الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    IMAM ASSYAFI'E

    IMAM SYAFI’I

    Nama beliau ialah Muhammad bin Idris bin Al-‘Abbas bin ‘Uthman bin Shafi’ bin
    Al-Saib bin ‘Ubaid bin Yazid bin Hashim bin ‘Abd al-Muttalib bin ’Abd Manaf bin
    Ma’n bin Kilab bin Murrah bin Lu’i bin Ghalib bin Fahr bin Malik bin Al-Nadr bin
    Kinanah bin Khuzaimah bin Mudrakah bin Ilias bin Al-Nadr bin Nizar bin Ma’d bin
    ‘Adnan bin Ud bin Udad.
    Keturunan beliau bertemu dengan titisan keturunan Rasulullah s.a.w pada ‘Abd
    Manaf. Ibunya berasal dari Kabilah Al-Azd, satu kabilah Yaman yang masyhur.
    Penghijrahan ke Palestine
    Sebelum beliau dilahirkan, keluarganya telah berpindah ke Palestine kerana
    beberapa keperluan dan bapanya terlibat di dalam angkatan tentera yang
    ditugaskan untuk mengawal perbatasan Islam di sana.

    Kelahiran dan Kehidupannya
    Menurut pendapat yang masyhur, beliau dilahirkan di Ghazzah – Palestine pada
    tahun 150 Hijrah. Tidak lama sesudah beliau dilahirkan bapanya meninggal
    dunia. Tinggallah beliau bersama-sama ibunya sebagai seorang anak yatim.
    Kehidupan masa kecilnya dilalui dengan serba kekurangan dan kesulitan.
    PENGEMBARAAN IMAM AL-SHAFI’I

    Hidup Imam As-Shafi’i (150H – 204H ) merupakan satu siri pengembaraan yang
    tersusun di dalam bentuk yang sungguh menarik dan amat berkesan terhadap
    pembentukan kriteria ilmiah dan popularitinya.

    Al-Shafi’i di Makkah ( 152H – 164H )
    Pengembaraan beliau bermula sejak beliau berumur dua tahun lagi (152H),
    ketika itu beliau dibawa oleh ibunya berpindah dari tempat kelahirannya iaitu dari
    Ghazzah, Palestine ke Kota Makkah untuk hidup bersama kaum keluarganya di
    sana.
    Di kota Makkah kehidupan beliau tidak tetap kerana beliau dihantar ke
    perkampungan Bani Huzail, menurut tradisi bangsa Arab ketika itu bahawa
    penghantaran anak-anak muda mereka ke perkampungan tersebut dapat

    mewarisi kemahiran bahasa ibunda mereka dari sumber asalnya yang belum lagi
    terpengaruh dengan integrasi bahasa-bahasa asing seperti bahasa Parsi dan
    sebagainya. Satu perkara lagi adalah supaya pemuda mereka dapat dibekalkan
    dengan Al-Furusiyyah (Latihan Perang Berkuda). Kehidupan beliau di peringkat
    ini mengambil masa dua belas tahun ( 152 – 164H ).
    Sebagai hasil dari usahanya, beliau telah mahir dalam ilmu bahasa dan sejarah
    di samping ilmu-ilmu yang berhubung dengan Al-Quran dan Al-Hadith. Selepas
    pulang dari perkampungan itu beliau meneruskan usaha pembelajarannya
    dengan beberapa mahaguru di Kota Makkah sehingga beliau menjadi terkenal.
    Dengan kecerdikan dan kemampuan ilmiahnya beliau telah dapat menarik
    perhatian seorang mahagurunya iaitu Muslim bin Khalid Al-Zinji yang
    mengizinkannya untuk berfatwa sedangkan umur beliau masih lagi di peringkat
    remaja iaitu lima belas tahun.

    Al-Shafi’i di Madinah ( 164H – 179H )
    Sesudah itu beliau berpindah ke Madinah dan menemui Imam Malik. Beliau
    berdamping dengan Imam Malik di samping mempelajari ilmunya sehinggalah
    Imam Malik wafat pada tahun 179H, iaitu selama lima belas tahun.
    Semasa beliau bersama Imam Malik hubungan beliau dengan ulama-ulama lain
    yang menetap di kota itu dan juga yang datang dari luar berjalan dengan baik
    dan berfaedah. Dari sini dapatlah difahami bahawa beliau semasa di Madinah
    telah dapat mewarisi ilmu bukan saja dari Imam Malik tetapi juga dari ulama-
    ulama lain yang terkenal di kota itu.

    Al-Shafi’i di Yaman ( 179H – 184H )
    Apabila Imam Malik wafat pada tahun 179H, kota Madinah diziarahi oleh
    Gabenor Yaman. Beliau telah dicadangkan oleh sebahagian orang-orang
    Qurasyh Al-Madinah supaya mencari pekerjaan bagi Al-Shafi’i. Lalu beliau
    melantiknya menjalankan satu pekerjaan di wilayah Najran.
    Sejak itu Al-Shafi’i terus menetap di Yaman sehingga berlaku pertukaran
    Gabenor wilayah itu pada tahun 184H. Pada tahun itu satu fitnah ditimbulkan
    terhadap diri Al-Shafi’i sehingga beliau dihadapkan ke hadapan Harun Al-Rashid
    di Baghdad atas tuduhan Gabenor baru itu yang sering menerima kecaman Al-
    Shafi’i kerana kekejaman dan kezalimannya. Tetapi ternyata bahawa beliau tidak
    bersalah dan kemudiannya beliau dibebaskan.

    Al-Shafi’i di Baghdad ( 184H – 186H )
    Peristiwa itu walaupun secara kebetulan, tetapi membawa erti yang amat besar
    kepada Al-Shafi’i kerana pertamanya, ia berpeluang menziarahi kota Baghdad

    yang terkenal sebagai pusat ilmu pengetahuan dan para ilmuan pada ketika itu.
    Keduanya, ia berpeluang bertemu dengan Muhammad bin Al-Hassan Al-
    Shaibani, seorang tokoh Mazhab Hanafi dan sahabat karib Imam Abu Hanifah
    dan lain-lain tokoh di dalam Mazhab Ahl al-Ra’y.
    Dengan peristiwa itu terbukalah satu era baru dalam siri pengembaraan Al-Imam
    ke kota Baghdad yang dikatakan berlaku sebanyak tiga kali sebelum beliau
    berpindah ke Mesir.
    Dalam pengembaraan pertama ini Al-Shafi’i tinggal di kota Baghdad sehingga
    tahun 186H. Selama masa ini (184 – 186H) beliau sempat membaca kitab-kitab
    Mazhab Ahl al-Ra’y dan mempelajarinya, terutamanya hasil tulisan Muhammad
    bin Al-Hassan Al-Shaibani, di samping membincanginya di dalam beberapa
    perdebatan ilmiah di hadapan Harun Al-Rashid sendiri.

    Al-Shafi’i di Makkah ( 186H – 195H )
    Pada tahun 186H, Al-Shafi’i pulang ke Makkah membawa bersamanya hasil
    usahanya di Yaman dan Iraq dan beliau terus melibatkan dirinya di bidang
    pengajaran. Dari sini muncullah satu bintang baru yang berkerdipan di ruang
    langit Makkah membawa satu nafas baru di bidang fiqah, satu nafas yang bukan
    Hijazi, dan bukan pula Iraqi dan Yamani, tetapi ia adalah gabungan dari ke
    semua aliran itu. Sejak itu menurut pendapat setengah ulama, lahirlah satu
    Mazhab Fiqhi yang baru yang kemudiannya dikenali dengan Mazhab Al-Shafi’i.
    Selama sembilan tahun (186 – 195H) Al-Shafi’i menghabiskan masanya di kota
    suci Makkah bersama-sama para ilmuan lainnya, membahas, mengajar,
    mengkaji di samping berusaha untuk melahirkan satu intisari dari beberapa aliran
    dan juga persoalan yang sering bertentangan yang beliau temui selama masa
    itu.

    Al-Shafi’i di Baghdad ( 195H – 197H )
    Dalam tahun 195H, untuk kali keduanya Al-Shafi’i berangkat ke kota Baghdad.
    Keberangkatannya kali ini tidak lagi sebagai seorang yang tertuduh, tetapi
    sebagai seorang alim Makkah yang sudah mempunyai personaliti dan aliran
    fiqah yang tersendiri. Catatan perpindahan kali ini menunjukkan bahawa beliau
    telah menetap di negara itu selama dua tahun (195 – 197H).
    Di dalam masa yang singkat ini beliau berjaya menyebarkan “Method Usuli” yang
    berbeza dari apa yang dikenali pada ketika itu. Penyebaran ini sudah tentu
    menimbulkan satu respon dan reaksi yang luarbiasa di kalangan para ilmuan
    yang kebanyakannya adalah terpengaruh dengan method Mazhab Hanafi yang
    disebarkan oleh tokoh utama Mazhab itu, iaitu Muhammad bin Al-Hasan Al-
    Shaibani.

    Kata Al-Karabisi : “Kami sebelum ini tidak kenal apakah (istilah) Al-Kitab, Al-
    Sunnah dan Al-Ijma’, sehinggalah datangnya Al-Shafi’i, beliaulah yang
    menerangkan maksud Al-Kitab, Al-Sunnah dan Al-Ijma’”.

    Kata Abu Thaur : “Kata Al-Shafi’i : Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menyebut (di
    dalam kitab-Nya) mengenai sesuatu maksud yang umum tetapi Ia menghendaki
    maksudnya yang khas, dan Ia juga telah menyebut sesuatu maksud yang khas
    tetapi Ia menghendaki maksudnya yang umum, dan kami (pada ketika itu) belum
    lagi mengetahui perkara-perkara itu, lalu kami tanyakan beliau …”
    Pada masa itu juga dikatakan beliau telah menulis kitab usulnya yang pertama
    atas permintaan ‘Abdul Rahman bin Mahdi, dan juga beberapa penulisan lain
    dalam bidang fiqah dan lain-lain.

    Al-Shafi’i di Makkah dan Mesir ( 197H – 204H )
    Sesudah dua tahun berada di Baghdad (197H) beliau kembali ke Makkah. Pada
    tahun 198H, beliau keluar semula ke Baghdad dan tinggal di sana hanya
    beberapa bulan sahaja. Pada awal tahun 199H, beliau berangkat ke Mesir dan
    sampai ke negara itu dalam tahun itu juga. Di negara baru ini beliau menetap
    sehingga ke akhir hayatnya pada tahun 204H.
    FATWA-FATWA IMAM AL-SHAFI’I

    Perpindahan beliau ke Mesir mengakibatkan satu perubahan besar dalam
    Mazhabnya. Kesan perubahan ini melibatkan banyak fatwanya semasa beliau di
    Baghdad turut sama berubah. Banyak kandungan kitab-kitab fiqahnya yang
    beliau hasilkan di Baghdad disemak semula dan diubah. Dengan ini terdapat dua
    fatwa bagi As-Shafi’i, fatwa lama dan fatwa barunya. Fatwa lamanya ialah segala
    fatwa yang diucapkan atau ditulisnya semasa beliau berada di Iraq, fatwa
    barunya ialah fatwa yang diucapkan atau ditulisnya semasa beliau berada di
    Mesir. Kadang-kadang dipanggil fatwa lamanya dengan Mazhabnya yang lama
    atau Qaul Qadim dan fatwa barunya dinamakan dengan Mazhab barunya atau
    Qaul Jadid.
    Di sini harus kita fahami bahawa tidak kesemua fatwa barunya menyalahi fatwa
    lamanya dan tidak pula kesemua fatwa lamanya dibatalkannya, malahan ada di
    antara fatwa barunya yang menyalahi fatwa lamanya dan ada juga yang
    bersamaan dengan yang lama. Kata Imam Al-Nawawi : “Sebenarnya sebab
    dikatakan kesemua fatwa lamanya itu ditarik kembali dan tidak diamalkannya
    hanyalah berdasarkan kepada ghalibnya sahaja”.
    Imam As-Shafi’i pulang ke pangkuan Ilahi pada tahun 204H, tetapi
    kepulangannya itu tidaklah mengakibatkan sebarang penjejasan terhadap

    perkembangan aliran Fiqhi dan Usuli yang diasaskannya. Malahan asas itu
    disebar dan diusaha-kembangkan oleh para sahabatnya yang berada di Al-Hijaz,
    Iraq dan Mesir.
    PARA SAHABAT IMAM AL-SHAFI’I
    Di antara para sahabat Imam Al-Shafi’i yang terkenal di Al-Hijaz (Makkah dan Al-
    Madinah) ialah :-

    1. Abu Bakar Al-Hamidi, ‘Abdullah bun Al-Zubair Al-Makki yang wafat pada tahun
    219H.
    2. Abu Wahid Musa bin ‘Ali Al-Jarud Al-Makki yang banyak menyalin kitab-kitab
    Al-Shafi’i. Tidak diketahui tarikh wafatnya.
    3. Abu Ishak Ibrahim bin Muhammad bin Al-‘Abbasi bin ‘Uthman bin Shafi ‘Al-
    Muttalibi yang wafat pada tahun 237H.
    4. Abu Bakar Muhammad bin Idris yang tidak diketahui tarikh wafatnya.
    Sementara di Iraq pula kita menemui ramai para sahabat Imam Al-Shafi’i yang
    terkenal, di antara mereka ialah :-

    1. Abu ‘Abdullah Ahmad bin Hanbal, Imam Mazhab yang keempat. Beliau wafat
    pada tahun 241H.
    2. Abu ‘Ali Al-Hasan bin Muhammad Al-Za’farani yang wafat pada tahun 249H.
    3. Abu Thaur Ibrahim bin Khalid Al-Kalbi yang wafat pada tahun 240H.
    4. Al-Harith bin Suraij Al-Naqqal, Abu ‘Umar. Beliau wafat pada tahun 236H.
    5. Abu ‘Ali Al-Husain bin ‘Ali Al-Karabisi yang wafat pada tahun 245H.
    6. Abu ‘Abdul RahmanAhmad bin Yahya Al-Mutakallim. Tidak diketahui tarikh
    wafatnya.
    7. Abu Zaid ‘Abdul Hamid bin Al-Walid Al-Misri yang wafat pada tahun 211H.
    8. Al-Husain Al-Qallas. Tidak diketahui tarikh wafatnya.
    9. ‘Abdul ‘Aziz bin Yahya Al-Kannani yang wafat pada tahun 240H.
    10. ‘Ali bin ‘Abdullah Al-Mudaiyini.
    Di Mesir pula terdapat sebilangan tokoh ulama yang kesemua mereka adalah
    sahabat Imam Al-Shafi’i, seperti :-

    1. Abu Ibrahim Isma’il bin Yahya bin ‘Amru bin Ishak Al-Mudhani yang wafat pada
    tahun 264H.
    2. Abu Muhammad Al-Rabi’ bin Sulaiman Al-Muradi yang wafat pada tahun 270H.
    3. Abu Ya’kub Yusuf bin Yahya Al-Misri Al-Buwaiti yang wafat pada tahun 232H.

    4. Abu Najib Harmalah bin Yahya Al-Tajibi yang wafat pada tahun 243H.
    5. Abu Musa Yunus bin ‘Abdul A’la Al-Sadaghi yang wafat pada tahun 264H.
    6. Abu ‘Abdullah Muhammad bin ‘Abdullah bin ‘Abdul Hakam Al-Misri yang wafat
    pada tahun 268H.
    7. Al-Rabi’ bin Sulaiman Al-Jizi yang wafat pada tahun 256H.
    Dari usaha gigih mereka, Mazhab Al-Shafi’i tersebar dan berkembang luas di
    seluruh rantau Islam di zaman-zaman berikutnya.
    PERKEMBANGAN MAZHAB IMAM AL-SHAFI’I

    Menurut Ibn Al-Subki bahawa Mazhab Al-Shafi’I telah berkembang dan menjalar
    pengaruhnya di merata-rata tempat, di kota dan di desa, di seluruh rantau
    negara Islam. Pengikut-pengikutnya terdapat di Iraq dan kawasan-kawasan
    sekitarnya, di Naisabur, Khurasan, Muru, Syria, Mesir, Yaman, Hijaz, Iran dan di
    negara-negara timur lainnya hingga ke India dan sempadan negara China.
    Penyebaran yang sebegini meluas setidak-tidaknya membayangkan kepada kita
    sejauh mana kewibawaan peribadi Imam Al-Shafi’i sebagai seorang tokoh ulama
    dan keunggulan Mazhabnya sebagai satu-satunya aliran fiqah yang mencabar
    aliran zamannya. IMAM AL-SHAFI’I DAN PENULISANNYA

    Permulaan Mazhabnya
    Sebenarnya penulisan Imam Al-Shafi’i secara umumnya mempunyai pertalian
    yang rapat dengan pembentukan Mazhabnya. Menurut Muhammad Abu Zahrah
    bahawa pwmbentukan Mazhabnya hanya bermula sejak sekembalinya dari
    kunjungan ke Baghdad pada tahun 186H. Sebelum itu Al-Shafi’i adalah salah
    seorang pengikut Imam Malik yang sering mempertahankan pendapatnya dan
    juga pendapat fuqaha’ Al-Madinah lainnya dari kecaman dan kritikan fuqaha’ Ahl
    Al-Ra’y. Sikapnya yang sebegini meyebabkan beliau terkenal dengan panggilan
    “Nasir Al-Hadith”.

    Detik terawal Mazhabnya bermula apabila beliau membuka tempat
    pengajarannya (halqah) di Masjid Al-Haram. Usaha beliau dalam
    memperkembangkan Mazhabnya itu bolehlah dibahagikan kepada 3 peringkat :

    1. Peringkat Makkah (186 – 195H)
    2. Peringkat Baghdad (195 – 197H)
    3. Peringkat Mesir (199 – 204H)

    Dalam setiap peringkat diatas beliau mempunyai ramai murid dan para pengikut
    yang telah menerima dan menyebar segala pendapat ijtihad dan juga hasil
    kajiannya.
    Penulisan Pertamanya

    Memang agak sulit untuk menentukan apakah kitab pertama yang dihasilkan
    oleh Al-Shafi’i dan di mana dan selanjutnya apakah kitab pertama yang
    dihasilkannya dalam Ilmu Fiqah dan di mana? Kesulitan ini adalah berpunca dari
    tidak adanya keterangan yang jelas mengenai kedua-dua perkara tersebut.
    Pengembaraannya dari satu tempat ke satu tempat yang lain dan pulangnya
    semula ke tempat awalnya tambah menyulitkan lagi untuk kita menentukan di
    tempat mana beliau mulakan usaha penulisannya.
    Apa yang kita temui – sesudah kita menyemak beberapa buah kitab lama dan
    baru yang menyentuh sejarah hidupnya, hanya beberapa tanda yang
    menunjukkan bahawa kitabnya “Al-Risalah” adalah ditulis atas permintaan ‘Abdul
    Rahman bin Mahdi, iaitu sebuah kitab di dalam Ilmu Usul, pun keterangan ini
    tidak juga menyebut apakah kitab ini merupakan hasil penulisannya yang
    pertama atau sebelumnya sudah ada kitab lain yang dihasilkannya. Di samping
    adanya pertelingkahan pendapat di kalangan ‘ulama berhubung dengan tempat
    di mana beliau menghasilkan penulisan kitabnya itu. Ada pendapat yang
    mengatakan bahawa beliau menulisnya sewaktu beliau berada di Makkah dan
    ada juga pendapat yang mengatakan bahawa beliau menulisnya ketika berada di
    Iraq.
    Kata Ahmad Muhammad Shakir : “Al-Shafi’I telah mengarang beberapa buah
    kitab yang jumlahnya agak besar, sebahagiannya beliau sendiri yang
    menulisnya, lalu dibacakannya kepada orang ramai. Sebahagiannya pula beliau
    merencanakannya sahaja kepada para sahabatnya. Untuk mengira bilangan
    kitab-kitabnya itu memanglah sukar kerana sebahagian besarnya telahpun
    hilang. Kitab-kitab itu telah dihasilkan penulisannya ketika beliau berada di
    Makkah, di Baghdad dan di Mesir”.
    Kalaulah keterangan di atas boleh dipertanggungjawabkan maka dapatlah kita
    membuat satu kesimpulan bahawa Al-Shafi’i telah memulakan siri penulisannya
    sewaktu beliau di Makkah lagi, dan kemungkinan kitabnya yang pertama yang
    dihasilkannya ialah kitab “Al-Risalah”.
    Al-Hujjah Dan Kitab-kitab Mazhab Qadim
    Di samping “Al-Risalah” terdapat sebuah kitab lagi yang sering disebut-sebut
    oleh para ulama sebagai sebuah kitab yang mengandungi fatwa MazhabQadimnya iaitu “Al-Hujjah”. Pun keterangan mengenai kitab ini tidak
    menunjukkan bahawa ia adalah kitab pertama yang di tulis di dala bidang Ilmu
    Fiqah semasa beliau berada di Iraq, dan masa penulisannya pun tidak begitu
    jelas. Menurut beberapa keterangan, beliau menghasilkannya sewaktu beliau
    berpindah ke negara itu pada kali keduanya, iaitu di antara tahun-tahun 195 –
    197H.
    Bersama-sama “Al-Hujjah” itu terdapat beberapa buah kitab lain di dalam Ilmu
    Fiqah yang beliau hasilkan sendiri penulisannya atau beliau merencanakannya
    kepada para sahabatnya di Iraq, antaranya seperti kitab-kitab berikut :-
    1. Al-Amali

    2. Majma’ al-Kafi
    3. ‘Uyun al-Masa’il
    4. Al-Bahr al-Muhit

    5. Kitab al-Sunan
    6. Kitab al-Taharah
    7. Kitab al-Solah
    8. Kitab al-Zakah
    9. Kitab al-Siam
    10. Kitab al-Haj
    11. Bitab al-I’tikaf
    12. Kitab al-Buyu’
    13. Kitab al-Rahn
    14. Kitab al-Ijarah
    15. Kitab al-Nikah
    16. Kitab al-Talaq
    17. Kitab al-Sadaq
    18. Kitab al-Zihar
    19. Kitab al-Ila’
    20. Kitab al-Li’an
    21. Kitab al-Jirahat
    22. Kitab al-Hudud
    23. Kitab al-Siyar
    24. Kitab al-Qadaya
    25. Kitab Qital ahl al-Baghyi
    26. Kitab al-‘Itq dan lain-lain
    Setengah perawi pula telah menyebut bahawa kitab pertama yang dihasilkan
    oleh Al-Shafi’i adalah di dalam bentuk jawapan dan perdebatan.Perawi Mazhab Qadim
    Ramai di antara para sahabatnya di Iraq yang meriwayat fatwa qadimnya, di
    antara mereka yang termasyhur hanya empat orang sahaja :

    1. Abu Thaur, Ibrahim bin Khalid yang wafat pada tahun 240H.
    2. Al-Za’farani, Al-Hasan bin Muhammad bin Sabah yang wafat pada tahun
    260H.
    3. Al-Karabisi, Al-Husain bin ‘Ali bin Yazid, Abu ‘Ali yang wafat pada tahun 245H.
    4. Ahmad bin Hanbal yang wafat pada tahun 241H.
    Menurut Al-Asnawi, Al-Shafi’i adalah ‘ulama’ pertama yang hasil penulisannya
    meliputi banyak bab di dalam Ilmu Fiqah.

    Perombakan Semula Kitab-kitab Qadim
    Perpindahan beliau ke Mesir pada tahun 199H menyebabkan berlakunya satu
    rombakan besar terhadap fatwa lamanya. Perombakan ini adalah berpunca dari
    penemuan beliau dengan dalil-dalil baru yang belum ditemuinya selama ini, atau
    kerana beliau mendapati hadis-hadis yang sahih yang tidak sampai ke
    pengetahuannya ketika beliau menulis kitab-kitab qadimnya, atau kerana hadis-
    hadis itu terbukti sahihnya sewaktu beliau berada di Mesir sesudah
    kesahihannya selama ini tidak beliau ketahui. Lalu dengan kerana itu beliau telah
    menolak sebahagian besar fatwa lamanya dengan berdasarkan kepada
    prinsipnya : “Apabila ditemui sesebuah hadis yang sahih maka itulah Mazhab
    saya”.
    Di dalam kitab “Manaqib Al-Shafi’i”, Al-Baihaqi telah menyentuh nama beberapa
    buah kitab lama (Mazhab Qadim) yang disemak semula oleh Al-Shafi’i dan
    diubah sebahagian fatwanya, di antara kitab-kitab itu ialah :-
    1. Al-Risalah

    2. Kitab al-Siyam
    3. Kitab al-Sadaq
    4. Kitab al-Hudud
    5. Kitab al-Rahn al-Saghir
    6. Kitab al-Ijarah
    7. Kitab al-Jana’iz

    Menurut Al-Baihaqi lagi Al-shafi’i telah menyuruh supaya dibakar kitab-kitab
    lamanya yang mana fatwa ijtihadnya telah diubah.
    Catatan Al-Baihaqi itu menunjukkan bahawa Al-Shafi’i melarang para sahabatnya
    meriwayat pendapat-pendapat lamanya yang ditolak kepada orang ramai.

    Walaupun begitu kita masih menemui pendapat-pendapat itu berkecamuk di
    sana-sini di dalam kitab-kitab fuqaha’ mazhabnya samada kitab-kitab yang ditulis
    fuqaha’ yang terdahulu atau pun fuqaha’ yang terkemudian. Kemungkinan hal ini
    berlaku dengan kerana kitab-kitab lamanya yang diriwayatkan oleh Al-Za’farani,
    Al-Karabisi dan lain-lain sudah tersebar dengan luasnya di Iraq dan diketahui
    umum, terutamanya di kalangan ulama dan mereka yang menerima pendapat-
    pendapatnya itu tidak mengetahui larangan beliau itu.
    Para fuqaha’ itu bukan sahaja mencatat pendapat-pendapat lamanya di dalam
    penulisan mereka, malah menurut Al-Nawawi ada di antara mereka yang berani
    mentarjihkan pendapat-pendapat itu apabila mereka mendapatinya disokong
    oleh hadis-hadis yang sahih.
    Pentarjihan mereka ini tidak pula dianggap menentangi kehendak Al-Shafi’i,
    malahan itulah pendapat mazhabnya yang berdasarkan kepada prinsipnya :
    “Apabila ditemui sesebuah hadis yang sahih maka itulah mazhab saya”.
    Tetapi apabila sesuatu pendapat lamanya itu tidak disokong oleh hadis yang
    sahih kita akan menemui dua sikap di kalangan fuqaha’ Mazhab Al-Shafi’i :-
    Pertamanya : Pendapat itu harus dipilih dan digunakan oleh seseorang mujtahid
    Mazhab Al-Shafi’i atas dasar ia adalah pendapat Al-Shafi’i yang tidak
    dimansuhkan olehnya, kerana seseorang mujtahid (seperti Al-Shafi’i) apabila ia
    mengeluarkan pendapat barumya yang bercanggah dengan pendapat lamanya
    tidaklah bererti bahawa ia telah menarik pendapat pertamanya, bahkan di dalam
    masalah itu dianggap mempunyai dua pendapatnya.
    Keduanya : Tidak harus ia memilih pendapat lama itu. Inilah pendapat jumhur
    fuqaha’ Mazhab Al-Shafi’i kerana pendapat lama dan baru adalah dua
    pendapatnya yang bertentangan yang mustahil dapat diselaraskan kedua-
    duanya.
    Kitab-kitab Mazhab Jadid
    Di antara kitab-kitab yang beliau hasilkan penulisannya di Mesir atau beliau
    merencanakannya kepada para sahabatnya di sana ialah :-

    i. Al-Risalah. Kitab ini telah ditulis buat pertama kalinya sebelum beliau
    berpeindah ke Mesir.
    ii. Beberapa buah kitab di dalam hukum-hukum furu’ yang terkandung di dalam
    kitab “Al-Um”, seperti :-

    a) Di dalam bab Taharah :
    1. Kitab al-Wudu’
    2. Kitab al-Tayammum

    3. Kitab al-Taharah
    4. Kitab Masalah al-Mani
    5. Kitab al-Haid
    B) Di dalam bab Solah :
    6. Kitab Istiqbal al-Qiblah
    7. Kitab al-Imamah
    8. Kitab al-Jum’ah
    9. Kitab Solat al-Khauf
    10. Kitab Solat al-‘Aidain
    11. Kitab al-Khusuf
    12. Kitab al-Istisqa’
    13. Kitab Solat al-Tatawu’
    14. Al-Hukm fi Tarik al-Solah
    15. Kitab al-Jana’iz
    16. Kitab Ghasl al-Mayyit
    c) Di dalam bab Zakat :
    17. Kitab al-Zakah
    18. Kitab Zakat Mal al-Yatim
    19. Kitab Zakat al-Fitr
    20. Kitab Fard al-Zakah
    21. Kitab Qasm al-Sadaqat
    d) Di dalam bab Siyam (Puasa) :
    22. Kitab al-Siyam al-Kabir
    23. Kitab Saum al-Tatawu’
    24. Kitab al-I’tikaf
    e) Di dalam bab Haji :
    25. Kitab al-Manasik al-Kabir
    26. Mukhtasar al-Haj al-Kabir
    27. Mukhtasar al-Haj al-Saghir
    f) Di dalam bab Mu’amalat :
    28. Kitab al-Buyu’
    29. Kitab al-Sarf
    30. Kitab al-Salam
    31. Kitab al-Rahn al-Kabir
    32. Kitab al-Rahn al-Saghir
    33. Kitab al-Taflis
    34. Kitab al-Hajr wa Bulugh al-Saghir
    35. Kitab al-Sulh
    36. Kitab al-Istihqaq

    37. Kitab al-Himalah wa al-Kafalah
    38. Kitab al-Himalah wa al-Wakalah wa al-Sharikah
    39. Kitab al-Iqrar wa al-Mawahib
    40. Kitab al-Iqrar bi al-Hukm al-Zahir
    41. Kitab al-Iqrar al-Akh bi Akhihi
    42. Kitab al-‘Ariah
    43. Kitab al-Ghasb
    44. Kitab al-Shaf’ah
    g) Di dalam bab Ijarat (Sewa-menyewa) :
    45. Kitab al-Ijarah
    46. Kitab al-Ausat fi al-Ijarah
    47. Kitab al-Kara’ wa al-Ijarat
    48. Ikhtilaf al-Ajir wa al-Musta’jir
    49. Kitab Kara’ al-Ard
    50. Kara’ al-Dawab
    51. Kitab al-Muzara’ah
    52. Kitab al-Musaqah
    53. Kitab al-Qirad
    54. Kitab ‘Imarat al-Aradin wa Ihya’ al-Mawat
    h) Di dalam bab ‘Ataya (Hadiah-menghadiah) :
    55. Kitab al-Mawahib
    56. Kitab al-Ahbas
    57. Kitab al-‘Umra wa al-Ruqba
    i) Di dalam bab Wasaya (Wasiat) :
    58. Kitab al-Wasiat li al-Warith
    59. Kitab al-Wasaya fi al-‘Itq
    60. Kitab Taghyir al-Wasiah
    61. Kitab Sadaqat al-Hay’an al-Mayyit
    62. Kitab Wasiyat al-Hamil
    j) Di dalam bab Faraid dan lain-lain :
    63. Kitab al-Mawarith
    64. Kitab al-Wadi’ah
    65. Kitab al-Luqatah
    66. Kitab al-Laqit
    k) Di dalam bab Nikah :
    67. Kitab al-Ta’rid bi al-Khitbah
    68. Kitab Tahrim al-Jam’i
    69. Kitab al-Shighar
    70. Kitab al-Sadaq

    71. Kitab al-Walimah
    72. Kitab al-Qism
    73. Kitab Ibahat al-Talaq
    74. Kitab al-Raj’ah
    75. Kitab al-Khulu’ wa al-Nushuz
    76. Kitab al-Ila’
    77. Kitab al-Zihar
    78. Kitab al-Li’an
    79. Kitab al-‘Adad
    80. Kitab al-Istibra’
    81. Kitab al-Rada’
    82. Kitab al-Nafaqat
    l) Di dalam bab Jirah (Jenayah) :
    83. Kitab Jirah al-‘Amd
    84. Kitab Jirah al-Khata’ wa al-Diyat
    85. Kitab Istidam al-Safinatain
    86. Al-Jinayat ‘ala al-Janin
    87. Al-Jinayat ‘ala al-Walad
    88. Khata’ al-Tabib
    89. Jinayat al-Mu’allim
    90. Jinayat al-Baitar wa al-Hujjam
    91. Kitab al-Qasamah
    92. Saul al-Fuhl
    m) Di dalam bab Hudud :
    93. Kitab al-Hudud
    94. Kitab al-Qat’u fi al-Sariqah
    95. Qutta’ al-Tariq
    96. Sifat al-Nafy
    97. Kitab al-Murtad al-Kabir
    98. Kitab al-Murtad al-Saghir
    99. Al-Hukm fi al-Sahir
    100. Kitab Qital ahl al-Baghy
    n) Di dalam bab Siar dan Jihad :
    101. Kitab al-Jizyah
    102. Kitab al-Rad ‘ala Siyar al-Auza’i
    103. Kitab al-Rad ‘ala Siyar al-Waqidi
    104. Kitab Qital al-Mushrikin
    105. Kitab al-Asara wa al-Ghulul
    106. Kitab al-Sabq wa al-Ramy

    107. Kitab Qasm al-Fai’ wa al-Ghanimah
    o) Di dalam bab At’imah (Makan-makanan) :
    108. Kitab al-Ta’am wa al-Sharab
    109. Kitab al-Dahaya al-Kabir
    110. Kitab al-Dahaya al-Saghir
    111. Kitab al-Said wa al-Dhabaih
    112. Kitab Dhabaih Bani Israil
    113. Kitab al-Ashribah
    p) Di dalam bab Qadaya (Kehakiman) :
    114. Kitab Adab al-Qadi
    115. Kitab al-Shahadat
    116. Kitab al-Qada’ bi al-Yamin ma’a al-Shahid
    117. Kitab al-Da’wa wa al-Bayyinat
    118. Kitab al-Aqdiah
    119. Kitab al-Aiman wa al-Nudhur
    q) Di dalam bab ‘Itq (Pembebasan) dan lain-lain :
    120. Kitab al-‘Itq
    121. Kitab al-Qur’ah
    122. Kitab al-Bahirah wa al-Sa’ibah
    123. Kitab al-Wala’ wa al-Half
    124. Kitab al-Wala’ al-Saghir
    125. Kitab al-Mudabbir
    126. Kitab al-Mukatab
    127. Kitab ‘Itq Ummahat al-Aulad
    128. Kitab al-Shurut
    Di samping kitab-kitab di atas ada lagi kitab-kitab lain yang disenaraikan oleh al-Baihaqi sebagai kitab-kitab usul, tetapi ia juga mengandungi hukum-hukum furu’,seperti :-

    1. Kitab Ikhtilaf al-Ahadith
    2. Kitab Jima’ al-Ilm
    3. Kitab Ibtal al-Istihsan
    4. Kitan Ahkam al-Qur’an
    5. Kitab Bayan Fard al-Lah, ‘Azza wa Jalla
    6. Kitab Sifat al-Amr wa al-Nahy
    7. Kitab Ikhtilaf Malik wa al-Shafi’i
    8. Kitab Ikhtilaf al-‘Iraqiyin
    9. Kitab al-Rad ‘ala Muhammad bin al-Hasan
    10. Kitab ‘Ali wa ‘Abdullah
    11. Kitab Fada’il Quraysh

    Ada sebuah lagi kitab al-Shafi’i yang dihasilkannya dalam Ilmu Fiqah iaitu “al-
    Mabsut”. Kitab ini diperkenalkan oleh al-Baihaqi dan beliau menamakannya
    dengan “al-Mukhtasar al-Kabir wa al-Manthurat”, tetapi pada pendapat setengah
    ulama kemungkinan ia adalah kitab “al-Um”.
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA