Antara
perkara bid'ah yang agak buruk yang sering terhambur melalui kata-kata mereka
yang
terlalu ghairah mendakwa sebagai pejuang sunnah, tauhid dan tajdid ialah
keterlaluan
dalam
mempertikaikan hadith dhoief sehingga menimbulkan tanggapan bahawa hadith
dhoief
adalah hadith batil dan dusta. Mereka menganggap hadith dhoief sebagai perkara
yang
keji dan fasik.
Disiplin
ilmu sebenarnya bukan begitu. Ini kerana hadith dhoief ada ruang dan peranannya
yang
diterima dari sudut syarak. Meletakkan hadith dhoief bagaikan seperti hadith
maudhu'
(palsu) termasuk dalam ertikata kezaliman terhadap ilmu dan agama. Ini
kerana
hadith dhoief ialah hadith yang tidak memenuhi dengan lengkap syarat-syarat
hadith
sahih. Dengan kata lain, ada kesahihan dalam hadith tersebut akan tetapi
ia
tidak sempurna. Oleh kerana itulah para ulama memasukkannya dalam
senarai
hadith yang maqbul (diterima), bukannya hadith yang ditolak
dalam
segenap segi. Lantaran itu sesetengah ulama menggalakkan beramal dengan
hadith
dhoief pada tempatnya.
Saya
tahu kenyataan ini tidak disenangi oleh sesetengah orang. Namun mencari
redha
ALlah lebih berkewajipan walaupun tidak disenangi oleh orang ramai.
Kitab-kitab
yang memuatkan hadith sahih amat banyak. Hadith-hadith sahih
bukanlah
semata-mata hadith yang dikumpulan oleh Imam al Bukhari atau
Imam
Muslim sahaja.
Saya
tidak menemui adanya nas dalam agama ALlah atau pun isyarat menunjukkan
pembatasan
hadith sahih terhadap kedua-dua kitab ini sahaja. Membataskan penerimaan
hadith
setakat kedua-dua kitab ini sahaja merupakan satu bentuk kefanatikan dan
keraguan
terhadap ilmu tanpa berdasarkan ilmu pengetahuan.
Dalam
kitab Huda al Abrar 'Ala Tal'ati al Anwar dan kitab Idha'ah al Halik yang
ditulis
oleh
Imam Ibn al Hajj al 'Alawi, kitab al Jami' oleh Safiyuddin al Hindi dan kitab
al
Minhal al Latif serta kitab-kitab lainnya ada menyebutkan: Kitab-kitab
yang
mana kesemua hadith yang termuat di dalamnya dinisbahkan sebagai
hadith
sahih menurut kesepakatan jumhur ahli hadith ialah :
1.
Sahih Al Bukhari
2.
Sahih Muslim
3.
Al Muwatta' oleh Imam Malik
4.
Al Muntaqa oleh Ibn al Jarun
5.
Sahih Ibn Khuzaimah
6.
Sahih Ibn 'Awwanah
7.
Sahih Ibn al Sakan
8.
Sahih Ibn Hibban
9.
Al Mustadrak al Hakim (setelah dibuat pengesahan melalui hafalan semula
oleh
al Dzahabi dan al Iraqi). Sebahagian mereka turut memasukkan Musnad Ahmad.
10.
Kitab al Mustakhrajat yang sedia dimaklumi di kalangan ulama.
Kesemua
kitab ini yang sedia dimaklumi di kalangan ulama hanya memuatkan
hadith
yang sahih. Selain daripada kitab-kitab ini, terdapat hadith yang sahih, hasan
dan dhoief.
Menurut
kaedah (ahli hadith) dalam menisbahkan sesuatu hadith kepada perawinya tidak
boleh
didahulukan nama lain selain al Bukhari (jika hadith terbabit ada diriwayatkan
oleh
al
Bukhari). Jika hadith tersebut ada dimuatkan dalam al Bukhari dan Muslim,
mereka
turut
menyebutkan nama Muslim disebabkan ketelitiannya dalam menyaring lafaz yang
benar-benar
diucapkan oleh Nabi.
Oleh
itu, pandangan yang memestikan berpegang dengan hadith yang terdapat dalam
sahih
Bukhari dan Muslim semata-mata dengan anggapan hanya kedua-dua kitab ini sahaja
yang
memuatkan hadith yang sahih, bukannya pandangan yang bersandarkan ilmu atau
agama.
Pembahagian
Hadith
Ahli
hadith bersepakat bahawa ada tiga pembahagian hadith yang paling penting iaitu:
1.
Hadith Sahih : Berada pada kedudukan teratas.
2.
Hadith Hasan : Berada di kedudukan pertengahan.
3.
Hadith Dhoief : Berada pada kedudukan paling bawah kerana ia tidak mencukupi
syarat-syarat
hadith hasan.
Adapun
hadith maudhu' (palsu) maka ia terkeluar daripada skop yang kita bincangkan,
kerena ia adalah suatu kekejian. Ia tidak
boleh diterima dengan kesepakatan semua ulama.
Hadith
Dhoief Terbahagi Kepada Dua :
Pertama
Kedhoiefan
boleh ditampung (diperkuatkan) apabila terdapat hadith dhoief yang sama
tetapi
melalui jalan-jalan periwayatan yang lain. Syaratnya perawi yang dhoief itu
lemah
dari sudut daya hafalannya, atau kedhoiefan disebabkan periwayatan secara
mursal
(iaitu tidak disebutkan nama sahabat Nabi dalam rangkaian sanad).
Dalam
hal ini, apabila terdapat hadith yang sama kandungannya melalui jalan-jalan
periwayatan
yang lain, maka hadith tersebut naik martabatnya kepada hadith hasan
lighairih
(iaitu bertaraf hasan disebabkan adanya riwayat yang lain). Oleh itu, ia
termasuk
dalam
senarai hadith maqbul (diterima) dan boleh dibuat hujah sehinggakan dalam
soal
hukum-hakam.
Kedua
Kedhoiefannya
tidak boleh ditampung, walaupun terdapat banyak jalan periwayatannya.
Ia
dinamakan sebagai al-wahi (sangat lemah). Hal ini berlaku sekiranya perawi itu
ternyata
seorang yang fasik atau dituduh berbohong.
Para
ulama mengatakan :
Hadith
yang seperti ini, jika diperkukuhkan dengan bukti-bukti dan riwayat-riwayat
yang
lain,
maka tarafnya naik melebihi daripada taraf hadith munkar atau hadith yang tidak
ada
asalnya.
Pada ketika itu ia tidak boleh diamalkan dalam hal-hal aqidah dan hukum-hakam.
Sesetengah
ulama mengatakan ia juga tidak boleh dijadikan rujukan untuk penafsiran al
Quran.
Dengan
itu, menerima pakai hadith dhoief dalam segala jenis amalan yang berbentuk
menggemar
dan menakutkan, dalam soal adab, sejarah, ketatasusilaan, kisah tauladan
dan
seumpamanya adalah dibolehkan.
Perkara
ini telah disepakati (ijma') oleh para ulama seperti yang dinukilkan oleh
Imam
al Nawawi, Ibn Abdul Barr dan selain mereka. Malah Imam An Nawawi menukilkan
pandangan
ulama bahawa dalam hal-hal tersebut disunatkan beramal dengan hadith dhoief.
(Perkara
yang sunat termasuk dalam himpunan Usuluddin dan hukum hakam syarak).
Kami
mengatakan :
Penerimaan
hadith dhoief dalam perkara-perkara terbabit bersyaratkan jangan terlalu
kuat
kedhoiefannya. Ia hendaklah dijadikan sebagai asas yang termasuk dalam kaedah
syarak
yang menyeluruh, dan jangan pula hadith tersebut bercanggah dengan hadith
yang
sahih. Ini merupakan pandangan Ibn Hajar, al Sakhawi dan selainnya.
Abu al Sheikh Ibn
Hibban dalam kitabnya al-Nawaib meriwayatkan secara marfu' hadith
Jabir yang menyebutkan :
" Barangsiapa yang sampai kepadanya
sesuatu daripada ALlah yang memuatkan sesuatu
fadilat, lalu dia beramal dengan
keimanan terhadapnya serta mengharapkan ganjaran
pahala-Nya, maka ALlah memberikan
kepadanya yang demikian itu,
sekalipun sebenarnya bukan begitu".
Hadith ini merupakan punca asas yang besar
dalam membincangkan hukum-hukum
berkaitan hadith dho'ief.
Para ulama menukilkan daripada Imam Ahmad bin
Hanbal bahawa dalam soal hukum hakam,
beliau berpegang dengan hadith yang dhoief
(jika ditampung kedhoiefan tersebut dengan
kemasyhuran hadith terbabit). Beliau juga
mengutamakan hadith dhoief terhadap pandangan.
Begitu juga para ulama Hanafi mendahulukan
hadith dhoief terhadap pandangan akal,
sebagaimana yang dinukilkan oleh al Zakarsyi,
Ibn Hazm dan selainnya.
Mazhab Abu Daud samalah seperti mazhab Hanafi
dan Hanbali, yang mana mereka
mengutamakan hadith dhoif berbanding
penggunaan akal, jika tidak ada sumber lain
yang boleh dijadikan dalil dalam sesuatu bab
yang dibincangkan.
Tidak ada yang menyanggahi ijma' bahawa hadith
dhoief boleh diamalkan
(dalam keadaan tertentu) melainkan Ibn al
'Arabi seperti yang dinukilkan oleh Ibn al Solah.
Percanggahan oleh Ibn al 'Arabi ini
mempunyai beberapa alasan yang telah dijawab
oleh para ulama, atau penolakannya terhadap
hadith dhoief itu hanya terbatas kepada
alasan-alasan yang diberikannya sahaja.
Oleh itu, sebenarnya tidak ada percanggahan
antara beliau dengan ijma' ulama dalam
hal keharusan beramal dengan hadith dhoief
jika kena pada tempatnya.
Di sana terdapat satu lagi bahagian hadith
yang dinamakan hadith mudho'af, iaitu
hadith yang mana senarai perawi dalam isnadnya
dianggap dhoief (lemah) oleh satu
kumpulan ulama sementara sekumpulan yang lain
pula mengatakan mereka adalah
perawi yang thiqah (dipercayai).
Kedudukan hadith yang sebegini berada di
tengah-tengah antara hadith sahih dan
dhoief. Dengan kata lain martabatnya kurang
daripada hadith sahih tetapi melebihi taraf
hadith dhoief. Ia adalah saudara kepada hadith
hassan ataupun dari jenis yang lebih
tinggi daripada hadith hassan. Oleh kerana
itu, para ulama mengharuskan hadith sebegini
dimasukkan dalam kitab-kitab sahih.
Namun hadith-hadith ini dimasukkan dalam
kitab-kitab sahih hanya berperanan sebagai
sokongan dan memperkuatkan dalil, atau hanya
sekadar disebutkan sanadnya sahaja
(inilah yang biasanya berlaku).
Al Bukhari telah mengeluarkan secara bersendirian
(tanpa Muslim) sebanyak lebih
empat ratus lapan puluh nama perawi yang lapan
puluh orang daripadanya disebutkan
oleh ahli hadith sebagai bertaraf lemah
periwayatannya.
Dalam rangkaian sanad Muslim pula ada enam
ratus dua puluh orang perawi, yang
mana seratus enam puluh orang daripada mereka
dikatakan bertaraf lemah.
Namun mereka ini (yang dikatakan lemah
periwayatannya) diperakukan sebagai perawi
yang thiqah (dipercayai) oleh ramai ahli
hadith yang lain.
Ibn al Solah menyebutkan :
Semua perawi yang disebutkan dalam sanad
al Bukhari dan Muslim diputuskan
sebagai sahih kecuali beberapa nama yang
dipertikaikan oleh sesetengah
al Naqd (pengkritik sanad) bukan
kesemuanya.
Penulis mengatakan :
Beberapa nama yang dipertikaikan oleh
sesetengah pengkritik sanad inilah yang
termasuk dalam bahagian hadith mudho'af,
yang mana ia harus dimasukkan ke
dalam kitab-kitab hadith yang sahih.
Seterusnya menentukan sesuatu hadith sama ada
bertaraf sahih atau hasan atau dhoief
adalah berdasarkan pengamatan zahir terhadap
nama-nama yang terdapat dalam sanad.
Sesuatu hadith dikategorikan sebagai sahih,
hasan dan dhoief bukan berdasarkan
hakikatnya, kerana hakikatnya yang sebenar
hanya ALlah jua yang mengetahuinya.
Oleh kerana itulah para ulama hadith
menyebutkan :
Mungkin ada di antara hadith yang sahih
pada hakikatnya adalah dhoief, dan
berapa banyak hadith yang dhoief pada
hakikatnya ia adalah sahih.
Yang menjadi kewajipan kita ialah
membuat pemeriksaan dan berijtihad.
Mereka mengatakan lagi :
Ini kerana ada kemungkinan perawi yang
adil melakukan kesilapan atau terlupa
sebagaimana hal tersebut harus berlaku
kepada orang lain. Oleh itu, keyakinan
terhadap mutu hadith di sini hanya dalam
bentuk iktibar (iaitu berdasarkan pengamatan yang zahir).
Apabila seorang perawi yang bersifat adil meriwayatkan hadith yang diambilnya
daripada perawi yang tarafnya dhoief,
maka ini bererti dia menganggap perawi itu
bertaraf adil, menurut pendapat ulama
usul.
Pengarang kitab al-Minhal menyebutkan :
Secara qiyasnya ini bererti perawi yang
bertaraf adil itu menganggap hadith tersebut
sebagai sahih.
Ulama Sufi dan Hadith
Dhoief
Mudah-mudahan para saudara kita di kalangan
penulis dan pembimbing selepas ini
mengambil sikap warak (berhati-hati) daripada
menghamburkan pandangan secara pukul
rata sehingga sampai menganggap palsu terhadap
hadith-hadith dhoief. Seolah-olahnya
hadith dhoief itu tidak boleh diambil manfaat,
tidak perlu dihormati dan tidak boleh dinukilkan
dan tidak boleh langsung berjinak-jinak dengan
lafaz dan pengertiannya.
Kemungkaran yang paling teruk ialah apabila
kemelut yang dihadapi oleh saudara-saudara
kita ini tidak berkurangan sampaikan mereka
sanggup mempertikaikan orang-orang Sufi hanya
kerana berpegang kepada hadith dhoief,
walaupun dalam hal-hal yang disepakati oleh para ulama
hadith timur dan barat bahawa hadith dhoief
sunat diamalkan. Di kalangan ulama-ulama sufi
tidak kurang ramainya mereka yang terdiri dari
kalangan ulama besar dalam bidang hadith.
Ibn Abdul Barr berkata :
Hadith-hadith yang berkaitan dengan
fadhilat-fadhilat, maka kami tidak perlukan
orang yang layak untuk dijadikan hujjah.
Ibn Mahdi menyebutkan dalam kitab al
Madkhal :
Apabila kami meriwayatkan daripada Nabi
sallaLlahu 'alaihi wasallam tentang halal
haram dan hukum-hakam, maka kami akan
memperketatkan sanad-sanadnya
dan kami akan membuat kritikan
(pemeriksaan) terhadap rijalnya (nama-nama perawi
yang terdapat dalam sanad). Tetapi
apabila kami meriwayatkan hal-hal yang berkaitan
fadhilat, ganjaran pahala dan seksa,
maka kami mempermudahkan sanad-sanadnya
dan kami ebrtolak ansur dengan rijalnya.
Imam al Ramli menyebutkan :
Hadith-hadith yang terlalu dhoief (iaitu
hadith yang dinamakan al wahiah) apabila
sebahagiannya bergabung dengan
sebahagian yang lain, maka ia boleh dijadikan
hujjah dalam bab ini (iaitu bab
fadhilat, perkara yang menambat hati, nasihat,
ketatasusilaan, sejarah dan
seumpamanya).
Berdasarkan inilah
maka al Mundziri dan para pentahqiq yang lain mengumpulkan hadith-hadith
terbabit dalam kitab al Targhib wa al Tarhib
(menggemar dan membimbangkan).
Pendekatan yang diambil oleh golongan
terdahulu yang membuat pengkhususan
dalam bidang hadith ini samalah dengan
pendekatan yang diambil oleh sesetengah
fuqaha' dan ulama tasawuuf. Dan dengan pendekatan
inilah kami berpegang. Dalam matan
hadith dhoeif kita banyak menemui hukum-hakam,
ilmu pengetahuan, perkara yang menambat
hati, dan adab yang kesemuanya ada kaitan
dengan wahyu kenabian. Ilmu pengetehuan itu
adalah barang orang Mukmin yang hilang.
Inilah pendekatan yang diambil oleh ulama
terdahulu seperti at Thauri, Ibn Uyainah,
Ibn Hanbal, Ibn al Mubarak, Ibn Mahdi, Ibn
Mu'in dan al Nawawi. Ibn 'Adiy meletakkan satu
bab berkaitan hal ini (penerimaan hadith
dhoief) dalam kitabnya yang berjudul al Kamil. Begitu
juga yang dilakukan oleh al Khatib dalam kitab
al Kifayah.
Pada masa kini kita dapat melihat (amat
mendukacitakan) ada golongan yang menolak
hadith-hadith al Bukhari kerana tidak sejajar
dengan kefahaman yang dipeganginya,
dan tidak bersesuaian dengan kecenderungan
atas nama menolong sunnah.
Malah ada orang yang menulis buku berkaitan
hal ini sedangkan dia bukan orang yang
berkelayakan. Ada puluhan musuh-musuh Islam
yang membantunya untuk mencetak
buku berkenaan dan mengagihkan secara percuma
di merata-rata tempat walau pun menelan
kos yang besar yang didorong oleh kepentingan
mendapatkan keuntungan material dan niat
yang buruk.
Kalau tidak dengan rahmat ALlah, dan
langkah-langkah yang diambil oleh Majalah Muslim
(iaitu majalah yang diasaskan oleh penulis)
dan sesetengah ulama hadith (untuk
menangkis usaha tersebut), nescaya akan
menyebabkan timbul keraguan terhadap semua
hadith yang diriwayatkan oleh al Bukhari,
apatah lagi riwayat oleh imam-imam hadith yang lain.
Tentunya (jika tidak ada usaha yang diambil
oleh sesetengah ulama dalam menangkis
golongan terbabit) maka sunnah Nabi yang telah
sabit secara ilmiyah terdedah kepada fitnah
(semoga ALlah melindunginya) yang ditimbulkan
oleh golongan yang mendakwa sebagai
penegak sunnah, kononnya mereka yang lebih
mengetahui daripada orang lain tentang
ilmu sunnah.
Al Nasa'ie telah mengeluarkan nama-nama perawi
yang ditidak diketepikan begitu sahaja, iaitu
nama perawi yang sesuatu hadith itu hanya
bersumberkan daripadanya, asalkan jangan dia
dikenal pasti sebagai seorang pembohong.
Apa yang berlaku kepada kami (iaitu
hadith-hadith yang diamalkan oleh kami) yang diriwayatkan
oleh tokoh-tokoh besar sufi tidak terdapat di
dalam sanadnya perawi yang pembohong.
Cukuplah ini sebagai dalil keharusan beramal
dengan hadith yang dhoief pada tempatnya.
Dan inilah pendirian yang diambil oleh
ulama-ulama tasawwuf.
Kami memohon keampunan kepada ALlah dan
bertaubat kepadaNya. Dialah jua yang
memberikan taufiq dan tempat untuk meminta
pertolongan.
Beramal dengan Hadis Dhaif
Para
ulama berkhilaf pendapat dalam penggunaan hadis dhaif. Ringkasnya ada tiga
golongan:
GOLONGAN
PERTAMA Hadis dhaif TIDAK BOLEH DIGUNAKAN walaupun untuk tarqib
(galakan),tarhib (menakut-nakutkan),fadhail amal (kelebihan beramal) ataupun
untuk langkah berjaga-jaga. Ini merupakan pendapat IMAM BUKHARI dan MUSLIM yang
disokong oleh Abu Bakar al-Arabi (Mazhab Maliki), Abu Syamah al-Maqdisi
(Syafie), Ibnu Hazmin (Zahiri) dan lain-lain.
GOLONGAN
KEDUA Harus (boleh) menggunakan hadis dhaif jika tidak ada sandaran-sandaran
lain tentang sesuatu perkara sama ada daripada al-Quran, hadis, qias, ijma,
istihsan dan lain-lain. Ini adalah pendapat IMAM AHMAD, IBNU TAIMIYYAH dan IBNU
QAYYIM. Kata Imam Ahmad: " Hadis dahif lebih kami sukai daripada fikiran
seseorang."
GOLONGAN
KETIGA Hadis dhaif boleh digunakan sebagai hujah dalam fadhail amal,
peringatan, kisah-kisah, galakan dan sebagainya. Namun begitu secara umumnya
tidak boleh digunakan dalam soal akidah dan hukum-hakam. Ini adalah pendapat
yang muktamad bagi para ulama muhaqqiqin dengan syarat-syarat yang tertentu.
Antara tokoh yang berpegang dengan panangan ini ialah IMAM NAWAWI dan AL-HAFIZ
IBNU HAJAR.
Jika
hendak menggunakan hadis-hadis dhaif, Imam Nawawi mensyaratkan:
1.
Yang diguna dalam soal hukum ialah hadis-hadis sahih dan hasan sahaja
2.
Boleh digunakan dalam soal hukum untuk 'berjaga-jaga', sebagai usaha untuk
menjauhi perkara-perkara syubhat
Al-Hafiz
Ibnu Hajar pula mensyaratkan:
1.
Hadis itu tidak terlalu dhaif
2.
Isi hadis dhaif itu menepati kaedah-kaedah umum dalam agama Islam
3.
Ketika beramal dengannya, tidak iktikadkan sebagai HADIS RASULULLAH tetapi
sebagai usaha 'berjaga-jaga'.
Dho’if
dari sudut bahasa adalah: lawan bagi kuat. Dho’if dari sudut istilah ilmu
hadith adalah: hadith yang tidak terhimpun padanya segala sifat-sifat
(syarat-syarat) qobul (penerimaan).
Adapun
syarat-syarat atau sifat-sifat penerimaan dalam hadith adalah:
Pertama:
Bersambung sanadnya dari satu generasi ke satu generasi (perawi)
Kedua:
Perawi-perawi tersebut dhobit (menjaga hadith yang diriwayatkan)
Ketiga:
Perawi-perawi tersebut adil
Keempat:
Tiada syaz dalam hadith
Kelima:
Tiada ‘illah (sebab yang mencacatkan status hadith dan perawi). Hilangnya salah
satu daripada syarat-syarat tersebut, maka ia termasuk dalam hadith dho’if.
Perbahasan
tentang hadith dho’if, maka yang kita maksudkan tentang penggunaan hadith
dho’if adalah hadith yang disepakati kedho’ifannya, bukan yang diperselisihkan
tentang kedho’ifannya, kerana hadith yang diperselisihkan mengenai
kedho’ifannya boleh jadi nilainya sahih di sisi para ulama’ yang mengamalkan
dan menggunakannya.
Ulama’
dan ahli ilmu berselisih pendapat tentang penggunaan hadith dho’if (yang
disepakati kedho’ifannya) kepada tiga pendapat (rujuk At-Tamazhub m/s 228-229)
(sebagaimana yg disusun oleh tuan alex):
Pendapat
Pertama: Boleh beramal dengan hadith dho’if dengan syarat-syaratnya yang akan
dijelaskan sebentar nanti (insya Allah), yang mana pendapat ini dipegang oleh
majoriti ahli hadith, ahli fiqh, ahli usul fiqh dan para ulama’ empat mazhab.
Pendapat
Kedua: Tidak boleh beramal dengan hadith dho’if secara mutlak. Ia adalah mazhab
sebahagian ahli hadith seperti Ibn Al-‘Arabi Al-Maliki, diriwayatkan juga ianya
dipegang oleh Imam Ahmad, begitu juga salah satu pendapat daripada Yahya bin
Ma’in dan sebagainya. Ia adalah suatu pendapat yang sedikit keras kerana
hadith-hadith dho’if dengan syarat-syarat yang ditetapkan oleh majoriti ulama’
yang membolehkan penggunaan hadith tersebut, bukanlah suatu pendustaan ke atas
Rasulullah s.a.w. kerana perawinya juga dikenali sebagai jujur dan beragama,
cuma ada beberapa faktor yang mengurangkan kredibiliti perawi tersebut dari
sudut dhobitnya.
Pendapat
Ketiga: Boleh beramal dengan hadith dho’if secara mutlak. Ia merupakan pendapat
sebahagian ahli ilmu. Ia juga satu pendapat yang agak longgar namun boleh jadi
yang dimaksudkan oleh golongan yang berpendapat dengan pendapat ini, hadith
dho’if tersebut tidaklah terlalu dho’if. Ia dinukilkan oleh Imam Al-Hafiz Ibn
Hajar Al-Asqollani dan Imam As-Sakhawi. Imam Al-Laknawi menjelaskan juga dalam
kitab Al-Ajwibah Al-Fadhilah m/s 50:-
"Diriwayatkan
daripada Imam As-Sakhawi r.a. yang berkata: Kesimpulannya, tentang masalah
beramal dengan hadith dho’if, maka ada tiga mazhab: Tidak boleh beramal
dengannya secara mutlak, boleh beramal dengannya secara mutlak dan boleh
beramal dengan hadith dho’if pada fadho’il amal dengan syarat-syaratnya".
Perbahasan
Pertama: Pendapat yang Mengatakan: "Telah Sepakat Ulama’ pada Beramal
dengan Hadith Dho’if pada Fadho’il dan Sebagainya" Imam An-Nawawi berkata
dalam kitab Al-Majmu’ (3/226):- "Telah kita jelaskan sebelum ini
bahawasanya, para ulama’ telah bersepakat tentang keharusan beramal dengan
hadith dho’if pada fadho’il amal (kelebihan-kelebihan dalam amalan), bukan
dalam bab halal dan haram…"
Catatan:
Imam An-Nawawi juga turut meriwayatkan perkataan beliau tentang ittifaq
(kesepakatan) ulama’ dalam membolehkan amalkan hadith dho’if dalam fadho’il
amal dengan syarat-syaratnya dalam kitab Al-Arba’in pada muqoddimah beliau.
Imam
Ar-Ramli berkata dalam fatwanya (4/383):- "Imam An-Nawawi menjelaskan
dalam banyak kitabnya bahawasanya ijmak (telah sepakat) ahlul-hadith dalam
keharusan beramal dengan hadith dho’if pada bab fadho’il amal dan sebagainya
secara khusus..." Al-Khattab dalam kitab Mawahib Al-Jalil (1/17) dan syarh
Al-Kharsyi (1/23) berkata: "Saya katakan: Walaupun hadith ini dho’if
(hadith kullu amrin zi balin...), maka ulama’ bersepakat boleh menggunakan
hadith dho’if dalam fadho’il amal..."
Imam
Mulla Ali Al-Qari berkata dalam Al-Khath Al-Aufar sebagaimana juga diriwayatkan
oleh Imam Al-Laknawi dalam Al-Ajwibah Al-Fadhilah (m/s 36):- "Hadith
dho’if diambil-kira (digunapakai) dalam bab fadho’il amal di sisi seluruh
ulama’ yang mempunyai kesempurnaan keilmuan mereka..." Begitu juga dalam
Al-Maudhu’at oleh Imam Mulla Ali Al-Qari dan Al-Ajwibah Al-Fadhilah (m/s 36)
ada menyebut:- "Hadith dho’if digunakan dalam bab fadho’il amal
berdasarkan kesepakatan ulama’..." Imam Ibn Hajar Al-Haitami berkata dalam
Syarah Al-Arba’in m/s 32:- "Para ulama’ telah sepakat boleh menggunakan
hadith dho’if dalam bab fadho’il amal kerana ia sebenarnya merupakan hadith
yang sahih dari sudut asalnya (matannya), maka perlulah diberikan haknya iaitu
beramal dengannya..."
Imam
Ibn Hajar Al-Haitami berkata dalam fatwanya (2/54):- "Telah menjadi kaedah
bahawasanya hadith dho’if, mursal, munqoti’, mu’addhol dan mauquf boleh
diamalkan dalam bab fadho’il amal secara ijma’..." Beliau juga menjelaskan
kesepakatan ulama’ dalam keharusan dalam menggunakan hadith dho’if dalam kitab
beliau Tathir Al-Jinan m/s 3. Sebahagian Pendapat Ahlul-Hadith Dalam Masalah
Ini Imam As-Sakhawi dalam Fath Al-Mughith (1/287) berkata: " Imam Ibn
Abdil Barr berkata: Hadith-hadith menceritakan tentang fadho’il tidak perlu
syarat-syarat (kesahihan dan kekuatan hadith) sebagaimana hadith-hadith yang
digunakan (dalam bab halal dan haram".
"Imam
Al-Hakim mendengar Abu Zakaria Al-Ghabri berkata: "Sesuatu khabar itu,
jika disebut bukan mengharamkan apa yang halal (daripada nas-nas qat’ie
thubut), bukan menghalalkan apa yang haram dan tidak juga berkaitan dalam
masalah hukum, tetapi sebaliknya hanya dalam bab targhib wa tarhib, maka ahli
hadith akan memejamkan mata daripadanya dan mempermudahkan dalam
meriwayatkannya (maknanya, tidak bersusah payah untuk menolak penggunaan hadith
dho’if dalam bab galakan dan fadho’il).
"Imam
Al-Baihaqi meriwayatkan dalam Al-Madkhal bahawasanya Imam Ibn Mahdi
menjelaskan: "Jika kami meriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w. tentang
halal dan haram, maka kami sangat menitikberatkan masalah sanad (pastikan
sanadnya sahih) dan kami sangat mendalami hal perawi. Adapun jika kami
meriwayatkan dalam masalah fadho’il, pahala dan dosa, maka kami akan
mempermudahkan (tasammuh) dalam masalah sanadnya dan kami bertoleransi dalam
hal perawi. "Begitu juga dengan lafaz Imam Ahmad pada riwayat Al-Maimuni:
"Adapun hadith-hadith raqa’iq (menceritakan tentang kelebihan, pahala dan
dosa), maka berkemungkinan ahli hadith akan bertoleransi dalam kedudukan hadith
tersebut, kecualilah dalam bab hukum (halal dan haram)…" –tamat nukilan
daripada kitab Fath Al-Mughith oleh Sheikh Abdul Fattah Al-Yafi’ie dalam
At-Tamazhub m/s 230-231-
Imam
Al-‘Iraqi berkata dalam syarah Alfiyahnya 2/291:- "Adapun hadith tertolak
yang tidak sampai tahap maudhu’ (palsu) sanadnya, riwayatkannya tanpa
menjelaskan kedho’ifannya, jika ia bukan berkaitan dengan masalah hukum-hakam
dan maslaah aqidah, tetapi sekadar dalam masalah targhib, tarhib, galakan,
cerita-cerita, fadho’il amal dan sebagainya… Ini pendapat sebahagian imam seperti
Ibn Mahdi, Ibn Mubarak, Imam Ahmad dan sebagainya"
Imam
As-Suyuti pula berkata dalam Tadrib Al-Rawi (1/298):- "Diriwayatkan
daripada Imam Ibn Hanbal, Imam Ibn Mahdi dan Imam Ibn Mubarak berkata:
"Jika dalam bab halal dan haram, maka kami akan menitikberatkan masalah
kedudukan hadith namun jika kami riwayatkan dalam bab fadho’il dan sebagainya,
maka kami akan bertoleransi..." Dalam perenggan yang lain daripada kitab
tersebut, Imam As-Suyuti meriwayatkan juga:- "Sebahagian pendapat mengatakan
bahawasanya, tidak boleh beramal dengan hadith dho’if secara mutlak. Ia adalah
pendapat Imam Abu Bakr Ibn Al-‘Arabi.
"Sebahagian
yang lain mengatakan bahawasanya, boleh beramal dengan hadith dho’if secara
mutlak. Ia adalah pendapat Imam Abu Daud dan Imam Ahmad. Imam Al-Zarkasyi pun
meriwayatkan hal tersebut…" Imam Al-Sakhawi berkata dalam Fath Al-Mughith
(1/287) menguatkan pendapat Imam An-Nawawi tentang kesepakatan ulama’ dalam
menggunakan hadith dho’if yang tidak terlalu lemah kedudukannya, dalam masalah fadho’il.
Sebahagian Perkataan Fuqoha’ dalam Masalah Hadith Dho’if Imam Al-Kamal bin
Al-Humam berkata dalam Fath Al-Qadir (1/349):- "Boleh dijadikan hujah jika
hadith itu sahih. Kalau tidak, hadith dho’if juga, selagimana tidak sampai
tahap mau’dhu’ (palsu), boleh diamalkan dalam bab fadho’il amal". Imam Ibn
‘Abidin membenarkan perkataan Imam Al-Kamal tersebut dalam hasyiyahnya (1/128)
dan turut menukilkan perkataan Imam Ibn Hajar Al-Haitami dalam masalah ini.
Imam Al-Khadimi berkata dalam kitab Bariqah Mahmudiyyah 1/115:- "Boleh dan
sunat beramal dalam bab fadho’il, galakan dan peringatan, dengan hadith dho’if
selagimana tidak sampai tahap hadith maudhu’ (palsu)."
Adapun
dakwaan hadith dhoif di sisi Imam Ahmad bin Hanbal adalah hadith hasan, maka
itu suatu dakwaan yang tidak berasas. Memang benar, hadith hasan tidak dikenali
lafaznya melainkan pada penggunaan Imam At-Tirmizi. Namun, hatta di sisi
penggunaan Imam At-Tirmizi juga, hadith hasan itu sendiri gagal difahami oleh
sebahagian ulama’. Kita simpulkan di sini. Hadith itu ada dua jenis yang utama.
Hadith Maqbul (diterima) dan hadith Mardud (tidak diterima). Hadith Maqbul
adalah hadith yang diterima utk dijadikan hujah dalam penggalian hukum dan
sebagainya. Syarat hadith itu diterima adalah jika menepati lima syaratnya
iaitu:-
1
Bersambung sanadnya dari satu peringkat ke satu peringkat
2
Perawi hadith perlu adil (beragama) dalam setiap peringkat
3
Perawi perlulah dhobit (teliti) dalam menjaga hadith dan menyampaikannya.
4
Hadith itu sejahtera daripada Syaz (keganjilan: berlawanan daripada hadith yang
lebih kuat)
5
Tiada Illah (kecacatan) yang boleh mencacatkan sanad atau matan hadith
Jika
sesuatu hadith itu memenuhi kelima-lima syarat ini, maka ianya dikira sebagai
hadith maqbul (diterima). Hadith maqbul juga disebut sebagai hadith sahih
(benar) yang boleh digunakan untuk berhujah dan mengambil hukum. Jika sesuatu
hadith itu hilang salah satu atau kesemua lima-lima syarat tersebut, maka ianya
disebut sebagai hadith mardud (ditolak). Hadith ini ada pelbagai jenis mengikut
kecacatan dalam hadith tersebut.
Antara
jenis-jenis hadith mardud (ditolak) adalah hadith dho’if, hadith matruh (tidak
dipakai), hadith munkar (diingkari) dan hadith maudhu’ (palsu). Darjat antara
kesemuanya adalah berbeza-beza. Klasifikasi inilah yang dipegang oleh para
mutaqoddimin (ulama’ terdahulu) dari ahli hadith. Jadi, hatta Imam Ahmad bin
Hanbal memahami penggunaan istilah dho’if merujuk kepada hadith yang tidak
cukup salah satu syarat daripada lima syarat hadith maqbul tersebut yang
menyebabkan ianya termasuk dalam hadith mardud (ditolak untuk dijadikan hujah)
(demikian menurut Al-Khallal). Jadi, memang jelas hadith dho’if di sisi ulama’
adalah hadith yang mardud. Masalah kesamaran bukan pada hadith dho’if, tetapi
kesamaran timbul pada memahami makna "hadith hasan".
Para
ulama’ hadith muta’akhirin (seperti Ibn Sholah, Ibn Hajar, Az-Zahabi,
As-Sakhowi dan sebagainya) yang menjelaskan kesamaran dalam memahami lafaz
"hasan" bagi penggunaan ulama’ hadith terdahulu. Mereka cuba memahami
adakah hadith hasan itu sebahagian daripada hadith maqbul (seperti hadith
sahih) atau sebahagian daripada hadith mardud (seperti hadith dhoif) di sisi
ulama’ terdahulu. Mereka merujuk kepada penggunaan Imam At-Tirmizi yg terkadang
berkata: "hadith ini hasan sahih". Kalau hadith ini sudah sahih,
mengapa hasan pula? Adakah sama darjatnya antara hasan dan sahih? Atau
sebahagian ulama’ anggap sanadnya hasan sedangkan sebahagian lain anggap
sanadnya sahih? Atau hasan dalam ungkapan ini adalah hasan dari sudut makna?
Persoalan-persoalan sebeginilah yang cuba ditimbulkan oleh Imam Az-Zahabi dalam
kitab Al-Muqizah (m/s 36-38 dgn tahqiq Sheikh Abdul Fattah Abu Ghuddah).
Para
ulama’ hadith mutaakhirin cuba memberi tafsiran tepat tntang hadith hasan,
samada ianya sama maqbul (diterima) atau mardud (ditolak). Kalau maqbul, apa
yang membezakan hadith sahih dengan hadith hasan kerana syarat utk
diketogorikan sebagai hadith maqbul mestilah memenuhi lima syarat tadi. Kalau
hadith hasan memenuhi lima syarat diterima hadith tadi, maka tiada yang
membezakan antara hadith hasan dan hadith sahih. Kalau hadith hasan adalah
hadith yg kurang memenuhi syarat yang lima tadi, maka ianya juga termasuk dalam
hadith mardud. Sedangkan, ulama’ muta’akhirin meletakkan hadith hasan antara
hadith sahih (hadith maqbul) dengan hadith dho’if (hadith mardud). Akhirnya,
Imam As-Sakhowi sendiri menjelaskan, kesukaran utk membezakan antara hadith
hasan dengan hadith sahih (fath Al-Mughith 184). Imam Az-Zahabi pn menjelaskan
kesamaran sebahagian ulama’ dalam meletakkan status hadith hasan, samada dalam
bahagian maqbul atau mardud (Al-Muqizhah 38 ) Imam At-Thibi juga mengakui
kesukaran hal itu (Al-Khulashoh 38 )
Maka,
penggunaan hadith hasan juga bukanlah suatu penggunaan di sisi ulama’
mutaqoddimin seperti zaman Imam Ahmad bin Hanbal r.a.. jadi, dia sudah tentu
memaksudkan hadith dho’if sebagai hadith mardud (ditolak utk dibuat hujah dalam
bab hukum), kerana tidak timbul kesamaran dalam makna hadith dho’if. Apa yang
menjadi masalah adalah memahami lafaz hadith hasan di sisi ulama’ mutaqoddimin
(terdahulu) seperti Imam At-Tirmizi. Sebahagiannya menganggap lafaz hasan di
sisi mutaqoddimin adalah jenis hadith maqbul dan sebahagian lain menganggap
ianya jenis hadith mardud (tinggi sedikit darjatnya daripada hadith sahih). Pun
begitu, hadith hasan diletakkan pada bahagian hadith maqbul di sisi ulama’
hadith mutaakhirin. Ini kerana, menurut mereka, hadith hasan adalah hadith yang
memenuhi kelima-lima syarat hadith maqbul cuma ketelitian perawinya kurang
berbanding ketelitian perawi berdarjat sahih. Maka, tidak timbul Imam Ahmad
memaksudkan hadith dho’if dengan hadith hasan kerana hatta penggunaan hadith
hasan sebenarnya adalah di sisi ulama’ mutaakhirin. Sedangkan, ulama’
mutaqoddimin hanya memahami ada dua jenis pembahagian yg utama iaitu antara
hadith maqbul yang dikenali sebagai hadith sahih dan hadith mardud yang
pelbagai namanya berdasarkan jenis-jenis kekurangan syaratnya. Maka,
kesimpulannya, hatta di sisi Imam Ahmad bin Hanbal, hadith dho’if yang
sesemangnya hadith dho’if, boleh digunakan dalam fadho’il a’mal, tidak pada
berhujah. Malah, sebahagian ulama’ hanabilah mengutamakan hadith dho’if
berbanding qiyas.
Ada juga yang
membidahkan amal ibadat yang berdalilkan Hadis dhaif.
Pendapat yang macam
begini adalah keliru kalau tidak akan dikatakan salah
besar.
Hadith yang dha’if
bukanlah Hadits yang maudu’ ( hadits dibuat buat ),
tetapi hanya Hadits
yang lemah sanadnya, dan bukan Hadits yang tidak
benar, bukan Hadits bohong, kerana asalnya
dari Nabi juga.
Hadits yang dikatakan
dha’if atau lemah ini ialah Hadits yang derajatnya
kurang sedikit dari Hadits Shahih atau
Hadits Hasan.
Hal ini dapat
dicontohkan umpamanya kepada sebuah Hadits dari Nabi,
kemudian turun kepada
Mansur, turun lagi kepada Zeid, turun lagi kepada
Khalid dan akhirnya turun kepada Ibnu Majah
atau Abu Daud. Ibnu Majah
atau Abu Daud membukukan Hadits itu dalam
kitabnya. Kalau orang yang
bertiga tersebut, yaitu Mansur, Zeid dan
Khalid terdiri dari orang baik-baik,
dengan arti baik perangainya, saleh
orangnya, tidak pelupa hafalannya,
maka haditsnya itu dinamai hadits shahih.
Tetapi kalau ketiganya
atau salah seorang dari padanya terkenal dengan
akhlaknya yang kurang baik, umpamanya
pernah makan di jalanan,
pernah buang air kecil berdiri, pernah suka
lupa akan hafalannya,
maka haditsnya dinamai Hadits dha’if (lemah).
Pada hakikatnya Hadits
yang semacam ini adalah dari Nabi juga,
tetapi “sanadnya” kurang baik. Bukan
Haditsnya yang kurang baik. Ada lagi
yang menyebabkan Hadits itu menjadi dha’if,
ialah hilang salah seorang
daripada rawinya. Umpamanya seorang
Thabi’in yang tidak berjumpa
dengan Nabi mengatakan : Berkata
Rasulullah, pada hal ia tidak berjumpa
dengan Nabi. Hadits ini dinamai Hadits
Mursal, yaitu Hadist yang dilompatkan
ke atas tanpa melalui jalan yang wajar. Hadits
ini ialah dha’if juga.
Dan banyak lagi yang menyebabkan dan membikin
sesuatu Hadits
menjadi dha’if atau lemah.
Tentang memakai Hadits
dha’if untuk dijadikan dalil, terdapat perbedaan
pendapat di antara Imam-imam
mujtahid, yaitu :
1. Dalam madzhab
syafi’I Hadits dha’if tidak dipakai untuk dalil bagi penegak
hukum, tetapi dipakai untuk dalil
bagi “ fadhailul a’mal”. Fadhailul A’mal
maksudnya ialah amal ibadat yang
sunat-sunat, yang tidak bersangkut
dengan orang lain, seperti dzikir,
doa, tasbih, wirid dan lain- lain.Hadits
Mursal tidak dipakai juga bagi penegak
hukum dalam madzhab Syafi’e
kerana Hadits Mursal juga Hadits dha’if.
Tetapi dikecualikan mursalnya
seorang Thabi’in bernama Said Ibnul
Musayyab.
2. Dalam madzhab Hambali
lebih longgar. Hadits dha’if bukan saja dipakai
dalam Fadhailul A’mal, tetapi juga bagi
penegak hukum, dengan syarat
dha’ifnya itu tidak keterlaluan.
3. Imam Malik, Imam
Abu Hanifah dan Imam Ahmad memakai Hadits yang
dha’if kerana Mursal, baik untuk Fadhailul
A’mal mahupun bagi penegak
hukum. Nah, di sini nampak bahwa Imam-imam
Mujtahid memakai
Hadits-hadits dha’if untuk dalil kerana
Hadits itu bukanlah Hadits yang
dibuat-buat, tetapi hanya lemah saja
sifatnya. Kerana itu tidaklah tepat
kalau amal-amal ibadat yang berdasarkan
kepada Hadits dha’if
dikatakan bid’ah, apalagi kalau dikatakan bid’ah
dhalalah.
Sumber : As Shiekh al Hafiz Abu al Fadl AbduLlah al Siddiq al Ghumari,
Makna Sebenar Bid'ah Satu Penjelasan Rapi,
Cetakan 2007,