الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

أهلا وسهلا بكم

إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"



اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور

اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله


اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب

يارب يارب يارب

    KEMASKINI

    _

    _
    ALLAHUMMA YA ALLAH BERIKANLAH KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT PADAKU , AHLI KELUARGAKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYA YANG KUTULIS KERANA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN “Ya Allah, maafkanlah kesalahan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa-dosa kedua ibu bapa kami, saudara-saudara kami serta sahabat-sahabat kami. Dan Engkau kurniakanlah rahmatMu kepada seluruh hamba-hambaMu. Ya Allah, dengan rendah diri dan rasa hina yang sangat tinggi. Lindungilah kami dari kesesatan kejahilan yang nyata mahupun yang terselindung. Sesungguhnya tiadalah sebaik-baik perlindung selain Engkau. Jauhkanlah kami dari syirik dan kekaguman kepada diri sendiri. Hindarkanlah kami dari kata-kata yang dusta. Sesungguhnya Engkaulah yang maha berkuasa di atas setiap sesuatu.”

    TAZKIYATUNNUFUS : SAKARATULMAUT DAN TALQIN

    ( 501 ) – وَعَنْ أَبِي سَعِيدٍ ، وَأَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَا : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : { لَقِّنُوا مَوْتَاكُمْ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ } رَوَاهُ مُسْلِمٌ وَالْأَرْبَعَةُ
    Dari Abu Sa’id dan Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
    “Ajarilah orang-orang yang hendak meninggal dunia di antara kalian ucapan laa ilah illallah” (Ibnu Hajar dalam Bulughul Maram no 501 mengatakan, “Hadits tersebut diriwayatkan oleh Muslim dan kitab hadits yang empat [Nasai, Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah]

    Ibnu Utsaimin pernah ditanya,
    “Apa yang perlu dilakukan oleh orang yang duduk di dekat orang yang hendak meninggal dunia? Apakah membaca surah Yasin di dekat orang yang hendak meninggal dunia adalah amal yang berdasar hadits yang shahih atau tidak?”.

    Jawapan :
    “Menziarah orang yang sakit adalah salah satu hak sesama muslim, satu dengan yang lainnya. Orang yang
    Jika si sakit dalam keadaan sekarat dan orang-orang di sekelilingnya merasa yakin bahwa si pesakit hendak meninggal dunia maka sepatutnya orang tersebut ditalqin laa ilaha illallah sebagaimana perintah Nabi.
    menjenguk orang yang sakit hendaknya mengingatkan si sakit untuk bertaubat dan menulis wasiat serta memenuhi waktunya dengan berzikir kerana orang yang sedang sakit membutuhkan untuk diingatkan dengan hal-hal ini.
    Orang yang berada di dekat orang yang sedang sakaratul maut hendaknya menyebut nama Allah (baca: laa ilaha illallah) di dekatnya dengan suara yang bisa didengar oleh orang yang sedang sekarat sehingga dia menjadi ingat. Para ulama mengatakan dia sepatutnya menggunakan kalimat perintah untuk keperluan tersebut kerana boleh jadi disebabkan sedang susah dan sempit dada orang yang sekarat tadi malah tidak mau mengucapkan laa ilaha illallah sehingga yang terjadi malah suul khatimah. Jadi orang yang sedang sekarat tersebut diingatkan dengan perbuatan dengan adanya orang yang membaca laa ilaha illallah di dekatnya.
    Para ulama mengatakan bahwa jika setelah diingatkan untuk mengucapkan laa ilaha illallah orang tersebut mengucapkannya maka hendaknya orang yang mentalqin itu diam dan tidak mengajaknya berbicara supaya kalimat terakhir yang dia ucapkan adalah laa ilaha illallah. Jika orang yang sedang sekarat tersebut mengucapkan sesuatu maka talqin hendaknya diulangi sehingga kalimat terakhir yang dia ucapkan adalah laa ilaha illallah.

    Sedangkan membaca surah Yasin di dekat orang yang hendak meninggal dunia adalah amalan yang dianjurkan oleh banyak ulama mengingat sabda Nabi, “Bacakanlah surat Yasin untuk orang-orang yang hendak meninggal dunia di antara kalian”.
    Akan tetapi darjat hadis ini diperbincangkan oleh sebahagian ulama. Kesimpulannya, menurut ulama yang menshahihkan hadits tersebut maka membaca surah Yasin di dekat orang yang meninggal dunia adalah amalan yang dianjurkan. Sedangkan menurut ulama yang menilainya sebagai hadis yang lemah maka perbuatan tersebut tidaklah dianjurkan” (Kutub wa Rasail Ibnu Utsaimin 215/40, Asy Syamilah).

    Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa’ dan Qidam,
    Tuhan yang berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa,
    Mahasuci Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji siapa yang baik dan siapa yang kecewa.
    Mahasuci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar-besar pengajaran untuk menjadi iktibar kepada orang yang lalai,
    dan sebesar-besar amaran kepada orang yang masih hidup.

    Ingatlah!
    Bahawa sekalian mahluk Allah akan jahanam dan binasa, melainkan zat Allah Taala.
    Ialah Tuhan yang Maha besar kuasa menghukum, manakala kita sekalian akan kembali menghadap hadirat Allah Taala.

    Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA,
    hendaklah kamu ingat akan janji-janji Allah yang mana kamu ada bawa bersama-sama dari dunia ini.
    Sekarang kamu telah menuju masuk ke negeri Akhirat.

    Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah,
    dan bahawasanya Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah.

    Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA,
    apabila datang kepada kamu 2 orang malaikat yang serupa dengan kamu iaitu Mungkar dan Nakir,
    maka janganlah berasa gentar dan takut,
    janganlah kamu berdukacita dan risau serta janganlah kamu susah-hati dan terkejut.

    Ketahuilah wahai SAYA Bin IBU SAYA,
    bahawasanya Mungkar dan Nakir itu hamba Allah Taala,
    sebagaimana kamu juga hamba Allah Taala.

    Apabila mereka menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyoal kamu.
    Mereka berkata:

    Siapakah Tuhan kamu?
    Siapakah Nabi kamu?
    Apakah agama kamu?
    Apakah kiblat kamu?
    Siapakah saudara kamu?
    Apakah pegangan iktikad kamu?
    Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?

    Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat dan sehabis-habis terang, tepat dan betul.
    Janganlah berasa gementar, janganlah cuak dan janganlah bergopoh-gapah, biarlah tenang dan berhati-hati.

    Hendaklah kamu jawab begini:
    Allah Taala Tuhanku,
    Muhammad nabiku,
    Islam agamaku,
    kitab suci Al-Quran ikutanku,
    Baitullah itu qiblatku,
    malahan solah lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku.
    Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah saudara aku,
    bahkan dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap: “Laa ilaa ha illallah Muhammadur rasulullah”.

    Wahai SAYA Bin IBU SAYA tetapkanlah hatimu,
    inilah dia suatu dugaan yang paling besar.
    Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang tinggal di dalam alam Barzakh,
    sehingga sampai satu masa kelak, kamu akan dibangunkan semula untuk berkumpul di Padang Mahsyar.

    Insaflah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya mati ini adalah benar,
    soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini adalah benar,
    bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar,
    berkumpul dan berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar,
    dihisab dan dikira segala amalan kamu adalah benar,
    minum di kolam air nabi adalah benar,
    ada syurga dan neraka adalah benar.
    Bahawasanya hari Kiamat tetap akan adanya,
    begitu juga Tuhan yang maha berkuasa akan membangkitkan semula orang-orang yang di dalam kubur.

    Di akhirnya kami ucapkan selamat berpisah dan selamat tinggal kamu disisi Allah Taala.
    Semoga Tuhan akan memberi sejahtera kepada kamu. Tuhan jua yang menetapkan hati kamu.
    Kami sekalian berdoa mudah-mudahan Allah Taala menjinakkan hati kamu yang liar,
    dan Allah menaruh belas kasihan kepada kamu yang berdagang seorang diri di dalam kubur ini.
    Mudah-mudahan Tuhan akan memberi keampunan dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima segala amal kebajikan kamu.

    Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu
    supaya tidak disiksa mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW.
    Subhana rabbika rabbil izati amma ya sifun wassalamu alalmursalin, walhamdulillahi rabbil alamin


    Talqin
    TALQIN : Menurut Kamus Al Muhith, juz IV hal 268, dalam bahasa Arab yakni “Tafhim”, ertinya, memamahamkan atau memberti faham.

    Kamus Al-Marbawi memperluas erti talqin sebagai mengajar atau memberi ingat. (Al-Marbawi, halaman
    225). Kamus Al-Munjid lebih memperluas lagi, yakni memberi peringatan dengan mulut secara berhadap-hadapan. (Al-Munjid, halaman 780).

    Menurut istilah talqin ini memiliki dua pengertian iaitu ; Mengajarkan kepada orang yang akan wafat kalimah tauhid yakni Laa ilaaha illallah yang kedua ialah: Mengingatkan orang yang sudah wafat yang baru saja dikuburkan beberapa hal yang penting baginya untuk menghadapi dua malaikat yang akan datang padanya.

    HUKUM TALQIN

    التلقين المشروع هو تلقين المحتضر عند خروج روحه بأن يلقن‏:‏ لا إله إلا الله، لقوله صلى الله عليه وسلم‏:‏"لقنوا موتاكم لا إله إلا الله‏" ‏[‏رواه الإمام مسلم في ‏"‏صحيحه‏"‏ من حديث أبي سعيد الخدري رضي الله عنه‏]‏ يعني عند الاحتضار لتكون هذه الكلمة العظيمة آخر كلامه من الدنيا حتى يلقى الله تعالى بها، ويختم له بها، فيلقن هذه الكلمة وهو في الاحتضار برفق ولين، وإذا تلفظ بها فإنها لا تعاد عليه مرة أخرى إلا إذا تكلم بكلام آخر، فإن تكلم بكلام آخر فإنها تعاد عليه برفق ولين ليتلفظ بها، وتكون آخر كلامه، هذا هو التلقين المشروع‏.‏ 
    أما بعد خروج الروح فإن الميت لا يلقن لا قبل الدفن ولا بعد الدفن، ولم يرد بذلك سنة صحيحة عن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ فيما نعلم، وإنما استحب تلقين الميت بعد دفنه جماعة من العلماء، وليس لهم دليل ثابت عن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ لأن الحديث الوارد في ذلك مطعون في سنده، فعلى هذا يكون التلقين بعد الدفن لا أصل له من سنة الرسول صلى الله عليه وسلم، وإنما قال به بعض العلماء اعتمادًا على حديث غير ثابت‏.‏ 
    فالتلقين بعد الدفن لا أصل له في السنة، وإنما التلقين المشروع هو عند الاحتضار، لأنه هو الذي ينفع المحتضر ويعقله المحتضر لأنه مازال على قيد الحياة ويستطيع النطق بهذه الكلمة وهو لا يزال في دار العمل، أما بعد الموت فقد انتهى العمل‏.

    Nabi Mengharuskan Talqin

    Mari kita singkap hadits Nabi Muhammad sendiri menyuruh amalan talqin yang diriwayatkan oleh Imam At-Tabarani dalam Mu’jam Soghir dan Mu’jam Kabir daripada Abi Umamah Al-Bahily berkata :

    إذا أنا مت فاصنعوا بي كما أمرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم أن نصنع بموتانا، أمرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: إذا مات أحد من إخوانكم فسويتم التراب على قبره فليقم أحدكم على رأس قبره ثم ليقل: يا فلان ابن فلانة فإنه يسمعه ولا يجيب، ثم يقول: يا فلان ابن فلانة فإنه يستوي قاعداً، ثم يقول: يا فلان ابن فلانة فإنه يقول أرشدنا يرحمك الله ولكن لا تشعرون، فليقل: اذكر ما خرجت عليه من الدنيا شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمداً عبده ورسوله وأنك رضيت بالله رباً وبالإسلام ديناً وبمحمد نبياً وبالقرءان إماماً فإن منكراً ونكيراً يأخذ كل واحد منهما بيد صاحبه ويقول: انطلق بنا ما يقعدنا عند من لُقّن حجته، قال [أي أبو أمامة]: فقال رجل: يا رسول الله فإن لم يُعرف أمه، قال: ينسبه إلى أمه حواء، يا فلان ابن حواء" .


    Yang bermaksud : "Apabila aku mati nanti, lakukan padaku sepertimana yang disuruh oleh Rasulullah agar dilakukan kepada mayat, Rasulullah telah memerintah kita dengan sabda baginda: “ Apabila matinya seorang daripada kalanganmu, maka tanamlah dan berdirilah seorang di kalangan kamu semua pada bahagian kepala dikuburnya kemudian katakan Wahai si fulan anak si fulanah (binti ibunya), orang itu mendengarnya tetapi dia tidak akan menjawab, kemudian katakan Wahai fulan anak fulanah maka dia duduk, kemudian katakan Wahai fulan anak fulanah maka dia berkata semoga Allah merahmati kamu tetapi kamu semua tidak merasai (apa yang telah berlaku pada si mayat), maka hendaklah dikatakan : Ingatlah apa yang telah menyebabkan kamu dilahirkan ke dunia iaitu syahadah tiada Tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu hambaNya dan rasulNya dan engkau telah meredhai dengan Allah sebagai tuhanmu dan islam itu agamamu dan Muhammad itu nabimu dan al-quran itu petunjukmu maka malaikat mungkar dan nakir akan mengambil tangannya lantas berkata Ayuh bersama kami bawakan kepada siapa yang telah ditalqinkan hujahnya”

    Abu Umamah bertanya kepada Rasulullah Wahai Rasulullah! “bagaimana sekiranya tidak diketahui nama ibunya? Rasulullah menjawab “Maka hendaklah dinasabkan kepada ibu manusia iaitu Hawa dengan mengatakan Wahai si fulan anak Hawwa.” (Hadith riwayat Imam Al-Hafiz Tabarani Dalam kitabnya Mu'jam Soghir Wal Kabir.

    Hadith yang mengharuskan talqin diatas telah disolehkan sanadnya (ulama hadith menyatakan hadith itu boleh digunakan) oleh Imam Muhaddith dari kalangan ulama hadith iaitu Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqolany dalam kitab beliau berjudul At-Talkhis Al-Habir sepertimana yang juga dibawah Kitab Al-Majmuk oleh Imam Nawawi pada jilid 5 muksurat 243 :

    وإسناده صالح وقد قواه الضياء في أحكامه


    Yang bermaksud : “ Sanad hadith ini adalah boleh digunakan dan hadith ini telah dikuatkan oleh Imam Al-Hafiz Ad-Dhiya’ dalam kitabnya Ahkam”.

    Maka hadith Nabi Muhammad ini jelas mengharuskan amalan talqin sepertimana juga para ulama salafus soleh berpegang dengan hukum mengenainya.

    Tiada seorangpun ulama islam yang mu’tabar mengingkari amalan talqin ini kecuali sebilangan kecil ajaran sesat di zaman kini (Wahabi) yang suka sangat memecah belahkan umat islam dengan mendakwa amalan talqin adalah satu bid’ah yang teramat buruk dan siapa melakukan talqin maka dia sesat dan akan masuk neraka jahannam.

    Disini dibawa kata-kata ulama islam ahli sunnah Wal Jamaah mengharuskan amalan talqin dari mazhab Hanafi, mazhab Maliki, mazhab Syafie dan juga tidak lupa dari mazhab Hambali yang didokongi golongan Wahhabi yang sering mendakwa mereka dari golongan Hambali.


    Mazhab Islam Mengharuskan Talqin

    Kenyataan Mazhab Al-Hanafi Mengharuskan Talqin

    1-Berkata As-Syeikh Al-Alim Abdul Al-Ghony Al-Ghonimy Ad-Dimasyqy Al-Hanafi dalam kitab beliau berjudul Al-Lubab Fi Syarhil Kitab pada jilid 1 mukasurat 125 menyatakan :
    : "وأما تلقينه (أي الميت) في القبر فمشروع عند أهل السنة لأن الله تعالى يحييه في قبره".

    “Manakala hukum mentalqin mayat pada kubur adalah merupakan syariat islam disisi Ahli Sunnah Wal Jamaah kerana Allah ta’ala menghidupkannya dalam kuburnya”.

    Telah jelas bahawa dalam mazhab Hanafi amalan talqin adalah diharuskan bahkan disyariatkan.


    Mazhab Maliki Mengharuskan Amalan Talqin

    1- Imam Al-Qurtuby Al-Maliky pengarang kitab tafsir terkenal telah menulis satu bab yang khusus mengenai amalan talqin disisi mazhab Maliki dalam kitab beliau berjudul At-Tazkirah Bil Ahwal Al-Mauta Wal Akhiroh pada mukasurat 138-139 :
    باب ما جاء في تلقين الإنسان بعد موته شهادة الإخلاص في لحده

    Di dalam bab itu juga Imam Qurtuby telah menjelaskan amalan talqin dilakukan oleh para ulama islam di Qurtubah dan mereka mengharuskannya.

    Dalam mazhab Maliki juga bercanggah dengan mereka yang mengharamkan amalan talqin.


    Mazhab Syafi’e Mengharuskan Dan Mengalakkan Amalan Talqin

    1- Imam An-Nawawi As-Syafi’e menyatakan dalam kitab beliau berjudul Al-Majmuk pada jilid 5 mukasurat 303-304 :


    قال جماعات من أصحابنا يستحب تلقين الميت عقب دفنه" ثم قال:

    "ممن نص على استحبابه: القاضي حسين والمتولي والشيخ نصر المقدسي"


    Yang bermaksud : “ Telah menyatakan oleh ramai para ulama dari mazhab Syafi’e bahawa disunatkan talqin pada mayat ketika mengebumikannya”.

    Kenyataan mazhab Syafi’e dari kitab yang sama :
    "وسئل الشيخ أبو عمرو بن الصلاح رحمه الله عنه فقال: التلقين هو الذي نختاره ونعمل به"

    Imam Nawawi menyatakan : “ Telah ditanya kepada As-Syeikh Abu Amru Bin As-Solah mengenai talqin maka beliau menjawab Amalan talqin merupakan pilihan kita (mazhab Syafi’e) dan kami beramal dengannya”
    .
    2- Imam Abu Qosim Ar-Rofi’e As-Syafi’e menyatakan dalam kitab beliau berjudul Fathul ‘Aziz Bi Syarhi Al-Wajiz tertera juga pada bawah kita Al-Majmuk oleh Imam Nawawi pada jilid 5 mukasurat 242 :

    "ويستحب أن يُلقن الميت بعد الدفن فيقال: يا عبد الله بن أمة الله ..." إلى اخره .

    Yang bermaksud : Digalakkan dan disunatkan mentalqin mayat selepas mengebumikannya dan dibaca : Wahai hamba Allah binti hamba Allah…(bacaan talqin).

    Di malaysia kita umat islam kebanyakannya berpegang dengan mazhab Syafi’e. Lantaran itu hukum talqin adalah harus berdalilkan dari hadith Nabawi.


    Mazhab Hambali Mengharuskan Talqin

    1- Imam Mansur Bin Yusuf Al-Buhuty Al-Hambaly menyatakan hukum pengharusan talqin dalam kitab beliau berjudul Ar-Raudul Mari’ mukasurat 104.

    2- Imam Al-Mardawy Al-Hambaly dalam kitabnya Al-Insaaf Fi Ma’rifatil Rajih Minal Khilaf pada jilid 2 mukasurat 548-549 menyatakan :
    "فائدة يستحب تلقين الميت بعد دفنه عند أكثر الأصحاب"

    Yang bermaksud : “ Kenyataan yang penting : Disunatkan hukum talqin mayat selepas mengkebumikannya di sisi kebanyakan ulama ( selainnya hanya mengaruskan sahaja).


    الحافظ الفقيه النووي الشافعي في كتابه روضة الطالبين وعمدة المفتين، كتاب الجنائز، باب الدفن، قال ما نصه: هذا التلقين استحبه جماعات من أصحابنا منهم القاضي حسين وصاحب التتمة والشيخ نصر المقدسي في كتابه التهذيب وغيرهم ونقله القاضي حسين عن أصحابنا مطلقا، والحديث الوارد فيه ضعيف لكن أحاديث الفضائل يتسامح فيها عند أهل العلم من المحدثين وغيرهم، وقد اعتضد هذا الحديث بشواهد من الأحاديث الصحيحة كحديث:" اسألوا له التثبيت ووصية عمرو بن العاص: أقيموا عند قبري قدر ما تنحر جزور ويقسم لحمها حتى أستأنس بكم وأعلم ماذا أراجع به رسل ربي. رواه مسلم في صحيحه، ولم يزل أهل الشام على العمل بهذا التلقين من العصر الأول وفي زمن من يقتدى به. اهـ
    وقال الحافظ النووي في فتاويه‏ (1):‏ وأما التلقين المعتاد في الشام بعد الدفن فالمختار استحبابه، وممن نص على استحبابه من أصحابنا القاضي حسين وأبو سعيد المتولي والشيخ أبو الفتح نصر المقدسي الزاهد وأبو القاسم الرافعي وغيرهم.اهـ
    الفقيه علاء الدين المرداوي الحنبلي في كتابه الإنصاف في معرفة الراجح من الخلاف، كتاب الجنائز، باب تلقين الميت بعد دفنه وتطييبه، قال ما نصه: فائدة: يستحب تلقين الميت بعد دفنه عند أكثر الأصحاب.(2) اهـ
    الفقيه الحنفي أبو بكر بن علي بن محمد الحدادي العبادي اليمني الزبيدي في الجوهرة النيرة شرح مختصر القدوري في فروع الحنفية، باب الجنائز، قال ما نصه: وأما تلقين الميت في القبر فمشروع عند أهل السنة. اهـ
    الفقيه المالكي أبو عبد الله محمد بن يوسف العبدري الشهير بالـمواق في كتابه التاج والإكليل لمختصر خليل، كتاب الجنائز، باب زيارة القبور، قال ما نصه: قال أبو حامد: ويستحب تلقين الميت بعد الدفن .وقال ابن العربي في مسالكه: إذا أدخل الميت قبره فإنه يستحب تلقينه في تلك الساعة وهو فعل أهل المدينة الصالحين من الأخيار. اهـ
    فقد روى الطبراني في المعجم الكبير عن سعيد بن عبد الله الأودي قال: شهدت أبا أمامة الباهلي وهو في النزع فقال: إذا أنا مت فاصنعوا بي كما أمر رسول الله صلى الله عليه وسلم، فقال: "إذا مات أحد من إخوانكم فسويتم التراب عليه فليقم أحدكم على رأسه قبره ثم ليقل: يا فلان ابن فلانة فإنه يسمعه ولا يجيب ثم يقول: يا فلان ابن فلانة، فإنه يستوي قاعدا. ثم يقول: يا فلان ابن فلانة، فإنه يقول: أرشدنا رحمك الله، ولكن لا تشعرون فليقل: اذكر ما خرجت عليه من الدنيا شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمدا عبده ورسوله وأنك رضيت بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد نبيا وبالقرءان إماما، فإن منكرا ونكيرا يأخذ كل واحد منهما بيد صاحبه يقول: انطلق بنا ما نقعد عند من لقن حجته فيكون الله حجيجه دونهما". قال رجل: يا رسول الله فإن لم يعرف أمه؟ قال: "فينسبه إلى حواء يا فلان بن حواء".
    قال الحافظ النووي في الأذكار(3): وسئل الشيخ الإمام أبو عمر بن الصلاح رحمه الله عن هذا التلقين فقال في فتاويه: التلقين هو الذي نختاره ونعمل به، وذكره جماعة من أصحابنا الخراسانيين قال: وقد روينا فيه حديثا من حديث أبي أمامة ليس بالقائم إسناده، ولكن اعتضد بشواهد وبعمل أهل الشام به قديما. اهـ 
    وقال الحافظ النووي في شرح المهذب(4): فهذا الحديث وإن كان ضعيفا فيستأنس به، وقد اتفق علماء المحدثين وغيرهم على المسامحة في أحاديث الفضائل والترغيب والترهيب، وقد اعتضد بشواهد من الأحاديث كحديث: واسألوا له التثبيت، ووصية عمرو بن العاص، وهما صحيحان، سبق بيانهما قريبا، ولم يزل أهل الشام على العمل بهذا في زمن من يقتدى به وإلى الآن. انتهى
    وقال الحافظ ابن حجر في تلخيص الحبير(5): وإسناده صالح وقد قواه الضياء في أحكامه وأخرجه عبد العزيز في الشافي والراوي عن أبي أمامة سعيد الآزدي بيض له بن أبي حاتم ولكن له شواهد منها ما رواه سعيد بن منصور من طريق راشد بن سعد وضمرة بن حبيب وغيرهما قالوا: إذا سوي على الميت قبره وانصرف الناس عنه كانوا يستحبون أن يقال للميت عند قبره يا فلان قل لا إله إلا الله قل أشهد أن لا إله إلا الله ثلاث مرات قل ربي الله وديني الإسلام ونبيي محمد ثم ينصرف.اهـ
    قال المحدث إسماعيل العجلوني في  كتابه كشف الخفاء(6): قال في اللآلئ حديث تلقين الميت بعد الدفن قد جاء في حديث أخرجه الطبراني في معجمه، وإسناده ضعيف، لكن عمل به رجال من أهل الشام الأولين مع روايتهم له، ولهذا استحبه أكثر أصحاب أحمد انتهى، وأقول: كذا أكثر أصحابنا كما يأتي. اهـ ثم قال: قواه الضياء في أحكامه، ثم الحافظ ابن حجر أيضا بـما له من الشواهد، ونسب الإمام أحمد(7) العمل به لأهل الشام. وابن العربي لأهل المدينة، وغيرهما لقرطبة، قال في المقاصد وأفردت للكلام عليه جزءا


    Talqin mayat yang sudah baligh kemudian daripada tanamnya disunatkan disisi kebanyakan Ulama kerana firman Allah taala: berilah peringatan maka sesungguhnya peringatan itu member manfaat akan orang2 yang beriman. Dimana telah menghukumkan dengan sunat oleh Shafeiyah dan kebanyakan daripada Hanabilah dan Muhaqqiqun daripada Hanafiyah dan Malikiyah.
    Dan bersangatan hajat barang yang adalah sesaorang hamba itu kepada peringatan pada kelakuan ini. Dan sesungguhnya menyebut oleh Ibnu Taimiyah dalam fatawanya bahawa Talqinyang disebutkan itu sesungguhnya telah sabit datangnya daripada satu thoifah(jemaah) daripada sahabat bahawa  mereka itu menyuruh dengan dia.
    Dan berkata imam Ahmad tak mengapa dengan dia dan menghukumkan dengan sunat oleh satu jemaah daripada ashab shafei dan Ahmad. Dan berkata ia dan sesungguhnya telah thabit bahawa yang dikuburkan itu ditanyai dan di suruh berdoa baginya. Maka kerana inilah dikatakan bahawa Talqin member manfaat akan simati, maka bahawa mayat mendengar ia akan seruan seperti mana dalam sahih bahawa Nabi saw berkata bahawa mayat mendengar ia akan hentakkan kasut mereka itu dan berkata ia tidak ada sekelian kamu mendengar bagi barang yang aku katakan daripada mereka itu
    SUARA YANG DIDENGAR OLEH MAYAT
    Yang Akan Mengikut Mayat Ada Tiga Perkara iaitu:
    1. Keluarga
    2.. Hartanya
    3. Amalnya
    Ada Dua Yang Kembali Dan Satu akan Tinggal Bersamanya iaitu:
    1. Keluarga dan Hartanya Akan Kembali
    2. Sementara Amalnya Akan Tinggal Bersamanya.

    MAKA KETIKA ROH MENINGGALKAN JASAD
    Terdengarlah Suara Dari Langit Memekik, ‘Wahai Fulan Anak Si Fulan..
    • – Apakah Kau Yang Telah Meninggalkan Dunia, Atau Dunia Yang Meninggalkanmu?
    • – Apakah Kau Yang Telah Mengumpul Harta Kekayaan, Atau Kekayaan Yang Telah Mengumpulmu?
    • – Apakah Kau Yang Telah Menumpuk Dunia, Atau Dunia Yang Telah Menumpukmu?
    • – Apakah Kau Yang Telah Mengubur Dunia, Atau Dunia Yang Telah Menguburmu?

    KETIKA MAYAT TERGELETAK AKAN DIMANDIKAN
    Terdengar Dari Langit Suara Memekik, ‘Wahai Fulan Anak Si Fulan…
    • – Mana Badanmu Yang Dahulunya Kuat, Mengapa Kini Terkulai Lemah?
    • – Mana Lisanmu Yang Dahulunya Fasih, Mengapa Kini Bungkam Tak Bersuara?
    • – Mana Telingamu Yang Dahulunya Mendengar, Mengapa Kini Tuli Dari Seribu Bahasa?
    • – Mana Sahabat-Sahabatmu Yang Dahulunya Setia, Mengapa Kini Ghaib Tak Bersuara?

    KETIKA MAYAT SIAP DIKAFANKAN
    Suara Dari Langit Terdengar Memekik,’Wahai Fulan Anak Si Fulan
    • – Berbahagialah Apabila Kau Bersahabat Dengan RedhaMU
    • – Celakalah Apabila Kau Bersahabat Dengan Murka Allah
    • – Kini Kau Tengah Berada Dalam Sebuah Perjalanan Nun Jauh Tanpa Bekal
    • – Kau Telah Keluar Dari Rumahmu Dan Tidak Akan Kembali Selamanya
    • – Kini Kau Tengah Safar Pada Sebuah Tujuan Yang Penuh Pertanyaan.’



    KETIKA JENAZAH DI USUNG
    Terdengar Dari Langit Suara Memekik, ‘Wahai Fulan Anak Si Fulan..
    • – Berbahagialah Apabila Amalmu Adalah Kebajikan
    • – Berbahagialah Apabila Matimu Diawali Taubat
    • – Berbahagialah Apabila Hidupmu Penuh Dengan Taat.’

    KETIKA MAYAT SIAP DISEMBAHYANGKAN
    Terdengar dari Langit Suara Memekik, ‘Wahai Fulan Anak Si Fulan..
    • – Setiap Pekerjaan Yang Kau Lakukan Kelak Kau Lihat Hasilnya Di Akhirat
    • – Apabila Baik Maka Kau Akan Melihatnya Baik
    • – Apabila Buruk, Kau Akan Melihatnya Buruk.’

    KETIKA MAYAT DIBARINGKAN DI LIANG LAHAD
    terdengar Suara Memekik Dari Langit,’Wahai Fulan Anak Si Fulan…
    • Apa Yang Telah Kau Siapkan Dari Rumahmu Yang Luas Di Dunia Untuk Kehidupan Yang Penuh Gelap Gulita Di Sini
    Wahai Fulan Anak Si Fulan…
    • – Dahulu Kau Tertawa, Kini Dalam Perutku Kau Menangis
    • – Dahulu Kau Bergembira,Kini Dalam Perutku Kau Berduka
    • – Dahulu Kau Bertutur Kata, Kini Dalam Perutku Kau Bungkam Seribu Bahasa.’
    KETIKA SEMUA MANUSIA MENINGGALKANNYA SENDIRIAN
    Allah Berkata Kepadanya, ‘Wahai Hamba-Ku…. .
    • Kini Kau Tinggal Seorang Diri
    • Tiada Teman Dan Tiada Kerabat
    • Di Sebuah Tempat Kecil, Sempit Dan Gelap..
    • Mereka Pergi Meninggalkanmu. … Seorang Diri
    • Padahal, Kerana Mereka Kau Pernah Langgar Perintahku
    • Hari Ini,…. Akan Kutunjukan Kepadamu
    • Kasih Sayang-Ku
    • Yang Akan Takjub Seisi Alam
    • Aku Akan Menyayangimu
    • Lebih Dari Kasih Sayang Seorang Ibu Pada Anaknya’.
    Kepada Jiwa-Jiwa Yang Tenang Allah Berfirman , ‘Wahai Jiwa Yang Tenang
    • Kembalilah Kepada Tuhanmu
    • Dengan Hati Yang Puas Lagi Diredhai-Nya
    • Maka Masuklah Ke Dalam Jamaah Hamba-Hamba- Ku
    • Dan Masuklah Ke Dalam Jannah-Ku’


    Husnul Khatimah
    1.. Sempat mengucap dua kalimah syahadah.
    2.. Berpeluh didahi.
    Sabda Rasulullah:”Bahawa matinya seseorang mukmin itu dengan keluarnya peluh didahi”,
    Riwayat oleh Ahmad dan Termidzi.
    3.. Mati pada malam atau hari Jumaat.
    Sabda Rasulullah “Tidak seorang muslim pun yang mati pada hari atau malam Jumaat melainkan Allah akan menjaganya dari fitnah kubur.”
    4.. Mati di medan perang kerana membela agama Allah.
    5.. Bagi orang yang mati syahid ada 6 kelebihan:
    i) Akan diampuni dengan serta merta dosanya serta diperlihatkan tempat duduknya disyurga (kecuali m! ereka yang masih ada urusan hutang).
    ii) Diselamatkan dari seksa kubur.
    iii) Aman dari ketakutan yang teramat besar dan dahsyat.
    iv) Diperhiasi dengan iman.
    v) Dikahwinkan dengan bidadari (semiskin – miskin ialah 49 bidadari).
    vi) Dapat memberi syafaat kepada 70 orang keluarganya. Riwayat oleh Termizi, Ahamd dan Ibnu Majah.
    6.. Mati kerana melahirkan anak.
    7.. Mati kerana taun,
    Sabda Rasulullah, “taun itu satu kematian syahid bagi setiap mukmin”. (Hendaklah ia sabar dan redha menganggungnya). Riwayat oleh Muslim.
    8.. Mati akibat sakit perut maka ia mati syahid,
    sabda Rasulullah. Dan barang siapa mati kerana sakit perut maka ia mati syahid”.
    Riwayat oleh Muslim.
    9.. Mati tengelam dan tertimbus oleh bangunan.
    10.. Mati terbakar. Riwayat Tabrani.
    11.. Mati dalam nifas. Riwayat At Tabrani.
    12.. Mati kerana sakit TB.
    Sabda Rasulullullah, “orang yang mati kerana menanggung penyakit kurus kering ia mati syahid.”
    Riwayat Tabrani.
    13.. Mati akibat luka perang di jalan Allah.
    Sabda Rasulullah :”Barangsiapa yang luka kerana perang di jalan Allah itu mati, maka beerti ia syahid, atau kena pijak oleh unta atau kudanya atau ia mati ditempat tidurnya (setelah berperang itu) denga! n sebab apa – apa pun yang dikehendaki oleh Allah, maka sesungguhnya ia adalah mati syahid dan akan masuk syurga”. Riwayat Daud.
    14.. Mati mempertahankan harta. Riwayat Bokhari.
    15.. Mati kerana mempertahankan diri. Sabda Rasulullah “Barangsiapa terbunuh kerana mempertahankan darahnya (dirinya) maka ianya mati syahid.” Riwayat Abu Daud.
    16.. Mati dalam bersiap – siap untuk berperang dijalan Allah.
    17.. Mati ketika sedang beramal soleh seperti sedang menuntut ilmu(ilmu yang dibolehkan oleh Islam) dimasjid atau sedang berdakwah..
    Berkata Abu Laith,
    “Barangsiapa yang ingin selamat dari seksa kubur maka haruslah ia
    melazimi 4 perkara dan meninggalkan 4 perkara:
    1.. Menjaga sembahyang 5 waktu.
    2.. Banyak bersedekah.
    3.. Banyak membaca Al Quran.
    4.. Banyak bertasbih.
    Dan hendaklah ia meninggalkan:
    1.. Meninggalkan dusta.
    2.. Meninggalkan sifat khianat.
    3.. Meninggalkan sifat mengadu – domba.
    4.. Mejaga Kencing.




    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SOLIDARITI MENERUSKAN PERJUANGAN

    INI ZAMANNYA