الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    MAHSYAR DAN KITA : SERINGKASNYA

    Siti Sa'udah isteri Rasulullah SAW ketika mendengar peristiwa dahsyat suasana manusia dibangkitkan di bumi mahsyar, lantas beliau bertanya kepada Nabi SAW : “Ya Rasullulah, tidakkah manusia merasa malu apabila mereka
    dihimpunkan di bumi mahsyar dalam keadaan telanjang bulat tanpa pakaian?” Jawab Rasullullah s.a.w : “Justeru dalam keadaan terlalu gawat menghadapi hari mahsyar itu, manusia terlupa dirinya tidak berpakaian kerana memikirkan bagaimana hendak menyelamatkan diri masing-masing”. Lalu Rasulullah s.a.w. membacakan firman Allah di dalam surah ‘Abasa  ayat 37 : 


    لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ

    “Setiap orang dari mereka pada hari itu mempunyai urusan yang cukup menyibukkannya”

    Imam Al-Ghazali ketika mengulas mengenai suasana hari kebangkitan itu menyatakan “Alangkah dahsyatnya apabila kita berdepan dengan hari di mana seluruh aurat kita terdedah, walaupun terdedah namun manusia tidak ambil peduli lagi kerana manusia ketika itu dibangkitkan dibumi mahsyar dengan berbagai cara, ada yang berjalan dengan perutnya dan ada pula yang berdiri dengan mukanya terbalik ke bawah dan kakinya di atas”. 

    Abu Hurairah berkata bahawa beliau telah mendengar suatu hari Rasulullah SAW berpidato di hadapan para sahabat dengan sabdanya yang bermaksud: “Bahawa manusia di akhirat kelak akan dikumpul dalam  tiga kumpulan. Sekumpulan manusia sebaik sahaja dibangkitkan di bumi mahsyar sudah tersedia kenderaan untuk mereka sementara sekumpulan lagi dibangkitkan dengan berjalan kaki, sementara yang satu kumpulan lagi manusia berjalan dengan mukanya tertunggang ke tanah.

    Seorang dari sahabat bertanya kepada Nabi SAW “Bagaimanakah caranya manusia berjalan dengan menonggeng mukanya ke tanah?” Maka Nabi SAW  menjawab :

    “Allah SWT yg berkuasa mencipta hambaNya berjalan dengan kaki dan Allah jua yang berkuasa menciptakan hambaNya berjalan dengan mukanya ke tanah”.

    Mereka yang mendapat naungan itu di antaranya ialah golongan Al-Muqarrabun iaitu orang yang diperdekatkan dengan Allah SWT. Sifat-sifat golongan ini tidak lain ialah mereka yang semasa hidup di dunia sentiasa mendampingi Allah SWT. Mereka yang sentiasa patuh serta taat suruhan Allah dengan melakukan apa-apa jua perintahNya yang disampaikan oleh para rasul dizaman mereka serta menjauhkan dan meninggalkan setiap perkara yang dibenci oleh Allah dari perkara maksiat yang keji dan mungkar sama ada dalam soal aqidah dan juga  syari'ah.

    Seterusnya Imam Al-Ghazali menyatakan bahawa ada golongan yang dijemput oleh Allah SWT untuk bernaung di bawah Arasy Allah sebaliknya ada  pula golongan manusia yang terus didera terdedah dengan kepanasan matahari di atas ubun-ubun. Mereka yang didera dengan kepanasan itu hancur luluh oleh panahan cahaya matahari yang amat dahsyat dan dileburkan pula oleh kepanasan hati mereka sendiri yang mengutuk dirinya kerana menghadapi hari malang disebabkan kelalaian mereka semasa hidup didunia dahulu.
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA