Menutup aurat merupakan kewajipan agama yang sudahpun diketahui umum 
umat Islam. Tuntutan menutup 
aurat itu sabit berdasarkan dalil-dalil 
daripada al-Qur'an, hadits dan kesepakatan para ulama. Akan tetapi ramai
 umat Islam yang mengabaikan dan bersifat acuh tak acuh akan tuntutan 
dan kewajipan menutup aurat ini, baik lelaki mahupun perempuan.
Apa
 yang menyedihkan ialah cara atau tren berpakaian segolongan individu, 
khususnya perempuan, tidak menepati dengan apa yang digariskan oleh 
syara‘. Pakaian yang mereka pakai bukan untuk menutup aurat, sebaliknya 
hanya menampal sebagai perhiasan semata-mata agar dipandang cantik dan 
bergaya.
Lebih mengecewakan 
lagi, anggapan sesetengah individu itu bahawa memadai apabila dia 
memakai tudung sahaja, maka sudah bermakna dia menutup aurat. 
Sedangkan pakaian yang dipakai nyata masih tidak menepati tuntutan 
menutup aurat sebagaimana yang dikehendaki oleh syara‘, seperti memakai 
seluar yang ketat atau pakaian pendek, nipis (jarang) dan kain berbelah,
 sama ada mereka sedari ataupun tidak bahawa pakaian yang mereka pakai 
itu adalah mengghairahkan. Bahkan cara bertudung pun masih
menampakkan anggota aurat yang wajib ditutup atau disembunyikan.
Ada
 pula yang memakai pakaian yang lengkap menutup aurat pada waktu-waktu 
tertentu sahaja, seperti ketika menghadiri majlis-majlis keagamaan dan 
kedukaan seperti kematian, tetapi tidak pada waktu-waktu lain.
Sikap
 sebahagian wanita-wanita muslimah seumpama ini menunjukkan bahawa 
mereka belum memahami maksud sebenar menutup aurat itu dan bagaimana 
cara melaksanakannya
sebagaimana yang dituntut oleh syara‘.
Tuntutan Menutup Aurat Adalah Perintah Allah Subhanahu Wa Ta‘ala
Allah
 Subhanahu wa Ta‘ala telah mewajibkan lelaki mahupun perempuan untuk 
menutup aurat mereka dan menggariskan caracara menutup aurat itu. 
Tuntutan menutup aurat ini adalah perintah Allah Subhanahu wa Ta‘ala. 
Memakai pakaian yang menutup aurat sebagaimana yang digariskan oleh 
syara‘ bererti mentaati perintahNya. Bilamana menutup aurat merupakan 
suatu ketaatan, maka memakai pakaian yang mendedahkan aurat pula 
merupakan suatu kederhakaan.
Tuntutan menutup aurat ini tidak 
boleh dipandang ringan. Ancaman dan balasan
Allah Subhanahu wa Ta‘ala 
terhadap mereka yang tidak melaksanakan atau tidak memperdulikan
tuntutan
 menutup aurat itu adalah sangat keras. Antara akibat melanggar tuntutan
 ini ialah laknat Allah Subhanahu wa Ta‘ala. Mereka yang melakukan 
penderhakaan terhadap perintahNya itu tidak akan masuk syurga, bahkan 
bau syurga pun tidak dapat dihidu oleh mereka, sebagaimana yang 
ditegaskan dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah 
Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
 
Maksudnya:
 “Ada dua golongan ahli neraka yang belum pernah aku (Nabi Muhammad 
Shallallahu ‘alaihi wasallam) melihatnya, iaitu; kaum lelaki memegang 
cemeti seperti ekor sapi yang mereka gunakan untuk memukul orang lain, 
dan wanita–wanita yang berpakaian tetapi mereka (sebenarnya) 
bertelanjang (pakaian tiada menutup aurat kepala dan badan sebagaimana 
yang diperintahkan oleh agama), yang berjalan melagak menggoyangkan 
bahu, kepala mereka seperti bonggol unta yang condong. Mereka tidak 
boleh masuk syurga, bahkan tidak boleh menghidu baunya, padahal bau 
syurga itu sebenarnya dapat dihidu dari jarak sekian, sekian (yang cukup
 jauh).” (Hadits riwayat Muslim)
Oleh itu, kita 
hendaklah mengenakan pakaian untuk menutup aurat sebagaimana yang 
disuruh syara‘ kerana mentaati perintah Allah Subhanahu wa Ta‘ala, 
bukannya kerana tuntutan fesyen semasa atau kesesuaian tempat dan 
keadaan.
Menutup Aurat Nikmat Anugerah Allah Subhanahu Wa Ta‘ala
Allah
 Subhanahu wa Ta‘ala telah menurunkan bahan-bahan pakaian di muka bumi 
dan memberikan manusia keupayaan menghasilkan pakaian sebagaimana yang 
ditegaskan melalui
firmanNya:
Tafsirnya: “Wahai 
anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu 
(bahan-bahan untuk) pakaian menutup ‘aurat kamu, dan pakaian perhiasan; 
dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian 
itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada 
hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur)”. (Surah 
al-A‘raaf: ayat 26)
Ayat ini menjelaskan bahawa 
bahan pakaian yang telah diberikan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala kepada
 hamba-hambaNya itu sebagai tanda-tanda limpah kurnia Allah dan 
rahmatNya kepada hamba-hambaNya untuk menutup aurat mereka. Maka mereka 
yang mengabaikan kewajipan ini dengan mendedahkan aurat mereka adalah 
orang-orang yang tidak bersyukur dan tidak menghargai nikmat tersebut.
Banyak
 kebaikan dan faedah yang boleh didapat daripada kewajipan menutup aurat
 ini. Islam tidak mensyariatkan sesuatu melainkan untuk kebaikan dan 
kemaslahatan manusia itu sendiri.
Tuntutan menutup aurat ke atas wanita adalah untuk kebaikan bagi diri kaum wanita juga.
Di
 antara rahsia atau faedah menutup aurat yang khusus bagi wanita 
sepertimana yang dijelaskan dalam al-Qur'an ialah untuk mereka dikenal 
sebagai perempuan yang baik-baik dan dengan berpakaian sedemikian, maka 
mereka tidak akan diganggu. Secara tidak langsung pakaian yang menutup 
aurat dan sopan merupakan antara cara untuk menghindari fitnah, 
pandangan yang jahat atau berlakunya perkara yang buruk, umpamanya kes 
rogol.
Oleh itu, kewajipan menutup aurat juga merupakan satu nikmat yang wajib disyukuri, iaitu dengan cara melaksanakan kewajipan ini.
Bagaimana Cara Menutup Aurat Yang Dituntut Syara‘?
Sebelum
 dijelaskan cara menutup aurat bagi wanita sebagaimana yang dituntut 
oleh syara‘, perlu disebut terlebih dahulu bagaimana aurat wanita itu di
 hadapan lelaki bukan mahramnya. Secara sepintas lalu, bagaimana aurat 
perempuan dalam sembahyang, maka itulah juga auratnya di luar 
sembahyang. Apa yang boleh nampak di hadapan orang-orang yang bukan 
mahramnya hanyalah kedua tapak tangan dan muka sahaja, manakala 
keseluruhan anggota badan yang lain merupakan aurat yang wajib ditutup.
 
Cara
 berpakaian bagi perempuan yang sempurna menutup aurat sebagaimana yang 
dikehendaki syara‘ itu dirujuk kepada firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya:
“Wahai
 Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu dan 
perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi 
menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian 
lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) 
maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha 
Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Surah al-Ahzab: 59)
Dalam
 ayat di atas telah jelas menyatakan bahawa pakaian yang dipakai ketika 
keluar itu hendaklah dalam keadaan labuh dan menutup seluruh tubuh 
pemakainya. Terdapat juga beberapa hadits yang menyebut tentang 
ciri-ciri pakaian yang dikehendaki oleh syara‘, umpamanya hadits yang 
diriwayatkan oleh ‘A’isyah Radhiallahu ‘anha:
َ
Maksudnya: 
“Bahawa
 Asma’ binti Abu Bakar telah berkunjung kepada Rasulullah Shallallahu 
‘alaihi wasallam dengan memakai pakaian yang nipis. Lalu Rasulullah 
Shallallahu ‘alaihi wasallam berpaling daripadanya. Baginda bersabda: 
“Wahai Asma’, sesungguhnya orang perempuan apabila sampai umur haidh 
(umur baligh), tidak boleh dilihat padanya kecuali ini… dan ini... 
(sambil) Baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam menunjukkan 
muka dan kedua-dua tapak tangan Baginda.” (Hadits riwayat Abu Daud)
Berdasarkan
 kepada dua dalil di atas, maka dijelaskan bahawa ciri-ciri pakaian 
menutup aurat yang dituntut oleh syara‘ bagi wanita itu adalah seperti 
berikut:
1. Pakaian yang longgar. Bukan pakaian sempit yang menampakkan susuk atau bentuk tubuh badan.
2.
 Pakaian yang labuh yang menutupi keseluruhan anggota aurat. Bukan 
pakaian yang pendek, singkat atau terbelah yang mendedahkan perut, dada,
 leher, tangan, kaki dan punggung.
3. Pakaian yang menutup warna 
kulit anggota aurat dari kelihatan. Bukan pakaian yang nipis atau jarang
 yang menampakkan warna kulit dan bayang-bayang tubuh dari luar.