الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    سورة التكوير

    بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
    إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ ﴿١ وَإِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ ﴿٢ وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ ﴿٣ وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ ﴿٤ وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ ﴿٥وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ ﴿٦ وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ ﴿٧ وَإِذَا
    الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ ﴿٨ بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ ﴿٩ وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ ﴿١٠وَإِذَا السَّمَاءُ كُشِطَتْ ﴿١١ وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ ﴿١٢ وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ ﴿١٣ عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ ﴿١٤ فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ ﴿١٥ الْجَوَارِ الْكُنَّسِ ﴿١٦ وَاللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ ﴿١٧وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ ﴿١٨ إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ﴿١٩ ذِي قُوَّةٍ عِندَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ ﴿٢٠ مُّطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ ﴿٢١ وَمَا صَاحِبُكُم بِمَجْنُونٍ ﴿٢٢ وَلَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ ﴿٢٣ وَمَا هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ ﴿٢٤ وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَيْطَانٍ رَّجِيمٍ ﴿٢٥ فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ ﴿٢٦ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ﴿٢٧ لِمَن شَاءَ مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ ﴿٢٨ وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّـهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ﴿٢٩
    81-1: Apabila matahari digulung.
    81-2: Dan apabila bintang-bintang berguguran.
    81-3: Dan apabila gunung-gunung dihancurkan.
    81-4: Dan apabila unta-unta bunting dibiarkan.
    81-5: Dan apabila binatang-binatang liar dikumpulkan.
    81-6: Dan apabila lautan menggelegak.
    81-7: Dan apabila diri-diri manusia dipertemukan.
    81-8: Dan apabila bayi-bayi perempuan yang dikuburkan hidup-hidup diperiksa.
    81-9: Kerana dosa apakah mereka dibunuh.
    81-10: Dan apabila catatan amal dibentangkan.
    81-11: Dan apabila langit-langit dilenyapkan.
    81-12: Dan apabila neraka dinyalakan.
    81-13: Dan apabila jannah (taman/syurga) didekatkan.
    81-14: Setiap diri akan tahu apa yang telah dikerjakannya.

    81-15: Maka Aku (Allah) bersumpah dengan bintang-bintang yang timbul-tenggelam.
    81-16: Yang beredar dan terlindung.
    81-17: Dan malam apabila hampir luput.
    81-18: Dan subuh apabila mulai terang.
    81-19: Sesungguhnya ia (Al-Quran) benar-benar perkataan utusan yang mulia.
    81-20: Yang memiliki kekuatan di sisi Pemilik ‘Arash yang kukuh.
    81-21: Yang ditaati di sana lagi dipercayai.
    81-22: Dan sahabat kamu (Muhammad saw) bukanlah seorang yang gila.

    81-23: Dan sesungguhnya dia (Muhammad saw) telah melihatnya (Jibril) di ufuk yang terang.
    81-24: Dan tidaklah dia (Muhammad saw) dapat dituduh atas hal-hal yang ghaib.
    81-25: Dan ia (Al-Quran) bukanlah perkataan syaitan yang terkutuk.
    81-26: Maka ke manakah kamu hendak pergi lagi?
    81-27: Tidaklah ia (Al-Quran) itu melainkan peringatan bagi sekalian alam.
    81-28: (Iaitu) bagi sesiapa antara kamu yang ingin menempuh jalan yang lurus.
    81-29: Dan kamu tidak akan berkehendak kecuali jika dikehendaki oleh Allah, Rab (Tuhan) semesta alam. 


    Surah ini mengandungi dua bahagian. Setiap bahagian masing-masing menjelaskan sate hakikat agung dari hakikat-hakikat 'aqidah Islam.
    Hakikat pertama ialah hakikat Qiamat dan peristiwa-peristiwa kemusnahan alam yang hebat dan menyeluruh termasuk matahari, bintang-bintang, gunung-ganang, lautan-lautan, bumi dan langit, binatang-binatang temakan dan binatang-binatang liar dan manusia sendiri.
    Hakikat kedua ialah hakikat wahyu serta apa yang berhubung dengannya seperti sifat malaikat yang membawa wahyu itu dan Nabi yang menerimanya, juga sikap kaum yang disampaikan wahyu itu di samping persoalan kehendak Allah yang agung yang telah menciptakan mereka dan menurunkan wahyu kepada mereka.

    Nada umum surah ini hampir sama dengan ledakan malapetaka yang terlepas dari tambatannya, yang memusnah dan menghancurleburkan segala-galanya, yang mencemaskan segala yang tenang, yang rnenggentarkan segala yang aman, yang menghapuskan segala yang disayangi, yang menukarkan segala yang biasa, yang menggoncangkan jiwa manusia dengan goncangan yang hebat dan lama hingga mencabutkan darinya segala sesuatu yang disenangi dan. disayanginya. Mereka tiba-tiba berada di tengah-tengah taufan malapetaka yang amat dahsyat laksana sehelai bulu yang diterbangi angin yang tidak pernah mantap dan tetap, tiada tempat perlindungan bagi mereka melainkan hanya di bawah naungan Allah Yang Maha Esa, Maha Gagah dan Maha Kekal. Hanya pada Allah sahaja terdapat ketenangan dan ketenteraman.


    Kerana itu nada umum surah ini menghapuskan dari jiwa manusia segala sesuatu yang disayangi dan disenangi olehnya supaya is berlindung di bawah naungan Allah dan mencari ketenangan dan ketenteraman di sisi-Nya.

    Perubahan-perubahan alam yang amat besar ini menunjukkan bahawa alam yang tersusun indah ini di mana setiap geraknya disusun rapi dan setiap hubungannya dikawal kemas, alam yang diciptakan begitu kukuh dan dibangunkan begitu sempurna dan hemat, alam ini path Hari Qiamat nanti akan terhurai segala ikatan peraturan dan undang-undangnya menyebabkan segala bahagiannya hancurlebur dan pecah berkecai, segala sifat-sifat asalnya akan musnah dan hilang. Pada hari ini, alam menemui ajalnya dan seluruh kejadiannya berubah kepada saw bentuk yang lain, di mana alam kehidupan dan hakikat-hakikat mengalami perubahan yang berlainan sama sekali dari alam dunia yang kita kenali itu.
    Inilah hakikat yang mahu diterapkan oleh surah ini ke dalam hati dan perasaan manu4 supaya is berpisah dari pengaruh gejala-gejala alam yang fana ini   walaupun kelihatan tetap dan mantap — dan berhubung dengan hakikat yang kekal iaitu hakikat Allah yang tidak berubah dan musnah, ketika segala kejadian alam berubah dan musnah, dan seterusnya supaya hati manusia terlepas bebas dari segala ikatan belenggu biasa yang wujud di alam yang dapat dilihat ini untuk menuju kepada hakikat Allah yang mutlaq yang tidak terikat dengan zaman dan ruang, pandangan dan tanggapan dan tidak terikat dengan apa sahaja gejala yang mengikatnya dalam suasana dan skop yang terbatas.

    Inilah perasaan umum yang meresap ke dalam jiwa ketika melihat pemandangan-pemandangan Qiamat yang mengerikan itu. Hakikat yang sebenamya yang akan berlaku kepada seluruh makhluk ini pada harm itu adalah terpulang kepada ilmu Allah. Hakikat ini terlalu besar untuk ditanggapkan oleh kita sekarang dengan perasaan-perasaan dan kefahaman-kefahaman kita yang terikat dengan tanggapan dan pemikiran kita yang biasa. Bencana alam yang paling besar diketahui oleh kita ialah gempa bumi yang meruntuh dan memusnahkan atau letupan gunung berapi yang menyemburkan lahar-lahar, atau malapetaka bumi yang ditimpa tahi bintang atau disarnbar petit-. Paling hebat malapetaka air yang dialami manusia ialah banjir-banjir yang besar. Kejadian angkasa yang paling hebat diteropong manusia ialah ledakan-ledakan kecil yang berlaku pada matahari yang dilihat dalam jarak ratusan juta batu.
    Kejadian-kejadian ini jika dibandingkan dengan kejadian-kejadian revolusi alam yang menyeluruh pada Hari Qiamat kelak hanya merupakan hiburan-hiburan kanak-kanak sahaja. Andainya kita perlu mengetahui sebahagian dari hakikat yang akan berlaku kepada makhluk-makhluk yang ada pada Han Qiamat kelak, maka tidak ada jalan lain untuk kita selain dari memberi gambaran-gambaran yang dekat kepada pemahaman kita dengan menggunakan kata-kata dan ungkapan-ungkapan yang biasa kita fahami dalam kehidupan dunia ini.


    Ali bin Abi Thalhah bercerita dari Ibnu ‘Abbas mengenai firman-Nya: idzasy syamsu kuwwirat (“Apabila matahari digulung”) yakni telah menjadi gelap. Dan
    mengenainya juga, al-‘Aufi mengemukakan dari Ibnu ‘Abbas: “Yakni telah pergi.”

    Dan menurut Ibnu Katsir, yang benar dari pendapat tersebut adalah bahawa at-Takwiir bermaksud mengumpulkan (melipat) sesuatu, sebahagian dengan sebahagian yang lain. Dari kata itu muncul kata takwiirul imaamah (menggulung serban/ penutup kepala), dan jam’uts tsiyaah bererti menggabungkan sebahagian dari pakaian pada sebahagian yang lainnya. Dengan demikian, firman Allah: kuwwirat; bererti menggulung sebahagian dari matahari dengan sebahagian lainnya, lalu tertutup dan menghilang. Dan jika hal itu terjadi, maka sinarnya pun akan malap.



    Firman Allah: 
    wa idzan nujuumung kadarat (“Dan apabila bintang-bintang berjatuhan”) yakni berguguran. Sebagaimana Allah firmankan dalam surat lain, wa idzal kawaakibun tatsarat (“Dan jika bintang-bintang itu berguguran”)(al-Infithaar: 2) asal kata al-inkidaar yang bererti jatuh.

    Firman Allah: 
    wa idzal jibaalu suyyirat (“Dan apabila gunung-gunung dihancurkan”) yakni dihilangkan dari tempatnya masing-masing dan dihancurkan sehingga bumi
    menjadi rata, tidak ada lagi tumbuh-tumbuhan.









    Firman Allah lagi: 
    wa idzal ‘isyaaru ‘uth-thilat (“Dan apabila unta-unta yang bunting ditinggalkan [tidak dipedulikan].”) ‘Ikrimah dan Mujahid mengatakan: “Yakni unta-unta yang sedang bunting.” Lebih lanjut, Mujahid mengemukakan: “Kata ‘uth-thilat bererti ditinggalkan dan dibiarkan.” Dan yang dimaksud dengan al-‘isyaar bererti unta-unta pilihan dan sedang bunting yang kehamilannya telahpun sepuluh bulan, -mufrad (bentuk tunggalnya) ialah ‘isyraa’ dan sebutan itu masih
    tetap melekat padanya sampai melahirkan-, dan umat manusia telah mengabaikan unta-unta pilihan dan sedang bunting itu sertai mengabaikan pengasuhan dan pemanfaatannya setelah sebelumnya mereka saling menyukainya. Hal itu disebabkan karena mereka disibukkan oleh masalah yang lebih penting, menakutkan lagi mengerikan, yaitu masalah hari kiamat dan munculnya sebab-sebab dan peristiwa pendahuluannya.

    Firman Allah: wa idzal wuhuusyu husyirat (“Dan apabila binatang-binatang liar dikumpulkan.”) yakni dikumpulkan sebagaimana, firman Allah: “Dan tiadalah binatang-binatang yang ada di bumi dan burung-burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan umat-umat [juga] sepertimu. Tiadalah Kami alpakan sesuatu apapun di dalam al-Kitab, kemudian kepada Rabb-lah mereka dihimpunkan.” (al-An’am: 38)

    Firman Allah: wa idzal bihaaru sujjirat (“Dan apabila lautan dipanaskan.”) Ibnu Jarir menceritakan, ‘Ali as. Bertanya kepada seseorang dari Kaum Yahudi: “Dimanakah neraka jahanam itu?” Dia menjawab: “Di lautan.” ‘Ali berkata: “Aku tidak menilai ucapan itu melainkan benar.”
    Wa idzal bihaaru sujjirat (“Dan apabila lautan dipanaskan.”) Ibnu ‘Abbas dan para ulama lainnya mengatan: “Allah mengirimkan angin kencang ke lautan itu, lalu membakarnya sehingga lautan itu menjadi api yang menyala-nyala. Dan pembahasan tentang perkara telah diberikan sebelumnya ketika membahas firman Allah: wal bahril masjuur (“dan lautan yang di dalam tanahnya ada api.”)

    Firman Allah: wa idzan nufuusu zuwwijat (“Dan apabila ruh-ruh di pertemukan [dengan tubuh].”) yaitu segala berntuk dipertemukan dengan pasangan masing-masing. Yang demikian itu seperti firman Allah: uhsyurulladziina dhalamuu wa azwaajaHum (“Kumpulkanlah orang-orang yang zalim bersama teman yang sepasang dengan mereka.” (ash-Shaaffaat: 22)

    Firman Allah: wa idzal mau-uudatu su-ilat. Bi ayyi dzambing qutilat (“Apabila bayi-bayi perempuan yang dikubur hidup-hidup ditanya, kerana dosa  apakah dia dibunuh?”) kata almau-uudatu bererti bayi-bayi yang dulu orang-orang jahiliyah telah mengubur mereke hidup-hidup ke dalam tanah kerana kebencian mereka  memiliki anak perempuan. Pada hari kiamat kelak bayi-bayi itu akan ditanya, kerana  dosa  apa mereka dikuburkan? Yang demikian agar menjadi ancaman bagi orang-orang yang pernah melakukannya. Sebab jika pihak yang dizalimi itu ditanya maka apa gerangan yang terfikir oleh orang yang berbuat zalim? 

    Terdapat beberapa hadis yang diriwayatkan berkaitan masalah al-mau-uudatu ini, dimana Imam Ahmad meriwayatkan dari Judamah binti Wahb, saudara perempuan ‘Ukasyah, dia berkata: “Aku pernah mendatangi Rasulullah saw. yang tengah bersama beberapa orang sahabat, ketika itu baginda bersabda: ‘Aku sangat berkeinginan untuk melarang al-ghiilah pada anak-anak mereka sedang menyusu, namun hal itu tidak memberi mudharat kepada anak-anak mereka itu.’”
    Kemudian para sahabat bertanya tentang ‘azl [menumpahkan sperma di luar farji], maka Rasulullah saw. bersabda: ‘Yang demikian itu adalah pembunuhan anak hidup-hidup secara terselindung, yang ia termasuk mau-uudatu yang akan ditanya.’”
    Hadis tersebut diriwayatkan oleh Muslim, Abu Dawud, 
    at-Tirmidzi dan an-Nasa-i.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA