الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    SURAH AL-KAHFI AYAT 94-101


    قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَىٰ أَن تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا ﴿٩٤﴾ قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ
    رَدْمًا ﴿٩٥﴾ آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا سَاوَىٰ بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انفُخُوا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا ﴿٩٦﴾ فَمَا اسْطَاعُوا أَن يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا ﴿٩٧
    قَالَ هَـٰذَا رَحْمَةٌ مِّن رَّبِّي ۖ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاءَ ۖ وَكَانَ وَعْدُ رَبِّي حَقًّا ﴿٩٨﴾
     وَتَرَكْنَا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ فِي بَعْضٍ ۖ وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعًا ﴿٩٩﴾ وَعَرَضْنَا جَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ لِّلْكَافِرِينَ عَرْضًا ﴿١٠٠﴾ الَّذِينَ كَانَتْ أَعْيُنُهُمْ فِي غِطَاءٍ عَن ذِكْرِي وَكَانُوا لَا يَسْتَطِيعُونَ سَمْعًا ﴿١٠١﴾

    18-94:  Mereka berkata: "Wahai Zu’l-qarnain! Sesungguhnya Ya'juj dan Ma'juj itu adalah pembuat kerosakan di muka bumi, maka bolehkah kami memberikan sesuatu bayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara kami dan mereka?"  
    18-95:  Dia (Zu’l-qarnain) berkata: "Apa (kekuasaan) yang Rab (Tuhan)ku telah berikan aku menguasainya adalah lebih baik, maka tolonglah aku dengan kekuatan (tenaga kamu), agar aku binakan dinding antara kamu dan mereka.”  
    18-96:  “Berikanlah kepadaku kepingan-kepingan besi," sehingga apabila ia (besi itu) telah sama rata dengan kedua-dua tepi gunung itu, dia (Zu’l-qarnain) berkata: “Tiuplah (api itu)," sehingga apabila ia (besi itu) menjadi (merah seperti) api, dia (Zu’l-qarnain) pun berkata: "Berikanlah kepadaku leburan tembaga agar aku tuangkan ke atasnya (besi panas itu)." 
    18-97:  Maka mereka (Ya’juj dan Ma’juj) tidak berupaya mendakinya dan mereka tidak berupaya (pula) melubanginya. 
    18-98:  Dia (Zu’l-qarnain) berkata: "Ini (dinding) adalah rahmat daripada Rab (Tuhan)ku, maka apabila sudah datang janji (ketentuan) Rab (Tuhan)ku, Dia (Allah) akan menjadikannya hancur luluh; dan janji Rab (Tuhan)ku itu adalah benar."

    18-99:  Kami (Allah) biarkan sebahagian mereka pada hari itu bercampur aduk dengan sebahagian yang lain, kemudian ditiupkan sangkakala, lalu Kami (Allah) kumpulkan mereka itu semuanya. 
    18-100:  Dan Kami (Allah) perlihatkan Neraka Jahanam pada hari itu kepada orang-orang kafir dengan sejelas-jelasnya.  
    18-101:  (Iaitu) orang yang matanya tertutup daripada memperhatikan peringatan-Ku (Allah), dan adalah mereka tidak sanggup mendengar. 

    Riwayat daripada Abu Hurairah r.a, dari Rasulullah s.a.w Baginda s.a.w bersabda:
    "Hari ini dinding Ya'juj dan Ma'juj telah terbuka sebesar ini.". Wuhaib (perawi hadis) melingkarkan jarinya membentuk angka sembilan puluh(menekuk jari telunjuk sampai ke pangkal ibu jari).
    (Riwayat Muslim)





    قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ

    Mereka berkata: Wahai Dzulkarnain, sesungguhnya kaum Ya’juj dan Ma’juj merosakkan mukabumi; kadang-kadang Ya’juj dan Ma’juj akan datang
    mengambil makanan mereka dan bunuh tanaman mereka. Kaum itu mengadu kepada Dzulkarnain. Mereka lihat bahawa Dzulkarnain berkemampuan untuk membantu mereka.

     فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَىٰ أَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا

    Maka bolehkah kami nak beri kamu upah bayaran untuk menjadikan antara kami dan mereka itu satu dinding; Mereka berniat untuk mengumpulkan harta di kalangan mereka untuk diberikan kepada Dzulkarnain untuk buat tembok besar untuk memisahkan antara mereka dan Ya’juj Ma’juj.

    Banyaklah pendapat yang dikeluarkan untuk menerangkan apakah yang dimaksudkan dengan tempat itu, dan siapakah yang Ya’juj dan Ma’juj itu. Antaranya mengatakan mereka itu datang dari negara China dan tembok yang dimaksudkan adalah Tembok Besar China. Itu adalah tidak benar berdasarkan dari kajian sejarah.

    Dia menjawab: “(kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh.

    قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ

    Dzulkarnain berkata: Apa yang dianugerahkan kepadaku oleh Tuhanku lebih baik dari upah itu; apa yang dia dapat dari segi kekayaan dan kekuasaan dari Allah adalah lebih lagi. Jadi dia nak kata, tak payahlah nak beri upah kepadanya. Dia akan buat dengan percuma.

    فَأَعِينُونِي

    Tapi kamu tolonglah aku; Dzulkarnain pun minta tolong juga walaupun dia seorang raja. Kerana penduduk tempat itu ada kemahiran juga, cuma mereka
    tak tahu nak buat macam mana. Dzulkarnain pula datang dengan tenteranya sahaja. Jadi, tidak ada bahan mentah dan pembina-pembina yang datang bersamanya.

    بِقُوَّةٍ

    dengan kekuatan; dengan tenaga buruh dan alat perkakas binaan. Kerana dia datang dengan tentera sahaja.

     أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا

    Dengannya aku akan jadikan antara kamu dan mereka, satu dinding.

    Ada pendapat yang mengatakan bahawa perkataan رَدْمًا bukan sahaja bermaksud ‘dinding’. Ianya adalah dua lapis tembok yang ada pasir diantaranya. Dengan adanya pasir itu, tembok itu dapat menghadapi gegaran gempa bumi.

    Bawalah kepadaku ketul-ketul besi”; sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, dia pun perintahkan mereka membakarnya dengan berkata: “Tiuplah dengan alat-alat kamu” sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: “Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya”.

    آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ

    Datangkan kepadaku kepingan-kepingan besi; dari ayat ini, kita dapat tahu bahawa struktur asas binaan dinding itu adalah dari besi.

     حَتَّىٰ إِذَا سَاوَىٰ بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ

    sehinggalah terkumpul besi itu dengan ketingian sama dengan puncak dua gunung itu; kepingan besi itu diikat sampai sama tinggi dengan puncak gunung. Maknanya, besar betul binaan itu.

     قَالَ انْفُخُوا

    Dzulkarnain berkata: “tiuplah/bakarlah besi itu”; tiup menggunakan alat tiupan supaya nyalaan itu menyala membakar besi itu.

     حَتَّىٰ إِذَا جَعَلَهُ نَارًا

    sehingga kepingan itu jadi macam api; besi itu jadi merah menyala.

    قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا

    Dzulkarnain berkata: Datangkan kepadaku tembaga cair supaya aku tuangkan ke struktur besi itu; struktur dinding itu adalah dari besi dan Dzulkarnain telah melepanya dengan tembaga cair. Bahan mentah untuk buat dinding itu datang dari penduduk disitu, tapi ilmu pembinaan itu dari Dzulkarnain. Mereka mungkin kaum yang primitif, jadi mereka tidak tahu bagaimana hendak buat tembok itu.

    Dengan adanya tembaga meliputi besi itu, tidak akan berkaratlah dinding itu. Dan dinding itu licin supaya mereka tidak boleh panjat dinding tembok itu.


    Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu, dan mereka juga tidak dapat menebuknya.

    فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ

    Maka mereka tidak dapat memanjat dinding tembok itu; 

     وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا

    dan tidak dapat mereka menebuknya; Mereka tidak dapat nak tebuk kerana ianya telah dilepa dengan tembaga yang kuat. Dalam hadis Nabi, dari masa dibina dinding itu, sampai sekarang, Ya’juj Ma’juj asyik menebuk dinding itu. Mereka rajin benar dalam kerja mereka itu. Apabila petang, mereka tinggalkan
    apa yang mereka telah buat itu. Malamnya malaikat tutup balik pecahan yang mereka buat itu. Esoknya mereka sambung balik. Semasa zaman Nabi, mereka dah nampak bukaan sebesar duit syiling. Tapi akhirnya telah ditutup balik.

    Sehingga akhir zaman, dinding itu ditakdirkan akan pecah. Iaitu apabila ada antara kaum Ya’juj dan Ma’juj itu yang kata: “Insha Allah, esok akan pecah dinding ini”. Maka, disebabkan oleh kata ‘Insha Allah’ mereka itu, Allah akan bantu mereka untuk melubangi dinding tembok itu. Maka mereka akan keluar berduyun-duyun dari gunung-gunung dengan banyak sekali dan cepat sekali. Ianya akan terjadi pada zaman sesudah Nabi Isa diturunkan semula. Mereka akan bunuh dan makan manusia selain dari tanaman-tanaman. Dan manusia tidak boleh berurusan dengan mereka. Tak boleh nak runding dengan mereka untuk berdamai.

    Imam Ahmad ada meriwayatkan dari isteri Nabi: Nabi pernah bangun tidur dengan muka merah seraya bersabda: “Tidak ada ilah selain Allah. Celaka bagi bangsa Arab kerana sungguh telah dekat suatu keburukan. Pada hari ini telah terbuka sedikit dinding penyumbat Ya’juj dan Ma’juj, sebesar ini” – dan baginda membuat lingkaran – Kemudian kutanya: “Ya Rasulullah, apakah kita akan dibinasakan sedang di tengah-tengah kami ada orang yang soleh?” Baginda menjawab: “Ya, jika semakin banyak kejahatan dan keburukan.”

    (Setelah itu) berkatalah Zulkarnain: “Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; dalam pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur lebur, dan adalah janji Tuhanku itu benar”.

    قَالَ هَٰذَا رَحْمَةٌ مِنْ رَبِّي

    Dzulkarnain berkata: Dinding ini adalah suatu rahmat dari Tuhanku.

    Lihatlah bagaimana beradabnya Dzulkarnain. Dia telah membantu untuk membina tembok itu, tapi dia kata dengan rahmat Allah lah tembok itu boleh terjadi. Dia tidak kata dia yang bina. Dia tidak berbangga dengan hasil usahanya. Dia memulangkan usahanya itu kepada Allah.

    فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاءَ

    Dan apabila datang janji Tuhanku, nescaya Allah akan jadikan dinding ini hancur;

     وَكَانَ وَعْدُ رَبِّي حَقًّا

    Dan adalah janji Tuhanku benar; pasti Dia akan buat. Pasti tembok itu akan pecah dan hancur. Sebagaimana pastinya hari Kiamat itu akan berlaku seperti yang dijanjikan Allah, begitu jugalah tembok itu akan pecah.

    Dan Kami biarkan mereka pada hari itu (keluar beramai-ramai) bercampur-baur antara satu dengan yang lain; dan (kemudiannya) akan ditiup sangkakala, lalu Kami himpunkan makhluk-makhluk seluruhnya di Padang Mahsyar.

     وَتَرَكْنَا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ فِي بَعْضٍ

    Dan Kami tinggalkan sebahagian mereka bercampur baur pada hari itu; Pada hari yang ditakdirkan Ya’juj dan Ma’juj dapat keluar, akan bercampur antara manusia biasa dan Ya’juj dan Ma’juj. Mereka begitu ramai sampai dibayangkan mereka seperti ombak yang membelah pantai. Mereka akan melakukan kerosakan kepada harta manusia dan segala sesuatu yang mereka miliki. Tidak pernah terjadi kejadian macam itu. Itu akan terjadi sebelum kiamat dan setelah keluar Dajjal. Apabila Ya’juj Ma’juj telah keluar, itu adalah tanda tidak lama lagi akan kiamat.

     وَنُفِخَ فِي الصُّورِ

    Maka Kami akan tiupkan sangkakala; Akan ditiupkan sangkakala untuk mematikan semua makhluk sekali. Setelah semuanya hancur, mereka akan dikumpulkan.

     فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعًا

    Kami akan kumpulkan mereka bersama; akan dikumpulkan di Padang Mahsyar. Ini adalah tentang kiamat. Ringkas sahaja diceritakan di sini. Sebab di tempat lain, banyak diceritakan dengan panjang lebar.

    Dan Kami perlihatkan neraka Jahannam, pada hari itu kepada orang-orang kafir, dengan pendedahan yang jelas nyata;

    Dan Kami perlihatkan neraka jahanam pada hari itu kepada orang-orang kafir dengan sejelas-jelasnya; Neraka akan ditarik keluar oleh malaikat ke Mahsyar.
    Dipanaskan sekali ganda kehangatan biasa. Dan manusia akan mendengar neraka itu menggelegak.

    Di dalam Sahih Muslim, ada diriwayatkan dari Ibn Mas’ud, Nabi bersabda: “Jahannam akan didatangkan, pada hari Kiamat kelak ia punya tujuh ribu tali, yang setiap pegangan terdapat tujuh puluh ribu malaikat yang menariknya.”

    (Iaitu) orang-orang yang matanya telah tertutup daripada melihat tanda-tanda yang membawa kepada mengingatiKu, dan mereka pula tidak dapat mendengar sama sekali.

    الَّذِينَ كَانَتْ أَعْيُنُهُمْ فِي غِطَاءٍ

    Iaitu orang-orang yang mata mereka dulu dalam tutupan; mereka lalai dan leka dari menerima pengajaran,

      عَنْ ذِكْرِي

    dari Quran Kami atau dari peringatan Kami; samada pengajaran dari Quran atau dari mana-mana guru yang mengajar. Mata mereka macam tertutup. Tidak boleh melihat kebenaran.

     وَكَانُوا لَا يَسْتَطِيعُونَ سَمْعًا

    Dan mereka tidak dapat mendengar; tidak dapat mendengar wahyu dari Allah. Bila dibacakan ayat Quran kepada mereka, mereka tidak dapat terima. Kerana telinga mereka bagai ditutup. Macam masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.



    Ya’juj dan Ma’juj / Yakjuj dan Makjuj / (Bahasa Arab: يأجوج و مأجوج‎) atau Gog dan Magog dalam tradisi Ibrani (Yahudi, גוג ומגוג) adalah sebutan yang muncul dalam kitab suci umat Islam, al-Quran serta kitab-kitab agama lain mengenai sekelompok manusia yang memiliki kekuatan sebagai perosak dan penghancur kehidupan di muka bumi.
    Perkataan "Magog" pertama kali muncul dalam kitab Injil Ibrani dalam Genesis(Kejadian) 10. Magog merujuk kepada nenek moyang satu-satu bangsa atau negeri dan cucu kepada keturunan Nuh. Magog boleh diterjemahkan sebagai "tanah puak Gog", walaupun terdapat ayat-ayat yang menunjukkan Magog sebagai orang.
    Bagi mengenali Gog dan Magog, Tuhan telah menjelaskan bagaimana serangan akan ditangkis (Ezekiel 39:1-16). Tentera Gog dan Magog termasuklah masyarakat daripada "Gomer, Tubal, Meshech, dan rumah Togarmah dari utara", semua yang disebutkan adalah waris Japhets dalam Genesis 10. Tuhan menjelaskan selepas kesan peperangan di dalam bab yang sama, dan merujuk "kamu, anak manusia":
    Ya’juj dan Ma’juj dalam tradisi keagamaan digambarkan dalam istilah yang tidak jelas. Ada yang menyebutnya sebagai manusia, mahkluk berbentuk raksasa, suatu bangsa atau negeri. Ya’juj dan Ma’juj juga muncul dalam banyak mitos dan cerita rakyat di banyak negara. Walau bagaimanapun, Ya'juj dan Ma'juj seringkali disebut sebagai Gog dan Magog di Dunia Barat. Ya'juj dan Ma,juj sebenarnya adalah manusia, perwatakan ganas, membuat kerosakan, menjahanankan tamadun yang mereka serang, mengambil makanan tuaian, membunuh, merogol, mereka bergerak dari kawasan utara Asia dan timur Eropah ke selatan dan dari tengah Asia ke barat Eropah. 

    Yakjuj dan Makjuj tinggal di antara dua gunung


    Sehingga apabila ia sampai di antara dua gunung, ia dapati di sisinya satu kaum yang hampir-hampir mereka (Zulkarnain) tidak dapat memahami perkataan. (Surah Al-Kahfi : 93)
    Yakjuj dan Makjuj melakukan kerosakan di bumi
    Mereka berkata: "Wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?" (Surah Al-Kahfi : 94)
    Zulkarnain telah menahan Yakjuj dan Makjuj
    Dia menjawab: "(kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh.
    Bawalah kepadaku ketul-ketul besi"; sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, dia pun perintahkan mereka membakarnya dengan berkata: "Tiuplah dengan alat-alat kamu" sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: "Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya".
    Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu, dan mereka juga tidak dapat menebuknya.(Surah Al-Kahfi : 95 - 97)
    Yakjuj dan Makjuj akan keluar kembali
    (Setelah itu) berkatalah Zulkarnain: "Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; dalam pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur lebur, dan adalah janji Tuhanku itu benar". (Surah Al-Kahfi : 98)
    Dinding Zulkarnain menahan Yakjuj dan Makjuj telah terbuka
    Dari Zainab binti Jahsy :


    Bahawa Rasulullah bangun dari tidurnya sambil bersabda: Laa ilaaha illallah, celakalah orang-orang Arab kerana suatu bencana akan terjadi, iaitu hari ini dinding menahan Yakjuj dan Makjuj telah terbuka sebesar ini. Dan Sufyan (perawi hadis ini) melingkarkan jarinya membentuk angka sepuluh (membuat lingkaran dengan jari telunjuk dan ibu jari). Aku (Zainab binti Jahsy) bertanya: Wahai Rasulullah, apakah kita semua akan binasa padahal di antara kita banyak terdapat orang-orang saleh? Beliau menjawab: Ya, jika banyak terjadi kemaksiatan.
    (Hadis Riwayat Muslim)
    Yakjuj dan Makjuj turun dari tiap-tiap tempat yang tinggi
    Dikhabarkan di dalam Al Quran bahawa Yakjuj dan Makjuj akan turun dari tiap-tiap tempat yang tinggi.
    (Demikianlah keadaan mereka) hingga apabila terbuka tembok yang menyekat Yakjuj dan Makjuj, serta mereka meluru turun dari tiap-tiap tempat yang tinggi.
    Dan hampirlah datangnya janji hari kiamat yang benar, maka dengan serta-merta pandangan mata orang-orang yang kufur ingkar terbeliak (sambil berkata dengan cemas): "Aduhai celakanya Kami. Sesungguhnya kami telah tinggal dalam keadaan yang melalaikan kami daripada memikirkan perkara ini, bahkan kami telah menjadi orang-orang yang menganiaya diri sendiri". (Surah Al-Anbiyaa’ : 96 - 97)



    PENDAPAT SEBAHAGIAN

    Tanda-tanda hari kiamat kubra, disebutkan ada sepuluh tanda hari kiamat. Di antaranya adalah keluarnya Ya `juj wa Ma` juj. Berita tentang keluarnya Ya `juj wa Ma` juj bukan hanya mutawatir, bahkan disebutkan dalam Al-Qur'an surat Al-Anbiya 'ayat 96-97:



    "Hingga apabila dibukakan (dinding) Ya'juj dan Ma'juj, dan mereka turun dengan cepat dari seluruh tempat yang tinggi. Dan telah dekatlah datangnya janji yang benar (hari berbangkit), maka tiba-tiba terbelalaklah mata orang-orang yang kafir. (Mereka berkata): "Aduhai, celakalah kami, sesungguhnya kami dalam kelalaian mengenai ini, bahkan kami adalah orang-orang yang zalim."

      Ibnu Katsir rahimahullahu menerangkan: mereka adalah dari keturunan Adam 'alaihissalam dari keturunan Nabi Nuh' alaihissalam, dari anak keturunan Yafits yakni nenek moyang bangsa Turki yang terisolir oleh benteng tinggi yang dibangun oleh Dzulqarnain.

    Sedangkan makna "min kulli hadabin yansilun" diterangkan oleh Ibnu Katsir ahimahullahu: yakni turun dari tempat-tempat yang tinggi dengan cepat dengan membuat kerosakan.

    Demikian pula disebutkan dalam surat Al-Kahfi ayat 94:



    "Wahai Dzulqarnain, sesungguhnya Ya` juj wa Ma `juj merosakkan di muka bumi, kami akan siapkan imbalan yang besar agar kiranya engkau membuatkan benteng antara kami dengan mereka."



    Adapun kalimat yang menunjukkan bahawa runtuhnya benteng Dzulqarnain dan keluarnya Ya `juj wa Ma` juj sebagai tanda dekatnya hari kiamat adalah ucapan Allah subhanahuwata'ala pada ayat ke-98: "Ini adalah rahmat dari Rabbku ... .." Ibnu Katsir rahimahullahu menyatakan: "ini adalah dalil yang menunjukkan bahawa mereka tidak akan dapat melubanginya sedikitpun ... "Sedangkan makna" Jika datang janji Rabbku "adalah: Jika telah dekat hari kiamat, Allah subhanahuwata'ala akan runtuhkan benteng tersebut. Demikian dikatakan oleh Ibnu Katsir rahimahullahu.


    Ya`juj wa Ma`juj dari keturunan Adam 'alaihissalam





    Ya'juj wa Ma'juj adalah dari jenis manusia keturunan Adam. Tidak seperti yang digambarkan oleh sebahagian orang bahawa mereka bukanlah dari keturunan manusia. Hanya saja mereka adalah orang-orang yang merosakkan serta mempunyai sifat dan perangai yang Allah subhanahuwata'ala takdirkan kepada mereka tidak seperti manusia pada umumnya.

    Dalil yang menunjukkan bahawa mereka dari jenis manusia keturunan Adam 'alaihissalam adalah apa yang diriwayatkan dalam Shahih Bukhari dalam Kitabul Anbiya' bab Qishah Ya'juj wa Ma'juj, dari Abu Sa'id Al-Khudri

    Radhiyallahu'anhu, bahawa Nabi Sallallahu'alaihiwassallam bersabda:

    ن أبي سعيد الخدري رضي اللهم عنهم عن النبي صلى ا عليه وسلم قال يقول ا تعالى يا آدم فيقول لبيك وسعديك والخير في يديك فيقول أخرج بعث النار قال وما بعث النار قال من كل ألف تسع مائة وتسعة وتسعين فعنده يشيب الصغير) وتضع كل ذات حمل حملها وترى الناس سكارى وما هم بسكارى ولكن عذاب ا شديد (قالوا يا رسول ا وأينا ذلك الواحد قال أبشروا فإن منكم رجلا ومن يأجوج ومأجوج ألفا ...

    Allah subhanahuwata'ala berfirman kepada Adam: "Wahai Adam." Maka Adam menjawab: "Labbaika wa sa'daika wal khairu fi yadaika (Aku sambut panggilan-Mu dengan senang hati dan kebaikan semuanya di tangan-Mu)." Kemudian Allah SubhanahuWata 'ala berfirman: "Keluarkan pasukan penghuni neraka." Maka Adam bertanya: "Apa itu pasukan penghuni neraka?" Allah subhanahuwata'ala berfirman: "Mereka dari setiap seribu orang, sembilan ratus Sembilan puluh sembilan orang!" Maka ketika itu anak kecil menjadi beruban , setiap yang hamil melahirkan apa yang dikandungnya, dan kamu lihat orang-orang seakan-akan mabuk padahal mereka tidak mabuk, tetapi kerana azab Allah subhanahuwata'ala yang sangat keras. Kemudian para sahabat bertanya: "Siapa yang satu itu, wahai Rasulullah?" Rasulullah menjawab: "Bergembiralah sesungguhnya penghuni neraka itu dari kalian satu dan dari Ya'juj wa Ma'juj seribu." (HR. Al-Bukhari dengan Fathul Bari, juz 6 hal.382)

    Dari hadis di atas kita dapatkan beberapa faedah:

    Pertama: Ya'juj wa Ma'juj adalah calon penghuni neraka.
    Kedua: jumlah Ya'juj wa Ma'juj sangat besar.
    Ketiga: bahawa Ya'juj wa Ma'juj dari jenis manusia keturunan Adam.


    Sifat-sifat Ya'juj wa Ma'juj






    Walaupun mereka dari jenis manusia keturunan Adam, namun mereka memiliki sifat khas yang berbeza dari manusia biasa. Ciri utama mereka adalah perosak dan jumlah mereka yang sangat besar sehingga ketika mereka turun dari gunung seakan-air bah yang mengalir, tidak pandai berbicara dan tidak fasih, bermata kecil (sipit), berhidung kecil, lebar mukanya, merah warna kulitnya seakan-akan wajahnya seperti perisai dan lain-lain. Disebutkan dalam riwayat Al-Imam Ahmad rahimahullahu, dari Ibnu Harmalah, dari bibinya, dia berkata:

    وهو عاصب إصبعه من n خطب رسول ا لدغة عقرب فقال: إنكم تقولون لا عدو وإنكم لا تزالون تقاتلون عدوا حتى يأتي يأجوج ومأجوج عراض الوجوه صغار العيون شهب الشعاف من كل حدب ينسلون كأن وجوههم المجان المطرقة

    Rasulullah sallallahu'alaihi wassallam berkhutbah dalam keadaan jarinya tersengat kalajengking. Beliau bersabda: "Kalian mengatakan tidak ada musuh. Padahal sesungguhnya kalian akan terus memerangi musuh hingga datangnya Ya'juj wa Ma'juj, lebar mukanya, kecil (sipit) matanya, dan ada warna putih di rambut atas. Mereka mengalir dari tempat-tempat yang tinggi, seakan-akan wajah-wajah mereka seperti perisai. "(HR. Ahmad)


    Ya`juj dan Ma`juj Sudah Ada Sekarang


    Ya`juj dan Ma`juj sudah ada dan terus dalam keadaan turun-temurun (beranak pinak), tidak meninggal satu orang dari mereka, kecuali lahir seribu orang lebih. Sebagaimana disebutkan dalam riwayat Abdullah bin 'Amr radhiallahuanhu yang diriwayatkan Al-Hakim rahimahullahu dalam Mustadrak-nya.

    Namun Alhamdulillah Allah subhanahuwata'ala telah bentengi mereka dari kita, yaitu dengan sebab menakdirkan munculnya Dzulqarnain yang dengan kemampuannya membuat benteng yang diperbuat daripada besi dan tembaga. Allah subhanahuwata'ala berfirman: "Kemudian dia menempuh suatu jalan (yang lain lagi). Hingga apabila dia telah sampai di antara dua buah gunung, dia mendapati di hadapan keduanya, suatu kaum yang hampir tidak mengerti pembicaraan. Mereka berkata:

    'Hai Dzulqarnain, sesungguhnya Ya `juj dan Ma` juj itu orang-orang yang membuat kerosakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan suatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara kami dan mereka?' Dzulqarnain berkata: 'Apa yang telah dikuasakan oleh Rabbku kepadaku terhadapnya adalah lebih baik, maka tolonglah aku dengan kekuatan (manusia dan alat-alat), agar aku membuatkan dinding antara kamu dan mereka, berilah aku potongan-potongan besi. 'Hingga apabila besi itu telah sama rata dengan kedua (puncak) gunung itu, berkatalah Dzulqarnain: 'Tiuplah (api itu).' hingga apabila besi itu sudah menjadi (merah seperti) api, diapun berkata: 'Berilah aku tembaga (yang mendidih) agar kutuangkan ke atas besi panas itu.' Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu dan mereka tidak boleh (pula) melubanginya. Dzulqarnain berkata: 'Ini (dinding) adalah rahmat dari Rabbku, maka apabila sudah datang janji Rabb-ku Dia akan menjadikannya hancur luluh; dan janji Rabbku itu adalah benar '. "(Al-Kahfi: 92-98)


    Kesombongan Ya'juj dan Ma'juj


    Ya`juj dan Ma`juj ketika keluar tidaklah melewati sesuatu kecuali dirosaknya. Tidaklah melewati tasik kecuali meminumnya hingga habis. Tidaklah mendapati manusia kecuali dibunuhnya sampai ketika mereka merasa menang membantai seluruh penduduk bumi, dia menantang penduduk langit. Inilah kesombongan yang luar biasa dari Ya `juj wa Ma` juj.

    ثم يسيرون حتى ينتهوا إلى جبل الخمر وهو جبل بيت المقدس فيقولون: لقد قتلنا من في الأرض هلم فلنقتل من في السماء. فيرمون بنشابهم إلى السماء فيرد الله عليهم نشابهم مخضوبة دما


    "Kemudian mereka berjalan dan berakhir di gunung Khumar, iaitu salah satu gunung di Baitul Maqdis. Kemudian mereka berkata: "Kita telah membantai penduduk bumi, mari kita membantai penduduk langit." Maka mereka melemparkan panah-panah dan tombak-tombak mereka ke langit. Maka Allah subhanahuwata'ala kembalikan panah dan tombak-tombak mereka dalam keadaan berlumuran darah. "(HR. Muslim dalam kitab Al-Fitan wa Asyrathus Sa'ah)

    Yakni mereka mengira bahawa darah tersebut bukti kemenangan mereka melawan penduduk langit. Maka Allah subanauwata'ala binasakan seluruhnya pada saat puncak kesombongan mereka dalam waktu yang hampir bersamaan.

    Binasanya Ya'juj dan Ma'juj dengan doa Nabi Isa 'Alaihissallam

    Diriwayatkan dari An-Nawwas Ibni Sam'an dalam hadith yang panjang. Di antaranya sebagai berikut:

    إذ أوحى الله إلى عيسى إني قد أخرجت عبادا لي لا يدان لأحد بقتالهم فحرز عبادي إلى الطور ويبعث الله يأجوج ومأجوج وهم من كل حدب ينسلون فيمر أوائلهم على بحيرة طبرية فيشربون ما فيها ويمر آخرهم فيقولون لقد كان بهذه مرة ماء ويحصر نبي الله عيسى وأصحابه حتى يكون رأس الثور لأحدهم خيرا من مائة دينار لأحدكم اليوم فيرغب نبي الله عيسى وأصحابه فيرسل الله عليهم النغف في رقابهم فيصبحون فرسى كموت نفس واحدة ثم يهبط نبي الله عيسى وأصحابه إلى الأرض فلا يجدون في الأرض موضع شبر إلا ملأه زهمهم ونتنهم فيرغب نبي الله عيسى وأصحابه إلى الله فيرسل الله طيرا كأعناق البخت فتحملهم فتطرحهم حيث شاء الله ثم يرسل الله مطرا لا يكن منه بيت مدر ولا وبر فيغسل الأرض حتى يتركها كالزلفة ثم يقال للأرض أنبتي ثمرتك وردي بركتك ...


    Ketika Allah subhanahuwata'ala mewahyukan kepada Isa 'alaihissalam: Sesungguhnya aku mengeluarkan hamba-hamba-Ku yang tidak ada kemampuan bagi seorang pun untuk memeranginya. Maka biarkanlah mereka hamba-hamba-Ku menuju Thuur. Lalu Allah subhanahuwata'ala keluarkan Ya'juj wa Ma'juj dan mereka mengalir dari tiap-tiap tempat yang tinggi. Kemudian mereka melewati tasik Thabariyah1, dan meminum seluruh air yang ada padanya. Hingga ketika barisan paling belakang mereka sampai di tasik tersebut mereka berkata: "Sungguh dahulu di sini masih ada airnya." Ketika itu terkepunglah Nabiyullah Isa 'Alaihissallam dan para sahabatnya.


    Hingga kepala lembu ketika itu lebih berharga untuk mereka daripada seratus dinar kalian sekarang ini. Maka Isa dan para sahabatnya berharap kepada Allah subhanahuwata'ala. Maka Allah subhanahuwata'ala pun menghantar sejenis ulat yang muncul di leher mereka. Maka pagi harinya mereka seluruhnya binasa menjadi bangkai-bangkai dalam waktu yang hampir bersamaan. Kemudian turunlah (dari gunung Thuur) Nabiyullah Isa dan para sahabatnya, maka tidak didapati satu jengkal pun tempat kecuali dipenuhi oleh bangkai dan bau busuk mereka. Maka Nabi Isa 'Alaihissallam pun berharap (berdoa) kepada Allah subhanahuwata'ala. Maka Allah subhanahuwata'ala mengirimkan burung-burung yang lehernya seperti unta, membawa bangkai-bangkai mereka dan kemudian dilemparkan di tempat yang Allah subhanahuwata'ala kehendaki2. Kemudian Allah kirimkan hujan yang tidak meninggalkan satu pun rumah mahupun kemah, lalu membasahi bumi hingga menjadi licin. Kemudian dikatakan kepada bumi itu: 'Tumbuhkanlah buahbuahanmu dan kembalilah berkahmu. "(HR. Muslim)


    Wajib Beriman dengan berita Ya `juj wa Ma` juj


    Berita tentang Ya`juj wa Ma`juj adalah berita dari Allah subhanahuwata'ala dan Rasul-Nya, sehingga seorang muslim yang beriman wajib menerimanya. Bukankah ciri-ciri orang yang bertakwa adalah beriman kepada hal ghaib yang dikhabarkan oleh Allah subhanahuwata'ala dan Rasul-Nya? Dan termasuk hal yang ghaib adalah apa yang akan terjadi pada akhir zaman, termasuk berita akan keluarnya Ya `juj wa Ma` juj? Namun sebahagian kaum muslimin, khususnya kaum Mu'tazilah dan para rasionalis atau orang-orang yang terpengaruh oleh mereka, menolak berita-berita hadis yang-menurut anggapan mereka-tidak masuk akal. Mereka menganggap hadis-hadis tersebut hanya akan membuat orang lari dari Islam. Ketika mereka mendengar hadis-hadis tentang diangkatnya Nabi Isa 'Alaihissallam dalam keadaan hidup, akan turunnya beliau pada akhir zaman, berita tentang Dajjal - yang sudah ada wujudnya dalam keadaan terbelenggu- atau tentang Ya `juj wa Ma` juj yang masih beranak-pinak dan terus menerus berupaya untuk keluar dari benteng yang dibuat oleh Dzulqarnain, dan lain-lain. Mereka benar-benar gelisah, panas dadanya seraya berkata: "Untuk apa hadis-hadis seperti ini disampaikan. Hadis-hadis ini akan menjadikan manusia semakin jauh dari Islam. "Mereka melontarkan olok-olok, celaan, dan berbagai macam ucapan penolakan terhadap hadis-hadis tersebut. Keadaan mereka ini persis seperti yang dikatakan oleh para ulama tentang ahlul bid'ah:


    Ahmad bin Sinan Al-Qaththan rahimahullahu berkata: "Tidak ada di dunia ini seorang mubtadi '(ahli bid'ah) pun kecuali akan membenci ahlil hadis. Jika seseorang mengada-adakan kebid'ahan nescaya akan dicabut kelazatan hadis dari hatinya. "(Aqidatussalaf wa Ashhabul Hadits hal. 300)


    Abu Nashr bin Sallam Al-Faqih rahimahullahu berkata: "Tidak ada sesuatu yang lebih berat dan lebih dibenci bagi orang-orang mulhid (sesat) daripada mendengarkan hadis dengan riwayat dan sanadnya." (AqidatusSalaf Ashhabil Hadis hal. 302)



    Al-Imam Ahmad bin Hambal rahimahullahu menyatakan: "Barangsiapa yang menolak hadis Nabi salallahu'alaihiwassallam, maka dia berada di pinggir jurang kehancuran." (Thabaqat Al-Hanabilah, 2/11 dan Al-Ibanah, 1/269; lihat Ta'zhimus sunnah hal. 29)


    A l - I mam A l - B arbahari rahimahullahu menegaskan: "Jika engkau mendengar seseorang mencela riwayat-riwayat (yakni riwayat hadits yang shahih), menolaknya atau menginginkan selainnya, maka curigailah keislamannya dan jangan ragu kalau dia adalah pengekor hawa nafsu, ahlul bid 'ah. "(Syarhus Sunnah hal. 51)


    Abul Qashim Al-Ashbahani rahimahullahu menerangkan: Ahlus Sunnah dari kalangan salaf berkata: "Barangsiapa mencerca riwayat-riwayat hadits, maka sepantasnya untuk dituduh keislamannya." (Al-Hujjah fi Bayanil Mahajjah 2/248. Lihat Ta'zhimus Sunnah, hal. 29 )


    Al-Imam Az-Zuhri -Imamnya para imam pada zamannya- berkata: "Dari Allah subanahuwata'ala keterangannya, Rasulullah sallallahu'alaihiwassalam yang menyampaikannya, maka kewajiban kita adalah menerimanya." (Aqidatus Salaf Ashhabil Hadis, hal. 249)


    Beliau berkata juga: "Diriwayatkan dari salaf bahawa kaki Islam tidak akan kukuh, kecuali di atas asas at-taslim (yakni menerima dan tunduk pada seluruh ucapan Allah subhanahuwata'ala dan Rasul-Nya, pent.)." (Aqidatus Salaf Ashhabul Hadits hal . 200)
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA