81-1: Apabila matahari digulung.
81-2: Dan apabila bintang-bintang berguguran.
81-3: Dan apabila gunung-gunung dihancurkan.
81-4: Dan apabila unta-unta bunting dibiarkan.
81-5: Dan apabila binatang-binatang liar dikumpulkan.
81-6: Dan apabila lautan menggelegak.
81-7: Dan apabila diri-diri manusia dipertemukan.
81-8: Dan apabila bayi-bayi perempuan yang dikuburkan hidup-hidup diperiksa.
81-9: Kerana dosa apakah mereka dibunuh.
81-10: Dan apabila catatan amal dibentangkan.
81-11: Dan apabila langit-langit dilenyapkan.
81-12: Dan apabila neraka dinyalakan.
81-13: Dan apabila jannah (taman/syurga) didekatkan.
81-14: Setiap diri akan tahu apa yang telah dikerjakannya.
81-15: Maka Aku (Allah) bersumpah dengan bintang-bintang yang timbul-tenggelam.
81-16: Yang beredar dan terlindung.
81-17: Dan malam apabila hampir luput.
81-18: Dan subuh apabila mulai terang.
81-19: Sesungguhnya ia (Al-Quran) benar-benar perkataan utusan yang mulia.
81-20: Yang memiliki kekuatan di sisi Pemilik ‘Arash yang kukuh.
81-21: Yang ditaati di sana lagi dipercayai.
81-22: Dan sahabat kamu (Muhammad saw) bukanlah seorang yang gila.
81-24: Dan tidaklah dia (Muhammad saw) dapat dituduh atas hal-hal yang ghaib.
81-25: Dan ia (Al-Quran) bukanlah perkataan syaitan yang terkutuk.
81-26: Maka ke manakah kamu hendak pergi lagi?
81-27: Tidaklah ia (Al-Quran) itu melainkan peringatan bagi sekalian alam.
81-28: (Iaitu) bagi sesiapa antara kamu yang ingin menempuh jalan yang lurus.
81-29: Dan kamu tidak akan berkehendak kecuali jika dikehendaki oleh Allah, Rab (Tuhan) semesta alam.
Surah ini mengandungi dua bahagian. Setiap bahagian masing-masing menjelaskan sate hakikat agung dari hakikat-hakikat 'aqidah Islam.
Hakikat pertama ialah hakikat Qiamat dan peristiwa-peristiwa kemusnahan alam yang hebat dan menyeluruh termasuk matahari, bintang-bintang, gunung-ganang, lautan-lautan, bumi dan langit, binatang-binatang temakan dan binatang-binatang liar dan manusia sendiri.
Hakikat kedua ialah hakikat wahyu serta apa yang berhubung dengannya seperti sifat malaikat yang membawa wahyu itu dan Nabi yang menerimanya, juga sikap kaum yang disampaikan wahyu itu di samping persoalan kehendak Allah yang agung yang telah menciptakan mereka dan menurunkan wahyu kepada mereka.
Nada umum surah ini hampir sama dengan ledakan malapetaka yang terlepas dari tambatannya, yang memusnah dan menghancurleburkan segala-galanya, yang mencemaskan segala yang tenang, yang rnenggentarkan segala yang aman, yang menghapuskan segala yang disayangi, yang menukarkan segala yang biasa, yang menggoncangkan jiwa manusia dengan goncangan yang hebat dan lama hingga mencabutkan darinya segala sesuatu yang disenangi dan. disayanginya. Mereka tiba-tiba berada di tengah-tengah taufan malapetaka yang amat dahsyat laksana sehelai bulu yang diterbangi angin yang tidak pernah mantap dan tetap, tiada tempat perlindungan bagi mereka melainkan hanya di bawah naungan Allah Yang Maha Esa, Maha Gagah dan Maha Kekal. Hanya pada Allah sahaja terdapat ketenangan dan ketenteraman.
Kerana itu nada umum surah ini menghapuskan dari jiwa manusia segala sesuatu yang disayangi dan disenangi olehnya supaya is berlindung di bawah naungan Allah dan mencari ketenangan dan ketenteraman di sisi-Nya.
Perubahan-perubahan alam yang amat besar ini menunjukkan bahawa alam yang tersusun indah ini di mana setiap geraknya disusun rapi dan setiap hubungannya dikawal kemas, alam yang diciptakan begitu kukuh dan dibangunkan begitu sempurna dan hemat, alam ini path Hari Qiamat nanti akan terhurai segala ikatan peraturan dan undang-undangnya menyebabkan segala bahagiannya hancurlebur dan pecah berkecai, segala sifat-sifat asalnya akan musnah dan hilang. Pada hari ini, alam menemui ajalnya dan seluruh kejadiannya berubah kepada saw bentuk yang lain, di mana alam kehidupan dan hakikat-hakikat mengalami perubahan yang berlainan sama sekali dari alam dunia yang kita kenali itu.
Inilah hakikat yang mahu diterapkan oleh surah ini ke dalam hati dan perasaan manu4 supaya is berpisah dari pengaruh gejala-gejala alam yang fana ini walaupun kelihatan tetap dan mantap — dan berhubung dengan hakikat yang kekal iaitu hakikat Allah yang tidak berubah dan musnah, ketika segala kejadian alam berubah dan musnah, dan seterusnya supaya hati manusia terlepas bebas dari segala ikatan belenggu biasa yang wujud di alam yang dapat dilihat ini untuk menuju kepada hakikat Allah yang mutlaq yang tidak terikat dengan zaman dan ruang, pandangan dan tanggapan dan tidak terikat dengan apa sahaja gejala yang mengikatnya dalam suasana dan skop yang terbatas.
Inilah perasaan umum yang meresap ke dalam jiwa ketika melihat pemandangan-pemandangan Qiamat yang mengerikan itu. Hakikat yang sebenamya yang akan berlaku kepada seluruh makhluk ini pada harm itu adalah terpulang kepada ilmu Allah. Hakikat ini terlalu besar untuk ditanggapkan oleh kita sekarang dengan perasaan-perasaan dan kefahaman-kefahaman kita yang terikat dengan tanggapan dan pemikiran kita yang biasa. Bencana alam yang paling besar diketahui oleh kita ialah gempa bumi yang meruntuh dan memusnahkan atau letupan gunung berapi yang menyemburkan lahar-lahar, atau malapetaka bumi yang ditimpa tahi bintang atau disarnbar petit-. Paling hebat malapetaka air yang dialami manusia ialah banjir-banjir yang besar. Kejadian angkasa yang paling hebat diteropong manusia ialah ledakan-ledakan kecil yang berlaku pada matahari yang dilihat dalam jarak ratusan juta batu.