الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    PERJANJIAN LAMA DAN PERJANJIAN BARU

    Perjanjian Lama: (bahasa Inggeris: Old Testament atau OT) dalam agama Kristian adalah kitab suci yang pertama dalam dua bahagian kitab suci agama Kristian



    Perjanjian Lama berkait dengan kitab suci agama Yahudi Tanakh dengan beberapa variasi dan tambahan. Agama Yahudi menggunakan istilah Tanakh untuk merujuk kepada peraturan-peraturan agamanya, yang kemudian diambil sebagai Perjanjian Lama dalam agama Kristian. Dalam akademik, istilah Bible Ibrani (Hebrew Bible) selalunya digunakan untuk merujuk kepada Tanakh atau Perjanjian Lama. Dalam agama Kristian Ortodoks, teks yang sama dikenali sebagai Septuagint yang diterjemahkan dari bahasa Greek.



    Perjanjian Lama dianggap kitab suci untuk kedua-dua penganut Yahudi dan Kristian. Mereka percaya Tuhan memberi inspirasi untuk manusia menulisnya. Kitab ini mengandungi buku yang berbeza dan ianya mengenai Tuhan, dan orang Israel.



    Berdasarkan isinya dan gaya penulisan, Perjanjian Lama dapat dikelompokkan menjadi 5 bahagian utama iaitu;



    • Kitab Taurat (5 kitab),

    • Kitab Sejarah (12 kitab),

    • Kitab Puisi (5 kitab),

    • Kitab Nabi-nabi Besar (5 Kitab) dan

    • Kitab Nabi-nabi Kecil (12 Kitab).

    Isi Kandungan Buku Perjanjian Lama

    Terdapat 39 buah buku dalam Perjanjian Lama, antaranya;



    1. Kejadian (Genesis)

    2. Keluaran (Exodus)

    3. Imamat (Leviticus)

    4. Bilangan (Numbers)

    5. Ulangan (Deuteronomy)

    6. Yosua (Joshua)

    7. Hakim Hakim (Judges)

    8. Rut (Ruth)

    9. 1 Samuel (1 Samuel)

    10. 2 Samuel (2 Samuel)

    11. 1 Raja Raja (1 Kings)

    12. 2 Raja Raja (2 Kings)

    13. 1 Tawarikh (1 Chronicles)

    14. 2 Tawarikh (2 Chronicles)

    15. Ezra (Ezra)

    16. Nehemia (Nehemiah)

    17. Ester (Esther)

    18. Ayub (Job)

    19. Mazmur (Psalm)

    20. Amsal (Proverbs)

    21. Pengkhotbah (Ecclesiastes)

    22. Kidung Agung (Song of Solomon)

    23. Yesaya (Isaiah)

    24. Yeremia (Jeremiah)

    25. Ratapan (Lamentations)

    26. Yehezkiel (Ezekiel)

    27. Daniel (Daniel)

    28 . Hosea (Hosea)

    29. Yoel (Joel)

    30. Amos (Amos)

    31. Obaja (Obadiah)

    32. Yunus (Jonah)

    33. Mikha (Micah)

    34. Nahum (Nahum)

    35. Habakuk (Habakkuk)

    36. Zafanya (Zephaniah)

    37. Hagai (Haggai)

    38. Zakharia (Zechariah)

    39. Maleakhi (Malachi)

    Perjanjian Lama adalah koleksi kitab-kitab yang ditulis sebelum Yesus memulakan layanannya dan diterima oleh masyarakat Kristian sebagai kitab suci. Secara amnya, ia adalah seiras dengan Kitab Yahudi dan cuma berbeza dari segi susunan kitab-kitabnya. Beberapa mazhab dan tradisi Kristian juga menggabungkan beberapa naskhah kitab lain didalam kanon Perjanjian Lama. Kitab-kitab yang ditambah ini dikenali sebagai Deuterokanonika ataupun Apokrifa.



    Kitab-kitab Apokrifa atau Deuterokanonika Apabila Jerome menterjemahkan Alkitab kepada bahasa Latin (Alkitab Vulgata) pada awal kurun ke-5 Masehi, beliau telah menggunakan teks Masoretis sebagai teks dasar untuk penterjemahan Perjanjian Lama. Alkitab Vulgata ini menjadi teks umum yang diguna pakai oleh masyarakat Kristian daripada tradisi Barat.



    Masyarakat Kristian daripada tradisi Timur pada amnya menggunakan teks Septuaginta sebagai teks dasar untuk penterjemahan Perjanjian Lama. Kebanyakkan daripada penterjemahan moden hari ini menggunakan kedua-dua teks Masoretis and Septuaginta sebagai teks dasar dan rujuk silang dan juga merujuk kepada teks-teks kuno yang lain seperti Naskhah-Naskhah Laut Mati (Dead Sea Scrolls).



    Kitab-kitab yang dikandungi didalam teks Septuaginta tetapi tiada didalam teks Masoretis dikenali sebagai Deuterokanonika oleh Gereja Katolik Rom. Kebanyakkan daripada masyarakat Kristian Protestan merujuk kepada kitab-kitab ini sebagai Apokrifa dan tidak mengiktirafkan ia sebagai sebahagian kanon Alkitab. Namun demikian, kitab-kitab Apokrifa masih dimasukkan didalam Alkitab terbitan kelompok Protestan didalam bahagian khas yang berasingan daripada Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru sehingga tahun 1820'an kerana ia dianggap sebagai berguna bagi tujuan keagamaan. Gereja Katolik Rom, masyarakat Kristian Ortodoks, dan masyarakat Kristian Oriental mengiktirafkan kitab-kitab ini dan ia lazimnya terkandung sebagai sebahagian daripada susunan kitab Perjanjian Lama.



    Perjanjian Baru: (bahasa Inggeris: New Testament atau NT) pula adalah kitab kedua dalam kitab suci agama Kristian. Isi kandungannya diambil dan diubah daripada Kitab Injil. Perjanjian Baru terdiri daripada 27 naskhah kitab yang boleh dibahagikan kepada 4 genre. Fokus tulisan-tulisan Perjanjian Baru adalah pada hidup dan ajaran Yesus Kristus. Kebanyakkan daripada kitab-kitab Perjanjian Baru ditulis didalam bahasa Yunani tetapi ada beberapa bahagian yang ditulis didalam bahasa Aramia. Hampir kesemua masyarakat Kristian mengiktirafkan kitab-kitab Perjanjian Baru sebagai sebahagian kanon penuh Alkitab.



    Secara terperinci pengelompokan untuk Perjanjian Baru adalah Kitab

    • Berita Baik atau Injil (4 Kitab),

    • Kitab Sejarah (1 Kitab),

    • Kitab Surat Rasuli (21 Kitab) dan

    • Kitab Wahyu (1 Kitab).

    Isi Kandungan buku Perjanjian Baru

    Terdapat 27 buah buku dalam perjanjian Baru, diantaranya;

    1. Matius (Matthew)

    2. Markus (Mark)

    3. Lukas (Luke)

    4. Yohanes (John)

    5. Kisah Para Rasul (Acts)

    6. Roma (Romas)

    7. Korintus 1 (1 Corinthians)

    8. Korintus 2 (2 Corinthians)

    9. Galatia (Galantians)

    10. Efesus (Ephesians)

    11. Filipi (Philipians)

    12. Kolose (Colossians)

    13. Tesalonika 1 (1 Thessalonias)

    14. Tesalonika 2 (2 Thessaloians)

    15. Timotius 1 (1 Timothy)

    16. Timotius 2 (2 Timothy)

    17. Titus (Titus)

    18. Filemon (Philemon)

    19. Ibrani (Hebrews)

    20. Yakobus (James)

    21. Petrus 1 (1 Peter)

    22. Petrus 2 (2 Peter)

    23. Yohanes 1 (1 John)

    24. Yohanes 2 (2 John)

    25. Yohanes 3 (3 John)

    26. Yudas (Jude)

    27. Wahyu (Revelation)





    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA