother who puts a dinar in your hand every time he meets you.

    - Ibn Mubarak in Kitab al-Zuhd wa al-Raqa'iq.



    Bakr ibn Abdullah al Muzani said:

    إذا أردت أن تنفعك صلاتك فقل : لعلي لا أصلي غيرها

    "If you want your prayer to be of benefit to you, say to yourself, 'I might not have a chance to perform another prayer.'"

    - Ibn Rajab al-Hanbali in Jami' al-'Ulum wal Hikam.



    Yunus bin Ubayd said:

    مَالِي مَالِي تَضِيعُ لِي الدَّجَاجَةُ فَأَجِدُ لَهَا، وَتَفُوتُنِي الصَّلَاةُ فَلَا أَجِدُ لَهَا

    "What is the matter with me? When I lose a chicken I feel concerned, but when I miss the prayer in congregation, it does not grieve me."

    - Abu Nu'aym al-Isfahani in Hilyah al-Awliya wa Tabaqat al-Asfiya.




    It is reported that Muhammad bin Sirin said, having been asked about a man who drops unconscious when the Qur'an is recited to him,

    ميعاد ما بيننا وبينه أن يجلس على حائط، ثم يقرأ عليه القرآن من أوله إلى آخره، فإن وقع فهو كما قال

    “Make an appointment between us and him, we will sit on a wall, and the Qur'an – from beginning to end – will be recited unto him. If he falls off the wall, he is as he claims (i.e, it happens naturally to him).”

    - Quoted by Abul-Hasan Alamuddeen Ali ibn Muhammad As-Sakhawi in Jamal al-Qurra' wa Kamal al-Iqra'.



    Khaalid bin Ma'dan:

    إذا فتح أحدكم باب خير فليسرع إليه ; فإنه لا يدري متى يغلق عنه

    If Allah opens up a door of khayr for you (giving charity etc) then hasten to it, as you don't know when it will be closed.

    - Imam Dhahabi in as-siyar a'lam an-nubala.




    Imam Ibn Kathir writes:

    وَكَانَ رَقِيقَ الْقَلْبِ سَرِيعَ الدَّمْعَةِ عِنْدَ سَمَاعِ الْحَدِيثِ

    "He (Salahuddin Ayyubi) had a soft heart, and was easily swayed to tears when he would hear ahadith."

    - Al Bidayah Wan Nihayah





    Abdullaah Ibn Mas’ood (may Allah be pleased with him) said:

    إن من أكبر الذنب أن يقول الرجل لأخيه : اتق الله ، فيقول : عليك نفسك ، أنت تأمرني

    One of the worst sins is when a man says to his brother, “Fear Allah,” and he replies, “Worry about yourself.”

    - At-Tabarani in Muj'am al Kabir. Imam Haythami said that the narrators are trustworthy





    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA