الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    HATI YANG MATI

    Tanda-tanda hati yang mati

    Al-Imam Ibnu Athaillah Askandary telah merumuskan: “Sebahagian tanda-tanda kematian hati ialah tidak gundah dan susah atas sesuatu yang telah luput ia pada anda(manusia), berupa segala sesuatu yang bersesuaian (dengan perintah atau anjuran agama Allah s.w.t). Dan meninggalkan penyesalan atas sesuatu yang telah anda kerjakan dari segala hal yang tidak baik.”

    Bagi orang-orang yang sedang berjalan dengan amal ibadahnya menuju keredhaan Allah, mendekatkan dirinya kepada Allah dan menambah makrifahnya tentang ketuhanan Allah yang Maha Esa, adalah syarat yang
    terpenting bagi orang itu supaya hatinya selalu hidup.Hidup yang dimaksudkan
    disini bukan hidup jasmani tetapi hidup hati dalam sifat maknawiyah atau rohaniah. Atau dengan pengertian lain bahawa hati itu hidup dengan keimanan yang mantap kepada segala sesuatu yang wajib diimani. Kerana itulah maka Al-Imam Ibnu Athaillah menerangkan kepada kita, bahawa hati yang hidup dengan keimanan itu ialah hati yang sudah gundah-gundah, apabila yang punya hati sendiri meninggalkan perintah-perintah Allah s.w.t, apalagi menentang dan berlawanan denganNya. 

    Hati yang hidup adalah hati yang merasa pedih dan pilu apabila yang punya diri mengerjakan maksiat-maksiat tetapi hati yang hidup akan senang sekali apabila dirinya mengerjakan perbuatan-perbuatan yang diperintahkan atau yang dianjurkan Allah. Bahkan hati itu sendiri itu sendiri mencari-cari segala sesuatu yang diredhai oleh Allah s.w.t.

    Kerana itulah apabila hati sudah tidak merasakan pedih dan pahit maka hati itu akan lari daripadaNya. Inilah yang menyebabkan bahawa yang punya diri telah mengerjakan larangan-larangan agama, maka hatinya yang hidup dalam erti tersebut diatas akan menyesali perbuatan-perbuatan yang tidak baik itu.

    Nabi s.a.w telah bersabda tentang bayangan hati yang hidup dan hati yang mati, beliau bersabda: “Barangsiapa yang menggembirakan akannya oleh kebaikkanya dan menyusahkan akannya oleh kejahatannya, maka orang itu
    ialah orang yang beriman. Maksudnya, apabila kita mengerjakan amaliah yang baik menurut agama kita, maka senang hati kita, lega perasaan kita dan gembira kita kerananya. Maka kita adalah orang yang beriman kepada Allah s.w.t. Dan juga apabila kita mengerjakan sesuatu yang baik seperti mengerjakan larangan Allah, maka hati kita sempit, kita susah kerananya dan selalu dalam resah gelisah, maka kita adalah orang yang beriman.
    Apabila Allah telah memberikan taufiq kepada kita untuk amal soleh, maka Allah menggembirakan hati kita pada menghadapinya dan pada mengerjakannya. Sebab Allah telah redha atas kita dan kerana itu hati kita pun selalu berhadap kepadaNya di samping perbuatan kita mengikuti tujuan kehendak hati kita.
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA