بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَاقَّةُ ﴿١﴾ مَا الْحَاقَّةُ ﴿٢﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْحَاقَّةُ ﴿٣﴾ كَذَّبَتْ ثَمُودُ وَعَادٌ بِالْقَارِعَةِ ﴿٤﴾ فَأَمَّا ثَمُودُ فَأُهْلِكُوا بِالطَّاغِيَةِ ﴿٥﴾ وَأَمَّا عَادٌ فَأُهْلِكُوا بِرِيحٍ صَرْصَرٍ عَاتِيَةٍ ﴿٦﴾ سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِيهَا صَرْعَىٰ كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِيَةٍ ﴿٧﴾ فَهَلْ تَرَىٰ لَهُم مِّن بَاقِيَةٍ ﴿٨﴾
وَجَاءَ فِرْعَوْنُ وَمَن قَبْلَهُ وَالْمُؤْتَفِكَاتُ بِالْخَاطِئَةِ ﴿٩﴾ فَعَصَوْا رَسُولَ رَبِّهِمْ فَأَخَذَهُمْ أَخْذَةً رَّابِيَةً ﴿١٠﴾ إِنَّا لَمَّا طَغَى الْمَاءُ حَمَلْنَاكُمْ فِي الْجَارِيَةِ ﴿١١﴾ لِنَجْعَلَهَا لَكُمْ تَذْكِرَةً وَتَعِيَهَا أُذُنٌ وَاعِيَةٌ ﴿١٢﴾فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ نَفْخَةٌ وَاحِدَةٌ ﴿١٣﴾ وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً ﴿١٤﴾ فَيَوْمَئِذٍ وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ ﴿
١٥﴾ وَانشَقَّتِ السَّمَاءُ فَهِيَ يَوْمَئِذٍ وَاهِيَةٌ ﴿١٦﴾ وَالْمَلَكُ عَلَىٰ أَرْجَائِهَا ۚ وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ ﴿١٧﴾ يَوْمَئِذٍ تُعْرَضُونَ لَا تَخْفَىٰ مِنكُمْ خَافِيَةٌ ﴿١٨﴾ فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هَاؤُمُ
|
sekadar ilustrasi |
اقْرَءُوا كِتَابِيَهْ ﴿١٩﴾ إِنِّي ظَنَنتُ أَنِّي مُلَاقٍ حِسَابِيَهْ ﴿٢٠﴾ فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَّاضِيَةٍ ﴿٢١﴾ فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾ قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾ وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾ وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ﴿٢٦﴾ يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿٢٧﴾ مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿٢٨﴾ هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿٢٩﴾ خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ﴿٣٠﴾ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ﴿٣١﴾ ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ ﴿٣٢﴾ إِنَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ الْعَظِيمِ ﴿٣٣﴾ وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿٣٤﴾
فَلَيْسَ لَهُ الْيَوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ ﴿٣٥﴾ وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ﴿٣٦﴾ لَّا يَأْكُلُهُ إِلَّا الْخَاطِئُونَ ﴿٣٧﴾ فَلَا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ﴿٣٨﴾ وَمَا لَا تُبْصِرُونَ ﴿٣٩﴾ إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ﴿٤٠﴾ وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ ۚ قَلِيلًا مَّا تُؤْمِنُونَ ﴿٤١﴾ وَلَا بِقَوْلِ كَاهِنٍ ۚ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ ﴿٤٢﴾ تَنزِيلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٤٣﴾ وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ ﴿٤٤﴾ لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ ﴿٤٥﴾ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ ﴿٤٦﴾ فَمَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِينَ ﴿٤٧﴾ وَإِنَّهُ لَتَذْكِرَةٌ لِّلْمُتَّقِينَ ﴿٤٨﴾ وَإِنَّا لَنَعْلَمُ أَنَّ مِنكُم مُّكَذِّبِينَ ﴿٤٩﴾وَإِنَّهُ لَحَسْرَةٌ عَلَى الْكَافِرِينَ ﴿٥٠﴾ وَإِنَّهُ لَحَقُّ الْيَقِينِ ﴿٥١﴾ فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ ﴿٥٢﴾
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
1. Hari Kiamat.*
* Hari kiamat (al-Haqqah) menurut bahasa bererti "yang pasti terjadi". Hari kiamat dinamakan al-Haqqah kerana dia pasti terjadi.
