الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
أهلا وسهلا بكم
إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.
عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"
اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور
اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله
اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب
يارب يارب يارب
KEMASKINI
_
ISTIDRAJ : MAHUKAH KITA
Sabda Rasulullah s.a.w :
"Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (derhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT." Kemudian Nabi s.a.w membaca firman Allah, “Tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada
mereka, Kami pun membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami siksa mereka secara mengejut, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa.” (QS. Al-An’am: 44) (Riwayat At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)
Cerita:
Ada dua orang nelayan. Seorang penyembah berhala, dan seorang lagi muslim yang taat kepada ALLAH. Ketika menebar jala, yang menyembah berhala menyebut nama berhalanya, manakala yang muslim membaca bismillah. Bila jala diangkat, yang menyembah berhala mendapat banyak ikan, manakala yang muslim, hampir sahaja tiada ikan untuknya pada hari itu.
Malaikat yang melihat keadaan itu bertanya kepada ALLAH.
“ Ya ALLAH, apakah yang telah berlaku? HambaMu yang menyekutukanMu, KAU berikan dia rezeki yang banyak, sedangkan hambaMu yang menyebut namaMu, KAU tidak memberikan DIA apa-apa” ALLAH menjawab,
“ Yang menyekutukanKu, tempatnya memang sudah pasti NERAKA. Maka apalah sangat rezeki yang pasti akan hancur itu jika Kuberikan kepadaNya? Tetapi HambaKu yang beriman itu, AKU hendak mengganjarkanNya syurga, maka AKU suka mengujinya untuk melihat kebenaran imanNya”
Apakah Istidraj?
Istidraj adalah satu kalimah, yang merujuk kepada keadaan seseorang yang terus dilimpahkan rezeki dan kejayaan yang melimpah ruah dalam kehidupannya, walaupun dia bukan hamba ALLAH yang taat, malah seorang pembuat maksiat yang tegar. Kenapa mereka ini dinamakan manusia yang mendapat istidraj? Apakah maksud istidraj?
Istidraj:
Apabila ALLAH memberikan kejayaan, harta kekayaan, rezeki yang melimpah ruah untuk manusia itu menjadi lebih jauh dariNya.
Biasanya, manusia yang mendapat istidraj ini adalah mereka yang tidak berusaha menjalankan ISLAM dalam kehidupan, juga tidak berusaha mengenali ALLAH SWT.
Secara mudahnya ianya suatu kelebihan atau keunggulan yang diberikan Allah kepada para hamba-Nya yang bukan dari golongan orang-orang yang bertakwa dan soleh, termasuk juga sebahagian hamba-Nya yang kafir dan membangkang terhadap Islam. Kelebihan itu sengaja diberikan oleh Allah kepada mereka agar mereka bertambah jauh dari Allah dan bertambah maksiat kepada-Nya, sampai pada waktu dan batas yang ditentukan. Pada umumnya diakhiri dengan akibat buruk bagi orang itu.
Maka Istidraj ialah tindakan maksiat yang Allah balas dengan nikmat dan Allah membuat dia lalai untuk beristighfar, sehingga dia semakin dekat dengan adzab sedikit demi sedikit, selanjutnya Allah berikan semua hukumannya.
Istidraj ialah ‘hukuman’ yang diberikan sedikit demi sedikit. Allah biarkan orang ini dan tidak disegerakan adzabnya.
Pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya. Rupa-rupanya nikmat, kesenangan, kemewahan adalah bertujuan untuk menghancurkannya.
MAHSYAR DAN KITA : SERINGKASNYA
Siti Sa'udah isteri Rasulullah SAW ketika mendengar peristiwa dahsyat suasana manusia dibangkitkan di bumi mahsyar, lantas beliau bertanya kepada Nabi SAW : “Ya Rasullulah, tidakkah manusia merasa malu apabila mereka
dihimpunkan di bumi mahsyar dalam keadaan telanjang bulat tanpa pakaian?” Jawab Rasullullah s.a.w : “Justeru dalam keadaan terlalu gawat menghadapi hari mahsyar itu, manusia terlupa dirinya tidak berpakaian kerana memikirkan bagaimana hendak menyelamatkan diri masing-masing”. Lalu Rasulullah s.a.w. membacakan firman Allah di dalam surah ‘Abasa ayat 37 :
dihimpunkan di bumi mahsyar dalam keadaan telanjang bulat tanpa pakaian?” Jawab Rasullullah s.a.w : “Justeru dalam keadaan terlalu gawat menghadapi hari mahsyar itu, manusia terlupa dirinya tidak berpakaian kerana memikirkan bagaimana hendak menyelamatkan diri masing-masing”. Lalu Rasulullah s.a.w. membacakan firman Allah di dalam surah ‘Abasa ayat 37 :
لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ
“Setiap orang dari mereka pada hari itu mempunyai urusan yang cukup menyibukkannya”
Imam Al-Ghazali ketika mengulas mengenai suasana hari kebangkitan itu menyatakan “Alangkah dahsyatnya apabila kita berdepan dengan hari di mana seluruh aurat kita terdedah, walaupun terdedah namun manusia tidak ambil peduli lagi kerana manusia ketika itu dibangkitkan dibumi mahsyar dengan berbagai cara, ada yang berjalan dengan perutnya dan ada pula yang berdiri dengan mukanya terbalik ke bawah dan kakinya di atas”.
Abu Hurairah berkata bahawa beliau telah mendengar suatu hari Rasulullah SAW berpidato di hadapan para sahabat dengan sabdanya yang bermaksud: “Bahawa manusia di akhirat kelak akan dikumpul dalam tiga kumpulan. Sekumpulan manusia sebaik sahaja dibangkitkan di bumi mahsyar sudah tersedia kenderaan untuk mereka sementara sekumpulan lagi dibangkitkan dengan berjalan kaki, sementara yang satu kumpulan lagi manusia berjalan dengan mukanya tertunggang ke tanah.
Seorang dari sahabat bertanya kepada Nabi SAW “Bagaimanakah caranya manusia berjalan dengan menonggeng mukanya ke tanah?” Maka Nabi SAW menjawab :
“Allah SWT yg berkuasa mencipta hambaNya berjalan dengan kaki dan Allah jua yang berkuasa menciptakan hambaNya berjalan dengan mukanya ke tanah”.
Mereka yang mendapat naungan itu di antaranya ialah golongan Al-Muqarrabun iaitu orang yang diperdekatkan dengan Allah SWT. Sifat-sifat golongan ini tidak lain ialah mereka yang semasa hidup di dunia sentiasa mendampingi Allah SWT. Mereka yang sentiasa patuh serta taat suruhan Allah dengan melakukan apa-apa jua perintahNya yang disampaikan oleh para rasul dizaman mereka serta menjauhkan dan meninggalkan setiap perkara yang dibenci oleh Allah dari perkara maksiat yang keji dan mungkar sama ada dalam soal aqidah dan juga syari'ah.
Seterusnya Imam Al-Ghazali menyatakan bahawa ada golongan yang dijemput oleh Allah SWT untuk bernaung di bawah Arasy Allah sebaliknya ada pula golongan manusia yang terus didera terdedah dengan kepanasan matahari di atas ubun-ubun. Mereka yang didera dengan kepanasan itu hancur luluh oleh panahan cahaya matahari yang amat dahsyat dan dileburkan pula oleh kepanasan hati mereka sendiri yang mengutuk dirinya kerana menghadapi hari malang disebabkan kelalaian mereka semasa hidup didunia dahulu.
SERINGKASNYA YAKJUJ DAN MAKJUJ
Yakjuj dan Makjuj ialah nama samaran bagi satu bangsa manusia yang berasal dari keturunan Nabi Nuh, iaitu anaknya yang bernama Yafis. Dari segi fizikalnya, mereka mempunyai hidung kemek, mata sepet seperti orang Asia
dan makan apa saja binatang boleh dimakan. Zulkarnain telah membina tembok bagi mengepung mereka.
Al-Kahfi [94] Mereka berkata: Wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?
Yakjuj dan Makjuj tidak dapat keluar dari tembok itu:
Al-Kahfi [97] Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu dan mereka juga tidak dapat menebuknya.
Tembok itu tidak dapat di tebuk sehinggalah tiba perintah Allah:
Al-kahfi [98] (Setelah itu) berkatalah Zulkarnain: Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; dalam pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur lebur dan adalah janji Tuhanku itu benar.
Daripada Nawas bin Sam’an r.a. (dalam hadis yang panjang) berkata, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda;-
Kemudian Allah SWT wahyukan kepada Nabi Isa a.s., “Aku telah lepaskan makhlukKu (Yakjuj dan Makjuj) yang tidak terlawan oleh sesiapa pun. Oleh itu bawalah hamba-hamba Ku yang bersamamu itu berlindung di Bukit Thursina.”
Lalu Allah SWT mengeluarkan Yakjuj dan Makjuj, dan mereka akan menggelongsor dari tiap-tiap tempat yang tinggi.”
Nabi Isa a.s. dan rakan-rakannya terkepung di bukit itu , sehingga seekor kepala lembu menjadi lebih berharga dari seratus dinar bagi setiap orang di hari itu (sehingga kekurangan makanan).
Maka berdoalah Isa a.s. dan rakan-rakannya (supaya Yakjuj Makjuj binasa). Lalu Allah mengirim ulat menyerang leher Yakjuj Makjuj, maka di waktu pagi mereka semuanya bergelimpangan mati sekaligus.
Kemudian Nabi Isa a.s. dan rakan-rakannya turun dari bukit dan didapatinya tidak ada tempat terluang walaupun sejengkal, melainkan telah dipenuhi oleh bangkai busuk. Maka berdoalah Nabi Isa dan rakan-rakannya kepada Allah (supaya bangkai busuk itu hilang), lalu dikirim oleh Allah burung-burung sebesar unta, maka diangkutnya bangkai-bangkai itu dan dilemparkannya ke tempat yang dikehendaki Allah,
Kemudian Allah menurunkan hujan lebat, yang tidak membiarkan sebuah rumah pun yang dibuat dari tanah liat dan bulu unta, lalu dibasuhnya bumi sehingga bersih seperti cermin (kaca).
Sesudah itu kepada bumi diperintahkan; “Tumbuhkanlah buah-buahanmu dan kembalikanlah keberkatanmu!” Maka di masa itu, sekumpulan orang kenyang kerana memakan buah delima dan mereka dapat berteduh di bawah kulitnya.
Rezeki mereka beroleh berkat, sehingga seekor unta bunting cukup mengenyangkan sekumpulan orang. Dalam keadaan demikian, ketika itu Allah mengirimkan angin melalui ketiak mereka. Maka diambilnya nyawa setiap orang beriman dan setiap orang Islam. Maka tinggallah orang-orang jahat, bercampur-baur seperti himar (tidak tahu malu). Maka di kala itu terjadilah kiamat;- (Riwayat Muslim)
Cerita pengeringan Tasik Tiberias [ Tasik Galilee ] ini disebut juga dalam hadis tentang Yakjuj Makjuj, namun Yakjuj Makjuj datang selepas kemunculan Al-Mahdi dan Nabi Isa as.
Cerita pengeringan Tasik Tiberias [ Tasik Galilee ] ini disebut juga dalam hadis tentang Yakjuj Makjuj, namun Yakjuj Makjuj datang selepas kemunculan Al-Mahdi dan Nabi Isa as.
“…Mereka (Yakjuj Makjuj) melalui Tasik Tibriah yang mana barisan pertamanya menghabiskan kesemua air yang ada di tasik tersebut…”
Dari ringkasan hadis diatas..menerangkan tentang Yakjuj Makjuj dari barisan pertama [golongan induk] yang akan menghabiskan kesemua air di tasik itu, kemudian datang pula barisan Yakjuj Makjuj yang seterusnya mengatakan dulu di sini ada air.
Ini menunjukan fakta Yakjuj Makjuj ini sudah lama bebas dan tembok yang menghalangnya sudah lama runtuh.. bangsa Yahudi Zionis yang ada kat Israel sekarang adalah barisan pertama yang akan mengeringkan Tasik Galilee ini dengan sebab-sebab seperti yang saya ceritakan di atas..
YAHUDI ZIONIS yang memerintah Israel sekarang ini bukan dari keturunan Bani Isreal [ NABI ISHAQ ] . Mereka menipu seluruh penduduk dunia dengan mengaku sebagai Bani Israel padahal mereka ialah bangsa Khazars yang ganas dan bengis dari selatan Russia, induk Yakjuj dan Makjuj yang telah dilepaskan dari tembok Zulkarnain seperti yang dijanjikan di dalam alQuran.. Misteri ini kian terbongkar.
Fakta lain yang menyokong dakwaan tembok Yakjuj & Makjuj telah lama terbuka ialah berdasarkan keterangan Allah swt di bawah:
“…Maka mereka… tidak dapat menebuknya…”; al-Kahfi:97
Ayat menyatakan mereka tidak dapat “menebuk” tembok tersebut. Beribu-ribu tahun Allah swt memelihara tembok tersebut, dan tiada satu makhluk pun di seluruh alam ini mampu “menebuk” tembok kecuali dengan keizinan Allah swt, iaitu apabila Allah swt mengizinkan Yakjuj dan Makjuj dilepaskan.
Sebaliknya telah disebutkan dalam Sahih Al-Bukhari dan Sahih Muslim bahwa Nabi saw bersabda: “Telah mulai terbuka hari ini dari dinding Yakjuj dan Makjuj sebesar (lubang) ini.” Rasulullah membuat lingkaran dengan dua jarinya, ibu jari dan jari telunjuk.
(HR. Al-Bukhari dari Zainab bintu Jahsyin radhiyallahu ‘anha).
(HR. Al-Bukhari dari Zainab bintu Jahsyin radhiyallahu ‘anha).
Apakah maksud hadis apabila dibaca bersama ayat 97 Surah Al-Kahfi yang menyatakan Yakjuj & Makjuj “tidak dapat menebuknya”? Ini membuktikan Allah swt telah melepaskan mereka kerana fakta tembok berlubang membuktikan mereka telah berjaya menebuk tembok. Tembok tidak akan berlubang jika tidak boleh ditebuk !
Untuk penerangan alternatif lebih munasabah ialah berdasarkan tafsiran melalui buku An Islamic View of Gog and Magog in the Modern World dan rujukan dan pemahaman tambahan boleh diperolehi daripada buku Sūrah al-Kahf and the Modern Age dari tulisan Maulana Imran Hosein
MUNCULNYA DAJJAL DARI KHURASAN
Saya percaya bandar Dubai di tanah Arab di sana merupakan tempat di mana Al-Masih bakal muncul.., di situlah segala-galanya berkumpul. Sama seperti kes mengenai Tasik Galilee, iaitu satu tempat diberi banyak nama oleh banyak kaum dan bahasa, namun tempat itu kekal tempat yang sama,..begitu juga tempat yang bernama Khurasan.
Teori Dajjal telah muncul dari Khurasan adalah berdasarkan dari hadith Nabi yang berbunyi;
“Dajjal akan keluar dari negeri sebelah timur yang bernama Khurasan.” (Riwayat Tirmizi dan Hakim)
Untuk mengukuhkan lagi fakta berkaitan daerah Khurasan ini, saya cuba bertanyakan beberapa soalan kepada seorang penulis buku “Membongkar Misteri Dajjal”
Penulis buku itu menjelaskan kepada saya dan mengiyakan pandangan bahawa Dubai juga berada dalam daerah Khurasan. Baca hadis biasa dan masyhur tentang akhir zaman dalam hadis 40 kitab Imam Nawawi, pada topik hadis Iman, Islam dan Ehsan..Berikut adalah petikan akhir hadis tersebut..
Beritahukan aku tentang hari kiamat (bilakah kejadiannya)”. Beliau bersabda: “ Yang ditanya tidak lebih tahu dari yang bertanya “. Dia berkata: “ Beritahukan aku tentang tanda-tandanya “, beliau bersabda: “ Jika seorang hamba melahirkan tuannya dan jika engkau melihat seorang bertelanjang kaki dan dada, miskin dan penggembala domba, (kemudian) berlumba-lumba meninggikan bangunannya…”
Menurut pendapat beliau hadis ini (lokasi Dubai) adalah menepati hadis ini. Bukankah kaum yang tinggal di jarizah Arab termasuk di Dubai pada asalnya hanyalah pengembala kambing di gurun-gurun panas. Kini Dubai bangga dengan al Burj dan bangunan tinggi terus dibina dan kini Riyadh mahu menandingi al Burj. Semua ini menepati kalam nabi dari hadis di atas.
Nabi Muhammad saw melabelkan Khurasan sebagai tempat di mana Al-Masih Dajjal sanggup menunjukkan mukanya. Tidakkah kita terfikir, mana mungkin ada tempat yang namanya seakan Khurasan akan mudah dikesan oleh mana-mana manusia, kalau begitu kanak-kanak juga mampu mengesan di mana Khurasan yang dimaksudkan…Ingin saya berkongsikan, terdapat 1 berhala besar sedang dibangunkan dekat-dekat dengan Dubai, dan yang membangunkan itu “sedang kena” dengan 1 fakta hadis sahih tentang tanda sebelum kemunculan Al-Masih.
SEDIKIT TAZKIRAH : PELBAGAI
Pidato Rasulullah s.a.w
Dari Jabir bin Abdullah r.a., katanya:
Pernah Rasulullah s.a.w apabila berpidato merah menyala matanya, lantang suaranya dan bersangatan marahnya, sehingga seolah-olah Baginda seorang
pemberi amaran yang menyatakan kepada angkatan tentera (tentang kedatangan musuh) dengan katanya: Bahawa musuh akan datang menyerang kamu pada pagi-pagi hari dan (mungkin) pada waktu petang!; serta Baginda bersabda: "(Masa) aku diutuskan dan masa berlakunya qiamat seperti dua jari ini," lalu Baginda menyatukan kedua jari tangannya - jari telunjuk dan jari tengah, serta baginda bersabda lagi: "(Ketahuilah) selain dari itu, maka sebenar-benar perkataan ialah kitab Allah dan sebaik-baik jalan pimpinan ialah jalan pimpinan Muhammad (s.a.w) dan (sebaliknya) sejahat-jahat perkara ialah perkara-perkara baharu (yang) diada-adakan dalam agama), sedang tiap-tiap perkara baharu (yang diada-adakan dalam agama) itu adalah bid'ah dan tiap-tiap bid'ah itu sesat". Kemudian Baginda bersabda lagi: "Aku adalah berhak menolong tiap-tiap seorang mukmin lebih daripada ia menolong dirinya sendiri, - sesiapa yang meninggalkan harta benda maka itu adalah untuk waris-warisnya dan sesiapa yang meninggalkan hutang atau orang yang kehilangan tempat bergantung maka terserahlah kepadaku menjaganya atau akulah yang menanggung hutangnya".
(Muslim dan Lain-lainnya).
MANUSIA AKHIR ZAMAN
Ibnu Abbas memberitahu, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Pada akhir zaman nanti akan muncul golongan-golongan manusia yang berwajah manusia berhati syaitan. Mereka diibaratkan seperti serigala buas, hati mereka tidak mempunyai sedikit pun belas kasihan. Mereka tidak suka menjauhi segala yang buruk dan mereka lebih suka melakukan pertumpahan darah. Kalau engkau ikut mereka, mereka akan mendekati kamu, kalau engkau jauhi mereka, maka mereka akan mengumpat kamu. Kalau engkau memberi amanat kepada mereka, mereka akan melakukan khianat padamu".
"Kalau meminta sesuatu dari mereka adalah kemiskinan. Hukum di kalangan mereka adalah bid"ah dan bid"ah di kalangan mereka adalah sunnah dan tatkala itu orang menganggap sunnahku sudah usang dan memperbaharui bid"ah. Maka barangsiapa mengikut sunnahku pada waktu itu, dia akan menjadi asing dan tinggal seorang diri dan barangsiapa mengikut bid"ah, dia akan mendapat lima puluh orang teman atau lebih".
Para sahabat bertanya, "Apakah mereka melihatmu Jawab Nabi, "Tidak"
Para sahabat bertanya lagi, "Apakah turun wahyu kepada mereka?" Nabi menjawab, "Tidak"
Para sahabat bertanya lagi, "Bagaimana keadaan mereka?" Jawab Nabi, "Seperti ulat dalam cuka".
Para sahabat bertanya lagi, "Ya Rasulullah, bagaimana mereka menjaga agama?"
Jawab Nabi, "Seperti bara api di tangan. Kalau diletak dia akan padam dan kalau diambil dengan tangan dia akan terbakar".
Mutiara nasihat:
NASIHAT IMAM MALIK
Wahai Amirul Mukminin! Anggaplah jiwa anda sekarang berada di pintu kematian dan sakaratul maut. Anggaplah anda sedang menghadapi kepedihan rasa sakit yang dialami setiap orang yang hendak meninggal dunia….
Wahai Amirul Mukminin! Persiapkanlah segala bentuk amal shalih yang mampu anda kerjakan, agar kelak anda selamat dari kecemasan dan rasa takut pada Hari Kiamat….
Wahai Amirul Mukminin! Perintahkanlah kepada seluruh manusia untuk taat kepada Allah dan senang akan ketaatan. Cegahlah mereka dari segala bentuk kemaksiatan. Buatlah mereka selalu membenci kemaksiatan.
NASIHAT AS-SYAFIE
Imam Syafie pernah berkata: Aku tak pernah merasa kenyang semenjak enam belas tahun lalu kerana ia :
1-menambah berat badan
2-mengeraskan hati
3-menghilangkan kecerdikan
4-menyebabkan rasa ngantuk dan tidur
5-dan menyebabkan tuan punya badan lemah untuk bangun beribadah
(Dipetik kata-kata ini dalam kitab Arraudul Faiq fi Al Mawaaiz wa Raqaiq)
PESANAN UMAR AL-KHATTAB
'Apabila engkau melihat sseorang yg berilmu mencintai dunia maka curigailah ia mengenai agamanya kerana setiap orang yang mencintai sesuatu akan menyibukkan diri dgn apa yg dicintainya itu'...cintailah ilmu dan sibukkanlah diri untuk mendapatkanya..
MUTIARA HADIS
Allah berfirman: Wahai anak-anak Adam, selagi mana engkau memohon dan mengharapkan dari-Ku, Aku ampunkan engkau walau apapun dosamu, Aku tidak peduli. Wahai anak-anak Adam, jika dosamu sampai ke puncak langit, lalu engkau pohon keampunan dari-Ku, Aku ampunkan engkau, aku tidak peduli. Wahai anak-anak Adam, engkau jika datang kepada-Ku dengan dosa yang hampir memenuhi bumi, namun engkau menemui-Ku tanpa mensyirikkan Daku dengan sesuatu, nescaya aku datang kepadamu dengan penuh keampunan.
(Riwayat al-Tirmizi, dinilai hasan oleh al-Albani )
HASSAN AL-BANNA
''Andai Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh, maka akanku berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda.Aku tidak ingin mengutip dengan ramai bilangan mereka, tapi aku inginkan hati-hati yang ikhlas untuk membantuku dan bersama membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah."
Tafakur
Berkata Abu Laith Samarkhandi:
Jika seseorang ingin mencapai fadilat tafakur, maka hendaklah berfikir dengan 5 cara:
1. Memikirkan ayat-ayat yang membuktikan kebesaran dan kekuasaan Allah
2. Memikirkan nikmat pemberian Allah
3. Memikirkan pahala yang dijanjikan oleh Allah
4. Memikirkan seksaan hukuman Allah
5. Memikirkan apa yanv diredhai dan dimurkai oleh Allah
Firman Allah swt:
وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِلْمُوقِنِينَ
Dan pada bumi ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan dan kekuasaan Allah) bagi orang-orang (yang mahu mencapai pengetahuan) yang yakin,
وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ
Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)?
[Surah az-Zariyat ayat 20-21]
Harga Syurga?
Suatu hari Ibrahim bin Adham ingin membuang air kecil, lalu dia pun pergi ke tandas awam. Apabila dia ingin masuk ke dalam, seraya seorang lelaki menegurnya, “Wahai orang tua, bayarlah dulu sebelum masuk.”
Mendengarkan sapaan lelaki itu, air mata Ibrahim bin Adham pun bercucuran keluar dari matanya. Lelaki tadi terkejut dan berkata, “Wahai orang tua, andai kata kamu tiada wang untuk dibayar, masuklah secara percuma. Janganlah menangis kerana ini.”
Ibrahim bin Adham menjawab, “Wahai pemuda, aku menangis bukan kerana aku tiada duit tetapi aku terfikir jika tempat sejijik ini pun harus dibayar untuk dimasuki, bagaimana pula dengan syurga Allah? Berapakah bayaran yang harus aku sediakan untuk masuk ke dalamnya?
BETAPA SEMAKIN PANTASNYA MASA
MASA AKAN MENJADI SINGKAT
Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan
seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api".
(Riwayat Termizi)
Masa akan berlalu begitu cepat. Belum sempat berbuat sesuatu, tiba-tiba masa sudah terlalu larut, sehingga banyak perkara yang belum dapat diselesaikan. Kita seakan-akan sibuk, tetapi kita tidak faham apa yang disibukkan. Kita diburu masa dan ia berlalu dengan tiada ada perkara yang dapat kita selesaikan. Inilah yang dimaksudkan dengan singkatnya masa.
Menurut Imam al-Karmani, yang dimaksudkan dengan singkatnya masa ini ialah dicabut keberkatan daripadanya. Mcmang benar apa yang dikatakan oleh Imam al-Karmani itu, dahulunya kita merasakan dalam sehari banyak perkara
yang dapat kita laksanakan, tetapi sekarang dalam sehari yang sama hanya sedikit perkara-perkara yang dapat kita laksanakan. Ini adalah satu petanda hampirnya qiamat.
Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda;
"Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api".(Riwayat Tirmizi)
Inilah hakikat kehidupan di akhir zaman, masa berlalu dengan begitu pantas. Tanggungjawab melebihi masa yang kita ada. Kalau tahun lepas kita terasa begitu sibuk tetapi tahun ini terasa lebih sibuk; masa terasa begitu pantas beredar, belum sempat menarik nafas, hari baru mula menjenguk tiba-tiba.
Masa adalah kehidupan dan kehidupan itu tiada lain dari ujian. Ujian yang akan menguji keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT. Bagaimana kita memanfaatkan masa yang singkat dan bagaimana kita menghargai masa lapang yang kita masih miliki.
Segalanya akan ditanya di Akhirat nanti.
Yang terbaik dikalangan kita ialah orang yang menjaga Taqwanya pada Allah SWT, masa yang paling berharga ialah masa yang dimanfaatkan dengan kerja-kerja yang utama (awla) bukan 'banyak kerja'.
Allah menguji kita untuk melihat bagaimana kita manfaatkan kehidupan yang singkat ini dengan amal-amal yang berkualiti.
Kegagalan untuk mengukur masa dengan 'Nilai Taqwa' akan menyebabkan kita hilang keseimbangan (tawazun) dalam kehidupan. Tanpa disedari kita menyibukkan diri dalam perkara-perkara yang kurang penting.
Bahkan, kadang-kadang kita korbankan tanggungjawab besar demi melaksanakan tanggungjawab yang kecil dan ringan. Kita bertungkus lumus mencari kekayaan untuk membangunkan rumahtangga dan keluarga tetapi
akhirnya kita korbankan keluarga 'yang kita kasihi' demi kekayaan dunia dengan segala janji-janji palsunya.
Kita 'cari makan' hingga tak sempat nak makan, kita membangun kehidupan hingga akhirnya jiwa kita mati terbiar.
Kita membeli hati anak-anak dengan kemewahan tetapi kita menggadai kasih sayang yang sangat mereka inginkan.
Sibukkanlah diri dengan amal soleh, dengan pjuangan utk memartabatkan Islam, dengan dakwah dan dengan kerja- kerja yang betmanfaat..
AL-QURAN : YAKINLAH
Yakinlah bahawa al-Quran merupakan sumber rujukan utama umat Islam dan ianya tidak dapat dipisahkan dengan kehidupan seorang muslim. Sejak dari kecil umat Islam diajar dan diasuh untuk membaca al-Quran ini kerana ianya
sebahagian ibadah dan diberi pahala yang besar sebagaimana saranan Baginda Rasulullah SAW di dalam Hadithnya:
“Sesiapa yang membaca satu huruf dari al-Quran, maka baginya diberi sepuluh pahala dan ditambah sepuluh lagi kebajikan seumpamanya, tidak aku katakan ( alif, lam, mim ) itu satu huruf, akan tetapi alif satu huruf, lam satu huruf dan mim satu huruf.”
(Riwayat Tirmizi)
Dan Sabda Rasulullah SAW: “Kamu bacalah al-Quran, sesungguhnya (al-Quran) akan datang pada hari kiamat memberi syafaat kepada pembaca-pembacanya.” (Riwayat Muslim)
Bagi memartabat kesucian al-Quran maka sebagai seorang Islam, amatlah wajar al-Quran itu dibaca dan dipelihara dengan sebaik mungkin, lebih-lebih lagi al-Quran sebagai mukjizat dari Allah SWT. Justeru, umat Islam disaran agar sentiasa membaca al-Quran dan mendalami dari segi bacaannya. Abu Zar RA pernah berkata bahawa beliau meminta Rasulullah SAW memberi pesanan yang berpanjangan.
Rasulullah SAW bersabda: “Semaikanlah perasaan taqwa kepada Allah kerana ia adalah sumber kepada amalan-amalan baik.” Aku meminta supaya Baginda menambah lagi, “Tetapkanlah membaca al-Quran kerana ia adalah nur untuk kehidupan ini dan bekalan untuk akhirat.”
Para sahabat Rasulullah s.a.w seperti Uthman, Zaid bin Tsabit, Ibnu Mas’ud, Ubay bin Ka’ab dan lain-lain lagi, mereka ini sentiasa membaca al-Quran dan mengkhatamkannya setiap hari Jumaat. Begitu juga amalan tradisi orang-orang tua kita dahulu yang mengambil berat terhadap pendidikan al-Quran kepada anak-anak. Anak-anak dididik untuk senantiasa membaca al-Quran setiap hari. Amalan ini membuktikan mereka sangat mengambil berat tentang pembacaan dan pendidikan al-Quran.
Selain meyakini bahawa al-Quran merupakan kitab pedoman umat Islam yang perlu diterjemahkan melalui penghayatan dalam diri, dengan nilai-nilai yang terkandung di dalamnya bagi melahirkan umat cemerlang dan bertaqwa, kita sebagai umat Islam juga dituntut untuk meyakini bahawa al-Quran sebagai penawar segala penyakit samada bersifat dalaman mahupun luaran di samping menjadi tempat rujukan segala masalah yang dihadapi.
Sayangnya tidak semua yang mahu dan bersedia mengikut ajaran al-Quran atau terdapat segelintir umat Islam yang masih tidak mahu beramal dengan al-Quran, mereka hanya membaca al-Quran tetapi tingkahlaku kehidupan
seharian mereka bertentangan dengan ajaran al-Quran, mereka mendengar al-Quran tetapi tidak menghayati tuntutannya, mereka memahami isi kandungannya, tetapi tidak mahu melaksanakan ajarannya, mereka mengetahui kebenaran al-Quran, tetapi mereka masih tidak takut untuk melanggar kebenaran tersebut bahkan sanggup memperkecilkan janji dan azab Allah SWT.
Prof. Dr. Mahmoud Hamdi Zaqzuq dari Mesir menyifatkan umat Islam hari ini sebagai umat dilema dalam dunia yang penuh misteri dan beliau melontarkan pertanyaan: “Bagaimana perkara ini boleh terjadi kepada satu umat di mana kitab suci mereka sejak awal-awal lagi menekankan arahan membaca, menggesa mencari ilmu, dan penggunaan wahana ilmu qalam, malah menyentuh tentang manusia pendukung dan penyebar ilmu?”
Firman Allah SWT dalam surah al-Hijr ayat 9:
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿٩
Maksudnya: “Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Qur’an, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.”
Hayatilah ayat-ayat yang dibaca serta memahami pengertiannya. Budayakanlah al-Quran dalam kehidupan, didiklah ahli keluarga dan anak-anak agar menjadi orang yang mencintai al-Quran. Memprogramkan penghayatan al-Quran dalam
keluarga terutama kepada anak-anak dengan membaca, mempelajari dan mentadabbur al-Quran.
Renungilah firman Allah SWT dalam surah al-Naml ayat 92:
وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَۖ فَمَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِۖ وَمَن ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَا أَنَا مِنَ الْمُنذِرِينَ ﴿٩٢
Maksudnya: “Dan supaya aku sentiasa membaca Al-Qur’an. Oleh itu, sesiapa yang menurut petunjuk (Al-Qur’an dan beramal dengannya) maka faedah perbuatannya itu akan terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang sesat, maka katakanlah kepadanya: Sesungguhnya aku hanyalah seorang pemberi amaran”.
SEMBAHYANG : SYARAT QABUL
Dari kitab Sulamuttaufiq:
“Dan disyaratkan berserta dengan syarat-syarat yang lain untuk diterima sembahyang di sisi Allah, bahawa niat sembahyang itu tiada lain kerana Allah
sahaja, dan adalah makanannya, pakaiannya dan tempat sembahyangnya itu halal, dan hadir hatinya dalam sembahyang, tiada apa-apa dari sembahyangnya kecuali yang difikirkan adalah sembahyangnya, dan tiada ia ujub tentangnya.”
selain ada syarat sah sembahyang dan syarat wajib sembahyang berserta dengan rukun-rukunnya, ada satu lagi syarat untuk sembahyang kita diterima Tuhan. Atau dalam ertikata lain dinilai sebagai ibadah di sisi Tuhan. Bila kita sudah memenuhi syarat wajib, syarat sah dan rukun sembahyang, lahirnya sembahyang kita sudah selesai. Namun, bila dibawa kepada Tuhan, selagi syarat-syarat tambahan itu tidak dipenuhi, maka sembahyang kita itu seperti tiada nilainya. Tuhan tidak memandang sembahyang kita. Makanya sembahyang kita adalah tertolak.
Syarat-syarat tambahan ini disebut sebagai syarat qabul dan ia adalah seperti berikut:
1. Niat kerana Allah – Menetapakan yang niat kita bersembahyang itu benar-benar kerana kita cinta dan takutkan Allah. Benar-benar untuk mendapat keredhaan Allah dan bukan selainNya. Dikekalkan niat kerana Allah itu dari sebelum sembahyang hingga kepada selesai sembahyang.
2. Makanan halal – Maksudnya kita menjaga agar sebarang makanan yang masuk ke dalam perut kita adalah halal. Di sini ada dua pengertian:
- Bahan makanan itu halal, suci dan bersih
- Sumber pendapatan untuk mendapatkan makanan halal itu bukan dari sumber yang haram. Firman Allah:
كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا ۖ إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ
"Makanlah oleh kamu daripada makanan yang baik (halal) dan perbuat olehmu akan amal yang soleh."
(Al-Mukminun: 51)
3. Pakaian halal – Biarpun sah sembahyang kita dengan pakaian yang dicuri atau pakaian yang dibeli daripada hasil yang haram, tetapi hakikatnya Allah tidak menerima sembahyang kita itu. Sabda Rasululllah: “Barangsiapa yang
bersembahyang mengenakan pakaian yang diperolehi dengan 10 dirham, sedangkan ada 1 dirham daripadanya adalah haram, maka tiadalah Allah menerima sembahyangnya”
(Riwayat Ahmad).
4. Tempat sembahyang halal – Sumber pendapatan dalam membina tempat sembahyang seperti masjid dan surau mesti halal. Firman Allah:
لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ
“Sesungguhnya masjid yang berasaskan taqwa dari permulaan hari berdirinya, lebih baik bagi engkau mendirikan sembahyang di dalamnya”
(At-Taubah:108).
5. Hadir hati dalam sembahyang – Membawa pengertian khusyuk. Iaitu kita mengetahui, memahami justeru menghayati setiap pergerakan dan bacaan dalam sembahyang. Sehingga dapat merasa-rasa dengan Tuhan dalam sembahyang seperti rasa takut, rasa cinta, rasa hina diri dan rasa gementar.
6. Tiada ujub – Janganlah sampai kita bangga dengan bacaan kita atau dengan sembahyang kita. Hingga sampai membawa rasa diri hebat, rasa diri baik dan rasa diri itu sudah istimewa di sisi Tuhan. Patutnya kesan daripada sembahyang lebih menajamkan rasa hamba dalam diri seperti rasa berdosa dan rasa takut dengan Tuhan.
7. Imam yang alim lagi warak – Ini satu perkara yang tidak disebutkan dalam kitab tersebut. Tapi adalah sangat penting bagi kita dalam bersembahyang jemaah, maka imam yang mengimami sembahyang kita adalah orang alim (berilmu) lagi warak (yang takutkan Tuhan). Ini seperti yang disabdakan Rasulullah: ”Jika kamu gembira untuk sembahyang kamu diterima, hendaklah mengimami sembahyang kamu itu orang yang baik (alim & warak), kerana dia adalah penghubung kamu dengan Tuhan kamu."
(Riwayat Thabrani).
SUATU RINTIHAN : MALU YANG SEMEMANGNYA SUDAH MALU
Aku ingin bercerita walaupun aku telah mengadu kepada KHALIQ ku yang Maha Mendengar, Maha
Melihat, Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha di atas segalanya. Semoga Dia mengasihi aku dan sentiasa menolongku dalam segala usaha kebaikan yang aku lakukan yang di lihatNya.
Melihat, Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha di atas segalanya. Semoga Dia mengasihi aku dan sentiasa menolongku dalam segala usaha kebaikan yang aku lakukan yang di lihatNya.
Sesungguhnya demiNya aku beriman kepada KITAB.
Iaitu kitab yang diwahyukan kepada Rasulku Muhammad s.a.w dan kemudiannya Baginda meninggalkannya kepadaku dan kepada semua ummatnya sebagai panduan dan pegangan. Terkandung di dalamnya segala keperluan hidup.
Maka dengan itu :
Al-quran itu jejak perjalanan kehidupan keimanan dan keinsanan.
Al-quran itu jejak hukum Allah.
Al-quran itu jejak Syifa' Allah.
Al-quran itu jejak mengenal Allah, para Anbiya' dan diri sendiri.
Al-quran itu segalanya yang di atas segala dalam kehidupan.
Al-quran itu teman kita yang paling akrab.
Al-quran itu Syafaat buat kita.
Al-quran itu lembayung kita.
Al-quran itu mahkota kita. Dan bermacam lagi yang semua orang tahu.
Al-Berupa anugerah Allah kepada manusia yang datangnya bukan atas tulisan tetapi melalui wahyu yang di bawa dari Arasy bertempat di Luh Mahfuzh.
Seringkali bahkan setiap hari aku menceritakannya samada lisan atau tulisan kepada orang yang terdekat denganku dan orang yang mengenaliku, Bercerita tentang:
Kehebatannya,
Kelebihannya,
Hududullah di dalamnya,
Kandungannya,
Sirah di dalamnya,
Peringatan yang ada di dalamnya,
Pengajaran yang terdapat di dalamnya,
Tajwidnya,
Hukumnya,
Mahkrajnya,
Sifatnya, dan
Segala macam yang terkandung di dalamnya yang aku tahu yang aku faham dan yang aku pelajari.
Aku mengimpikan agar ianya menjadi bacaan kesukaan.
Aku menginginkan agar ianya sentiasa menjadi amalan dalam kehidupan dan menimbulkan kerinduan padanya.
Aku menginginkan agar ianya sentiasa di muliakan kerana ianya sememangnya mulia.
Aku menginginkan agar ianya sentiasa menjadi panduan dalam kehidupan.
Aku menginginkan agar ianya diwarisi segala ilmu dan kandungannya.
Aku menginginkan agar ianya sentiasa di atas segala keperluan.
Dan segala macam lagi keinginanku.
Kerana....
Aku tidak tahu bila ianya akan kedengaran seperti bunyinya lebah yang berterbangan dan ketika itu satu dari 114 surahnya tidak ada lagi dan diikuti oleh yang lain, lalu yang tinggal hanyalah helaian kertas.
Walaupun aku sedar, bila aku menceritakannya samada di khalayak umum atau melalui tulisan secara umum, tidak semua akan menerimanya. Di mana ianya dikembalikan kepada yang HAQ di mana ia bermula dan di mana ianya sepatutnya dikembalikan. Itu biasa bagiku. Kerana itulah dakwah kepada orang lain.
Namun aku malu yang amat sangat. Malu kepada Allah yang mewahyukannya. Malu kepada Nabiku yang bersusah payah menyampaikan dan mengajarkannya. Malu kepada Para Malaikat yang telah lama membacanya terutama terhadap Jibril AS kerana bersusah payah membawanya ke bumi untuk disampaikan melalui wahyu. Malu kepada para pengumpul dan penulisnya yang bersusah payah dan berjuang agar ianya kekal sehingga sekarang. Malu kepada diri sendiri. Malu kepada orang lain.
Aku gagal yang sebenar-benarnya gagal membawa orang yang terdekat denganku untuk mencintainya, menghayatinya, mengikutinya dan segala macam kebaikan yang ada padanya. Airmataku mengalir, jiwaku meronta, kecewa dan takut. Aku takutkan hati akan menjadi hitam dan kotor kerana menolaknya. Dan barulah aku tahu selama mana aku mentarbiyah, mengajak, menunjukkan, menceritakan, rupanya terdapat orang yang terdekat denganku tidak punya minat malah memenatkan mulut, bibir dan lidah ketika membacanya malah membelakangkannya, melangkahnya sehinga serendah-renda martabat . Ya Allah! bahawa sesungguhnya aku malu. Sesungguhnya aku takut. Sehingga mana bila pengakuan itu dibuat rupanya tidak seorangpun orang dekat denganku merasakan sepertimana yang aku rasakan. Kosong...seolah perkara biasa...sememangnya KOSONG...Jadi bagiku jika membacanya sudah cukup memenatkan bermakna solat itu juga memenatkan. Kerana membacanya hanya sekali sehari dengan beberapa lembar muka surat dengan hanya duduk tetapi solat lima kali sehari dengan 17 rakaat dengan perbuatan dan bacaan.
Aku tidak pernah berjanji untuk membawa mereka menjadi ahli neraka. Malah aku berjanji akan cuba sedaya upaya kemampuanku untuk membawa mereka menghindarinya. Itulah yang aku cuba lakukan tanpa disedari. Ya Allah! Bantulah hamba.
Kerana sayanglah aku sering mentarbiyah, mantazkiyah, mengajak, menasihati, menegur, membawa dengan segala macam cara untuk kebaikan diri sendiri di waktu ini dan akan datang. Sememangnya benar dosa itu adalah di bawah tanggungan diri sendiri tanpa urusan orang lain. Tapi tanggungjawab yang diamanahkan
kepada ku akan dipersoalkan di sana kelak tanpa kompromi, tanpa bantuan, tanpa pengaduan walau sebanyak mana alasan sekalipun ianya tetap dipertanggungjawabkan. Siapakah yang akan membantuku?.
Maka kerana kasih sayanglah aku berjuang demi menjauhkan diri sambil mengajak mencuba lari sejauhnya dari azab yang bermula di dunia, barzakh dan di sana kelak. Maka itu juga aku akui bahawa aku imam yang gagal, aku imam yang tidak berguna langsung malah aku adalah imam yang tidak dapat mengajak kepada kebaikan iaitu amar ma'ruf dan nahi munkar.
Adakah kerana zaman?. Adakah kerana kemajuan?. Adakah kerana Sikap dan Sifat?
Cuma aku masih mempunyai senjata yang amat ampuh yang Allah anugerahkan buat makhluknya, iaitulah doa. Mudah-mudahan senjata ini akan terus ampuh dan dapat diterima Allah supaya di suatu ketika nanti tidak akan ada penyesalan dalam perjalanan hidup di dunia yang cuma pinjaman malah apapun yang ada pada diri zahir dan batin atau yang kelihatan atau zat adalah Haq Allah. Kerana aku tidak menjanjikan diriku selepas daripada ini aku masih punya peluang untuk hidup dan menyeru kepada mencintai Al-quran. Kerana Al-quran itu adalah untuk manusia dan manusia itu adalah kita. Maka kalau bukan kita yang mengagungkannya siapakah lagi yang sepatutnya?
Kerana sayanglah aku sering mentarbiyah, mantazkiyah, mengajak, menasihati, menegur, membawa dengan segala macam cara untuk kebaikan diri sendiri di waktu ini dan akan datang. Sememangnya benar dosa itu adalah di bawah tanggungan diri sendiri tanpa urusan orang lain. Tapi tanggungjawab yang diamanahkan
kepada ku akan dipersoalkan di sana kelak tanpa kompromi, tanpa bantuan, tanpa pengaduan walau sebanyak mana alasan sekalipun ianya tetap dipertanggungjawabkan. Siapakah yang akan membantuku?.
Maka kerana kasih sayanglah aku berjuang demi menjauhkan diri sambil mengajak mencuba lari sejauhnya dari azab yang bermula di dunia, barzakh dan di sana kelak. Maka itu juga aku akui bahawa aku imam yang gagal, aku imam yang tidak berguna langsung malah aku adalah imam yang tidak dapat mengajak kepada kebaikan iaitu amar ma'ruf dan nahi munkar.
Adakah kerana zaman?. Adakah kerana kemajuan?. Adakah kerana Sikap dan Sifat?
Cuma aku masih mempunyai senjata yang amat ampuh yang Allah anugerahkan buat makhluknya, iaitulah doa. Mudah-mudahan senjata ini akan terus ampuh dan dapat diterima Allah supaya di suatu ketika nanti tidak akan ada penyesalan dalam perjalanan hidup di dunia yang cuma pinjaman malah apapun yang ada pada diri zahir dan batin atau yang kelihatan atau zat adalah Haq Allah. Kerana aku tidak menjanjikan diriku selepas daripada ini aku masih punya peluang untuk hidup dan menyeru kepada mencintai Al-quran. Kerana Al-quran itu adalah untuk manusia dan manusia itu adalah kita. Maka kalau bukan kita yang mengagungkannya siapakah lagi yang sepatutnya?
الا بذكر الله تطمئن القلوب : لا تنس الله يا عبد الله
في الذكر نحو من مائة فائدة.
إحداها: أنه يطرد الشيطان ويقمعه ويكسره.
الثانية: أنه يرضي الرحمن عز وجل.
الثالثة: أنه يزيل الهم والغم عن القلب.
الرابعة: أنه يجلب للقلب الفرح والسرور والبسط.
الخامسة: أنه يقوي القلب والبدن.
السادسة: أنه ينور الوجه والقلب.
السابعة: أنه يجلب الرزق. الثامنة: أنه يكسو الذاكر المهابة والحلاوة والنضرة.
التاسعة: أنه يورثه المحبة التي هي روح الإسلام.
العاشرة: أنه يورثه المراقبة حتى يدخله في باب الإحسان.
الحادية عشرة: أنه يورثه الإنابة، وهي الرجوع إلى الله عز وجل
الثانية عشرة: أنه يورثه القرب منه.
الثالثة عشرة: أنه يفتح له باباً عظيماً من أبواب المعرفة.
الرابعة عشرة: أنه يورثه الهيبة لربه عز وجل وإجلاله.
الخامسة عشرة: أنه يورثه ذكر الله تعالى له، كما قال تعالى: فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ [البقرة:152].
السادسة عشرة: أنه يورث حياة القلب.
السابعة عشرة: أنه قوة القلب والروح.
الثامنة عشرة: أنه يورث جلاء القلب من صدئه.
التاسعة عشرة: أنه يحط الخطايا ويذهبها، فإنه من أعظم الحسنات، والحسنات يذهبن السيئات.
العشرون: أنه يزيل الوحشة بين العبد وبين ربه تبارك وتعا لى.
الحادية والعشرون: أن ما يذكر به العبد ربه عز وجل من جلاله وتسبيحه وتحميده، يذكر بصاحبه عند الشدة.
الثانية والعشرون: أن العبد إذا تعرف إلى الله تعالى بذكره في الرخاء عرفه في الشدة.
إحداها: أنه يطرد الشيطان ويقمعه ويكسره.
الثانية: أنه يرضي الرحمن عز وجل.
الثالثة: أنه يزيل الهم والغم عن القلب.
الرابعة: أنه يجلب للقلب الفرح والسرور والبسط.
الخامسة: أنه يقوي القلب والبدن.
السادسة: أنه ينور الوجه والقلب.
السابعة: أنه يجلب الرزق. الثامنة: أنه يكسو الذاكر المهابة والحلاوة والنضرة.
التاسعة: أنه يورثه المحبة التي هي روح الإسلام.
العاشرة: أنه يورثه المراقبة حتى يدخله في باب الإحسان.
الحادية عشرة: أنه يورثه الإنابة، وهي الرجوع إلى الله عز وجل
الثانية عشرة: أنه يورثه القرب منه.
الثالثة عشرة: أنه يفتح له باباً عظيماً من أبواب المعرفة.
الرابعة عشرة: أنه يورثه الهيبة لربه عز وجل وإجلاله.
الخامسة عشرة: أنه يورثه ذكر الله تعالى له، كما قال تعالى: فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ [البقرة:152].
السادسة عشرة: أنه يورث حياة القلب.
السابعة عشرة: أنه قوة القلب والروح.
الثامنة عشرة: أنه يورث جلاء القلب من صدئه.
التاسعة عشرة: أنه يحط الخطايا ويذهبها، فإنه من أعظم الحسنات، والحسنات يذهبن السيئات.
العشرون: أنه يزيل الوحشة بين العبد وبين ربه تبارك وتعا لى.
الحادية والعشرون: أن ما يذكر به العبد ربه عز وجل من جلاله وتسبيحه وتحميده، يذكر بصاحبه عند الشدة.
الثانية والعشرون: أن العبد إذا تعرف إلى الله تعالى بذكره في الرخاء عرفه في الشدة.
الثالثة والعشرون: أنه منجاة من عذاب الله تعالى.
الرابعة والعشرون: أنه سبب نزول السكينة، وغشيان الرحمة، وحفوف الملائكة بالذاكر.
الخامسة والعشرون: أنه سبب إشتغال اللسان عن الغيبة، والنميمة، والكذب، والفحش، والباطل.
السادسة والعشرون: أن مجالس الذكر مجالس الملائكة، ومجالس اللغو والغفلة مجالس الشياطين.
السابعة والعشرون: أنه يؤمّن العبد من الحسرة يوم القيامة.
الثامنة والعشرون: أن الاشتغال به سبب لعطاء الله للذاكر أفضل ما يعطي السائلين.
التاسعة والعشرون: أنه أيسر العبادات، وهو من أجلها وأفضلها.
الثلاثون: أن العطاء والفضل الذي رتب عليه لم يرتب على غيره من الأعمال.
الحادية والثلاثون: أن دوام ذكر الرب تبارك وتعالى يوجب الأمان من نسيانه الذي هو سبب شقاء العبد في معاشه و معا ده.
الثانـية والثلاثون: أنه ليس في الأعمال شيء يعم الأوقات والأحوال مثله.
الثالثة والثلاثون: أن الذكر نور للذاكر في الدنيا، ونور له في قبره، ونور له في معاده، يسعى بين يديه على الصراط.
الرابعة والثلاثون: أن الذكر رأس الأمور، فمن فتح له فيه فقد فتح له باب الدخول على الله عز وجل.
الخامسة والثلاثون: أن في القلب خلة وفاقة لا يسدها شيء البتة إلا ذكر الله عز وجل.
السادسة والثلاثون: أن الذكر يجمع المتفرق، ويفرق المجتمع، ويقرب البعيد، ويبعد القريب. فيجمع ما تفرق على العبد من قلبه وإرادته، وهمومه وعزومه، ويفرق ما اجتمع عليه من الهموم، والغموم، والأحزان، والحسرات على فوات حظوظه ومطالبه، ويفرق أيضاً ما اجتمع عليه من ذنوبه وخطاياه وأوزاره، ويفرق أيضاً ما اجتمع على حربه من جند الشيطان، وأما تقريبه البعيد فإنه يقرب إليه الآخرة، ويبعد القريب إليه وهي الدنيا.
السابعة والثلاثون: أن الذكر ينبه القلب من نومه، ويوقظه من سباته. الثامنة والثلاثون: أن الذكر شجرة تثمر المعارف والأحوال التي شمر إليها السالكون.
التا سعة والثلاثون: أن الذاكر قريب من مذكوره، ومذكوره معه، وهذه المعية معية خاصة غير معية العلم والإحاطة العامة، فهي معية بالقرب والولاية والمحبة والنصرة والتو فيق.
الأربعون: أن الذكر يعدل عتق الرقاب، ونفقة الأموال، والضرب بالسيف في سبيل الله عز وجل.
الحادية والأربعون: أن الذكر رأس الشكر، فما شكر الله تعالى من لم يذكره.
الثانية والأربعون: أن أكرم الخلق على الله تعالى من المتقين من لا يزال لسانه رطباً بذكره.
الثالثة والأربعون: أن في القلب قسوة لا يذيبها إلا ذكر الله تعالى.
الرابعة والأربعون: أن الذكر شفاء القلب ودواؤه، والغفلة مرضه.
الخامسة والأربعون: أن الذكر أصل موالاة الله عز وجل ورأسها والغفلة أصل معاداته ورأسها.
السادسة والأربعون: أنه جلاب للنعم، دافع للنقم بإذن الله.
السابعة والأربعون: أنه يوجب صلاة الله عز وجل وملائكته على الذاكر.
الثامنة والأربعون: أن من شاء أن يسكن رياض الجنة في الدنيا، فليستوطن مجالس الذكر، فإنها رياض الجنة.
التاسعة والأربعون: أن مجالس الذكر مجالس الملائكة، ليس لهم مجالس إلا هي.
الخمسون: أن الله عز وجل يباهي بالذاكرين ملائكته.
الحادية والخمسون: أن إدامة الذكر تنوب عن التطوعات، وتقوم مقامها، سواء كانت بدنية أو مالية، أو بدنية مالية.
الثانية والخمسون: أن ذكر الله عز وجل من أكبر العون على طاعته، فإنه يحببها إلى العبد، ويسهلها عليه، ويلذذها له، ويجعل قرة عينه فيها.
الثالثة والخمسون: أن ذكر الله عز وجل يذهب عن القلب مخاوفه كلها ويؤمنه.
الرابعة والخمسون: أن الذكر يعطي الذاكر قوة، حتى إنه ليفعل مع الذكر ما لم يطيق فعله بدونه.
الخامسة والخمسون: أن الذاكرين الله كثيراً هم السابقون من بين عمال الآخرة.
السادسة والخمسون: أن الذكر سبب لتصديق الرب عز وجل عبده، ومن صدقه الله تعالى رجي له أن يحشر مع الصادقين.
السابعة والخمسون: أن دور الجنة تبني بالذكر، فإذا أمسك الذاكر عن الذكر، أمسكت الملائكة عن البناء
الثامنة والخمسون: أن الذكر سد بين العبد وبين جهنم.
التاسعة والخمسون: أن ذكر الله عز وجل يسهل الصعب، وييسر العسير، ويخفف المشاق.
الستون: أن الملائكة تستغفر للذاكر كما تستغفر للتائب.
الحادية والستون: أن الجبال والقفار تتباهي وتستبشر بمن يذكر الله عز وجل عليها.
الثانية والستون: أن كثرة ذكر الله عز وجل أمان من النفاق.
الثالثة والستون: أن للذكر لذة عظيمه من بين الأعمال الصالحة لا تشبهها لذة.
الرابعة والستون: أن في دوام الذكر في الطريق، والبيت، والبقاع، تكثيراً لشهود العبد يوم القيامة، فإن الأرض تشهد للذاكر يوم القيامة
مراتـــب تحصــيل لــذة تــلاوة القــرآن الكريــــم
الذكر روح الحيــــاة ودواء لمشاكلها، وجلاء القلوب وقوتها .. من لَزِمَهُ سَعِدَ في دنيـــاه وأُخْرَاه .. وأفضل الذكر القرآن الكريم...
واعلمي أنكِ لن تستشعري لذة القرآن وتنتفعي به ، إلا بتوافر آداب ظاهرة وباطنة عند تلاوتك للقرآن العظيم ..
أما الآداب الظاهــــرة:
1) أن يكون القاريء على وضوء .. فإنه لا يمس القرآن إلا طاهر.
2) أن يكون على هيئة الأدب والسكون .. إما قائمًا أو جالسًا، مستقبل القبلة، مُطرقًا برأسه، غير متكيء ولا جالسًا على هيئة التكبُّر .. وإن كانت تلك الأمور جائزة، ولكنها تُقلل من تأثرك بالقرآن واستشعار لذته.
3) الترتيــل .. قال تعالى {.. وَرَتِّلِ الْقُرْآَنَ تَرْتِيلًا} [المزمل: 4] .. أي: قراءة القرآن على تمهُّل، فإنه يكون عونًا على التدبُّر والتفكُّر، وتحريك القلوب به والتعبُّد بآياته.
4) أن يراعي حق الآيــــات .. فإذا مر بآية سجدة سجد، وإذا مر بآية تسبيح سبَّح وكبَّر، وإذا مر بآية دعاء واستغفار دعا واستغفر بلسانه أو بقلبه.
أما الآداب الباطنـــة :
واعلمي أنكِ لن تستشعري لذة القرآن وتنتفعي به ، إلا بتوافر آداب ظاهرة وباطنة عند تلاوتك للقرآن العظيم ..
أما الآداب الظاهــــرة:
1) أن يكون القاريء على وضوء .. فإنه لا يمس القرآن إلا طاهر.
2) أن يكون على هيئة الأدب والسكون .. إما قائمًا أو جالسًا، مستقبل القبلة، مُطرقًا برأسه، غير متكيء ولا جالسًا على هيئة التكبُّر .. وإن كانت تلك الأمور جائزة، ولكنها تُقلل من تأثرك بالقرآن واستشعار لذته.
3) الترتيــل .. قال تعالى {.. وَرَتِّلِ الْقُرْآَنَ تَرْتِيلًا} [المزمل: 4] .. أي: قراءة القرآن على تمهُّل، فإنه يكون عونًا على التدبُّر والتفكُّر، وتحريك القلوب به والتعبُّد بآياته.
4) أن يراعي حق الآيــــات .. فإذا مر بآية سجدة سجد، وإذا مر بآية تسبيح سبَّح وكبَّر، وإذا مر بآية دعاء واستغفار دعا واستغفر بلسانه أو بقلبه.
أما الآداب الباطنـــة :
فهـــم عظمـــة الكــلام ..
لابد أن تعرف أن القرآن كلام الله عزَّ وجلَّ وأن صفة الكلام من صفات الجلال للربِّ جلَّ وعلا، وربُّكَ جلَّ جلاله إذا تجلى لشيء لم يقم لعظمة جلاله شيء . قال الله تعالى :
{ فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ} [الأعراف: 143]
فجعل الله الرحيم بعباده الحروف والأصوات كأنها حجاب لصفة الكلام ، لتستطيع القلوب والعقول مطالعة هذه الصفة وإلا لصار الخلق دكًّا كما جرى للجبل ، قال سبحانه وتعالى :تعظيــم المُتكلـــم ..
ينبغي أن يحضر في قلبك حال تلاوتك للقرآن عظمة المُتكلِّم جلَّ جلاله وأن ما تقرؤه ليس من كلام البشر، وتعلم مدى خطورة تلاوتك لكلام الله عزَّ وجلَّ؛ فإنه تعالى قال:
{ لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ} [الواقعة: 79]
وكما أن ظاهر جلد المصحف وورقه محروسٌ عن ظاهر بشرة القاريء إلا إذا كان متطهرًا، فباطن معناه أيضًا محجوبٌ عن قلب القاريء إلا إذا كان هذا القلب متطهرًا من كل رجس ، ومستنيرًا بنور التعظيم والتوقير.
ولن تحضرك عظمة المُتكلِّم ما لم تتفكَّر في صفات الله وجلاله وأفعاله، ومما يُعينك على ذلك:
التفكُّر في مخلوقـــات الله تعالى ..
وعبادة التفكُّر صارت من العبادات المهجورة في زماننا .. قال رسول الله “تفكروا في خلق الله، ولا تفكروا في الله” [صحيح الجامع (2976)] .. فلابد أن تتفكَّر في عظمة هذا الكون ومجراته الفسيحة ونجومه المتناثرة وكواكبه السيَّارة ..
وإذا عرفت عظمة مخلوقات الله ، ستزداد تعظيمًا لخالقها سبحــانه وتعالى ..
ومما ذُكِر عن عظمة مخلوقات الله تعالى قول رسول الله
“إن الله أَذِنَ لي أن أُحَدِث عن ديك قد مرقت رجلاه الأرض وعنقه مثنية تحت العرش وهو يقول: سبحانك ما أعظمك، فيرد عليه: لا يعلم ذلك من حلف بي كاذبًا” [رواه الحاكم وصححه الألباني، صحيح الجامع (1714)]
وعن عائشة أن النبيعليه الصلاة والسلام : رأى جبريل لم يره في صورته إلا مرتين مرة عند سدرة المنتهى ومرة في أجياد له ستمائة جناح قد سد الأفق. [رواه الترمذي وصححه
الألباني] .. وأنت لو نظرت إلى طائر ذو جناحين، لم تستطع أن تتخيل أن يكون له جناحٌ ثالث
فما بالك بمَلَكٍ عظيـــم ذو 600 جنـــاح، يسد الأفق؟! .. وهذا مخلوق من مخلوقات الله سبحــانه وتعالى ..
فاعرف عظمة ربِّك أيها المسلم،،{ لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآَنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ } [الحشر: 21]
فاحمد الله تعالى على هذه المِنَّة العظيمة أن مكنَّك من تلاوة كلامه الذي هو صفة من صفاته جلَّ جلاله ..
قال تعالى {وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآَنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ} [القمر: 17]
لابد أن تعرف أن القرآن كلام الله عزَّ وجلَّ وأن صفة الكلام من صفات الجلال للربِّ جلَّ وعلا، وربُّكَ جلَّ جلاله إذا تجلى لشيء لم يقم لعظمة جلاله شيء . قال الله تعالى :
{ فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ} [الأعراف: 143]
فجعل الله الرحيم بعباده الحروف والأصوات كأنها حجاب لصفة الكلام ، لتستطيع القلوب والعقول مطالعة هذه الصفة وإلا لصار الخلق دكًّا كما جرى للجبل ، قال سبحانه وتعالى :تعظيــم المُتكلـــم ..
ينبغي أن يحضر في قلبك حال تلاوتك للقرآن عظمة المُتكلِّم جلَّ جلاله وأن ما تقرؤه ليس من كلام البشر، وتعلم مدى خطورة تلاوتك لكلام الله عزَّ وجلَّ؛ فإنه تعالى قال:
{ لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ} [الواقعة: 79]
وكما أن ظاهر جلد المصحف وورقه محروسٌ عن ظاهر بشرة القاريء إلا إذا كان متطهرًا، فباطن معناه أيضًا محجوبٌ عن قلب القاريء إلا إذا كان هذا القلب متطهرًا من كل رجس ، ومستنيرًا بنور التعظيم والتوقير.
ولن تحضرك عظمة المُتكلِّم ما لم تتفكَّر في صفات الله وجلاله وأفعاله، ومما يُعينك على ذلك:
التفكُّر في مخلوقـــات الله تعالى ..
وعبادة التفكُّر صارت من العبادات المهجورة في زماننا .. قال رسول الله “تفكروا في خلق الله، ولا تفكروا في الله” [صحيح الجامع (2976)] .. فلابد أن تتفكَّر في عظمة هذا الكون ومجراته الفسيحة ونجومه المتناثرة وكواكبه السيَّارة ..
وإذا عرفت عظمة مخلوقات الله ، ستزداد تعظيمًا لخالقها سبحــانه وتعالى ..
ومما ذُكِر عن عظمة مخلوقات الله تعالى قول رسول الله
“إن الله أَذِنَ لي أن أُحَدِث عن ديك قد مرقت رجلاه الأرض وعنقه مثنية تحت العرش وهو يقول: سبحانك ما أعظمك، فيرد عليه: لا يعلم ذلك من حلف بي كاذبًا” [رواه الحاكم وصححه الألباني، صحيح الجامع (1714)]
وعن عائشة أن النبيعليه الصلاة والسلام : رأى جبريل لم يره في صورته إلا مرتين مرة عند سدرة المنتهى ومرة في أجياد له ستمائة جناح قد سد الأفق. [رواه الترمذي وصححه
الألباني] .. وأنت لو نظرت إلى طائر ذو جناحين، لم تستطع أن تتخيل أن يكون له جناحٌ ثالث
فما بالك بمَلَكٍ عظيـــم ذو 600 جنـــاح، يسد الأفق؟! .. وهذا مخلوق من مخلوقات الله سبحــانه وتعالى ..
فاعرف عظمة ربِّك أيها المسلم،،{ لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآَنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ } [الحشر: 21]
فاحمد الله تعالى على هذه المِنَّة العظيمة أن مكنَّك من تلاوة كلامه الذي هو صفة من صفاته جلَّ جلاله ..
قال تعالى {وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآَنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ} [القمر: 17]
حضـــور القلــب وترك حديــث النفـس ..
قال تعالى {يَا يَحْيَى خُذِ الْكِتَابَ ..} [مريم: 12]، أي: بجد واجتهاد، وأَخْذُهُ بالجد أن يكون مُتجردًا عند قراءته مُنصرف الهِمَّة إليه عن غيره.
قال ابن مسعود: “لاَ تَهُذُّوا القُرْآنَ هَذَّ الشِّعْرِ، وَلاَ تَنْثُرُوه نَثْرَ الدَّقَل، وَقِفُوا عِنْدَ عَجَائبِهِ، وَحَرِّكُوا بِهِ القُلُوبَ، وَلاَ يَكُنْ هَمُّ أَحَدِكُمْ آخِرَ السُّورَةِ”
ومما يساعدك على حضور القلب وترك حديث النفس: ترديــــد الآيـــة .. حتى يشعر بها قلبك، حتى وإن بقيت تُردد آيـة واحدة طوال الليل.
التدبُّــــــــر ..
وهو درجة أعلى من حضور القلب ، فقد يكون القلب حاضرًا ولا يتفكَّر في غير القرآن ، ولكنه يقتصِّر على سماع القرآن من نفسه دون تدبُّر ..
والمقصود من القراءة التدبُّر .. قال تعالى :
{كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آَيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ} [ص: 29]
قال بعض السلف : “آية لا أتفهمها ولا يكون قلبي فيها ، لا أَعدُّ لها ثوابًا” .. وحُكِيَ عن أبي سليمان الداراني أنه قال:
“إني لأتلو الآية فأقيم فيها أربع ليال أو خمس ليال ، ولولا أني أقطع الفكر فيها ما جاوزتها إلى غيرها”
فتأمل معنى كل كلمة ، واربط بين الكلمات والآيــات حتى ينتُج عندك الفهم .. والإنسان
الذي يتدبَّر أثناء القراءة ، يستمتع ويستَلِذ بالقرآن ويُفْتَح له فتوحــات لا تُفتح لمن يقرأ سريعًا ..
لذا لابد أن يكون لك ختمتان في القراءة .. ختمة تجارية سريعة ؛ لتحصيـــل الثواب وتكثيــر الحسنـات .. وختمة للتدبُّر؛ تتدبَّر كلمة كلمة مما تقرأ واجعل لها مصحفًا خاصًا.
التفهُّــــم ..
وهو أن يستوضح من كل آية ما يليق بها؛ إذ القرآن يشتمل على ذكر صفات الله عزَّ وجلَّ، وذكر أفعاله، وذكر أحوال الأنبياء عليهم السلام، وذكر أحوال المكذبين لهم وكيف أهلكوا، وذكر أوامره وزواجره، وذكر الجنة والنار.
أما صفات الله عزَّ وجلَّ كقوله تعالى: . " لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ" [الشورى: 11]، وكقوله تعالى:
{هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ} [الحشر: 23]، فليتأمل معاني هذه الأسماء والصفات لينكشف له أسرارها، فتحتها معانٍ مدفونة لا تنكشف إلا للمُوَفقين.
قال تعالى {يَا يَحْيَى خُذِ الْكِتَابَ ..} [مريم: 12]، أي: بجد واجتهاد، وأَخْذُهُ بالجد أن يكون مُتجردًا عند قراءته مُنصرف الهِمَّة إليه عن غيره.
قال ابن مسعود: “لاَ تَهُذُّوا القُرْآنَ هَذَّ الشِّعْرِ، وَلاَ تَنْثُرُوه نَثْرَ الدَّقَل، وَقِفُوا عِنْدَ عَجَائبِهِ، وَحَرِّكُوا بِهِ القُلُوبَ، وَلاَ يَكُنْ هَمُّ أَحَدِكُمْ آخِرَ السُّورَةِ”
ومما يساعدك على حضور القلب وترك حديث النفس: ترديــــد الآيـــة .. حتى يشعر بها قلبك، حتى وإن بقيت تُردد آيـة واحدة طوال الليل.
التدبُّــــــــر ..
وهو درجة أعلى من حضور القلب ، فقد يكون القلب حاضرًا ولا يتفكَّر في غير القرآن ، ولكنه يقتصِّر على سماع القرآن من نفسه دون تدبُّر ..
والمقصود من القراءة التدبُّر .. قال تعالى :
{كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آَيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ} [ص: 29]
قال بعض السلف : “آية لا أتفهمها ولا يكون قلبي فيها ، لا أَعدُّ لها ثوابًا” .. وحُكِيَ عن أبي سليمان الداراني أنه قال:
“إني لأتلو الآية فأقيم فيها أربع ليال أو خمس ليال ، ولولا أني أقطع الفكر فيها ما جاوزتها إلى غيرها”
فتأمل معنى كل كلمة ، واربط بين الكلمات والآيــات حتى ينتُج عندك الفهم .. والإنسان
الذي يتدبَّر أثناء القراءة ، يستمتع ويستَلِذ بالقرآن ويُفْتَح له فتوحــات لا تُفتح لمن يقرأ سريعًا ..
لذا لابد أن يكون لك ختمتان في القراءة .. ختمة تجارية سريعة ؛ لتحصيـــل الثواب وتكثيــر الحسنـات .. وختمة للتدبُّر؛ تتدبَّر كلمة كلمة مما تقرأ واجعل لها مصحفًا خاصًا.
التفهُّــــم ..
وهو أن يستوضح من كل آية ما يليق بها؛ إذ القرآن يشتمل على ذكر صفات الله عزَّ وجلَّ، وذكر أفعاله، وذكر أحوال الأنبياء عليهم السلام، وذكر أحوال المكذبين لهم وكيف أهلكوا، وذكر أوامره وزواجره، وذكر الجنة والنار.
أما صفات الله عزَّ وجلَّ كقوله تعالى: . " لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ" [الشورى: 11]، وكقوله تعالى:
{هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ} [الحشر: 23]، فليتأمل معاني هذه الأسماء والصفات لينكشف له أسرارها، فتحتها معانٍ مدفونة لا تنكشف إلا للمُوَفقين.
علامة قلب ميت
Menurut Syeikh Ibrahim Adham, antara sebab atau tanda-tanda hati mati ialah:
1. Mengaku kenal Allah SWT, tetapi tidak menunaikan hak-hak-Nya.
2. Mengaku mencintai Rasulullah tetapi mengabaikan sunnah baginda.
3. Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya.
4. Memakan nikmat-nikmat Allah , tetapi tidak mensyukuri atas pemberian-Nya.
5. Mengaku syaitan itu musuh, tetapi tidak berjuang menentang hawa nafsunya.
6. Mengaku adanya nikmat syurga, tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya.
7. Mengaku adanya seksa neraka, tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya.
8. Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa, tetapi tidak bersedia untuknya.
9. Menyibukkan diri dengan keaiban orang lain, tetapi lupa akan keaiban diri sendiri.
10. Pergi Menghantar dan menguburkan jenazah saudaranya se-Islam, tetapi tidak mengambil pengajaran daripada kematiannya.
Cara mengubati hati agar tidak kotor,sakit dan juga mati telah dijelaskan oleh seorang ulama, Ibrahim Al-Khawas RA berkata :
“Sesungguhnya ubat hati itu ada lima perkara,maka ubatilah hati kamu dengan lima perkara tersebut" :
1) Bacalah Al-Quran dengan menghayati isi kandunganya.
2) Mengosongkan perut dari terlalu kenyang atau berpuasa.
3) Bangun (beribadat) di waktu malam (untuk memberi cahaya hati)
4) Menghampirkan diri kepada Allah beribadat (zikirullah) di sepertiga malam
5) Dan sentiasa bersama-sama di dalam majlis ilmu orang-orang yang soleh ”.
Menurut Sheikh Ibni Athoillah Iskandari dalam kalam hikmahnya:
Sebahagian daripada tanda tanda matinya hati itu ialah jika tidak merasa dukacita kerana tertinggal sesuatu amal perbuatan kebajikan juga tidak menyesal jika telah berbuat sesuatu pelanggaran dan dosa,dan tidak mahu bertaubat.
Hati yang mati itu adalah disebabkan kerana tiga perkara iaitu;
• Hubbud Dunia (kasihkan dunia)
• Lalai daripada zikirullah (mengingati Allah)
• Membanyakkan makan dan menjatuhkan anggota badan kepada maksiat.
Ciri hati yang hidup itu kerana tiga perkara juga iaitu;
• Zuhud dengan dunia,dan sentisa bersiap demi akhirat
• Zikrullah ( sentiasa mengingati Allah) dalam segala keadaan
• Bergaul atau berkawan dengan aulia Allah atau orang-orang yang berilmu
Ibrahim bin Adham dan suatu kisah.
Beliau pernah menceritakan suatu peristiwa yang pernah dialaminya. Katanya, "Menurut kebiasaanku, aku keluar menziarahi Mekah tanpa kenderaan dan kafilah. Pada suatu kali, tiba-tiba aku tersesat jalan dan kemudian aku berhadapan dengan seorang rahib Nasrani (Pendita Kristian).
Bila dia melihat aku dia pun berkata, "Wahai rahib Muslim, bolehkah aku bersahabat denganmu?"Ibrahim segera menjawab, "Ya, tidaklah aku akan menghalangi kehendakmu itu."Maka berjalanlah Ibrahim bersama dengannya selama tiga hari tanpa meminta makanan sehinggalah rahib itu menyatakan rasa laparnya kepadaku, katanya, "Tiadalah ingin aku memberitakan kepadamu bahwa aku telah menderita kelaparan.
Kerana itu berilah aku sesuatu makanan yang ada padamu."Mendengar permintaan rahib itu, lantas Ibrahim pun bermohon kepada Allah dengan berkata, "Wahai Tuhanku, Pemimpinku, Pemerintahku, janganlah engkau memalukan aku di hadapan seteru engkau ini."Belum pun habis Ibrahim berdoa, tiba-tiba turunlah setalam hidangan dari langit berisi dua keping roti, air minuman, daging masak dan tamar.
Maka mereka pun makan dan minum bersama dengan seronok sekali."Sesudah itu aku pun meneruskan perjalananku. Sesudah tiga hari tiada makanan dan minuman, maka di kala pagi, aku pun berkata kepada rahib itu, "Hai rahib Nasrani, berikanlah ke mari sesuatu makanan yang ada kamu. Rahib itu menghadap kepada Allah, tiba-tiba turun setalam hidangan dari langit seperti yang diturunkan kepadaku dulu."Sambung Ibrahim lagi, "Tatkala aku melihat yang demikian, maka aku pun berkata kepada rahib itu "Demi kemuliaan dan ketinggian Allah, tiadalah aku makan sehingga engkau memberitahukan (hal ini) kepadaku."Jawab rahib itu, "Hai Ibrahim, tatkala aku bersahabat denganmu, maka jatuhlah telekan makrifah (pengenalan) engkau kepadaku, lalu aku memeluk agama engkau.
Sesungguhnya aku telah membuang-buang masa di dalam kesesatan dan sekarang aku telah mendekati Allah dan berpegang kepada-Nya. Dengan kemuliaan engkau, tiadalah dia memalukan aku. Maka terjadilah kejadian yang engkau lihat sekarang ini. Aku telah mengucapkan seperti ucapanmu (kalimah syahadah).""Maka sucitalah aku setelah mendengar jawapan rahib itu. Kemudian aku pun meneruskan perjalanan sehingga sampai ke Mekah yang mulia. Setelah kami mengerjakan haji, maka kami tinggal dua tiga hari lagi di tanah suci itu. Suatu ketika, rahib itu tiada kelihatan olehku, lalu aku mencarinya di masjidil haram, tiba-tiba aku mendapati dia sedang bersembahyang di sisi Kaabah."Setelah selesai rahib itu bersembahyang maka dia pun berkata, "Hai Ibrahim, sesungguhnya telah hampir perjumpaanku dengan Allah, maka peliharalah kamu akan persahabatan dan persausaraanku denganmu."Sebaik saja dia berkata begitu, tiba-tiba dia menghembuskan nafasnya yang terakhir iaitu pulang ke rahmatullah.
Seterusnya Ibrahim menceritakan, "Maka aku berasa amat dukacita di atas pemergiannya itu. Aku segera menguruskan hal-hal pemandian, kapan dan pengebumiannya. Apabila malam aku bermimpi melihat rahib itu dalam keadaan yang begitu cantik sekali tubuhnya dihiasi dengan pakaian sutera yang indah."Melihatkan itu, Ibrahim pun terus bertanya, "Bukankah engkau ini sahabat aku kelmarin, apakah yang telah dilakukan oleh Allah terhadap engkau?"Dia menjawab, "Aku berjumpa dengan Allah dengan dosa yang banyak, tetapi dimaafkan dan diampunkan-Nya semua itu kerana aku bersangka baik (zanku) kepada-Nya dan Dia menjadikan aku seolah-olah bersahabat dengan engkau di dunia dan berhampiran dengan engkau di akhirat."Begitulah persahabatan di antara dua orang yang berpengetahuan dan beragama itu akan memperolehi hasil yang baik dan memuaskan. Walaupun salah seorang dahulunya beragama lain, tetapi berkat keikhlasan dan kebaktian kepada Allah, maka dia ditarik kepada Islam dan mengalami ajaran-ajarannya."