الايمان عريان و لباسه التقوي ، وزينته الحياء ، و ماله الفقه
Faith is naked. Taqwa is its cloth, modesty is its beauty and fiqh (understanding Islamic jurisprudence) is its wealth.
- as-siyar a'lam an-nubala.
Rewards lies in two things:
الخير في هذين : الاخذ بما امر الله ، و النهي عما نهی الله عنه
1. Accepting and implementing whatever is commanded by Allah.
2. Rejecting and stepping away from whatever is forbidden by Allah.
- Kitab al Wara by Ibn Abi Dunya.
عليك بالاعتبار فإنه يذهب بالاغترار وعليك بتقصير الأمل وتقريب الأجل فإنه يذهب بالكسل ويحض على العمل
"Take yourself to account, for it rids one of complacency (and self-conceit). Always have short hopes and remember your time (of death) is coming soon, for it rids one of laziness and drives him to (good) actions."
[Abu Nu'aym, 'Akhbar Asbahaan']
" خَصْلَتَانِ إِذَا رَأَيْتَهُمَا فِي الرَّجُلِ ، فَاعْلَمْ أَنَّ مَا وَرَاءَهُمَا خَيْرٌ مِنْهُمَا ، إِذَا كَانَ حَابِسًا لِلِسَانِهِ ، يُحَافِظُ عَلَى صَلاتِهِ "
Two traits if you find them in a man, then know that what is behind them is much goodness:
"If he was holding back his tongue and observant of his prayers!!"
- Al-Samt wa Adab Al-Lisan li Ibn Abi Dunya
يقال: ما أحسن الإسلام ويزينه الإيمان، وما أحسن الإيمان ويزينه التقوى، وما أحسن التقوى ويزينه العلم، وما أحسن العلم ويزينه الحلم، وما أحسن الحلم ويزينه الرفق
"It is said: How wonderful Islam is and Iman beautifies it. And how wonderful Iman is and Taqwa beautifies it. And how wonderful Taqwa is and knowledge beautifies it. And how wonderful knowledge is and forbearance beautifies it. And how wonderful forbearance is and gentleness beautifies it." [Tahdheeb al-Kamal]
" لا تُخَالِطْ إِلا حَسَنَ الْخُلُقِ ، فَإِنَّهُ لا يَأْتِي إِلا بِخَيْرٍ ، وَلا تُخَالِطْ سَيِّئَ الْخُلُقِ ، فَإِنَّهُ لا يَأْتِي إِلا بِشَرٍّ "
Do not mix EXCEPT with those who have good character; for the one who has good character brings nothing but good, whilst the one who has bad character brings nothing but evil.
- Imam Al-Bayhaqī in Shu'ab Al-Imaan.
ادعوا الله وأنتم موقنون بالإجابة واعلموا أن الله لا يستجيب دعاء من قلب غافل لاه
"Supplicate to Allāh while you are certain that He will answer you, and know that Allāh does not answer supplication from a heart that is heedless of Him."
- Saheeh al-Jaami as-Sagheer wa Ziyaadatuh of Shaykh Albani.
"O king, may we guide you to a house of treasury ignored by kings before you, which contains pearls, aquamarine, corundum, gold, and silver?" Tubba said: Yes. The group said: "A house in Makkah which is
In this way the people of Hudhayl wanted to get rid of him, since they knew that any king who wanted to own the house or tyrannize its place, was doomed to death. The king asked the two knowledgeable Jewish Rabbis about what was told to him.
Rabbis said: "They want to get rid of you and your soldiers. We know that no one can have the House of Allah on earth, if you followed them you would definitely perish as well as all who are with you." Tubba said: "What do you suggest me to do when I reach it?" Rabbis said: "Do what its people do, circumambulate around it and glorify it, be generous there, shave your head, and yield to it until you leave."
Tubba said: "What prevents you both from that?" Rabbis said: "By Allah it is the House of our father Ibrahim and it is as we told you but its people interfered between us and the House by the idols they stationed around it and the blood they shed there. THEY ARE IMPURE PEOPLE ASSOCIATING OTHERS WITH ALLAH."
- Al Seerah Al Nabawiyyah by Ibn Hisham.