2. Apakah hari kiamat itu?
3. Dan tahukah kamu apakah hari kiamat itu?
4. Kaum Thamud dan 'Aad telah mendustakan hari kiamat.
5. Maka adapun kaum Thamud, mereka telah dibinasakan dengan suara yang sangat keras dan kuat.*
* Kejadian yang luar biasa ialah petir yang amat keras yang menyebabkan suara yang mengguntur yang menghancurkan.
6. Sedangkan kaum 'Aad, mereka telah dibinasakan dengan angin taufan yang sangat sejuk.
7. Allah menimpakan angin itu kepada mereka selama tujuh malam lapan hari terus menerus; maka kamu melihat kaum 'Aad pada waktu itu mati bergelimpangan seperti sebatang pohon kurma yang telah kosong (lapuk).
8. Maka adakah kamu melihat seorang pun yang masih tersisa (hidup) di antara mereka?*
* Mereka habis dihancurkan sama sekali dan tidak mempunyai keturunan.
9. Kemudian datang Firaun dan orang yang sebelumnya dan (penduduk) negeri-negeri yang ditunggang balikkan kerana kesalahan yang besar.*
* Umat-umat dahuluyang mengingkari para nabi dan rasul seperti kaum Nabi Isa 'alaihissalam, kaum Nabi Syu'aib, kaum Nabi Luth 'alaihissalam dan lain-lain.
10. Maka mereka menderhakai utusan Tuhannya, Allah menyeksa mereka dengan seksaan yang sangat keras.
11. Sesungguhnya ketika air naik (sampai ke gunung), Kami membawa (nenek moyang) kamu* ke dalam kapal.
* Yang dibawa dalam bahtera Nabi Nuh 'alaihissalam untuk diselamatkan ialah keluarga Nabi Nuh 'alaihissalam dan orang-orang beriman kecuali anaknya yang derhaka.
12. Agar Kami jadikan (peristiwa itu) sebagai peringatan bagi kamu dan agar diperhatikan oleh telinga yang mahu mendengar.
13. Maka apabila sangkakala ditiup dengan sekali tiup,*
* Ialah tiupan pertama yang menyebabkan alam semesta hancur.
14. Dan diangkatlah bumi dan gunung-ganang, lalu dihancurkan keduanya dengan sekali hentaman.
15. Maka pada hari itu terjadilah hari kiamat.
16. Dan terbelah langit, kerana pada hari itu langit menjadi rapuh.
17. Dan para malaikat berada di pelbagai penjuru langit. Pada hari itu lapan malaikat menjunjung Arasy (singgahsana) Tuhanmu di atas (kepala) mereka.
18. Pada hati itu kamu dihadapkan (kepada Tuhanmu), tidak ada sesuatupun daripada kamu yang tersembunyi (bagi Allah).
19. Adapun orang yang kitabnya* diberikan di tangan kanannya, maka dia berkata : "Ambillah, bacalah kitabku (ini)."
* Catatan amalan perbuatannya.
20. Sesungguhnya aku yakin bahawa (suatu saat) aku akan
menerima perhitungan terhadap diriku.
21. Maka orang itu berada dalam kehidupan yang diredhai,
22. Dalam syurga yang tinggi,
23. Buah-buahan dekat,
24. (Kepada mereka dikatakan): " Makan dan minumlah dengan nikmat kerana amal yang telah kamu kerjakan pada hari-hari yang telah lalu."
25. Dan adapun orang yang kitabnya diberikan di tangan kirinya, maka dia berkata :" Alangkah baiknya jika kitabku (ini) tidak dberikan kepadaku.
26. Sehingga aku tidak mengetahui bagaimana perhitunganku,
27. Wahai, kiranya (kematian) itulah yang menyudahi segala sesuatu,
28. Hartaku sama sekali tidak berguna bagiku,
29. Kekuasaankuu telah hilang dariku."
30. (Allah berfirman): "Tangkaplah dia, lalu belenggulah tangannya ke lehernya."
31. Kemudian masukkanlah dia ke dalam api neraka yang menyala-nyala.
32. Kemudian belitlah dia dengan rantai yang panjangnya tujuh puluh hasta.
33. Sesungguhnya dialah orang yang tidak beriman kepada Allah Yang Maha Besar.
34. Dan juga dia tidak mendorong (orang lain) untuk memberi makan orang miskin.
35. Maka pada hari ini di sini, tiada seorang teman pun yang dapat menolongnya.
36 Dan tidak ada makanan (baginya) kecuali daripada darah dan nanah.
37. Tidak ada yang memakannya kecuali orang yang berdosa.
38. Maka Aku bersumpah demi apa yang kamu lihat.
39. Dan demi apa yang tidak kamu lihat.
40. Sesungguhnya ia (al-Quran itu) benar-benar wahyu (yang diturunkan kepada) Rasul yang mulia.
41. Dan ia (al-Quran) bukanlah perkataan seorang penyair. Sedikit sekali kamu beriman kepadanya.
42. Dan bukan juga perkataan tukang tilik. Sedikit sekali kamu mengambil peringatan darinya.
43. Ia (al-Quran) adalah wahyu yang diturunkan dari Tuhan seluruh alam.
44. Dan sekiranya dia (Muhammad) mengada-adakan sebahagian perkataan atas (nama) Kami,
45. Pasti Kami pegang dia pada tangan kanannya.*
* Kami beri tindakan sekeras-kerasnya.
46. Kemudian Kami potong pembuluh jantungnya.
47. Maka tiada seorang pun daripada kamu yang dapat menghalang (Kami untuk menghukumnya).
48. Dan sesungguhnya al-Quran itu menjadi peringatan bagi orang yang bertakwa.
49. Dan sesungguhnya Kami mengetahui bahawa di antara kamu ada orang yang mendustakan.
50. Dan sesungguhnya al-Quran itu akan menimbulkan penyesalan bagi orang kafir (di akhirat).
51. Dan sesungguhnya al-Quran itu kebenaran yang meyakinkan.
52. Maka bertasbihlah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang Maha Agung.
Al-haqqah’ (saat atau kiamat yang pasti berlaku). Apakah ‘al-haqqah’ itu? Dan tahukah kamu apakah ‘al-haqqah’ itu?(1-3)
Hampir keseluruhan surah ini menceritakan tentang pemandangan pada hari Kiamat serta peristiwa pada hari yang ‘dahsyat’ itu. Oleh itu, surah ini dinamakan dengan nama kiamat iaitu Al-Haqqah iaitu suatu yang berhak berlaku dan pasti akan berlaku! Ia merupakan sesuatu ketetapan yang muktamad.
Kemudian, ayat kedua merupakan suatu pertanyaan yang tegas dan memandang besar apakah peristiwa itu. “ Apakah ‘al-haqqah’(saat atau kiamat yang pasti berlaku) itu?”. Kemudian bertambah rasa dahsyat tentang peristiwa itu dengan muncul soalan yang bersifat memaksa rasa jahil, mengeluarkan masalah ini daripada sempadan ilmu pengetahuan iaitu “ Dan tahukah kamu apakah ‘al-haqqah’ itu?”.
Kedua-dua persoalan itu tidak terjawab sebaliknya Allah taala memulakan bicara tentang kedahsyatan dan kemusnahan yang menimpa para pendusta hari Kiamat. Hal ini menunjukkan perkara ini adalah sangat serius dan tidak dapat didustakan kerana sesiapa yang mendustakannya tidak akan dapat menyelamatkan diri.
(Kaum) Samud dan ‘Ad telah mendustakan hari (Kiamat) yang menggemparkan dan mengharukan itu. Adapun (kaum) Samud, maka mereka telah dibinasakan dengan (jeritan) yang melampau dahsyatnya. Adapun (kaum) ‘Ad, maka mereka telah dibinasakan dengan angin yang sangat dingin lagi amat kencang. Ditimpakan ke atas mereka selama tujuh malam dan lapan hari terus menerus, maka kamu melihat kaum itu padanya mati bergelimpangan seakan-akan mereka tunggul-tunggul tamar yang telah lapuk. Maka adakah kamu melihat seseorang yang tinggal antara mereka? (4-8)
Al-Haqqah adalah satu nama dari hari kiamat. Dari segi bahasa ia bermaksud mengetuk dan memukul satu benda yang ‘keras’ dengan sesuatu yang sama sepertinya. Mengetuk hati dengan kedahsyatan dan kegerunan serta mengetuk alam dengan kehancuran dan kemusnahan. Kaum Samud merupakan kaum nabi Soleh. Mereka dimusnahkan dengan jeritan yang kuat. Dalam ayat ini, jeritan tersebut hanya disebut sifatnya iaitu ‘melampau dahsyatnya’. Ribut yang sangat dahsyat sehingga tiada tempat berlindung.
Manakala kemusnahan kaum Aad’diperincikan kisahnya. Kemusnahan kaum tersebut berlarutan sehingga 7 malam 8 hari berturut-turut dengan angin yang sejuk dan kencang bersesuaian dengan kedegilan dan keganasan kaum Aad’. Maka ayat tersebut membayangkan seolah-oleh peristiwa tersebut berlaku di hadapan mata. “maka kamu melihat kaum itu padanya mati bergelimpangan seakan-akan mereka tunggul-tunggul tamar
yang telah lapuk. Maka adakah kamu melihat seseorang yang tinggal antara mereka?“(untuk mengetahui lebih lanjut tentang kemungkaran kaum Aad’, rujuk surah Hud: 50-60 )
Dan telah datang Fir’aun dan orang yang sebelumnya, dan negeri-negeri yang diterbalikkan kerana kesalahan. Maka mereka menderhakai rasul (yang diutuskan oleh) Rab (Tuhan) mereka, lalu Dia (Allah) menyeksa mereka dengan seksaan yang sangat keras.(9)
Firaun merupakan zaman nabi Musa manakala ‘negeri-negeri’ ialah penduduk kampung Nabi Lut yang dimusnahkan. Dalam ayat tersebut, Allah taala menyebut secara ringkas bahawa mereka melakukan perbuatan yang salah yang menyebabkan mereka menderhakai rasul. terdapat ramai rasul namun mereka membawa risalah yang satu maka mereka seolah-olah rasul yang satu, membawa hakikat yang satu. Kemudian Allah menyebut kesudahan mereka dalam ungkapan yang tegas
“ lalu Dia (Allah) menyeksa mereka dengan seksaan yang sangat keras.”(10)
Seterusnya Allah Taala melakarkan pemandangan angin taufan dan bahtera yang berlayar, yang mengisahkan kemusnahan kaum Nabi Nuh yang mendustakan rasul dan mengingatkan manusia tentang nikmat Allah apabila menyelamatkan sekumpulan
manusia bersama Nabi Nuh. Kisah ini diceritakan agar menjadi pengajaran bagi telinga yang bebal dan menyetuh hati-hati yang mati.
Sesungguhnya Kami (Allah),
tatkala air telah naik melimpah-limpah, Kami (Allah) angkut kamu di dalam bahtera. Agar Kami (Allah) menjadikannya peringatan bagi kamu, dan agar diperhatikan oleh telinga yang mahu mendengar.(11)
Kesemua kisah ini membuatkan saya terfikir akan pelbagai bencana alam yang kerapkali menimpa bumi sejak akhir-akhir ini. Tsunami, ribut taufan, banjir, gempa bumi dan banyak lagi.
Dan jika diamati, pada masa dahulu kes-kes keruntuhan akhlak jarang berlaku namun pada masa kini kesemua itu sudah menjadi suatu kebiasaan dalam masyarakat. Banyak kemungkaran berlaku ibarat cendawan tumbuh selepas hujan.
Banyak persoalan yang timbul. Apakah kesemua ini ada kaitannya? Adakah tuhan sedang memberikan amaran bahawa kemungkaran sedang berleluasa? Apakah kita juga merupakan penyumbang kepada kemurkaan tuhan sehingga bencana demi bencana silih berganti?
Tafsir Ibnu Katsir
Qatadah, as-Suddi, ar-Rabbi’ bin Anas dan ats-Tsauri mengatakan, ‘aatiyah (“Amat kencang”) yakni hembusan yang sangat kencang. Qatadah mengungkapkan: “Angin itu menerpa mereka sehingga mencerai beraikan hati mereka. sakhkharaHaa ‘alaiHim (“Yang Allah menimpakan angin itu kepada mereka.”) yakni angin itu menguasai mereka. Sab’a layaaliw wa tsamaaniyatan ayyaamin husuuman (“selama tujuh malam dan
lapan hari terus menerus.”) secara penuh dan terus menerus serta berkesinambungan yang menjadikan mereka berputus asa. Ibnu Mas’ud, Ibnu ‘Abbas, Mujahid, ‘Ikrimah, ats-Tsauri, dan lain-lain mengatakan: “Kata husuuman berarti secara berturut-turut.” Dan juga dari ‘Ikrimah, ar-Rabi’ bin Khutsaim: “Secara berturut-turut yang menyebabkan mereka berputus asa.” Yang demikian itu seperti firman Allah: fii ayyaamin nahisaatin (“Pada hari-hari yang naas.”) (fushshilat: 16)
Ar-Rabi’ mengatakan: “Angin tersebut mulai berhembus pada hari Jumaat.” Dan ulama lain mengatakan: “Pada hari Rabu.” Ibnu ‘Abbas mengatakan: “khaawiyatin; berarti rusak.” Dan yang lain mengatakan: “iaitu hancur.”
faHal taraa laHum mim baaqiyatin (“Maka kamu tidak melihat seorang pun yang tinggal di antara mereka.”) maksudnya, apakah kamu mendapati salah seorang dari mereka atau orang-orang yang menisbatkan diri kepada mereka yang masih tersisa, bahkan mereka semua musnah secara keseluruhan. Dan Allah tidak mengadakan penerus bagi mereka.
Selanjutnya firman-Nya: wa jaa-a fir’aunu wa mang qablaHuu (“Dan telah datang Fir’aun dan orang-orang yang sebelumnya.”) ada yang membaca dengan harakat kasrah pada huruf qaaf [yang membaca dengan memberi harakat kasrah adalah al-Kisra dan Abu ‘Amar. Sedangkan lima ulama qiraat lainnya membaca dengan fathah]. Artinya, juga dari sisinya dari orang-orang yang hidup pada zamannnya di kalangan pengikutnya yang terdiri dari orang-orang kafir Qibthi. Dan yang lainnya membacanya dengan memberi harakat fathah pada huruf tersebut, yakni dari orang-orang sebelumnya dari umat-umat yang serupa dengannya.
Firman Allah: wal mu’tafikaatu (“Dan [penduduk] negeri yang diterbalikkan.”) yakni umat-umat yang mendustakan para Rasul. Bil khaathi-ah (“Kerana kesalahan yang besar”) yakni pendustaan terhadap apa yang diturunkan oleh Allah. Ar-Rabi’ mengatakan: “Bil khaathi-ah, yakni kerana kemaksiatan.”
Sedangkan Mujahid mengatakan: “Yakni kerana dosa-dosa.
Allah berfirman: fa-‘ashau rasuula rabbiHim fa akhadzaHum akhdzatar raabiyatan (“Maka mereka mendurhakai Rasul Rabb mereka, lalu Allah menyeksa mereka dengan siksaan yang sangat keras.”) yakni sangat dahsyat, keras lagi pedih. Mujahid mengatkan: “Raabiyah bererti sangat keras.” As-Suddi mengatakan: “Yakni, membinasakan.”
Firman Allah: innaa lammaa thaghal maa-u (“Sesungguhnya Kami, tatkala air telah naik.”) yakni telah melampaui batas dengan seizin Allah dan telah menenggelami semua yang ada. Dan demikian itu disebabkan oleh doa Nuh s.a ke atas kaumnya saat mereka mendustakannya.
Hamalnaakum filjaariyaH (“Kami bawa kamu ke dalam bahtera.”) yakni kapal yang belayar di permukaan air. Linaj’alaHaa lakum tadzkiratan (“Agar Kami jadikan peristiwa itu peringatan bagimu.”) kata ganti [dhamir] kembali pada jenis, karena penunjukkan makna padanya. Ertinya, dan Kami sisakan jenisnya bagi kalian yang menaikinya. Oleh kerana itu Allah Ta’ala berfirman: wa ta’iyaHaa udzunuw waa’iyatun (“Dan agar diperhatikan oleh telinga yang mau mendengar.”) yakni yang memahami nikmat ini sekaligus mengingatkannya adalah telinga yang sentiasa mendengar. Ibnu ‘Abbas mengatakan: “Yakni yang selalu menghafal lagi mendengar.” Qatadah mengatakan: “Udzunuw waa’iyatin; artinya telinga yang mengerti tentang Allah sehingga dia mengambil manafaat dari apa yang dia dengar dari Kitabullah.”