الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    Ihya Ramadhan (5) 1436 H : Surah An-Nisaa' 100

     وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً ۚ وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّـهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّـهِ ۗ وَكَانَ اللَّـهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
    (سورة النساء : 100 )

    "Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya ia akan dapati di muka bumi
    ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur; dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

    (Dan siapa yang berhijrah di jalan Allah, maka mereka akan menemukan di muka bumi ini tempat hijrah yang banyak dan kelapangan) dalam rezeki. (Dan siapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan Rasul Nya lalu ia ditimpa oleh kematian) di tengah jalan seperti terjadi atas Junda bin Dhamrah Al-Laitsi (maka sungguh, telah tetaplah pahalanya di sisi Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang).

    Ibnu Abi Hatim dan Abu Ya’la meriwayatkan dengan sanad jayyid bahawa Ibnu Abbas berkata, “Dhamrah bin Jundab keluar dari rumahnya untuk hijrah. Dia berkata kepada anak-anaknya, ‘Bawalah aku keluar dari negeri orang-orang musyrik ini menuju Rasulullah saw..’ Ketika di perjalanan dia meninggal dunia sebelum sampai kepada Nabi saw.. Lalu turunlah firman Allah,
    ‘…Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kerana Allah dan Rasul-Nya,...”
    Ibnu Abi Hatim meriwayatkan dari Sa’id bin Jubair, dari Abu Dhamrah az-Zuraqi yang ketika itu sedang di Mekah. Ketika turun firman Allah, ‘Kecuali mereka yang tertindas baik laki-kali atau perempuan dan anak-anak yang tidak berdaya dan tidak mengetahui jalan (untuk berhijrah), ‘(an-Nisaa’: 98) Abu Dhamrah berkata, “Saya adalah orang yang kaya dan memiliki kemampuan untuk hijrah.” Lalu dia bersiap-siap untuk hijrah ke Madinah, namun dia meninggal dunia di Tan’im. Lalu turun firman Allah, ‘…Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kerana Allah dan Rasul-Nya…’”
    Ibnu Jarir meriwayatkan hadith yang serupa dari jalur Sa’id bin Jubair, Ikrimah, Qatadah, as-Suddi, adh-Dhahhak, dan yang lainnya, dan di sebagian jalur disebutkan Dhamrah ibnul ‘Aish atau al-Aish bin Dhamrah. Sedangkan di sebahagian jalur Jundab bin Dhamrah al-Junda’i, di sebahagiannya lagi ad-Dhamri. Di sebahagian jalur disebutkan, “Seorang lelaki dari Bani Dhamrah.” Di sebahagian jalur yang lain disebutkan, “Seorang lelaki dari Bani Khuza’ah.” Di sebahagian yang lain disebutkan, “Seorang lelaki dari Bani Laits.” Dan di sebahagian yang lain disebutkan, “Seorang lelaki dari Bani Bakar Kinanah.” Dan di sebahagian yang lain disebutkan, “Bani Bakar.”
    Ibnu Sa’ad dalam kitab ath-Thabaqaatul Kubra meriwayatkan dari Yazid bin Abdillah bin Qisth bahawa Jundab bin Dhamrah ketika di Mekah jatuh sakit. Lalu dia berkata kepada anak-anaknya, “Bawa aku keluar dari Mekah. Sungguh kesulitan di dalamnya telah membunuhku.” Anak-anaknya pun bertanya, “Ke mana kami membawamu?” Dia pun menunjuk ke arah Madinah dan ingin hijrah. Lalu mereka membawanya ke arah Madinah. Ketika sampai di aliran air Bani Ghaffar dia meninggal di dunia. Lalu Allah menurunkan firman-Nya,‘…Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah karena Allah dan Rasul-Nya…’”
    Ibnu Abi Hatim, Ibnu Mandah, dan al-Barudi dalam ash-Shahabah meriwayatkan dari Hisyam bin Urwah dari ayahnya bahawa Zubair bin Awwam berkata, “Ketika Khalid bin Haram berhijrah ke Ethopia (Habasyah), dia digigit ular di perjalanan. Lalu dia meninggal dunia. Maka turun padanya firman Allah, “…Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah karena Allah dan Rasul-Nya…’”
    Al-Umawi meriwayatkan dalam kitab Maghaazi-nya bahawa Abdul Malik bin Umair berkata, “Ketika Aktsam bin Shaifi mendengar berita tentang diangkatnya Muhammad saw. menjadi Rasulullah, dia ingin mendatanginya. Namun kaumnya tidak membiarkannya menemui beliau. Dia pun berkata, “‘Datangkan orang yang mahu menyampaikan pesanku kepadanya dan menyampaikan pesannya kepadaku.’
    Lalu dia mengutus dua orang untuk mendatangi Rasulullah saw.. Ketika sampai di hadapan beliau, mereka berdua berkata, ‘Kami adalah utusan Aktsam bin Shaifi. Dia bertanya kepadamu, “Siapakah engkau? Apa kedudukan engkau? Dan apa yang engkau bawa”
    Rasulullah saw. menjawab, ‘Saya adalah Muhammad bin Abdullah. Dan saya adalah hamba dan rasul Allah.’ Kemudian beliau membacakan firman Allah,
    “Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran.”(an-Nahl: 90)
    Kemudian keduanya kembali dan menemui Aktsam dan berkata kepadanya tentang apa yang dikatakan dan dibacakan Rasulullah saw.. Maka Aktsam berkata, ‘Wahai orang-orang, sesungguhnya dia memerintahkan akhlak yang mulia dan melarang perilaku-perilaku yang tercela. Jadilah kalian para tokoh terdepan dalam hal ini dan janganlah kalian hanya jadi pengekor di dalamnya.’
    Lalu dia menunggangi untanya menuju Madinah. Namun, dia meninggal dunia di perjalanan. Maka turunlah padanya firman Allah,
    “…Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kerana Allah dan Rasul-Nya...’” (an-Nisaa’: 100)
    Riwayat ini mursal dan sanadnya adalah lemah.
    Abu Hatim meriwayatkan dalam kitab al-Mu’ammariin dari dua jalur dari Ibnu Abbas, bahawa dia ditanya tentang ayat ini. Ibnu Abbas menjawab, “Ayat ini turun pada Aktsam bin Shaifi.” Ketika dia ditanya, “Lalu mana al-Laitsi?” Dia menjawab, “Dia lama sebelum al-Laitsi. Dan ayat ini bersifat khusus dan umum sekaligus.”
                Aktsam bin Shaifi adalah salah seorang pemuka dari kabilahnya yang tinggal cukup jauh dari kota Madinah. Ketika ia mendengar khabar tentang Kenabian Nabi Muhammad SAW dan beliau telah berhijrah ke Madinah, ia bermaksud mengunjungi beliau tetapi dihalangi oleh para pemuka lainnya.
     tentang Islam yang didakwahkan Nabi SAW, dan hatinya cenderung untuk mengikutinya, hanya saja ia ingin memperoleh perkhabaran lebih jelas kerana hal itu menyangkut keyakinan hatinya (aqidahnya). Kerana ia dihalangi untuk bertemu beliau, dan mereka mengawasinya dengan ketat, diam-diam ia mengirim dua orang yang dipercayainya kepada Nabi SAW untuk memperoleh perkhabaran tentang beliau dan Risalah Islam yang beliau dakwahkan.
                Ketika kedua utusan itu telah sampai di hadapan Nabi SAW, mereka berkata, “Kami adalah utusan dari Aktsam bin Shaifi, dia ingin tahu tentang siapa tuan, apa kedudukan tuan, dan apa yang tuan bawa (dakwahkan)?”
                Nabi SAW bersabda, “Saya adalah Muhammad, putera dari Abdullah bin Abdul Muthalib, hamba Allah dan Rasul Nya….”
                Kemudian beliau menjelaskan tentang risalah Islam yang beliau dakwahkan secara ringkas, dan beliau mengakhirinya dengan membacakan firman Allah, “Innallaaha ya’muru bin adli wal ikhsaan, wa iitaa-idzil qurbaa wa yanhaa ‘anil fakhsyaa-i wal munkar  wal baghyi ya’izhukum la’allakum tadzakkaruun.”
                Firman Allah tersebut adalah surah An-Nahl ayat 90,  : Sesungguhnya Allah memerintahkan untuk berbuat adil dan berbuat kebajikan, serta memberi [sedekah/pemberian] kepada karib kerabat, dan mencegah berbuat keji dan munkar serta kezaliman, Dia [Allah] mengajarkan kepadamu, semoga engkau memperoleh peringatan.
                Kedua utusan itu kembali kepada Aktsam, dan setelah memperoleh khabar yang lebih lengkap tentang Nabi SAW dan Islam, hatinya mantap untuk memeluk risalah beliau tersebut. Dengan tegar ia menghadapi kaumnya dengan aqidah barunya, tidak takut akan permusuhan dan halangan dari mereka seperti sebelumnya. Ia berkata, “Wahai kaumku, ia (Nabi SAW) menyuruh untuk berbudi tinggi dan melarang untuk berakhlak rendah, jadilah kalian pelopor untuk berbudi luhur dan janganlah hanya menjadi pengekor!!”
                Walaupun tidak banyak yang mengikutinya, Aktsam tetap teguh dengan pendiriannya, bahkan ia memutuskan untuk berhijrah ke Madinah sebagaimana kebanyakan kaum muslimin yang berada di Makkah. Tetapi dalam perjalanan tersebut ia sakit dan akhirnya meninggal sebelum sempat tiba di Madinah dan bertemu dengan Rasulullah SAW.
                Beberapa sahabat yang mendengar peristiwa yang dialami Aktsam sempat sedih dengan nasibnya, tetapi kemudian turun firman Allah QS An Nisa ayat 100, yang menyatakan bahwa orang-orang seperti Aktsam tersebut tetap memperoleh pahala hijrah secara sempurna, walau belum sempat sampai di Madinah dan bertemu langsung dengan Nabi SAW untuk mengukuhkan ba’iat keislamannya.    
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA