الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    KITA DAN FACEBOOK

    F - Fahamkan dulu apa itu aurat.


    A - Aurat itu dari segi bahasa ialah keaiban, atau makna dari istilah syarak ialah; bahagian-bahagian pada anggota badan yang wajib ditutup.

    C - Ciri-ciri orang yang telah sempurna menutup auratnya ialah melabuhkan pakaian (yakni pakaian itu bukanlah pakaian yang ketat) supaya ia bukan saja menutupi kulit, malah untuk mengelakkan supaya tidak terdedah rupa bentuk badannya. Pastikan pakaian yang dipakai itu tidak nipis dan boleh menampakkan bayang bentuk badan semasa dikenakan cahaya di belakangnya.

    E - Elok sekali sekiranya gadis-gadis memakai pakaian yang tidak berwarna cerah sehingga mampu menarik perhatian ajnabi, maka pakaian labuh yang
    berwarna hitam atau gelap adalah yang paling sesuai. Jangan bertabarruj (yakni berlebih-lebihan), jangan mengikat sanggul terlalu besar atau tinggi. Jangan memakai pakaian yang menyerupai lelaki.

    B - Bukan saja wanita, lelaki juga wajib menutupi auratnya, setidak-tidaknya menutup dari paras atas pusat sehingga ke bawah lutut. Seelok-eloknya, ikutlah adab, pakai pakaian yang sopan dan elakkan memakai pakaian yang boleh menjolok mata.

    O - Orang yang boleh diperlihatkan aurat kita tanpa seurat benang hanyalah suami/isteri sahaja. Namun adalah lebih baik sekiranya ditutup aurat sekiranya tidak ada keperluan.

    O - Orang yang boleh melihat aurat perempuan selain atas pusat dan bawah
    lutut ialah suaminya (namun suami boleh melihat lebih daripada itu) ayah, ibu, adik beradik, datuk, nenek, anak-anak kandungnya, anak-anak tirinya.

    K - Kalau boleh, pakailah niqab bagi perempuan. Itu adalah pakaian taqwa, sunnah, dan pernah diamalkan oleh para isteri Nabi dan isteri-isteri para sahabat. Jika tidak mampu, pakailah sekadar menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan, azamkan untuk memakai niqab suatu hari nanti. Insyaallah.

    Maka....

    1. Jangan kongsi STATUS yang MENJATUHKAN HARGA DIRI sendiri, apalagi HARGA DIRI orang lain..

    2. Berguraulah dalam BATASAN AKHLAK.. menjatuhkan kemuliaan diri sendiri atau orang lain di hadapan khalayak facebook bukan ajaran Islam dan bukan AKHLAK seorang MUSLIM..

    3. Jangan tulis atau kongsi benda yang TIADA MANFAAT, kerana seorang MUKMIN itu sentiasa mengejar manfaat dan memberi manfaat kepada orang lain.. sebaik-baik manusia, orang yang PALING BERMANFAAT pada manusia lain..

    4. Jadikan setiap ketikan jari pada keyboard sebagai SAHAM PAHALA dan KEBAIKAN.. mengeratkan SILAHTURAHIM, menyebarkan MESEJ TAZKIRAH, berkongsi khabar umat ISLAM dan sebagainya adalah nilaian IBADAH yang cukup besar..

    Sabda Rasulullah saw :

    Barangsiapa yang MENGAJAK (seseorang) kepada petunjuk (KEBAIKAN), maka baginya PAHALA seperti pahala orang yang mengikutinya, tanpa mengurangi pahala mereka sedikitpun.
    (HR. Muslim).

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA