Ya’juj dan Ma’juj / Yakjuj dan Makjuj / (Bahasa Arab: يأجوج و مأجوج) atau Gog dan Magog dalam tradisi Ibrani (Yahudi, גוג ומגוג) adalah sebutan yang muncul dalam kitab suci umat Islam, al-Quran serta kitab-kitab agama lain mengenai sekelompok manusia yang memiliki kekuatan sebagai perosak dan penghancur kehidupan di muka bumi.
Perkataan "Magog" pertama kali muncul dalam kitab Injil Ibrani dalam Genesis(Kejadian) 10. Magog merujuk kepada nenek moyang satu-satu bangsa atau negeri dan cucu kepada keturunan Nuh. Magog boleh diterjemahkan sebagai "tanah puak Gog", walaupun terdapat ayat-ayat yang menunjukkan Magog sebagai orang.
Bagi mengenali Gog dan Magog, Tuhan telah menjelaskan bagaimana serangan akan ditangkis (Ezekiel 39:1-16). Tentera Gog dan Magog termasuklah masyarakat daripada "Gomer, Tubal, Meshech, dan rumah Togarmah dari utara", semua yang disebutkan adalah waris Japhets dalam Genesis 10. Tuhan menjelaskan selepas kesan peperangan di dalam bab yang sama, dan merujuk "kamu, anak manusia":
”
|
“
|
Mereka
berkata: "Wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa
melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan
sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau
membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?" (Surah Al-Kahfi :
94)
|
”
|
“
|
Dia
menjawab: "(kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku
menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan
tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah
tembok penutup yang kukuh.
Bawalah
kepadaku ketul-ketul besi"; sehingga apabila ia terkumpul separas
tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, dia pun perintahkan mereka
membakarnya dengan berkata: "Tiuplah dengan alat-alat kamu"
sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia:
"Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya".
Maka
mereka tidak dapat memanjat tembok itu, dan mereka juga tidak dapat
menebuknya.(Surah Al-Kahfi : 95 - 97)
|
”
|
“
|
(Setelah
itu) berkatalah Zulkarnain: "Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; dalam
pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur
lebur, dan adalah janji Tuhanku itu benar". (Surah Al-Kahfi : 98)
|
”
|
”
|
“
|
(Demikianlah
keadaan mereka) hingga apabila terbuka tembok yang menyekat Yakjuj dan
Makjuj, serta mereka meluru turun dari tiap-tiap tempat yang tinggi.
Dan
hampirlah datangnya janji hari kiamat yang benar, maka dengan serta-merta
pandangan mata orang-orang yang kufur ingkar terbeliak (sambil berkata dengan
cemas): "Aduhai celakanya Kami. Sesungguhnya kami telah tinggal dalam
keadaan yang melalaikan kami daripada memikirkan perkara ini, bahkan kami
telah menjadi orang-orang yang menganiaya diri sendiri". (Surah
Al-Anbiyaa’ : 96 - 97)
PENDAPAT
SEBAHAGIAN
|
"Hingga apabila dibukakan (dinding) Ya'juj dan Ma'juj, dan mereka turun dengan cepat dari seluruh tempat yang tinggi. Dan telah dekatlah datangnya janji yang benar (hari berbangkit), maka tiba-tiba terbelalaklah mata orang-orang yang kafir. (Mereka berkata): "Aduhai, celakalah kami, sesungguhnya kami dalam kelalaian mengenai ini, bahkan kami adalah orang-orang yang zalim."
Ibnu Katsir rahimahullahu menerangkan: mereka adalah dari keturunan Adam 'alaihissalam dari keturunan Nabi Nuh' alaihissalam, dari anak keturunan Yafits yakni nenek moyang bangsa Turki yang terisolir oleh benteng tinggi yang dibangun oleh Dzulqarnain.
Sedangkan makna "min kulli hadabin yansilun" diterangkan oleh Ibnu Katsir ahimahullahu: yakni turun dari tempat-tempat yang tinggi dengan cepat dengan membuat kerosakan.
Demikian pula disebutkan dalam surat Al-Kahfi ayat 94:
"Wahai Dzulqarnain, sesungguhnya Ya` juj wa Ma `juj merosakkan di muka bumi, kami akan siapkan imbalan yang besar agar kiranya engkau membuatkan benteng antara kami dengan mereka."
Adapun kalimat yang menunjukkan bahawa runtuhnya benteng Dzulqarnain dan keluarnya Ya `juj wa Ma` juj sebagai tanda dekatnya hari kiamat adalah ucapan Allah subhanahuwata'ala pada ayat ke-98: "Ini adalah rahmat dari Rabbku ... .." Ibnu Katsir rahimahullahu menyatakan: "ini adalah dalil yang menunjukkan bahawa mereka tidak akan dapat melubanginya sedikitpun ... "Sedangkan makna" Jika datang janji Rabbku "adalah: Jika telah dekat hari kiamat, Allah subhanahuwata'ala akan runtuhkan benteng tersebut. Demikian dikatakan oleh Ibnu Katsir rahimahullahu.
Ya`juj wa Ma`juj dari keturunan Adam 'alaihissalam
Ya'juj wa Ma'juj adalah dari jenis manusia keturunan Adam. Tidak seperti yang digambarkan oleh sebahagian orang bahawa mereka bukanlah dari keturunan manusia. Hanya saja mereka adalah orang-orang yang merosakkan serta mempunyai sifat dan perangai yang Allah subhanahuwata'ala takdirkan kepada mereka tidak seperti manusia pada umumnya.
Dalil yang menunjukkan bahawa mereka dari jenis manusia keturunan Adam 'alaihissalam adalah apa yang diriwayatkan dalam Shahih Bukhari dalam Kitabul Anbiya' bab Qishah Ya'juj wa Ma'juj, dari Abu Sa'id Al-Khudri
Radhiyallahu'anhu, bahawa Nabi Sallallahu'alaihiwassallam bersabda:
ن أبي سعيد الخدري رضي اللهم عنهم عن النبي صلى ا عليه وسلم قال يقول ا تعالى يا آدم فيقول لبيك وسعديك والخير في يديك فيقول أخرج بعث النار قال وما بعث النار قال من كل ألف تسع مائة وتسعة وتسعين فعنده يشيب الصغير) وتضع كل ذات حمل حملها وترى الناس سكارى وما هم بسكارى ولكن عذاب ا شديد (قالوا يا رسول ا وأينا ذلك الواحد قال أبشروا فإن منكم رجلا ومن يأجوج ومأجوج ألفا ...
Allah subhanahuwata'ala berfirman kepada Adam: "Wahai Adam." Maka Adam menjawab: "Labbaika wa sa'daika wal khairu fi yadaika (Aku sambut panggilan-Mu dengan senang hati dan kebaikan semuanya di tangan-Mu)." Kemudian Allah SubhanahuWata 'ala berfirman: "Keluarkan pasukan penghuni neraka." Maka Adam bertanya: "Apa itu pasukan penghuni neraka?" Allah subhanahuwata'ala berfirman: "Mereka dari setiap seribu orang, sembilan ratus Sembilan puluh sembilan orang!" Maka ketika itu anak kecil menjadi beruban , setiap yang hamil melahirkan apa yang dikandungnya, dan kamu lihat orang-orang seakan-akan mabuk padahal mereka tidak mabuk, tetapi kerana azab Allah subhanahuwata'ala yang sangat keras. Kemudian para sahabat bertanya: "Siapa yang satu itu, wahai Rasulullah?" Rasulullah menjawab: "Bergembiralah sesungguhnya penghuni neraka itu dari kalian satu dan dari Ya'juj wa Ma'juj seribu." (HR. Al-Bukhari dengan Fathul Bari, juz 6 hal.382)
Dari hadis di atas kita dapatkan beberapa faedah:
Pertama: Ya'juj wa Ma'juj adalah calon penghuni neraka.
Kedua: jumlah Ya'juj wa Ma'juj sangat besar.
Ketiga: bahawa Ya'juj wa Ma'juj dari jenis manusia keturunan Adam.
Sifat-sifat Ya'juj wa Ma'juj
Walaupun mereka dari jenis manusia keturunan Adam, namun mereka memiliki sifat khas yang berbeza dari manusia biasa. Ciri utama mereka adalah perosak dan jumlah mereka yang sangat besar sehingga ketika mereka turun dari gunung seakan-air bah yang mengalir, tidak pandai berbicara dan tidak fasih, bermata kecil (sipit), berhidung kecil, lebar mukanya, merah warna kulitnya seakan-akan wajahnya seperti perisai dan lain-lain. Disebutkan dalam riwayat Al-Imam Ahmad rahimahullahu, dari Ibnu Harmalah, dari bibinya, dia berkata:
وهو عاصب إصبعه من n خطب رسول ا لدغة عقرب فقال: إنكم تقولون لا عدو وإنكم لا تزالون تقاتلون عدوا حتى يأتي يأجوج ومأجوج عراض الوجوه صغار العيون شهب الشعاف من كل حدب ينسلون كأن وجوههم المجان المطرقة
Rasulullah sallallahu'alaihi wassallam berkhutbah dalam keadaan jarinya tersengat kalajengking. Beliau bersabda: "Kalian mengatakan tidak ada musuh. Padahal sesungguhnya kalian akan terus memerangi musuh hingga datangnya Ya'juj wa Ma'juj, lebar mukanya, kecil (sipit) matanya, dan ada warna putih di rambut atas. Mereka mengalir dari tempat-tempat yang tinggi, seakan-akan wajah-wajah mereka seperti perisai. "(HR. Ahmad)
Ya`juj dan Ma`juj Sudah Ada Sekarang
Ya`juj dan Ma`juj sudah ada dan terus dalam keadaan turun-temurun (beranak pinak), tidak meninggal satu orang dari mereka, kecuali lahir seribu orang lebih. Sebagaimana disebutkan dalam riwayat Abdullah bin 'Amr radhiallahuanhu yang diriwayatkan Al-Hakim rahimahullahu dalam Mustadrak-nya.
Namun Alhamdulillah Allah subhanahuwata'ala telah bentengi mereka dari kita, yaitu dengan sebab menakdirkan munculnya Dzulqarnain yang dengan kemampuannya membuat benteng yang diperbuat daripada besi dan tembaga. Allah subhanahuwata'ala berfirman: "Kemudian dia menempuh suatu jalan (yang lain lagi). Hingga apabila dia telah sampai di antara dua buah gunung, dia mendapati di hadapan keduanya, suatu kaum yang hampir tidak mengerti pembicaraan. Mereka berkata:
'Hai Dzulqarnain, sesungguhnya Ya `juj dan Ma` juj itu orang-orang yang membuat kerosakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan suatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara kami dan mereka?' Dzulqarnain berkata: 'Apa yang telah dikuasakan oleh Rabbku kepadaku terhadapnya adalah lebih baik, maka tolonglah aku dengan kekuatan (manusia dan alat-alat), agar aku membuatkan dinding antara kamu dan mereka, berilah aku potongan-potongan besi. 'Hingga apabila besi itu telah sama rata dengan kedua (puncak) gunung itu, berkatalah Dzulqarnain: 'Tiuplah (api itu).' hingga apabila besi itu sudah menjadi (merah seperti) api, diapun berkata: 'Berilah aku tembaga (yang mendidih) agar kutuangkan ke atas besi panas itu.' Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu dan mereka tidak boleh (pula) melubanginya. Dzulqarnain berkata: 'Ini (dinding) adalah rahmat dari Rabbku, maka apabila sudah datang janji Rabb-ku Dia akan menjadikannya hancur luluh; dan janji Rabbku itu adalah benar '. "(Al-Kahfi: 92-98)
Kesombongan Ya'juj dan Ma'juj
Ya`juj dan Ma`juj ketika keluar tidaklah melewati sesuatu kecuali dirosaknya. Tidaklah melewati tasik kecuali meminumnya hingga habis. Tidaklah mendapati manusia kecuali dibunuhnya sampai ketika mereka merasa menang membantai seluruh penduduk bumi, dia menantang penduduk langit. Inilah kesombongan yang luar biasa dari Ya `juj wa Ma` juj.
ثم يسيرون حتى ينتهوا إلى جبل الخمر وهو جبل بيت المقدس فيقولون: لقد قتلنا من في الأرض هلم فلنقتل من في السماء. فيرمون بنشابهم إلى السماء فيرد الله عليهم نشابهم مخضوبة دما
"Kemudian mereka berjalan dan berakhir di gunung Khumar, iaitu salah satu gunung di Baitul Maqdis. Kemudian mereka berkata: "Kita telah membantai penduduk bumi, mari kita membantai penduduk langit." Maka mereka melemparkan panah-panah dan tombak-tombak mereka ke langit. Maka Allah subhanahuwata'ala kembalikan panah dan tombak-tombak mereka dalam keadaan berlumuran darah. "(HR. Muslim dalam kitab Al-Fitan wa Asyrathus Sa'ah)
Yakni mereka mengira bahawa darah tersebut bukti kemenangan mereka melawan penduduk langit. Maka Allah subanauwata'ala binasakan seluruhnya pada saat puncak kesombongan mereka dalam waktu yang hampir bersamaan.
Binasanya Ya'juj dan Ma'juj dengan doa Nabi Isa 'Alaihissallam
Diriwayatkan dari An-Nawwas Ibni Sam'an dalam hadith yang panjang. Di antaranya sebagai berikut:
إذ أوحى الله إلى عيسى إني قد أخرجت عبادا لي لا يدان لأحد بقتالهم فحرز عبادي إلى الطور ويبعث الله يأجوج ومأجوج وهم من كل حدب ينسلون فيمر أوائلهم على بحيرة طبرية فيشربون ما فيها ويمر آخرهم فيقولون لقد كان بهذه مرة ماء ويحصر نبي الله عيسى وأصحابه حتى يكون رأس الثور لأحدهم خيرا من مائة دينار لأحدكم اليوم فيرغب نبي الله عيسى وأصحابه فيرسل الله عليهم النغف في رقابهم فيصبحون فرسى كموت نفس واحدة ثم يهبط نبي الله عيسى وأصحابه إلى الأرض فلا يجدون في الأرض موضع شبر إلا ملأه زهمهم ونتنهم فيرغب نبي الله عيسى وأصحابه إلى الله فيرسل الله طيرا كأعناق البخت فتحملهم فتطرحهم حيث شاء الله ثم يرسل الله مطرا لا يكن منه بيت مدر ولا وبر فيغسل الأرض حتى يتركها كالزلفة ثم يقال للأرض أنبتي ثمرتك وردي بركتك ...
Ketika Allah subhanahuwata'ala mewahyukan kepada Isa 'alaihissalam: Sesungguhnya aku mengeluarkan hamba-hamba-Ku yang tidak ada kemampuan bagi seorang pun untuk memeranginya. Maka biarkanlah mereka hamba-hamba-Ku menuju Thuur. Lalu Allah subhanahuwata'ala keluarkan Ya'juj wa Ma'juj dan mereka mengalir dari tiap-tiap tempat yang tinggi. Kemudian mereka melewati tasik Thabariyah1, dan meminum seluruh air yang ada padanya. Hingga ketika barisan paling belakang mereka sampai di tasik tersebut mereka berkata: "Sungguh dahulu di sini masih ada airnya." Ketika itu terkepunglah Nabiyullah Isa 'Alaihissallam dan para sahabatnya.
Hingga kepala lembu ketika itu lebih berharga untuk mereka daripada seratus dinar kalian sekarang ini. Maka Isa dan para sahabatnya berharap kepada Allah subhanahuwata'ala. Maka Allah subhanahuwata'ala pun menghantar sejenis ulat yang muncul di leher mereka. Maka pagi harinya mereka seluruhnya binasa menjadi bangkai-bangkai dalam waktu yang hampir bersamaan. Kemudian turunlah (dari gunung Thuur) Nabiyullah Isa dan para sahabatnya, maka tidak didapati satu jengkal pun tempat kecuali dipenuhi oleh bangkai dan bau busuk mereka. Maka Nabi Isa 'Alaihissallam pun berharap (berdoa) kepada Allah subhanahuwata'ala. Maka Allah subhanahuwata'ala mengirimkan burung-burung yang lehernya seperti unta, membawa bangkai-bangkai mereka dan kemudian dilemparkan di tempat yang Allah subhanahuwata'ala kehendaki2. Kemudian Allah kirimkan hujan yang tidak meninggalkan satu pun rumah mahupun kemah, lalu membasahi bumi hingga menjadi licin. Kemudian dikatakan kepada bumi itu: 'Tumbuhkanlah buahbuahanmu dan kembalilah berkahmu. "(HR. Muslim)
Wajib Beriman dengan berita Ya `juj wa Ma` juj
Berita tentang Ya`juj wa Ma`juj adalah berita dari Allah subhanahuwata'ala dan Rasul-Nya, sehingga seorang muslim yang beriman wajib menerimanya. Bukankah ciri-ciri orang yang bertakwa adalah beriman kepada hal ghaib yang dikhabarkan oleh Allah subhanahuwata'ala dan Rasul-Nya? Dan termasuk hal yang ghaib adalah apa yang akan terjadi pada akhir zaman, termasuk berita akan keluarnya Ya `juj wa Ma` juj? Namun sebahagian kaum muslimin, khususnya kaum Mu'tazilah dan para rasionalis atau orang-orang yang terpengaruh oleh mereka, menolak berita-berita hadis yang-menurut anggapan mereka-tidak masuk akal. Mereka menganggap hadis-hadis tersebut hanya akan membuat orang lari dari Islam. Ketika mereka mendengar hadis-hadis tentang diangkatnya Nabi Isa 'Alaihissallam dalam keadaan hidup, akan turunnya beliau pada akhir zaman, berita tentang Dajjal - yang sudah ada wujudnya dalam keadaan terbelenggu- atau tentang Ya `juj wa Ma` juj yang masih beranak-pinak dan terus menerus berupaya untuk keluar dari benteng yang dibuat oleh Dzulqarnain, dan lain-lain. Mereka benar-benar gelisah, panas dadanya seraya berkata: "Untuk apa hadis-hadis seperti ini disampaikan. Hadis-hadis ini akan menjadikan manusia semakin jauh dari Islam. "Mereka melontarkan olok-olok, celaan, dan berbagai macam ucapan penolakan terhadap hadis-hadis tersebut. Keadaan mereka ini persis seperti yang dikatakan oleh para ulama tentang ahlul bid'ah:
Ahmad bin Sinan Al-Qaththan rahimahullahu berkata: "Tidak ada di dunia ini seorang mubtadi '(ahli bid'ah) pun kecuali akan membenci ahlil hadis. Jika seseorang mengada-adakan kebid'ahan nescaya akan dicabut kelazatan hadis dari hatinya. "(Aqidatussalaf wa Ashhabul Hadits hal. 300)
Abu Nashr bin Sallam Al-Faqih rahimahullahu berkata: "Tidak ada sesuatu yang lebih berat dan lebih dibenci bagi orang-orang mulhid (sesat) daripada mendengarkan hadis dengan riwayat dan sanadnya." (AqidatusSalaf Ashhabil Hadis hal. 302)
Al-Imam Ahmad bin Hambal rahimahullahu menyatakan: "Barangsiapa yang menolak hadis Nabi salallahu'alaihiwassallam, maka dia berada di pinggir jurang kehancuran." (Thabaqat Al-Hanabilah, 2/11 dan Al-Ibanah, 1/269; lihat Ta'zhimus sunnah hal. 29)
A l - I mam A l - B arbahari rahimahullahu menegaskan: "Jika engkau mendengar seseorang mencela riwayat-riwayat (yakni riwayat hadits yang shahih), menolaknya atau menginginkan selainnya, maka curigailah keislamannya dan jangan ragu kalau dia adalah pengekor hawa nafsu, ahlul bid 'ah. "(Syarhus Sunnah hal. 51)
Abul Qashim Al-Ashbahani rahimahullahu menerangkan: Ahlus Sunnah dari kalangan salaf berkata: "Barangsiapa mencerca riwayat-riwayat hadits, maka sepantasnya untuk dituduh keislamannya." (Al-Hujjah fi Bayanil Mahajjah 2/248. Lihat Ta'zhimus Sunnah, hal. 29 )
Al-Imam Az-Zuhri -Imamnya para imam pada zamannya- berkata: "Dari Allah subanahuwata'ala keterangannya, Rasulullah sallallahu'alaihiwassalam yang menyampaikannya, maka kewajiban kita adalah menerimanya." (Aqidatus Salaf Ashhabil Hadis, hal. 249)
Beliau berkata juga: "Diriwayatkan dari salaf bahawa kaki Islam tidak akan kukuh, kecuali di atas asas at-taslim (yakni menerima dan tunduk pada seluruh ucapan Allah subhanahuwata'ala dan Rasul-Nya, pent.)." (Aqidatus Salaf Ashhabul Hadits hal . 200)