الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
أهلا وسهلا بكم
إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.
عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"
اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور
اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله
اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب
يارب يارب يارب
KEMASKINI
_
PENJELASAN TENTANG AYAHANDA DAN BONDA RASULULLAH S.A.W
Ada orang
yang mengatakan bahawa kedua-dua ibubapa Nabi Muhammad sallaLlahu 'alaihi
wasallam termasuk orang-orang musyrik dan mereka berada di neraka. Apakah benar?
Sudah kami jelaskan sebelumnya bahawa cinta kepada Nabi Muhammad sallaLlahu
'alaihi wasallam
termasuk ibadah pendekatan diri (kepada Allah subahanahu wa
ta'ala) yang paling utama, dan kita sudah berbicara panjang tentang kecintaan
ini. Cukup bagi kita untuk mengetahui kedudukannya dari hadith Nabi sallaLlahu
'alaihi wasallam yang menyatakan :
والذي نفس بيده لا يوءمن أحدكم حتى أكون أحب إليه من والده و ولده والناس أجمعين
رواه البخاري و أحمد
"Demi zat yang diriku berada di dalam genggamanNya, tidak beriman
(sempurna) seseorang dari kalian sampai aku lebih ia cintai daripada
ibubapanya, anaknya dan manusia seluruhnya
(Hadith
riwayat Ahmad, Musnad Ahmad, vol 3 hlm 177 dan Bukhari, Sahih Bukhari, vol 1,
hlm 14)
Tidak diragukan lagi bahawa cinta berlawanan dengan hasrat menyakiti terhadap
orang yang dicintai,. Demikian juga tidak diragukan bahawa membicarakan yang
tidak baik tetang kedua ibubapa Baginda sallaLlahu 'alaihi wasallam menyakiti
Nabi sallaLlahu 'alaihi wasallam. Allah subahanahu wa ta'ala berfirman :
ۚ وَٱلَّذِينَ يُؤۡذُونَ رَسُولَ ٱللَّهِ لَهُمۡ عَذَابٌ أَلِيمٌ۬ (٦١)
"Dan orang-orang yang menyakiti RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam
itu, bagi mereka adalah azab yang pedih
(Surah At
Taubah ayat 61)
إِنَّ ٱلَّذِينَ يُؤۡذُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ ۥ لَعَنَہُمُ ٱللَّهُ فِى
ٱلدُّنۡيَا وَٱلۡأَخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمۡ عَذَابً۬ا مُّهِينً۬ا (٥٧)
"Dan orang-0rang yang menyakiti Allah subahanahu wa Ta'ala dan RasulNya,
Allah subahanahu wa Ta'ala akan melaknatinya di dunia dan di akhirat, dan
menyediakan baginya seksa yang menghinakan.
(surah Al
Ahzab ayat 57)
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَكُونُواْ كَٱلَّذِينَ ءَاذَوۡاْ مُوسَىٰ
فَبَرَّأَهُ ٱللَّهُ مِمَّا قَالُواْۚ وَكَانَ عِندَ ٱللَّهِ وَجِيہً۬ا (٦٩)
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kami menjadi seperti
orang-orang yang menyakiti Nabi Musa 'alaihissalam ; maka Allah subahanahu wa
ta'ala membersihkannya dari tuduhan-tuduhan yang mereka katakan, dan adalah dia
itu mempunyai kedudukan yang terhormat (termulia) di sisi Allah subahanahu wa
ta'ala"
(Surah al
Ahzab ayat 69)
Al Qadhi (Qadhi Husain radiyaLlahu 'anhu) berkata,
"Dengan
demikian, kita tidak boleh mengatakan sesuatu kecuali apa yang membuat redha
Tuhan kita dan membuat redha Rasul kita Nabi sallaLlahu 'alaihi wasallam. Kita
tidak boleh memberanikan diri terhadap kedudukannya yang mulia dan menyakiti
Baginda sallaLlahu 'alaihi wasallam dengan perkataan yang tidak membuat Baginda
sallaLlahu 'alaihi wasallam redha".
Ketahuilah bahawa ibubapa dan nenek moyang Nabi sallaLlahu 'alaihi wasallam
jika sebahagian mereka jatuh dalam sesuatu yang secara zahir merupakan
kesyirikan, maka mereka bukanlah orang-orang yang musyrik. Mereka bersikap demikian sebab mereka tidak
mendapatkan adanya Rasul yang diutus kepada mereka. Golongan Ahlu Sunnah
Waljamaah seluruhnya meyakini siapa yang terjatuh ke dalam kemusyrikan,
sedangkan dia berada di dalam masa penggantian syariat-syariat Tauhid dalam
rentang masa kosong (fatrah) di antara satu Nabi dengan Nabi selanjutnya, maka
dia tidak diseksa.
Dalil-dalil yang menunjukkan hal itu cukup banyak, antara lain berdasarkan
Firman Allah subahanahu wa ta'ala :
وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبۡعَثَ رَسُولاً۬ (١٥)
Ertinya : Dan Kami tidak akan mengazab sebelum Kami mengutuskan seorang Rasul
(Surah al
Isra' ayat 15)
ذَٲلِكَ أَن لَّمۡ يَكُن رَّبُّكَ مُهۡلِكَ ٱلۡقُرَىٰ بِظُلۡمٍ۬ وَأَهۡلُهَا
غَـٰفِلُونَ (١٣١)
Ertinya : Yang demikian itu adalah kerana Tuhanmu tidaklah membinasakan
kota-kota secara aniaya, sedang penduduknya dalam keadaan yang lengah
(maksudnya : penduduk suatu kota tidak akan diazab sebelum diutuskan seorang
Rasul yang akan memberikan peringatan kepada mereka.)
(Surah al
An'am ayat 131)
وَمَآ أَهۡلَكۡنَا مِن قَرۡيَةٍ إِلَّا لَهَا مُنذِرُونَ (٢٠٨)
Ertinya : Dan Kami tidak membinasakan suatu negeripun, melainkan sesudah ada
baginya orang-orang yang memberikan peringatan.
(Surah Asy
Syu'ara ayat 208)
رُّسُلاً۬ مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى
ٱللَّهِ حُجَّةُۢ بَعۡدَ ٱلرُّسُلِۚ وَكَانَ ٱللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمً۬ا (١٦٥)
Ertinya : Mereka, (Kami utuskan) selaku Rasul-rasul, pembawa berita gembira,
dan pemberi peringatan agar supaya tidak ada alasan bagi manusia membantah
Allah subahanahu wa Ta'ala, sesudah diutuskan Rasul-rasul itu.
(Surah an
Nisa' ayat 165)
Maka tidak berdiri tegak hujah (bagi Allah subahanahu wa ta'ala) terhadap
makhluk kecuali dengan mengutus Rasul-rasul, maka manusia tidak berada dalam
hujah dengan rahmat Allah subahanahu wa Ta'ala dan kurniaNya.
Mungkin sahaja ada orang yang mengatakan. "Barangkali kedua ibu bapa Nabi
sallaLlahu 'alaihi wasallam telah diutus Rasul pemberi peringatan kepada mereka
dan mereka berdua syirik setelah sampainya hujah." Ini merupakan sesuatu
yang telah menyeleweng daripada ajaran. Sebaliknya ada nas-nas yang
menafikannya dan menegaskan sebaliknya. Allah subahanahu wa Ta'ala berfirman :
وَمَآ ءَاتَيۡنَـٰهُم مِّن كُتُبٍ۬ يَدۡرُسُونَہَاۖ وَمَآ أَرۡسَلۡنَآ
إِلَيۡہِمۡ قَبۡلَكَ مِن نَّذِيرٍ۬ (٤٤)
Ertinya : Dan, Kami tidak pernah memberikan kepada mereka, kitab-kitab yang
mereka baca dan sekali-kali tidak pernah (pula) mengutuskan mereka sebelum kamu
seorang pemberi peringatan.
(Surah Saba'
ayat 44)
Pada ayat lain, Allah subahanahu wa Ta'ala berfirman :
لِتُنذِرَ قَوۡمً۬ا مَّآ أَتَٮٰهُم مِّن نَّذِيرٍ۬ مِّن قَبۡلِكَ لَعَلَّهُمۡ
يَتَذَڪَّرُونَ (٤٦)
Ertinya : ...Supaya kamu memberikan peringatan kepada kaum (Quraisy) yang
sekali-kali belum datang kepada mereka, pemberi peringatan sebelum kamu agar
mereka ingat
(Surah al
Qasash ayat 46)
Pada ayat lain, Allah subahanahu wa Ta'ala berfirman :
وَمَا كَانَ رَبُّكَ مُهۡلِكَ ٱلۡقُرَىٰ حَتَّىٰ يَبۡعَثَ فِىٓ أُمِّهَا
رَسُولاً۬ يَتۡلُواْ عَلَيۡهِمۡ ءَايَـٰتِنَاۚ وَمَا ڪُنَّا مُهۡلِكِى ٱلۡقُرَىٰٓ
إِلَّا وَأَهۡلُهَا ظَـٰلِمُونَ (٥٩)
Ertinya : Dan tidak adalah Tuhanmu membinasakan kota-kota, sebelum Dia
mengutuskan kepada ibukota itu seorang Rasul yang membacakan ayat-ayat Kami
kepada mereka; dan tidak pernah (pula) Kami membinasakan kota-kota kecuali
penduduknya dalam keadaan melakukan kezaliman.
(Surah al
Qasas ayat 59)
Nas (dalil-dalil) yang telah dikemukakan itu menunjukkan serta membuktikan
mengenai kedua ibubapa Nabi sallaLlahu 'alaihi wasallam tidak diseksa bukan
sebab mereka berdua IbuBapa Nabi sallaLlahu 'alaihi wasallam, tetapi sebab
mereka termasuk dalam kalangan orang-orang yang hidup pada masa fatrah (kosong
di antara para Rasul-rasul). Oleh itu, hukum mengenai mereka sudah jelas di
kalangan kaum Muslimin.
Imam Syatibi berkata,
"Telah
berlaku ketetangan Allah subahanahu wa Ta'ala (sunnatuLlah) pada makhlukNya
bahawa Dia tidak menyeksakan hambaNya disebabkan pelanggaran hukum, kecuali
setelah (Dia) mengutuskan kepada mereka seorang Rasul. Lalu apabila hujah sudah
berdiri teguh atas mereka; siapa yang memilih beriman, maka ia beriman; dan
siapa yang memilih kafir, maka dia kafir. Bagi setiap pilihan ada balasan
setimpal.
(Imam
Syatibi, Al Muwafaqat, vol 3, hlm 377)
Dalam menafsirkan firman Allah subahanahu wa Ta'ala,
"Dan
Kami, tidak akan mengazab sebelum Kami mengutus seorang Rasul (Surah al Isra'
ayat 15)
, Al Qasimi
berkata,
"Tidak
benar dan bukan keputusan yang betul daripada Kami. malah mustahil di dalam
sunnah Kami yang berdasarkan hukum yang tegas bahawa Kami menyeksa suatu kaum,
kecuali setelah Kami utuskan seorang Rasul bagi menunjukkan kepada mereka
kebenaran dan memperingatkan mereka daripada kesesatan, menegakkan hujah yang
benar dan mematahkan hujah bagi alasan yang membantah.
(Al Qasimi,
Mahasin At Ta'wil, vol 10, hlm 312)
Imam Ibnu Taimiyyah berkata, :
Sesungguhnya
Al Quran dan Sunnah telah menunjukkan bahawa Allah subahanahu Wa Ta'ala tidak
menyeksa seseorang, kecuali setelah menyampaikan risalah kepadanya. Oleh itu,
siapa yang tidak menyampaikan risalah kepadanya secara global (menyeluruh)
tanpa sebahagian perincian (penjelasan), Allah subahanahu Wa Ta'ala tidak akan
menyeksanya kecuali atas pengingkaran yang dilakukan.
(Ibnu
Taimiyyah, Majmu' al Fatawa, vol 13, hlm 493)
Adapun dalil yang menunjukkan keselamatan kedua ibubapa Nabi sallaLlahu 'alaihi
wasallam secara khusus pada mereka berdua, bukan dalil umum yang khusus
berkenaan dengan ahlu fatrah (orang-orang tua yang hidup pada masa fatrah),
adalah firman Allah subahanahu wa Ta'ala :
وَتَقَلُّبَكَ فِى ٱلسَّـٰجِدِينَ (٢١٩)
Ertinya : Dan (melihat pula) perubahan gerak badanmu di antara orang-orang yang
sujud.
(Asy Syu'ara
ayat 219)
Diriwayatkan dari Ibnu Abbas radiyaLlahu 'anhu berkenaan dengan firman Allah
subahanahu wa Ta'ala,
"Dan
(melihat pula) perubahan gerak badanmu di antara orang-orang yang sujud
(As Syu'ara
ayat 219). Beliau berkata,
iaitu di
antara tulang-tulang sulbi nenek moyang Nabi Adam 'alaihissalam, Nabi Nuh
'alaihissalam dan Nabi Ibrahim 'alaihissalam sampai Allah subahanahu wa Ta'ala
mengutuskan Baginda sallaLLahu 'alaihi wasallam sebagai seorang Nabi
(Al
Qurthubi, Tafsir al Qurthubi, vol 13, hlm 144, dan Ath Thobari, Tafsir ath
Thobari, vol 7, hlm 287)
Diriwayatkan dari Watsilah bin Asqa' bahawa Nabi sallaLLahu 'alaihi wasallam
bersabda :
"Sesungguhnya Allah subahanahu wa Ta'ala memilih Nabi Ismail 'alaihissalam
dan anak-anak Nabi Ibrahim 'alaihissalam, memilih Bani Kinanah; dan anak cucu
Nabi Ismail 'alahissalam, memilih Quiraisy dari Bani Kinanah; memilih Bani
Hasyim dari Quraisy; dan memilih diriku dari Bani Hasyim"
(Hadith
Riwayat Ahmad, Musnad Ahmad, vol 4, hlm 107; dan Muslim, Sohih Muslim, vol 4,
hlm 1782, dan teks hadith adalah riwayat Ahmad).
Daripada Bapa saudara Baginda sallaLlahu 'alaihi wasallam, saidina Abbas
radiyaLlahu 'anhu diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad sallaLlahu 'alaihi wasallam
bersabda :
"Sesungguhnya Allah subahanhu wa Ta'ala menciptakan makhluk, lalu Dia
menjadikanku yang terbaik di antara mereka dan dari generasi terbaik mereka.
Kemudian Allah subahanahu wa Ta'ala memilih kabilah-kabilah, lalu menjadikan
diriku dari kabilah terbaik. Kemudian Dia memilih keluarga-keluarga, lalu
menjadikan diriku dari keluarga terbaik. Maka, aku adalah (makhluk) terbaik
peribadinya dan terbaik keluarganya.
(Riwayat
Ahmad, Musnad Ahmad, vol 4, hlm 165; dan Turmudzi, sunan Turmudzi, vol 5, hlm
584)
Maka, jelas bahawa RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam menyebut, asal-usul
keturunannya dengan sifat baik dan suci. Itu adalah dua sifat yang berlawanan
dengan sifat kekafiran dan kesyirikan. Allah subahanahu wa Ta'ala telah
berfirman dengan menyebutkan sifat kaum Musyrikin :
إِنَّمَا ٱلۡمُشۡرِكُونَ نَجَسٌ۬
Ertinya : Sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis (jiwa musyrikin itu dianggap
kotor, sebab menyekutukan Allah subahanahu wa Ta'ala)
(At Taubah ayat 28)
Sedangkan
pendapat yang digembar gemburkan oleh orang yang tidak sependapat adalah
disebabkan ada dua hadith ahad yang
berlawanan dengan kandungan ayat-ayat qat'ie sebagaimana disebutkan. Dua
hadith itu adalah riwayat Muslim iaitu :
Pertama :
RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam bersabda :
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : (استاذنت ربي أن أستغفر لأمي فلم يأذن لي,
وأستأذنته أن أزور قبرها فأذن لي ) رواه مسلم
"Aku meminta iin kepada Tuhanku untuk memohonkan ampun bagi ibuku, maka
Dia tidak mengizinkanku. Dan, aku meminta izin untuk menziarahi kuburnya, maka
Dia mengizinkanku.
(Hadith
riwayat Muslim, Sahih Muslim, vol 2, hlm 671)
Kedua :
أن رجلا قال : يا رسول الله, أين أبي ؟ قال : في النار. فلما قضى دعاه. فقال : إن
أبي و أباك في النار.
رواه مسلم
"Seorang lelaki berkata : "Wahai RasuluLlah , dimanakah ayahku ?
Baginda menjawab. "Di dalam neraka." Lalu setelah selesai (melakukan
sesuatu), Baginda sallaLlahu 'alaihi wasallam memanggilnya lalu berkata,
"Sesungguhnya ayahku dan ayahmu di dalam neraka
(Hadith Riwayat Muslim, Sohih
Muslim, vol 1, hlm 191)
Jawapan terhadap mereka sebagai berikut
:
Jelaslah bahawa pada hadith pertama tidak terdapat pengungkapan yang tegas
bahawa ibu Nabi Muhammad sallaLlahu 'alaihi wasallam di dalam neraka. Tidak
mendapat izin untuk memohonkan ampun tidak bererti menunjukkan bahawa dia
musyrik. Jika tidak, tentu tidak mungkin Tuhannya mengizinkan untuk menziarahi
kuburnya. Sebab tidak boleh menziarahi kubur orang-orang musyrik dan berbakti
kepada mereka. Sedangkan hadith kedua masih ditafsirkan, tetang apa yang
Baginda sallaLlahu 'alaihi wasallam maksudkan mengenai bapa saudaranya (Abu
Thalib) yang meninggal dunia setelah bi'tsah (waktu pertama kali Nabi
sallaLlahu 'alaihi wasallam rasmi diutus dengan turunnya wahyu) dan tidak
menyatakan keIslamannya. Orang Arab selalu menggunakan kata "ayah"
untuk "bapa saudara" sebagaimana yang dinyatakan di dalam firman
Allah subahanahu wa Ta'ala tentang Nabi Ibrahim 'alaihissalam :
۞ وَإِذۡ قَالَ إِبۡرَٲهِيمُ لِأَبِيهِ ءَازَرَ أَتَتَّخِذُ أَصۡنَامًا ءَالِهَةًۖ
إِنِّىٓ أَرَٮٰكَ وَقَوۡمَكَ فِى ضَلَـٰلٍ۬ مُّبِينٍ۬ (٧٤)
Ertinya : "Dan (ingatlah) di waktu Nabi Ibrahim 'alaihissalam berkata
kepada bapanya, Aazar (Di antara muassirin ada yang berpendapat bahawa yang
dimaksud dengan Abiihi (bapanya) ialah bapa saudaranya), "Patutkah kamu
menjadikan berhala-berhala sebagai tuhan-tuhan?"
(Surah al An'am ayat 74)
Sedangkan ayah Nabi Ibrahim 'alaihissalam bernama Tarikh atau Tarih,
sebagaimana yang diungkapkan oleh Ibnu Kathir dan para ahli tafsir yang lain.
Apabila orang yang tidak sependapat tersebut, menolak penakwilan ini dan tetap
ingin berpegang dengan zahir nas pada hadith yang kedua disebabkan tidak
mendapat dukungan yang memuaskan daripada zahir hadith nas yang pertama. Maka
kami menyatakan kepadanya bahawa berdasarkan pendapat dan hujah kalian; apabila kita memandang kedua-dua hadith
tersebut sebagai dalil yang menunjukkan bahawa kedua-dua ibubapa Nabi
sallaLlahu 'alaihi wasallam tidak selamat (daripada neraka) maka hal itu
membuat kita menolak kedua-dua hadith tersebut sebab percanggahan kedua-duanya
dengan ayat-ayat yang qot'ie dan tegas yang menetapkan pendapat para Imam dan
para 'ulama sejak berabad-abad. Al Hafiz Al Khatib al Baghdadi telah
menyatakan dengan tegas mengenai kaedah ini dengan mengatakan :
"Apabila
orang yang thiqah dan terpercaya meriwayatkan sebuah khabar yang bersambung
sanadnya, (khabar) itu ditolak atas beberapa perkara : bahawa ia menyalahi nas
(ungkapan tegas) al Quran dan Sunnah yang mutawattir , sehingga diketahui tidak
ada dasar baginya atau 'mansukh' (dipinda dan dibatalkan).
(Al
Baghdadi, Al Faqih wa al Mutafaqqih, hlm 132)
Para ahli hadith seperti Imam Bukhari dan Al Madin menolak hadith,
"ALlah
subahanahu wa ta'ala menciptakan tanah (bumi) pada hari Sabtu, menciptakan
gunung-gunung di atasnya pada hari Ahad, menciptakan pohon pada hari isnin,
menciptakan sesuatu yang dibenci (bencana dll) pada hari Selasa, menciptakan
cahaya pada hari Rabu, menyebarkan binatang di muka bumi pada hari Khamis, dan
menciptakan Nabi Adam 'alahissalam setelah asar pada hari Jumaat, pada akhir
penciptaan, pada waktu terakhir dari waktu-waktu hari Jumaat di antara waktu
Asar hingga malam hari
(Hadith Riwayat Muslim, Sohih
Muslim, vol 4, hlm 2149)
Mereka menolaknya atas sebab ia bertentangan dengan al Quran sebagaimana
disebutkan oleh Ibnu Kathir di dalam tafsirnya terhadap firman Allah subahanahu
wa Ta'ala :
إِنَّ رَبَّكُمُ ٱللَّهُ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ فِى سِتَّةِ
أَيَّامٍ۬
"Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah subahanahu wa Ta'ala yang telah
menciptakan langit dan bumi dalam enam masa
(Surah al A'raf ayat 54) (Ibnu Kathir, Tafsir Ibnu Kathir, vol 2, hlm 230)
Sekarang, silakan orang yang tidak sependapat untuk memilih mana yang ingin
diambil; menggunakan takwil, dan ini lebih utama sebab tidak ada penolakan
terhadap dalil-dalil atau menolak khabar-khabar ahad tersebut yang bertentangan
dengan nas yang qat'ie dan tegas dari Al Quran al Karim dan ini adalah kaedah
yang dihadapi oleh para imam terkemuka.
Walaubagaimanapun, dapat disimpulkan di sini bahawa pendapat yang paling kuat
adalah pendapat yang menyatakan bahawa kedua-dua ibubapa Nabi sallaLlahu
'alaihi wasallam itu selamat (tidak masuk neraka), begitu juga dengan seluruh
nenek moyangnya. Semoga Allah subahanahu wa ta'ala menganugerahkan kepada kita
cinta yag mendalam terhadap Baginda sallaLlahu 'alaihi wasallam dengan mengenal
darjatnya (keturunan Nabi sallaLlahu 'alaihi wasallam) dengan baik. Akhirnya,
sama-samalah kita berdoa kepada Allah subahanahu wa Ta'ala.
"AlhamduliLlahi Robbil 'alamin (segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam)"
Dan, Allah subahanahu wa Ta'ala Maha Tinggi dan lagi Maha Mengetahui.
Sumber
:
Prof
Dr Ali Jum’ah, Penjelasan Terhadap Masalah-masalah KhilafiahAl Bayan – Al Qawin
li Tashbih Ba’dhi al Mafahim, .2008, Penerbitan Dar Hakamah, Selangor