قال ابن إسحاق : وكان تبع وقومه أصحاب أوثان يعبدونها ، فتوجه إلى مكة ، وهي طريقه إلى اليمن ، حتى إذا كان بين عسفان ، وأمج ، أتاه نفر من [ ص: 24 ] هذيل بن مدركة بن إلياس بن مضر بن نزار بن معد ، فقالوا له : أيها الملك ، ألا ندلك على بيت مال داثر أغفلته الملوك قبلك ، فيه اللؤلؤ والزبرجد والياقوت والذهب والفضة قال : بلى ، قالوا : بيت بمكة يعبده أهله ، ويصلون عنده
وإنما أراد الهذليون هلاكه بذلك لما عرفوا من هلاك من أراده من الملوك وبغى عنده . فلما أجمع لما قالوا أرسل إلى الحبرين ، فسألهما عن ذلك ، فقالا له : ما أراد القوم إلا هلاكك وهلاك جندك ، ما نعلم بيتا لله اتخذه في الأرض لنفسه غيره ولئن فعلت ما دعوك إليه لتهلكن وليهلكن من معك جميعا - قال : فماذا تأمرانني أن أصنع إذا أنا قدمت عليه ، قالا : تصنع عنده ما يصنع أهله : تطوف به وتعظمه وتكرمه وتحلق رأسك عنده ، وتذل له ، حتى تخرج من عنده ، قال فما يمنعكما أنتما من ذلك قال : أما والله إنه لبيت أبينا إبراهيم . وإنه لكما أخبرناك ولكن أهله حالوا بيننا وبينه بالأوثان التي نصبوها حوله وبالدماء التي يهرقون عنده ، وهم نجس أهل شرك - أو كما قالا له - فعرف نصحهما وصدق حديثهما فقرب النفر من هذيل ، فقطع أيديهم وأرجلهم ، ثم مضى حتى قدم مكة . فطاف بالبيت ونحر عنده ، وحلق رأسه ، وأقام بمكة ستة أيام - فيما يذكرون - ينحر بها للناس ، ويطعم أهلها ويسقيهم العسل ، وأرى في المنام أن يكسو البيت ، فكساه الخصف ، ثم أرى أن يكسوه أحسن من ذلك ، فكساه المعافر ، ثم أرى أن يكسوه أحسن من ذلك ، فكساه الملاء والوصائل ، فكان تبع - فيما يزعمون [ ص: 25 ] أول من كسا البيت ، وأوصى به ولاته من جرهم ، وأمرهم بتطهيره وألا يقربوه دما ولا ميتة ولا مئلاة ، وهي المحايض ، وجعل له بابا ومفتاحا وقالت سبيعة بنت الأحب بن زبينة بن جذيمة بن عوف بن نصر بن معاوية بن بكر بن هوازن بن منصور بن عكرمة بن خصفة بن قيس بن عيلان ، وكانت عند عبد مناف بن كعب بن سعد بن تيم بن مرة بن كعب بن لؤي بن غالب بن فهر بن مالك بن النضر بن كنانة ، لابن لها منه يقال له خالد ، تعظم عليه حرمة مكة ، وتنهاه عن البغي فيها ، وتذكر تبعا وتذلله لها ، وما صنع بها :
أبني لا تظلم بمكة لا الصغير ولا الكبير واحفظ محارمها بن
ي ولا يغرنك الغرور أبني من يظلم بمكة
يلق أطراف الشرور [ ص: 26 ] أبني يضرب وجهه
ويلح بخديه السعير أبني قد جربتها
فوجدت ظالمها يبور الله أمنها وما
بنيت بعرصتها قصور والله أمن طيرها
والعصم تأمن في ثبير ولقد غزاها تبع
فكسا بنيتها الحبير وأذل ربي ملكه
فيها فأوفى بالنذور يمشي إليها حافيا
بفنائها ألفا بعير ويظل يطعم أهلها
لحم المهارى والجزور يسقيهم العسل المصفى
والرحيض من الشعير والفيل أهلك جيشه
يرمون فيها بالصخور والملك في أقصى البلا
د وفي الأعاجم والخزير فاسمع إذا حدثت وافهم
كيف عاقبة الأمور
قال ابن هشام . يوقف على قوافيها لا تعرب
ولو وجد غيره مضطرا إلى ما معه من الماء الطيب أو النجس فعليه أن يسقيه إياه ويعدل إلى التيمم سواء كان عليه جنابة أو حدث صغير ومن اغتسل وتوضأ وهناك مضطر من أهل الملة أو الذمة أو دوابهم المعصومة فلم يسقه : كان آثما عاصيا والله أعلم
"And if he finds someone who is in dire need of the water that is with him, then he should give it to him to drink and perform Tayamum instead,
And whoever performs Ghusl or ablution and there is someone who is in dire need [of this water] from the people of the Millah (our Religion) or from the people of the Dhimmah (non-Muslims), or [even] their animals whose sanctity is preserved, yet does not quench their thirst then he is a disobedient sinner!"
And Allah knows best.
- Majmoo al Fatawa.
وَالْفَخْرُ وَالْخُيَلاَءُ فِي أَصْحَابِ الإِبِلِ وَالسَّكِينَةُ وَالْوَقَارُ فِي أَصْحَابِ الشَّاءِ
Boasting and haughtiness are among the camel owners, tranquility is with the sheep herders.
- Saheeh Muslim
He said, "Ok, but I hear the call to Prayer. Whoever could answer even if he creeps or crawl, it is better to do so."
- Al-Kaba'ir by Imam Dhahabi
اعلم انه كلما عظم قدر الرجل في الدنيا صغر هناك ، و كلما كثر جاهه في الدنيا قل هناك ، الا من كان في الدنيا شعاره التقوي و طريقه المثلي
Know that a person who is more valued in this world would have less value in hereafter, and a person who is less valued in this world would have more value in hereafter except that person who was a symbol of piety in this world and his way (of life) was excellent.
- Al Aqabah fi Dhikr al Mawt
أحب الناس إلى الله أنفعهم و أحب الأعمال إلى الله عز و جل سرور تدخله على مسلم أو تكشف عنه كربة أو تقضي عنه دينا أو تطرد عنه جوعا و لأن أمشي مع أخي المسلم في حاجة أحب إلي من أن أعتكف في المسجد شهرا و من كف غضبه ستر الله عورته و من كظم غيظا و لو شاء أن يمضيه أمضاه ملأ الله قلبه رضى يوم القيامة و من مشى مع أخيه المسلم في حاجته حتى يثبتها له أثبت الله تعالى قدمه يوم تزل الأقدام و إن سوء الخلق ليفسد العمل كما يفسد الخل العسل
“The most beloved of people to Allah is he who brings most benefit to people, and the most beloved of deeds to Allah the Mighty, the Magnificent, is that you bring happiness to a fellow Muslim, or relieve him of distress, or pay off his debt or stave away hunger from him. It is more beloved to me that I walk with my brother Muslim in his time of need than I stay secluded in the mosque for a month.Whoever holds back his anger, Allah will cover his faults and whoever suppresses his fury while being able to execute it, Allah will fill his heart with satisfaction on the day of judgement. Whoever walks with his brother Muslim in need until he establishes that for him, Allah will establish his feet firmly on the day when all feet shall slip. Indeed, bad character ruins deeds just as vinegar ruins honey."
- Saheeh al Jaami
"I heard my father say that Ibn 'Umar saw a Yemeni man going around the Kaa'ba while carrying his mother on his back, saying, 'I am your humble camel. If her mount is frightened, I am not frightened.'
Then he asked, 'Ibn 'Umar? Do you think that I have repaid her?'
He replied,
'No, not even for a single contraction (pain she had suffered to deliver you).'
- Imam Bukhari in Al-Adab Al-Mufrad, Classed as Saheeh by al Albani.
أَخٌ لَكَ كُلَّمَا لَقِيَكَ ذَكَّرَكَ بِحَظِّكَ مِنَ اللَّهِ ، خَيْرٌ لَكَ مِنْ أَخٍ لَكَ كُلَّمَا لَقِيَكَ وَضَعَ فِي كَفِّكَ دِينَارًا
A brother of yours who reminds you of Allah every time he meets you is better for you than a brother who puts a dinar in your hand every time he meets you.
- Ibn Mubarak in Kitab al-Zuhd wa al-Raqa'iq.
إذا أردت أن تنفعك صلاتك فقل : لعلي لا أصلي غيرها
"If you want your prayer to be of benefit to you, say to yourself, 'I might not have a chance to perform another prayer.'"
- Ibn Rajab al-Hanbali in Jami' al-'Ulum wal Hikam.
مَالِي مَالِي تَضِيعُ لِي الدَّجَاجَةُ فَأَجِدُ لَهَا، وَتَفُوتُنِي الصَّلَاةُ فَلَا أَجِدُ لَهَا
"What is the matter with me? When I lose a chicken I feel concerned, but when I miss the prayer in congregation, it does not grieve me."
- Abu Nu'aym al-Isfahani in Hilyah al-Awliya wa Tabaqat al-Asfiya.
ميعاد ما بيننا وبينه أن يجلس على حائط، ثم يقرأ عليه القرآن من أوله إلى آخره، فإن وقع فهو كما قال
“Make an appointment between us and him, we will sit on a wall, and the Qur'an – from beginning to end – will be recited unto him. If he falls off the wall, he is as he claims (i.e, it happens naturally to him).”
- Quoted by Abul-Hasan Alamuddeen Ali ibn Muhammad As-Sakhawi in Jamal al-Qurra' wa Kamal al-Iqra'.
إذا فتح أحدكم باب خير فليسرع إليه ; فإنه لا يدري متى يغلق عنه
If Allah opens up a door of khayr for you (giving charity etc) then hasten to it, as you don't know when it will be closed.
- Imam Dhahabi in as-siyar a'lam an-nubala.
وَكَانَ رَقِيقَ الْقَلْبِ سَرِيعَ الدَّمْعَةِ عِنْدَ سَمَاعِ الْحَدِيثِ
"He (Salahuddin Ayyubi) had a soft heart, and was easily swayed to tears when he would hear ahadith."
- Al Bidayah Wan Nihayah
إن من أكبر الذنب أن يقول الرجل لأخيه : اتق الله ، فيقول : عليك نفسك ، أنت تأمرني
One of the worst sins is when a man says to his brother, “Fear Allah,” and he replies, “Worry about yourself.”
- At-Tabarani in Muj'am al Kabir. Imam Haythami said that the narrators are trustworthy