dengan dakwah kita, sehingga tidak membutuhkan tenaga yang banyak dan untuk mengajak mereka pun tidak banyak kesulitan, insya Allah.
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء و المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
أهلا وسهلا بكم
إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التفضل بزيارة صفحة التعليمات كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل ، إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.
عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه - قال: سمعت رسول الله ﷺ يقول: "إن إبليس قال لربه: بعزتك وجلالك لا أبرح أغوي بني آدم مادامت الأرواح فيهم - فقال الله: فبعزتي وجلالي لا أبرح أغفر لهم ما استغفروني"
اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة ,, فإنّك تعلم خائنة الأعين ,, وما تخفي الصدور
اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم ... يا الله
اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً,, واجعله لوجهك خالصاً,, ولا تجعل لأحد فيه شيئاً ,, وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري,, وحسن خاتمة لي عند مماتي ,, ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب
يارب يارب يارب
KEMASKINI
_
Tiga Karaktor Manusia
Dalam
kehidupan ini manusia dapat diklasifikasi dalam tiga kategori, iaitu:
1. Manusia yang Berperilaku
dengan Akhlak Islamiah
Ia
adalah orang yang rajin beribadah. Orang yang seperti ini harus
dinomborsatukan, kerana mereka lebih dekat
dengan dakwah kita, sehingga tidak membutuhkan tenaga yang banyak dan untuk mengajak mereka pun tidak banyak kesulitan, insya Allah.
2. Manusia yang Berperilaku
dengan Akhlak Asasiyah
Ia
adalah orang yang tidak taat beragama, tetapi tidak mahu terang-terangan dalam
berbuat maksiat kerana ia masih menghormati harga dirinya. Orang-orang semacam
ini menempati urutan kedua.
3. Manusia yang
Berperilaku dengan Akhlak Jahiliah
Ia
adalah orang yang bukan dari golongan pertama atau kedua. Dialah orang yang
tidak peduli terhadap orang lain, sedang orang lain mencibirnya kerana
perbuatan dan perangainya yang jelek. Rasulullah saw. bersabda, "Sesungguhnya
sejelek-jelek tempat manusia di sisi Allah pada hari kiamat adalah orang yang
ditinggalkan (dijauhi) masyarakatnya kerana takut dengan kejelekannya." (HR. Bukhari dan Muslim)
Golongan
inilah yang disebut dalam sabda Rasulullah saw. sebagai: "Sejelek-jelek
teman bergaul". (HR. Muslim)
Orang-orang
semacam ini menempati urutan terakhir dalam prioritas dakwah fardiyah. Ada
seseorang berdin di bawah pohon epal yang sedang berbuah lebat. Jika ia ingin
memetik, ia terlebih dulu memetik buah yang dapat dijangkau dengan tangannya.
Jika sudah habis, dan tinggal yang paling atas, maka jika dapat dijangkau buah
itu akan dipetik dan kalau tidak, buah tersebut tidak akan terpetik. Bukan
bererti seorang da'i harus tetap berpegang dan terikat dengan urutan ini,
kerana kadangkala keadaan bisa mengubah pandangannya dalam hal ini —dengan izin
Allah— seperti yang terjadi pada Umar bin Khathab ra., Khalid bin Wahd ra., Amr
bin Ash ra., dan yang lain.
Ada
seseorang yang pergi ke pantai untuk memancing ikan dengan membawa peralatan
pancing. Menurut pengalamannya, dengan peralatan yang ia bawa itu hanya akan
mendapatkan ikan-ikan kecil. Tetapi pada saat itu ia terkejut kerana
mendapatkan ikan yang besar. Ada beberapa pemuda dari daerah Bulaq, Kairo, yang
berkeliling mencari tanah yang kosong untuk digunakan sebagai tempat peringatan
Maulid Nabi Muhammad saw., yang akan dihadiri oleh Imam Hasan Al-Banna sebagai
pembicara. Di sebelah warung makan, mereka menjumpai tanah lapang, lalu mereka
bertanya kepada pemilik warung makan tersebut. Pemilik warung itu adalah Ustadz
Ibrahim Karrum, seorang tokoh dari daerah Bulaq yang disegani oleh pemerintah
yang berkuasa pada waktu itu dan disegani pula oleh kawan sendiri. Setelah
mengetahui maksud dan tujuan pemuda-pemuda itu, beliau menyambutnya dengan
sambutan yang luar biasa dan menyatakan kesediaannya. Setelah mereka kembali,
mereka menceritakan kejadian yang baru saja mereka alami kepada Ustadz Hasan
Al-Banna.
Ketika
Ustadz Al-Banna berangkat untuk berceramah dalam acara tersebut, terlebih
dahulu beliau mengunjungi Ustadz Ibrahim Karrum dan mengucapkan terima kasih
atas kebaikannya. Begitu pula tatkala beliau mulai berceramah, beliau juga
mengucapkan terima kasih kepada Ustadz Ibrahim Karrum untuk kedua kalinya.
Sejak
saat itu, Ustadz Ibrahim aktif dalam Jamaah Ikhwanul Muslimin. Pada bulan Maret
1954 M. beliau memimpin demonstrasi akbar terhadap Jamal Abdun Naser. Mereka
menuntut agar Presiden Muhammad Najib dipulangkan ke Mesir dan anggota Ikhwanul
Muslimin yang dipenjara dibebaskan. Beliau juga pernah dipenjara bersama
anggota Ikhwanul Muslimin yang lain. Semoga Allah swt. Memberikan rahmat
kepadanya.
Tatkala
seorang da'i melihat beberapa pemuda — yang wajah mereka menyiratkan ketaatan—
maka ia berkeinginan untuk berkenalan dan mengajak mereka ke jalan dakwah. Yang
perlu diperhatikan adalah dalam mendekati mereka dibutuhkan langkah yang
cermat, kerana biasanya pemuda-pemuda ini mempunyai seseorang yang, mereka
segani dan hormati. Jika seorang da'i dapat mendekati orang tersebut, sangat
dimungkinkan pemuda-pemuda itu mengikuti dakwah kita. Namun jika pendekatan ini
tidak berhasil, sebagai da'i, ia tidak boleh putus asa. Ia harus mendekati
salah satu pemuda —di antara pemuda-pemuda tadi— yang pemahamannya terhadap
dakwah islamiah lebih mantap, bergaul dengannya — dan juga yang lain— dengan
sabar dan penuh kasih sayang tanpa menyinggung permasalahan yang dapat
menyebabkan hubungan itu terganggu. Jika —dengan izin Allah— pemuda itu mahu
menerima ajakan kita, ini akan sangat membantu usaha kita untuk mengajak
teman-temannya yang lain.
Pendekatan
itu harus dilakukan dengan lemah lembut. Kita harus menyadari bahawa kita tidak
diwajibkan untuk memastikan mereka semua menerima ajakan kita, namun jika
mereka semua menerima ajakan kita, itu adalah rahmat dari Allah. Hanya Dialah
yang berhak memberikan hidayah. Allah berfirman, "Sesungguhnya kamu
tidak akan dapat memberikan petunjuk kepada orang yang kamu cintai, tetapi
Allah-lah yang memberi hidayah kepada yang dikehendaki-Nya dan Allah lebih
mengetahui orang-orangyang mahu menerima petunjuk." (Al-Qashash: 56)
Ayat
ini menjelaskan bahawa walaupun kita memberikan segenap hati kita untuk
mengajak mad'u kita, tetapi hanya Allah-lah yang berhak membolak-balikkan hati
orang tersebut. Seorang tukang roti berdin di depan forn (tempat
pembakaran roti), sambil memasukkan potongan-potongan roti ke dalamnya. Setelah
menunggu beberapa saat, ia mengeluarkan roti yang sudah matang dan
membolak-balikkan yang belum matang. Setiap kali ada roti yang sudah matang, ia
akan mengeluarkannya. Bisa dipastikan bahawa ada beberapa potong roti yang
jatuh ke dalam api dan terbakar. Inilah keadaan da'i tatkala berdakwah di
masyarakat; ia memberi sekaligus menerima (give and take). Suatu saat ia mendekat dan pada saat yang
lain ia menjauh.
(Ath-Thariq
ila Al-Quluub: Syeikh Abbas Hasan As-Siisi)