Syirik besar adalah menjadikan sesuatu sebagai sekutu (tandingan) bagi Allah. Ia memohon kepada sesuatu itu sebagaimana ia memohon kepada Allah. Atau melakukan padanya suatu bentuk ibadah, seperti istighatsah (mohon pertolongan), menyembelih haiwan, bernazar dan sebagainya. Dalam Sahihain disebutkan, Ibnu Mas'ud meriwayatkan, aku bertanya kepada Nabi s.a.w, "Dosa apakah yang paling besar?" Beliau menjawab:
"Iaitu engkau menjadikan tandingan (sekutu) bagi Allah sedangkan Dialah yang menciptakanmu." (Riwayat Bukhari dan Muslim)
(Yunus: 106)
Syirik dalam sifat Allah:
Seperti kepercayaan bahawa para nabi dan wali mengetahui hal-hal yang ghaib. Allah berfirman:
"Dan pada sisi Allah lah kunci-kunci semua yang ghaib, tiada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri." (Al-An'aam: 59)
Yang dimaksud syirik dalam mahabbah iaitu ia mencintai seseorang samada wali atau lainnya sebagaimana kecintaannya kepada Allah. Allah berfirman: "Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah." (Al-Baqarah: 165)
Iaitu ketaatan kepada ulama atau syeikh dalam perkara-perkara kemaksiatan, dengan mempercayai bahawa ianya dibolehkan. Allah berfirman:
"Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah." (At-Taubah: 31) Taat kepada para ulama dalam hal kemaksiatan iaitu dengan menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah. Atau sebaliknya, mengharamkan apa yang dihalalkan Allah. Taat kepada para ulama dalam hal kemaksiatan inilah yang ditafsirkan sebagai bentuk ibadah kepada mereka. Rasulullah s.a.w menegaskan: "Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam perkara-perkara maksiat kepada Al-Khaliq (Allah)." (Riwayat Ahmad, hadis sahih)
Iaitu mempercayai bahawa Allah menitis kepada para makhlukNya. Ini adalah aqidah Ibnu Arabi, seorang sufi yang meninggal dunia di Damaskus. Sehingga Ibnu Arabi mengatakan: "Tuhan adalah hamba, dan hamba adalah Tuhan. Duhai sekiranya, siapakah yang mukallaf?" Seorang penyair sufi lainnya, yang mempercayai aqidah hulul bersenandung: "Tiada anjing dan babi itu, melainkan tuhan kita (juga). Dan tiadalah Allah itu, melainkan seorang rahib yang ada di gereja."
Iaitu keyakinan bahawa sebahagian para wali memiliki keleluasaan untuk bertindak dalam urusan makhluk. Percaya bahawa mereka boleh menyelesaikan persoalan-persoalan makhluk. Mereka namakan para wali itu dengan "wali Quthub". Padahal Allah Taala telah bertanya kepada orang-orang musyrik terdahulu dengan firmanNya:
"Dan siapakah yang mengatur segala urusan? Maka mereka menjawab, 'Allah'." (Yunus: 31)
Iaitu keyakinan bahawa sebahagian dari para wali yang telah meninggal dunia atau orang-orang yang ghaib dapat melakukan dan mengatur suatu urusan serta mendatangkan mudharat (bahaya). Atas keyakinan ini, mereka menjadi takut kepada para wali atau orang-orang tersebut. Maka oleh itu, kita menjumpai sebahagian manusia berani bersumpah bohong atas nama Allah, tetapi tidak berani bersumpah bohong atas nama wali, kerana takut kepada wali tersebut. Hal ini adalah kepercayaan orang-orang musyrik, yang diperingatkan Al-Quran dalam firmanNya:
Syirik hakimiyah:
Termasuk dalam syirik hakimiyah (kekuasaan) iaitu mereka yang membuat dan mengeluarkan undang-undang yang bertentangan dengan syari'at Islam serta membolehkan diberlakukannya undang-undang tersebut. Atau dia memandang bahawa hukum Islam tidak lagi sesuai dengan zaman. Yang tergolong musyrik dalam hal ini adalah para hakim (penguasa, yang membuat serta mengamalkan undang-undang), serta orang-orang yang mematuhi dan menjalankan undang-undang tersebut, jika dia meyakini kebenaran undang-undang itu serta rela dengan-nya.
Syirik besar boleh menghapuskan amal: Allah berfirman: "Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu dan kepada (nabi-nabi) yang sebelummu, "Jika kamu mempersekutukan (Tuhan), nescaya akan hapuslah amalmu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang merugi." (Az-Zumar: 65)
Syirik banyak jenisnya:
Di antaranya adalah syirik besar dan syirik kecil. Semua itu wajib dijauhi. Rasulullah s.a.w mengajarkan kepada kita agar berdoa: "Ya Allah, kami berlindung kepadaMu dari menyekutukanMu dengan sesuatu yang kami ketahui, dan kami memohon ampun kepadaMu dari (menyekutukanMu dengan sesuatu) yang kami tidak ketahui." (Riwayat Ahmad dengan sanad sahih)