kesamaran. Iaitu :
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
أهلا وسهلا بكم
إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.
عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"
اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور
اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله
اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب
يارب يارب يارب
KEMASKINI
_
Sombong dan Kebodohan
“Seberapa besar masuk
kesombongan ke dalam diri seseorang, sebesar itu pula ilmu keluar dari dirinya,
kerana kesombongan dan hakikat ilmu tidak akan pernah berkumpul pada diri
seseorang".
Setelah Allah SWT menciptakan Nabi Adam a.s
dari tanah dan meniupkan kepadanya roh dari sisi-Nya dan memerintahkan para
malaikat supaya bersujud kepada Adam, maka timbullah dua bentuk
kesamaran. Iaitu :
Pertama, kesamaran yang berasal dari zat
yang tidak terdapat padanya kesombongan (al-kibr) akan tetapi ingin memahami
sesuatu.
Kedua, kesamaran yang berasal dari zat
yang padanya terdapat kesombongan.
Tidaklah salah bila engkau merasa samar
terhadap sesuatu, ingin bertanyakan sesuatu, dan ingin memahaminya. Seperti,
“Aku tidak puas dengan itu, aku ingin memahaminya.” ini bukanlah sebuah
kesombongan dan bukanlah sebuah penentangan bila yang mendorongmu kepada sesuatu
perkara itu adalah untuk mencari kebenaran.
Para malaikat berkata, sebagaimana
disebutkan dalam Al-Quran, “Mereka berkata, ‘Mengapa Engkau hendak menjadikan
(khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan
darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan
Engkau?’.” (Al-Baqarah : 30.)
Ini adalah pertanyaan untuk mencari
penjelasan. Perkataan itu diucapkan oleh para malaikat kerana merasa samar
dalam perkara tersebut.
Para malaikat adalah makhluk Allah SWT
yang sepenuhnya beribadah kepada Allah dan bertasbih kepada-Nya. Mereka
makhluk yang tercipta dari cahaya, yang tidak pernah menderhakai Allah dalam
segala perkara yang diperintahkan-Nya dan sentiasa menunaikan apa yang
diperintahkan kepada mereka.
Tiba-tiba Allah ciptakan satu makhluk daripada
tanah, belum pernah satu kali pun sujud kepada-Nya, dan tidak pula tampak
adanya keutamaan dan keistimewaannya dibanding mereka, para malaikat. Maka
Allah berfirman kepada mereka, “Sujudlah kalian kepadanya (Sesungguhnya Aku
telah menjadikan seorang khalifah di muka bumi).”
Malaikat berkata, “Bagaimana mungkin
wujud seperti itu disebut khalifah (wakil Allah)? Padahal kami sentiasa bersujud
dan menunaikan segala perintah?”
Allah SWT berfirman, “Sesungguhnya Aku
lebih mengetahui segala apa yang tidak kalian ketahui.”
Mendapat jawapan dari Allah SWT semacam
itu, para malaikat pun berhenti sampai batas ini. “Benar, Mahasuci Engkau.
Engkau Maha Mengetahui segala apa yang kami tidak ketahui.” Maka selesailah
masalahnya.
Sedangkan Iblis memiliki kesombongan
di dalam dirinya. Ia menisbahkan segala perbuatan dan ibadahnya kepada dirinya
sendiri dan tidak kepada taufik Allah SWT. Ia memandang bahawa dirinya lebih
mulia dari selainnya.
Kala itu Iblis berkata, “Bagaimana mungkin,
ia diciptakan dari tanah, dan Engkau ingin aku sujud kepadanya?”
“Allah berfirman, ‘Apakah yang menghalangmu
untuk bersujud (kepada Adam) di waktu Aku menyuruhmu?’.” (Al-A`raf :12.)
“Menjawablah Iblis, ‘Aku lebih baik
daripadanya’.” ( Al-A`raf: 12.)
Iblis membanding-bandingkan dirinya dengan
Adam a.s. “Engkau ciptakan aku dari api sedang dia Engkau ciptakan dari tanah.”
( Al-A`raf: 12.)
“Allah berfirman, ‘Turunlah engkau dari
syurga itu...’.” ( Al-A`raf: 13.)
Maka sesungguhnya kesombongan berasal
dari dalam diri Iblis yang kemudian menjadi tabiat. Apa tabiatnya? Yakni
menolak sujud, mendurhakai Allah SWT, dan tidak melaksanakan perintah Allah
SWT.
Tabiat ini telah mencegah Iblis dari melakukan
apa yang diperintahkan kepadanya. Setelah itu keluarlah darinya ucapan, “Aku
lebih baik darinya.” Setelahnya muncul lagi sikap untuk menetapkan dirinya
dalam kebatilan dan kederhakaan. “Demi kekuasaan Engkau, aku akan menyesatkan
mereka semuanya.” ( Shaad: 82.)
Kepada siapa Iblis berkata demikian?
Iblis berkata demikian kepada Tuhan,
Yang Mahaagung. Mahasuci Allah dan Mahatinggi. Siapa yang dia tentang?!
Dari mana penentangan itu berasal?
Sesungguhnya musibah kubra (musibah terbesar) yang menimpa Iblis adalah adanya
perasaan lebih tinggi terhadap makhluk lainnya di dalam dirinya. Dari musibah
ini muncullah musibah berikutnya, yakni riya’, yang akan dibahas pada
pelajaran yang akan datang. Iblis memandang bahawa dirinyalah yang paling
utama. Dari musibah ini lahir pula musibah berikutnya, yakni hasad (dengki).
Setelah itu mulailah Iblis menyakiti Adam a.s dan anak keturunannya dan tidak
henti-hentinya mengintai mereka. Dari manakah semua itu asalnya?
Asalnya adalah dari musibah al-kibr
(kesombongan). Bila kita sudah mengetahui itu, lalu dari manakah sumber
al-kibr itu sesungguhnya?
Bila kita menghendaki untuk membicarakan
ihwal al-kibr dari bentuk yang lain atau dari sisi yang lain, pada hakikatnya
al-kibr adalah jahlun (kebodohan). Sumber dan asal kesombongan adalah kebodohan
(al-jahlu). Dari sinilah sebahagian ulama salaf berkata, “Setiap kali bertambah
kadar kesombongan seseorang, bertambah pulalah kebodohannya.”
Sebahagian yang lainnya pula berkata,
“Seberapa besar masuk kesombongan ke dalam diri seseorang, sebesar itu pula
ilmu keluar dari dirinya.” Kerana kesombongan dan hakikat ilmu tidak akan pernah
berkumpul pada diri seseorang.
Orang yang sombong tidak akan pernah
mendapatkan hakikat ilmu selama-lamanya. Mengapa demikian? Apa sesungguhnya
kaitan antara sifat sombong dan kebodohan?
Alat Ukur
Ini adalah alat ukur untuk menimbang
kebodohan terhadap apa yang membuatmu menyombongkan diri?
Atas dasar apa engkau sombong? Sombong kerana
sebab ilmu yang dimiliki? Sungguh ini adalah kebodohan. Kerana ilmu itu
sesungguhnya adakalanya sebagai hujjah yang membelamu tapi adakalanya juga
menjadi hujjah yang akan memberatkanmu di hadapan Allah SWT. Setiap kali engkau
bertambah ilmu, setiap itu pula Allah akan lebih banyak menghisabmu untuk
mempertanggungjawabkan ilmumu di hadapan-Nya. Lantas apa yang engkau sombongkan
dengannya?
Sungguh celaka bagi si bodoh kerana
tidak belajar satu kali pun, dan celakalah bagi orang yang alim kerana tidak
beramal seribu kali. Ketahuilah, setiap kali bertambah ilmumu, setiap itu pula
bertambah pula hisab yang akan dihadapkan kepadamu.
Bila demikian, apakah yang menyebabkanmu
sombong terhadap orang lain? Dengan banyaknya amalmu? Ataukah dengan
kesungguhan ibadahmu?
Engkau bangun di malam hari dan
memperbanyak solat. Benar engkau telah melakukan kebajikan. Segala bentuk amal
kebajikan yang telah engkau lakukan itu, dapatkah kau jamin pasti diterima di
sisi Allah SWT? Bila tidak, dengan apa engkau sombong?
Ketahuilah bahawa yang memberimu taufik
untuk melakukan semua itu adalah Allah SWT. Jika bukan kerana taufik-Nya, tidak
mungkin engkau akan menyembah-Nya. Dan bukankah sampai saat ini pun engkau
tidak dapat memastikan diterima atau tidak semua amalmu itu?
Sesungguhnya seseorang yang meneguhkan
dirinya dalam kesombongan terhadap orang lain kerana ibadahnya, pastilah ia
berpaling dari ibadah kepada Allah SWT. Ambillah ini sebagai kaedah dalam
masalah ini.
Iblis beribadah lebih banyak dan lebih
hebat darimu, tapi lihatlah bagaimana keadaannya ketika ini shinggalah kiamat? Iblis
menjadi makhluk yang paling jauh dari ibadah. Ia menjadi makhluk yang paling
ingkar, sesat dan menyesatkan bagi segenap makhluk Allah lainnya.
Sesungguhnya barangsiapa menyombongkan
diri terhadap selainnya kerana ibadahnya nescaya akan diazab dengan berpaling
dari ibadah kepada Allah SWT dan meninggalkannya.
Engkau tidak dapat menjamin dirimu untuk
sentiasa dalam ibadah kepada Allah SWT, lalu mengapa engkau menyombongkan diri
terhadap yang lain?
Ilmu dan ibadah sebagai hal yang paling
utama atas segala sesuatu tidak membolehkanmu untuk menyombongkan diri.
Apakah engkau akan menyombongkan diri
dengan harta? Sesungguhnya harta itu halalnya adalah hisab dan haramnya adalah
azab.
Seseorang akan ditanyai ihwal segala
sesuatu satu kali dan akan ditanyai perihal harta dua kali. Dari mana ia mendapatkannya
dan pada apa ia menafkahkannya?
Engkau adalah makhluk yang berakal,
dengan apa engkau akan menyombongkan diri?!
Dengan harta? Orang-orang kafir dan
fasiq memiliki harta yang lebih banyak darimu.
Dengan apa engkau merasa lebih mulia
dari orang lain? Dengan nasab, atau sukumu? Bila itu sebabnya, itu merupakan
kebodohan yang paling nyata. Engkau menyombongkan diri dengan sesuatu yang
tidak ada sedikit pun milikmu di dalamnya. Engkau tidak ada milik sedikit pun
dalam nasabmu dalam suku dan kabilahmu. Bahkan engkau tidak pernah memilih dari
nasab mana engkau berasal, dari keturunan siapa, dari suku apa, atau dari
kabilah apa? Bagaimana mungkin engkau menyombongkan dirimu dengan sesuatu yang
sama sekali tidak ada andil sedikit pun darimu padanya?
Bila tidak ada sesuatu pun yang patut
untuk menjadikan dirimu menyombongkan diri dengannya terhadap orang lain,
dapatlah diketahui, kesimpulan dari al-kibr (sombong) adalah al-jahlu (kebodohan).
والله تعالى اعلم