FIQH AL-SIRAH
Tulisan Muhammad Sa’id Ramadhan al-Buti
Ka’bah ini telah dibina oleh Sayyidina
Ibrahim ‘alaihis salam untuk mengerjakan ‘ibadat kepada Allah Subhanahu Wata’
ala. Pembinaan dapat dilaksanakan selepas mengalami beberapa persengketaan dan
permusuhan dengan penyembah penyembah berhala. Pembinaan ini diselenggarakan
mengikut wahyu Ilahi seperti yang tersebut dalam Al—Qur’an:
“Dan (ingatlah), ketika Ibrahim meninggikan
(membina) dasar-dasar Baitullah bersama Ismail (seraya berdo ‘a): “Ya Tuhan
kami terimalah daripada kami (amalan kami), sesungguhnya Engkaulah Yang Maha
Mendengar lagi Maha mengetahui.” (Surah al-Baqarah 2:127)
Setelah beberapa ketika berlalu Ka’bah yang
dibina oleh Sayyidina Ibrahim dan anaknya tadi pun mula retak-retak dan pecah.
Di antara bencana yang telah melanda dan merubah Ka’bah ialah banjir, beberapa
tahun sebelum dibangkitkan RasuluLlah. Kerosakan ini menyebabkan puak-puak
Quraisy terpaksa berusaha mendiri semula binaan Ka’bah ini lantaran kehormatan
dan kemuliaannya. Justeru Ka’bah ini telahpun di mulia dan dihormati sejak
beberapa masa yang lampau yang telah diwarisi dari Ibrahim ‘alaibissalam.
Dalam usaha pembinaan semula ini RasuluLlah SallaLlahu
‘alaihi Wasallam telah turut serta memberi sumbangan fikiran dan tenaga.
Baginda sendiri telah berusaha mengangkut batu batu dengan tangan baginda
sendiri.
Usaha RasuluLLah tadi telah memberi kesan begitu mendalam
di mana baginda telah dapat mengatasi masalah yang dihadapi oleh puak-puak
‘Arab iaitu siapakah yang lebih utama meletak semula Hajarul Aswad ke tempat
asalnya. Perbalahan ini dapat diatasi setelah mana semua puak yang berselisih
setuju dengan apa yang dicadangkan oleh RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam
kerana Baginda memang terkenal di kalangan orang-orang ‘Arab di masa itu dengan
“Al Amin” yang mempunyai amanah dan disukai ramai.
PENGAJARAN
DAN RENUNGAN
Dan potongan sejarah RasuluLlah SallaLlahu
‘alaihi Wa sallam ini kita cuba membuat komentar dan ulasan mengenai tiga
perkara:
1. Keagungan dan kemuliaan Ka’bah sejak
zaman berzaman. Ini dapat dipastikan dan usaha Sayyidina Ibrahim ‘alaihissalam
yang telah meletakkan batu asas pembinaannya. Kesemuanya ini dilakukan mengikut
apa yang telah disuruh dan diperintahkan oleh Allah Subhanahu Wata’ala untuk
dijadikan rumah yang ulung dan pertama untuk menunaikan ‘ibadat kepada Allah
dan sebagai tempat keamanan dan kesejahteraan umat manusia seluruhnya.
Walaupun Ka’bah itu agung dan mulia di sisi Allah tetapi
ini tidak bererti pula bahawa Ka’bah ini boleh memberi sesuatu kesan dan
pengaruh terhadap mereka yang melakukan tawaf di sekeliingnya kerana Ka’bah itu
adalah batu yang tidak boleh memberi sebarang manfa’at atau mudharat. Allah
mengutuskan Ibrahim ‘alaihissalam buat merubah berhala, kuil dan candi—candi
malah menyapu licin sebarang kesán
penyembahan berhala. Ini semata—mata untuk
membuktikan hikmat Ilahi bahawa rumah ‘ibadat Allah sahaja yang boleh tegak dan
kekal sedangkan yang lain yang membawa unsur—unsur mensyirikkan Tuhan sudah
tidak harus ujud lagi. Beberapa masa lampau manusia telah menghabiskan masa
hidupnya dengan menyembah berhala buatan tangan mereka sendiri maka kini sudah
sampai masanya kepalsuan tadi dibenteras dan dihapuskan sama sekali dan muka
bumi serta digantikan tempatnya itu dengan satu lambang dan tema baru iaitu
menyembah Tuhan yang Maha Esa bilamana manusia masuk ke kawa sannya akan bersua
dan berdiri tunduk kepada Maha Pencipta ‘alam sejagat.
Sekiranya mereka yang beriman dengan Tuhan yang Esa dan percayakan
kepada agama yang diturunkan memerlukan kepada ikatan yang menghubungkan dan
mencantumkan mereka yang berselerak tinggal di merata pelusuk dunia maka Ka’bah
tadi sudah sewajarnya mengambil tempat atau menjadi daya utama ke arah
percantuman ini. Di sini Ka’bah melambangkan syi’ar perpaduan umat Islam dan
tempat pancaran sinaran tauhid, Firman Tuhan :
“Dan ingatlah ketika kami menjadikan rumah
(BaituLlah) itu tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan
jadikaniah sebahagian maqam Ibrahim tempat sembahyang.” (Surah Al-Baqarah
2:125)
Inilah tujuan yang dapat dilihat oleh
mereka yang mengerjakan tawaf di Baitul Haram setelah hati nuraninya di pancan
dengan.perasaan kehambaan kepada Tuhan demi melaksanakan suruhan-suruhan yang
di ke atas meraka.
2.
Sejauh manakah kebijaksanaan RasuluLlah dalam
menghadapi dan menyelesaikan masalah-masalah membereskan kes-kes yang timbul
dan menghapuskan persengketaan. Selalunya perselisihan yang berlaku di antara
dua puak akan berakhir dengan pertumpahan darah. Keupayaan Nabi Muhammad
SallaLlahu ‘alaihi Wasallam mendamaikan puak-puak yang berselisih faham tadi
adalah satu anugerah Ilahi kepada baginda sebagai seorang Nabi. Keupayaan ini
bersumber dan keNabian bukan dan kepintaran semulajadi.
Dan sini dapatlah kita faham bahawa faktor utama dalam
pembentukan diri Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam ialah keRasulan dan
keNabiannya sementara anasir—anasjr yang lain merupakan faktor tambahan sahaja.
3.
Ketinggian dan kelebihan Nabi Muhammad
SallaLlahu ‘alaihi Wasallam di kalangan orang-orang Quraisy sehingga mereka
pada umumnya mempercayai dengan penuh Segala percakapan serta menyanjung tinggi
akhlaq dan pekerti Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam Sehingga Baginda
digelar “Al-Amin”.
Kalaulah segala apa yang telah disebutkan tadi masih
terdapat manusia-manusia Quraisy dan orang ‘Arab umumnya enggan beriman dengan
Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam malah menentangnya pula maka ini
adalah membuktikan hasad dengki dan kedegilan mereka terhadap apa yang dibawa
oleh Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alaihi Wasallam malah menentangnya pula maka ini
adalah membuktikan hasad dengki dan kedegilan mereka terhadap apa yang dibawa
oleh Nabi Muhammad SallaL lahu ‘alaihi Wasallam dan terhadap kebenaran.