الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    سورة القارعة

    1. ( الْقَارِعَةُ )

    من أسماء يوم القيامة ، لأنها تقرع القلوب بالفزع ، أو تقرع أعداء الله بالعذاب .



    2. ( مَا الْقَارِعَةُ )

    3. ( وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْقَارِعَةُ )


    4. ( يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَرَاشِ الْمَبْثُوثِ )

    الفراش : هو الحشرة الطائرة ، و المبثوث : المنتشر ،

    يسيرون على غير هدى في كل اتجاه لشدة الهول حتى يحشروا إلى الموقف .


    5. ( وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنفُوشِ )

    كالصوف الملون بالألوان المختلفة الذي نفش بالندف ، لأنها تتفتت و تتطاير .



    6. ( فَأَمَّا مَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ )

    ثم ذكر سبحانه أحوال الناس بعد المحاسبة في الموقف ، و تفرقهم فريقين على جهة الإجمال ،

    فقال ( فَأَمَّا مَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ ) : و هي أعماله الصالحة ، و المراد : أنها ثقلت حتى رجحت سيئاته .



    7. ( فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَّاضِيَةٍ )

    أي : مرضية يرضاها صاحبها ، و العيشة : كلمة تجمع النعم التي في الجنة .


    8. ( وَأَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ )


    9. ( فَأُمُّهُ هَاوِيَةٌ )

    أي : فمسكنه جهنم ، و سماها أمه : لأنه يأوي إليها كما يأوي الطفل إلى أمه ،

    و سميت هاوية : لأنه يهوي فيها مع بعد قعرها .



    10. ( وَمَا أَدْرَاكَ مَا هِيَهْ )

    الاستفهام للتهويل و التفظيع ، ببيان أنها خارجة عن المعهود بحيث لا يدرى كنهها .



    11. ( نَارٌ حَامِيَةٌ )

    قد انتهى حرها و بلغت في الشدة إلى الغاية .






    Al-Qaari’ah adalah salah satu nama hari kiamat, seperti nama lainnya; al-Haaqqah, ath-Thaammah, ash-Shaakhkhah, al-Ghaasyiyah, dan lain-lain. Kemudian dengan mengagungkan urusan hari kiamat ini serta membesarkan keadaanya, Allah Ta’ala berfirman: wa maa adraaka mal qaari’ah (“Tahukah kamu apakah hari kiamat itu?”) lebih lanjut, Dia menafsirkan melalui firman-Nya: yauma yakuunun naasu kalfaraasyil mabtsuuts (“Pada hari itu manusia seperti anai-anai yang bertebaran.”) yakni dalam hal ketersebaran, perpecahan, kepergian dan kedatangan mereka karena perasaan bingung  atas apa yang mereka alami, seakan-akan mereka itu seperti kapas yang dihamburkan, sebagaimana yang difirmankan Allah Ta’ala dalam ayat yang lain: ka-annaHum jaraadum muntasyir (“Seakan-akan  mereka itu belalang yang bertebaran.”) (al-Qamar: 7).

    Surah ini merupakan surah Makkiyah yang menduduki tempat ke-101 dalam susunan surah-surah al-Quran dan diturunkan selepas surah Quraisy. Namanya diambil daripada perkataan al-Qariah yang terdapat dalam ayat pertama yang bermaksud ketukan yang amat keras. Walau bagaimanapun, maknanya dipakai dalam kontek lain yang lebih luas iaitu merujuk kepada hari kiamat.

    Keseluruhan firman Allah dalam sebelas ayat ini menjelaskan tentang kiamat. Ia merangkumi gambaran fenomena kedahsyatan hari kiamat yang diingkari oleh golongan Musyrikin. Allah s.w.t. menggambarkan sebagai sesuatu yang amat menakutkan dan mengerikan. Manusia yang selama ini ketika berada di dunia sentiasa dimuliakan akan berada dalam keadaan tidak dihargai sehingga ditiupkan berterbangan laksana belalang yang melayang-layang dalam tiupan angin kencang yang tidak dapat dikawal oleh sesiapapun melainkan Allah s.w.t.

    Surah ini membicarakan dua tajuk utama dalam akidah Islam iaitu:
    Gambaran Qiamat raksasa. 
    Mizan penimbang amalan.


    Perkara pertama, memperkatakan tentang Qiamat raksasa, surah inimenamakan hari itu dengan al-Qari`ah.  Nama ini cukup ngeri dan menakutkan, ia menunjukkan mala petaka yang membawa berbagai-bagai musibah seperti peperangan,pembunuhan, bencana alam dan sebagainya.

    Surah ini menjelaskan sendiri maksud al-Qari`ah, iaitu hari manusia bagaikan kalkatu yang terbang berkeliaran atau berterbangan bagaikan bulu yang dibusarkan.

    Perkara kedua, memperkatakan mizan atau neraca timbangan amal. Hasil penimbangan amal ini lahir dua kumpulan manusia, yang berjaya dan yang gagal,masing mendapat pembalasan dan tempat tinggal mereka sama ada disyurga atau neraka.


    Gambaran Qiamat yang Menggemparkan

    (101: 1-2) Apa namanya hari itu? Namanya al-Qar`iah, ertinya suatu kejadian yang menggemparkan.  Kejadian ini luar biasa dengan huru hara dan peristiwa yang menakutkan semua makhluk yang hidup.

    (2)الْقَارِعَةُ (1) مَا الْقَارِعَةُ 


    [101: 1] Hari yang menggemparkan,

    [101: 2] Apa dia hari yang menggemparkan itu?



    Perkataan Qari`ah pada asalnya membawa erti ketukan tubi terhadap sesuatu objek keras dengan objek-objek seperti kayu, batu, tukul dan sebagainya sehingga mengeluarkan bunyi. Orang Arab menamakan  قَارِعَة kepada sesuatu kejadian berupa musibah yang  menakutkan, sekalipun tanpa ketukan.  Hari Qiamat dikatakan hari ketukan kerana hati dan pendengaran terketuk dengan huru hara yang sangat dahsyat, menakut dan menggemparkan.


    (101: 3)  Biar pun hari itu ngeri dan dahsyat, manusia harus mengambil tahu hakikat kejadiannya, mengapa dan bagaimana terjadinya hari yang sedemikian rupa kerana dengan memahaminya, mereka mampu menyambut kedatangannya dengan lebih berani, bertanggungjawab dan penuh waspada.


    (3)وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْقَارِعَةُ


    [101: 3] Dan tahukah engkau apakah hari yang menggemparkan itu?



    Manusia selalunya mengambil sikap tidak bertanggungjawab dan abai terhadap sesuatu berita yang disampaikan, akibatnya masa terbuang dengan percuma. Justeru peringatan demi peringatan disampaikan kepada mereka supaya nasihat lebih berkesan setelah berkali-kali diulangi.

    Manusia kalau pun mengetahui al-Qari`ah sebagai musibah, namun hakikat sebenarnya lebih hebat dari apa yang mereka gambarkan.  Bagi maksud ini pertanyaan tentang Qiamat diasak lagi dengan firman-Nya:


    وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْقَارِعَةُ


    Terjemahan: Dan tahukah engkau apakah hari yang menggemparkan itu?


    Maksudnya, Apa pun jalan anda gunakan untuk mengetahui hakikat Qiamat, pasti anda tidak berjaya mecapai maklumat yang sebenarnya kerana anda tidak pernah menyaksikan peristiwa seumpama itu dan sememangnya lebih besar dari peristiwa yang pernah di saksikan oleh manusia.


    (101: 4) Nama-nama yang berpangkalkan gelaran atau pangkat kebesaran memang suka dan membanggakan penamanya apabila dipanggil kerana ia menunjukkan harga diri dan kedudukan seseorang dalam masyarakat, malah sekali gus membayangkan sumbangan dan khidmat baktinya kepada negara.  Bagaimana dengan gelaran-gelaran ini pada hari Qiamat?


    (4)يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَرَاشِ الْمَبْثُوثِ 

    [101: 4] Pada hari itu manusia menjadi seperti kelkatu yang terbang berkeliaran,



    Gelaran-gelaran yang dahulunya memberi sedikit pulangan faedah semuanya
    berkecai, tiada bezanya di antara manusia kecuali mereka yang bekalan
    akhiratnya mencukupi.  Ayat tidak menjawab hakikat Qiamat kerana hakikat Qiamat di luar tanggapan manusia sama sekali, sebaliknya menyatakan Qiamat itu ialah hari kedaan manusia berkeliaran bagaikan kalkatu keluar dari lubang.


    Perkataan الْفِرَاشْ ertinya kelkatu atau rama-rama,  Manusia pada hari itu bagaikan kelkatu kerana mereka tidak menuju ke satu hala beramai-ramai, tetapi masing-masing membawa diri bagaikan kelkatu mengejar cahaya dan akhirnya mati. Manusia kafir diumpamakan dengan kalkatu kerana mereka itu sangat mudah mencampakkan diri mereka ke dalam neraka, bagaikan kalkatu mencampakkan dirinya ke dalam cahaya api.


    (101: 5) Kebanyakan barangan di dunia ini bukan hakiki, semuanya menuggu masa untuk musnah dan hancur.  Bukit bukau dan gunung ganang yang disaksikan sebagai makhluk yang kuat dan bertenaga itu pada suatu hari yang dekat akan menjadi bagaikan bulu yang berterbangan di udara.


    (5)وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنفُوشِ

    [101: 5] Dan gunung-ganang menjadi seperti bulu yang  berterbangan.


    Bukit bagaikan bulu yang dibusar atau bagaikan kapas yang digebu, ertinya tiada nilai berat lagi baginya.  Mungkin keadaan ini satu daripada beberapa
    keadaan Qiamat kerana dalam kedaan lain, bukit bukau disifatkan sebagai timbunan pasir yang bertaburan.[801]


    Melalui dua ayat 4 dan 5 ini Allah swt menyatakan satu daripada beberapa keadaan  Qiamat. Sebahagian yang lain dinyatakan dalam surah-surah seperti al-Waqi`ah, al-Haqqah, `Abasa dan lain-lain. Setiap keadaan Qiamat digambarkan mengikut kesesuaian tempat dan rangkaian ayat dan surah.


    Qiamat disebutkan dalam surah ini sebagai al-Qari`ah, ertinya peristiwa ledakan yang menggemparkan.  Telah disebutkan terdahulu perkataan ini diambil daripada القرع  ertinya ketukan tubi yang berlaku di antara dua objek sehingga mengeluarkan suara yang kuat. Manusia dalam kejadian ini bagaikan kalkatu yang terbang berkeliaran, tidak tahu ke mana mereka ingin tuju.


    Mufassirin menyatakan manusia bagaikan kalkatu dari segi ramainya bilangan dan berkeliaran, masing-masing kebengungan, entah ke mana mereka akan pergi dan apa akan terjadi. Manusia diumpamakan kalkatu dari segi kengungan dan kebuduhan. Ini keranan  kalkatu, rama-rama dan seumpamanya akan keluar beramai-ramai apabila sarangnya dipukul atau diusik, dia akan terbang berkeliaran kerana terkejut,demikian juga dengan manusia di dalam kubur akan keluar serentak dari kubur masing-masing kerana terkejut dengan suara ketukan yang begitu dahsyat.


    Menariknya dalam ayat ini ialah perkataan al-Qari`ah itu merupakan suara yang membangkitkan manusia dari kubur masing-masing dan dengan keadaan yang serupa juga kalkatu keluar berterbangan apabila terkejut kepada sesuat gangguan terhadap sarangnya.


    Perbandingan kedua dalam ayat 5 berikutnya ialah manusia pada hari itu bagaikan bulu yang dibusar berterbangan.  Bulu yang dibusar bagaikan kekabu yang digebu untuk diisi ke dalam bantal.  Kekabu ini jika dipukul akan berterbanganlah bahagian-bahagiannya.  Demikianlah manusia pada hari Qiamat ketika cetusan suara al-Qari`ah dibunyikan, masing-masing keluar dari kubur atau tempat-tempat mereka bersemadi.


    Perkataan al-Qari`ah dalam ayat ini paling sesuai untuk diungkapkan dalam suasana ini, malah jika anda cuba mencari perkataan lain yang membawa erti yang sama nesacaya anda tidak akan dapatinya menyamai perkataan al-Qari`ah dalam konteks ayat ini.  Di sini kita dapat menyaksikan rahsia-rahsia dan mu`jizat yang tersembunyi di sebalik penggunaan bahasa dalam al-Qur`an. Maha Suci Allah yang berfirman:

    أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِغَيْرِ اللَّهِ
    [802]لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا

    Terjemahan:Mengapa mereka tidak memikirkan kandungan al-Quran? Andainya al-Quran itu datang bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati pada kandungannya perselisihan yang banyak.

    Dalam kitab tafsir Ibnu Kathir yang mentafsirkan ayat 10 dan 11  dari surah ini

    Dan tahukah engkau, apakah neraka ‘Hawiyah’ itu?” (10)
    (Hawiyah itu ialah): Api yang panas membakar.” (11)
    Ibnu Abi Hatim berkata, “Diriwayatkan daripada Qatadah bahawa dia berkata, “Hawiyah itu adalah nama Neraka, dan itulah tempat tinggal mereka(yang ringan timbangan amal kebaikan).”
    Maka atas dasar itulah, Allah SWT berfirman sabagai tafsiran kepada Neraka Hawiyah, “Dan tahukah engkau, apakah neraka Hawiyah itu? (Hawiyah itu ialah): Api yang panas membakar.”
    Seterusnya Allah SWT berfirman, “(Hawiyah itu ialah): Api yang panas membakar.”. Yakni, Hawiyah itu ialah api yang panas membakar, serta berkobar-kobar dan tersangat panas.
    Daripada Abu Hurairah ra, Nabi saw bersabda:
    “Api anak keturunan Adam yang kalian nyalakan itu merupakan satu bahagian daripada tujuh puluh bahagian daripada api neraka Jahannam.”
    Para sahabat berkata, “Walaupun hanya satu bahagian, akan tetapi ia sudah cukup (untuk membakar) wahai Rasulullah.”
    Lalu Baginda saw bersabda:
    “Sesungguhnya satu bahagian daripada api itu ditambah lagi dengan enam puluh sembilan bahagian.” (HR Bukhari dan Muslim)
    Dalam lafaz yang lain: “Sesungguhnya satu bahagian daripada api itu ditambah lagi dengan enam puluh sembilan bahagian, semua bahagiannya

    Imam Ahmad meriwayatkan hadis dari Abu Hurairah daripada Nabi saw, Baginda bersabda:
    “Sesungguhnya penduduk Neraka yang paling ringan seksaannya adalah orang yang memakai dua sandal (yang dibuat daripada api), sehingga otaknya mendidih kerananya.”
    Dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim, telah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda:
    “Api Neraka mengadu kepada Tuhan-nya, ia berkata, ‘Wahai Tuhanku, sebahagian dariku memakan(membakar) sebahagian yang lain.’ Lalu Allah mengizinkannya berhembus dua kali, yaitu sekali pada musim dingin dan sekali pada musim panas. Maka puncak kedinginannya kalian rasakan pada musim dingin dan puncak panasnya kalian rasakan pada musim panas.”
    Dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim juga disebutkan:
    “Apabila udara sangat panas, maka tundalah solat hingga udara menjadi agak dingin. Kerana udara yang sangat panas itu bertiup daripada Neraka Jahannam.”

    والله أعلم

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA