Allah telah memberi manusia bermacam-macam
hidayah, iaitu:
1. Hidayah naluri (garizah)
Manusia begitu juga binatang-binatang,
dilengkapi oleh Allah dengan bermacam-macam sifat, yang timbulnya bukanlah dari
pelajaran, bukan pula dari pengalaman, melainkan telah dibawanya dari kandungan
ibunya.
Sifat-sifat ini namanya "naluri", dalam bahasa Arab disebut
"garizah".
Umpamanya, naluri "ingin memelihara diri"
(mempertahankan hidup). Kelihatan oleh kita seorang bayi bila merasa lapar dia
menangis. Sesudah terasa di bibirnya mata susu ibunya, dihisapnya sampai
hilang laparnya.
Perbuatan ini dikerjakannya tak seorang juga
yang mengajarkan kepadanya, bukan pula timbul dari pengalamannya, hanyalah
semata-mata ilham dan petunjuk dari Allah kepadanya untuk mempertahankan
hidupnya.
Kelihatan pula oleh kita lebah membuat
sarangnya, labah-labah membuat jaringnya, semut membuat lubangnya dan
mengumpul makanan dalam lubang itu. Semua itu dikerjakan oleh
binatang-binatang tersebut
ialah untuk mempertahankan hidupnya dan memelihara dirinya masing-masing
dengan
dorongan nalurinya semata-mata.
Banyak lagi naluri yang lain, umpamanya
naluri ingin tahu, ingin mempunyai, ingin berlumba-lumba, ingin bermain, ingin
meniru, takut dan lain-lain.
Sifat-sifat naluri
Naluri itu terdapat pada manusia dan binatang, hanya perbezaannya ialah naluri manusia
boleh menerima pendidikan dan perbaikan, tetapi naluri binatang tidak, sebab
itulah manusia boleh maju tetapi binatang tidak, hanya tetap seperti
sediakala.
Naluri itu adalah dasar bagi kebaikan
sebagaimana dia pun juga dasar bagi kejahatan. Umpamanya kerana naluri ingin
memelihara diri, berusaha, berniaga, bertani, artinya mencari nafkah
secara halal. Tetapi kerana naluri "ingin memelihara diri" itu pulalah orang
mencuri, menipu, merompak dan lain-lain. Kerana naluri "ingin tahu" pulalah
orang suka mencari-cari aib dan rahsia sesama manusia, yang mengakibatkan permusuhan
dan persengketaan. Demikianlah seterusnya dengan naluri yang
lain.
Naluri tidak dapat dihilangkan
dan tidak ada faedah untuk membuangnya. Ada ahli fikir dan pendidik yang
hendak
memadamkan naluri kerana melihat seginya yang tidak baik (jahat) itu,
sebab itu
diadakan oleh mereka macam-macam peraturan untuk mengikat kebebasan
kanank-kanak supaya naluri itu jangan tumbuh, atau mana yang telah
tumbuh akan menjadi mati.
Tetapi perbuatan mereka itu besar bahayanya terhadap pertumbuhan akal,
tubuh dan
akhlak kanak-kanak. Dan bagaimanapun orang berusaha hendak membunuh
naluri itu,
namun ia tidak akan hilang.
Boleh jadi kerana kerasnya tekanan dan kuatnya
rintangan terhadap sesuatu naluri, maka kelihatan dia telah padam tetapi
manakala ada yang membangkitkannya, timbullah dia kembali. Oleh kerana
itu naluri itu ada dasar bagi kebaikan, sebagaimana dia juga ada dasar
bagi
kejahatan, tetapi kewajipan manusia bukanlah menghilangkannya, hanya
mendidik
dan melatihnya, supaya dapat dimanfaatkan dan disalurkan ke arah yang
baik.
Allah telah menganugerahkan kepada manusia
bermacam-macam naluri untuk menjadikan ia sebagai hidayah (petunjuk) yang akan di guna dipakai dengan
cara bijaksana oleh manusia itu.
2. Hidayah Panca indra
Kerana naluri itu sifatnya belum pasti
sebagai disebutkan di atas, maka ia belum cukup untuk jadi hidayah bagi
kebahagiaan hidup manusia di dunia dan di akhirat. Sebab itu oleh Allah
swt. menjadikan manusia dilengkapi lagi dengan panca indra. Panca indra
itu sangat besar harganya
terhadap pertumbuhan akal dan pikiran manusia, sebab itu ahli-ahli
pendidikan
berkata:
Panca indra itu adalah pintu-pintu
pengetahuan.
Maksudnya ialah dengan jalan panca indra itulah
manusia dapat berhubungan dengan alam yang di luar, dengan arti bahawa sampainya
sesuatu dari alam yang di luar ini ke dalam otak manusia adalah pintu-pintu
pancaindra itu.
Tetapi naluri ditambah dengan pancaindra,
juga belum cukup lagi untuk menjadi pokok-pokok kebahagiaan manusia. Banyak lagi
benda-benda dalam alam ini yang tidak dapat dilihat oleh mata. Banyak macam
suara yang tidak dapat didengar oleh telinga. Malah selain dari alam mahsusat
(yang dapat ditangkap oleh panca indra), ada lagi alam ma'qulat (yang hanya dapat
ditangkap oleh akal).
Selain dari panca indra itu hanya dapat
menangkap alam mahsusat, tangkapannya tentang yang mahsusat itupun tidak
selamanya betul, kadang-kadang salah. Inilah yang dinamakan dalam ilmu jiwa
"illusi optik" (tiupan pandangan), dalam bahasa Arab disebut, "khida'an nazar".
Sebab itu manusia memerlukan lagi hidayah yang kedua itu. Maka dianugerahkan
lagi oleh Allah hidayah yang ketiga, yaitu "hidayah akal".
3. Hidayah akal (pikiran)
a. Akal dan kadar kesanggupannya
Dengan adanya akal itu dapatlah manusia
menyalurkan naluri ke arah yang baik agar naluri itu menjadi pokok bagi
kebaikan, dan dapatlah manusia membetulkan kesalahan-kesalahan panca
indranya,
membezakan buruk dengan baik. Malah dia akan menyusun mukaddimah untuk
menyampaikannya kepada natijah, mempersambungkan akibat dengan sebab,
menggunakan mahsusat sebagai tangga kepada ma'qulat, mempergunakan yang
dapat dilihat,
diraba dan dirasai untuk menyampaikannya kepada yang abstrak, maknawi
dan gaibbi,
mengambil dalil dari adanya makhluk untuk adanya khaliq, dan begitulah
seterusnya.
Tetapi akal manusia juga belum lagi mencukupi untuk membawanya kepada kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat di samping
berbagai macam naluri dan panca indra itu.
Apatah lagi pendapat akal itu bermacam-macam, yang
baik menurut pikiran si A belum tentu baik menurut pandangan si B, malah banyak
manusia yang masih mempergunakan akalnya, atau akalnya dikalahkan oleh hawa
nafsu dan sentimennya. Hingga yang buruk itu menjadi baik dalam pandangannya dan
yang baik itu menjadi buruk.
Dengan demikian nyatalah bahwa garizah
ditambah dengan pancaindra ditambah pula dengan akal belum lagi cukup untuk
menjadi hidayah yang akan menyampaikan manusia kepada kebahagiaan hidup jasmani
dan rohani, di dunia dan akhirat.
Oleh karena itu manusia memerlukan satu
hidayah lagi, di samping panca indra dan akalnya itu, yaitu hidayah agama yang
dibawa oleh para rasul `alaihimus shalatu wassalam.
b. Bibit agama dan akidah tauhid pada jiwa
manusia
Dalam pada itu kalau diperhatikan agama-agama
dan kepercayaan-kepercayaan yang diciptakan oleh manusia (Al-Adyan Al-Wad'iyyah)
kelihatan pada jiwa manusia telah ada bibit-bibit suka beragama. Yang demikian
itu kerana manusia itu mempunyai sifat merasa berhutang budi suka berterima
kasih dan membalas budi kepada orang yang berbuat baik kepadanya. Maka di kala
diperhatikan dirinya dan alam yang di sekelilingnya, umpamanya roti yang
dimakannya, tumbuh-tumbuhan yang ditanamnya, binatang ternakan yang
digembalakannya, matahari yang memancarkan sinarnya, hujan yang turun dari
langit yang menumbuhkan tanam-tanaman, akan merasa berutang budilah dia kepada
"suatu Zat" yang gaib yang telah berbuat baik dan melimpahkan nikmat yang besar
itu kepadanya.
Maka datang di dalam akalnya bahawa Zat yang
gaib itulah yang menciptakannya, yang menganugerahkan kepadanya dan kepada jenis
manusia seluruhnya, segala sesuatu yang ada di alam ini, segala sesuatu yang
diperlukannya untuk memelihara diri dan mempertahankan hidupnya.
Kerana dia merasa berutang budi kepada suatu
Zat Yang Gaib itu, maka dipikirkannyalah bagaimana cara berterima kasih dan
membalas budi itu, atau dengan perkataan lain bagaimana cara "menyembah Zat Yang
Gaib itu".
Akan tetapi masalah bagaimana cara menyembah
Zat Yang Gaib itu, adalah suatu masalah yang sukar, yang tidak dapat dicapai
oleh akal manusia. Sebab itu di dalam sejarah kelihatan bahawa tidak pernah
adanya satu penyelesaian dalam hal ini. Bahkan akal pikirannya akan membawanya kepada
kepercayaan membesarkan alam di samping membesarkan Zat Yang Gaib
itu.
Kerana pikirannya masih bersahaja dan kerana
belum mampu untuk menggambarkan di fikirannya bagaimana menyembah "Zat Yang Gaib",
maka dipilihlah di antara alam ini sesuatu yang besar, atau yang indah, atau
yang banyak manfaatnya, atau sesuatu yang ditakutinya untuk jadi lambang bagi
Zat Yang Gaib itu.
Pernah dia mengagungkan matahari, bulan dan
bintang-bintang, atau sungai-sungai, binatang dan lain-lain, maka disembahlah
benda-benda itu, sebagai lambang bagi menyembah Tuhan atau Zat Yang Gaib itu,
dan diciptakannya cara-cara beribadah (menyembah) benda-benda itu.
Dengan ini timbullah pula suatu macam
kepercayaan, yang dinamakan "Kepercayaan menyembah kekuatan alam", sebagai yang
terdapat di Mesir, Kaldania, Babilonia, Assyiria dan di tempat-tempat lain di
zaman purbakala.
Dengan keterangan itu kelihatanlah bahawa
manusia menurut fitrahnya suka beragama, suka memikirkan dari mana datangnya
alam ini, dan ke manakah kembalinya.
Bila dia memikirkan dari mana datangnya alam
ini, akan sampailah dia pada keyakinan tentang adanya Tuhan, bahkan akan
sampailah dia kepada keyakinan tentang keesaan Tuhan itu (tauhid), kerana akidah
(keyakinan) tentang keesaan inilah yang lebih mudah, dan lebih cepat dipahami
oleh akal manusia. Kerana itu dapatlah kita tegaskan bahawa manusia itu menurut
nalurinya adalah beragama tauhid.
Sejarah telah menerangkan bahwa bangsa
Kaldania pada mulanya adalah beragama tauhid, barulah kemudian mereka menyembah
matahari, planet- planet dan bintang-bintang yang mereka simbolkan dengan
patung-patung. Sesudah Raja Namruz meninggal, mereka pun mendewakan dan
menyembah Namruz itu.
Bangsa Assyiria pun pada asalnya beragama tauhid,
kemudian
mereka telah lupa kepada akidah tauhid itu dan mereka persekutukanlah
Allah s.w.t. dengan binatang-binatang, dan inilah yang dipusakakan oleh
orang-orang
Babilon.
Adapun bangsa Mesir, maka bila diperhatikan
nyanyian-nyanyian yang mereka nyanyikan dalam upacara-upacara peribadatan,
jelaslah bahwa bukan seluruh bangsa Mesir purbakala itu orang-orang musyrik dan
wasani, melainkan di antara mereka juga ada orang-orang muwahhidin, penganut
akidah tauhid. Di dalam nyanyian-nyanyian itu terdapat ungkapan
berikut:
"Dialah Tuhan Yang Maha Esa, yang tiada sekutu
bagi-Nya"
"Dia mencintai seluruh makhluk, sedang dia
sendiri tak ada yang menciptakan-Nya"
"Dialah Tuhan Yang Maha Agung, Pemilik langit
dan bumi dan pencipta seluruh makhluk"
Umat manusia yang dengan akalnya itu telah
sampai kepada akidah tauhid. Akidah tauhid ini sering menjadi kabur, atau tidak
murni lagi, dan jadilah mempersekutukan Tuhan yang menonjol di antara mereka.
Biar pun pendeta-pendeta mereka masih tetap dalam ketauhidannya, akan tetapi
pendeta-pendeta ini kadang-kadang takut untuk membenteras kepercayaan
mempersekutukan Tuhan itu, bahkan ikut hanyut dalam arus masyarakat, yakni arus
mempersekutukan Tuhan.
Dapat ditegaskan bahwa akidah tauhid ini tidak
pernah lenyap sama sekali, melainkan kepercayaan kepada adanya suatu Zat Yang
Maha Esa itu tetap ada. Dialah Pencipta seluruh yang ada ini. Tuhan-tuhan atau
dewa-dewa yang lain itu mereka anggap hanyalah sebagai pembantu dan pelayan atau
simbol kepada Yang Maha Esa itu.
c. Pendapat Bangsa Arab sebelum Islam tentang
Khalik (Pencipta)
Bangsa Arab sendiri pun sebelum datang agama
Islam, kalau ditanyakan kepada mereka, "Siapakah yang menjadikan langit dan bumi
ini?" Mereka menjawab, "Allah." Dan kalau ditanyakan, "Adakah Al-Lata dan
Al-Uzza itu menjadikan sesuatu yang ada alam ini"? Mereka menjawab, "Tidak."
Mereka sembah dewa-dewa itu hanya untuk mengharapkan perantaraan dan syafaat
dari mereka terhadap Tuhan yang sebenarnya. Allah swt. berfirman menceritakan
perkataan musyrikin Arab itu:
Artinya:
Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya
mereka mendekatkan (kedudukan) kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya. (Q.S
Az Zumar: 3)
d. Kepercayaan tentang akhirat boleh dicapai
oleh akal
Manakala manusia itu memikirkan ke manakah
kembalinya alam ini, akan sampailah dia pada keyakinan bahwa di balik hidup di
dunia yang fana ini akan ada lagi kehidupan di hari kemudian yang kekal dan abadi.
Tetapi dapatkah manusia dengan akal dan pikirannya semata-mata mengetahui apakah
yang perlu dikerjakan atau dijauhinya sebagai persiapan untuk kebahagiaan di
hari kemudian (hari akhirat) itu? Jawabnya tentu saja tidak, sejarah pun telah
membuktikan hal ini.
Dengan demikian dapatlah disimpulkan bahwa
manusia telah diberi Allah akal untuk jadi hidayah baginya, di samping
naluri dan pancaindra. Tetapi hidayah akal itu belumlah mencukupi untuk
kebahagiaan
hidupnya di dunia dan akhirat.
Begitu juga manusia mempunyai tabiat suka
beragama, dan dengan akalnya dia kadang-kadang telah sampai kepada tauhid. Akan
tetapi tauhid yang telah dicapainya dengan akalnya itu sering pula menjadi kabur
dan tidak murni lagi.
Dalam pada itu manusia dengan mempergunakan
akalnya juga dapat sampai kepada kesimpulan tentang adanya akhirat, akan tetapi
hidayah akal itu belumlah mencukupi untuk kebahagiaan hidupnya di dunia dan
akhirat.
Maka untuk menyampaikan manusia kepada akidah tauhid yang murni, yang
tidak dicampuri sedikit juga oleh kepercayaan-kepercayaan menyembah dan
membesarkan selain Allah, dan untuk membentangkan jalan yang benar yang akan
ditempuhnya dalam perjalanan mencari kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat dan
untuk di jadikan pedoman bagi hidupnya di dunia ini, dia memerlukan hidayah yang lain
di samping hidayah-hidayah yang telah disebutkan itu. Maka didatangkan oleh
Allah akan hidayah yang keempat yaitu "agama" yang dibawa oleh para rasul.
4. Hidayah agama
a. Pokok-pokok agama ketuhanan
Kerana hal-hal yang disebutkan itu, maka
diutuslah oleh Allah akan rasul-rasul untuk membawa agama yang akan menunjukkan
kepada manusia jalan yang harus mereka tempuh untuk kebahagiaan mereka dunia dan
akhirat.
Adalah yang mula-mula ditanamkan oleh
rasul-rasul itu kepercayaan tentang adanya Tuhan Yang Maha Esa dengan segala
sifat-sifat kesempurnaannya, membersihkan iktikad manusia dari kotoran
syirik (mempersekutukan Tuhan).
Rasul membawa manusia kepada kepercayaan
tauhid itu dengan melalui akal dan logika, yaitu dengan mempergunakan
dalil-dalil yang tepat dan logis. (Ingatlah kepada soal-jawab antara Nabi
Ibrahim dengan Namruz, Nabi Musa dengan Firaun, dan seruan-seruan Al-quran kepada
kaum musyrikin Quraisy agar mereka mempergunakan akal).
Di samping kepercayaan kepada adanya Tuhan
Yang Maha Esa, rasul-rasul juga membawa kepercayaan tentang akhirat dan
malaikat-malaikat.
Percaya kepada adanya Tuhan Yang Maha Esa
dengan segala sifat-sifat kesempurnaannya, serta adanya malaikat dan hari
kemudian itu, itulah yang dinamakan Al-Iman bil Gaib (percaya kepada yang gaib).
Dan itulah yang jadi pokok bagi semua agama Ketuhanan, dengan arti bahwa semua
agama yang datangnya dari Tuhan menyakini keesaan Allah s.w.t., serta malaikat dan
hari akhirat.
Di samping `aqaid (kepercayaan-kepercayaan)
yang disebutkan itu, rasul-rasul juga membawa hukum-hukum, peraturan-peraturan,
akhlak dan pelajaran-pelajaran.
Hukum-hukum dan peraturan-peraturan ini
berlainan, artinya apa yang diturunkan kepada Nabi Ibrahim tidak sama
dengan yang diturunkan kepada Nabi Musa, dan apa yang dibawa oleh Nabi Isa tidak
serupa dengan yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw.
Sebabnya ialah kerana hukum-hukum dan
peraturan-peraturan itu haruslah sesuai dengan keadaan tempat dan masa. Maka
syariat yang dibawa oleh nabi-nabi itu adalah sesuai dengan masanya
masing-masing. Jadi yang berlain-lainan itu ialah hukum-hukum furu`
(cabang-cabang), sedangkan pokok-pokok hukum agama seperti akidah adalah
sama.
Berhubung Muhammad saw. adalah seorang nabi
penutup maka syariat yang dibawanya, diberi oleh Allah s.w.t mempunyai sifat-sifat yang tertentu agar
sesuai dengan segala masa dan keadaan.
b. Hidayah yang dimohonkan kepada Allah s.w.t
Agama Islam sebagai hidayah dan merupakan senjata
yang penghabisan, atau jalan kebahagiaan yang terakhir, telah
dianugerahkan oleh Tuhan, tetapi adakah orang ramai pandai menggunakan
senjata itu, dan adakah semua
hamba Allah berjaya dalam menempuh jalan yang dibentangkan oleh Allah
s.w.t.
Tidak banyak manusia yang pandai menerapkan
agama, beribadah (menyembah Allah) sebagai yang diredoi oleh yang disembah,
bahkan pelaksanaan syariat tidak sesuai dengan yang dimaksud oleh Pembuat
syariat itu.
Kerana itu kita diajar Allah s.w.t supaya memohonkan
kepadanya agar diberi kekuatan, dibimbing dan dijaga selama-lamanya
serta diberinya taufik agar dapat melaksanakan semua macam hidayah yang telah
dianugerahkan itu menurut semestinya. Naluri supaya dapat
disalurkan ke arah perkara yang baik, panca indra supaya berfungsi dengan betul, akal supaya
sesuai dengan perkara yang benar, tuntutan-tuntutan agama agar dapat dilaksanakan
menurut yang dimaksud oleh yang menurunkan agama itu dengan tidak ada cacat cela dan salah.
Tegasnya manusia yang telah diberi Tuhan
bermacam-macam hidayah yang disebutkan di atas (naluri, panca indra,
akal dan agama) belum dapat mencukupkan semata-mata dengan hidayah saja,
tetapi dia masih memerlukan ma`unah dan bimbingan dari Allah (yaitu
taufik-Nya).
Maka ma`unah dan bimbingan itulah yang kita perlu memohon dan kepada Allah sajalah kita hadapkan permohonan itu.
Dengan perkataan lain, Allah telah memberi
kita hidayah-hidayah tersebut, tak ubah seakan-akan Dia telah membentangkan
di muka kita jalan raya yang akan membawa kita kepada kebahagiaan hidup duniawi dan
ukhrawi, maka perlulah memohon kepadanya lagi untuk "membimbing kita dalam
menjalani jalan yang telah terbentang itu".
Dengan ringkas hidayah dalam ayat
"ihdinassiratal mustaqim" ini berarti "taufik" (bimbingan), dan taufik itulah
yang dimohonkan di sini kepada Allah.
Taufik perlulah di mintak kepada Allah apabila sesudah
kita berusaha dengan sepenuh tenaga, fikiran dan ikhtiar, kerana berusaha dengan
sepenuh tenaga adalah kewajipan kita, tetapi sampai berhasil sesuatu usaha
adalah termasuk kekuasaan Allah.
Dengan ini kelihatanlah pertalian ayat ini
dengan ayat yang sebelumnya. Ayat yang sebelumnya Allah mengajari hambanya
supaya menyembah memohonkan pertolongan kepadanya, sedangkan pada ayat ini
Allah menerangkan apa yang akan dimohonkan, dan bagaimana
memohonkannya.
Maka tak ada pertentangan antara kedua firman
Allah tersebut dan firman Allah yang ditujukan kepada Nabi yang
berbunyi:
Artinya:
Dan sesungguhnya kamu benar-benar memberi
petunjuk kepada jalan yang lurus. (Q.S Asy Syura: 52)
Dan firmannya lagi :
Artinya:
Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi
petunjuk kepada orang yang kamu kasihi tetapi Allahlah yang dapat memberi
petunjuk kepada orang yang dikehendakinya. (Q.S Al Qasas: 56)
Sebab yang dimaksud dengan hidayah pada ayat
pertama, ialah menunjukkan jalan yang harus ditempuhi, dan ini memang adalah
tugas nabi. Tetapi yang dimaksud dengan hidayah pada ayat kedua ialah membimbing
manusia dalam menempuh jalan itu dan memberikan taufik agar berjaya dan
berbahagia dalam perjalanannya, dan ini tidaklah masuk dalam kekuasaan Nabi,
hanya adalah hak Allah semata-mata.
Artinya:
Jalan yang lurus (yang menyampaikan kepada
yang dituju). (Q.S Al Fatihah: 6)
Apakah yang dimaksud dengan jalan lurus
itu?
Di atas telah diterangkan bahwa rasul-rasul
telah membawa `aqaid (kepercayaan-kepercayaan) hukum-hukum, peraturan-peraturan,
akhlak, dan pelajaran-pelajaran. Pendeknya telah membawa segala sesuatu yang
perlu untuk kebahagiaan hidup manusia di dunia dan akhirat.
Maka aqaid, hukum-hukum, peraturan-peraturan,
akhlak dan pelajaran-pelajaran itulah yang dimaksud dengan jalan lurus itu,
kerana dialah yang menyampaikan kepada manusia akan kebahagiaan hidup di dunia dan
akhirat sebagai disebutkan.
Jadi dengan menyebut ayat ini seakan-akan kita
memohon kepada Tuhan: "Bimbing dan beri taufiklah kepada kami, ya Allah dalam
melaksanakan ajaran-ajaran agama kami. Betulkanlah kepercayaan kami. Bimbing dan
beri taufiklah kami dalam melaksanakan kepercayaan kami. Bimbing dan beri
taufiklah kepada kami dalam melaksanakan hukum, peraturan-peraturan, serta
pelajaran-pelajaran agama kami. Jadikanlah kami mempunyai akhlak yang mulia,
agar berbahagia hidup kami di dunia dan akhirat".
(yaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau
beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula
jalan) mereka yang sesat. (QS. Al Faatihah :7)
Setelah Allah SWT. mengajarkan kepada
hambanya untuk memohonkan kepada Allah agar selalu dibimbingnya menuju jalan
yang lurus dan benar, maka pada ayat ini Allah s.w.t. menerangkan apakah jalan yang lurus
itu.
Sebelum Alquranul Karim diturunkan, Allah s.w.t.
telah menurunkan kitab-kitab sucinya yang lain, dan sebelum Nabi
Muhammad s.a.w. diutus Allah s.w.t. telah mengutus rasul-rasul, kerana
sebelum umat yang sekarang ini
telah banyak umat terdahulu.
Di antara umat-umat yang terdahulu itu
terdapat nabi-nabi, siddiqin yang membenarkan rasul-rasul dengan jujur dan
patuh, syuhada yang telah mengorbankan jiwa dan harta untuk kemuliaan agama
Allah, dan orang-orang saleh yang telah membuat kebajikan dan menjauhi larangan
Allah.
Mereka itulah orang-orang yang telah diberi
nikmat oleh Allah, dan kita diajar Tuhan supaya memohonkan kepadanya, agar
diberinya taufik dan bimbingan sebagaimana Dia telah memberi taufik dan
membimbing mereka. Artinya sebagaimana mereka telah berbahagia dalam aqaid, dan
dalam menjalankan hukum-hukum serta peraturan-peraturan agama, mereka telah
mempunyai akhlak dan budi pekerti yang mulia, maka demikian pulalah kita
hendaknya. Dengan perkataan lain, Allah menyuruh kita supaya mengambil contoh
dan tauladan kepada mereka yang telah terdahulu itu.
Timbul pertanyaan kenapakah Allah s.w.t menyuruh
kita mengikuti jalan mereka yang telah terdahulu itu, padahal dalam agama kita
ada pelajaran-pelajaran hukum, petunjuk-petunjuk yang tak ada pada
mereka?
Jawapannya: Sebenarnya agama Allah itu adalah
satu, sekalipun ada perbezaannya, tetapi perbezaan itu ialah pada
furu'-furu`nya, sedang pokok-pokoknya adalah serupa sebagai disebutkan di
atas.
Sebagaimana di dalam umat-umat yang telah
terdahulu itu terdapat orang-orang yang telah diberi nikmat oleh Tuhan, maka
terdapat pula di antara mereka orang-orang yang dimurkai Allah dan orang-orang
yang sesat.
Orang yang dimurkai Allah itu ialah mereka
yang tak mahu menerima seruan Allah yang disampaikan oleh rasul-rasul, kerana
berlainan dengan kebiasaan bagi mereka, atau kerana tidak sesuai dengan hawa
nafsu mereka, sekalipun telah jelas bahawa yang dibawa oleh rasul-rasul itulah
adalah benar. Masuk juga dalam golongan ini, mereka yang mulanya telah menerima
apa yang disampaikan oleh rasul-rasul, tetapi kemudian di sebabkan sesuatu sebab
mereka pun membelot, dan membelakangi pelajaran-pelajaran yang dibawa oleh
rasul-rasul itu.
Di dalam sejarah banyak ditemukan orang-orang
yang dimurkai Allah s.w.t., sejak di dunia ini mereka telah diazab, sebagai balasan
yang setimpal bagi keingkaran dan sifat murka mereka. Umpamanya kaum `Ad
dan Samud yang telah dibinasakan oleh Allah, yang sampai sekarang masih ada
bekas-bekas peninggalan mereka di Jazirah Arab. Begitu juga Firaun dan kaumnya
yang telah dibinasakan Tuhan di Laut Merah. Mumia Firaun yaitu bangkainya telah
diawet sampai sekarang masih ada disimpan dalam museum Mesir.
Adapun orang-orang yang sesat, ialah mereka
yang tidak betul kepercayaannya, atau tidak betul pekerjaan dan amal ibadahnya
serta rosak budi pekertinya.
Bila akidah seseorang tidak betul lagi, atau
pekerjaan dan amal ibadahnya salah, dan akhlaknya telah rosak akan celakalah dia
dan kalau sesuatu bangsa dalam keadaan yang demikian akan jatuhlah bangsa
itu.
Maka dengan ayat ini Allah mengajari hambanya
supaya memintak kepadanya agar kita jauh dari kemurkaannya, dan terhindar dari
kesesatan, dan di dalamnya juga tersimpul suruhan Allah supaya manusia mengambil
pelajaran dari sejarah bangsa-bangsa yang telah terdahulu. Alangkah banyaknya
dalam sejarah itu kejadian-kejadian yang dapat dijadikan iktibar dan
pelajaran.
Dalam pada itu di dalam Al-quranul Karim
sendiri banyak ayat-ayat yang berkenaan dengan umat dan bangsa-bangsa yang
dahulu. Boleh dibilang 75% isi Alquran adalah kisah dan cerita. Memang tak ada
suatu juga yang lebih besar pengaruhnya kepada jiwa manusia daripada
contoh-contoh dan perbandingan-perbandingan yang terdapat dalam cerita-cerita,
kisah-kisah dan sejarah.
Jalan orang-orang yang telah Engkau beri
nikmat adalah Surah An Nisaa' 69
Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul
(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat
oleh Allah, yaitu: Nabi-nabi, para shiddiiqiin, orang-orang yang mati syahid dan
orang-orang saleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya. (QS An Nisaa' :
69)
Sebab turunnya ayat ini menurut riwayat At
Tabari dan Ibnu Mardawaih dari 'Aisyah ra. "Bahwa seorang laki-laki datang
kepada Rasulullah saw dan berkata: "Ya Rasulullah sesungguhnya saya lebih
mencintaimu dari diri saya dan anak saya. Apabila saya berada di rumah, saya
selalu teringat padamu: sehingga saya tidak sabar dan terus datang untuk
melihatmu. Dan apabila saya teringat tentang kematian saya dan kematianmu, maka
tahulah (sedarlah) saya. bahawa engkau apabila masuk syurga berada di tempat yang
tinggi bersama-sama para Nabi, sedang saya apabila masuk syurga, saya takut tidak
akan melihatmu lagi. Mendengar itu Rasulullah diam tidak menjawab, dan kemudian
turunlah ayat ini".
Pada ayat ini Allah mengajak dan menyuruh setiap orang, supaya taat kepadanya dan kepada Rasulnya dengan menjanjikan
secara pasti. akan membalas ketaatan dengan pahala yang sangat besar, yaitu
bukan saja sekadar masuk syurga, tetapi akan ditempatkan bersama-sama dengan
orang-orang yang paling tinggi derajatnya di sisi Tuhan, yaitu Nabi-nabi, para
siddiqin, para syuhada (orang-orang yang mati syahid) dan orang-orang yang
soleh.
Berdasarkan ayat ini para ahli tafsir secara
garis besarnya membagi orang-orang yang memperoleh anugerah Allah yang paling
besar di dalam surga kepada empat macam yaitu:
1. Para Rasul dan Nabi-nabi, yaitu mereka yang
menerima wahyu dari Allah SWT.
2. Para siddiqin, yaitu orang-orang yang teguh
keimanannya kepada kebenaran Nabi dan Rasul.
3. Para syuhada dibagi pula urutannya sebagai
berikut:
a. Orang-orang beriman yang berjuang di jalan
Allah dan mati terbunuh di dalam peperangan melawan orang-oang kafir
b. Orang-orang yang menghabiskan usianya
berjuang di jalan Allah dengan harta; dan dengan segala macam jalan yang dapat
dilaksanakannya.
c. Orang-orang beriman yang mati ditimpa
musibah yang mendadak atau teraniaya, seperti mati bersalin, tenggelam di
lautan, terbunuh dengan penaniaya. Bagian (a) disebut syahid dunia dan akhirat yang
lebih tinggi pahalanya dari bagian (b) dan (c) yang keduanya hanya dinamakan
syahid akhirat. Dan ada satu bagian lagi yang disebut namanya syahid dunia,
yaitu orang-orang yang mati berperang melawan kafir, hanya untuk mencari
keuntungan duniawi, seperti untuk mendapatkan harta rampasan, untuk mencari nama
dan sebagainya. Syahid yang serupa ini tidak dimasukkan pembagian syahid di
atas, karena syahid dunia tersebut tidak termaksud sama sekali dalam kedua ayat
ini.
4. Orang-orang saleh, yaitu orang-orang yang
selalu berbuat amal baik yang bermanfaat untuk umum, termasuk dirinya dan
keluarganya baik untuk kebahagiaan hidup duniawi mahu pun untuk kebahagiaan hidup
ukhrawi yang sesuai dengan ajaran Islam.
Orang-orang yang benar-benar taat kepada Allah
dan Rasulnya sebagaimana yang tersebut dalam ayat ini akan dapat masuk surga
dan ditempatkan bersama-sama dengan semua golongan yang empat itu.
::: Asbabun Nuzul :::
Thabrani dan Ibnu Murdawaih mengetengahkan
dengan sanad yang tak ada cacatnya dari Aisyah, katanya, "Seorang laki-laki
datang kepada Rasulullah saw. lalu katanya, 'Wahai Rasulullah! Anda lebih saya
cintai dari diri saya, dan lebih saya kasihi dari anak saya. Mungkin suatu saat
saya sedang berada di rumah, lalu teringat kepada Anda, maka hati saya tak sabar
hingga saya datang dan sempat melihat wajah Anda. Dan jika saya ingat akan
kematian saya dan kematian Anda, saya pun maklum bahwa tempat Anda ditinggikan
bersama para nabi, saya khawatir jika saya masuk syurga tidak akan sempat melihat
Anda lagi.' Nabi saw. tidak menjawab sedikit pun hingga turunlah Jibril membawa
ayat ini, 'Dan barangsiapa yang taat kepada Allah dan kepada rasul...' sampai
akhir ayat." (Q.S. An-Nisa 69)
Ibnu Abu Hatim mengetengahkan dari Masruq, bahwa
para sahabat Nabi saw. mengatakan, "Wahai Rasulullah! Tidak sepatutnya kami
berpisah dengan Anda, kerana sekiranya Anda wafat, maka Anda akan dinaikkan di
atas kami hingga kami tidak sempat melihat Anda lagi. Maka Allah pun menurunkan,
'Dan barangsiapa yang taat kepada Allah dan rasul...' sampai akhir ayat." (Q.S.
An-Nisa 69)
Dan diriwayatkan dari Ikrimah, katanya, "Seorang anak muda datang
kepada Nabi saw. lalu katanya, 'Wahai Nabi Allah! Di dunia ini sesekali kami
dapat juga melihat Anda, tetapi di hari kiamat kami tak dapat melihat Anda lagi
kerana Anda berada dalam syurga pada tingkat yang tinggi.' Maka Allah pun
menurunkan ayat ini. Lalu sabda Rasulullah saw. kepadanya, 'Kamu insya Allah
berada bersama saya di dalam syurga.'" Ibnu Jarir mengetengahkan pula yang sama
dengan itu dari mursal Said bin Jubair, Masruq, Rabi', Qatadah dan
As-Saddiy.
Jadi, kita harus ada kesungguh-sungguhan untuk
usaha atas hidayah sebagai mana disebutkan dalam Surah Al 'Ankabuut
69
Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari)
keridhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.
Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.(QS. Al
'Ankabuut : 69)
Ayat ini menerangkan janji yang mulia dari
Allah s.w.t. kepada orang-orang mukmin yang berjihad di jalan Allah dengan
mengorbankan jiwanya dan hartanya serta menanggung siksaan dan rintangan. Kerana
itu Allah s.w.t. akan memberi mereka petunjuk dan membulatkan tekad dan memberikan
bantuan, sehingga mereka memperoleh kemenangan di dunia dan kebahagiaan serta
kemuliaan di akhirat kelak.
Allah SWT berfirman: Artinya:
Sesunguhnya Allah pasti menolong orang yang
menolong (agama)-Nya (Q.S. Al Hajj: 40)
Yang dimaksud dengan jihad di sini ialah
melakukan segala macam usaha untuk menegakkan agama Allah dan meninggikan
kalimahnya, seperti memerangi orang-orang kafir yang ingin memusnahkan Islam
dan kaum Muslimin, menyiarkan agama Islam dan sebagainya.
Menurut Abu Sulaiman Ad Darami "jihad" dalam
ayat ini bukan bermakna memerangi orang-orang kafir saja, melainkan juga
bermakna mempertahankan agama, menghancurkan kezaliman. Dan yang
terutama ialah
menganjurkan berbuat yang makruf dan melarang dari perbuatan yang
mungkar,
memerangi hawa nafsu dalam menaati Allah.
Mereka yang berjihad itu dijanjikan Allah akan
diberinya jalan yang lapang. Janji ini pasti Allah melaksanakannya, sebagaimana
firman-Nya:
Artinya:
Dan Kami selalu berkewajiban menolong
orang-orang yang beriman (Q.S. Ar Rum: 47)
Dalam ayat ini diterangkan bahawa orang-orang
yang berjihad di jalan Allah itu adalah orang-orang yang berbuat baik. Hal ini
berarti bahwa segala macam perbuatan, sesuai dengan yang digariskan oleh Allah dalam
berjihad itu adalah perbuatan baik, dan orang yang berbuat kebaikan (muhsin).
Dinamakan demikian kerana orang-orang yang berjihad itu selalu
berjalan di jalan Allah, dan orang-orang yang tidak mahu berjihad adalah orang
yang buruk perangainya, sebab ia telah ingkar terhadap perintah Allah untuk melakukan
jihad orang itu adalah orang yang sesat, kerana dia tidak mahu melalui jalan yang
lurus yang telah dibentangkannya.
Sehubungan dengan arti "ihsan" ini lbnu Abi
Hatim meriwayatkan dari Sya'bi bahwa Nabi Isa as bersabda: "Yang
dikatakan ihsan
ialah : apabila seseorang berbuat baik kepada orang yang pernah berbuat
buruk kepadanya. Ihsan itu bukan bererti berbuat baik kepada orang yang
pernah berbuat
baik kepadanya".
Di nyatakan dalam ayat ini bahawa setiap orang
yang selalu berjihad di jalan Allah, Allah s.w.t. selalu beserta orang-orang yang
berperang (berdakwah) di jalannya, memerangi hawa nafsu, mengusir semua waswas syaitan dari
hatinya, dan tak pernah mensia-siakan agama-Nya. Pernyataan ini dapat
menenteramkan hati orang yang beriman dalam menghadapi orang-orang kafir dan
dapat membangkitkan semangat mereka berjuang di jalannya.
Dalam ayat ini diterangkan bahwa orang-orang
yang berjihad untuk mencari keredoan Allah, pasti akan ditunjukkan kepada mereka
jalannya. Dari ayat ini dipahami bahawa lapangan jihad yang luas dapat berupa
perkataan, tulisan, lisan dan kalau perlu, jihad itu dapat dilakukan dengan
senjata. Kerana luas dan banyaknya lapangan jihad bererti banyak sekali
jalan-jalan yang dapat ditempuh seorang mukmin untuk sampai kepada keredoan
Allah, asalkan semua jalan itu didasarkan untuk menegakkan kebenaran, keadilan dan
kebaikan.