الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    MALUkah kita atau SOMBONGkah kita?

    "Malu yang di dalam diri kita itu malu yang seperti apa? Jangan-jangan malu kita adalah kesombongan"

    "Rasa malu adalah sebahagian dari iman", kalimah ini adalah sebagian dari sabda Nabi s.a.w. Namun terkadang kita mungkin sering salah dalam memahami dan menempatkan perasaan malu kepada keadaan yang sebenarnya.

    Sebagai contoh, kita merasa malu kerana berpakaian yang tidak berjenama dan mahal, kenderaan yang sudah uzur,


    talifon bimbit yang tidak berjenama dan ketinggalan, tetapi pernahkah kita bertanya kepada hati kecil kita, apakah ini rasa malu yang dimaksud oleh Rasulullah s.a.w?.

    Padahal sesungguhnya rasa malu yang kita rasakan ketika ini bukanlah malu yang diinginkan Rasulullah s.a.w sepertimana yang banginda nyatakan di dlam cabang-cabang keimanan, tetapi rasa 
    malu yang kita rasakan adalah suatu kesombongan dan ketakaburan. Kita selalu ingin dan harus dianggap mempunyai kelas, selalu berkeinginan dianggap sebagai orang yang lebih, dan memiliki keistimewaan di atas orang lain. Maka pada hakikatnya ini adalah kesombongan dan bukan malu yang diinginkan oleh Rasulullah s.a.w.

    Malu sepertimana yang disabdakan Rasulullah S.a.w adalah “Istahyu minallahi haqqol hayaa", yang mengandung makna "Malulah engkau kepada Allah, dengan malu yang sesungguhnya". Kemudian para sahabat mengatakan; "Kami semua juga malu, Ya Rasulullah". Sepertinya, apa yang difahami sahabat Rasulullah S.a.w, sama seperti yang pernah kita fahami, yaitu malu karena makan sederhana, malu punya pekerjaan sederhana.

    Dikatakan oleh Rasulullah, "Laisa dzaalikum" (bukan itu yang namanya malu). Kemudian Rasulullah s.a.w menjelaskan:

    "Sesungguhnya rasa malu itu (yang merupakan sebahagian daripada iman) adalah, pertama iaitu jika engkau menjaga kepalamu dan apa yang dikandungnya, (menjaga mata, menjaga lidah, dan telinga), kemudian yang kedua, jika engkau menjaga perutmu dan apa yang di sekitarnya". (menjaga apa yang akan masuk ke dalam perut kita dan menjaga apa yang disekitar perut, iaitu kemaluan kita dari melakukan sesuatu yang keji).

    Maka sesungguhnya  malu yang dimaksudkan oleh Baginda Rasulullah s.a.w itu bukanlah malu dipandang orang, tetapi malu dipandang oleh Allah.

    "Apakah yang kita lakukan saat ini Allah Ridha atau tidak? Apakah Allah Cinta atau tidak?"Itulah malu yang sesungguhnya. Dan saat inilah waktunya kita untuk koreksi diri. Malu yang di dalam diri kita itu malu yang seperti apa? Jangan-jangan malu kita adalah kesombongan yang justru akan menjerumuskan kita ke dalam kehinaan.

    Oleh itu marilah  kita bermuhasabah dan memuupuk serta menumbuh suburkan rasa malu kita kepada Allah. Jikalau memang kita harus malu kepada sesama manusia, itupun boleh maka batas itu tidak menjadikan Allah murka.
    Maka hiduplah secara sederhana, kerana orang yang sentiasa berpegang kepada kesederhanaan, ia akan dapat menerima apa adanya dan mudah untuk mensyukuri nikmat Allah.

    والله تعالى اعلم


    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA