Firman-firman Allah di dalam Al-Quran:
الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ وَأَحَلَّ اللَّـهُ الْبَيْعَ
وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّـهِ ۖ وَمَنْ عَادَ فَأُولَـٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
"Orang-orang yang memakan (mengambil)
riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang
dirasuk oleh syaitan, dengan terhoyong-hayang kerana sentuhan (syaitan yang
merasuk) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan bahawa
sesungguhnya berjual-beli itu hanyalah seperti riba padahal Allah telah
menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba"
(Al-Baqarah:275)
Riba pertama kali disebut dalam Al-Qur'an apabila ayat 39 Surah Ar-Rum
diturunkan. Walaubagaimanapun ketika ayat ini diturunkan, riba masih
belum diharamkan tetapi ayat ini sekadar menyatakan bahawa riba tidak
membawa sebarang kebaikan atau kelebihan di sisi Allah.
وَمَا آتَيْتُمْ مِنْ رِبًا لِيَرْبُوَ فِي أَمْوَالِ النَّاسِ فَلَا يَرْبُو
عِنْدَ اللَّهِ ۖ وَمَا آتَيْتُمْ مِنْ زَكَاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ
فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ
"Dan (ketahuilah bahawa) sesuatu pemberian atau tambahan yang kamu
berikan, supaya bertambah kembangnya dalam pusingan harta manusia maka
ia tidak sekali-kali akan kembang di sisi Allah (tidak mendatangkan
kebaikan). Dan sebaliknya sesuatu pemberian sedekah yang kamu berikan
dengan tujuan mengharapkan keredaan Allah semata-mata, maka mereka yang
melakukannya itulah orang-orang yang beroleh pahala berganda-ganda."
ayat 160-161 Surah An-Nisa'
فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ
طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ كَثِيرًا 160
وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا وَقَدْ نُهُوا عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ
أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَابًا
أَلِيمًا161
Maka
disebabkan kezaliman yang amat besar dari perbuatan orang-orang Yahudi,
Kami haramkan atas mereka makanan yang baik-baik yang pernah dihalalkan
bagi mereka, dan disebabkan mereka banyak menghalang manusia dari jalan
Allah.
Dan
juga (disebabkan) mereka mengambil riba padahal mereka telah dilarang
melakukannya, dan (disebabkan) mereka memakan harta orang dengan jalan
yang salah (tipu, judi dan sebagainya). Dan (ingatlah) Kami telah
menyediakan bagi orang-orang yang kafir di antara mereka, azab seksa
yang tidak terperi sakitnya."
Surah Ali Imran ayat 130.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً ۖ
وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu makan atau mengambil
riba dengan berlipat-lipat ganda, dan hendaklah kamu bertaqwa kepada
Allah supaya kamu berjaya."
Selepas Penakluka Kota Makkah (Fathul Makkah), sekali lagi
Allah menurunkan ayat untuk menegaskan dan memperincikan lagi tentang
pengharaman riba dan azab bagi pengamal riba. Ini dapat dilihat dalam
Surah Al-Baqarah ayat 275-280.
الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا
يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ
قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ
وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَىٰ فَلَهُ
مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ
النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ 275
يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ ۗ وَاللَّهُ
لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ 276
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا
الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ
عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ 277
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا
بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ 278
فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ
وَرَسُولِهِ ۖ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ
وَلَا تُظْلَمُونَ 279
وَإِنْ كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَىٰ مَيْسَرَةٍ ۚ
وَأَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ 280
"[275] Orang-orang
yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan
seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhuyung-hayang
kerana sentuhan (Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka
mengatakan: “Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba”.
Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan
mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya
peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil
riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu)
adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. Dan
sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka itulah
ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.
[276] Allah
susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba dan Ia
pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan) sedekah-sedekah dan
zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus
dalam kekufuran, dan selalu melakukan dosa.
[277] Sesungguhnya
orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengerjakan sembahyang
serta memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan
tidak ada kebimbangan (dari berlakunya sesuatu yang tidak baik) terhadap
mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.
Wahai orang-orang yang beriman!
Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi)
saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika
benar kamu orang- orang yang beriman.
[279] Oleh
itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba
itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan
RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). Dan jika kamu
bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu.
(Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu
juga tidak dizalimi oleh sesiapa.
[280] Dan
jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka
berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu
sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau
kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak)."
Sabda Baginda Rasulullah s.a.w
Sabda Rasulullah s.a.w pengharaman riba ketika khutbah yang disampaikan oleh baginda dalam Haji
Wada'.
إن
ربا الجاهلية موضوع ولكن لكم رؤوس أموالكم لا تظلمون ولا تظلمون وقضى الله
أنه لا ربا. وإن أول ربا أبدأ به عمي العباس بن عبد المطلب
"Sesungguhnya riba jahiliyyah telah diharamkan tetapi bagi kamu modal
kamu supaya kamu tidak menzalimi dan tidak dizalimi. Dan Allah telah
menetapkan bahawa tiada riba. Dan riba pertama yang dihapuskan adalah
riba bapa saudaraku Abbas bin Abdul Mutalib."
hadis yang diriwayatkan daripada
Ibn Mas’ud bahawa Rasulullah SAW melaknat pemakan riba, orang yang menjadi
wakilnya, orang yang menjadi saksinya dan penulisnya muslim
Hadis ini mengandungi laknat.
Perkataan atau perbuatan melaknat menunjukkan kepada 2 perkara iaitu bahawa
perbuatan itu haram dan ianya termasuk di dalam dosa besar.
hadis 7 dosa
besar:
Jauhilah 7 dosa
besar: syirik, sihir, membunuh tanpa hak, makan harta anak yati, makan riba,
lari daripada medan perang (kerana takut) dan menuduh perempuan yang suci
dengan zina (tanpa saksi adil)
Pendapat Para Ulama
Sesungguhnya ulama telah bersepakat
tentang haramnya riba samada sedikit atau banyak, riba fadl atau nasa’. Imam
Nawawi menyatakan bahawa telah menjadi suatu kesepakatan di kalangan orang Islam
bahawa riba hukumnya haram dan termasuk di dalam dosa besar. Katanya lagi
bahawa telah dinaqalkan bahawa ianya diharamkan di dalam semua agama. Ini
dinyatakan di antaranya oleh al-Mawardi
Kalaulah dikatakan bahawa ijmak ini
terbatal berikutan Ibn Abbas yang mengharuskan riba al-fadl, ketahuilah bahawa
Ibn Abbas telah menarik balik fatwanya itu.
Jenis Riba
1.
Riba jual beli
2.
Riba berhutang:
1. Riba jual beli (Riba
al-Buyu’i).
Riba jual beli bermakna riba yang berlaku
pada tukaran barang (melalui sistem bayaran). la terbahagi kepada tiga:
i. Riba al-Fadhli:
laitu menjual barang ribawi
(al-Asyya’al-Ribawiyyah) secara tunai dengan sesama jenisnya secara berlebih
kurang. Contohnya seperti menjual (menukar) sekilo gandum dengan sekilo
setengah gandum atau menjual dua kilo beras dengan tiga kilo beras.
ii. Riba al-Yad:
laitu jual beli (tukaran barang) bagi
barang ribawi yang berbezajenis secara tunai, tetapi lewat penyerahan salah
satunya. Contohnya seperti jual gandum dengan barli tanpa serah terima
dalain majlis ‘aqad (kontrak).
iii.Riba al-Nasi’ah:
laitu jual beli barang ribawi yang berbeza
jenis secara bertangguh kepada suatu tempoh, tetapi apabila tiba tempohnya
pembeli tidak dapat membayarnya, maka dipanjangkan lagi tempoh bayaran dengan
membayar tambahan bagi tempoh yang dilanjutkan itu.
2. Barang berhutang (Riba
al-Qardhi)
Iaitu kontrak hutang wang (penjamin wang)
untuk suatu tempoh tertentu yang disertakan dengan syarat tambahan keatas
jumlah hutang seperti A memberi hutang kepada B sebanyak RM 50 selama 3
bulan dengan syarat B beyar lebih RM 10 lagi sebagai bunga.
Jenis
Barang Riba
1.
Emas
2.
Perak
3.
Hintah (gandum)
4.
Tamar
5.
Garam
6.
Gandum (tepung)
Hikmat pengharaman
1.
Permusuhan
2.
Galakan hutang untuk pahala bukan
penindasan
3.
Keuntungan tanpa usaha lebih
4.
Penindasan
5.
Bertambah kaya
6.
Rosak hubungan silaturrahim
Syarat penjualan Barang Riba sama jenis seperti emas
dengan emas
1.
Hendaklah sama sukatan dan timbangan
2.
Hendaklah Tunai
3.
Berterimaan dalam majlis akad
Syarat penjualan Barang Riba yang tidak sama
jenis seperti gandum dengan beras
1.
Hendaklah tunai
2.
Berterimaan dalam majlis akad
Sekiranya barang pertukaran yang berlainan
jenis seperti beras dengan wang Tidak dikenakan apa-apa syarat. Boleh
dijual sesuka hati.
Pinjaman
dengan faedah
1.
Seperti urusan Bank biasa adalah Haram
kerana berunsur penindasan
2.
Jumlah hutang meningkat jika terlebih
tempoh bayaran.
3.
Tanpa Faedah diharuskan seperti al_Qard
al-Hasan yang ditawar oleh Bank Islam dan YAPEIM.
Simpanan
dengan faedah
1.
Jumhur menyatakan Hukumnya haram sebab
unsur riba.
2.
Bank Biasa haram kerana dijanjikan
lebihan sserta ditetapkan walaupun menanggung kerugian
3.
Bank Islam adalah harus sebab bayaran
lebihan tidak ditetapkan waktu akad dan pemberian lebihan sebagai ihsan bukan
faedah. Lebihan tersebut berdasarkan keuntungan bank menggunakan modal
penyimpan.
Sewa
Beli
1.
Hukumnya Harus berdasarkan Maslahah umum.
2.
Dengan syarat tidak ada unsur
riba,penipuan dan kezaliman.
3.
Untuk menolong pelanggan
4.
Dapat bayar secara ansuran
5.
Kadar sewa berpatutan
الربا في اللغة هو
النمو والزيادة والعلو والارتفاع.
1) الحنفية - الفضل الخالي عن العوض في البيع.
2) الشافعية - عقد على عوض بعوض مخصوص غير معلوم التماثل في معيار الشرع
حالة العقد أو مع في البدلين أو أحدهما.
3) الحنابلة - تفاضل في أشياء، ونسأ في أشياء مختص بأشياء.
اختلف الفقهاء على الأقوال المختلفة لأن صعبة في وضع تفريفه جامع ومانع. فلهذه
السبب سنعرف تعريفه اصطلاحا في هذه الكتابة حسب جنسه إما ربا الديون أو ربا البيوع.
تنقسم الربا إلى
قسمين. أولا، ربا الديون أي ربا الذي وقع في الدين. وهو أيضا يسمى بالربا
القرأن لأن تحريم هذا الربا جاء في القرأن. ثانيا، ربا البيوع أي ربا الذي
وقع في البيع ويسمى أيضا بالربا السنة لأن تحريمه جاء في السنة.
هو نوعين، ربا القرض
وربا الجاهلية. دليل تحريم هذا النوع من الربا هو قول الرسول، "كل قرض جر منفعة فهو ربا".
ا - ربا القرض هو القرض المشروط فيه الأجل وزيادة مال على المستقرض. قال ابن مسعود: "من أسلف سلفا فلا يشترط أفضل منه وأن كان قبضه من علف فهو ربا".
ب - ربا
الجاهلية هو زيادة العوض بالأجل عند تعزر مدين ادائه كما اتفقا. قال قتادة "أن ربا الجاهلية بيع الرجل البيع إلى أجل مسمى فإذا حل الأجل ولم يكن عند صاحبه قضاء زاده أخر عنه".
هو أيضا نوعين، ربا النسيئة وربا الفضل. دليل تحريم هذا النوع من الربا هو
قول الرسول، "الذهب بالذهب والفضة بالفضة والبر بالبر والشعير بالشعير والتمر بالتمر
والملح بالملح مثلا بمثل يدا بيد فمن زاد أو استزاد فقد أربى".
ا - ربا النسيئة هو البيع أو تبادل الأشياء التي اتحدت نوعها مؤجلا بناجز.
ب - ربا الفضل هو البيع أو تبادل الأشياء التي اتحدت جنسها ليس مثلا ومثل.