الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    ﻧﺒﻲ ﺍﻟﻠﻪ حنظلة ﻋﻠﻴﻪ السلام

    هو حنظلة بن صفوان ابن تويل بن بشر الكلبي تولي إمارة مصر باستخلاف أخيه بشر له عليها. فأقره يزيد بن عبد الملك. فجعل على شرطه محمد بن مطير البلوي، ثم عزله في سنة ثلاث ومائة، وجعل على شرطه القاسم بن أبي القاسم بن زر السبئي، مولى لهم. وخرج حنظلة إلى الإسكندرية في سنة ثلاث ومئة واستخلف على الفسطاط عقبة بن مسلم التجيبي حليف بن أيدعان بن
    سعد بن تجيب. وكتب يزيد ابن عبد الملك في سنة أربع ومئة، يأمر بكسر الأصنام، فكُسرت كلها، ومحيت التماثيل، وكسر فيها صنم حمام زبان بن عبد العزيز الذي يقال له حمام أبي مرة، وله يقول كريب بن مخلد الجيشاني

    مَنْ كانَ في نَفْسِهِ للبِيضِ مَنزِلَةٌ ... فَلْيَأتِ أبْيَضَ في حَمّامِ زَبّانِ

    عَبلٌ لَطيفٌ هَضيمُ الكَشحِ مُعتدلٌ ... عَلى تَرائِبِهِ في الصّدْرِ ثَدْيانِ

    وقدم بشر بن صفوان من إفريقية وافداً إلى يزيد، في سنة خمس ومئة للهجرة. فلما صار في أرض مصر، بلغه أن يزيد قد توفي ، فرجع إلى إفريقية. وكانت وفاة يزيد بن عبد الملك في شعبان سنة خمس ومئة . وبويع هشام بن عبد الملك ، فاستقبل بخلافته شهر رمضان، ثم صرف حنظلة بن صفوان عنها ، في شوال سنة خمس ومئة، فكانت ولايته ثلاث 

    قصة حنظلة إبن صفوان عليه السلام
    [١٣] قصة حنظلة إبن صفوان عليه السلام: ومن الناس الذين ذكرهم الله عز وجل في الكتاب أصحاب الرس، يقول الله سبحانه وتعالى: (وعاد وثمودا وأصحاب الرس وقرونا بين ذلك كثيرا وكلا ضربنا له الأمثال وكلا تبرنا تتبيرا) أقوام دمرت عاد، وثمود، وأصحاب الرس. ويقول الله سبحانه وتعالى: (كذبت قبلهم قوم نوح وأصحاب الرس وثمود وعاد وفرعون وإخوان لوط وأصحاب الأيكة) أصحاب الأيكة: قوم شعيب عليه السلام (وقوم تبع كل كذب الرسل فحق وعيد). يقول إبن عباس رضي الله عنهما: أصحاب الرس أهل قرية من قرى ثمود والرس بئر). لما جاءهم نبيهم وأكثر المؤرخين على أن إسم ذلك النبي حنظلة إبن صفوان، جاءهم نبيهم ودعاهم للإسلام فقتلوه، ورمو جثته في بئر في قرية الرس، فدمرهم الله سبحانه وتعالى. وقد ذكر أبو بكر محمد بن الحسن النقاش: أن أصحاب الرس (بئر رسوا فيها نبيهم، أي دفنوه فيها) كانت لهم بئر ترويهم، وتكفي أرضهم جميعا، وكان لهم ملك عادل حسن السيرة. فلما مات وجدوا عليه وجدا عظيما. فلما كان بعد أيام تصور لهم الشيطان في صورته، وقال: إني لم أمت، ولكن تغيبت عنكم حتى أرى صنيعكم. ففرحوا أشد الفرح، وأمر بضرب حجاب بينهم، وبينه، وأخبرهم أنه لا يموت أبدا. فصدق به أكثرهم، وافتتنوا به، وعبدوه. فبعث الله فيهم نبيا، فأخبرهم أن هذا شيطان يخاطبهم من وراء الحجاب، ونهاهم عن عبادته، وأمرهم بعبادة الله وحده لا شريك له. وقال السهيلي: وكان يوحى إليه في النوم، وكان اسمه حنظلة إبن صفوان. فعدوا عليه فقتلوه، وألقوه في البئر. فغار ماؤها، وعطشوا بعد ريهم، ويبست
    أشجارهم، وانقطعت ثمارهم، وخربت ديارهم، وتبدلوا بعد الأنس بالوحشة، وبعد الإجتماع بالفرقة، وهلكوا عن آخرهم، وسكن في مساكنهم الجن، والوحوش. فلا يسمع ببقاعهم إلا عزيف الجن، وزائير الأسود، وصوت الضباع


    Hanzalah (Arab: حنظلة) adalah seorang nabi yang diutus oleh Allah kepada Penduduk Rass, yang dinyatakan sebagai kaum penyembah berhala yang tinggal berhampiran dengan telaga.

    Nabi Hanzalah A.S. adalah salah seorang Nabi yang namanya tidak dicatatkan dalam Al Quran namun kisah masyarakat atau umat yang dibimbingnya telah terdapat dalam Al Quran. Nama penuhnya ialah Hanzalah bin Sifwan. Menurut
    Ibnu Katsir dalam karyanya, Qisas al Anbiya' telah menceritakan bahawa baginda telah diutuskan kepada satu kaum di Yaman untuk mengajak mereka supaya beriman kepada Allah S.W.T. Kisah mengenai masyarakat yang dibimbingnya terdapat dalam Al Quran surah Al Furqaan ayat 38 yang bermaksud : 'Dan (demikian juga Kami telah binasakan) Aad dan Thamud serta Ashaabur-Rassyi dan banyak lagi dalam zaman-zaman di antara masa yang tersebut itu'.



    Dikisahkan bahawa ketika Zulqarnain menakluki berbagai negeri dan memasuki kota Rass, dia bertemu dengan raja dan penduduknya, wanita, kanak-kanak, haiwan, barang dan segala peralatan, pokok-pokok dan buahnya, telah bertukar menjadi batu hitam.

    Diriwayat bahawa Hanzalah bin Shafwan seorang rasul dari Bani Israel yang berketurunan Yahuda. Menurut Ibnu Hazmi, ia meriwayatkan bahawa Qahtan memiliki 10 orang anak. Kesemua puteranya tidak memiliki pewarisnya. Dua orang daripada anak-anaknya telah memasuki Himyar. Diriwayatkan bahawa salah seorang anaknya yang memasuki Himyar dikenal sebagai Al-Harits bin Qahtan. Mempunyai seorang anak yang dikenali sebagai Al-'Asur, dan kemudian ia memiliki keturunan iaitu Hanzalah bin Safwan.

    Anqāʾ burung besar pemakan manusia dan haiwan

    Menurut kisah daripada Al-Kisa’i bahawa di kota di mana Hanzalah tinggal, terdapat sebuah gunung tinggi yang bernama Gunung Falaj. Gunung tersebut dijadikan tempat berlindung sejenis burung yang sangat besar yang dinamakanʿanqā’. Apabila burung itu terbang, ia dikatakan boleh menutupi  cahaya matahari seperti awan. Lehernya seperti leher unta, memiliki empat sayap, dua panjang dan dua lagi pendek. Bulunya berwarna-warni, suka memburu kuda, unta, gajah yang mati, dan binatang yang lainnya dengan cakarnya dan membawanya ke gunung di mana sarangnya berada.

    Ketika burung tersebut semakin membahayakan manusia, ia memburu penduduk lalu dibawa ke atas gunung dan mereka dijadikan santapan anak-anaknya yang baru menetas, maka penduduk kota tersebut mengadukan kejadian iru kepada Hanzalah bin Shafwan. Mendengar aduan penduduk, Hanzalah berdoa agar Allah membinasakan ʿanqā’. Dia berdoa, “Ya Allah, matikanlah binatang tersebut dan putuskanlah keturunannya.” Setelah itu, burung besar tersebut jatuh kemudian terbakar bersama anak-anaknya hingga tidak ada lagi bentuknya.

    Sebahagian orang-orang Arab mengingkari kewujudan binatang bernama ʿanqā’ ini. Menurut mereka, burung itu hanyalah sebuah cerita yang dikarang oleh orang-orang Arab terdahulu, akan tetapi ianya disebut di dalam sebuah syair yang menyatakan tentang kewujudannya, di mana bangsa Arab yang selalu menceritakan segala sesuatu dengan syair. Berikut adalah syair yang pernah ditulis:

    “Aku telah belajar banyak dari anak-anak zaman. Mereka tidak boleh dijadikan sahabat, tetapi aku mesti boleh memilih kesempatan. Akhirnya, aku tahu bahawa yang mustahil itu ada tiga, raksasa, ʿanqā’, dan sahabat yang sempurna."

    Nabi Hanzalah dicampak ke dalam perigi

    Menurut pendapat kebanyakan ulama', kaum Ashabur-Rassy merupakan kaum yang diajak oleh Nabi Hanzalah A.S. untuk beriman kepada Allah S.W.T. Mereka adalah penduduk di sebuah negeri yang sekarang ini terletak di Yaman. Sesetengah pendapat mengatakan bahawa mereka tinggal berhampiran dengan kaum Thamud. Mereka dikenali sebagai masyarakat Ar-Rass kerana tempat tinggal mereka terkenal dengan perigi atau mata air dan nama Ar-Rass juga bermaksud perigi atau mata air. Mereka juga digelarkan sebagai masyarakat penjaga perigi. Terdapat juga cendekiawan muslim mengatakan Ar-Rass itu adalah sebuah bandar. Namun seperti para nabi dan Rasul yang lain, dakwah yang dibawa oleh nabi ini tidak disenangi oleh penduduk Ashaabur-Rassyi sehinggakan mereka telah membunuh nabi ini dengan mencampakkannya ke dalam perigi dan seterusnya mereka telah menerima azab daripada Allah S.W.T sepertimana kaum Aad, Thamud serta kaum nabi Nuh yang dihilangkan mereka daripada muka bumi Allah S.W.T. seperti firman Allah S.W.T. pada ayat 39 surah Al Furqaan yang bermaksud : 'Dan masing-masing, telah Kami berikan kepadanya contoh tauladan yang mendatangkan iktibar, dan masing-masing telah Kami hancurkan sehancur-hancurnya'. 
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA